Branka Rotar Pance Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE PRI EKSPERIMENTALNEM POUKU BREDE OBLAK Izvirni znanstveni èlanek / Original Research Paper Izvleèek Temelji sodobne slovenske didaktike glasbe so bili postavljeni pri eksperimentalnem pouku, ki je bil longitudinalno izveden v vseh osmih razredih osnovne šole. Zaèel se je v šolskem letu 1963/64 s ciljem korenite prenove glasbenega pouka in razvojem novih uènih metod. Eksperimentalni pouk je v celoti realizirala Breda Oblak, ki je v pisnih pripravah in z izvedbo uènih ur utemeljila koncept aktivnega uèenja glasbe prek dejavnosti izvajanja, poslušanja in ustvarjanja. Na spremljajoèih seminarjih za uèitelje, ki so vkljuèevali tudi hospitacije pri urah eksperimentalnega pouka, je nove metode glasbenega uèenja prenašala v najširšo pedagoško prakso. Rezultate eksperimentalnega pouka je strnila in nadgradila v didaktiènih kompletih za vse razrede osnovne šole, izdanih v dveh zaporednih ciklih: najprej za osemletno in kasneje za devetletno osnovno šolo. Metodiko glasbene vzgoje jo preobrazila in nadgradila v sodobno glasbenodidaktièno teorijo in prakso. Kljuène besede: Breda Oblak, eksperimentalni pouk, osnovna šola, didaktika glasbe Abstract Breda Oblak’s Experimental Music Education: Active Music Learning and Conception of Modern Music Teaching The foundations of modern Slovene music teaching were laid in the experimental music education which was carried out as a longitudinal study in all eight grades of primary school. First introduced in the school year 1963/64, it aimed at thoroughly reforming music education and developing new teaching methods. The entire project was carried out by Breda Oblak who, in her written lesson plans and in the practical execution of lessons, developed the concept of active music learning, basing it on performing, listening and creating activities. At seminars for teachers, which included also observations of experimental lessons, she disseminated the new music teaching methods to the broadest pedagogic practice. She used the results of the study to develop didactic packs for all grades of primary schools. These materials were issued in two cycles: first for the eight-year and latter for the nine-year primary school. Breda Oblak transformed the music education teaching methods, upgrading them into modern music-teaching theory and practice. Keywords: Breda Oblak, experimental music education, primary school, music didactics Uvod Oddelek za glasbeno pedagogiko Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani je z dvodnevnim mednarodnim znanstvenim simpozijem Izzivi sodobne glasbene pedagogike (15.16.11.2017) proslavil ivljenjski jubilej: 80-letnico zaslune profesorice dr. Brede Oblak. Utemeljiteljica sodobne didaktike glasbe je prehodila bogato profesionalno pot od avtodidaktinje na Jesenicah do kljuène osebe slovenskega glasbenodidaktiènega in kurikularnega razvoja glasbenih predmetov v vertikali splošnega in glasbenega šolstva. Z uporabo introspekcijske analize jo je predstavila v prvoosebni poklicni pripovedi 5 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... Narativni izraz poti skozi glasbeno šolstvo (Oblak, 2016). V njej je opisala motivacijske in identifikacijske dejavnike profesionalnega razvoja uèitelja glasbe, kot ga je doivljala sama skozi sedem desetletij in kot ga je s svojim strokovnim in znanstvenim delovanjem (so)oblikovala na nacionalni ravni. V tem obdobju je bil najmoènejši razvojni impulz eksperimentalni pouk glasbene vzgoje v vseh razredih osnovne šole, ki ga je izvajala kot longitudinalni projekt, pri tem pa eksperimentalnemu pouku doslej še nista bili namenjeni veèja raziskovalna pozornost in obravnava. V prispevku z vidika historiène analize publiciranih prispevkov v strokovnih in znanstvenih revijah, ter v razliènih monografijah, ob tem pa tudi analize dokumentov iz osebnega arhiva Brede Oblak in pogovora z njo predstavljamo potek in doseke eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje. Pri tem poudarjamo tezo, da je eksperimentalni pouk Brede Oblak pomenil odloèilen premik k aktivnim oblikam uèenja glasbe in da je postal temelj, na katerem se je razvila sodobna didaktika glasbe. Okolišèine zaèetka eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v osnovni šoli Breda Bidovec (Oblak)1 je prve glasbenopedagoške izkušnje zaèela pridobivati na Jesenicah. Kot absolventka Oddelka za zgodovino glasbe Akademije za glasbo v Ljubljani je v šolskem letu 1959/60 zaèela honorarno pouèevati klavir na jeseniški glasbeni šoli. Po diplomi (1960/61) se je tam redno zaposlila in prevzela še pouk nauka o glasbi. Zaradi potreb v kraju je na jeseniški gimnaziji pouèevala predmet Estetska vzgoja in nekaj èasa nadomešèala uèiteljico glasbe v osnovni šoli. Konèno licenco za opravljanje uèiteljskega dela je pridobila leta 1962 z opravljenim strokovnim izpitom, ki je med drugim vkljuèeval tudi uèni nastop pred komisijo. Izpit je zelo uspešno opravila v Ljubljani na Glasbeni šoli Center. Zaradi izstopajoèe odliènosti je z njim pridobila vabilo ravnatelja šole Slavka Mihelèièa, da se zaposli v tamkajšnji šoli. Poleg tega je v njej bodoèo naslednico prepoznal tudi znameniti pedagog Stanko Gogala, prav tako èlan strokovne komisije.2 Marca 1963 je kot zunanja sodelavka zaèela pouèevati na ljubljanski Glasbeni šoli Center. S šolskim letom 1963/64 se je stalno zaposlila v Ljubljani in se hkrati sreèala z reorganizacijo šole v Zavod za glasbeno in baletno izobraevanje (ZGBI),3 ki je zdruil 6 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 1 Dekliški priimek Brede Oblak je Bidovec. Po poroki z Gorazdom Oblakom leta 1965 se je podpisovala z obema priimkoma (Breda Bidovec - Oblak). Tri leta kasneje je uradno umaknila dekliški priimek in od takrat se je v svojih publiciranih delih in pri vseh dejavnostih podpisovala le s priimkom Oblak. 2 Breda Oblak je takratno dogajanje opisala takole: »Uènemu nastopu so sledili predpisani izpiti, med katerimi je bila tudi obèa metodika, ki jo je preverjal znameniti pedagog dr. Stanko Gogala. Za vedno mi je ostal v spominu sprošèen strokovni dialog, ki ga je profesor iznenada prekinil, vstal in dejal: ‘Nekoè me boste pri tem predmetu na Akademiji nadomestili.‘ Njegova neprièakovana pripomba in tudi ponudba ravnatelja Slavka Mihelèièa sta me prijetno presenetili, èeravno sta se mi v danem trenutku zdeli povsem nerealni.« (Oblak, 2008, str. 51, 52) 3 J. J. v Grlici (let. XI, št. 1-2, 1966) ustanovitev ZGBI predstavi z naslednjim zapisom: »Do nedavna je bilo glasbeno in baletno šolstvo na obmoèju obèine Ljubljana-Center razvejano na veè samostojnih šol: glasbeno šolo Ljubljana-Center, oddelek za izrazni ples, glasbeno šolo za ljudske inštrumente ter na šoli s širšim znaèajem: srednjo glasbeno šolo in srednjo baletno šolo. Nekatere od teh šol so se zaradi slabih delovnih razmer vse bolj borile za obstoj. Zlasti je zaviralo njihov poln razmah pomanjkanje dobrih uènih prostorov, kar sta najbolj obèutili obe srednji šoli. S preureditvijo oziroma nadzidavo poslopja v Vegovi 7, so se odprle nove perspektive (to je bila pri nas prva veèja investicija v tovrstno zgradbo). Obenem je dozorela zamisel za obsenejšo reorganizacijo omenjenih šol, ki so v zaèetku šolskega leta 1963/64 prešle v skupno upravljanje; nastal je zavod za glasbeno in baletno izobraevanje.