LETNIK XXII JULIJ—AVGUST—SEPTEMBER 1983 V • smučina ELN\I GLASILO DEL. SKUPNOSTI ELAN TOVARNE ŠPORTNEGA ORODJA BEGUNJE NA GORENJSKEM Investicija plastike je zaključena Veliko trudu je bilo vloženega in veliko dela opravljenega, da smo zopet prišli do novih objektov v TOZD Plastika, ki nam bodo omogočili povečanje proizvodnje in delo v bistveno boljših pogojih. Glede na izredno zaviralno investicijsko politiko, ki se spričo gospodarskih težav že nekaj zadnjih let vodi v naši državi in republiki, je izgradnja tako velikega in zahtevnega objekta še en dodatni uspeh. Ne samo s samo izgradnjo objekta in montažo opreme, pač pa tudi z zahtevanimi deli okoli zagotovitve finančne udeležbe sovlagateljev in priprave elaborata je bilo po- trebno veliko truda v strokovnih službah DSS-a, TOZD Plastike, TOZD Vzdrževanja in TOZD Inštituta. O teh pripravljalnih delih za samo investicijo je pisal tov. Čučnik lansko leto. Ko smo lansko poletje končno dobili zeleno luč za to investicijo je strokovna služba Inštituta začela z realizacijo prvih faz investicijskega projekta. Od projektantov smo zahtevali izvedbene načrte, od pristojnih služb vsa mogoča soglasja (SEPO — področje varstva okolja, sanitarni inšpektorat, požarni inšpektorat, vodnogospodarsko soglasje, mnenje (Nadaljevanje na 2. strani) S&ttpjči/ta (J>čine (ffiaM&vl/V. Jafe občin dela na ft <. ul rti/j n sparim* g a oros/fa uvifujtu /983 ^ 'i PmituttimU * \ Boris Setina <5 TOZD inštitut dobil občinsko priznanje Ob občinskem prazniku 5. avgusta je bila na svečani akademiji podelitev občinskih priznanj posameznikom in organizacijam. Na pobudo občinskih organov je Skupščina občine Radovljica podelila priznanje tudi TOZD Inštitut za 20-letno delo na področju raziskav in razvoja, predvsem zato, ker je s svojim delom veliko pripomogel k uspešnemu prodoru Elanovih izdelkov v sam vrh svetovne kvalitete. To priznanje bo velika spodbuda delavcem TOZD Inštituta, da še nadalje vlagajo čim večje napore za nadaljnje uspehe. Istočasno s podelitvijo priznanja TOZD Inštitutu so bila podeljena tudi priznanja najzaslužnejšim delavcem Inštituta za inovacijsko delo. To so: Bohinc Janez, Finžgar Miha, Robič Andrej in Volčanšek Anton. Nagrajencem čestitamo in jim želimo še veliko uspeha pri delu. Nov obrat plastike Zaključena dela v obratu plastike Investicija plastike je zaključena (Nadaljevanje s 1. strani) komisije in soglasje od elektrogospodarstva ter PTT-ja) predno smo lahko zaprosili za gradbeno dovoljenje. Na osnovi izvedbenih projektov so bila razpisana dela, za katera se je prijavilo več izvajalcev, med katerimi smo izbrali najboljše ponudnike. Za gradbeno obrtniška dela je bilo izbrano Splošno gradbeno podjetje Grosuplje, za vse inštalacije IMP, za odpra.ševanje FILBO in za lakirne kabine SOP Krško. Glede na relativno hitro spreminjanje tehnologije pri novem izdelku — strehe VW, je bilo potrebno tehnološke načrte, ki smo jih sami naredili, dopolniti, ravno tako se odpovedati delu prvotno planirane uvozne opreme (robot), ki se je spričo izredno visoke cene in relativno majhne funkcionalnosti pokazala kot neprimerna. Te spremembe v tehnologiji so povzročile tudi spremenjene zahteve za inštalacijske načrte, tako da smo dejansko praktično že začeli z gradnjo, ko še inštalacijski projekti niso bili dokončno izdelani. Gradbene projekte nam je pripravil TOZD Projektivni biro SGP Grosuplje. Omeniti moramo da so projekti bili dosti zahtevni, z ozirom, da smo na eni strani želeli uveljaviti prednosti sistema montažne gradnje z vnaprej izdelanimi elementi, na drugi strani smo pa morali adaptirati obstoječi obrat Plastike, tako, da smo ga usposobili za nadgranjo. Glede na relativno slabo konstrukcijo stare Plastike je sanacija strehe predstavljala dosti zahtevno projektantsko in izvajalsko delo. Pri izbiri projektantov za inštalacije smo se odločili za Planum Radovljica, ki nam je že večkrat s kakimi manjšimi deli napravil usluge. Če ocenjujemo delo projektantov moram biti nekoliko kritičen, saj je ravno v zvezi z njihovim delom nastajala vrsta problemov, ki so grozili, da se bo končni rok zaključka investicije zavlekel. Že zopet se je pokazala stara bolezen, ki je prisotna v večini jugoslovanskih projektantskih organizacijah, da se projektanti za svoje projekte v glavnem veliko premalo brigajo in da nekateri strkovno ne obvladajo zadosti področja, katerega pokrivajo. Ze v tej fazi priprave projektov je bil nujno potreben velik angažma naših strokovnih služb iz TOZD Vzdrževanja in Inštituta. Največji problemi so bili s projektanti SOP-a, kateri so nam dali praktično neuporabne izhodiščne podatke, kar je povzročilo težave tudi pri ostalih projektih. Šele, ko smo s SOP-om sklenili definitivno pogodbo, so nekoliko bolj resno pristopili k celi stvari in šele takrat smo začeli iskati možne rešitve za prezračevanje v okvirjih naših omejitvenih faktorjev. Ob tej priliki se je pokazalo, da tako velik projekt ni mogoče reševati na idealiziran način, da bi imeli izdelane prvo vse projekte in potem, da bi se šele pristopilo k izgradnji. Dejansko, samo to, da smo bili sposobni med samo gradnjo še aktivno sodelovati pri oblikovanju posameznih projektih rešitev, nam je omogočilo, da smo obvladali probleme, ki so se pojavljali sočasno in so bili v soodvisnosti ter so se prepletali. Eden od bistvenih omejitvenih faktorjev, ki smo si ga pri investiciji postavili, je bil vezan na to, da se kapacitete v kotlovnici ne smejo nikakor povečati. Vsled tega smo postavili jasno zahtevo po izkoriščanju odpadne toplotne energije (rekupera-cija) in smo ravno na tem področju imeli največje težave s projektantom, kateremu so naši strokovni delavci morali iskati optimalne variante. Terminski plan realizacije celotne investicije je bil prirejen dvema vrhoma, to je kolektivnemu dopustu, v katerem času je bilo potrebno adaptirati staro livnico v Plastiki in pa samem zaključku investicijskih del, ki je bil predviden za 15. september. V izredno težki situaciji, ki je tudi na tržišču gradbenega materiala in instalacijske