Jasna Cajnko UKREPI CENTROV ZA SOCIALNO DELO POD DROBNOGLEDOM Temeljni zakon na področju socialnega varstva, Zakon o socialnem varstvu (1993), v 49. členu opredeljuje centre za socialno delo kot javne zavode, ki izvajajo naloge s področja javnih pooblastil in naloge, ki jih centrom nalagajo drugi predpisi. Med temi nalogami gre tudi za posege, ki jih ljudje doživljajo kot grob poseg v njihovo intimo in zasebnost, zato jih »uporabniki« in »ne- vpletena javnost« pogosto kritizirajo in se ne strinjanjo z njimi. Presojam, da je razlog za dokaj razširjena vprašanja o strokovni kompetentnosti odločitev organov social- nega varstva mogoče iskati tudi v dejstvu, da so v strokovnih odločitvah teh organov dolgo sodelovali laiki. Pa poglejmo dobrih dvajset let nazaj in primerjajmo takratno organiziranost socialnih služb. MED LAIČNOSTJO IN PROFESIONALNOSTJO V 70-ih letih je socialno delo opravljala občinska uprava. Z zakonom o socialnem skrbstvu iz leta 1974 so bile ustanovljene Skupnosti socialnega skrbstva, ki so za po- dročje opravljanja stokovnih opravil usta- navljale centre za socialno delo kot organi- zacije združenega dela. Predpise o opravlja- nju pripravništva in strokovnih izpitov strokovnih delavcev s področja socialnega varstva je po takratnem zakonu izdajal up- ravni organ, zadolžen za socialno skrbstvo, v soglasju z upravnim organom zaprosveto in kulturo. V 80-ih letih je bilo s spremenjenim in dopolnjenim zakonom o socialnem skrb- stvu tudi na področje socialnega dela vpe- ljano »samoupravljanje«. Za odločanje o izvrševanju javnih pooblastil so bili na cen- trih za socialno delo imenovani in oblikova- ni sveti skupnosti izvajalcev-strokovnjakov in uporabnikov-laikov. Sveti so odločali o zadevah varstva in pomoči družini, o denarni pomoči, o na- mestitvah otrok in starostnikov v zavode... Odločali so na sejah, odločbe je podpisoval predsednik sveta, ki je bil laik. Odločitve svetov so bile za strokovnjake na centrih za socialno delo zavezujoče in obvezujoče. Naj še pojasnim, da so laične člane svetov kan- didirale lokalne skupnosti izmed ugled- nejših občanov, navadno iz vrst učiteljev, patronažnih sester in vidnejših lokalnih veljakov, ki so bili pogosto upokojenci. Obdobje laičnega odločanja o strokov- nih zadevah na področju socialnega varstva se je končalo šele leta 1989 s spremembo Zakona o socialnem skrbstvu. Prav ta zakon je določal tudi, da si morajo centri za so- cialno delo v upravnih zadevah, preden odločajo o pravicah in koristih nedoletnih otrok, pridobiti mnenje strokovne komisije in razpisati javno obravnavo. Odločitve o otrokovih pravicah so tako iz prejšnjega »laičnega« polja prešle na polje strokovnja- kov z različnih področij. Ta obveza je ostala nespremenjena tudi v Zakonu o socialnem varstvu (Ur. list RS, št. 54/92), ki je še danes v veljavi. SOCIALNO DELO V POLPRETEKLEM OBDOBJU V zadnjih letih naletimo na vedno hujše kritike klasičnega koncepta države blaginje in njene socialne politike ter s tem tudi 107 JASNA CAJNKO socialnega dela. V. Leskošek (1995) navaja, da je padec socializma v socialnem delu prinesel premik od koncepta »istosti« h konceptu »različnosti«. Moralne dimenzije tradicionalnega socialnega dela so bile osredotočene v trditvi: vsi ljudje smo enaki, vsi imamo enake potrebe in enake pravice. Enakost, zagotovitev potreb in pravic naj bi uresničevala takratna »država srečnih ljudi«, socialno delo pa je bilo eno od njenih ideoloških aparatov. Sama zgodovinska distanca od polpre- teklega obdobja in njegova taka ali drugač- na vrednostna ocena pa sama po sebi še ne prinaša novih rešitev za današnji