« (J.J., 1966, str. 27) »veè tedanjih glasbenih in plesnih šol v ljubljanskem središèu (Srednja glasbena šola, Glasbena šola Center, Srednja baletna šola, ki je obsegala tudi nije razrede, Glasbena šola pri svetu Svobod okraja Ljubljana in Oddelek za izrazni ples v Pionirski knjinici)« (Kalan, 2005, str. 103). Delovne obveznosti nove redno zaposlene sodelavke Brede Bidovec (Oblak) na ZGBI so bile kombinirane. Na glasbeni šoli je pouèevala predšolske skupine in nauk o glasbi. Ob izidu knjige Solfeggio 1 (Jurca, Kalan, 1964) je v sodelovanju s profesorjem solfeggia Maksom Jurco z vzorènimi uènimi nastopi predstavljala uporabo tonalno-relativne metode na uvajalnih seminarjih v Ljubljani in drugih slovenskih krajih.4 Tudi sicer so na njenih rednih uènih urah nauka o glasbi in predšolske glasbene vzgoje na ZGBI hospitirali bodoèi in e delujoèi uèitelji glasbe, doseki uèencev pa so bili predstavljeni na javnih nastopih in bili posneti kot avtorske radijske oddaje.5 Del njene delovne obveznosti je bil zapolnjen s sodelovanjem pri projektu osemletnega eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v osnovni šoli (Oblak, 2008, 2016; Smole, 2015). S projektom je prišlo do umestitve osnovnošolske glasbene vzgoje v glasbenoizobraevalni sistem, kar Oblakova oznaèi kot »osamljen primer« in nadaljuje: »Pobudo zanjo je dal takratni pomoènik ravnatelja prof. Pavle Kalan, ki je pripisoval novemu Zavodu za glasbeno in baletno izobraevanje širše glasbeno-pedagoško poslanstvo. Ker je pred tem deloval na uèiteljišèu, je dodobra poznal problematiko splošne glasbene vzgoje in prizadevanja za njeno prenovo. Predlagal je poseben projekt v obliki eksperimentalnega pouka, katerega namen je bil z neposredno prakso izoblikovati novo fizionomijo uènih ur glasbene vzgoje v osnovni šoli.« (Oblak, 2008, str. 52) Okolišèine umestitve osnovnošolske glasbene vzgoje v glasbeno-izobraevalni sistem so temeljile na resoluciji Priporoèilo za reformo glasbenega pouka (1963). Resolucijo je pripravila posebna komisija, imenovana s strani Društva glasbenih pedagogov Slovenije, v komisiji pa so bili Vlado Golob (predsednik), Cvetko Budkoviè, Sreèko Gruškovnik, Vida Hribar Jeraj, Pavle Kalan, Egon Kunej in Peter Lipar. Resolucija je bila rezultat poprej pripravljenih tez in njihove obravnave na dvodnevnem posvetu (28.29. 1. 1963). Objavljena je bila v 1. številki IX. letnika Grlice (1963), pri èemer avtorstvo (komisije) ob njenem naslovu ni izpostavljeno, ampak je razvidno iz uvodnega besedila. 7 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... 4 V 3. številki Biltena ZPPS je zabeleka, da je Breda Bidovec - Oblak pripravila »primer praktiène uresnièitve poglavij iz uèbenika Solfeggio I.« (J. H., 1968-69, str. 12). Svoj primer je pripravila tudi Mirjana Turel, pedagoška svetovalka za glasbeni pouk Zavoda za prosvetno-pedagoško slubo Ljubljana I. (ibid.). 5 Breda Oblak v osebnem arhivu hrani scenarij za javni nastop ob prihodu dedka Mraza, ki vkljuèuje inštrumentalne toèke uèencev glasbene šole (tipkopis, 2 str., b.d.); scenarij za nastop in radijsko oddajo Otrokov dan, v kateri se pevske toèke otrok izmenjujejo z veznim besedilom o cicibanovem ivljenju (tipkopis, 2 str., b.d.); program nastopa predšolskih skupin (22 toèk) z veznim besedilom (tipkopis in rokopis, 4 str., b.d.), program javnega nastopa z 22. toèkami, ki jih programsko sestavila Breda Oblak (koncertni list ZGBI, Glasbene šole Ljubljana z naslovom Naši cicibani nastopajo; 11. junij 1970, Dvorana Kriank). V popisu njene bibliografije v 4. zvezku Glasbeno-pedagoškega zbornika Akademije za glasbo v Ljubljani (Rotar Pance, 2002) je za obdobje 1965-1982 evidentiranih 12 prispevkov za radijske oddaje (t.i. radijskih šol za posamezno stopnjo šolanja). Breda Oblak jih je pripravila še veè, vendar domneva, da v arhivu RTV niso veè dostopne zaradi presnemavanja magnetofonskih trakov, prav tako pa tudi niso bile evidentirane v bibliografski bazi Cobiss (Osebni pogovor z Bredo Oblak, Ljubljana, 29. 9. 2017). Resolucija je strukturirana v štirih poglavjih: I. Ugotovitev stanja, II. Perspektivna usmeritev, III. Naloge glasbenovzgojnih ustanov, IV. Funkcije posameznih stopenj glasbenovzgojnih zavodov. V prvem poglavju je bilo med šibkostmi glasbenega šolstva posebej opozorjeno, da ni prave programske povezave med glasbenoizobraevalnimi zavodi razliènih stopenj. Prav tako glasbeno šolstvo ni organsko povezano z osnovnimi šolami in drugimi šolami. V drugem poglavju je naštetih devet smernic, ki opisujejo »nove prijeme in oblike glasbenega šolstva«, med katerimi je v prvih treh toèkah zapisano: »1. Glasbeno izobraevanje je treba razširiti in poglobiti v glasbeno vzgojo, ki je drubena potreba in pravica vsakega našega èloveka. 2. Glasbeno vzgojo je treba razviti v vso demokratièno širino, ki naj se uveljavi tudi na tem podroèju, saj glasbena vzgoja danes ne more veè biti privilegij samo nekaterih. Sodobna psihologija je ugotovila, da nemuzikalnih ljudi praviloma ni, da pa je treba muzikalnost e pri otroku vzbuditi in razvijati. 3. Našega èloveka, predvsem mladega, je treba nauèiti pravilno in ne ozko vrednotiti glasbo z vseh podroèij, da se bo znal orientirati pri današnji izredni konsumaciji glasbe vseh vrst.« (Priporoèilo za reformo glasbenega pouka, 1963, str. 4) Med nalogami glasbenovzgojnih ustanov je bila poudarjena potreba po ustanovitvi novih glasbenovzgojnih ustanov, »ki bodo kos novim nalogam« in izboljševanju »metodiènih postopkov pri glasbeni vzgoji«. Po oblikovanju novega idejnega programa in »formiranju novih oblik glasbene vzgoje je treba izdelati operativni plan: urediti predmetnike, uène naèrte itd.; vse to mora ustrezati oblikovanju potrebnega profila profesionalnih kadrov in potrebam amaterizma« (prav tam, str. 5). V èetrtem poglavju so opisane funkcije posameznih glasbenoizobraevalnih stopenj in ustanov od predšolskega obdobja do univerzitetne ravni, pri èemer je poudarek tako na glasbenem izobraevanju in glasbeni vzgoji uèencev, dijakov in študentov kot na profesionalnem usposabljanju na glasbenem podroèju. Poudarjena sta skrb za ustrezno izobraevanje glasbenopedagoškega kadra in delovanje v podporo kakovostnega razvoja tako na podroèju glasbenega profesionalizma kot amaterskega dela. Glasbena vzgoja šolske populacije je bila kljuèna vez med glasbeno in osnovno šolo: »2. Dosedanje nije glasbene šole so osnova glasbenovzgojnega procesa. Razvijajo glasbenovzgojno dejavnost v širino, vzgajajo ljubitelje glasbe in dajejo strokovno osnovo za razvoj glasbenega amaterizma, dopolnjujejo glasbeno vzgojo na osnovnih šolah, vzbujajo zanimanje za glasbo pri predšolskih otrocih in pripravljajo svoje uèence za poklicni študij glasbe…. Kadrovska in prostorna povezava naj bo kar najtesnejša: glasbena šola lahko organizira na osnovnih kroke in reden glasbeni pouk, obratno pa lahko tudi osnovna šola uporablja prostore in vzgojne pripomoèke glasbene šole, kolikor obstajajo za to monosti …« (Priporoèilo za reformo glasbenega pouka, 1963, str. 6) 8 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Pavel Kalan je kot èlan komisije sodeloval pri pripravi resolucije in je v teh okolišèinah tudi sprejel ponujeno mesto pomoènika direktorja ZGBI, saj se je elel ukvarjati predvsem »z glasbenopedagoškimi vprašanji, posebej z mentorstvom eksperimentalnih oddelkov glasbenega pouka …« (Kalan, 2005, str. 55) Njegova pobuda, povezana s temeljnimi smernicami resolucije, je dobila ustrezno podporo na ZGBI; na takratnem Ministrstvu za prosveto LRS, ki je izvajanje eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje financiralo; in na Zavodu za prosvetno-pedagoško slubo Ljubljana, ki je bil odgovoren za strokovno spremljanje projekta in takojšnji prenos novih uènih pristopov in metod v najširšo prakso z organizacijo seminarjev za delujoèe in bodoèe