opreme smo le s težavo dobivali pristanke naših izvajalcev na predlog terminskega plana, ki ga je pripravila naša strokovna služba odnosno »nadzorni« za posamezna področja. Od teh rokov ki smo si jih zastavili, je vsekakor prvi bil bolj kritičen, ker je bil vezan na to, da se brezpogojno mora livnica v starem delu Plastike v celoti usposobiti v času kolektivnega dopusta, tako, da delavci Plastike lahko prvi dan po dopustu začnejo z rednim delom. Da bi to zahtevno nalogo lahko realizirali v predvidenem roku, je naš TOZD Vzdrževanje imel izredno veliko pripravljalnega dela že pred samim kolektivnim dopustom, tako da se je lahko v kolektivnem dopustu takoj pristopilo k realizaciji načrta. Večji del inštalacij, vključno z Befrag kabino, je bilo treba v livnici odstraniti, prirediti, odnosno ojačati streho, da bo lahko prevzela obremenitve kli-matov in rekuperatorja, pripraviti ostrešje, urediti inštalacije tople vode, zraka in prezračevanja, kot tudi aktivno sodelovati pri sami montaži velike SOP-ove kabine. Ogromno dela je moralo biti storjenega tudi s strani IMP-ja, saj jo je v Plastiko bilo potrebno napeljati nove cevi za toplo vodo, z ozirom na povečane potrebe bistveno povečati samo strojnico in narediti ogromno prevezav. Vse to delo, ki je po obsegu presegalo predvidevanja, je bilo treba opraviti v najtežjih vremenskih pogojih neznosne vročine. Eden vodilnih strokovnih delavcev IMP-ja je povedal, da se take akcije praviloma danes več ne da izpeljati in nam je svetoval, da se tudi ELAN v bodoče kaj takega več ne loteva, ker, da je težko najti poslovne partnerje, ki bi v takih časovnih pogojih bili pri- pravljeni narediti tako veliko, kot je to bilo narejenega pri nas. Ravno tako je ugotovil, da je še malo takih firm, kot ELAN, kjer bi bilo toliko sposobnih in za de- lo pripravljenih ljudi, ki bi se take naloge v tako kratkem času sploh lotili. Omenjal.je, da bi to pri firmah enake velikosti kot ELAN, trajalo tudi 0 mesecev, da bi dela v takem obsegu realizirali. Poleg velikih zaslug, ki jih imajo naši delavci Komunale, ključavničarji in električarji, je bilo možno to delo opraviti le z izredno prizadevnostjo delavcev izvajalcev vseh podjetij, ki so bila angažirana, od SGP Gro-suplja, IMP-ja do SOP-a. Dejstvo je, da v zadnjih letih, kar je večjih investicij, nismo imeli boljšega gradbenega izvajalca v hiši kot je SGP Grosuplje. Zasluga za to vsekakor gre tudi tov. Topolovcu, vodji gradbišča in tov. Zupančiču, izredno spo-' sobnemu delovodji. Ravno tako pri IMP-ju brez izrednega angažmaja strokovnih delavcev (starih »Elanovcev«) ne bi šlo. Tako pri toplovodarjih in vodovodarjih moramo posebej omeniti njihovega vodjo tov. Jugoviča in vodjo montaže tov. Nartnika. Pri prezračevanju sta ogromno prispevala z osebnim angažiranjem tov. Kupljenik in tov. Kramarič, ravno tako pa njihov vodja montaže tov. Muster. Pri elektroinštalacijah moramo pohvaliti celotno vodstvo in vodilnega monterja tov. Dro-bevska. SOP-ovi monterji so se tudi izkazali. Dobro razpoloženje vsled uspešno zaključenih del med kolektivnim dopustom niti ni moglo trajati dolgo, ker je še veliko delo, celotni zaključek investicijske izgradnje, ostalo pred nami. Nekaj monterjev je šlo na zasluženi kratki dopust, tako da bi nabrali nove moči in uspešno zaključili montažna dela, strokovna vodstva izvajalcev pa so še vedno ostala pod stalnim pritiskom problematike nabave manjkajočega materiala. Predvsem so bili veliki problemi v zvezi z izdelavo rekuperatorjev. Skoraj nerešljivi problemi z nabavo svetilk, velike težave z nabavo Pastor baterij za gasilsko avtomatiko, težave s šipami, kot tudi stalne težave s FILBO-m, ki svojih obvez nikakor ni opravil pravočasno. Vlogo za tehnični prevzem smo dali za 15. 9., ker smo računali, da bomo do tega roka, ki je bil tudi pogodbeno uradni rok za zaključek investicije, uspeli pridobiti še manjkajočo dokumentacijo, potrebno ob prevzemu. S selitvijo proizvodnje letal smo začeli postopoma, proizvodnja čolnov pa bo tako organizirana, da bo s selitvijo lahko začela tisti dan, ko bodo vsa dela dejansko zaključena. Finančno situacijo glede investicije zasledujemo sprotno, vendar se točno stanje ne da ugotoviti, dokler ne bo izstavljena zadnja situacija. Vsekakor pa lahko trdimo, da bo investicija v okviru planiranega in ne bo presegla predvidenih prekoračitev za gradbena in inštalacijska dela. Dejstvo je, da nam je na nekaterih področjih uspelo bolje, na nekaterih pa slabše z varčevanjem, kar pa ni bilo odvisno od nas, ampak tudi od nemogoče situacije na tržišču in- štalacijskega in gradbenega materiala. Tako kot večji primer moramo navesti izsiljeno podražitev s strani kooperanta SGP Grosuplje za pločevinasto streho, saj je samo streha stala 2 mi lijona več kot je bilo planirano, kljub temu, da smo s pokrivanjem čakali skoraj 2 meseca, ne da bi dobili ustrezne pločevine. Situacija na tržišču pa je taka, da se je izkazalo, da je tudi tisti nakup v tistem času, kljub toliko višjemu znesku, bil poceni na-pram situaciji, ki se je kmalu za tem pojavila na tržišču. Torej tudi ta, stroškovno gledana siaba odločitev, se je izkazala kot dobra. Da smo tako veliko delo tako uspešno v roku in v okviru predvidenih stroškov uspešno zaključili, je velika zasluga vsem, ki so na realizaciji projekta sodelovali. Kljub temu, da je s strani Elana na tem projektu sodeloval širok team, pa moramo tiste, najbolj zaslužne, le posebej omeniti. Velika zasluga gre vsekakor tov. Kodru, da je uspešno rešil problem financiranja same investicije, brez česar do realizacije sploh ne bi moglo priti. Tov. Čučnik je veliko natančnega dela vložil v elaborat, ki je bil dobro pripravljen in je prestal vse preizkušnje na različnih vrstah inštitucij, skozi katere mora elaborat, predno se investicija odobri. Pri neposrednih realizatorjih investicije pa vsekakor moramo pohvaliti vse strokovne delavce TOZD Vzdrževanja, ki so kakorkoli imeli opravka z investicijo, predvsem pa direktorja TOZD tov. Renka, ki je z izrednim osebnim angažiranjem veliko strokovno