Valentina Tanni, Silvia Dal Dosso Sanjarjenja, igralne nočne more in izventelesna potovanja PostScript UM #50 PostScriptUM #50 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 193155075 ISBN 978-961-7173-50-5 (PDF) Valentina Tanni, Silvia Dal Dosso Sanjarjenja, igralne nočne more in izventelesna potovanja »Internet je »Internet tuja je življenjska tuja oblika,« življenjska je oblika,« leta je 1991 leta oznanil 1991 David Bowie:1 danes je prerokba uresničena, naša digi-digi talna orodja so postala čarobni portali s skrivnostnimi značilnostmi, okna v univerzum, ki obstaja nekje med snom in resničnostjo. Onkraj odsevnih površin naprav, naprav ki jih nosimo v svojih žepih, smo odkrili območje, ki ga preganjajo ču- ču daške navzočnosti, včasih grozeče, včasih nadrealne, včasih fascinantne, spet drugič nesmiselne. Gre za iste navzočnosti, ki so v zadnjih petnajstih letih oblikovale t. i. t. »internetno i. estetiko«, »internetno ta estetiko«, zbir ta subkultur zbir , subkultur ljudskih , pri ljudskih - pri povedi ter vizualnih in slušnih jezikov, jezikov prek katerih se je tuja življenjska oblika naposled razodela človeštvu. Net tedaj razkrije svoj pravi značaj: prag, prav toliko fizičen kot fizičen duševen, kot kjer duševen, se kjer dogajajo se bizarne dogajajo reči, bizarne kjer reči, je kjer čas ukrivljen in kjer se znajdemo v vmesni razsežnosti, na ozemlju, ki ni »ne tu ne tam«. Exit Reality Exit Valentine V T alentine anni T 2 je prvi je poskus prvi kartiranja poskus sveta, prežetega z dezorientirajočimi dezorientir halucinatornimi lastnostmi, sveta, ki se nam kaže kot vzporeden planet, porojen iz galaksij kodnega prostora. Knjiga se začne s pojavom vaporwava, ki je avtohtono podobje omrežja v zgodnjih 2010-ih navdal s fantomskimi značilnostmi, nato pa nas avtorica popelje na večnivojski spust po 1 BBC Newsnight. (11. 1. 2016). David Bowie speaks to Jeremy Paxman on BBC Newsnight (1999) [videoposnetek]. Pridobljeno 15. aprila 2024 s www.youtube. com/watch?v=FiK7s_0tGsg 2 Tanni, V. (2023). Exit reality: Vaporwave, backrooms, weirdcore e altri paesaggi oltre la soglia. NERO Editions. VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO tihi grozi zasobja [backrooms], se dotakne obsedenosti s senzorično stimulacijo, značilne za ASMR [Autono-mous Sensory mous Meridian Sensory Response], Meridian se Response], poglobi se v poglobi algori v - algori temski nadrealizem weirdcora ter prispe do psevdoma-psevdoma gijskih praks reality shiftinga in memetskih ritualov. ritualov Ves V ta čas udobno sedimo pred ekranom, znotraj bojne postaje, pripravljeni, da se odpravimo na astralno poto-poto vanje brez vanje povratka, brez večno povratka, ujeti večno v ujeti liminalnem v prostoru, liminalnem ki ga je porodilo nerazdružljivo razmerje med vizijami človeka in sanjami Stroja. Ob izidu izidu knjige knjige Exit Reality Exit v angleščini PostScrip- PostScrip tUM predstavlja pogovor med umetnostno zgodovinarko in kuratorko in V kuratorko alentino V T alentino anni T ter anni umetnico ter in umetnico raziskoval in - raziskoval ko spletnih subkultur Silvio Del Dosso. 4 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA SILVIA SIL D VIA AL D DOSSO: AL Med poslušanjem A A playlist to feel like you are playing marbles with Ein to feel like you ar - stein, a moment before he discover stein, a moment befor ed the theory e he discover of special relati of special r vity elati in 1905 vity [Plejlista, ob kateri se počutiš, kot bi se leta 1905 frnikolal z Ein-Ein steinom, trenute steinom, k trenute preden k je preden odkril je posebno odkril teo posebno - teo rijo relativnosti], se znajdemo na plahti časa in prostora, znani prostora, črtni znani risbi, črtni ki risbi, je ki ponavadi je zelena ponavadi na črni, včasih tudi rumena, ali pa, le zakaj ne, nebesno modra na vijolični. Za našimi hrbti je planet vaporwava planet 3 tako