čas. Kajti, kot navaja B. Stritih: ... ena od slepih peg socializma je mišljenje, da ekonomski razvoj in bogatenje avtoma- tično pomeni že tudi rešitev socialnih pro- blemov. Danes vemo, da ekonomski razvoj, materialno bogastvo in razvitost proizvod- nih, trgovskih, prometnih in turističnih dejavnosti prinaša večjo nevarnost dezorien- tacije. (Stritih 1995.) Država s svojim političnim sistemom lahko preživi le, če ima v vseh pomembnih družbenih segmentih izdelano strategijo delovanja. Na ta način izvaja socialno kon- trolo. To velja tudi za polje socialne politike, in sicer po načelu »deli in vladaj«. V. Lesko- šek v enem svojih prispevkov navaja: V smislu problema razumevanja novih konceptov socialne politike ne moremo več iskati samo v pomanjkanju diskurza o njih v preteklosti, temveč v zavestni politični odločitvi tistih, ki socialno politiko določajo. To pa so najpogosteje predstavniki strank na oblasti. S tem nikakor nočem zanemariti vloge in pomena stroke. Nasprotno, pouda- riti želim dejstvo, da je socialna politika področje, kjer imajo tudi različne politične stranke močan interes, kar je razvidno iz parlamentarnih razprav ob temah, kot so splav, otroški dodatek in drugo. (Leskošek 1995:196.) Dileme o nevtralnosti in znanstveni distanci socialnega dela na vplive vsakda- njega življenja po moji presoji ni. Socialno delo oziroma praksa socialnega dela je po- litična in zaradi tega tudi pogosto v nasprot- ju z osnovnimi načeli stroke. Politična zato, ker je praksa socialnega dela odvisna od socialne politike, ki se kroji v vladajočih političnih strankah; sočasno pa je mogoče zaslediti nekongruentnost med sprejeto socialno politiko in stroko, saj je temeljna naloga socialnega dela zagovarjati potrebe in interese uporabnikov storitev. V. Rus (1990) pravi, da država blaginje nastane takrat, ko socialna država pretirano vstopi v družbo blaginje in s tem prevzame tiste funkcije, ki bi jih morali opravljati ali si jih zagotavljati sami ljudje. S tem povzroči, da so ljudje pretirano odvisni od države. Vendar pa bi lahko tudi pretirano vstopanje družbe blaginje v socialno državo pomenilo ogrožanje socialne varnosti ljudi, ki jo lahko poleg pravne in ekonomske varnosti zago- tovi sama država. Meje med njima niso na- tančno določene in so predmet konsenza. Država blaginje je torej država, ki pre- vzame obveznost za zagotavljanje kvalitete življenja ljudi. Skupaj z obveznostjo pre- vzame država tudi odgovornost za zadovo- ljevanje potreb svojih državljanov. Hkrati pa je prav država tista, ki potrebe svojih držav- ljanov opredeli za »potrebe«. Tako se država hkrati znajde v vlogi tistega, ki definira, in tistega, ki zagotavlja, pravice namreč. Ker prevzame nase odgovornost za zagotav- ljanje blaginje ljudi in si pridržuje pravico definirati potrebe, povzroči odvisnost ljudi od sistema. Zdi se, da na ta način nad uporabniki izvajamo neke vrste kontrolo, skrbništvo »tistega, ki ve in zna«, nad »tistim, ki je ne- močen in potrebuje«. V. Flaker navaja: ... matrica skrbniškega odnosa potrebuje infantilizacijo varovanca, prvič, da bi skrbnik upravičil svoj skrbniški odnos, in drugič, da bi imel možnost, pedagogozirati svoj pred- met. (Flaker 1998: 245.) V državi sprejeta raven socialne varnosti se z ustrezno socialno politiko implemen- tira v vsakdanje življenje. Implementira se prek sistema ustanov, ki so hkrati izvršite- Ijice sprejetih ukrepov. To so tudi centri za socialno delo, ki v kontekstu stare blaginj- 108 UKREPI CENTROV ZA SOCIALNO DELO POD DROBNOGLEDOM ske paradigme sprejemajo »neposredno od- govornost« za potrebe svojih uporabnikov. Te