uèitelje glasbene vzgoje. Longitudinalni projekt se je zaèel izvajati s šolskim letom 1963/64 s ciljem povezave glasbenega in splošnega šolstva ter korenite prenove osnovnošolskega glasbenega pouka v vseh razredih osnovne šole na podlagi novega koncepta oblikovanja uènih ur. Na njih so bile preizkušane nove metode uèenja glasbe. Pavel Kalan6 je prevzel nalogo, da strokovno spremlja eksperimentalni pouka glasbene vzgoje, formalno umešèen na teoretsko-pedagoški oddelek ZGBI, v okviru katerega je deloval Oddelek za povezovanje z osnovnimi šolami. Ta oddelek je vodil Janez Bole in je bil kot takratni izvajalec predmeta Metodika glasbene vzgoje vkljuèen tudi v eksperimentalni pouk. Izvedbo eksperimentalnega pouka sta prevzeli Breda Bidovec (Oblak) in Tea Budna.7 (Kalan, 2005; Oblak, 2008, 2016, Smole, 2015) Tudi nekatere druge glasbene šole so v skladu z resolucijo izvajale dejavnosti, s katerimi so se povezovale z osnovnimi šolami. Aktivnosti so bile usmerjene v pripravo skupnih prireditev (nastopov) za posamezne ciljne skupine osnovnošolskih razredov (Bitenc, 1968),8 niso pa bile sistematiène in projektno vodene v smislu kontinuiranih 9 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... 6 V svojih spominih zapiše: »Tako sem brez pomisleka sprejel ponudbo za pomoènika direktorja novo osnovanega Zavoda za glasbeno in baletno izobraevanje. Tu naj bi se ukvarjal predvsem z glasbenopedagoškimi vprašanji, posebej z mentorstvom eksperimentalnih oddelkov glasbenega pouka, kar mi je ustrezalo, saj sem se elel v veèji meri posvetiti raziskovalnemu delu na tem podroèju.« (Kalan, 2005, str. 55) 7 Po poroki Tea Marn. Leta 1963 je Tea Budna diplomirala na Oddelku za muzikologijo FF (Razvoj angleške vokalne glasbe, mentor Vilko Ukmar; prim. http://muzikologija.ff.uni-lj.si/wp-content/ uploads/2016/03/UN_AIK_DIPL.pdf (obiskano12.10.2017). 8 Janez Bitenc v daljšem prispevku, objavljenem v Grlici, zapiše: »V zaèetku šolskega leta 1967/68 je vodstvo glasbene šole FRANCA ŠTURMA Šiška-Beigrad poslalo ravnateljstvom in predmetnim uèiteljem glasbe osnovnih šol Zvonka Runka, Riharda Jakopièa, Hinka Smrekarja, Valentina Vodnika, Alojza Kebeta, Franca Rozmana-Staneta, dr. Vita Kraigherja, Borisa Kidrièa, Mirana Jarca in Danile Kumar dopis z naslednjo vsebino: ‘Vodstvo glasbene šole vas obvešèa o delovnem naèrtu, ki smo ga pripravili za povezavo med osnovnimi šolami in našo ustanovo. Delovni naèrt temelji na osnovi dosedanjih izkušenj na tem podroèju, na monostih, ki jih ima glasbena šola, in na eljah ter potrebah osnovnih šol. Po temeljiti in vsestranski preuèitvi vsebine našega dela smo se letos odloèili, da bomo obiskali vsako osnovno šolo dvakrat v šolskem letu. Pripravili bomo štiri sporede. Dva sporeda za uèence prvega in drugega razreda, dva sporeda pa za uèence tretjega in èetrtega razreda … Novost naših letošnjih gostovanj je, da instrumentalni dele pripravijo gojenci glasbene šole, vokalni del pa otroški zbor, ki deluje na osnovni šoli. V ta namen je vodstvo glasbene šole poskrbelo za ponatis pesmi v pesmaricah, ki jih z najboljšimi eljami za tesno in uspešno sodelovanje poklanjamo pevcem otroškega pevskega zbora. Eno izmed pesmi se bodo nauèili vso mladi poslušalci. S tem elimo doseèi, da bo naša prireditev izzvenela v razpoloenju, ki naj spontano zajame vso dvorano …. Dan, ko bi obiskali uèence na vaši šoli, bi lahko poimenovali GLASBENI DAN. Tako bi zbudili pri otroku in pri uèiteljstvu veèje zanimanje in vnaprejšnjo pripravljenost; ta bi stvari sami pripomogla do globljega doivetja, glasbeni vzgoji pa dala doloèeno priznanje. Vse to bi sèasoma lahko razširili na višje razrede, ki bi ta dan organizirano obiskali glasbeno predstavo ali simfonièni koncert’.« (Grlica, 1968, let. XII., št. 2, str. 40) hospitacijskih nastopov, v okviru katerih bi bile predstavljene nove uène metode. Longitudinalni eksperimentalni pouk glasbene vzgoje Brede Bidovec (Oblak) in zaèetnih sodelavcev je bil edinstven v zgodovini slovenske glasbene pedagogike. Izvedba eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v osnovni šoli Eksperimentalni pouk glasbene vzgoje se je zaèel izvajati v šolskem letu 1963/64 v enem prvem razredu na treh osnovnih šolah. V šolskem letu 1964/65 so ga zaèeli izvajati še v drugem razredu in ga izvedbeno razširili na vse osnovne šole tedanje Obèine Ljubljana Center (Bole, 1964/65). Breda Bidovec (Oblak) je izvajala eksperimentalni pouk na štirih šolah: OŠ Preihov Voranc, OŠ Toneta Èufarja, OŠ Majde Vrhovnik in OŠ Ledina. Janez Bole je kot vodja Oddelka za povezovanje z osnovnimi šolami ZGBI in èlan projektne skupine predstavil zaèetek izvedbe eksperimentalnega pouka v naslednjem zapisu: »Dejavnost odseka za povezavo z osnovnimi šolami ljubljanskega zavoda za glasbeno in baletno izobraevanje je usmerjena v izboljšanje kvalitete glasbene vzgoje v osnovni šoli. Z drugo besedo: odsek skuša ustvariti nov, na sodobnih principih temeljeè naèin glasbene vzgoje. V ta namen je uvedel v lanskem šolskem letu po en eksperimentalni razred na treh osnovnih šolah, v letošnjem šolskem letu pa je to dejavnost razširil na vse osnovne šole obèine Center. Te razrede namerava odsek voditi do 8. razreda, se pravi vsako leto postaviti fiziognomijo uène ure za naslednji razred. Pri tem gre za naèin glasbene vzgoje, ki bo sproti v praksi preizkušen in bo plod teamskega dela glasbenih strokovnjakov in razrednih uèiteljev. Nov naèin pouka vsebuje tele elemente: melodièno vzgojo, oblikovanje glasu ter ritmièno vzgojo, pri èemer je upoštevan tudi gibalni element. Poudarek je na petju in estetskem oblikovanju pesmi. Razvrstitev snovi je najtesneje povezana z uènimi enotami, z drugo besedo, glasbena vzgoja teèe vzporedno z drugim gradivom. Vsaka uèna enota pa je organska celota zase, se pravi, da je tematika uène ure vpletena v vse njene elemente. Uspeh novega naèina glasbene vzgoje je do sedaj v vseh razredih presenetljiv. Ne samo pri ostrenju sluha in ritmiènega èuta, še veliko bolj – kar je posebej razveseljivo – pri celotnem estetskem oblikovanju otrokove duševnosti.« (Bole, 1964/65, str. 75) Poleg gibalno-plesnega izraanja je bil v koncept uènih ur na novo kot stalni uèni pripomoèek za aktivno muziciranje v razredu vkljuèen tudi Orffov instrumentarij. Poznavanje in upoštevanje razvojnih zakonitosti, interesov in potreb pa je Oblakovo pripeljalo tudi do oblikovanja in vkljuèevanja glasbenih didaktiènih iger v pouk (Winkler Kuret, 2006). Breda Oblak je leta 2008 v intervjuju, objavljenem v reviji Glasba v šoli in vrtcu, zaèetek eksperimentalnega pouka reflektivno opisala takole: 10 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek »Pouk je v iskanju razvojno ustreznih dejavnosti, vsebin, didaktièno-metodiènih pristopov, analiz in vrednotenj zastavljal zahtevne naloge in bil hevristièno naravnan. Izviral je iz pomanjkanja uènega gradiva, pripomoèkov, vzgledov, ne nazadnje izkušenj in širšega pedagoško-psihološkega znanja. Na zaèetku poti sem našla strokovno oporo za posamezna podroèja pri sodelavcih, zlasti pobudnikih projekta, zaradi spreminjajoèih se okolišèin pa sem se kmalu osamosvojila. Za svoj pedagoški razvoj se moram zahvaliti odlièni skupini uèiteljic, katerih razredi so bili vkljuèeni v eksperiment. Redno so bile navzoèe pri glasbeni vzgoji ter zavzeto in kritièno sledile realizaciji ur in vzgojno-izobraevalnim dosekom. S svojim vedenjem so mi odkrivale vpogled v širši pedagoški in psihološki utrip razredov. Intenzivno sodelovanje in sprotni prenos spoznanj v pedagoško prakso je pravzaprav napovedoval akcijsko raziskovanje.