poštnina plačana v gotovini NAS LIST OKTOBER 1932 10 ŠTEVILKA TRETJE LETO glasilo katoliške akcije za kamniško in moravsko dekanijo Naš LIST IZDAJA MISIJONIŠCE V GROBLJAH, P. DOMŽALE. — UREJUJE IN ZASTOPA IZDAJATELJA JOŽEF GODINA C. M., DOMŽALE-GROBLJE. — TISKA MISIJONSKA TISKARNA, DOMŽALE - GROBLJE. ZA TISKARNO JANKO STRNAD, DOMŽALE. — IZHAJA MESEČNO. POSAMEZNA ŠTEVILKA STANE 1 DW, CELOLETNA NAROČNINA 12 DIN. INSERATI PO DOGOVORU. ROKOPISI SE REDNO NE VRAČAJO. Slomšku v spomin »Našega škofa in stebra svete katoliške Cerkve, — očeta in branivca nas ubogih Slovencev, — našega prvega govornika in pisatelja ni več. Anton Martin Slomšek že počivajo v črni zemlji! Zgubili smo jih, ko jih najbolj potrebujemo, potrebujemo za sveto Cerkev, potrebujemo za naš mili jezik.« Tako je pisal »Slov. Prijatelj« ob Slomšekovi smrti. Slomšek je bil sicer škof tam v daljnem Mariboru, ali njegov vpliv je segal tudi preko mej njegove škofije, tudi sem do nas, kar priča dopis iz Kranjskega, poslan istemu »Slovenskemu Prijatelju«. »Smrt našega ljubljenega očeta in apostola Slomška je tudi nam Kranjcem povsod silno srce užalostila. Le en glas gre od ust do ust: »Prezgodaj smo jih izgubili.« Zakaj tudi nam Kranjcem so bili skrbni oče, goreč apostol po svojih spisih in zlatih naukih. Leta 1848, ko si skoro nihče ni upal pričevanja dati resnici in Pravici, so naš nepozabljivi Anton Martin srčno in neprestrašeno po-vzdignili svoj glas in nas s svojimi primernimi sestavki v nemškem in slovenskem ljubljanskem cerkvenem časopisu po pravem Potu vodili skozi šumeče valove prevratov in prekucij. Bog povrni stoterno vse to našemu slovenskemu Zlatoustu v prelepi deželi, v kateri njih Predhodnik, carigrajski patriarh, nziva nevenljivo slavo.« Slomšek je bil naš narodni in ver-ski vzgojitelj. Kdo ve, kaj bi bilo z nami, če bi nam Bog ne bil dal Slomšeka. Potopljeni bi bili v globinah nemškega Jezikovnega morja. Z besedo in z vsem svojim vplivom e je zavzel za šole v narodnem jeziku. Zanje je pisal knjige, za šole je zlagal primerne pesmi, mnogo si je prizadeval za ustanavljanje novih šol in za zidanje šolskih poslopij. Spomina vredne so njegove besede: »Lepa cerkev in prostorna šola sta cele du-hovnije čast in hvala, pa tudi dobiček.« Ali pa: »Moder in priden učitelj koristi človeškemu rodu več kot najslavnejši vojskovodja, ki stra- huje sovražnike, premaguje kraljestva in požiga mesta.« Slomšek nas je učil svoj jezik spoštovati. Poslušajmo ga: »Kdor svoj materinski jezik zavrže, je podoben zmedenemu pijancu, ki zlato v prah potepta in ne ve, kakšno škodo si dela. Slovenski starši, ki slovensko znajo, pa svojih otrok slovenskega jezika ne naučijo, so nehvaležni hišniki, ki zapravijo svojim otrokom drago reč, ki so jim jo izročili njih dedi. Materinski jezik je najdražja dota, ki smo jo dobili od svojih starih.