ANTON KOSI, učitelj v Središči. HUíyfk Predgovor?. siobro znano mi je, mladi čitatelji moji, da si s prebiranjem lepih pripovednih knjižic kaj radi kratite čas; in zategadelj sem se odločil zbrati za Vas nekoliko prav mičnih pripovestij. Tukaj v tej knjižici Vam je podajam. V njej sicer ne najdete čudapolnih pravljic o zakletih grofih in kraljevičih, tudi ne pripovedk o strašnem zmaju in oraškem povodnem možu, nego brali boste iž nje same pobožne pripovodke — narodne legende. „Kaj pa so „legende“ morebiti zvedavo povprašate. Poslušajte tedaj, da Vam povem. Beseda „legenda“ prihaja od latinskega „legendum“ in je pomenila sprv časa (prvotno) ono berilo, katero se je ljudstvu pri božjej službi čitalo ; kesnje imenovale so se tako knjige, ki so sodrževale pripovedke z življenja svetnikov, sedaj pa oznamenujemo s be- sedo „legenda“ vsako posamezno izmišljeno pripo-vest, ki govori o Zveličarju ali pa tudi o kakšnem svetniku ali svetnici božji, in sploh vsako pobožno pripovedko. Narodna legenda pa je tista, ki si jo narod ali ljudstvo pripoveduje. Ona prihaja že mnogo, mnogo let od ust do ust človeškega rodu ; oče so jo povedali sinu, sin zopet svojim otrokom i. t. d. Slovenska narodna legenda razpravlja največ o Kristusu in sv. Petru, česar se, prebirajoč to knjižico, tudi precej prepričate. Sv. Peter je bil velik svetnik, in Kristus imel ga je zelo rad. Ne bil bi ga drugače imenoval svojim namestnikom na zemlji, še manj mu pa ključe nebeškega kraljestva izročil. Vendar pa je imel tudi sv. Peter svoje človeške slabosti, kar nam n. pr. dogodba o petelinovem petju priča. — Občujoč tukaj na zemlji z božjim Učenikom je sv. Peter dobro vedel, da je vse, kar je storil Gospod prav in da je za vsako izustilo in dejanje imel tudi svoj vzrok. A navzlic temu mu mnogokrat ni hotelo nič prav v glavo iti, zakaj je Zveličar ravnal tu ali tam baš' tako in ne drugače. Božjemu Zveličarju, ki je že tudi takrat kot na zemlji bivajoč človek vedel za vsacega najskriv-nejše misli, ni bilo neznano, da se je sv. Peter cesto na tihem hudoval nad njegovimi naredbami. Kristus izpolnil je svetniku večkrat njegovo na lihem goječo željo, da mu je pokazal, kako slab je človeški razum ter da bi ne bilo dobro, ko bi se vedno in povsod le Petrova volja izpolnjevala. Nekatere v tej zbirki priobčene legende so bolj resne vsebine in nam ponujajo kak nauk za življenje ; druge nam kažejo, kako si misli prosto ljudstvo nastanek te ali one prirodnine (n. pr. legenda „Kako so bučele postale.“ — „Od kod so gobe.“) in še druge so zopet zgolj smešnega ali šaljivega zadržaja. Sprejemi torej, premila slovenska mladina, to drobno knjižico in marljivo jo čitaj. Morebiti si bodeš, prebirajoč jo, zaužila tudi toliko nedolžnega veselja kot sem si ga zaužil jaz pri nje sestavljanju. Če se nisem varal, ondaj dosegel sem ž njo popolnoma to, kar sem doseči nameraval. Bog s Teboj! V Središči, meseca februvarija 1890. A. K. Uajslajši smeh. So je še Gospod po zemlji hodeval ne imev-ši toliko prostora, da bi bil nanj naslonil svojo trudno glavo in bi se vednega potovanja vsaj nekoliko odpočiti mogel, moral si je iskali v tujih hišah svojega stanišča. Tako potovaje pride nekega dne do revne koče. Ker se je bila že gosta tema polegla po zemlji, stopi v hišo in prosi prenočišča. „Iz srca radi ustrežemo vašej prošnji, dragi gospod,“ reče mu revna družinica, „ako ste le vajen prenašati žalost, revščino in druge nezgode, katere že dokaj časa bivajo pod našo revno streho. — Ni je bridkosti, ne žalosti, koje bi ne ..mogel prenašati, in ravno tam, kjer je trpljenjp in bridkost, tudi najraje prebivam ; saj je trpljenje edini pot, ki pelje duha v nebeške višine, k studencu vsega dobrega, k viru večnega življenja. Hišica vaša mi je po takem prav po godu in rad ostanem pri vas.