Poštnina plačana y gotovini. 1 Prava vera bodi vam Inč, materni Jezik bodi vam kljnč do zvellčanske narodne omike. A. ■. Slomšek. List za ljudsko prosveto Vsebina: Stran Dr. Josip Hohnjec: Narodno gospodarstvo.........'33 Savinjka: Ne toži!.......................................40 Dr. Antonij Biserjamski: Prlekija........................40 A. Boštele — A. de Lamothe: Kralj noči................43 Dr. M.Justin: Alkohol in človeško telo................45 Za mladi svet.......................................47 Društveni glasnik Letnik XVI. Maribor. Št 3 'Marec 1924 Listnica upravništva. Tej številki so priložene poštne položnice, katere so v 2. številki pomotoma izostale. Naročniki, ki so naročnino že plačali, naj se jih ne ustrašijo, ampak se jih naj poslužijo za nove naročnike ali za sklad »Našega doma«. Vse druge pa prosimo, naj nam čimpreje poravnajo naročnino! Listnica uredništva, z današnjo številko začenjamo priobčevati krasne irsko povest »Kralj noči«, vzeto iz dobe irskih bojev za versko in narodno svobodo. Kdor želi imeti celo povest, pa še ni naročnik »Našega doma«, naj si takoj naroči »Naš dom«; sicer se mu bo godilo tako kakor tistim, ki so lansko leto hoteli imeti celo povest »Tarcizij«, a je niso več dobili. Prleke opozarjamo na njim posvečen članek »Prlekija«, ki bo slavo Prlekov nesel po vsej Sloveniji in še čez meje naše države! — »Ne razumem vsega, kar je v »Našem domu««, se je potožil zadnjič »zvest čitatelj« »Našega doma«. »Posebno uvodniki so za nas priproste ljudi preučeni«. Prijatelj, tvoja tožba je le deloma upravičena. Priznam, da niso uvodniki take sestavljeni, da bi se pri njih kratkočasil, ampak tako, da bi se iz njih kaj naučil. Pri vsakem uku pa je treba več ali manj truda. Zato pa ne smeš od daleč malo povohati uvodnega članka, ampak prebrati ga moraš počasi in s premislekom dvakrat, trikrat! Ko si to storil, odloži list in poskusi v duhu ponoviti poglavitne misli, ki si jih našel v članku. Nato vzemi še enkrat v roke »N. d.« in še enkrat počasi preberi članek. Gotovo boš našel zopet nekaj novih misli. Če ti pa ostane kaj nerazumljivo, si to zapomni in pri prihodnjem društvenem sestanku prosi voditelja za pojasnilo. Le na ta način boš imel res korist od čitanja in se boš tudi vedno bolj izobraževal. — A. P. v D. Z veseljem bomo sprejemali take prispevke. Prosim samo: kratko, jasno, prepričevalno! — Modesta. Premalo vaje še imaš. Po drugim posnemaš obliko, ki je Tvojim mislim neprimerna. Poguma ne smeš zgubiti! — J. S. Vi ste pa huda ženska! Ko bi mogla do urednika, bi ga najbrž kar z ravnilom po hrbtu. K sreči je urednik dobro zavarovan in zaprt. Boji se Vas urednik pa tudi čisto nič in Vam danes še enkrat pove: dokler boste poši- ljali tako umazana in s svinčnikom napisane »Duhteče rožice in grenko (!) trnje«, dokler se boste posluževali tako nedostojnih izrazov pri dopisovanju z uredništvom, tako dolgo bodo vsi Vaši prispevki romali ne v koš —- ampak v peč! Iz pisave se spozna človek. In iz Vaše pisave, bi Vas presodil, da ne poznate ne snage, ne reda in ne ženske nežnosti. Ste pač svojim sta- rišem »grenka« trnjeva krona! Pozdravljeni! — Višavska. Prečitajte večkrat na glas svoje pesmi. Videli boste, kolikokrat se Vam bo zaletelo. Tedaj boste spoznali svojo napako: nekatera vrstica ima preveč, druga pa premalo zlogov. Le oglasite se zopet v kratkem! Hvala za trud pri nabiranju naročnikov. »NAS DOM« izhaja mesečno. Naročnina znaša za letos 12 50 Din., za Goriško in Istro 5 lir, za Koroško 15.000 aK, za Ameriko 1 dolar. Pri skupnih naročilih po 10 izvodov in več stane 1 Izvod 12 dinarjev. Posamezna številka stane r5o Din. Odgovorni urednik: Marko Krajnc. Upravništvo: v Mariboru, Cirilova tiskarna. Tiska tiskarna sv. Cirila v Mariboru. Rokopise je treba poslati do 1. vsakega meseca uredništvu »Našega Doma« v