« Še bi vam rad zapisal to ali ono njegovo bodrilno besedo, pa prostor ne dopušča. Slomšek pa je tudi naš verski apostol. Branil in čuval je sv. vero in njene resnice v krasnih pastirskih listih, podal nam je »Apostolsko hrano« in »Hrano evangeljskih naukov«, mladeničem je pokazal na »Življenja srečni pot« in dekletom je priporočal »Krščansko devištvo«. Odraslim in mladim je podajal najprimernejšo hrano v »Drobtinicah«, po Mohorjevi družbi pa še danes deli svojemu narodu toliko lepega in primernega verskega beriva, da mu naš narod nikoli ne bo za to dosti hvaležen. Ne morem pa se ločiti od Slomška, ne da bi se ob njegovem spominu spomnil še dveh mož, katerih ime je tesno zvezano s Slomškovim imenom. Prvi ga nam je dal. To je duhovnik Jakob Prašnikar, roj. 1. 1784 v Kolovratu, umrl 1. 1841 kot župnik v Spodnji Polskavi. To je hvaležni Slomšek sam priznal: Brez Prašnikarja bi ne bilo Slomška. »Njegovo oko je gledalo polno ljubezni povsod za menoj, od tistega strašnega trenutka, ko mi je v 16. letu prinesel žalostno novico v Celje: Anton, na tem svetu nimaš več matere. Ves potrt od tolike izgube sem stal zapuščena sirota na potu svojega izobraževanja, ko so naš nepozabljivi ravnatelj mene tolažeč prijeli za desnico, Prašnikarja pa za levico ter govorili pomebne besede: Jenjaj jokati, sirota, odslej bodo tale gospod tvoja mati. Kar je Prašnikar obljubil, je tudi izpolnil kakor mož beseda.« In še je govoril Slomšek: »Kaj je meni storil, je znano Vsevednemu; da pa to očitno povem, zato mi rajni ni dal nobene priložnosti. Ne čuteč svo- jih zmožnosti sem rastel podoben divjemu drevesu ... Ako sem kdaj v svojem pastirskem poklicu za omiko svojega naroda pridobil kakršnihkoli zaslug, bodisi z besedo, bodisi s pismom, pri vseh ima najlepši delež prvi odgojitelj moje mladosti. Ali bi sedaj ne smel jokati solze najprisrčnejše zahvale za najizvrstnejšim učiteljem moje mladosti?« Drugo ime je pa dr. Andrej Karlin. On je storil prve korake, da bi bil Slomšek deležen časti oltarja. Ali je res, ah ne, ne vem: Zdi se mi pa, da se mi vsi premalo zavedamo pomembnosti tega koraka. Več vneme, več ognja bi želel za to delo pri naših fantih in možeh, pa tudi pri dekletih in ženah. Imeti v nebesih svetnika rojaka, to je vendar največja čast, ki jo more biti naš narod deležen. In Slomšek je vreden te časti, naš narod pa je je potreben. Končujem z besedo »Slov. Prijatelja«, kakor sem z njo začel: »Pre-svitli knez in škof Anton Martin so nam Slovencem živeli, so nas Slovence v srcu nosili, so se za nas Slovence trudili tukaj na zemlji — tudi zdaj tam gori pred božjim prestolom ne bodo pozabili nas Slovencev: to nas tolaži, nam srce hladi in solze otira. Pa ne samo tam gori v nebesih bodo za nas Slovence in za naše pravice Boga prosili, tudi tukaj na zemlji bodo med nami hodili, nas bodrili in vnemali, nas vodili in učili: Njih lepa slovenska beseda bode med Slovenci živela, dokler ne strohni poslednjega Slovenca kost in prah.« L. * Zahvala Stvarniku Zahvaljen bodi, Gospod predobrot-ni, da si nam Slovencem dal tako lepe kraje, kjer prebivamo. — O da bi prav cenili in ljubili svojo domovino! — Zahvaljen bodi Gospod, naš Bog, Bog naših očetov in mater, za neprecenljivi, neizrekljivo dobrotni dar svete vere! — O da bi bili v resnici Kristusovi z vsem mišljenjem in ravnanjem! Zahvaljen bodi, da je toliko hramov med nami, posvečenih Tebi, Najvišji! O, kako nas pozdravljajo ljubke cerkvice in mogočne posvečene stavbe ter nam kličejo: »Spominjajte se, da je Gospod, vaš Bog, Vsevedni in vsevidni, povsod pričujoč! — Ne grešite! Ne skrunite božjega Imena! Posvečujte Gospodove dni!! — Po vzgledu vaših pradedov in pramater! Ohranite sv. vero!