“ Kmalu je stala revna, a vendar dobro narejena večerja pred Gospodom. Po večerji ga vede gospodar v majhno pa snažno sobico, v katerej je bila postelja za Gospoda pripravljena. Pokazavši mu posteljo in želeč mu „lahko noč“ popusti samega ter se vrne zopet nazaj k svojej družini. — Snaga in lepo vedenje v tej hiši je zelo do-padlo Gospodu. Drugi dan zgodaj vstane in se ravna za nadaljni pot. Preden se pa poslovi reče revni družinici: „Vaša gostoljubnost mi je všeč. Okrepčali ste mi trudne ude pa si ne morem kaj, da bi vam ne dal znaka svoje srčne hvaležnosti. Izvolite si, kaj bi vam bilo najljubše in najdražje na tem svetu!“ „Oh, gospod, ni v vašej moči, da bi nam dali, kar bi nam bilo najljubše v našej revčini !“ reče žalostna soproga. „Imamo edino detice in to je bolno; morebiti mu še danes luč življenja ugasne. Ko bi se nama samo enkrat še ljubko nasmejalo preden umerje, bilo bi nama to gotovo najljubše in najdražje na tem svetu.“ „Peljita me k svojemu ljubčeku,“ reče Gospod, „tudi jaz imam otroke zelo rad in znabiti, da ustreženi vašej gorkej želji.“ Stariši vedejo neznanega gospoda k bolnemu detetu. P»ledo in trpeče, skoraj brez vsega znaka kakega življenja v sebi, ležalo je v revnej posteljici. Pa glej čuda! Ko otrok vidi Gospoda, nasmeje se tako milo in ljubo, kakor še nikoli poprej in ubogi stariši se jokajo od veselja. — Gospodu je bilo všeč nedolžno veselje bogoljubne družinici in obljubi tudi drugim starišem jednako veselje narediti. * Iz navedene legende lahko uganeš, kaj je tvojim starišem najdražjega in najljubšega na svetu. Prizadevaj si torej, da jim bodeš delal veselje in da jih ne bodeš nikoli žalil; kajti skrb za tvoj časni in večni blagor jim je noč in dan na srcu. Oj, kako tugujejo in za tvoje ljubo zdravje dobrega nebeškega Očeta prosijo, kadar si le količkaj nevarno bolan. Cele noči prečujejo pri tvojej posteljici, strežejo ti in pomagajo, kolikor le premorejo po svojih slabih močeh ; — in ti bi jih ne ljubil ? Iz navedene legende se da tudi učiš, čitatelj dragi, kako ima Bog nedolžne otroke rad usliši ljube stariše, kadar za svoje otroke molijo. Ne opusti tedaj nikoli, da bi se ne spomnil v svojej jutranjej in večernej molitvi dobrih svojih starišev, ki imajo toliko ljubezni do tebe ! (Iz „Vrtca“ 1871.) Prevzetna kmetica. <§ezus in sv. Peter prideta potujoč po svetu do krasnega kmetskega poslopja. Na pragu stala je ravno kmetica. Sv. Peter jo pozdravi, rekoč: „Bog ti pomagaj, kmetica, Bog ti daj srečo !“ Prevzetno odgovori žena : „Kaj mi treba pomoči od Boga, kaj mi'treba še večje sreče, nego jo uživam : imam polne kleti vina, polne hleve lepo rejene živine in polne žitnice silja (zrnja)!“ Nepoznana popotnika ideta dalje in sv. Peter pravi: „Gospod, dovoli, da kaznujem ošabnico z velikim betegom !“ Zveličar na to ničesar ne odgovori. —- Par dni kesnije nanesel je pot naša popotnika zopet skozi ono vas. A tokrat ne najdeta več ne velike in lepe hiše pa tudi ne ošabne kmetice. Na pogorišču zdihovala in jokala je potrta žena — prejšnja bogata in napuhnjena kmetica. „Bog ti pomagaj, Bog ti daj dobro!