Glasilo jugoslovanske socialne demokracije. Izhaja v Ljubljani vsak dan opoldan. Naročnina za avstro-ogrsko kraje uiesečno 2 K, za Nemčijo 2'25 K, za Ameriko 2'75 K. Posamezna številka 10 v. Reklamacije so poštnine proste. Nefrankirana pisma te ne sprejemajo. Rokopisi se ne Vračajo. Inserati. Tristopna pelit-vrstica 26 vin. za enkrat, 20 vin, za dvakrat; večkrat po dogovoru. 60. štev. V Ljubljani, v soboto, dne 1. junija 1907 Leto X. NASLOVA: Za dopise, rokopise za list: Uredništvo »Bdečega Prapora*, Ljubljana. — Za denarne pošiljat ve, naročila na list, reklamacije, inserate i. t. d.: Upravništvo •Rdečega Prapora«, Ljubljana, Frančiškanske ulice itev. 8/1. Antiklerikalizem. Kar se na Slovenskem ne prišteva klerikalni stranki, povdarja vse prav rado svojo naprednost in naglaša svoje nasprotje zoper težnje črne reakcije. Gotovo je, da bi se zamerili celo gospodarski stranki ali pa političnim sanjskim bukvam — pardon! — »Našemu Listu*, če bi ju ne hoteli smatrati za naprednjaške. Glavno zastopstvo naprednosti je seveda v liberalni stranki, ki ima za načelnika novoizvoljenega ljubljanskega poslanca. In ta naprednost je huda. Pred in med volitvami se je tako povdarjala, da je večina v slovenski politični javnosti dobila utis, da se bije v Ljubljani res boj med naprednjaštvom in nazadnja-štvom. Kar v hipu sta bila v kandidatih liberalne stranke poosebljena principa naprednosti, odnosno reakcije. In te misli se niso mogli otresti niti pozneje, ko se je zaznalo vsled očitnega priznanja liberalnega kandidata na shodu volilcev, da bi on rad vstopil — če bo izvoljen — v klub, kjer kraljuje dr. Šušteršič. Torej v klerikalno gnezdo bi se rad vsedel napredni kandidat. To priznava že v volilnem boju, in volilci so tako — čudni, da so prepričani, da je v liberalnem kandidatu res obsežena kakšna naprednost v primeri s klerikalno reakcijo! Ali so mari tako kratkih misli, da se ne spominjajo več pregovora: povej mi, s kom se družiš, in povem ti, kdo in kaj sil Rezultat volitev je pokazal, da so bili tako kratkega spomina. Za princip se namreč ni šlo, temveč za osebi; in če bi bila klerikalna stranka imela ugodno osebo za kandidata ljubljanskega, bi se ji bilo godilo boljše v volilnem boju. Spoznavamo iz tega volilnega boja, ki smo ga doživeli in prestali v Ljubljani, da tista naprednost, s katero se diči tako rada liberalna stranka, ni bogvekaj. Saj jo je celo njen kandidat zatajil, ko mu je za mandat trda predla. In če je naprednost napredne stranke tako na šibkih nogah, — kaj pa naj zidamo potem na njen antiklerikalizem Pl Komična stranka: v programu ima vse napredne točke, od ločitve cerkve in države do svobodne šole, v praksi pa si noben njen kandidat noben njen zastopnik ni upal zagovarjati teh načel. »Kaj bodo pa ljudje rekli Pl* In dr. Šušteršič pozna dobro to narodnost liberalne stranke. Kakor je pred in med volitvami njegova ošabnost in prezirljivost do liberalne stranke bila brezmejna, tako se je sedaj hitro potolažil. »Strasti so polegle* — piše v sobotnem uvodniku »Slovenca*, in piše preludij, kako bodo na Dunaju gnezdili v enem kotičku vsi poštenjaki in ravbeihavptmani skupaj. Kar sem prebila, pozabljeno je — kakor poje nezakonska mati, tako pojeta dr. Šušteršič in Hribar sedaj po volitvah. In kdo jima to zameri P Izmed t. zv. inteligence nihče. Oba sta reprezentanta privilegiranih stanov; takim mi proletarci ne smemo grehov očitati : ti ne greše, marveč se le motijo .. . Ampak zapomniti si to hočemo 2a tiste slučaje, kakor se bo nam socialnim demokratom zopet očitalo, da sklepamo kompromise s klerikalci, ki jih sklepali nismo, ali pa z liberalci, ki vzlic lepim prošnjam niso bili sklenjeni. Tako malo, kakor nam je treba pomoči od onih, je potrebujemo od drugih. Boljši je počasni uspeh, ki je pa utemeljen na sigurni podlagi dela, nego pa hipna politična moč, ki bazira na prhkih kompromisih. Naš ščit ostane čisti In edina stranka slovenska smo, ki more voditi antiklerikalni boj in ki ga bo tudi izvojevala zmagovito. Učiteljstvo v politiki. »Učiteljski Tovariš* pozdravlja »zmago* kranjskega liberalizma in se poklanja Hribarju »prijatelju učiteljstva*. In spominjamo se onih ceremo-nijelnih ovacij, ki jih je prirejala učiteljska skupščina v Trstu Hribarju in dr. Tavčarju, ki bi ne kazile nobenega bogočastja. Merodajni krogi slovenskega učiteljstva so jetniki političnega malikovalstva; slepo verujejo v politične bajke, ki jih je izpredla in izsanjala fantazija, udano pričakujejo zveličarja, ki bode rešil učiteljstvo po priliki tako, kakor otme pravljični mladenič zakleto kraljičino. V tem mitološkem naziranju se meša otročja najivnost z obupom. Slovensko učiteljstvo, kakor je videti, še ni začutilo železa v svojih žilah. Ne pozna še fonda svoje inteligence ter agitatorične in organizatorične sposobnosti, ki jo ima. Manjka mu zaupanje v sč. Naše učiteljstvo v politiki išče, kakor iščejo oni, ki morajo najti. Našlo se še ni in politična Odiseja njegova še ni završena. In završena ne bo prej, dokler ne spozna sebe in pride tja, kamor mora priti. Slovensko učiteljstvo v svoji pretežni večini ni bilo nikdar inferirano s klerikalizmom in to je bila njegova najlepša čednost. Slovenski učitelj se je zavedal, da mora biti moderna šola' po svojem bistvu in po svojem smotru protiklerikalna, da jo mora prevevati slovenski duh. Ali drugo napako je storilo naše učiteljstvo — z zavezami očmi se je zaupalo liberalni stranki in bilo je dolgo časa gluhonemo in slepo kakor jazbec. Zadnji čas se je to zaupanje začelo majati in upali smo, da učiteljstvo pregleda to predivo banalnega protiklerikalstva, da pregleda liberalno stranko, ki je protiljudska in reakcijonar-ska do nezavesti ter ji pokaže hrbet. C