« ------- Zahvaljen bodi, Gospod Bog, da si tudi nam Slovencem podelil toliko svetniških duš! In toliko apostolskih dušnih pastirjev! — Zahvaljen bodi, Gospod Bog, da sta nam vzornika tudi Baraga in Slomšek, tvoja ljubljenca in naša! — O, poveličuj ju v Cerkveno petje in orglanje v kamniški dekaniji Škofijski ordinariat v Ljubljani je za vse dekanije v škofiji imenoval posebne »or-ganistovske nadzornike«, ki »naj skušajo« — tako jim naroča v posebnem navodilu — »na kakršenkoli način dobiti vpogled v cerkveno glasbene razmere dotične dekanije« ter »naj poročila o tem njemu pošljejo do konca leta 1930.« Za kamniško dekanijo je bil v to določen pisec teh vrstic. S sodelovanjem č. duhovščine v dekaniji je sestavil zahtevano poročilo o stanju, kakršno je bilo leta 1930, in ga odposlal na pristojno mesto. Izrekla se je želja, da bi se to poročilo, primerno in poljudno prirejeno, objavilo na tem mestu, ker je zadeva, ki jo obravnava, vsekako važna in tudi za zgodovino dekanije pomenljiva. Toliko v pojasnilo. Splošno je petje in orglanje v vsej dekaniji na sorazmerno zelo visoki stopnji. Organisti se trudijo po svojih močeh, pevci in pevke sodelujejo požrtvovalno in z veseljem, duhovniki skrbijo zanje in store, kar v danih razmerah morejo, ljudstvo je vneto za lepo petje in si ga zaželi. Za stanje petja in orglanja vposamez-nih župnijah pa je predvsem merodajno, kateri organisti delujejo, kakšne orgle so jim na razpolago, kako je s pevskimi zbori, kakšno petje se goji, kako se tudi v tem oziru skrbi za izobrazbo in pravi napredek. I. Organisti Leta 1930 so bili tile organisti nastavljeni v dekaniji: 1. Mazovnik Anton, rojen 7. julija 1902 na Ježici, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1918, uslužben v železničarski pisarni drž. železnic v Ljubljani — v Dobu od 29. decembra 1928. 2. Flis Jakob, r. 6. junija 1868 v Domžalah, samouk, posestnik in trgovec — v Domžalah od 1. 1896. 3. Grmovšek Anton, r. 9. marca 1886 na Gozdu, samouk, posestnik — na Gozdu od 1. 1910. 4. Jerman Pavel, r. 4. maja 1876 na Homcu, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani, cerkovnik in urar — na Homcu od 1. 1921. 5. Bernot Anton, r. 2. jan. 1863 v Stranjah, se je učil orglanja pri svojem bratu organistu, posestnik — v Ihanu od 1. marca 1930. vesoljni Cerkvi, nas pa očisti, dvigni in posveti, da bomo tvoji na veke! Zahvaljen bodi Gospod Bog, naš Stvarnik in Oče in najvišji Vladar, zahvaljen za vse, kar si podelil sveti katoliški Cerkvi, naši duhovni Materi in učiteljici kreposti! — Zahvaljen bodi za vse, kar si podelil našemu slovenskemu rodu! (Pesem v nevez. besedi. P. Evstahij, OFM> 6. Heybal Jos., r. 22. maja 1882 v Strass-nitzu na Moravskem, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1903, poučeval zasebno klavir in gosli — v Kamniku od 3. julija 1903. 7. Fr. Kanizij Fricelj - v frančiškanski cerkvi v Kamniku od 7. sept. 1929. 