“ pozdravi sv. Peter žalostno ženo. „Da, Bog mi pomagaj in sv. Marija, saj sem tudi zares pomoči potrebna, odvrne sedaj vsa pobita kmetica. Pomni: Vsako prevzetnost Bog prej ali slej ostro kaznuje. — Nesreča spokori človeka ter ga stori krotkega in ponižnega. (Zapisal A. K.) Jezus in plevice. Uecega dne prideta Zveličar in sv. Peter do žensk, ki so proso plele. Solnce je vsak dan tako pripekalo, da je bila zemlja od prevelike vročine že vsa razpokana. Težko je bilo delati na polju. Ko prideta do njih, povprašata jih, kako jim gre delo od rok. „Slabo“, odgovori prva plevica, „ker je preveč suho temu pritrde vse druge plevice. „Mislimo pa, da bode žejna zemlja skoraj dobila potrebne mokrote, saj nam že žabe in lisice dežja obetajo.“ — „Tako“, reče Zveličar in gre dalje, „naj vam ga pa le dado žabe in lisice.“ — Žareče solnce. je pa sedaj še bolj in bolj pripekalo, dežja ni bilo dolgo, dokler niso ljudje Boga, ki zemljo poji, zanj prosili. (Zap. Fr. lis. Krušič v „Vrtcu“ 1885-> Jezus in ošabni kosec. tfezus in sv. Peter potujeta dalje in prideta, do ubožne hiše. Stara ženica je sedela na pragu. Jezus jo praša : „Kje je vaše kosilo, žena?“ — „V božjih rokah,“ odgovori ona. Kmalu potem prideta sveta popotnika do travnika, na katerem je kosec kosil travo. Jezus ga. vpraša: „Kje je tvoje kosilo ?“ — „Kaj vaju to briga ! -Nikar ne mislita, da bi ga vidva kaj dobila,“' odgovori ošabni kosec. Ko hočeta Jezus in Peter dalje iti, ugledata pod košatim grmom koščevo kosilo. Jezus reče Petra: „Vzemi je in nesi onej ženi, ki je nama rekla, da. je njeno kosilo v božjih rokah !“ (Zap. S. y „Vrtcu“ 1887 > Jezus in sejalec. Ro sta Jezus in sv. Peter po svetu hodila, prišla sta do moža, ki je na njivi segal. „Kaj delaš ?“ vpraša ga Jezus. „Repo sejem“ — „Komu ?“ „Sebi.“ — Jezus in sv. Peter sta šla dalje in sta našla drugega, ki je tudi sejal. „Kaj delaš ?“ vpraša zopet Jezus. „Repo sejem.“ — „Komu?“ „To Rog ve, kajti mnogo bode jih tukaj mimo šlo in marsikateri bode si repo zmeknil ter jo snedel.“ — Temu drugemu sejalcu je potem toliko repe zrastlo, da jo je komaj domov zvozil; a prvemu pa jedna, ali ta tako veliko, da jo je imel za — se vse leto zadosti. (Iv. S — a v „Vrtcu” 1888.) Bodimo usmiljeni in odkritosrčni. So sta naš božji Zveličar in sv. Pel er potovala po svetu, prideta do nekega sela (vasi). Kreneta jo v gostilnico ter prosita za prenočišče. Neusmiljena gospodinja pa jima reče: „Pri nas že ne moreta ostati. V tej sobi bomo imeli veselico, a po drugod imamo polne shrambe različnega blaga. Potni ljudje pa imajo tudi radi smolaste roke in le pre- rado se jih knj prime.“ To rekši, pokaže jima na bližnjem gričku ubožno kočo rekoč : „Tja gori pojdita, pri onej hiši radi prenočujejo prosjake.“e Zveličar in sv. Peter se obrneta ter gresta naravnost poti ubožnej koči. Ko prideta tja, poprosita za stan, katerega jima usmiljeni ljudje takoj dado. A siromašni ljudje bi tudi radi postregli popotnikoma ter začno zbirati drobiž po hramih, da bi poslali po bokal dobrega vina v poprej omenjeno gostilnico. Ali Zveličar jim reče: „Čemu bi pošiljali v gostilnico po vina, ko ga imate sami doma?