Levica/desnica: nadzorovanje političnega prostora Tomaž Mastnak Obče mesto v politični literaturi je, da se je delitev na levico in desnico izobli-kovala nekje v francoski revoluciji.* Tipična razlaga pravi, da je arhitekturna forma dvorane, v kateri se je sestajal parlament, določala grupiranje njenih članov. »Med prvimi sestanki konventa so delegati sedeli, kjer jim je bilo ljubo, postopoma pa so se posedli tako, da se je razporeditev sedežev začela ujemati s političnimi nagnjenji.« Jakobinci so se v polkrožnih klopeh v dvorani, oblikovani po podobi rimskega gledališča, namestili levo od predsednikovega sedeža, žirondisti desno.1 Različne politične pozicije so bile na ta način identificirane z arhitekturnim prosto- rom. Radikalna politika je bila poslej vobče označevana kot levica, njeno nasprotje kot desnica.2 Tako istovetenje političnega prostora z arhitekturno organizacijo francoskega revo- lucijskega parlamenta je postalo pomemben moment naše politične kulture, še posebej samorazumevanja levice. V tem tekstu bi ga rad problematiziral. Nakazati * Prva verzija tega teksta je nastala med enomesečnim Studijskim bivanjem na Istituto universitario europeo, na Oddelku za politične in družbene znanosti, oktobra lani v Firencah in sem jo predstavil na seminarju Ste- vena Lukesa »Socializem in njegovi kritiki«. Novejši inačici sem odpredaval marca letos na Pedagoški fakul- teti Univerze v Mariboru in na Oddelku za filozofijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Upam, da sem v natisnjenem besedilu uspel upoštevati vsaj nekaj komentarjev, ki sem jih slišal ob teh priložnostih. 1. Donald Egbert, Social Radicalism and the Arts. Western Europe. A Cultural History from the French Revolution to 196S, Gerald Duckworth & Co Ltd., London 1970, str. 51. (Za referenco se zahvaljujem Levu Kreftu.) 2 . Te vsebinske oznake se spreminjajo s časom in variirajo od države do države. V Franciji se je »prva, liberalna levica«, ki je »sprejemala dediščino revolucije in načel leta 1789« in nasprotovala »protirevolu- cionarni desnici«, začela po letu 1830 pomikati v desno, zato pa je na levici nastopil »laični in demokra- tični radikalizem, ki je zahteval integralno uresničenje načel leta 1789«. Grand Larousse encyclopédique, zv. 5, Librairie Larousse, Pariz 1962. V Nemčiji je po Brockhaus Enzyklopädie, 17. izd., zv. 11, F.A. Brockhaus, Wiesbaden 1970, levica »v parlament, jeziku prvotno liberalna stranka v nasprotju s konser- vativno stranko ali desnicokar naj bi bilo povzeto po rabi v francoski zbornici v prvi tretjini 19. stol.; v zadnji tretjini tega stol. je oznaka začela veljati zlasti za socialistične stranke. (V Leipziger Zeitungen sta, v nasprotju s tem, že avgusta 1790 samoumevno uporabljeni oznaki »desna stran nacionalne skupščine« in »leva stran«. Cf. Walter Markow, Revolution im Zeugenstand. Frankreich 1789-1799, zv. 1, Reclam, Leipzig 1982, str.152-153.) Egbert, op. cit., str. 53, vidi začetke zbliževanja med socializmom in levico po revoluciji 1830. Enciclopedia Italiana di scienze, lettere edarti, zv. 31, Istituto della Enciclopedia Italiana, Rim 1936, opredeljuje levico kot »generični termin, ki se v parlamentarnih sistemih uporablja za ozna- čevanje naprednjaških in demokratičnih strank«; v Italiji je bil vpeljan po 1848. Na Angleškem naj bi pojem levica populariziral šele Carlyle 1837 v svoji zgodovini francoske revolucije. (Klaus von Beyme, Parteien in westlichen Demokratien, Piper, München/Zürich 1984, str. 312.) - Pregledno o različnih vsebinskih opredelitvah levice in njihovi nevzdržnosti: David Caute, The Left in Europe since 