masive tako n, masive da n, ustvari da zelo ustvari strmo pobočje, pred katerim skušamo pobegni-pobegni ti tako, da poskakujemo sem in tja po tisočih majhnih sateliti majhnih h, sateliti ki h, krožijo ki okrog krožijo njega: okrog esteti njega: - esteti ka Frutiger Aero, Frutiger Y2K, Aero, zasobje, zasobje 4 dream pools,5 weirdcore, traumacore; karkoli, samo da bi se izognili apokaliptičnemu apokal vrtincu corecora,6 ki se vsili našemu dogodkovnemu obzorju in vse požira, medtem požira, medtem ko brezpogojno ko stoji brezpogojno pred stoji nami pred natanko na mestu, kjer smo si zamišljali, da bi morala biti prihodnost. Tako T nekako sem se počutila, počutila ko sem brala tvojo knjigo Exit Reality in so se vsi ti trenut-trenut ki internetne zgodovine prelivali pred mojimi očmi: te reči ali valovi ali cori, ki so se nekega 3 Vaporwave. (2024). V Aesthetics Wiki. Pridobljeno 16. aprila 2024 s aesthetics. fandom.com/wiki/Vaporwave 4 The Backrooms. (2024). V Wikipedia. Pridobljeno 16. aprila 2024 s en.wikipedia. org/wiki/The_Backrooms 5 Mensah, M. (2022, September 4). Jared Pike: A Descent into the Dream Pools. Loner. Pridobljeno 16. aprila 2024 s www.lonerofficial.com/post/jared-pike-a-descent-into-the-dream-pools 6 Za definicijo estetik Frutiger Aero, Y2K, weirdcore, traumacore in corecore glej https://aesthetics.fandom.com/wiki/Aesthetics_Wiki. 5 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO dne preprosto prikazali, da bi tu ostali za ved-ved no, in ki se zdaj znotraj naše sedanje časovni- časovni ce nekako odzivajo vsi naenkrat. To T občutje bi naju utegnilo preganjati med pogovorom o tistem, kar si poimenovala »krajine onkraj pra-pra ga«, o krajih, ki so vzniknili iz kolektivnega digitalnega nezavednega Zahoda, ko so mno-mno žice na spletu poskušale raziskati ali izraziti, kaj se dogaja s kulturo, časom, umetnostjo in njimi samimi. Kot praviš v knjigi: po eni stra-stra ni dobiš vtis, da je bilo vse že tam, zgoščeno v prajuhi vaporwava. Nostalgija po izgubljenem paradižu, pomirjujoče vzdušje vsesplošne bla-bla ginje devetdesetih, devetdese zaupanje v prihodnost, ki jo podpira prijazna nova tehnologija, polna drob-nih presenečenj nih , presenečenj sredi , »blaženih« sredi krajin »blaženih« in krajin med in smešnimi pomočniki na Windows W vmesnikih, ki na nejasen način začnejo odpovedovati, zve-zve neti out of pitch, prikazovati , obvestila prikazovati o obvestila napaki, o medtem ko se obsesivno oklepamo palm, vod-nih mehurčkov, mehurčkov slapov, slapov oblakov, oblakov neonskih barv Frutiger Aera ter pri tem predelujemo travmo vsega tistega, vsega kar tistega, smo kar izgubili smo ob izgubili vstopu ob v vstopu prek v - prek leta 2010-ta. Po drugi strani verjetno ni naklju-naklju čje, da si knjigo pisala na vrhuncu vibe shifta vibe , ki so ga oznanile eminentne figure interneta in napovedovanja trendov napovedovanja (denimo trendov Angelicism01 (denimo 7 in Sean Monahan iz kolektiva K-HOLE8) ter o katerem zdaj govorijo vsi, medtem ko se zdi, 7 cashedcobrazhousewriter.substack.com. 8 khole.net. 6 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA da je ekonomski in kulturni sistem, kot smo ga poznali in so ga ustvarile platforme platf družbenih omrežij in delitvene ekonomije, ekonomi dosegel svoj zaton in s sabo v črno luknjo nazadnje potegnil celo osnovne delce naše izobrazbe in temeljne vednosti, našega načina razumevanja sveta, drugih in torej nas samih. Kaj se Kaj zgodi se v zgodi »krajinah v onkraj »krajinah praga«? onkraj Ali praga«? ča Ali - ča sovna razsežnost, sovna ki razsežnost, je ki nekdaj je definirala nekdaj začetek definirala in konec najrazličnejših #corov, #corov še obstaja? In kaj se je zgodilo s prostorom? Grafika v slogu vaporwava, najdena podoba. VALENTINA V T ALENTINA ANNI: T Ko se nahajaš pred pragom, se čas na neki način zaustavi. Ločnica ne le da prekine prostor, prostor