'r 8. Plevel Franc, r. 4. maja 1896 v Podgorju, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani »• 1914 — v Radomljah od aprila 1928. 9. Grkman Janez, r. 5. nov. 1861 v Tu-nicah, samouk —• v Komendi od 29. aprila 1907. 10. Čadež Terezija, r. 3. okt. 1894 V Kamniku, se je zasebno učila orglanja, sestra g. župnika — v Mekinjah od 1. 1919’ 11. Lipar Peter, r. 5. julija 1884 v Mengšu, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1900, posestnik in župan — v Mengšu od 1. 1900. 12. Armeni Luka, r. 9. okt. 1871 v Trbovljah, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1891 — v Trzinu od 24. aprila 1930. 13. Sicherl Josip, r. 4. marca 1860 v Sostrem, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1879, organist v pok. uči iz prijaznosti -— v Grobljah od 1. okt. 1928. 14. Drolc Franc, 5. avg. 1907 v Motniku, samouk, cerkovnik — v Motniku od 1. 1927' 15. Humar Franc, r. 25. marca 1905 v Nevljah, obiskoval eno leto orglarsko šolo v Ljubljani — v Nevljah od 1. 1925. 16. Skok Anton, r. 2. febr. 1855 v Dren-chia (nekd. Beneška Slovenija), samouk, —" na Rovih od 1. 1926. 17. Šuštar Janez, r. 28. jan. 1902 na Selih, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani 1. 1922 ■— na Selih od 12. avg. 1927. 18. Turnšek Franc, r. 5. aprila 1903 v Braslovčah, dovršil Brvarjevo orglarsko šolo v Celju, cerkovnik in mrliški ogled® — v Stranjah od 1. jul. 1927. 19. Rožič Viljem, šolski upravitelj — v Šmartinu v Tuhinju od 21. nov. 1929. 20. Šuštar Janez, r. 4. junija 1866 n® Selih, dovršil orglarsko šolo v Ljubljani v Špitaliču od 1. 1910. 21. Traven Peregrina, r. 13. sept. 1896 na Mlaki, samoukinja, šivilja — v Tunicah od 1. 1915. 22. G. župnik Janc Peter — v Vodicah od 1. 1919. 23. Rosulnik Andrej, samouk — v Sen' ■ kovem turnu. 24. Brnot Ivana, r. 5. maja 1894 v Zgor’ Palovčah, samoukinja — na Vranji peči- 25. Hribar Franc, r. 23. sept. 1868 v Tuhinju, dovršil orglarsko šolo v Ljublj®11' 1. 1884, obč. sluga — v Zg. Tuhinju od 26-sept. 1884. Na Skaručini ni organista. Ob romanjih pride navadno organist s pevci od drugod' Skupno je bilo v dekaniji 25 organist°v' skih moči, 22 moških, 3 ženske. Orglarsko šolo jih je dovršilo 11, 1® V Ljubljani, 1 v Celju. Samoukov je bilo 8- II. Orgle Oglejmo si jih kar po posameznih nijah in sicer: Kdo je njih mojster, žup; Kdaj 80 bile postavljene in koliko registrov in toanualov imajo. Dob: Brata Zupan, op. 62, 12 r. 2 m. Domžale: Jenko Franc, 1928, 19 r., 2 m. Prejšnje je postavil 1. 1866 Goršič Franc s ® r-. 1 m. in so sedaj na Rovih. Gozd: Valentinčič Anton, 1840, 7. r. 1 m. Homec: Bumpel Peter, 1839, popravljene P 1930, 13 r., 2 m., popravljene 1. 1897 in 1931. Ihan: Bumpel Peter, 1830, 10 r., 1 m. Kamnik (dek. cerkev): Milavec Ivan, 1913, 31 r., 2 m. Kamnik (franč. cerkev): Goršič Franc, 1877, 22 r., 2 m. Radomlje: Brata Zupan, 3 r., 1 m. Komenda: Mauracher Jožef, 1899, 17 r., 2 m. Mekinje: Nepoznan mojster, 1720, 15 r., 2 m. pod opatico pl. Gallenberg. Mengeš: Goršič Franc, 1890, 19 r., 2 m. Trzin: Milavec Ivan, op. 14, 9 r., 1 m. Groblje: velik pedalni harmonij. Motnik: Bumpel Peter, 1831, 9 r., 1 m., skrajšan pedal. Nevlje: Brata Zupan, 1890, 8 r., 1 m. Rova: Goršič Franc, 1866 za podružno cerkev na Goričici (Domžale); za Rova po-Pravil in dopolnil Jenko Franc 1929, 7 r., 1 m. Sela: Brata Zupan, prenovil Jenko Franc 1929, 14 r., 2 m. Stranje: Bumpel Peter, 1831, 10 r., 1 m. šmartin v Tuhinju: Bumpel Peter, 1830, 12 r., 1 m. Špitalič: Naraks Ivan, 1916, 13 r., 2 m. Tuntce: Crisman Franc Ks. 1763 pri uršu-**hkah v Ljubljani, 18 r., 2 m. Vodice: Jenko Franc, 1931, 27 r., 2 m. Prej od potresa harmonij. Skaručina: Mojster nepoznan, okrog 1. 1800, 10 r., 1 m. na orglah napis 1895 V. t. Sinkov Turn: majhen harmonij, ki zadostuje. Vranja peč: Brata Zupan, 1905, 10 r., 1 bi. Zgornji Tuhinj: Bumpel Peter, 1834, 14 r ’ 1 m. skrajšan pedal. Skupno je bilo v vseh cerkvah dekanije 24 orgel in 2 harmonija. Največ orgel je postavil Bumpel 6, br. ZuP!in 5, Goršič 3, Milavec in Jenko po 2, ^rismsan, Valentinčič, Mauracher, Naraks P° 1, od nepoznanih mojstrov 2. III. Zbori Ro številu pevcev in pevk bi bila raz-vrstitev cerkvenih zborov v dekaniji 1. 1930 Ppkako takale: 1- Radomlje (35); 2. Vodice (32); 3. Dob, Jamnik in Mekinje (24); 4. Mengeš (22); Homec (20); 6. Groblje (18); 7. Franckam v Kamniku (16); 8. Nevlje in Stražo (15); 9. Domžale, Ihan, Gozd, Komenda, Pitalič in Tunice (12); 10. Motnik in Trzin 11); 11. šmartin v Tuhinju in Zg. Tuhinj H*); 12 Rova (9); 13. Sela in Vranja peč (4)’ ®inkov Turn (6); 15. Skaručina ®kušnjeza petje so imeli v šestnajstih po °Vni;iah re UH to o b -j i< E. ST to p H 3 P’ to p M 00 r t_i. c g ep1. to o »p to •<1 <^n On On ON On On © On On ® Čn i£k bo bo to © © © © 00 00 ^ ■^1 to © -I © -J \© © © O © 00 00 00 00 00 iso tso h-' o © bn © © bo bo N> K) CO i—1 © 00 on oo on I—j h-1 h-* h-j © © © © © © (NO ISO iso to to © © © © © to to i—1 © © bn © © bo bo to © © ON © On -j © -J © h-j h-' h-1 H-J © h-t © © h-J © ^ ^ © © © © oo OO čo bo to to ’© © © © bn bn © - i - i oo •<1 to © © © © ■+-1 h-J h-i H-' © © © © © © ON ON ON ON (Jv (Jv Jv (Jv © ba 4^ Ifik bo bo to to © © H-1 © © On © © © oo © oo H-J h-J h-1 © © © © © © © © © © © 00 00 00 00 oo io tO f—i © © bn © © oo OO OTI O0 to 00 © © © Oo on © Jarše-Meng Homec Kamnik Kamnik me Domžale Ljubljana, gl Ljubljana, go Ježica Črnuče Trzin S- ^ o c/}< “ • • F to On © On On © © © © © © © h-J to ^ i bo © © bn bn OO -J ON © • © © oo to OJ © •O —n — ] ON -4 ^4 00 00 00 to io bo 4^. bn bn © © © On © -J © P- © © 00 © © to h—J h-1 ’© © © © © © © © © © © bJ bj CJ JJ ©.on © © U—i © to to oo oo © oo © © OO © to on © © © © © © © HJ 1—i (—i © © to to to to oo oo oo oo oo © '© ‘on bn h—i o © © to to o 0O © © o» © to on © © © © © © *© © © © © © © © cn on W 1 On on on On Oi On on © © L—i © to bo © © On 00 on © -4 © -4 © On -4 © © © © *© v © © © © © —n *~4 — i ■^ i -4 CO 00 CO 00 io bo oo © bn *© © © © ON © co to oo © © OO on N< 2- rt B b*’ <1 O N S »-S rt P- I l r* I § p MISIJONSKI KOLEDAR 1933 je iz* šel. Dobi se pri poverjenikih. 