“ Ubožni gospodar gre v klet in glej! v kleti so polni sodi najboljšega vina a na policah je vse polno suhega mesa in drugih stvari za prigrizek, v kašči in skrinjah je polno žita in drugega blaga. Tudi denarjev šene manjka. Zjedno besedo: pravi blagoslov božji se je razlil nad ubožno hišo, kjer je bilo poprej le pomanjkanje in beda. Ošabnej gospodinji pa je še tist, večer zbolel mož in vsa živina je poginila še tisto noč. Vino iz polnih sodov je izteklo do zadnje kapljice po kleti. Tako kaznuje pravični Bog skopuhe in neusmiljene ljudi že na tem svetu. Pri ubožnej hišni pa je ostal še dalje blagoslov božji. V sadovnjaku je bilo vse polno lepo rudečih in dišečih jabolk. Zaželel si jih je bližnji grajščak. Da bi njegovej želji ustregli, pošljejo mu jih poln košek. Ali deček, ki je nesel jabolka v grajščino, bil je hudoben. Srečal je na potu dva polha moža, ki sta ga vprašala : „Deček, kaj neseš v košku ?“ „Nič!“ odgovori deček, smeje se popotnikoma ter gre dalje svojim potem. Ko pride deček v grajščino, vidi, da je prinesel prazen košek. — Grajščak se razsrdi nad jim in ga kaznuje, ker si je mislil, da se hoče deček šaliti ž njim. Ves vsramočen se vrne domov. Drugič pošljejo stariši drugega dečka z jabolki v grajščino. Ta je bil prijazen in odkritosrčen. Tudi ta sreča na potu dva popotnika, ki ga takisto vprašata, kakor poprešnjega. Deček jima pokaže jabolka, rekoč : „Vidita, prijatelja, lepa jabolka imamo pri nas. Vzemita si jih nekoliko. Nesem je našemu dobremu grajščaku.“ Popotnika se mu zahvalita za ponudbo ter mu obljubita blagoslov božji. Deček pride vesel v grajščino ter odda grajščaku poln košek lepo dišečih jabolk. Grajščaku se deček tako dopade, da ga vzame za svojega, ker svojih otrok pri grajš-čini niso imeli. Ko se je grajščak že zelo postaral, izročil je posinovljenemu dečku grajščino, zemljišče in vse drugo blago, kar ga je imel. Tako deli Bog usmiljenim in odkritosrčnim otrokom svoj blagoslov. (G. Križnik v „Vrtcu“ 1888.) Zveličar in sv. Peter, mlatiča. Kristus in sv. Peter prideta necega večera zelo trudna in lačna v hišo neke žene. Prosita za nekoliko jedi, da bi se okrepčala. A žena pravi: „Kaj posebnega vama nimam dati, ker že sama nimam dosti moke: imam še sicer v skednji obilo žit.a, a ker ne dobodem nikjer mlatičev, da bi mi ¡zmlatili žilo, ne morem zrnja spraviti v mlin!“ Žena je bila namreč tako skopa, da so morali mlatiči pri njej vselej glad prebijati, ker niso imeli dovolj jesti, in zato tudi zdaj mlatičev ni dobila. Žena da popotnikoma borno večerjo, in kadar se navečerjata, reče Zveličar ženi: „Če res nikjer ne moreš bobiti mlatičev, hočeva ti midva iz-mlatiti žito. Dajati nama zato ni treba druzega, nego vsak dan toliko jesti, da ne. bodeva gladna !“ Žena v to privoli in sv. popotnika se spravita takoj drugi dan na skedenj ter se pripravita k delu. Zveličar napravi na sredi skednja velik ogenj, naloži okoli ognja polne snope, in glej čudo! V je-den kot je letelo zrnje, v drugi pleve in v tretji prazna slama. Ko žena vidi, da mlatiča le pri ognji sedita in nič ne delata, in da se žito takorekoč samo mlati, reče jima takoj : „Le odidita zdaj, tako si jaz tudi sama lehko omlatim žito, ne da bi vama morala jesti dajati.“ Zveličar ugasne ogenj in oba zapustita skedenj ter se podata zopet na pot. A pri odhodu reče Jezus Petru: „Le 'diva, a čez pol ure se ozri, da vidiš, kaj se bode zgodilo!“ Ko že pol ure hodita, ozre se sv. Peter in vidi hišo žene vso v plamenu. — Takoj po odhodu Zveličarja in sv. Petra si je namreč tudi žena na sredi skednja naredila ogenj, misleč, da se bode tudi njej mlatva enako posrečila, kakor prej onima dvema. Ali zelo se je prevarila : plamen je švigal vedno d