doprinesel, istočasno pa tudi uspel motivirati vse svoje delavce maksimalno, da so z velikim an-tuzijazmom v nemogočih pogojih kolektivnega dopusta opravi- li velikansko delo. Posebna zahvala gre vsem trem našim strokovnim delavcem, ki so vršili nadzor. Tako tov. Kokaljeva za gradbeni del, kot tov. Tratnik in tov. Selčan za inštalacijski del imajo ogromno osebnih zaslug, da so se vedno iskale najcenejše in najboljše rešitve, kot tudi za to, da so izvajalci na eni strani dejansko čutili, da imamo dober nadzor, ki jim je pa istočasno bil v strokovno pomoč. Veliko skrbi in truda pri vsklajevanju in izvedbi celotne investicije je vložil tov. Volčanšek — vodja investicijske službe. S tem velikim uspehom smo vsi skupaj, izvajalci in investitor, dokazali, da se ob izrednem človeškem angažmaju, kot je to bilo neštetokrat pri tej investiciji primer, lahko tudi v tako težkih časih za investicijsko izgradnjo, da uspešno delati. Še en dokaz je, da volja in znanje premagata vse težave. Petriček Peter S EL/KN v J Uspeh Elanovih letal DG-300 na svetovnem prvenstvu Na 18. svetovnem prvenstvu v Hobbsu, Nova Mehika, ZDA (26. 06. do 11. 07. 83) so bila za nas seveda najbolj zanimiva dogajanja v standardnem razredu kjer smo imeli »v ognju« pravkar izgotovljena 4 letala novega tipa DG-300 ELAN. V standardnem razredu je tekmovalo 42 udeležencev, od tega po pričakovanju kar 25 z letali LS-4 (ki že cca. 2 leti prevladuje tako glede vrhunskih sposobnosti kot številčnosti), 7 »starejših« ASW-19 (ki je konkurent naši »stotki«), pa 4 jantarji poljske proizvodnje in naši DG-300 ELAN ter 2 Pe-gase-a (novost francoskega proizvajalca Centrair). Prve novice s prvenstva so nas navdajale z navdušenjem. Finec Kuittinen je z našim letalom zmagal v četrti in šesti tekmovalni disciplini in bil s tem po polovici prvenstva (ki je imelo skupaj 12 tekmovalnih dni) v vodstvu skupne razvrstitve z zanesljivo prednostjo. Naslednji dan je Nizozemec Teunisse priboril že tretjo dnevno zmago za DG-300 ELAN, vendar je Kuittinen z zunajletališkim pristankom izgubil možnosti za uvrstitev pri vrhu. Na odlično sedmo mesto se je z DG-300 ELAN prebil Nizozemec Selen z zares dobrim letenjem predvsem v zadnjih štirih disciplinah, ko je enkrat tudi za las zgrešil dnevno zmago. Solidna je tudi končna uvrstitev mladega Švicarja Leutenegger-ja na 16. mesto, saj je med drugimi dobrimi tekmovalci prehitel tudi dva bolj izkušena kolega iz reprezentance. Naslov svetovnega prvaka v standardnem razredu je osvojil Danec Oye, ki sicer ni dosegel nobene zmage v posameznih disciplinah, pa vendar je znal izkoristiti napake drugih. Sploh pa velja ugotovitev, da je bilo prvenstvo izvedeno izenačeno, saj deseto uvrščeni po točkah zaostaja komaj 4 %, dvajseto — uvrščeni pa ne polnih 9 % za zmagovalcem. Rezultati standardnega razreda: 1. Stig Oye Danska LS-4 10780 2. Tom Beltz ZDA LS-4 10771 3. John Buchanan Avstralija LS-4 10714 7. Baer Selen Nizozemska DG-300 10432 14. Markku Kuittinen Finska ELAN 10071 16. Simon Leuteneg- Švica DG-300 9921 ger ELAN 9182 26. Peter Teunisse Nizozemska DG-300 ELAN DG-300 ELAN Ocena udeležencev in opazovalcev prvenstva ugotavlja, da LS-4 v standardnem razredu sicer še prevladuje (predvsem zaradi številčnosti), vendar pa je DG-300 ELAN ob prvem nastopu dokazal da je enakovreden, saj je bil do polovice dirke v borbi za najvišja mesta. Novost iz Francije Pegase ni dosegel vidnejše uvrstitve, »starejši« ASW-19 in Jantarji pa so pobrali mesta na začelju razvrstitve. Tako moremo biti tudi sami zadovoljni z rezultati na svetovnem prvenstvu: to velja posebej za tri dnevne zmage, pa tudi za generalno uvrstitev ter vtis, ki so ga naša letala ob nastopu napravila. Realno moremo pričakovati, da bo DG-300 ELAN ob izpopolnitvah, ki jih pripravljamo ob pravkarš-njem vstopu v serijsko proizvodnjo ter po številčnejši zastopanosti med »pravimi« tekmovalci, resen kandidat za najboljša mesta na največjih svetovnih tekmovanjih. Še nekaj besed o samem prvenstvu in uvrstitvah v 15-metrskem in odprtem razredu. To je bilo prvenstvo vseh superlativov: to velja za udeležbo (109 tekmovalcev iz 26 držav; 15-m razred 48, odprti 19) kot za kvaliteto in raven tekmovanja. Med 12 tekmovalnimi disciplinami je povprečna dolžina discipline (vsi trije razredi) znašala 490 km, vremenske razmere so potrdile »neverjetnost« naših predstav. Najpočasnejši dnevni zmagovalec v stand. razredu je dosegel povprečno hitrost 105 km/h, najhitrejši v odprtem razredu pa 178 km/h. Le 13 % tekmovalnih poletov se je končalo z zunaj letališkimi pristanki. Med konstrukcijskimi novostmi je izrazita težnja povečevanja krilne obremenitve do 50 kg/m2 v smislu izkoriščanja dobrih vremenskih pogojev, ki so karakteristični za prizorišče letošnjega prvenstva. Ob DG-300 ELAN in nekaterih izvedenkah znanih tipov, ki pa niso napravile pomembnejšega vtisa, ni bilo posebnih novosti. Vsa konkurenčna letala v posameznih razredih so izredno izenačena, tako da je odločilno vlogo odigral faktor pilota. V 15-m razredu je med Ven-' tusom in ASW-20 več odnesel prvi, v odprtem pa ASW-22 proti Nimbusu-3 ni dosegel več kot 7. mesto. 9 medalj prvenstva je bilo razdeljenih med 7 držav in le Avstralija in ZDA sta dobili po dve. Med deseterico so bili še piloti iz sedmih drugih držav. Dnevne zmage so dosegli piloti iz 13 držav od tega največ 11 Avstralija (od tega kar 8 Ingo Renner v odprtem razredu). Rezultati 15-m razreda: 1. Musters Nizozemska Vertus A 11259 2. Striedieck ZDA ASW-20 B 11145 3. Goudriaan Južna Afrika ASW-20 10709 8. Holighaus ZRN Ventus A 10397 Rezultati odprtega razreda: 1. Renner Avstralija Nimbus 3 11784 2. Gantenbrink ZRN Nimbus 3 11295 3. Henry Francija Nimbus 3 10955 4. Moffat ZDA Nimbus 3 10587 10. Lee VB Nimbus 3 9719 Drugo leto bo 2. evropsko prvenstvo v Vinon-u (Francija), za evropsko prvenstvo v klubskem razredu pa kandidirani tovama športnega orcdja tozd plastika jo Lesce. Naslednje svetovno prvenstvo bo 1985 v Rieti-iu proizvodnja letal x , , < nor7 A . J 64275 Begunje na Gorenjskem, tel. 064 