1964); plodni rezultati bi morali biti zgled za prihodnost. Beardova knjiga tako samo delno zapol­ njuje vrzel. Stroka je bogatejša za pre­ gledno, informativno in zgoščeno publi­ kacijo. Na poglobljeno znanstveno obde­ lavo tega segmenta umetnostnega patri- monija pa bomo morali še počakati. Barbara Jaki Mozetič LA SCULTURA NEL FRIULI-VE- NEZ1A GIULIA, I,: DAL EPOCA RO­ MANA AL GOTICO Pordenone, Grafiche Editoriali Artistiche Pordenonesi, 1983, ponatis 1988, ed. Maurizio Buora, uvod Decio Gioseffi, av­ torji Maurizio Buora, Sergio Tavano, Carlo Gaberšček, Maria Walcher, pp. 394, 198 črno-belih posnetkov med besedili. LA SCULTURA NEL FRIULI-VE- NEZIA GIULIA, II,: DAL QUATTRO­ CENTO AL NOVECENTO Pordenone, Grafiche Editoriali Artistiche Pordenonesi, 1988, ed. Paolo Goi, uvod Decio Gioseffi, predstavitev Giacomo Tasca, avtorji Giuseppe Bergamini, Paolo Goi, Giuseppe Tavanello, Gabriella Brus- sich, pp. 487, 370 črno-belih posnetkov med besedili. Decio Gioseffi, zdaj že upokojeni profe­ sor tržaške univerze, omenja v uvodu knjige nevarnost »faraonskih« načrtov, ki po prvih navdušenjih v najboljšem prime­ ru doživijo objavo enega dela ali še kak­ šnega zraven, nato zamrejo. Tako je pred mnogimi leti dalo društvo Associazione per la conservazione di un Archivio del Friuli s sedežem v S. Vito al Tagliamento pobudo za sestavljanje sistematičnih pre­ gledov umetnosti Furlanije in Julijske krajine, obsežen načrt in želja pa sta ures­ ničena s tema knjigama. Pri delu so bile dobra opora iz preteklosti razne stare pu­ blikacije, razstave in razstavni katalogi. Načrtno so zbirali dokumentacijo o umetninah svoje pokrajine — fotograf­ sko, arhivsko in vse, kar šteje k registraciji in strokovni obdelavi umetnin. Vse avtor­ je obeh zvezkov, ki so povečini učenci profesorja Gioseffija, zaznamuje interes za umetnost v svojih krajih in okolici, ne­ navadna vztrajnost, predanost delu, stro­ kovna usposobljenost, pravične strokov­ ne ocene in kolegialnost — tudi pri nas. Prvi zvezek, kiparstvo od rimskih časov do gotike, je izšel 1983 in je razprodan. S podporo pokrajinske uprave mesta Por­ denone in ljudske banke v Pordenonu so uresničili in dokončali zbiranje in doku­ mentacijo gradiva, strokovno obdelavo in natis drugega zvezka ter ponatis prvega. Zajeti so najpomembnejši kiparski in rez- barski primerki — veliko število prvič ob­ javljenih in pred nedavnim odkritih — od rimskega časa do 20. stoletja. Fotografske posnetke za prvi del je zelo dobro izdelal Elio Col, za drugi del pa več avtorjev, med njimi tudi kar umetnostni zgodovi­ narji sami. Knjigi sta napisani in opre­ mljeni resno, kot je v uvodu prvega dela zapisal prof. Gioseffi. Namenjeni sta res­ nim ljudem, ukim in neukim. Avtorjem se je posrečilo pri vsakem po­ glavju, ki jim je bilo zaupano, zelo berlji­ vo in strokovno predstaviti preteklost po­ krajine, v katero je bila vpletena likovna umetnost najrazličnejših stopenj. Maurizio Buora je obdelal rimsko umet­ nost, Carlo Gaberšček zgodnji srednji vek in romaniko, Marija Walcher gotiko. V drugem delu je Giuseppe Germanini zajel 15. in 16. stoletje, Paolo Goi 17. in 18. sto­ letje, Giuseppe Pavanello 19. stoletje in Gabriella Brussich 20. stoletje. Vsak avtor ob koncu svojega poglavja objavlja staro in najnovejšo literaturo po abecednem re­ du piscev, med katero najdemo dosti del in člankov naših raziskovalcev (E. Cevca, F. Steleta, B. Uršiča, S. Vrišerja in dru­ gih), vendar je spregledana recimo prav za to ozemlje pomembna knjiga Sergeja Vri­ šerja Baročno kiparstvo na Primorskem, Ljubljana 1983, nadalje prispevki Milana Železnika, Marijana Zadnikarja itn. Knjigi sta opremljeni s kazalom krajev in zemljepisnih imen, nadalje z imenskim in predmetnim kazalom in sta, kot že pred leti izdana Storia dell’arte nel Friuli Venezia-Giulia, Reana del Rojale, 1984, pomembni in uporabni za raziskavo ki­ parstva v Severni Italiji in vseh obmejnih deželah. Ksenija Rozman NATURA MORTA IN ITALIA Milano: Electa 1989, zv. 1—2, uvod in strokovna ureditev Federico Zeri, ed. Francesco Porzia, 38 avtorjev, pp. 1094, 1266 črno-belih in barvnih posnetkov. Najobsežnejši repertorij italijanskega ti­ hožitja je razdeljen topografsko: Ligurija, Piemont, Lombardija, Veneto, zahodna Emilija, Bologna in Romagna, Toskana, Umbrija in Marche, Rim, Neapelj, Puglia in Basilicata, Sicilija. Zajet