10 Din* OTROŠKI KOTIČEK PIŠE STRIČEK MATIČEK Pojdimo spat... Pojdimo spat, lepe sanje sanjat o božjem kralju o svetem raju. Mati Marija po raju hodi, milega Jezuščka za ročko vodi. Pred njima angelčki pojo, za njima rožice cveto, nad njima ptički žvrgole tako lepo, tako sladko, da nam presunejo srce. Anica je ubogala strička Sedel sem v svoji sobici globoko zamišljen v knjigo, ki je ležala pred mano. Baš sem segel po svinčniku, da bi si zapisal beko misel, ki mi je ugajala, ko nekdo Potrka na vrata, in nekaj trenutkov za tem sem že imel v roki šop pisem, ki so dospela na moje ime zadnje tri dni, ko me hi bilo doma. Oči so mi obstale na velikih, dokaj okroglih, pa vendar nekoliko okornih črkah. — Bral sem: »Prečastiti gospod striček Matiček ... « Bo pa že kaka moja nečakinja, sem si mislil in odprl pismo. Kot navadno sem tudi to pot najprej pogledal na pod-Pis, ki se je glasil: »Vaša Anica, mala haisijonarka«. Nato sem preletel z očmi tu pa tam nekoliko poševne vrste: »Dragi striček! Hvala Vam za prekoristne nauke, ui ste mi jih dali zadnjič. Ne morem Vam Povedati, kako zelo sem srečna, kadar se ravnam po njih. T&ko veselje čutim, ko zbiram žrtvice za misijone, da me kar nekaj sili, da bi tudi drugim razodela svoje ztnagice. Pa tudi v tem sem se premagala. Samo Vam, striček, se drznem razodeti svojo skrivnost. Prosim pa Vas lepo, da toga nikomur ne poveste. — Dosedanje thoje delo za misijone: Imela sem lepo zbirko krasnih podobic, ki sem jih dobila 0(1 g. kateheta, od mamice, največ pa od strica gospoda ... Tako rada sem imela te Podobice kot Ivanček svojega konjička, da se vedno kremži, če mu ga vzame Lojzek, vsak dan sem podobice nanovo pregledala ter preštela in natančno ponovila, kdo mi J6 dal to ali ono. Ko sem se pa včeraj spomnila na Vaše besede, da je treba Jezusa ljubiti bolj ko vse drugo, mi je nenadoma postalo jasno, da moram Jezusa ljubiti tudi bolj kot podobice. Danes zjutraj Pu sem se s težkim srcem odločila, da bom voje drage podobice darovala Jezusu. Pre-®P° škatljico s podobicami sem izročila materi in jo prosila, naj vse skupaj pošlje Ljubljano za misijone. To je bila doslej bju največja žrtev za misijone. Pa tudi amke zbiram v prid ubogim pogančkom. šla11}6 Sem j’b nabrala že 67, jutri pa bom da k sosedovim prosit zanje. Upam, (j., mi Jih bo Ivanka, ki me ima tako rada, kj. b. vsaj 40. Glejte, striček, tako bom v hii«!rem uabrala že skoro 150 znamk za Za 1 . Zelo ste mi priporočali molitev sgjj^Jsijone. Seveda sem tudi molila, pa s6Jn Vam to skoro pozabila povedati, ker Preveč mislila na podobice in na znam- ke. — še enkrat prosim, striček, da tega niKomur ne poveste, in oprostite, da Vas tako nadlegujem. Anica, mala misijonarka.« Vedno bolj mi je drhtelo srce, ko sem bral to pisemce. Bog vodi to dušico, je bila moja prva misel. Sam Jezus ji je to navdihnil. Tvoje zmagice, Anica, niso samo 'Tvoje. Jezus Ti jih je pridobil. On Ti je dal moči, da si mogla toliko storiti zanj, ker je hotel na tebi pokazati tudi drugim otroKom, kako naj delajo za misijone. Zato, Anica, ne bodi huda, da sem objavil tvoje pismo. Mati in hčerka Anica Neki ženi je umrla hčerka Anica. Mati' od žalosti ni ne pila ne jedla in je tri dni in tri noči jokala. Tretjo noč je mati za-snula. V snu je videla, da je prišla k njej Anica in držala v roki vrček. »Kaj si ti, Anica? In čemu tebi vrček?« — »V ta vrček, mamica, sem nabrala vse tvoje solze. Vidiš, vrček je poln do vrha. Ne plakaj več. Ako boš še plakala za menoj, bodo solze padale čez rob na zemljo in tedaj bo meni težko na onem svetu. Zdaj mi je dobro.« — Mati odslej ni več plakala po hčerki. Srečna je bila, da ji je dobro na onem svetu. (Kolački.) Kadar se otrok uči držati žlico Dete moje, primi žlico z desno roko, ne z levico! Desna roka —*■ prava, leva — potoglava; desna roka — vzgodna, leva je nerodna. Ali kdor z obema dela, dosti ima pila, jela, zlate kaše, kruha, vina, on i njega vsa družina. Fran Levstik. Lončar Matevž (Ribniška) Nekoč sem šel grabit listje, ko so ravno graščinske kroute (krote, to besedo Ribničani zelo pogostoma rabijo) preganjale zajce. Majhnu čakam, kar se je zajec spustil name. O pretetu ne bodi. De bi imel ptikšo pri sebi! Nastavim grablje, že je počilu. Letim po zajca, pa je stalu pri njem zelena krouta graščinska. »Zajec je moj«, sem dejal. Pa je krouta brž name zarežalu: »Kako se ti podstopiš streljat naše zajce ? V kaj-ho s tabo!« »V kajho ne grem«, sem dejal. »Naj zame vaša kilha: za zajtrk: dobro jutro, za južino: počakaj, za večerjo: lahko noč — ta ktiha je zame pregosposka. Gaspud, rajši odneham od zajca. Jast še vajdel najsem, da so grablje nabite. Crez nekaj dni je pa prišlo ravno tista krouta krompir desetinit; mi je bilu hranilu zajca, pa mu tudi jast najsem pustil krompirja. Se je pa ujezilu pa je šlu damu. Drugi dan me pokličejo gnadljivi gaspud v graščino in me z debelim očesom pogledajo. »Ali se res braniš krompirjevo desetino odrajtat?« »Gnadljivi gaspud, rajs.« »Zakaj je pa ne daš?« »Zetu, de ne!« »Naredi tukaj križ, da se puntaš!« »V imenu Boga Očeta, Sina in Svetega Duha, de ne dam!« »Tukaj na papir naredi križ!« »Kaj bom na papir dajlal, ko so me oča učili na čelu.« Vajste, graščina si je zmeraj kaj novega izmislila. Ankrat so nam bili napovajdali tlako, de smo zemljo vkup nosili z vseh krajev in naredili hrib sredi vrta. Zakaj? Zatu, da so potlej na krib postavili hišico, da so kroute kvartale v nji. šla sva ankrat z Anzljevim Matijcem iz Jurjove bajte z domi pa sva se vračala taku trudna, da naju najsu kotajle noge več nositi, pa sva se usedla, pred očmi sva imela našo Veliko goro. »Matevž«, mi pravi Anzljev Matije, »pretetu so imeli opravilu, prajden so vkuh zvljakli to goro.« »mio?« sem vprašal. »Matijček, ali ne vaja, ua je ves svajt, pa tudi hribe ustvaril ljubi rsog z ano samo besajdo?« »Tajdi, pajdi«, mi odgovori, »šembrana gospoda je bila napovajdala tlako, pa jih je neumni kmet znosil vkup. Ampak jest jih ne bi, jest bi se puntal.« »Nu«, sem dejal, »sva že dva, da se puntava zoper graščino.« (Stiha roba.) UGANKARJI šele nekaj tednov tega šolskega leta je begnilo mimo nas, pa je Matiček že začutil, da so njegovi mali prijatelji in prijateljice poprijeli za knjige ter se sprijaznili z »botrom«, ki ga navadno imenujedo pero. Da so nečaki in nečakinje spet odprli ono škatljico, kjer hranijo peresa, sklepa striček iz tega, ker je dobil to pot mnogo zanimivih in ljubkih pisemc za naš kotiček. škoda le, da nam ni v tej številki g. urednik prihranil več prostora, da