75010, (Itcilljci), lGtcl 1987 pa V Avstr&liji. teiex 34 518 Tone Čerin B-S-3-33 EZ.AA/ Tehnični podatki: razpetina 15 m površina krila 10,27 m2 vitkost 21,91 dolžina 6,80 m širina trupa 0,64 m višina trupa 0,81’ m teža praznega letala ca 240 kg vodni balast 130(180) maks. teža v letu 525 kg krilna obremenitev 30,6-51,1 k< maks. hitrost 270 km/h najboljše drsno razmerje 1:40,8 mjn. hitrost padanja 0,59 m/s Polletni rezultati gospodarjenja in finančna problematika Za ELAN, katerega 60 % prodaje je sezonsko usmerjena, polletni rezultati še ne povedo veliko. Vendarle si oglejmo nekatere značilnosti. Rast cen blagu, storitvam in denarju je povzročila, da se močno znižuje čisti dohodek. Celotni prihodek in dohodek sta sicer v močnem porastu, vendar tudi na račun inflacije in z njo rasti cen. Sedaj je še bolj kot v preteklosti prišla do veljave trditev, da tako oblikovana kategorija dohodka ne vzdrži več kot osnova za smaoupravno sporazumevanje in družbeno dogovarjanje o splošni, skupni in osebni porabi. Proizvodnja je bila kljub težavam z deviznimi sredstvi, zadovoljivo oskrbovana z repromaterialom. Tako ni vzroka, da ne bi izpolnili proizvodnih programov in z njimi povezanih prodajnih načrtov. V prvem polletju, vključujoč tudi prodajo trgovine, smo 40,6 % proizvodov prodali na inozemska tržišča, kar je za prvo polletje lep rezultat. Na področju investicij je letošnje leto v znamenju dveh: — Izgradnja proizvodnih prostorov TOZD plastika, ki bodo predvidoma gotovi v septembru 1.1. — trgovina v Titogradu, ki je bila dana svojemu namenu ob zaključku polletja 1.1. Zaradi zoženih možnosti, denar je postal drag, lastnih sredstev pa ni zadosti, bo v prihodnje investicijska dejavnost v osnovna sredstva precej zmanjšana. Naš cilj prihodnjih treh let mora biti: povečati lastni sklad sredstev za obratne namene. V zadnjem obdobju se veliko govori in piše o obveznostih do tujine, kreditih in cenah. Naj zapišemo, da Elan vse obveznosti doma in do tujine pravočasno izpolnjuje. Glede na izredno težko devizno likvidnost države kot celote, in posledice, ki iz tega izhajajo, bomo morali, če bomo hoteli drugo leto normalno delati, najeti blagovne kredite. O teh blagovnih kreditih zadnja dva meseca veliko slišimo, ker jih bo tudi ELAN moral koristiti, dovolite, da vam jih na kratko opišem: Po sporazumu, podpisanem v Bernu dne 19. 1. 1983, je 15 držav odobrilo Jugoslaviji tri vrste kreditov v skupni vrednosti 1,360 milijard dolarjev. Od tega znaša finančni kredit 180 milijonov dolarjev, ki ga direktno koristi Narodna banka Jugoslavije, drugi del v istem znesku bo uporabljen za poplačilo zapadlih obveznosti v letošnjem letu, tretji del pa so blagovni krediti, ki znašajo 930 milijonov dolarjev in so jih odobrili: — Zapadno nemški kredit (Hermes), ki znaša 419 milijonov DM. Koordinator je Ljubljanska banka. Koristi se lahko že od 20. maja 1.1. dalje. Ta kredit se lahko najame kot blagovni ali kot neblagovni, v zadnjem primeru se kot dolžnik v imenu TOZD pojavlja Ljubljanska banka. — Skupna vrednost francoskega kredita je ena milijarda frankov. Ta kredit je prejela za vso Jugoslavijo Beogradska združena banka. Značilnost tega kredita je, da ni potrebno vplačati nobene lastne udeležbe. — Za italijanski kredit, ki znaša 56 milijard LIT je koordinator Zagrebačka banka. Lastna udeležba je 15 %. — Kredit iz Avstrije, ki znaša 60 milijonov dolarjev, se lahko koristi preko Pri-vredne banke Sarajevo. Lastna udeležba znaša 10 %. — Jugobanka je koordinator za kredit, ki so nam ga odobrile ZDA v znesku 60 milijonov dolarjev in je namenjen za nakup ameriških kmetijskih poljskih pridelkov. Od tega 15 tisoč ton bombaža za 24 milijonov do-alrjev. Preostalih 36 milijonov dolarjev bo koriščeno za druge kmetijske proizvode. — Belgija je odobrila 25 milijonov dolarjev. Posreduje ga Ljubljanska banka, koristiti ga bo mogoče v septembru 1.1. — Kredit Nizozemske je že na voljo, njegova vrednost je približno enaka kot belgijski kredit, dobi pa se tudi preko Ljubljanske banke. — Kredit Švedske v višini 20 milijonov dolarjev se najame preko titograjske banke. — S kanadskimi oblastmi še tečejo razgovori za odo- britev 40 milijonov dolarjev. Kredit naj bi dobila Skopska banka. — Anglija nam ni odobrila blagovnih kreditov, obstoji pa možnost, da v roku šest mesecev, jugoslovanski kupci in angleški dobavitelji sami dogovorijo obliko kreditiranja. — Japonska nam daje 60 milijonov dolarjev kredita, vendar želi prodati tudi opremo. Pričakujemo, da bomo lahko 25 milijonov dolarjev koristili za nakup proizvodov železarstva. — Švicarsko posojilo, ki ga bo posredovala Vojvodinska banka, znaša 40 milijonov dolarjev. — Pod vprašajem je finsko posojilo v znesku 10 milijonov dolarjev, ker Finci koriščenje pogojujejo z izdoba-vo opreme. — Isto velja za 19,5 milijonov dolarjev norveškega posojila, ker pogojujejo z izdo-bavo opreme. — Z Dansko pogovori še niso zaključeni. Pričakujemo 15 milijonov dolarjev posojila. — Svetovna banka, tako-imenovani SAL kredit, nam je odobrila 275 milijonov dolarjev za prestrukturiranje gospodarstva, ki je vključen v blagovne kredite. Kredit se dobi s posredovanjem Beo-gradske banke. Značilnosti tega kredita sta: — najdaljša odplačilna doba, — kredit je namenjen tudi za nakup rezervnih delov in za naložbe, ki jih dinarsko kreditira JUBMES. Krediti torej so, oklevanje okoli njihovega najemanja je na mestu, vendar, če poznamo situacijo in gledamo malo naprej se ELAN tem kreditom ne bo mogel odreči. V poštev bosta prišla: — avstrijski blagovni kredit, — SAL kredit. Naj to polletno poročanje zaključim z mislijo o cenah, ki so kot Damoklejev meč prisotne na vhodni in izhodni strani poslovnega ciklusa. Cene, inflacija, sta tisti silni ci, ki nam režeta večji ali manjši kos kruha. Cene in inflacija sta prav gotovo tudi samo zrcalna slika vzpostavljenih razmerij in neizpolnjenih zaključkov, so slika naših napak v načrtovanju in neizpolnjevanju tistega kar se dogovorimo. Da bo zaključek poslovnega leta uspešen, da bomo omilili vsaj delno vpliv cen in z njimi povezano inflacijo in tako največ prispevali k učvrstitvi gospodarstva, začnimo pri sebi: — bolje in več delati! Pavel Koder Elan na 9. juniorskem svetovnem prvenstvu za dviganje uteži v Kairu 9. svetovno prvenstvo za dviganje uteži za juniorje je bilo v Kairu, v času od 20.