« (Oblak, 2008, str. 52) Izvajanje eksperimentalnega pouka na razliènih lokacijah je bilo v organizacijskem in logistiènem pogledu velik izziv. V naslednjih šolskih letih se je zaradi kontinuiranega izvajanja eksperimentalnega pouka v nijih razredih in vsakoletnega vkljuèevanja višjega razreda obseg dela izjemno poveèeval. V šolskem letu 1964/65 se je zaèela krèiti in spreminjati projektna skupina: na drugo delovno mesto sta odšla Pavel Kalan9 in Tea Budna (Marn). Po nekaj letih je zaradi drugih obveznosti sodelovanje pri eksperimentalnem pouku opustil še Janez Bole. Breda Oblak je ostala sama, zato je bilo treba obseg izvajanja eksperimentalnega pouka skrèiti glede na sodelujoèe šole. Ivan Berce, ravnatelj OŠ Toneta Èufarja, je v nastalih razmerah predlagal, da se eksperimentalni pouk do konca izvede le na njihovi osnovni šoli. Njegov predlog je bil sprejet in projekt je bil v celoti izveden v vseh osmih razredih osnovne šole le na OŠ Toneta Èufarja. Konèan je bil v šolskem letu 1970/71 (Oblak, 2008, 2016, Winkler Kuret 2006). Na zaèetku eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje je Breda Bidovec (Oblak) prevzela oblikovanje pisnih priprav za posamezne uène ure (tedenske uène enote), ki so bile nato izvedene pri pouku na vseh osnovnih šolah, vkljuèenih v eksperiment. Uène ure so temeljile na prepletu glasbenih dejavnosti, ki so se z izbranimi glasbenimi vsebinami povezovale in uresnièevale izhodišèni naslov posamezne tedenske uène enote. Oblakova je to povezanost v uènih urah glasbene vzgoje opredelila kot kontinuirano in sistematièno delo na makro nivoju (tedenske uène enote) in mikro nivoju (glasbene dejavnosti; Winkler Kuret, 2006). Pri uènih urah je bilo razvidno medpredmetno povezovanje, ki je dajalo domišljen okvir glasbenim dejavnostim in vsebinam. Uène ure so bile odprtega tipa, najveèkrat tudi javno izvedene kot vzorène hospitacijske uène ure. Hospitacijske obiske je terminsko organiziral svetovalec, delujoè na Zavodu za prosvetno-pedagoško slubo. Nedatirani ohranjeni tipkopisi kaejo, da so uèitelji pri 11 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... 9 Na Zavodu za napredek šolstva SRS je prevzel stalno mesto pedagoškega svetovalca (Budkoviè, 1964/65). Oblakovi hospitirali dan za dnem v istovrstnih razredih10 ali pa v razliènih razredih in pogostokrat tudi na veè urah zaporedno.11 Hospitanti so pred uèno uro prejeli pisno pripravo na pouk in so jo v skladu z monostmi predhodno obravnavali. Nato so prisostvovali izvedbi uène ure, ki ji je sledila strokovna analiza. V ohranjenem tipkopisu je npr. razvidno, da je na osmih terminih hospitacij, izvedenih v 1., 2. in 3. razredu na OŠ Toneta Èufarja oktobra 1968, prisostvovalo 335 uèiteljev, krajevno razdeljenih na osem skupin glede na obèino, iz katere so prišli. Hospitacije so bile organizirane za uèitelje nauka o glasbi, razredne uèitelje in predmetne uèitelje glasbene vzgoje. Obèasno so potekale tudi v dvorani ZGBI, v uènih urah pa je bilo razvidno uresnièevanje cilja povezovanja glasbene šole in osnovne šole (pouka predšolskih skupin in nauka o glasbi v glasbeni šoli z osnovnošolskim poukom glasbene vzgoje). Vzorènim uènim nastopom so prisostvovali tudi bodoèi razredni uèitelji in bodoèi predmetni uèitelji glasbene vzgoje. Samoiniciativno so se jim pridruevali nekateri drugi pedagogi, skladatelji, literati in starši (Oblak, 2016).12 O tem je poroèal tudi Pavle Kalan v Grlici13 in poudaril, da so pozitivne praktiène izkušnje eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje vkljuèene v predlog revidiranega uènega naèrta za glasbeno vzgojo v osnovni šoli in da bodo pozitivni doseki gotovo pripomogli k izdaji prepotrebnih uèbenikov in priroènikov za uèitelje glasbene vzgoje (Kalan, 1964/65). Izdaja Priroènika za glasbeno vzgojo na niji stopnji glasbenih šol (1968) V skladu s smernicami, podanimi v resoluciji Priporoèilo za reformo glasbenega pouka (1963), je bil leta 1966 v okviru drugih osnovnošolskih uènih naèrtov revidiran tudi uèni naèrt za glasbeno vzgojo. Zaèel se je izvajati v šolskem letu 1966/67 in za uèitelje je bilo 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 10 Iz nedatiranega tipkopisa (šolsko leto 1966/67 ?) je razvidno, da je Oblakova imela vzorne nastope – hospitacije za aktiv v 3. razredih in sicer 15. oktobra na OŠ Toneta Èufarja, 16. oktobra na OŠ Ledina in 17. oktobra na OŠ Preihovega Voranca (Osebni arhiv Brede Oblak). 11 Nedatiran tipkopis (šolsko leto 1967/68 ?) kae, da je imela 1. oktobra hospitacije razrednih uèiteljev v 1.,2. in 3. razredu; 2. oktobra hospitacije uèiteljev nauka o glasbi v 3. razredu; 4., 8. in 11. oktobra znova hospitacije razrednih uèiteljev v 1.,2. in 3. razredu; 14.,15 in 16. oktobra enourne hospitacije uèiteljev v 3. razredu na treh razliènih osnovnih šolah, povezane s poprejšnjo obravnavo novega Priroènika za glasbeno vzgojo na niji stopnji glasbenih šol (Bidovec - Oblak, Bole, 1968); 18., 22., 25 in 29. oktobra hospitacije razrednih uèiteljev v 1., 2. in 3. razredu. 12 Njene vzorène uène nastope so obiskovali mladinski knjievniki: Ela Peroci, Branka Jurca, Gitica Jakopin, France Bevk; skladatelji: Pavel Šivic, Vilko Ukmar, Primo Ramovš, Janez Bitenc, Robert Schollum; drugi pedagogi: dr. Stanko Gogala, Emilia Cassone, uèitelji liceja v Vidmu; nekateri kolegi iz ZGBI: iva Kraigher, Maks Jurca, Gita Mally, Gorazd Grafenauer (prim. Oblak, 2016, str. 18, 19). O hospitaciji Roberta Scholluma, avstrijskega skladatelja, dirigenta, pianista in vodje dveh oddelkov na dunajski Glasbeni akademiji (oddelka za interpretacijo samospevov in oratorijev ter oddelka za glasbeno vzgojo), v 3. razredu na OŠ Toneta Èufarja pri pouku glasbene vzgoje Brede Bidovec - Oblak je ohranjen tudi zapis v Grlici (prim. Je, 1968/69, str. 5). 13 »Eden od najlepših dosekov na obmoèju zavoda za prosvetno pedagoško slubo Ljubljana I je nedvomno uveljavitev zamisli novega koncepta glasbene vzgoje v nijih razredih osnovne šole, ki se je porajala veè let in je konèno ob zdruenih naporih veè strokovnjakov našla idealno uresnièitev v eksperimentalnih razredih pod okriljem ljubljanskega zavoda za glasbeno in baletno izobraevanje. V dveh odlièno pripravljenih seminarjih, ki jih je organiziral zavod za prosvetno in pedagoško slubo, in ob hospitacijah se je seznanil z novimi oblikami širši krog uèiteljstva. Ljubljano in njeno okolico je zajelo na tem podroèju ivahno gibanje, ki vzbuja pozornost tudi v izvenglasbenih krogih ...« (Kalan, 1964/65, str. 74). organiziranih veè izobraevalnih seminarjev, povezanih s stopnjo izobraevanja.14 Takratni predmetnik je namreè osnovnošolsko izobraevanje delil na nijo stopnjo (1.3. razred), višjo stopnjo (4.6. razred), 7. in 8. razred pa sta bila obravnavana loèeno. Na niji stopnji so glasbeni pouk izvajali razredni uèitelji, na višji stopnji in v zadnjih dveh razredih osemletke pa predmetni uèitelji glasbe. Ker so uèitelji nenehno izraali tudi potrebno po novih uènih gradivih, s katerimi bodo lahko uresnièevali zahteve revidiranega uènega naèrta, je Breda Bidovec - Oblak svoje zaèetno delo v okviru eksperimentalnega pouka strnila v metodiène zapise in jih leta 1968 v soavtorstvu z Janezom Boletom objavila v Priroèniku za glasbeno vzgojo na niji stopnji glasbenih šol15 namenjenem za delo v prvih treh razredih osnovne šole. V priroèniku je bilo uvodoma zapisano, da je priroènik nastal na podlagi praktiènih izkušenj pri eksperimentalnem pouku glasbene vzgoje in da obsega gradivo za delo do obravnave notnega zapisa. Vsebinsko vkljuèuje »snov, ki naj bo temelj glasbene vzgoje, in metodiène napotke v pomoè uèiteljstvu.