s čimer porodi obstoj notranjega in zunanjega, temveč potencialno označi tudi prej pr in potem. Obsedenost z liminalnimi prostori, ki se zdi značilna za uporabnike neta, izvira natanko iz tega nerazdružljivega razmerja med časom in prostorom: prazne sobe, tihi hodniki in zapuščena nakupovalna središča niso nič drugega kot 7 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO posode časa, ki je zdaj izpraznjen. Ko je prag ekran, postane to vozlišče prostora-časa neverjetno komple-komple ksno. Na internetu povečini bivamo s svojimi umi; ko raziskujemo »krajine onkraj praga«, telesa pustimo za seboj, nas pa mučijo mravljinčenje in bolečine v hrbtu. Internet dojema Internet mo dojema kot mo prostor kot (kdo prostor se (kdo še se spomni še kiber spomni - kiber prostora?), toda naša izkušnja, izkušnja ko smo priključeni, je dejansko breztelesna, dislocirana, razpršena. Čas se po drugi strani ponavadi ukrivi ali skrči, tako kot se zgodi pri vseh izkušnjah »zatopljenosti«: branju knjige, gle-gle danju filma ... K temu K moramo temu dodati moramo še dodati en, še zdaj en, vsem zdaj očiten vsem dejav očiten - dejav nik: dejstvo, da lahko na spletu nemudoma prikličemo prikličemo katerikoli material iz preteklosti, iz katerekoli dobe ali ali kulture, še dodatno spremeni naš pogled na časovnost. časovnost. Kot je Daniel Lopatin povedal v intervjuju iz leta 2009: 2009: »Tako »T ni presenetljivo, da se nas veliko, ki v tej dobi dobi informacijske znanosti delujemo na umetnostnih pod-pod ročjih, počuti, kot da smo arhivarji ali antropologi ali ali časovni popotniki. Dobesedno smo opremljeni z vsem, vsem, kar potrebujemo, kar da potrebujemo, s da pomočjo s umetnosti pomočjo in umetnosti znanosti in ne znanosti - ne formalno potujemo formalno po potujemo času.« po 9 Uporabnik interneta Uporabnik je interneta da je - da nes tak: malo arhivar (iskanje, nalaganje, organiziranje, or ganiziranje, shranjevanje), malo antropolog (opazovanje neskončno neskončno raznolikega, a hkrati absurdno podobnega vedenja mili-mili jonov ljudi po vsem svetu), malo časovni popotnik (po- (po tovanje gor in dol po zgodovini ter iskanje vizualnih es-es tetik, zvočnih svetov, pripovedi in raznovrstnih vibov). tetik, zvočnih svetov 9 Impose Magazine. (b. d.). Daniel Lopatin of Oneohtrix Point Never. Impose Magazine. Pridobljeno 16. aprila 2024 s www.imposemagazine.com/features/ daniel-lopatin-of-oneohtrix-poi 8 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA Strinjam se s tistim, kar si povedala glede specifič- specifič ne časovne umestitve knjige. Nikakor ni naključje, da sem jo pisala natanko na prehodu iz 2022 v 2023. Koncept vibe shifta je nejasen in efemeren, če razmišljaš o njem, je tudi je sam vibe tudi . Je vibe teh let in zato nas tako privlači: vibe neprestanih sprememb, negotovosti kot bivanjskega stanja, apokalipse kot stalnega horizonta. Na malodane subliminalni ravni občutimo, da se bo nekaj zgodilo, toda nihče izmed nas ne more natančno opisati obrisov te spremembe. Še sam internet je nena-nena doma postal neprijeten, čudaški, težaven kraj; celo za tiste, ki smo bili desetletja neprenehoma na njem. Sim-Sim bolne podobe bolne tega podobe zgodovinskega tega trenutka, zgodovinskega ki trenutka, prehajajo ki od razvedrila k obupu, so labirinti labir zasobja, brezkončni hodniki liminalnih prostorov ter na stežaj odprta vrata v globoko vesolje weirdcora in dreamcora. Sanjarjenja, igralne nočne more in izventelesna potovanja. Podoba v slogu weirdcora. _Ajil_, Come in... , 2021. SDD: Moram : priznati, Moram da priznati, sem da med sem branjem med Exit Reality doživela agresiven doživela plaz agresiven plaz »avtoskopskih« trenutkov – trenutkov brez – skrbi, brez sem skrbi, okej. sem Ko okej. sem Ko ležala sem 9 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO v viseči mreži ali na brisači na plaži, sem bila večkrat žrtev nehotenih