Mariboru, Cirilova tiskarna. HAB »01 1 Letnik XVI. Maribor, marec 1924. Št. 3. Dr. Josip Hohnjec: Narodno gospodarstvo. I. Temeljni pojmi. Človek je kot razumno bitje bistveno vzvišen nad materijo (tvarino). Ta vzvišenost ga usposablja za gospostvo nad zemljo, h kateremu ga je pozvala volja njegovega Stvarnika z naročilom, danim prvima človekoma: »Podvrzita si zemljo in gospodujta ribam morja in pticam neba in vsem živalim, ki se gibljejo na zemlji« (1. Mojz. 1, 28). V svojem obstoju in razvoju je človek navezan na naravo, iz katere more doseči ter trajno zagotoviti zadovoljitev svojih potreb. Človek potrebuje za vsakdanje življenje, za njegovo vzdrževanje in izpopolnjevanje raznih materielnih reči: hrane, obleke, stanovanja . . . Človekove potrebščine so raznolike in mnogobrojne ter se tičejo njegovega telesnega, duševnega in socialnega (družabnega) življenja. Čimbolj rastejo in se množijo upravičene potrebščine ter čimbolj se oja-■čuje njihovi zadovoljitvi namenjena človeška energija • (krepkovoljnost), tembolj napreduje pri poedincih in v človeški družbi izobrazba in se ■množi kultura. Grški filozof (modrijan) Diogenes (f 323 pred Kr.), ki je v Korintu živel v nekem velikem sodu, katerega je mogel prevaliti, kamor jo hotel, in ki je macedonskemu kralju Aleksandru Velikemu na njegovo vprašanje: »Katero milost si želiš od mene«, odgovoril: »Ne zastavljaj mi s svojimi ljudmi solnca«, ni nikakor kulturni ideal (vzor). Ako bi vsi ljudje bili njegovega mišljenja in ravnanja, bi bil vsak napredek človeštva izključen in onemogočen. Da more človek zadovoljiti svoje potrebe, mora premišljeno rabiti svoje moči, to je, delati. Delo je uporaba moči, oseben napor, združen s težavami in žrtvami. Potrebe silijo k delu, k naporu in trudu ter tudi določajo pravec delu. Od kakovosti in količine porabljenega dela je odvisna mera reči, ki so človeku na razpolago za njegove potrebe. Delo v najširšem pomenu, telesno in duševno delo, je zakon, ki zadeva ne samo človeštvo, marveč tudi poedinega človeka. Ono delo človekovo, ki meri na to, da človek zadošča svojim potrebam ter skrbi za vzdrževanje življenja, se imenuje gospodarsko delo. In kaj je gospodarstvo? Gospodarstvo je obseg vseh dejanj in naprav, s katerimi si skuša človek po načrtu zagotoviti pridobitev, hranitev in uporabo sredstev, ki so potrebna za zadovoljitev človeških potreb. Poedina gospodarstva v okviru politično samostojnega naroda so v zvezi med seboj ter odvisna ena od drugega kakor udje (organi) telesa (organizma). Organska zveza vseh gospodarstev v okviru naroda se imenuje narodno gospodarstvo. Ker se potrebe v življenju vedno ponavljajo in pomnožujejo, zavzema gospodarsko delo velik del časa v človeškem življenju. Reči, ki zadovoljujejo človeške potrebe, jemlje človek iz narave, ki ga obdaja, in te reči imenujemo dobrine. Nekatere dobrine so s vo bo d n e,"narava jih daje človeku na razpolago brez napora (solnce, zrak); druge pa so z ozirom na sedanjo in prihodnjo potrebo le v omejeni meri prisotne in dostopne ter jih je treba ali pripraviti z delom ali kupiti, in to so gospodarske dobrine. Ker so dobrine raznovrstne in mnogobrojne, človek kot razumno bitje presoja njihovo porabnost, kakovost, količino in težavo pridobitve. Vse to odločuje o njihovi vrednosti. Vrednostjo torej pomen, ki ga imajo reči za potrebe, želje, interese in cilje človeka. Vrednost je dvojna: 1. porabna vrednost = uporabljivost reči v lastnem gospodarstvu, in sicer ali za uživanje ali za ustvarjanje drugih dobrin (produkcijska vrednost); 2. menjalna vrednost = sposobnost, ki ga kakšno dobro ima ali se mu pripisuje, da se more zamenjati za druge dobrine (n. pr. žito za obleko). Menjalna vrednost dobrin, izražena v denarju. = cena. Kaj je denar? Nastal je iz neposrednih potreb gospodarskega prometa = zame-njave gospodarskih dobrin. Neposredna zamenjava takih dobrin je bila dostikrat prav težka, ako ne povsem nemogoča. Ako je kdo hotel svoj poljski pridelek (žito) zameniti za kak rokodelski izdelek (poljedelsko orodje), ni bilo vselej lahko mogoče, dostikrat je bilo docela nemogoče zaželjeno gospodarsko dobro dobiti takšno, kakršno je kdo želel, toliko, kolikor je želel, na določenem kraju in v določenem času. To je bil za ljudi nagib, da so splošno priljubljeno dobro, ki se je vsak čas in na vsakem kraju lahko oddalo, upeljali kot splošno menjalno sredstvo. To je denar (od grške besede Ssvaptov (denarion ) = 80 h). Kot denar so tekom časa pri raznih narodih služile razne reči: datelje, palmino olje, tobak, čaj, opeka, sol, slonokost, školjke, stekleni biseri, živalske kože, zlasti skoro pri vseh narodih živina (latinski izraz za denar = pecunia izhaja od pecus = živina). Cim bolj se je razvijala kultura, tem bolj so žlahtne kovine (zlasti srebro in zlato) izpodrinjale druge denarne vrste. Ti dve žlahtni kovini sta vsled svoje lepe zunanjosti, trpežnosti, delilnosti brez vrednostne izgube, lahke oblikovalnosti ter visokosti in enakomernosti svoje menjalne vrednosti posebno pripravni za denar kot menjalno sredstvo, vrednostno merilo in plačilno sredstvo. Dandanašnji ima po vsem kulturnem svetu država izključno pravo kovati denar in urejati denarstvo (papirnati denar v Evropi je uvedba 18. in 19. stoletja). Zamenjava dobrin se more vršiti ne samo v gotovem denarju, marveč tudi na kredit (latinki glagol credere = verovati, zaupati). Pri prometu z gotovim denarjem se dajatev in protidajatev časovno skladata. Pri kreditnem prometu pa protidajatev pade v bodočnost. Prodajalec se zadovolji z obljubo kupca, da bo v bodočnosti plačal. Uspeh gospodarskega dela, to je, množina priskrbljenih dobrin ali z njimi pridobljenega denarja se imenuje prinos, in če od njega odtegnemo stroške, ostane čisti donos ali dohodki. Na višjih gospodarskih stopnjah je gospodarsko delo usmerjeno v tem pravcu, da se dosežejo ne samo zadostni dohodki za tekočo potrebo, marveč da se preko potrebe sedanjega časa in gotove gospodarske dobe nabere zaloga gospodarskih dobrin, ki tvori premoženje. Premoženje je torej množina gospodarskih dobrin ali denarnih vrednot, s katero človek v gotovem trenutku razpolaga brez novega gospodarskega dela, ali pa katero človek poseduje preko potrebe tekoče gospodarske dobe. Torej premoženje v širšem smislu (za sedanji hip) in v ožjem pomenu (za kakšno dobo). Po posestniku premoženja razlikujemo zasebno premoženje, ki pripada fizični osebi (poedincu) ali juristični osebi privatnega prava (zasebnim interesom služečemu društvu), in javno premoženje, ki pripada juristični osebi javnega prava (občini, okraju, deželi, državi). II. Gospodarske stopnje. Gospodarsko življenje modernih kulturnih narodov je produkt dolgega razvoja. Z raznih delilnih vidikov razlikujemo razne gospodarske stopnje. A. Po načinu priskrbe dobrin razlikujemo: l.lov in ribarstvo. Ljudje se zadovoljujejo z živalsko in rastlinsko hrano, kakor jo nudi narava, brez dela. To je okupacija (prisvojitev) brez orožja ali s 3* primitivnim orožjem. Dobrine se ne skupljajo. Ni še pravega gospodarstva. 2. P.i s t i rj e v a n j e in živinoreja. Delo se že učinkoviteje kaže na pn r" 100/o oziroma po dogovoru. | Na debelol DENAR Na đ^obno, ^ I ** | si prihranite, ako kupujeje manufakturno blago v Celju, „priSolncu". S | Velikanska izbira vedno svežega vsakovrstnega oblačilnega blaga. Vsled | | velikega nakupa so cene konkurenčne. Za obilen obisk se priporoča 2 o o • ALOJZ DROFENIK a s; Mera poštena! Postrežba točna! | Brata RODE&MARTINČIČ,Celje | ..111111" ■ , TISKARNA KNJIGOVEZNICA, IZDELOVALNICA GUMIJASTIH ŠTAMBILJK s* priporoča za vsa v njeno stroko spadajoča dela, koja se točno in ceno izvrše