—29. julija. ELAN se je že v času svetovnega prvenstva SPEDU v Ljubljani pogovarjal z vodstvom IWF (mednarodna organizacija za dviganje uteži) o tem, da bo uradni dobavitelj ročk na svetovnem prvenstvu za juniorje v Kairu. Po uspehih, ki so bili doseženi na svetovnem prvenstvu SPEDU v Ljubljani, ni nikogar presenetilo, da je ELAN dobil tako še eno priznanje in možnost na velikem tekmovanju demonstrirati kvaliteto svojih ročk. Prvenstva se je udeležilo 31 dežel, od tega tudi 5 afriških. Število udeležencev lahko ocenjujemo kot dobro, z ozirom na dejstvo, da so vse stroške, tudi bivanje, plačali udeleženci sami. Dejstvo pa je, da bi z afriške celine v Kairu lahko sodelovalo .v orno El A/V A WORLD FAMOUS MAN U FACT U R E R O F SPORTINO GOODS ; SPEC.lAlJZiNG ALSO IN ' VVEIGHTLIFTING EOUiPMENT OPFICIAL SUPPLifcR: « Vili M£OlTefcRAN£AN GAM ES — SPLIT • DAN U Bii CUP LJUBLJANA • PUROPE.AN CHAMPION' SHIPS — BEOGRAD • 36-7H WQR!.D CHAMPION-SH1PS ■••• LJUBLJANA • IX JUNIOR WORLD CHAMPIONSHIHS — CAiKO APPROVF.D BY IWF (---------------------------------------'N Miha Thaler — letošnji državni prvak z DG-100 ELAN v________________________________________) 28. Prvenstvo Jugoslavije v jadralnem letenju (Slavonski Brod 04. do 13. 07. 83) je prineslo ponovno zmago in na-daljno afirmacijo jadralnih letal naše proizvodnje. Med 46 tekmovalci iz vseh republik in pokrajin, razen Kosova, jih je 17 letelo z našimi letali, 20 je bil Std. Cirrusov, 3 Santarji in po 2 Cirrusa-17, Libelle in Pilatusa B-4. Vreme je bilo sicer sorazmerno ugodno, saj je bilo opravljenih 8 tekmovalnih disciplin. Vendar so bile sorazmerno kratke, saj je bil najdaljši opravljen prelet okrog 260 km. V dveh dnevih do kraja ni uspelo opraviti naloge nobenemu tekmovalcu, sicer pa je bila najboljša povprečna hitrost v 200-km trikotniku z 92 km/h, ko bi vreme dovoljevalo večjo dolžino discipline. Po osmih letih je postal drugič državni prvak leščan Miha Thaler, ki je zmagal suvereno z veliko prednostjo. Vodstvo je prevzel v četrtem tekmovalnem dnevu, v naslednjih pa je prednost pred tekmeci povečeval in zaključil s prepričljivo zmago v zadnji disciplini. Z letošnjo zmago je Miha Thaler prevzel tudi prvo mesto na rang listi kandidatov za državno reprezentanco v naslednjem letu. Na prvenstvu je bilo preletenih skupaj 55000 km v preko 1.100 urah letenja, sorazmerno dobra je bila tudi organizacija v izvedbi Aerokluba Duro Sekulič iz Slavonskega Broda, pa tudi poškodb je bilo zares malo v primerjavi z leti poprej. Rezultati: več dežel, vendar vsled določene osamitve Egipta s strani ostalih arabskih dežel, tudi na svetovno prvenstvo niso prišli dvigalci iz teh dežel. Veliko komentarjev je zbudilo tudi dejstvo, da se svetovnega prvenstva niso udeležili Rusi; eni so trdili, da je trenutno bolgarska juniorska ekipa veliko premočna in da si Rusi ne morejo privoščiti očitnega poraza, drugi so zagovarjali odsotnost Rusov z dejstvom, da v Moskvi poteka Spartakijada, tretji so razpletali varianto o političnem ozadju. Rusi so se poskušali izgovoriti, da niso dobili viz, kar pa je spodbil vodja tekmovanja, kateri je poslal Rusom zagotovilo, da tudi na Kairskem letališču lahko dobijo tekmovalci vize. Brez ozira na odstotnost Rusov so tekme potekale v hudi konkurenci, saj se očiten napredek opaža pri deželah iz daljnega vzhoda, predvsem so na sebe opozorili Indonezijci, Kitajci, Japonci in Korejci. Bolgari so bili razred zase in so prepričljivo osvajali prva mesta. Poljaki so že zopet bili pred vzhodnimi Nemci, afriški dvigalci so pa še v precejšnji meri začetniki, kljub temu, da je ta šport v Afriki izredno popularen. Po organizacijski plati je tekmovanje potekalo brez kakih večjih zapletov, pod skrbnim nadzorom vodij IWF-a — generalnega sekretarja Ajana in samega predsednika g. Schodla. Tekmovanje je bilo v veliki predavalnici univerze v Kairu. Predavalnica je grajena v stilu operne hiše. Nastop je bil na odru, na katerega je postavljen naš podij, ki je lepo izstopal, saj 1. Miha Thaler ALC DG-100 7351 2. Živa Franc Zrenjanin ELAN 6874 3. Franc Peperko Celje DG-100 6737 4. Miodrag Gatolin Novi Sad ELAN 6593 5. Marjan Medič Ljubljana Std. Cirrus 6495 6. Janez Poglajen Celje DG-100 6493 7. Vojko Starovič Tuzla ELAN 6357 8. Ivo Šimenc ALC DG-100 6355 9. Črtomir Rojnik Celje ELAN 6314 10. Ivan Filko Novi Sad Std. Cirrus 6196 23. Boštjan Pristavec ALC Std. Cirrus 4958 27. Tone Čerin ALC DG-100 4402 ELAN Std. Cirrus Std. Cirrus DG-100 ELAN DG-100 ELAN Tone Čerin ELAN je bila edina reklama v celi dvorani. Treninge so imeli v 1 km oddaljeni telovadnici, v zelo slabih pogojih, predvsem zaradi tega, ker ni bilo posebnega zračenja in je vročina bila okoli 40” C. Kljub takim težkim tekmovalnim pogojem in določenim problemom, ki so nekatere tekmovalce spremljali zaradi prehrane, pa ni bilo nobenih pripomb s strani tekmovalcev, katere bi bile omembe vredne, nasprotno, tekmovalci so bili zelo zadovoljni z dejstvom, da so v Kairu in da imajo priliko obiskati znane zgodovinske znamenitosti. Samo vodstvo tekmovanja je bilo izredno pozorno in je organizira- lo tudi del izventekmovalne dejavnosti, tako, da so udeleženci svetovnega prvenstva imeli čim več od bivanja v Kairu. Primerjajoč našo organizacijo v Ljubljani z organizacijo v Kairu pa vseeno pridemo do ugotovitev, da je v Kairu vsaj trikrat večji štab ljudi, le nekoliko slabše organiziral bistveno manj pomembno tekmovanje, kot je bilo v Ljubljani. Drobnih kiksov, ki jih je poučen poznavalec opazil, ki pa niso bistveno vplivali na izid tekmovanja, je kar mrgolelo. Organizatorji so se pod vodstvom našega dobrega znanca Gamil Hane, sekretarja egiptovske in afriške federacije za dviganje uteži, trudili, kolikor so se pač mogli. Za ta trud jim moramo izreči priznanje. Elanova