izventelesnih izvent izkušenj, pri katerih kate si me prisilila, da raziščem temač- temač nost svojega nost vedenja svojega in vedenja vedenja in tolikih vedenja uporab tolikih - uporab nikov milenijske milenijsk generacije ali generacije Z. Skozi knjigo se ozavemo, kako smo se – pri-pri siljeni komunicirati komunic prek omejenih medijev, medijev ki nam ne nam omogočajo, ne da omogočajo, bi da slišali bi dih slišali drug dih druge drug - druge ga ali se drug drugemu zazrli v oči – speciali-speciali zirali za »feelse« ter hiperkompleksna občutja skušali opisati z besedami (navajaš Dictionary of Obscure Sorr of Obscur ows e Sorr Johna Koeniga), Johna zvoki Koeniga), (»A zvoki (»A playlist to feel like you etc.«), podobami (core, estetika) in memi (reaction, character). Ni težko videti, da je imel pojav forumov forumov in nato družbenih medijev neizmerne posledi-posledi ce na naša življenja, toda s tvojo pomočjo sem sem opazila tudi, kako nas je ta nenehna dejavnost dejavnost vzajemnega deljenja pripeljala do tega, da smo smo odkrili globoko skrite dele naše individualnosti. individualnosti. Značilno je, da je »čudaško, težko določljivo» določljivo» občutje, kakršno je ASMR, ki ga, kot zapišeš, zapišeš, »uradna znanost »uradna ni znanost nikdar ni prepoznala nikdar ali prepoznala preuče ali - preuče vala«, »v nekaj letih postalo predmet pogovora pogovora – in pogosto obsesija – milijonov ljudi po vsem vsem svetu«. Podoben proces odkrivanja, ki povzroča povzroča kolektivno in prisilno deljenje, je zanetil tulpo-tulpo mantijo,10 umetnost ustvarjanja fiktivnih likov, likov 10 Tulpamancy. (2022). V Tulpa Wiki. Pridobljeno 16. aprila 2024 s tulpa.fandom. com/wiki/Tulpamancy 10 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA nato pa – kot opisuješ – tudi reality shifting r ,11 duhovno prakso prehajanja v druge fiktivne re-re alnosti; njene priročnike je mogoče najti povsod povsod po internetu. Vse to so izkušnje, ki poprej niso niso imele imena, imele ki imena, so ki bile so strogo bile osebne strogo in osebne o in katerih o katerih smo se redko pogovarjali s komerkoli. Še pred Še nekaj pred leti nekaj sem leti bila sem zelo bila previdna zelo glede previdna glede tega, da bi komurkoli povedala o nadvse prijet-prijet nem mravljinčastem občutju, ki me spreleti po po hrbtenici, ko mi poštar pojasni kaj bežno upo-upo rabnega, ali pa da sem do trinajstega leta po šoli šoli ure in ure bolščala v strop ter se prestavljala v v izmišljene svetove, v katerih sem bila junakinja junakinja džungle ali džungle pa ali ena pa in ena edina in protagonistka edina Truma T - ruma novega šova. Milenijci, kakršna sem sama, smo smo bili, tako bili, kot tako mnogi kot ljudje mnogi pred ljudje nami, pred dolgo nami, tiho, dolgo tiho, preden smo se znašli na spletu; kot poveš sama, sama, ko govoriš o poolcoru,12 smo se ozavedli, da so so si naše izkušnje zelo, preveč podobne: »na neki neki način smo vsi hodili na isti bazen«. Vznemir-Vznemir jenje nad tem, da smo del hiveminda, ki lahko lahko oziroma dejansko ve vse, je bilo čudovito; toda toda ko smo izvedeli, da je toliko tujcev imelo enako enako intimno življenje kot mi, in spoznali, da so bili bili sveti templji, v katerih se je naša individualnost individualnost izoblikovala, pravzaprav rezultat serijske pro-pro dukcije, globalizacije dukcije, in globalizacije množične in družbe, množične nas družbe, je nas je to zmotilo, počutili smo se kot non-player cha-cha 11 Reality Shifting. (2022). V Rational Wiki. Pridobljeno 16. aprila 2024 s rationalwiki. org/wiki/Reality_shifting 12 Poolcore. (2024). V Aesthetics Wiki. Pridobljeno 16. aprila 2024 s aesthetics. fandom.com/wiki/Poolcore 11 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO racter v hladnem algoritmu. Za generacijo Z, ki ki je nekako je vselej nekako vedela, vselej da vedela, je da intimno je skupno, intimno je skupno, je situacija precej situacija drugačna: precej morda drugačna: jim morda je jim skozi je ko skozi - ko lektivne procese danes lažje ustvarjati umetnost, umetnost, kulturo in fiktivne izkušnje? Tipičen primer estetike poolcore, najdena podoba. VT: Ta T skrajno intimna izkušnja deljenja, o kateri go-go voriš in jo internet omogoča kljub svojim omejitvam (odsotnosti telesa in fizičnega kontakta), je po mojem mnenju najbolj fascinanten in hkrati zastrašujoč vidik interneta. V V zgodnjih 90. letih je Pierre Lévy govoril o kolektivni inteligenci kolektivni in si in zamišljal si prihodnost, zamišljal v prihodnost, kateri v bi ta neprekinjena globalna vzajemna povezanost po-po rodila novo obliko inteligence, inteligence ki bi bila zmožna »bo- gatenja« veščin in intelektualnih intelektualn virov. virov Ta T ideja se je izpolnila, a v nepredvidenih oblikah: ker nismo mogli izbirati, kaj bi delili, kakšne ideje bi sporočali, katere veščine bi veščine krepili bi in krepili za in katere za namene, katere smo namene, videli, smo kako videli, so se možgani in duše povezovali na sleherni ravni, v imenu slehernega zamisljivega cilja in namena, na sle-sle heren zamisljiv način. Čeprav procesorje Čeprav nenehno procesorje primerjamo nenehno s primerjamo človeškimi s možgani, naši umi zagotovo niso kalkulatorji; delje-delje 12 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA nje človeških virov ni enako kot deljenje podatkovnih množic in računalniške zmogljivosti. Ko prepletemo človeško inteligenco, ne povežemo zgolj ekspertize in informacij, temveč tudi čustva, občutja, intuicije, ob-sesije, sanje in vizije. Ta T vrsta razširjenega hiveminda razširjenega je natanko »tuja življenjska oblika«, o kateri je govoril David Bowie v intervjuju za BBC leta 1999.13 V V tre- tre nutku skrajne lucidnosti in daljnovidnosti je novinarju Jeremyju Paxmanu povedal: »Potencial tistega, kar bo internet povzročil družbi, tako v dobrem kot slabem, je nepredstavljiv. nepredstavljiv Mislim, da nismo videli niti vrha ledene gore ... gore Mislim, ... da Mislim, smo da dejansko smo na dejansko pragu na nečesa pragu vzne nečesa - vzne mirljivega in zastrašujočega.« Kot praviš, je stik s to dinamiko dinamik zagotovo imel raz- raz lične posledice za različne generacije. Pri generaciji X in milenijcih milen je šlo za proces mutacije, ki je bil hkrati vznemirljiv in boleč, nekaj, kar smo morali predelati, razumeti, usvojiti. Mislim, da je generacija Z zavest o tem, da tem, si da del si te del »celote«, te pridobila »celote«, hitreje pridobila in hitreje bolj in instin bolj - instin ktivno. Ne morem reči, ali je to dobro ali slabo, in še vedno si je težko zamisliti posledice. Upam, da je tisto, kar praviš, res, tj. da bo kolektivno ustvarjanje postalo nekaj, kar nekaj, bo kar čedalje bo bolj čedalje naravno, bolj in naravno, da in bomo da »shiftali« bomo k modelu kulturne produkcije, produkcije, ki se bo manj osredoto- osredoto čal na individualnost in bolj na skupnost. SDD: Še ena Še tema, ena ki tema, preči ki celotno preči knjigo celotno in knjigo uteg in - uteg ne biti ne zelo biti blizu zelo mnogim blizu bralcem, mnogim je bralcem, tema je »mo tema - »mo žganov, žganov ki so kronično na spletu«, in neskončne-neskončne 13 Glej 1. opombo. 13 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO ga števila ga digitalnih števila artefaktov digitalnih , artefaktov ustvarjenih, , da ustvarjenih, bi da bi predelali travmo, da smo neprestano izpostavlje-izpostavlje ni neskončnemu ni številu neskončnemu drugih številu digitalnih drugih artefak digitalnih - artefak tov. tov Govoriš o videih sludge content, umetnosti umetnosti sestavljanja mnogoterih videov znotraj istega istega ekrana, zato da bi zadovoljili številne potrebe potrebe gledalcev in uporabnikov, uporabnikov ki zdaj trpijo za AD- AD HD-jem in si obupano prizadevajo za večopra-večopra vilnost, govoriš pa tudi o chaos edits oziroma oziroma dadaističnih montažah drugih videov in podob, podob, najdenih na najdenih spletu. na Prejšnje spletu. poletje Prejšnje sem poletje med sem pog med - pog labljanjem v labljanjem popularno v znanost popularno na znanost Y na ouT Y ubu ouT opa ubu - opa zila, kako ti poskusi naključnega sopostavljanja sopostavljanja spominjajo na sanjanju podobno dejavnost, ki jo jo naši možgani izvajajo med fazo NREM. Ko glo-glo boko spimo, boko se spimo, nam se spomini nam dneva spomini sopostavljeno dneva sopostavljeno prikazujejo na pohitren način, brez upoštevanja upoštevanja linearnega časovnega zaporedja. Naši možgani, možgani, ki jih ki t. jih i. t. predsodek i. razuma predsodek niti razuma najmanj niti ne najmanj ovira, ne ovira, skušajo osmisliti svoje spomine, zato da bi razu-razu meli, kako deluje svet. meli, kako deluje svet. Ta T sanjanju podobna dejavnost se vrne v di-di zajnu igre Therapy (2023)14 Harperja Shena, Shena, »simulatorja hoje, ki ti omogoča, da se potepaš po svojih po sanjah svojih in sanjah iluzijah«. in Upravičeno iluzijah«. ga Upravičeno pri ga - pri merjaš z LSD: Dream Emulator LSD: Dr (1998),15 enim enim prvih simulatorjev hoje, iger, iger ki se odvijajo v v sopostavljenih scenarijih, ne da bi imele končni končni 14 harpershen.itch.io/therapy 15 LSD: Dream Emulator. (2024). V Wikipedia. Pridobljeno 16. aprila 2024 s en.wikipedia.org/wiki/LSD:_Dream_Emulator 14 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA cilj. Čudaške cilj. pustolovščine, Čudaške ki pustolovščine, so ki izšle so v izšle zadnjih v zadnjih 20 letih, so osupljive (navedeš Yume Nikki Y iz iz leta 2004, sama bi dodala še Undertale iz 2015 2015 in Hypnospace Outlaw iz 2019), toda čeprav čeprav je v mnogih pustolovščino še mogoče izkušati izkušati kot igralniški lik, je v Therapy interakcija one-one mogočena. Igralec se lahko zgolj premika skozi skozi prostor in opazuje, kakor v snu ali na Tumblrju: T umblrju: uporabniki raziskujejo spomine druge osebe, ki ki so spet so srhljivo spet podobne srhljivo njihovim podobne lastnim. njihovim Če lastnim. je Če je Therapy, ta odraz traumacora, videti precej kot kot Let’s Play Let’ , torej kot videi, v katerih opazuješ, opazuješ, kako igrajo drugi, so chaos edits morebiti Let’s Let’ Play po internetu, corecore pa je Let’s Let’ Play po po življenju sredi našega izumrtja. Kaj se dogaja z z zmožnostjo izbire in delovanja uma na spletu? spletu? Se je interaktivnost preobrazila v preklapljanje preklapljanje [zapping] ali [zapping] pa ali smo pa dosegli smo spokojnost dosegli nirvane, spokojnost nirvane, kjer se nam razkrijejo štiri plemenite resnice in in se znajdemo v novem stanju »transcendentalne »transcendentalne zavesti o vsebini kot celoti« (lol)? VT: T: Corecore je točka, na kateri se sam koncept cora se-se suje vase suje in vase se in razkrije se kot razkrije tisto, kot kar tisto, dejansko kar je. dejansko Njegov je. vznik je vznik bil je neizogiben. bil Ko neizogiben. sem Ko prvič sem videla prvič ključnik videla na ključnik TikT T oku, ikT sem pomislila: »Ja, seveda.« Če razmišljate o tem, tem je pri internetni estetiki estetiki navsezadnje pomembna pripona, ne pripona, predpona. ne Predpona predpona. je Predpona zamenljiva, je tja zamenljiva, lahko tja daš karkoli, medtem ko pripona določa pristop, namen, držo. Core Cor kot volja po ekstrahiranju jedra stvari, iska-iska nje njihove prvobitne energije; ener gije; toda core cor tudi kot obse- 15 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO sija, ponavljanje ponavljanj , pretiravanje pr . Všeč . mi Všeč je mi ta je ideja ta chaos ideja edits kot Let’ kot s Let’ Play s po Play internetu: po morda internetu: gre morda za gre način za za način - za mišljanja, kako se znajdemo v umu nekoga drugega in »pasivno« surfamo skozi njegove oči. In to samo zato, da ko to počnemo, počnem spoznamo, da brskanje drugih ljudi konec koncev konec ni koncev tako ni zelo tako drugačno zelo od drugačno našega od lastnega. našega Kar se tiče preklapljanja in nirvane (lol): interak-interak tivnost je bila desetletja naivno slavljena, do točke, ko udeležbo izkušamo kot (še eno) obveznost. Morda gre za eno za izmed eno mnogih izmed reči, mnogih ki reči, bi ki jo bi v jo tem v zgodovinskem tem trenutku morali premisliti na novo. Dva frejma s TikTok računa @heksensabbat, ki je 16. julija 2022 prvi objavil montažo corecore in skoval izraz.16 SDD: V V knjigi govoriš o strategijah strate prilagaja- prilagaja nja na nestalno realnost, od reality shiftinga do mema Everything is a Cake,17 ter namiguješ na dead internet theory,18 ki trdi, da so ljudje na internetu prenehali obstajati leta 2016 ter svoje 16 fey [@heksenabbat]. (16. 7. 2022). #corecore explanation ... [videoposnetek]. TikTok. Pridobljeno 16. aprila 2024 s www.tiktok.com/@heksensabbat/ video/7183177879759408426 17 Watts, M. (13. 7. 2020). The “Everything Is a Cake” Meme, Explained Through Jokes. Newsweek. Pridobljeno 16. aprila 2024 s www.newsweek.com/everything-cake-meme-explained-through-jokes-1517441 18 Dead Internet theory. (2024). V Wikipedia. Pridobljeno 16. aprila 2024 s en.wikipedia.org/wiki/Dead_Internet_theory 16 SANJARJENJA, IGRALNE NOČNE MORE IN IZVENTELESNA POTOVANJA mesto prepustili prepustil botom in umetnim entitetam. Po letih Po letih targetir tar anja getir čustev anja in čustev fake news fake , tovarn , trolov, trolov spreminjanja oblik [shapeshifting] in medijskih coups de théâtre,19 deepfakov ter za-za rot, ki jih je izkoriščala propaganda, se nismo znašli le v nenehnem stanju dvoma, ampak nas je prilagoditev je pripeljala prilagoditev do pripeljala tega, do da tega, smo da se smo pre se - pre selili iz selili enega iz fiktivnega enega univerzuma fiktivnega v univerzuma drugega, v kakor da bi bil svet na spletu velikanski LARP, LARP ki se ki širi se v širi naša v vsakdanja naša življ vsakdanja enja. življ Lažno enja. smo Lažno sprejeli v svoje domove, kot bi storili z grdim suvenirjem, ki nam ga je dala dala babica, ali pa s koledarjem iz kitajske trgovine. tr Toda T lažno na spletu je spletu viskozno, je in viskozno, če in se če ga se hočemo ga ubraniti, hočemo je pasiven je način pasiven način Let’s Let’ Play s lahko Play past; lahko zaenkrat past; se zdi, da so se internetni ustvarjalci odzvali na drugačne načine, pogosto izkoriščajo memet-memet ski, čudaški in prekleti vidik zgodnje rudimen-rudimen tarne generativne umetne inteligence (naj tu omenim The Deep Mellow V The Deep Mellow alley V 20 in videoesej in The Future The Futur Ahead e W Ahead ill W Be ill W Be eir W d eir AF d 21). Si nek- nek do, ki do, zna ki še zna vedno še surfati vedno tako, surfati kot tako, so kot to so počeli to na veličastnem velič 1.0; kaj si na svojih potovanjih po spletu videla, da se dogaja tistim, ki ustvar-ustvar jajo ali kronično bivajo v svetu, kjer bi vse ute-ute 19 Hains, T. (13. 10. 2016). BBC’s Adam Curtis: How Propaganda Turned Russian Politics Into Theater. Real Clear Politics. Pridobljeno 16. aprila 2024 s www. realclearpolitics.com/video/2016/10/12/bbcs_adam_curtis_how_propaganda_ turned_russian_politics_into_a_circus.html 20 Dal Dosso, S. (11. 1. 2024). The Deep Mellow Valley. Institute of Network Cultures. Pridobljeno 16. aprila 2024 s networkcultures.org/longform/2024/01/11/the-deep-mellow-valley 21 V dveh delih, dostopnih na povezavah www.youtube.com/watch?v=RhZ058-lI6g in www.youtube.com/watch?v=ZpNRfzwnXJc. 17 VALENTINA TANNI, SILVIA DAL DOSSO gnilo biti lažno? In kakšno vlogo prevzemajo generativne umetne inteligence v tem gruču? VT: »Surfati tako, kot so to počeli na veličastnem 1.0«, je čedalje težje, težje saj internet ni več tisto, kar je bil leta 1998 ali celo 2006. Ocean je precej večji in razburkan; sporočila je težko dešifrirati; da bomo našli varne pri-pri stane, je stane, malo je verjetno. malo Bolj verjetno. ko Bolj se ko skušaš se izogniti skušaš vnap izogniti - vnap rej določenim potem, bolj občutiš moč glavnega toka. Družbene platforme, ciljno oglaševanje, algoritemski izbor vsebine: za vse se zdi, da nas hoče vrniti k main-main streamu, ki nas otopi in homogenizira. Kljub vsemu se vselej trudim; to je moja oblika odpora. Naj odgovorim Naj na odgovorim tvoje na vprašanje: tvoje ustvarjanje vprašanje: – ustvarjanje a – tudi a tudi zgolj obstajanje – v svetu, kjer bi vse utegnilo biti lažno lažno (ali je (ali hkrati je še hkrati produkcija še botov), produkcija je botov), novo je bivanjsko novo sta bivanjsko - sta nje. Odzivi na to situacijo ne bi mogli biti bolj raznoli-raznoli ki: vidim ljudi, ki se spremembe sploh ne zavedajo in še še naprej (bolj ali manj) vse nekritično sprejemajo; vidim vidim ljudi, ki ljudi, so ki se so spreobrnili se v spreobrnili skeptike v in skeptike to in prakticirajo to kot prakticirajo kot religijo; prav tako vidim ljudi, ki se nadvse zabavajo s tem, da tem, se da igračkajo se s igračkajo sferami s resničnega, sferami lažnega resničnega, in lažnega ver in - ver jetnega, pri čemer izumljajo estetike in načine izražanja. izražanja. Na koncu nam je to na neki način všeč, tako kot babičin babičin grdi suvenir, pa četudi nas je to sram priznati. grdi suvenir Generativne umetne inteligence so kot jama brez dna; dna; ko jih uporabljamo, se pred nami odpre neskončen pros-pros tor: kombinatorna tor: vrtoglavica, kombinatorna potencialno vrtoglavica, nezadržne potencialno poti nezadržne poti avtomatičnega generiranja. avtomatičnega Celo generiranja. tam Celo smo tam na smo pragu: na onkraj pragu: onkraj je neznana in lepljiva snov latentnega prostora. 18 Valentina Tanni, Silvia Dal Dosso Sanjarjenja, igralne nočne more in izventelesna potovanja Naslov izvirnika: Sogni a occhi aperti, incubi giocabili e viaggi fuori dal corpo PostScriptUM #50 Urednik zbirke: Janez Fakin Janša Elektronska izdaja Založnik: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana www.aksioma.org | aksioma@aksioma.org Zanj: Marcela Okretič Prevod v slovenščino: Marko Bauer Lektura: Miha Šuštar Oblikovanje: Federico Antonini Naslovna fotografija: KIDD Gorgeous, Poggers Playground, 2022 © Aksioma | Avtorske pravice besedila in slik so last avtorja Ljubljana, april 2024 Izdano v okviru projekta .expub ob finančni podpori Evropske unije. networkcultures.org/expub Pogledi in mnenja avtorjev so njihova lastna in ne odražajo nujno stališč Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Niti Evropska unija niti EACEA ne moreta biti odgovorni zanje. Ob dodatni podpori Ministrstva za kulturo Republike Slovenije in Mestne občine Ljubljana. Prvotno objavljeno marca 2024 na spletni strani založbe NERO –Not v italijanščini. not.neroeditions.com/sogni-a-occhi-aperti-incubi-giocabili-e-viaggi-fuori-dal-corpo Ali je misel oziroma teorija lahko tako hitra in sodobna kot sama realnost? Morda ne, toda tale pogovor med Valentino Tanni in Silvio Dal Dosso o internetni estetiki (ter neizogibno etiki) se temu močno približa. Kaj so »krajine onkraj praga«, zakaj je pripona bolj #core kot predpona in kako temačen je vmes postal hivemind? Vraga, vse to lahko preprosto poimenujemo uporabno postballardovstvo, konec koncev »smo vsi hodili na isti bazen«. Valentina Tanni je umetnostna zgodovinarka in kuratorka. Zanima jo odnos med umetnostjo in tehnologijo, s posebnim poudarkom na internetnih kulturah. Silvia Dal Dosso je umetnica, kreativna direktorica in raziskovalka na področju digitalnih tehnologij in spletnih subkultur. Je soustanoviteljica kolektiva Clusterduck. ISBN 978-961-7173-50-5 €0 Document Outline 206d6e2e7323fd0388b908dde53688ec31df42915eba4969416fe92c44898250.pdf 206d6e2e7323fd0388b908dde53688ec31df42915eba4969416fe92c44898250.pdf