« (Bidovec - Oblak, Bole, 1968)16 Priroènik je bil strukturiran v tri poglavja: A Metodièni napotki, B Ritmièna besedila in C Pesemsko gradivo. Najobsenejše je bilo prvo poglavje, v katerem so bili podani metodièni napotki za sklope: – Obravnava pesmi (izbira pesmi in uèni postopki pri njenem uèenju; izobrazba glasu s prvinami vokalne tehnike za otroke v povezavi z uènimi postopki pri pouku, primeri dihalnih vaj in vaj za vokalizacijo ter oblikovanje tona); – Estetsko oblikovanje pesmi (napotki za estetsko oblikovanje pesmi z dvema podanima primeroma; spremljanje pesmi z instrumenti: s kitaro, klavirjem in Orffovim instrumentarijem; spremljanje pesmi z izraznimi gibi: obravnava gibalnih elementov stoje in sede ter naèinov gibanja v prostoru, vse v povezavi z otrokovo razvojno stopnjo in danim vzorènim primerom);17 – Ritmièna vzgoja (oblike ritmiènega dela: ritmizacija besedila, ritmièna spremljava besedila z lastnimi in ritmiènimi instrumenti ter z izraznimi gibi, ritmièni odmev, ritmièni dvogovor, prosta ritmièna improvizacija ob danem 13 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... 14 Revija Grlica je veliko pozornost namenjala tudi obvestilom in poroèilom o izobraevalnih seminarjih. Tako je bilo npr. leta 1968 (let. XII, št. 2) objavljeno vabilo za seminar z naslovom Za boljši glasbeni pouk: »Novi uèni naèrt za glasbeni pouk v osnovni šoli, ki je zaèel veljati v lanskem šolskem letu, mnogo bolj smelo in jasno kot prejšnji nakazuje nove smernice in se v tem pribliuje najsodobnejšim hotenjem na podroèju glasbene vzgoje. Uèni naèrt navaja vrsto poprej manj znanih oblik glasbenovzgojnega dela in, èe elimo, da jih bo uèiteljstvo pravilno uporabljalo, ga moramo z njimi temeljiteje seznaniti.« (-e. -n.,1968, str. 39). Mirjana Turel, pedagoška svetovalka za glasbeni pouk na Zavodu za prosvetno-pedagoško slubo Ljubljana I, je zapisala: »Uvedba revidiranega uènega naèrta, ki je uzakonila prizadevanja sodobne glasbene vzgoje in tudi nekatera dosedanja prizadevanja zavoda, je e letos pozitivno vplivala. Enotna navodila in podrobnejše rubrike za sestavo podrobnih uènih naèrtov pa so metodièno osvestila marsikaterega glasbenega uèitelja, delo poteka zdaj bolj naèrtno in enotno.« (Turel, 1968, str. 18) 15 Delo so recenzirali Marija Porenta, Miran Hasl in Pavle Kalan, priroènik pa je odobril republiški sekretariat za kulturo SRS pod št. 610-44/64 e 14. 12. 1966. Uporabljal se je vrsto let in bil leta 1980 ponatisnjen. Takrat je bil vrstni red soavtorjev spremenjen (Bole Janez, Breda Oblak: Priroènik za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovnih šol), Oblakova pa je bila podpisana samo s tem priimkom. 16 Namesto uvoda; brez navedbe strani. 17 »Gibalne elemente in primere spremljave pesmi z izraznimi gibi so pod vodstvom prof. ive Kraigherjeve sestavili pedagogi odd. za izrazni ples na Zavodu za glasbeno in baletno izobraevanje v Ljubljani.« (Bidovec - Oblak, Bole, 1968, str. 20) ostinatu, prehod od podzavestnega k zavestnemu opazovanju ritma z vkljuèitvijo prvih ritmiènih zlogov); – Melodièna vzgoja (oblike melodiènega dela: melodièni odmev, melodièno oblikovanje besedila, melodièno dopolnjevanje, prosta melodièna improvizacija, zavestno uvajanje v melodiko z vkljuèeno obravnavo fonomimike in solmizacijskih zlogov,18 postopki uvajanja fonomimike in solmizacije ter praktiène vaje za njeno utrjevanje, uèenje nove pesmi z uporabo solmizacije in fonomimike in vzgoja posluha); – Uvajanje v poslušanje glasbe (v tem najkrajšem sklopu je izpostavljen pomen zavestnega poslušanja glasbe, usmerjanja pozornosti uèencev z opredeljevanjem poslušalskih nalog pred poslušanjem in njihovega aktivnega sodelovanja v razgovoru po poslušani skladbe);19 – Zgradba uène ure (uvodnim smernicam za oblikovanje uènih ur sledijo primeri uènih ur za 1. razred  tedenska uèno vzgojna enota Pomlad, za 2. razred  tedenska uèno vzgojna enota Voda in za 3. razred  tedenska uèna enota ni navedena). V podrobnih pripravah sta razvidni struktura in potek posamezne uène ure, ki je morala izpolniti eleni glasbeni in vzgojni smoter ter biti vsebinsko povezana s tedensko uèno enoto. Vsaka uèna ura je vkljuèevala petje pesmi ter elemente ritmiène in melodiène vzgoje. V skladu z monostmi je vkljuèevala tudi druge vzgojno-izobraevalne prvine, vse pa je bilo povezano v zaokroeno celoto. Zahtevnost obravnavanih vsebin se je postopno stopnjevala. Drugo poglavje priroènika vsebuje 25 ritmiènih besedil za 1. razred, 25 ritmiènih besedil za 2. razred in 28 ritmiènih besedil za 3. razred. Besedila so vzeta slovenske lirike za otroke (uganke, krajše pesmi, odlomki pesmi), iz slovenske ljudske zakladnice (izštevanke, šaljivke, reki), štiri ritmièna besedila so podpisana kot avtorska,20 eno pa kot soavtorsko.21 Ritmièna besedila so omogoèala medpredmetno povezovanje s slovenskim jezikom. Tretje poglavje vsebuje pesemsko gradivo: 22 pesmi za 1. razred, 24 pesmi za 2. razred in 31 pesmi za 3. razred. V zbirki je razvidno, da so bili upoštevani splošni in glasbenorazvojni vidik uèencev ter umetniški in estetski kriterij izbire. Dve pesmi za 1. razred je ustvaril Janez Bole (Prviè v šoli, Sredi naše vasi). Pesemsko gradivo vsebuje dela slovenskih skladateljev: Janeza Bitenca, Mire Voglar, Janeza Kuharja, Maksa Pirnika, Karola Pahorja, Pavla Kalana, Franja Luevièa, Albina Weingerla, Matije Tomca, Maksa Jurce, Slavka Mihelèièa, Marjana Kozine in Karla Jeraja. Velik del pesmarice temelji na slovenskih ljudskih pesmih (30 pesmi). V nabor pesmi za 3. razred so vkljuèeni trije 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 18 Obravnavana podroèja melodiène vzgoje so podkrepljena z notnimi primeri, obravnava fonomimike in solmizacije pa tudi z demonstracijskimi fotografijami (prim. Bidovec - Oblak, Bole, 1968, str. 39). 19 Glede na takratne tehniène monosti so kot primerne oblike poslušanja navedene »skladbe v izvedbi uèitelja ali uèencev, radijske glasbene ure, gramofonske plošèe, magnetofonski posnetki, obiski mladinskih koncertov itd.« (ibid., str. 43). Priporoèena je povezava z glasbenimi šolami bodisi z obiski uèiteljev in uèencev iz glasbene šole pri pouku v osnovni šoli bodisi z obiski osnovnošolcev ob produkciji glasbenih šol. 20 V izdaji priroènika z leta 1968 samo z dekliškim priimkom: Breda Bidovec. 21 V isti izdaji podpisano Breda Bidovec - Janez Bole. kanoni in skladba Josepha Haydna (Jesensko listje). V tem razredu je v pesemskem gradivu razvidna tudi povezava med naukom o glasbi in osnovnošolsko glasbeno vzgojo z vkljuèenimi pesmimi Maksa Jurce iz Solfeggia 1 (Jurca, Kalan 1964). Vkljuèena pa je tudi pesem Dedek Mraz, ki so jo ustvarili uèenci 2. razreda ZGBI.22 Razvrstitev pesemskega gradiva v vseh treh razredih kae na vpetost v potek šolskega leta od jeseni do poletja, vkljuèujoè in upoštevajoè praznièna obdobja ter vidnejše vsakoletne dogodke. Pavel Kalan v knjigi Med glasbo in besedo (2005) navaja, da je leta 1968 kot redaktor skupaj z Mirjano Turel sodeloval pri izdaji dveh malih gramofonskih plošè v skupnem ovitku.23 Na njih je bilo posnetih 22 otroških pesmi za uèence 1. do 3. razreda osnovne šole. Plošèi sta predstavljali zvoèno dopolnilo k Priroèniku za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovne šole (Bidovec - Oblak, Bole, 1968). Sklepamo lahko, da sta pomenili izhodišèe za kasnejše redno vkljuèevanje zvoènega gradiva v didaktiène komplete Brede Oblak za glasbeno vzgojo v osemletni in kasneje devetletni osnovni šoli. Avtorica pa je e v èasu eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje izhajala iz aktivnega uèenja