1789, World University Library, McGraw-Hill Book Company, New York in Toronto 1966; cf. tudi Lev Kreft, Spopad na umetniški levici, DZS, Ljubljana 1989, str. 15 sqq. 112 Tomaž Mastna k želim, da gre pri takem razumevanju delitve političnega prostora za nepremišljeno sprejemanje neke historične dediščine in prevajanje določenih pogledov na politiko v historično substanco današnjih politik, da imamo opraviti z - zlasti levičarsko - substancializacijo nekega historičnega političnega diskurza. Razprava, ki sledi, je s tega vidika poskus parcialne desubstancializacije današnjih historiziranih političnih ideologij: pokazati bo skušala, da so historična dejstva, na katerih se utemeljujejo nekatere današnje politike, njihov t.i. zgodovinski izvor, diskurzivni konstrukti. Najprej bom nekoliko preciziral sama ta »historična dejstva«, zatem nakazal, kako se je oblikoval politični jezik delitve na levico in desnico, na koncu pa inter- pretiral nekaj strukturnih elementov te delitve. I. O izvorih delitvena levico in desnico O historičnih izvorih delitve na politično levico in desnico je presenetljivo malo napisanega. Zdi se, da je obča predstava, da se je to zgodilo nekje v francoski revo- luciji,3 nekako nadomestila resnejše in podrobnejše raziskovanje.4 Zato bom naj- prej navedel nekaj izjav, ki naj pomagajo natančneje določiti, kdaj in kje v franco- ski revoluciji je nastopila ta delitev. a) Iznajde vanje le vice in desnice v francoski re volu ci ji Delitev na levico in desnico se ni najprej pojavila v konventu, kot pravi v uvodnem odstavku citirani avtor, marveč mnogo prej, v konstituanti.5 Historična evidenca, s katero razpolagam, pritrjuje Buchezu, ki v svoji Histoireparlamentaire zaznamuje zasedanje ustavodajne skupščine 28. avgusta 1789 kot tisto, na katerem se je politi- čna delitev prvič opredeljivo izrazila v kategorijah levice in desnice. »Bilo je na koncu tega zasedanja, ko se je skupščina definitivno razdelila na levo stran in desno stran. Vsi zagovorniki [kraljevega] veta so se posedli na predsednikovi desni. Vsi 3. Temu nasprotuje dokazovanje, da se je delitev na levico in desnico pojavila že prej na Holandskem (za informacijo se zahvaljujem Žarku Puhovskemu). Drugačnega mnenja je tudi Jean Labasse, »Hommes de droite, hommes de gauche«, Économie et humanisme, Liège 1947, str. 13. »Levica je bila rojena z reformacijo, iz svobodne volje, in je rasla pod egido racionalistične filozofije. Zato je, na izvoru, duh levice duh protestiranja, zahtev proti preetabliranemu, naj gre za dogmo ali materialni red, smešenja.« Cit. v Georges Lefranc, Les gauches en France (1789-19721 Payot, Pariz 1973, str. 9. Konsistentno s tako idejnosubstancialno definicijo potem tudi Lefranc odkriva levico v kmečkih uporih, herezijah, pri pojavih, ki jih lahko s Hobsbawmom imenujemo primitive rebels, pri les philosophes. (Ibid., str. 9-16.) Vendar postavi takemu iskanju natančne meje veljavnosti: »stvar in ime« se namreč pojavita šele s francosko revolucijo in zato ni »nič drugega kot besedni anahronizem, če pojem in izraz levica projekti- ramo v leta pred 1789.« (Ibid., str. 16.) 4. To velja, kot rečeno, za raziskovanje levice/desnice v okviru politične zgodovine. V antropologiji naj- demo npr. Hertzovo študijo z zgovornim naslovom »Le prééminence de la main droite. Étude sur la polarité religieuse«. Cf. Robert Hertz, Mélanges de sociologie religieuse et folklore, Travaux de l'année sociologique, Libraire Félix Alcan, Pariz 1928, str. 109 sqq. (Za referenco se zahvaljujem Stevenu Luke- su.) »Kulturne korenine« polarnosti levo-desno najde pri večini ljudstev J. Laponce, Left and Right. The Topography of Political Perceptions, Toronto University Press 1981 (cit. v von Beyme, op. cit.). 5. Von Beyme, op. cil, str. 312, postavlja začetke razmišljanja v kategorijah levice in desnice v čas zase- danja états généraux leta 1789, ko je plemstvo sedelo desno in tretji stan levo od kraljevega mesta. Podobno John Keane, »Democracy and the Decline of the Left«, referat na simpoziju What is Left?, Istituto universitario europeo, Firence 1989, str. 1. Levica/desnica: nadzorovanje političnega prostora 113 nasprotniki so se zbrali na nasprotni strani.«0 Kmalu zatem, 15. septembra, je Mirabeau govoril o »geografiji« skupščine in v letih 1790-92 sta prišla v rabo izra- za »desna stran« in »leva stran« (côté droit/gauche), nekateri - denimo gospa Roland - pa so govorili tudi o desni oziroma levi »stranki« (parti droit/gauche) ali tudi o »levi skrajnosti« (extrémité gauche)7 Dejstvo pa je, da delitev na levo in desno stran v letih 1790-92 ni prehajala v rabo povsem gladko. Prelom je, če nič drugega, vnesel sklic zakonodajne skupščine, ki je konec 1791 nasledila konstituanto. Zakonodajna skupščina se je organizirala in razčlenjevala drugače od svoje predhodnice. Vendar je ta skupščina zasedala v istih prostorih kot ustavodajna skupščina in prostor, v katerem so zasedanja potekala, se je že v času konstituante navzel političnih konotacij. Ti politični pomeni prostora, organizirani na osi levo-desno, so ne le preživeli ustavodajno skupščino, v kateri so se oblikovali, temveč so bili močnejši od dejstvene delitve zakonodajne skupščine. Kmalu po prvih zasedanjih nove skupščine so se spet pojavili in jo faktom navkljub zajeli v svojo simbolno mrežo. Ne le dejstvom navkljub: kategoriziranju na levico in desnico so izrecno nasprotovali tudi nekateri poslanci.8 Protesti pa niso pomagali, nasprotno, odstopanje od teh delitvenih načel - naj so se še tako malo ujemala s politično realnostjo — je postalo predmet obsodb. Tisti, ki so vztrajali pri konsti- tuantski delitvi političnega telesa v parlamentu, so poslance zakonodajne skupščine, katerih nastopanje je temu kategoriziranju uhajalo, obtoževali, da so »dvolični Janusi in slabiči« ali kar »hermafroditi Revolucije«.9 Zakonodajna skupščina se je tako rekoč uklonila delitvi na politično levo in desno, zato pa je ta delitev poniknila v konventu, v katerem naj bi se po mnenju nekaterih avtorjev sploh šele pojavila. Povrnila se je že tri tedne po Robespierrovem padcu, ponovno pa jo je izbrisal Napoleonov državni udar 18. brumaira. Morda lahko vidimo ironijo zgodovine v tem, da je revolucijsko in revolucionarno delitev na levico in desnico spet vpeljala restavracija.10 6. Cit. v Lefranc, op. cit., str. 17. William James Murray, The Right-WingPress in the French Revolution: 1789-92, The Boydell Press, Woodbridge/ /Suffolk in Dover/New Hampshire 1986, str. 3, ki se v glav- nem sklada s povedanim, definicijo nekoliko razširi: »Prvotno so desnica bili tisti, ki so nasprotovali re- formam, uzakonjenim med avgustom in novembrom 1789.« 7. Lefranc, op. cit., str. 17. Cf. Thomas Carlyle, The French Revolution. A History, zv. I, Chapman and Hall Limited, London 1898, str. 220: »Tu imamo desno stran (Côté Droit), levo stran (Côté Gauche); ena sedi na desni strani g. predsednika, druga na levi: Côté Droit konservativna; Côté Gauche destrukti- vna.« V nadaljevanju že citiranega odlomka Bûchez govori o »levi skrajnosti« in »desni skrajnosti« (Lefranc, ibid.) Murray, op. cil, str. 3, omenja, da so bile te kategorije pogosto rabljene v ironičnih izpe- ljavah, denimo >la côté de la droiture