udeležba na tem tekmovanju je bila odmevna, saj so vsi tekmovalci izražali zadovoljstvo nad ročkami. Edine pripombe, ki so bile, so bile na ostrino nazobčanja na oseh, ki so jih uporabljali za trening. Tudi trening kompleti so bili Elanovi (10 kompletov). Komplimente na račun naših uteži smo dobivali od tekmovalcev iz Avstralije, Koreje, Indonezije, Francije, Bolgarije, Italije pa do tekmovalcev s črne celine, predvsem Sudancev, Ugandcev, Nigerijcev in Kenijcev. Z mnogimi od teh sem se pogovarjal o možnosti navezave poslovnih stikov. Dal sem jim cenik in naš nov prospekt, kateri je pri vseh vzbudil veliko zanimanje. Nekateri so tudi obljubili naročila, vendar bodo šele sama konkretna naročila pokazala, koliko so te obljube realne. Predsednik in generalni sekretar mednarodne zveze sta mi ponovno zagotovila, da so s sodelovanjem z Elanom izredno zadovoljni in da sta edino Elan in šveska firma Eleiko tiste, ki zaslužijo popolno zaupanje mednarodne dvigalske zveze. Za naše dosedanje dobro sodelovanje se zahvaljujejo in pričakujejo, da bo tako tudi v bodoče, kar nam bo sigurno zagotovilo tudi večje poslovne uspehe. Petriček Peter Prvi sestanek »za okroglo mizo« Številnim aktivnostim uredniškega odbora »Smučine« smo pred kratkim dodali še eno. Prvič v zgodovini Elana smo namreč organizirali »OKROGLO MIZO«. To obliko pogosto uporabljajo v drugih 1)0 in predstavlja uspešen vir informacij »iz prve roke«. Pa še nekaj je privedlo uredniški odbor na to idejo. Živimo in delamo v zelo težkih gospodarskih časih in razmerah, pod udarom vsakovrstnih »paketov«, ukrepov, zakonov in prepletajočih se predpisov, ki drug drugega že izpodrivajo, vsi pa zožujejo manevrski prostor za gospodarjenje in zategujejo pasove družbenega in osebnega standarda. V množici teh ukrepov se tudi strokovne službe težko znajdejo, da bi našle življenjski prostor za TOZD-e in 1)0. O vsem tem pa delavci — samoupravljale^ ki odločajo vedo zelo malo ali pa skoraj nič. Prevladuje misel, da je vse v redu, da težav ni, ker gre vsa stvar lepo naprej. Ali se sploh zavedamo, položaja in se temu primerno tudi obnašamo? Ali so naše akcije, strategija in vsakdanje operativno delo usmerjeni v izboljšanje družbenega in osebnega položaja? KAKŠNA JE VAŠA OCENA GOSPODARSKE SITUACIJE V SVETU IN POLOŽAJA ELANA V NJEJ? Dolfe Vojsk, dipl. oec. glavni direktor Odgovoril je glavni direktor DOLFE VOJSK: Gospodarska situacija v svetu ni dobra. O tem sem govoril že pred dvemi leti. Vse kar sem takrat omenil, se je uresničilo, celo več, stanje je postalo slabše, kot smo predvidevali. Leto ali dve nazaj je v Elanu moč čutiti določeno praznino in stagnacijo pri razlagi situacije, bodisi na zborih delavcev ali preko drugačnih oblik informacij, razen na delovnih skupinah in I)S kjer pa se obravnavajo le tekoče zadeve (bilanca, GN, OD, itd.), ne pa toliko širši vidiki gospodarjenja. Uredniški odbor je s to »okroglo mizo« to vrzel želel vsaj delno zapolniti, saj ta razgovor objavlja v »Smučini«. V sedanjem trenutku se mu zdi to tem bolj primerno, ker je večina vodilnega kadra v relekciji in je njihova naloga izdelava programov dela in razvojnih perspektiv. To je tudi glavni del razprave za »okroglo mizo«. Poudariti želimo, da uredniški odbor pri tem razgovoru ni nikakršen sodnik, povabljeni pa obdolženci. Nasprotno! Je le organizator in išče nove oblike in poti za dopolnitev informiranja zaposlenih. Zato je pripravil vrsto vprašanj, ki terjajo odgovor. Prepričani smo, da ta naša prva akcija ni bila popolnoma brezhibna in da ne bo dala odgovorov na celotno problematiko. To bo vzpodbuda za organiziranje novih »okroglih miz«, ki bodo namenjene bolj specifičnim problemom. UREDNIŠTVO Kar zadeva Elan in vpliv nanj, se je to stanje še poslabšalo, ker nismo predvidevali takega padca dinarja do drugih valut in pri tem takega negativnega vpliva na gospodarjenje. Naša predvidevanja v začetku leta so bila 60,— din za $, zdaj pa že $ kotira 100,—-din, kar ima za Elan velike posledice za izvoz in uvoz. Prodaja je zelo padla, predvsem domača. Če ne bi bilo tujcev, predvsem Holandcev in Čehov, bi bila domača prodaja v trgovini Elan še slabša. Pri tem je tudi problem, da polovice proizvodov, ki bi šli v prodajo, nimamo, tisti pa, ki jih imamo, se težko prodajajo. Bojazen je bila, da bo padla prodaja tudi na zunanjem trgu. Ta pa se je v našo korist povečala približno v enakem obsegu, kot je bil izpad na domačem trgu, kar je zelo ohrabrujoče. Vendar so stroški tako narasli, da bomo to težko premostili. Primer: v Garmischu 1978. leta, kjer smo bili sponzorji, nas je naše angažiranje sta- lo ca. 200.000 DM, kar pa bi bilo v današnjih pogojih ne- mogoče. Nimamo več nobenega prostega manevrskega prostora, ker bi za isti primer morali izvoziti za ca. 1 milijon DM. Tako počasi Elan postaja jugoslovanska firma, slovenska firma in v tej situaciji celo samo begunjska. S tem neverjetnim porastom stroškov se položaj Elana popolnoma spreminja. Pred 3—4 leti je bil za OD delavcev potreben tri četrtine manjši promet kot danes za približno iste OD, kar zahteva danes 4-kratno rast proizvodnje za enak rezultat. To stanje pa se še slabša, tako da bo ta razkorak v bodoče še večji. To pa zahteva od nas večji obseg kapitala, najemanje novih in novih kreditov, kar povzroča dodatne velike težave. Vsak od nas se mora vprašati, kaj je v tem času več naredil, da je ta OD tudi zaslužil. Proizvodnja je ostala približno enaka, potem se ta sredstva lahko črpajo le z lastno inflacijo. To ne pokriva niti povečanja cen, komaj včasih materialne stroške. Največkrat se tudi naši ljudje vedejo kot potrošniki in ne kot proizvajalci in pripadniki Elana. Pripadnosti ni več prave in zato se pojavljajo razni pritiski, tudi na osebne dohodke, in terjanje drugih pravic, ne pa tudi toliko na izpolnjevanje dolžnosti. V Elanu imamo razne zaostanke v proizvodnji po svoji zaslugi, predvsem v smučanji. Tu bo treba nekaj ukreniti. Prav bi bilo, da bi vsi zaposleni to vrzel dopolnili z eno ali dvodnevnim prostovoljnim delom, da bi do konca leta splavali iz težav. Dela v smučariji in pri preseljevanju obrata plastike je dovolj in bi s tem prostovoljnim delom to zavestno opravili. KODER PAVEL: Elan je firma mednarodnega značaja in zato je tudi bolj občutljiv za gibanja na svetovnem tržišču. Vse preveč iščemo vzroke za tako stanje v svetovni recesiji. Vemo pa, da je to jugoslovanski primer, in če gledamo Elan, moramo najprej pri sebi iskati rešitve. V okviru težav, ki jih imamo s proizvodnjo, oskrbo s sredstvi in s strani finančnega poslovnega vidika, je v nas samih rešitev. Povsod so ogromne rezerve, ki bi jih lahko s pridom izkoristili in speljali stvar v normalne tokove. Dosedanji ukrepi so bili pod naslovom ohranitve likvidnosti v Jugoslaviji, novi ukrepi pa Koder Pavel, iur. direktor gospodarskega sektorja bodo nosili naslov, kako ohraniti naše gospodarstvo zdravo. Za oboje velja, da je treba k tem ukrepom pristopiti z reševanjem in ne s siromašenjem že tako slabega stanja. Od leta 1972 smo si sami žagali vejo, na kateri sedimo, z obstoječim sistemom delitve celotnega dohodka, vnemar smo pustili čisti dohodek in akumulacijo in smo se razvijali in rasli preko sposobnosti in moči, ki jo temeljna organiacija ima. Če tega ne bomo spremenili, potem nam vsi ti ukrepi ne bodo dosti pomagaii. Do danes se še ne zavedamo tega, da vsaka zdrava moč izvira iz gospodarstva. To je osnova in temelj. Razumljivo je, da rabimo tudi splošno in skupno porabo, vendar ne preko meja moči gospodarstva. Za Elan prvi paket o likvidnosti pomeni izredno težko in veliko breme, tako z vidika zunanjetrgovinskega poslovanja kakor tudi poslovanja doma v Jugoslaviji, ker smo vpeti v širši mednarodni prostor. Tudi za to, ker je Elan v preteklosti, zdaj in v bodoče vezan na velike vložke v osnovna sredstva, razvoj in v tekmovalno dejavnost. Naša dejavnost je bolj vezana na to, kakor na dejstvo, kako naprej zagotoviti Elanu finančno solventnost. Do zdaj je Elan še likviden, tako glede mednarodnih in domačih obveznosti, ki smo jih izpolnjevali v rokih, garantirane in iz vsakdanjih dolžniško-upniških razmerij. Davčni sistem je treba popraviti in dati poudarek na čisti dohodek in akumulacijo, če ne nam vsi paketi in ukrepi ne bodo nič pomagali. Kategorija dohodka je napihnjena kategorija in povzroča soromešanje 1)0 in TOZD. KAJ KONKRETNO STORITI, DA BOMO LAHKO VPLIVALI NA TAKE SPREMEMBE SISTEMOV? KODER PAVEL: V času priprave predpisov vplivati, da bodo ti ustrezno pripravljeni. K tem predpisom se žal pristopa kampanjsko. Zadnji primer je priprava zakona o obremenjevanju našega osebnega premoženja s 5 % od davčne osnove! Nesmisel! Želja je, čimprej priti do sredstev, pod pretvezo, da bi bila zamrznjena pri Narodni banki in vrnjena gospodarstvu, dejansko pa bi se naš zvezni proračun rešil primanjkljaja. V pripravi je predpis spremembe zakona o združenem delu za vpeljavo enega žiro računa za celo DO. Pri tem je jasno, da še vedno mora obstajati možnost ugotavljanja rezultatov po vseh elementih poslovanja za vsako temeljno organizacijo. Finančna sredstva pa bodo zbrana na enem računu, kar je pozitivno, tj. mesečno bo ca 1 milijon din prihranka pri papirju in manipulativnih stroških. KAJ BO PRINESLO OBDAVČEVANJE PREMOŽENJA - TISTEGA DELA, KI NE IZVIRA IZ DELA? DOLFE VOJSK: V želji obravnavanja sistemskih zadev, ki nas vse žulijo, se moramo pri tem razgovoru držati bolj svojih domačih problemov, na katere lahko sami vplivamo. Z Elanovega stališča gledano, nas vsa nadgradnja (SIS itd.) obremenjuje zvezni proračun pa ima primanjkljaj 53 milijard in zvezna uprava mora najti pokritje. To je postal celo političen problem, ne samo gospodarski, in v tej smeri ne pričakujmo kakih sprememb na boljše. Kljub parolam in obetom, da bodo spremembe vplivale na izboljšanje gospodarjenja, bo šlo po stari poti naprej, kakor je bilo to še vedno do zdaj. V tej, ali v še slabši situaciji do konca leta, bomo morali delati naprej. Vsakdo bo moral pač več delati, da bomo preživeli: posamezniki, družine in delovne organizacije, v okoliščinah, kakršne so. Če v naši družbi ta ali ona zadeva ni prav urejena, še ne pomeni, da nam ne bo treba več delati. Za to »okroglo mizo« moramo osvetliti to, kar v dani situaciji moramo storiti, da bomo kot Elan obstali in obsta- li kot družba, ki je v nevarnosti. Družbeni rak je vzdušje, da hočemo vsi manj delati zato, ker drugi izven nas delajo napake ali se okori- ščajo. To v resnici vodi ne samo v družbeni, temveč tudi narodni samomor. Osebnih dohodkov ne moremo zahtevati, če naših artiklov ne bomo prodali. Naloga prodaje — plasmana Elana je usoda vseh delavcev v proizvodnji in v spremljajočih službah. Nekaterim pa to ni mar, češ saj je to delo le nekaterih ljudi v prodajnem oddelku. ALI OBSTAJA MOŽNOST FINANČNEGA ZLOMA ELANA? KODER PAVEL: Če bomo vsi delali in ohranjali dve stvari v Elanu, kar je bil naš cilj tj.: 1. Da v naših zalogah ne bo nič tistega, kar smo že potrošili — kar smo že dosegli in 2. če bomo v prihodnjih treh letih ustvarili toliko lastnih sredstev, da bomo pokrili vsaj 50 % potreb za obratne namene — kar nam mora uspeti, ob tem da imamo pred sabo problematiko naših obratov v tujini — če ne bo prišlo do česa posebnega — do finančnega zloma Elana ne more priti. Naš naslednji cilj pa je, da bi vsako novo naložbo temeljito preštudirali in se šele nato zanjo odločili. KAKŠNE UKREPE OZ. POSLOVNE ODLOČITVE BI BILO POTREBNO SPREJETI, DA BI ELAN DO LETA 1986 ODPLAČAL SVOJ DEVIZNI DOLG? KODER PAVEL: Leto 1984 bo za Elan, kar zadeva odplačilo dolgov do tujine, najtežje leto. Da bomo obveznosti izpolnili, bomo ukrepali takole: — narediti moramo vse, da bo proizvodnja za izvoz normalno tekla, — vključili se bomo v paket blagovnih kreditov, ki imajo namen kreditirati uvoz za izvoz, — narediti vse za še večji izvoz, — dokončali bomo začete razgovore s poslovno banko o načinu odplačila dolga, ki zapade v letu 1984. Ti razgovori bi morali biti zaključeni že v mesecu juniju, pa so bili iz objektivnih vzrokov preloženi na oktober 1983. ALI OSTAJA MOŽNOST POVEČANJA AKUMULACIJE