glasbe. Gramofonske plošèe je s pridom uporabljala pri poslušalskih dejavnostih v razredih, ki so uèence vodile k hevristiènemu usvajanju glasbenih znanj. Hkrati je uèencem tudi prek osebnih sreèanj z glasbeniki omogoèala spoznavanje razliènih glasbenih poklicev, kar bi v danes opredelili kot avtentiène oblike uèenja. Tovrsten primer najdemo v prispevku Mirjane Turel Vzorni nastopi, objavljenem v 2. številki Grlice leta 1968. V njem z naslednjim zapisom predstavi uèno uro Brede Bidovec v 3. razredu Osnovne šole Majde Vrhovnik v Ljubljani, v kateri je ta uporabila na novo izdano gramofonsko plošèo Uspavanke in nagajivke: »Da bi bilo poslušanje plošèe èim bolj aktivno, je bila ura zasnovana takole: 1. Pripovedovanje o nastanku plošèe z ivim sodelovanjem treh njenih oblikovalcev: producenta, skladatelja in izvajalca. Posebno mikavno je bilo sodelovanje dveh solistov otroškega zbora Pionirskega doma, Igorja in Alenke, ki sta pod vodstvom svojega dirigenta prof. Mira Kokola v ivo predstavila svojim vrstnikom v razredu nekatere pesmi ali samo solistiène dele s plošèe, pomagala pri uèenju nove pesmi v metodiènem postopku z igro odmeva in konèno pela skupaj novo pesem. 2. Poslušanje in analiza plošèe glede na znane pesmi in izvedbo. 3. Petje znanih pesmi ob plošèi z namenom pribliati se tej interpretaciji. 4. Uèenje nove pesmi KRI KRA s plošèe z ritmièno in melodièno analizo pesmi. 5. Spremljanje nove pesmi z ritmiènimi inštrumenti. 6. Poleg plošèe, ki traja 10 minut, in njenih ustvarjalcev (skladatelj Janez Bitenc, izvajalec otroški zbor Pionirskega doma z dirigentom Mirom Kokolom) so bila za to uro uporabljena še sredstva: ritmièni instrumenti. Pesmarica USPAVANKE IN NAGAJIVKE (uredil Janez Bitenc, ilustrirala 15 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... 22 Pesem Dedek Mraz je doivela predtem še dve objavi: v reviji Najdihojca (24.12.1964) in v zbirki Pesmi za otroški in mladinski zbor, izdani ob Tretjem sreèanju mladih pevcev v Pionirskem domu v Ljubljani. Prim. Kokol, Turel (1967), str. 63. 23 Zalonik gramofonskih plošè je bila Mladinska knjiga. Marlenka Stupica, izdala MK) ter literatura o gramofonski plošèi v 2. in 4. številki PIONIRJA 1967/68.« (Turel, 1968, str. 26)24 V osebnem arhivu Brede Oblak je v okviru sklopa sedmih nedatiranih tedenskih uèno vzgojnih enot ohranjen tipkopis enote, v kateri je bil vzgojni smoter Poslušanje glasbe. Uèenci so spoznali poèasno, neno uspavanko in hitro, veselo pesmico ter usvojili pojme zbor, gramofonska plošèa, povedati pesem in peti pesem. Poslušali so dve skladbi s prej omenjene plošèe Uspavanke in nagajivke: Tašèica, mavèica in Tomdidli daja. V Priroèniku za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovne šole pa je predvajanje glasbe z gramofonske plošèe predstavljeno v primeru uène ure za 2. razred. Tedenska uèno-vzgojna enota se zaène s poslušanjem skladbe Sinding: Pomladno uborenje. Sledi vodeni pogovor uèitelja z uèenci, v katerem uèitelj pomaga uèencem uganiti vsebino in doloèiti naslov skladbe. Po pogovoru uèenci skladbo še enkrat poslušajo in skušajo slediti njeni vsebini.25 V skladu s poveèano produkcijo gramofonskih plošè, ki jih je izdala Mladinska knjiga, sklepamo, da jih je Breda Oblak èedalje bolj vkljuèevala v uène ure tudi v vseh višjih razredih, v katerih je potekal eksperimentalni pouk glasbene vzgoje. Zakljuèek eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje Poteka eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v višjih razredih osnovne šole dostopna literatura in viri ne opisujejo. O njegovi celotni zelo uspešni realizaciji prièa podeljena nagrada Temeljne izobraevalne skupnosti RS, ki jo je Breda Oblak prejela leta 1971 ob izteku osemletnega projekta. To je bilo najvišje priznanje na podroèju izobraevanja, Oblakovi pa je bila podeljena na podlagi predloga, ki so ga s spremno dokumentacijo podali uèitelji in ravnatelji šol. Ohranjeni sta dve poroèili razrednih uèiteljic, v katerih razredih je Breda Oblak izvajala eksperimentalni pouk glasbene vzgoje. Tatjana Kristanova, uèiteljica 3. razreda OŠ Preihov Voranc, je v nedatiranem poroèilu zapisala: »Tov. Breda Oblak je pouèevala glasbeni pouk v šolskem letu 1963/64 in 1964/65 v 1. in 2. razredu na tukajšnji šoli – os. šola Preihovega Voranca, pri tov. Dani Hafner in Fridi Zomer. Obe tovarišici sta e upokojeni. Jaz sem pouk spremljala na vseh nastopih tov. Oblakove. Takrat sem pouèevala 2. raz., na isti šoli, in so me zanimale nove metode glasbenega pouka, kajti med vojno nisem na uèiteljišèu 16 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 24 Mirjana Turel je v prispevku predstavila še uèno uro Brede Bidovec v 4. razredu OŠ Majde Vrhovnik, v kateri so uèenci spoznavali glasbene inštrumente z glasbeno pravljico Peter in volk Sergeja Prokofjeva; uèno uro, ki jo je izvedla Tatjana Poar v 7. razredu na OŠ Oskarja Kovaèièa v Ljubljani in se je navezovala na uporabo gramofonske plošèe Èudoviti svet glasbil; ter uèno uro v 7. razredu na OŠ Preihovega Voranca v Ljubljani v izvedbi uèitelja Martina gajnarja. Ob tem citira vtise Ivana Bizjaka, zastopnika Mladinske knjige, ki je prisostvoval vzornim nastopom na dveh šolah. Zapisal jih je v èlanku Zgleden šolski pouk ob gramofonskih plošèah, objavljenem v prilogi Mladinske knjige v Delu in v Prosvetnem delavcu 31. januarja 1968. »‘Uèni uri sta bili primera zglednega pouka z uporabo gramofonskih plošè, ki zadnja leta hitro utira pot na razredni in predmetni stopnji osnovne šole. Metoda dela zavoda za prosvetno pedagoško slubo Ljubljana in sodelovanje z Mladinsko knjigo, v tem primeru z njenim oddelkom za izdelovanje gramofonskih plošè, bodo gotovo ele lepe uspehe v uèni praksi, ki je bila pred kratkim prav pri glasbenem pouku komaj senca tega, kar smo videli na osnovnih šolah Oskar Kovaèiè in Majda Vrhovnik v Ljubljani.’« (Turel, 1968, str. 26) 25 Prim. Bidovec - Oblak, Bole, 1968, str. 49. dobila nièesar. Z zanimanjem sem sledila pouku in priznati moram, da so mi nastopi, ki jih je imela tov. Oblakova, še danes temelj in vir mojega pouèevanja, ne le v 2. ampak tudi v 3. razredu. Opravila je veliko in nadvse koristno delo.« (Rokopis. Osebni arhiv Brede Oblak) Uèiteljica Maca Kalinova je 12. januarja 1971 podala naslednje poroèilo: »Profesorica Breda Oblakova je uèila v dveh mojih èetrtih razredih skozi vse leto, v enem tretjem pa šele koncem šolskega leta. Uèenci so se je vsakiè sproti prisrèno razveselili in bili ob uri sreèni. Vsaka ura je bila pripravljena do poslednje podrobnosti, nikoli ni èesa zmanjkovalo, niti ostajalo. Tako so bili uèenci ves èas pozorni, izredno delavni in zato seveda disciplinirani. Bili so na kakršenkoli naèin vedno zaposleni. Uèili so se radi, ker so bile ure metodièno dovršeno pripravljene in zato veèini snov vedno razumljiva. Nauèili so se toliko, da je èlovek vèasih osupnil, kako more otrok v tej starosti toliko razumeti in se nauèiti o glasbi. Maca Kalinova, takratna razrednièarka« (Tipkopis. Osebni arhiv Brede Oblak) Zainteresiranost uèencev in njihovo aktivno sodelovanje pri pouku je dajalo potrditev in spodbudo za nadaljnje delo tudi Bredi Oblak: »V osemletnem obdobju, ki sem ga intenzivno preivljala v eksperimentalnih razredih, sem obèutila veliko zadovoljstvo. Veselila sem se vsakokratnih sreèanj in velikih uènih dosekov, ki so izstopali v razvitih glasbenih sposobnostih, interesih in ustvarjalnosti uèencev.