od države prevzete odgovornosti se zrcahjo v argumentih, ki jih v institucijah uporabljamo, kadar nepovabljeno vstopa- mo v življenja ljudi, še posebno pa takrat, kadar interveniramo na podlagi avtoritete zakonskih ukrepov. Smo hrati tisti, ki da- jemo, in tisti, ki odvzemamo. SOCIALA DANES - MED SCILO IN KARIBDO V času od nastanka samostojne Slovenije je mogoče opaziti razmah nevladnih organi- zacij, ki imajo intenzivno oporo tudi pri državi sami. Na ta način se srečamo z zani- mivim paradoksom. Država s svojim siste- mom socialne politike, ki je zastavljena tako, da opredeljuje in rešuje socialne stiske svojih državljanov, povsem javno deklarira in podpira nevladne organizacije kot dru- gačen, bolj zaželen, cenejši in morda tudi bolj »profesionalen« odgovor za reševanje socialnih stisk svojih državljanov. Gre za nerešljivi antagonizem, saj ta država skoz javna pooblastila, ki jih smejo izvajati samo državne institucije, potrebuje centre za socialno delo, čeprav jim sama ne daje niti mesta niti vloge, ki jim v sistemu socialnega varstva gresta. Tako se v praksi srečujemo z vznikom društev, nevladnih organizacij in samo- pomočnih skupin, ki so v širši javnosti bolje sprejete in zaželene kot državne institucije socialnega varstva. Odgovor sem že naka- zala. Za udeležbo v njih se uporabniki sami odločajo, sami izbirajo mesto, kjer bodo poskušali rešiti svojo težavo, morebitno reševanje njihove težave je vezano na njihov vpogled v nastalo težavo oziroma na nji- hovo odločitev, da se s težavo spoprimejo. Ker pa država svojim prebivalcem ne zaupa, da bodo težave, ki jih pestijo, od- pravljali pravočasno in soljudem »prijazno«, je vzpostavila pravni sistem ter izvedbo in kontrolo realizacije poverila državnim or- ganom. Sama te organe redno kontrolira in preverja. Tako se profesionalci na centrih za socialno delo nujno znajdemo v nezavid- ljivem položaju. Na eni strani uveljavljamo svojo profesionalno avtonomijo, po drugi strani pa smo nujno vpeti v sistem ustanov, kjer smo zaposleni in ki nam dajejo zaslu- žek in zahtevajo ustrezno sodelovanje in pripadnost. Pa ne samo to. V sistemu držav- ne blaginje je človek razglašen za najvišjo vrednoto sistema. Človek in njegov »modus vivendi«. Ta sistem mora biti dovolj prikrit, da se državljani ne čutijo nadzorovane, hkrati pa vendar dovolj razviden, da lahko država poseže v tisti točki, ko je državljan njej ali sodržavljanom »nevaren«. Sistem nadzorovanja in kaznovanja teče namreč po načelu zadostnega nadzorovanja, s čimer se zagotavlja varnost. Sistem socialnega var- stva ni pri tem nobena izjema. Glede na to ni več presenetljivo, da posegi strokovnih služb centrov za socialno delo (to je države) v družine posameznih državljanov naletijo na tako veliko zani- manje širše in strokovne javnosti. Položaj »sociale« je v vsakem primeru nezavidljiv. Če organi ne posežejo v zasebnost nefun- kcionalne družine, ki ogroža nekatere iz- med svojih članov, so deležni velike kritike javnosti, ker niso opravili svojega dela, npr. zavarovali nebogljenega otroka pred njego- vimi starši. V nasprotnem primeru pa, če strokovne službe s področja sociale pose- žejo v družino, ker so po dolgotrajnem postopku dela z družino in ko so izrabili razpoložljive metode, tehnike in vrste pomoči, s katerimi so jo poskušale opremiti za primerno ravnanje z otroki, izločile otroke iz družine, prav tako naletijo na veliko kritiko. Neredki so primeri, ko so poslanske skupine v parlamentu zahtevale strokovni nadzor v pristojnem centru za socialno delo in zahtevale strokovno po- ročilo o poteku reševanja določene »zade- ve«. Politična in javnomnenjska »gonja« zoper strokovno službo in njene zaposlene je našim klientom pogosto bolj škodila kot koristila. Nadaljna specifika »sociale« je dejstvo, da združuje v svojih vrstah profesionalce različnih strok: socialne delavce, pedagoge, psihologe, pravnike, sociologe. Ustaljena metoda dela je namreč interdisciplinarnost. Sama sem trdno prepričana, da ta način dvi- guje kvaliteto strokovnih pristopov našega dela. 109 JASNA CAJNKO V svojih ukrepih, zlasti posegih v dru- žine, smo v centrih za socialno delo vezani še na druge strokovne službe: policijo, sodišča, zdravstvene službe, svetovalnice. Pogosto se dogaja, da strokovne metode in prijeme našega dela presojajo in ocenjujejo strokovnjaki z drugih področij in s svojimi profesionalnimi pogledi, ki niso in ne morejo biti enaki našim. Prav tu pa se mi zdi, da je jedro težave. Profesionalnost stroke je namreč mogoče meriti le z merili te profesije, ne z merili druge, kot navaja Dragoš (I996). Zaradi vpletenosti drugih strok, zlasti pa pravosodnih organov, se postopki naših služb ocenjujejo skozi eks- pertna načela prava, s čimer se socialnemu delu odvzema verodostojnost in profesio- nalnost. Težava je najbrž še večja zaradi tega, ker je zakonodajalec nekaj pristojnosti na polju posegov države v družino poveril centrom za socialno delo, nekaj pa sodi- ščem. V drugem primeru določene stro- kovne postopke opravijo centri za socialno delo, saj pravosodni organi niso uspo- sobljeni za postopke na ravni mečloveških odnosov. Pri tem je treba dodati, da strokovnjaki na centrih za socialno delo v postopkih, ki tako aU drugače omejujejo pravice klientov, postopamo po načelih Zakona o upravnem postopku, ki natančno določa postopek obravnave po upravni poti. Za humanis- tično usposobljene in izobražene eksperte je to dokajšen odmik od njihove teoretske paradigme. V postopkih, ki zahtevajo naj- večji mogoči strokovni in človeški angažma, je treba vso pozornost usmerjati še na pra- vilen upravni postopek. To v praksi pomeni pravilno pisanje zapisnikov, zbiranje po- vratnic, pravilno vabljenje strank, pravilno izdelane odločbe. Neredko se namreč zgodi, da so strokov- ne odločitve socialnih služb »odpravljene«, »nadomeščene« prav zaradi postopkovnih napak, le redko pa gre za napačne ali pre- slabo pretehtane vsebinske, to je, strokovne odločitve. V vseh postopkih ukrepov in odločanja, ki jih izvajamo na centrih za socialno delo, gre za nasprotujoče si interese udeleženih, sicer organi ne odločamo, ampak vodimo svetovalne postopke. V svojih odločitvah torej nujno prizadenemo nekatere svoje kliente in ne zadovoljimo njihovih priča- kovanj. Ljudje ocenjujemo in vrednotimo skoz svojo perspektivo, skoz svoj vrednostni sistem in svoj referenčni okvir, zato bomo, kadar naša pričakovanja niso uresničena, govorili o nestrokovnosti pristojnih služb in o nepopolnem ugotavljanju dejstev. Prav težko pa je prepričati prizadete, da je bil strokovni postopek socialne službe zavr- njen zaradi formalnih napak v postopku, ne zaradi nestrokovno ugotovljenega dejan- skega stanja. Ena, pa ne najboljša, morda le najeno- stavnejša rešitev se ponuja sama po sebi: na centrih za socialno delo je treba zago- toviti poleg ekspertov s področja huma- nističnih ved še strokovnjake s področja upravnega in pravnega področja ter ločiti »svetovalni« del od »upravnega«. Žal pa zara- di omejitev zaposlovanja v državnih službah in zaradi premajhne politične volje in nepripravljenosti prisluhniti našim teža- vam ta enostavna rešitev ni mogoča, čeprav bi tudi sami državi, ki izvaja »kontrolo skozi pomoč«, ta način najbolj ustrezal. Na centrih za socialno delo pa se humanisti še naprej ukvarjamo tudi s pravnimi in uprav- nimi vprašanji, naše postopke pa ocenjujejo eksperti za pravo. Ker naša stroka nima ne posebne tradi- cije ne statusa, saj se je sprva ukvarjala le s »socialnimi« vprašanji in problemi, pa tudi zato, ker je šele pred nekaj leti pridobila visokošolski študij, si »sociala« kot korektiv družbenega sistema šele ustvarja svoje me- sto med cenjenimi in spoštovanimi huma- nističnimi strokami, ki imajo tradicijo. Sodim, da je prav spekter različnih stro- kovnjakov in interdisciplinarni pristop k reševanju kompleksnih človeških težav ena od mogočih rešitev za vrednotenje stroke. Najvišja vrednote našega sistema je: klient v svoji težavi, tukaj in zdaj, v poziciji, ki jo sam zaznava in lahko doseže. V primeru, ko so vpleteni nedoletni otroci ali drugi seg- menti družbe, ki ne morejo poskrbeti zase in/ali zastopati svojih koristi in interesov, je pozicija »sociale« v varovanju njihovih interesov. V praksi to pogosto imenujemo »iskanje najvišjega dobrega«, ki pa je po- 110 UKREPI CENTROV ZA SOCIALNO DELO POD DROBNOGLEDOM gosto V nasprotju z interesi drugih vplete- nih akterjev. Iz pregleda organiziranosti socialnih služb je mogoče skleniti, da smo si strokov- njaki na področju socialnega dela šele pred slabim desetletjem prislužili zaupanje dr- žave za odločanje o strokovnih postopkih, povezanih z našim delovnim poljem. Če so torej še pred slabim desetletjem odločaU o naših strokovnih izpitih upravni organi s področja kulture in so o tem, komu zaupati nedoletnega otroka ob razpadu izvenzakon- ske skupnosti, v najvišjih organih odločanja na centrih za socialno delo presojali laiki po svojem občutku za sočloveka, je razum- ljivo, da tako razmišljanje še odzvanja v širši javnosti. Konec koncev se prav vsi čutimo poklicane svetovati temu ali onemu znancu ali sosedu, saj se bolj ali manj vsi srečujemo s podobnimi težavami in torej že vemo, o čem govorimo. Toda nikomur ne pade na pamet dajati kirurgu napotke za operacijo slepiča, tudi če ima v bUžini koga, ki je bil podvržen temu posegu. Res pa je, da zdrav- niki nikoli niso spustili laikov v svoje vrste, vsaj ne dalje kot do čakalnice. Prav tako ne dajemo nasvetov učitelju ali učiteljici, ki z največjo težavo vbija mladim nadebudne- žem poštevanko v glavo, čeprav smo prav vsi kar nekaj let gulili šolske klopi. Prav ponižno ga ali jo čakamo pred razredom ali pred zbornico. Laičnosti v vrstah socialnega dela ni več, stroki se je celo posrečilo prepričati delo- dajalce, da je predmet njenega dela dovolj kompleksen, da je pridobila možnost viso- košolskega izobraževanja tudi na področju socialnega dela. Stroka, ki je pogosto pred- met zanimanja te aH one javnosti, si počasi, po sistemu majhnih korakov, ustvarja svojo pozicijo v družbi. Sama imam opisan po- ložaj za izziv vsem ekspertom, ki v tem času in v tem prostoru združujemo svoje moči na področju »sociale«, iščoč najboljše rešit- ve za naše kliente in potrjujoč svojo, samo nam lastno ekspertnost. Literatura S. Dragoš (1996), Profesionalne etike pri delu z ljudmi. Socialno delo 35, 1. V. FiAKER (1998), Odpiranje norosti: Vzpon in padec totalnih ustanov. Ljubljana: /* cf. V. Leskošek (1995), Socialno delo ni politično (ali pač?). Socialno delo 34, 3. V. Rus (1990), Socialna država in družba blaginje. Ljubljana: Domus. B. Stritih (1995), Prostovoljno delo v prehodnem obdobju. Socialno delo 34, 2. Zakon o socialnem varstvu (1992). Ur. list RS, št.56/92. D. Zaviršek (1996), Socialne inovacije v socialnem delu: Vizija ali iluzija devetdesetih? Socialno delo 35,1. 111