NA RAČUN SPREMEMBE DOHODKA? KODER PAVEL: Sam sistem bi se moral spremeniti da bi bil čisti dohodek tisti, od katerega bi obveznosti plačevali. Bistvo naše moči in boljše akumulacije je v nas samih. To je boljša proizvodnja in večja prodaja in financiranje tega zaokroženega ciklusa. Pomembno pa je, da bi družba kot celota spoznala, naj bi se splošna in skupna poraba ne napajala iz napihnjenega vira. IAZAIt TADEJ: Program Elana je močno odvisen od domače ekonomske politike. Negativne so nove obdavčitve naših plovil. Primer: pred letom sprejete obdavčitve naših plovil so pri nas povzročile spremembo proizvodnje. Sedanji novi davki na luksus bodo zelo vplivali na prodajo artiklov obrata plastike. GLEDE NA TAKO SITUACIJO SE KOT REŠITEV PONUJA HITREJŠE PRE-STRUKTUIRANJE ZA IZVOZ. S TEM BI TUDI ZMANJŠALI NAŠO DEVIZNO ZADOLŽENOST. KAKŠNE SO TE MOŽNOSTI? BOGATAJ VINKO: Vse vprek se forsira izvoz. Po drugi strani pa so ukrepi taki, da naši komercialisti sedijo doma ker jim zaradi predpisov ne moremo omogočiti, da bi vsaj šli na teren za obdelavo trga, kot to delajo naši konkurenti, potem ne moremo govoriti o povečanju izvoza. Osnovne, naj- Ijizar Tadej, tehnik, direktor TOZI) Plastika Bogataj Vinko, dipl. oec. direk tor TOZD Smuči manjše investicije v tekmovalnem športu in reklami ne moremo več izvajati. Ne pojavljamo se več v nobeni reklami, nikjer v svetu. To zmanjševanje je isto, kot bi vsak dan manj jedli, nazadnje pa shirali. Pri tem že doživljamo kritiko naših kupcev, da se nikjer več ne pojavljamo. Še celo serviserja bomo težko poslali na mednarodne tekme. V TOZD-u Smuči smo že razpravljali o tej situaciji in smo ugotovili, da je izredna sreča, da je olimpiada drugo leto v Jugoslaviji, sicer mi ne bi mogli biti zraven. Čeprav nas bo kot sponsorje mnogo stala, bo to možno poravnati z domačo valuto. Povečanje izvoza, ki se forsira na vse pretege, je tako s temi ukrepi destimulativno. Vprašanje je, kako ga doseči, s takim načinom gotovo ne. Bojazen nastaja, da bo zaradi tega Elan postal tisto, kar je bil pred 20 leti, tj. Warenhausschi (cenene smuči, brez prizvoka kvalitete — op. ur.). Pri tem pa nam ostaja edino upanje tj. naše poslovne enote v tujini, ki bodo morale ta bremena prevzeti za nas, zato bomo za te zunanje enote morali bolje poskrbeti. Pri tem mislimo na kadre. To je sicer stvar marketinga. PREDHODNO VPRAŠANJE JE BILO PRAV GOTOVO NAMENJENO TUDI OBRATU PLASTIKE, KI BO Z NOVO INVESTICIJO IMEL MOŽNOST POVEČANJA KAPACITET TUDI ZA IZVOZ. LAZAR TADEJ: Sprejeto načelo, da se TOZD-i morajo izvozno sami pokrivati že dosegamo. Perspektivno pa je tako, da zunanji trg rabi motorne čolne manjših dimenzij do 5 m, na domačem trgu pa večje plovne objekte — večjih dimenzij, predvsem jadrnice za čartersko izposojanje, ki pa v izvoz ne gredo, zaradi transportnih stroškov in velike ponudbe konkurence na zunanjem trgu. Odločili smo se tudi za indirektni izvoz preko TAS-a Sarajevo, in sicer strehe za VW kombi. Ker nimamo pogojev za izvoz večjih plovnih objektov, smo v dogovoru z avtomobilsko industrijo za dele, ki bodo šli direktno v izvoz. Ohranili smo tudi holandsko tržišče, ki je letos zelo dobro. Tudi Francija se odpira. Pri jadralnih letalih naslednje leto pričakujemo 100 % povečanje kapacitet za izvoz. PINTAR ALOJZ: Pretežni del proizvodnega programa TOZD-a Šp. orodja je investicijskega značaja. (Nadaljevanje na 8. strani) Pintar Alojz, ing. direktor TOZD Športna orodja Tako v krajšem času ni pričakovati večjega porasta izvoza. Jugoslovanske firme v izvozu z opremo športnih objektov nimajo uspeha, tako ga tudi v Elanu nimamo, kljub našim velikim naporom. Akcija za razširjenje programa za široko potrošnjo je v teku, kar je bistvena novost, saj smo zdaj v glavnem opremljali le športne objekte v Jugoslaviji. Tekmovalno orodje, orodje za redno telovadbo in ročke za dviganje uteži so dosegle nekaj uspehov tudi na zunanjem trgu, vendar je obseg te proizvodnje tako majhen, da k boljši izvozni bilanci Elana ne more bistveno prispevati. Ta izvoz predstavlja TOZD-u ca 6 % celotnega prihodka. Aktivnejši je reševalni program, poskus plasma-na lestev za izvoz preko Emo Celje in lestve za direktni izvoz. Cilj TOZD-a je že sprejeta obveznost da se TOZD sam izvozno pokriva, vendar situacija v Jugoslaviji terja participacijo pri nabavi surovin, ki jih doma ni, tako da ta delež odteka v te namene. Akcij in ponudb v smeri povečanja izvoza je ogromno, vendar večjega odziva še ni. PETRlCEK PETER: Prestruktuiranje proizu-vodnje je zelo težavno. Primer: masovno pohištvo pred leti. Zato forsiranje pre-struktuiranja proizvodnje od zgoraj, nima realne osnove in potegne za sabo ogromne stroške in malo efekta. Jugoslovanski kot Elanov gospodarski cilj in namen naj bo, da ostane gospodarstvu na svetovnem tržišču »mašilec lukenj« za tiste industrijske veje v svetu, ki se jim tega ne izplača delati. Tako bo najbolje, da Elan obdrži obstoječi program, pač pa z 20—30 % povečano poslovnostjo in kvaliteto našega dela. Predlog nove poslovne organizacije v Elanu smo že začeli pripravljati. Na papirju izdelani novi poslovni organiziranosti pa ne leži bistvo rešitve problema današnjega časa, temveč na prizadevnosti zaposlenih. DOLFE VOJSK: Korenine enovitosti so tako družbene kot politične. Posamezniki pa imajo pri tem različna mišljenja. Ljudje so videli, da, če so svoje obveznosti izpolnjevali ali ne, je Elanu in njim dobro šlo. Zato je prevladalo mnenje, zakaj bi se trudili, če gre vsa stvar kar lepo naprej. Taka so splošna gledanja v Jugoslaviji, vsakdo se brani aktivnosti s tem, da to ni njegov problem in ga prelaga na drugega. Nihče noče biti več za ničesar odgovoren. Ostale kategorije kot npr. stimulacija so vzporedna stvar. Ljudje so v Elanu nekdaj že veliko delali zastonj, danes pa pri plačanih nadurah godrnjajo. Temu botruje preživela organizacijska oblika. Morali bomo TOZD postaviti na drugo snovo, ker ne moremo dosegati enovitosti na tržišču. Interesi TOZD se vedno ne pokrivajo z interesi Elana, čeprav so za TOZD pozitivni. Razdvoj