bi mogli vse objaviti. Zato striček milo prosi vse drage nečake in ljube nečakinje, naj ne zamerijo, če danes ne objavimo njihovih pisem. Vsi pa se smete z gotovostjo zanesti na Matičkovo besedo, ki vam zagotavlja, da pride v prihodnji številki vse zaostalo na vrsto. Zadnja uganka ni bila težka. To vidi striček iz tega, ker se nekaterim niti vredno ni zdelo, poslati Matičku rešitve. V tem je Matiček drugačnega mnenja in obžaluje, da so nekateri njegovi mali prijatelji tako nekam visoki. Padla pa je stričku še druga misel v glavo. Kaj pa, če morda nečakom in nečakinjam ne ugaja rešitev uganke, ki se glasi: »Pridno se učimo, ker jih to nekoliko opominja k učenju. Ako drži to zadnje, sme Matiček upravičeno sklepati, da so rešivci ugank najmarljivejši učenci in učenke. 16 rešitev uganke je prejel striček. Ena ali dve niso prav do črke natančne, a so še vseeno toliko pravilno rešene, da je striček vseh naslednjih 16 imen zapisal na lističe, ki jih je zvil ter jih vrgel v klobuk; nato pa je poklical... in blagoslovljena roka, ki so jo sam gospod škof mazilili, je prinesla iz klobuka tri listke. V klobuku je imel striček naslednja imena: Vavpetič Fr., Tunjice; Rebolj Alojzij, Češnjice; Kovač Minka, Domžale; Habjan Cilka, Domžale; Cajhen Lojzka, Domžale; Štefka Hribar, Vir; Pirnat Vinko, Jarše; Marta Arnež, Vir; Mihaelca Stupica, Pod-rečje; Ivanka Bilc, Vir; Slavka Pučko, Vir; Kovač Janko, Domžale; Mici in Pavla Jezernik, Domžale; Kati Andrejka, št. Vid. Od teh si je sreča izbrala samo tri gospodične oziroma gospodiče, katerim je naklonila nagrado. To so: Rebolj Alojzij, Češnjice; Pirnat Vinko, Jarše; Cajhen Lojzka, Domžale. dobite v veliki izbiri blago za moške suknje, za ženske plašče, za moške in ženske obleke, dalje trikotažo, moško perilo ter vse ostalo manufakturno in galanterijsko blago v trgovini K SICIII iMlIll. Prav tam dobite stalno sveže špecerijsko in kolonijalno blago, steklo in porcelan, železo in železnino, cement, premog in drugo po Zapomnimo si: Tisk je velesila! ...... ""SS instalacije za razsvetljavo in pogon izvršuje solidno in poceni FRANC PETERLIN koncesionirani elektrotehnik Preserje, p. Radomlje niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiniumiiimMiiiniimuiiMiiiiMii Pri nakupu blaga za obleke ★ IHNN| se Vam izplača vožnja v Ljubljano, ako pri tvrdki R. Miklauc nakupite blaga za Vas in za Vašo družino, kjer imate veliko izbiro modnih kamgarnov in sukna za moške, finega svilenega, volnenega in pe-rilnega blaga za ženske obleke in plašče ter blaga za osebno in posteljno perilo po priznano nizkih cenah. ★ R. MIKLAUC »PRI ŠKOFU« LJUBLJANA Lingarjeva ulica 3 Pred škofijo Tvrdka obstoja že preko 60 let. LEPE TISKOVINE VAM OSKRBI MISIJONSKA TISKARNA, DOMŽALE * Dve prednosti imajo naši izdelki: 1) da so solidni in 2) poceni. Izdelujemo pletenine vseh vrst in modne izdelke. CILKA ZAJC, stroj, pletenje - Groblje, Društ. dom. P. Domžale. reg. zadruga z neom, zavezo — v lastni hiši Šutna 22 (blizu postaje) Sprejema hranilne vloge in jih obrestuje najugodneje. Vloge, vložene v gotovini po 1. juliju 1932, izplačuje na zahtevo vsak čas in v polnem znesku