je čas pravih tihožitij, t.j. od konca 16. do začetka 19. stoletja. Delo v zvezi z monumentalno, grafično lepo in pregledno urejeno publikacijo je vodil Federico Zeri. Za posamezna po­ glavja je skupaj z urednikom Francescom Porzijem zbral najboljše strokovnjake in jasno pišoče avtorje. Francesco Porzia je skrbno opravil težko in dolgoletno delo s številnimi sodelavci. Namen tega dela je bil: zbrati umetnike tihožitij s slavnimi imeni in one, ki so bili do danes prezrti ali odrinjeni zaradi prevelike »primitivnosti« (in nad katerimi bi se tudi pri nas zmrdo­ vali). Objavljena so dela brez imen avtor­ jev, nove skupine italijanskih slikarjev ti­ hožitij in tujcev v Italiji, lokalnih šol, povezave italijanskih velikih in malih sre­ dišč z evropskimi, nadalje signirana, dati­ rana in z gotovostjo dokumentirana dela, malo znani, še vedno premalo znani ali povsem neznani umetniki, od katerih po­ znamo le slike. Nakazana so nova spoz­ nanja o začetkih italijanskega tihožitja, vzporednih z začetki holandskega tihožit­ ja, objavljeni so dvomi o nekaterih starih atribucijah, neskladnostih trditev, o zmešnjavah podatkov in rezultatov, na­ šteta so nerešena in napol pojasnjena vprašanja, negotovosti tudi po tem in to­ likšnem delu in s pomočjo tolikih umet­ nostnih zgodovinarjev. Objavljena so tihožitja iz italijanskih in tujih javnih in zasebnih zbirk, muzejskih in galerijskih skladišč, ambasad, dražb, starinarnic, med njimi mnogo del, ki niso bila do zdaj nikoli obdelana in reproduci­ rana. Objavljeni so plemiški inventarji, seznami zbiralcev, računi umetnikov in druga dokumentacija, ki omenja tihožitja v preteklosti. Avtorji ne razlagajo umet­ nin le kot posamične slike, temveč v okvi­ ru dekoracij notranjščin, reprezentativnih in domačnostnih prostorov podeželskih ali mestnih rezidenc veljakov, lokalnih mogočnikov, novega meščanstva, ki se je ekonomsko in socialno vzpenjalo. Članek Eugenia Battistija »Meditando sull’inutile« je imeniten pregled pomena in razvoja tihožitja z novimi, duhovitimi in razumnimi razlagami ali pa z jedrnati­ mi povzetki starih ugotovitev. Alberto Veča piše o vrstah tihožitij, Nicole Dacos o virih italijanskega tihožitja, o Giovanni- ju da Udine in tihožitnih motivih na fe- stonih, Giuseppe Olmi o tihožitjih in ilus­ tracijah v starih znanstvenih publikacijah, Antonella Casazza in Marco Rosci sta se­ stavila statistični pregled tihožitij, imeno­ vanih v starih italijanskih inventarjih od leta 1624 do 1817. Najobsežnejša so po­ glavja o pokrajinah, ki so najpomembnej­ še za razvoj italijanskega tihožitja: rim­ skega (A. Cottino, L. Laureati, L. Trezzani), neapeljskega (N. Spinosa?, R. Middione, A. Tecce), florentinskega (M. Gregori in 15 sodelavcev), lombardskega (A. M orandotti, M. Natale), emilijanske- ga (D. Biagi Maino) in beneškega (E. A. Safarik, F. Bottari). Razlage so jasne, dvomi so pošteno zapi­ sani, viri modrosti našteti pri življenjepi­ sih umetnikov in pri posamičnih slikah, pomoč, nasveti, posredovanje neobjavlje­ nih podatkov in rešitev — med temi se največkrat pojavi ime F. Zerija — so, kot se spodobi, navedeni. Umetnost se ni končala za obzidjem veli­ kih središč niti pred izhodnimi vrati ve­ ljavnih, petičnih in izobraženih družin. Namen te publikacije je bil — kar seje tu­ di posrečilo — načeti vprašanje prepleta tihožitij do mestnih, pokrajinskih in dr­ žavnih meja in čeznje in vključitev v zem­ ljevid kulturnih, političnih in socialnih podob starega sveta. To je tudi nepretr­ gano vodilo drugih Zerijevih raziskav, ki jim omogočajo njegovo obsežno in enci­ klopedično znanje, kritičnost, nenavadni spomin, tisočere knjige, obsežna zasebna dokumentacija, ki jo je tudi to pot dal na voljo, interes za zanemarjene evropske dežele v strokovnem svetu in za njihovo neraziskano ali slabo raziskano umet­ nostno posest. V repertoriju italijanskega tihožitja sta se znašli tudi deli iz Narodne galerije Vaza s cvetjem Mojstra vaz z gro­ teskami (str. 206—207, sl. 230) in Ribe, pletenki, čebula in orehi Jacoba van Kerckhovena (str. 356, sl. 429). Vsi slikar­ ji italijanskih tihožitij, katerih dela so bila predstavljena v Narodni galeriji leta 1983 na razstavi Tuji slikarji od 14. do 20. stolet­ ja in leta 1989 na razstavi Evropska tiho­ žitja iz slovenskih zbirk, so obdelani v pri­ čujočem zajetnem in pomembnem delu. Ksenija Rozman