« (Oblak, 2008, str. 53) Osemletni projekt  eksperimentalni pouk glasbene vzgoje  je bil voden kot akcijska raziskava. V skladu s takratnimi znanji še ni bil ustrezno znanstveno metodološko voden in evalviran. »Uèni doseki so tako ostali na ravni posameznih izdelkov uèencev, pisnih izjav in prièevanj, ki so se nanašala na visoko oceno razvitosti glasbenih sposobnosti, izvajalske senzibilnosti, delovne discipline, zbranosti, usmerjenosti v ustvarjalnost, socializiranosti, uène uspešnosti. /…/ Doseki eksperimentalnega projekta so pustili sledi v nadaljnjem razvoju slovenske glasbenopedagoške prakse in teorije, s tem, da so se v naslednjih desetletjih specifièno nadgrajevali v razliènih smereh.« (Oblak, 2016, str. 19) Sklep Longitudinalni eksperimentalni pouk Brede Oblak je unikum v slovenski glasbeni pedagogiki ne le v vsebinskem in organizacijsko-izvedbenem pogledu, temveè zaradi izjemnega daljnosenega vpliva njegovih rezultatov na razvoj glasbenodidaktiène prakse, teorije in znanosti. Na prvem mestu navedena praksa ni nakljuèna in izraa avtorièin izhodišèni pristop aktivnega glasbenega uèenja prek avtentiènih nalog pri izvajanju, ustvarjanju, poslušanju in izkustvenem usvajanju znanj na razliènih podroèjih glasbenega jezika. Breda Oblak je praktiène rezultate najprej povezala z metodiko glasbenega pouka, to pa je nadalje preobrazila in nadgradila v sodobno glasbenodidaktièno teorijo, ki 17 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... upošteva splošne in glasbenorazvojne znaèilnosti uèencev. Njen model uène ure kot kompozicije glasbenih dejavnosti ostaja vzor še dandanes, prav tako tudi njen koncept medpredmetnega povezovanja. Na rezultatih njenega dela so temeljile vse nadaljnje prenove uènih naèrtov za glasbeni pouk v osnovnem šolstvu ter za predšolske programe, nauk o glasbi in solfeggio v glasbenih šolah. Glasbenodidaktièno teorijo, izhajajoèo iz spoznanj in dosekov eksperimentalnega pouka, je utemeljila v priroènikih za uèitelje kot sestavnih delih didaktiènih kompletov za glasbeno vzgojo, izdanih za celotno osemletno osnovno šolo (1983–2000). Z didaktiènim kompletom, ki je vkljuèeval delovni zvezek za uèence, priroènik za uèitelje in zbirko zvoènih posnetkov (sprva na kasetah in kasneje na zgošèenkah), je postavila standard uènih gradiv za osnovnošolsko glasbeno vzgojo in bila hkrati zgled drugim predmetnim podroèjem. Z uvedbo devetletne osnovne šole je didaktiène komplete za glasbeno vzgojo ponovno posodobila in jih izdala v letih 1999–2004. V priroènikih za uèitelje je razvidno, da je nekdanjo metodiko glasbene vzgoje nadgradila in jo razvila v didaktiko glasbe. Ko jo je po koncu eksperimentalnega pouka leta 1971 profesionalna pot vodila na podroèje višjega in visokošolskega izobraevanja, je svoje znanje posredovala številnim generacijam bodoèih razrednih uèiteljev in uèiteljev glasbe. Didaktiko glasbe je v slovenskem okolju povzdignila na znanstveno raven, najprej kot prva doktorandka (1987) na podroèju glasbene pedagogike, kasneje pa kot so snovalka in izvajalka doktorskega študija glasbene pedagogike ter mentorica magistrandom in doktorandom.26 Izkušnje in rezultati eksperimentalnega pouka so Bredo Oblak vodili pri snovanju uènih naèrtov za glasbeno vzgojo najprej v osemletni in kasneje v devetletni osnovni šoli. V ospredje je vedno postavljala avtentièno uèenje s prepletom glasbenih dejavnosti in vsebin, doseganjem glasbenih ciljev ob hkratnem vkljuèevanju medpredmetnih povezav, uporabo novih tehnoloških sredstev in upoštevanjem naèel individualizacije in diferenciacije. Na rezultatih njenega dela so temeljile vse nadaljnje prenove uènih naèrtov za glasbeni pouk v osnovnem šolstvu in v glasbenem šolstvu (predšolska glasbena vzgoja, glasbena pripravnica, nauk o glasbi in solfeggio). Analiza in interpretacija dosekov eksperimentalnega pouka Brede Oblak ne pomenita le prispevka k razvoju didaktike glasbe v preteklosti, temveè odpirata didaktiko glasbe tudi v prihodnost. 18 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 26 V letih 1995–2016 je pod mentorstvom oz. somentorstvom dr. Brede Oblak znanstveni magistrski študij zakljuèilo 19 magistrandov (Branka Rotar Pance, 1994; Darinka Škerjanc ager 1995; Barbara Sicherl - Kafol, 1995; Irmina Rakun, 1996; Rudi Panèur, 1997; Vinko Šorli, 1999; Milka Ajtnik, 1999; Bogdana Borota, 2002; Nina Venier Zalokar, 2002; Katarina Habe, 2002; Luèka Winker Kuret, 2004; Mojca Koban Dobnik, 2004; Jasmina Tomšiè, 2006; Manica Habjaniè Gaberšek, 2007; Špelca Kasesnik, 2007; Franc ugelj, 2008; Vlasta Lokar Lavrenèiè, 2011; Podboršek Marko, 2013; Mateja Prem, 2016) in 9 doktorandov (Mirko Slosar, 1996; Olga Denac; 1998; Franc Krinar, 1999; Branka Rotar Pance, 1999; Barbara Sicherl - Kafol, 1999; Katarina Habe, 2006; Barbara Fritz - Smolej, 2007; Bogdana Borota, 2008, Darinka Novak Jerman, 2016). Literatura Bidovec - Oblak, Breda; Bole, Janez (1968). Priroènik za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovnih šol. DZS: Ljubljana. Bitenc, Janez (1968): Za tesnejšo povezavo z osnovnimi šolami. Grlica. Let. XII, št. 2, str. 4041. Bole, Janez (1964/65): Razprava. Janez Bole. Grlica. Let. X, št. 45, str. 75. Bole, Janez, Oblak, Breda (1980): Priroènik za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovnih šol. 2. natis. Ljubljana: DZS. Budna, Tea (b.d.). Oddelek za muzikologijo FF UL. Http://muzikologija.ff.uni-lj.si/ wp-content/uploads/2016/03/UN_AIK_DIPL.pdf (obiskano 12. 10. 2017) Budkoviè, Cvetko (1964/65). Obèni zbor Društva glasbenih pedagogov Slovenije. Grlica. Let. X, št. 45, str. 8183. -e -n (1968). Za boljši glasbeni pouk. Grlica. Let. XII. št. 2, str. 39. J. J. (1966). Zavod za glasbeno in baletno izobraevanje, Grlica. Let. XI, št. 12, str. 27. J. H. (1968/69). Bilten ZPPS. Grlica. Let. XIII, št. 1, str. 1112. Je, Jakob (1968/69). Obisk Roberta Scholluma. Grlica. Let. XIII, št. 1, str. 57. Jurca, Maks, Kalan, Pavle (1964). Solfeggio 1. Ljubljana: DZS. Kalan, Pavle (2005). Med glasbo in besedo. Ljubljana. KD Glasbena matica. Kalan, Pavle (1964/65). Nekateri problemi, doseki in naloge slovenske glasbene pedagogike. Grlica. Let. X, št. 4-5, str. 7274. Kokol, Miro (ur.), Turel, Mirjana (ur.) (1967). Pesmi za otroški in mladinski pevski zbor. Tretje sreèanje mladih pevcev. Ljubljana: Pionirski dom Ljubljana. Oddelek za glasbeno vzgojo. Zavod za prosvetno-pedagoško slubo Ljubljana. Oblak, Breda (2016). Narativni izraz poti skozi glasbeno šolstvo. V: Javno glasbeno šolstvo na Slovenskem : pogledi ob 200-letnici. Tematska številka. Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. 25. zv. Ljubljana: Akademija za glasbo, str. 924. Oblak, Breda (2008). Spremenjeni »Modus vivendi«, èas za razmišljanje in refleksije : pogovor z dr. Bredo Oblak ob njenem ivljenjskem jubileju. Glasba v šoli in vrtcu : revija za glasbene dejavnosti v vrtcu, za glasbeni pouk v osnovnih, srednjih in glasbenih šolah ter za zborovstvo, leto 13, št. 1, str. 4956. Osebni arhiv Brede Oblak. Osebni pogovor z Bredo Oblak. Ljubljana, 29. 9. 2017. Priporoèilo za reformo glasbenega pouka (1963). Grlica. Let. IX, št. 1, str. 28. 19 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... Rotar Pance, Branka (2002a). Vizualizacija v Glasbenih slikanicah Brede Oblak. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. Zv.4, str. 2632. Rotar Pance, Branka (2002b). Bibliografija Brede Oblak. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. Zv.4. str. 99108. Smole, Branka (2015). Dr. Breda Oblak, èastna obèanka Jesenic. Notko. Let.6. št. 6. str. 24. Turel, Mirjana (1968). Vzorni nastopi. Grlica. Let. XII, št. 2, str. 2428. Winkler Kuret, Luèka (2006). Zdaj je nauka zlati èas. Glasbeni uèbeniki na Slovenskem od srede 19. stoletja do sedemdesetih let 20. stoletja. Nova Gorica: Educa, Melior. Summary The modern Slovene music didactics and the concept of active learning in the framework of primary-school music education originate in Breda Oblak’s experimental music education. It started in the school year 1963/64 as a longitudinal project which connected music schools with general education. The aim of the project was to radically reform primary school music education and to develop a new concept of music education lessons and teaching methods. The initial project group which consisted of two teachers, Breda Oblak and Tea Budna, and two advisers, Pavle Kalan and Janez Bole, planned to carry out experimental lessons in eight primary schools in Ljubljana. Breda Oblak covered four of them: the Preihov Voranc Primary School, the Tone Èufar Primary School, the Majda Vrhovnik Primary school and the Ledina Primary School. Due to changes in the organisation, brought about by a reduction in the number of the project group members as well as the introduction of higher grades with every school year, only Breda Oblak carried out the project in all eight grades of primary school. She concluded with the project in the school year 1970/71 at the Tone Èufar Primary School and received the Educational Community Award, the highest award in the field of education at the time. Right from the beginning of the experimental education project, Breda Oblak was in charge of lesson planning. Her meticulously written lesson plans enable a full reconstruction of the lessons even today. The lessons are based on experiential learning which occurs through a sensible intertwinement of performing, listening and creating activities. Careful selection of musical contents shows that the author took into consideration holistic approach to music education, pupils’ musical developmental characteristics and the need of a quality cross-curricular teaching. The concepts of lessons, as designed in lesson plans, were tested in practice by the author herself. Her lessons were always open to visiting groups of teachers, future teachers, but also other experts, including writers and composers, as well as the interested parents. The preserved documentation demonstrates that hundreds visited her experimental lessons in the course of the project. Regular teachers of the classes included in the experimental education wrote reports stating that Breda Oblak’s music education had been inspiring for pupils who had enjoyed it and had learned a lot. 20 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek The new concept of music education was first written about in the Manual for music education in lower grades of primary school (Priroènik za glasbeno vzgojo na niji stopnji osnovnih šol) (1966), published in co-authorship of Breda Bidovec  Oblak and Janez Bole. Between 1983 and 2000, Oblak published an upgraded manual in the form of didactic packs for all eight grades of primary school. The packs, which included a pupil’s workbook, a teacher’s manual and a collection of recordings (first on tapes and later on CDs), set the standards for music education learning materials and served as an example for other subject areas. With the introduction of a nine-year primary school, Oblak updated the music education didactic packs again and published them between 1999 and 2004. Teacher’s manuals show how she upgraded the former music education teaching methods, developing them into didactics of music. Later, when her professional path led her to the area of higher education, she shared her knowledge with numerous generations of future music education teachers. As the first to obtain a doctoral degree in music didactics and later as the designer and implementer of the doctoral study in music education as well as mentor to MA and PhD students, she raised the Slovene music didactics to scientific level. Experience and results obtained in the experimental music education also guided Breda Oblak in her development of music education curricula, first for the eight-year and later for the nine-year primary school, where she always put authentic learning through intertwining activities and contents, attainment of musical objectives while introducing interdisciplinarity, the use of new technologies and observance of the principles of individualisation and differentiation to the forefront. All the following reforms of music education curricula, for primary schools as well as for music schools (pre-school music education, music preparatory, music theory and solfeggio) have been based on the results of her work. Therefore, analysis and interpretation of Breda Oblak’s experimental music education achievements surpass the dimensions of the past contributions to the development of music didactics, opening it up also towards the future. 21 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... Slika1. Uèenci 1. razreda OŠ Majde Vrhovnik z razredno uèiteljico Marijo Porenta na zaèetku eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v šolskem letu 1963/64. Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. Slika 2. Uèenci 1. razreda OŠ Ledina v šolskem letu 1963/1964 z Bredo Bidovec (na levi strani) in razredno uèiteljico Vido Blako (v sredini). Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. 22 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Slika 3. Breda Bidovec (levo) in razredna uèiteljica Vida Blako (v sredini) z deèki 1. razreda OŠ Ledina (1963/64). Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. Slika 4. Drugo leto eksperimentalnega pouka (1964/65): uèenci 2. razreda OŠ Ledina z Bredo Bidovec - Oblak (levo) in razredno uèiteljico Marijo Cvetko (v sredini). Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. 23 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... Slika 5. Peto leto eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje (1967/68): uèenci 5. razreda OŠ Toneta Èufarja z razrednièarko M. Tramše. Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. Slika 6. Izdelovalec malih glasbil v okviru eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje na OŠ Toneta Èufarja (b. d.). Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. 24 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Slika 7. Uganka in Dedek Mraz  skladbi uèencev, objavljeni z uvodnim komentarjem o delovanju in metodah ustvarjanja pri glasbenem pouku Brede Bidovec - Oblak, v katerih so razvidni doseki njenega kombiniranega dela v okviru eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje v osnovni šoli in pouèevanja nauka o glasbi na Zavodu za glasbeno in baletno izobraevanje v Ljubljani. Vir: Kokol, Miro (ur.), Turel, Mirjana (ur.) (1967). Pesmi za otroški in mladinski pevski zbor. Tretje sreèanje mladih pevcev, str. 62, 63. 25 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ... Slike 8, 9, 10. Podrobna pisna priprava Brede Bidovec - Oblak za pouk glasbe v 1. razredu, kot del gradiva za seminar (b. d.). Vir: Osebni arhiv Brede Oblak. 26 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Slika 11. Dr. Breda Oblak na prvem dnevu simpozija Izzivi sodobne glasbene pedagogike, posveèenega njenemu ivljenjskemu jubileju (UL, Akademija za glasbo, 15.11.2017). Foto: Tina Bohak Slika 12: Dr. Breda Oblak (v ospredju) s sodelavci z UL Akademije za glasbo ob sklepu simpozija Izzivi sodobne glasbene pedagogike (od leve proti desni: mag. Bernarda Rakar, dr. Katarina Habe, dr. Tina Bohak, dekan prof. Marko Vatovec, dr. Branka Rotar Pance in dr. Darja Koter). Vir: Arhiv simpozija Izzivi sodobne glasbene pedagogike. 27 Branka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ...