1 - 1 idr Zini j t c, sakaj hudobije fveta hlizlicjo v nebo sa iiiathevanje, in Antikriftufovi nameftniki fo she v refnl*i med nami. V JLjubljani, 184». Na prodej per ftarimu Veimann na (tanin tergu N T r. 19. Natifnila Rosalja Eg-cr. > ? 3 /1UJ Zliuj te, z li li j ( e , sadela na( bode fhiba bosh- ja, sakaj hudobije fveta Idizhejo v nebo sa mafhe- vanje, sato govori Bog: ,, Po (Tal bom mezh sa njimi, de jih vkoTizha!'' fJeremia.j „0 mezh Gospodov! kako dolgo fhe ne bofh pozhival?“ „ Pojdi v fvojo noshhizo, ohladi fe in pozhivaj. — Kako bo pozhival, ker mu je Gofpod sapovedal iti nad ti/le , sa ktere ga je perpravil. u (Jeremia 47, 6.J mefzov je preteklo, in rezhi fmo doshiveli, ktere bi bili 4 malo dni poprej, kakor fo fe sho¬ dile sa nemogozhe imeli. — Zhe fe je ravno kterkrat kej enaziga v tej ali uni desheli sgodilo, nam vunder fvet fhe nobeni ga tazi- ga sgleda ne pokashe, de bi fe blo toliko, — v tako kratkim zha- Jfu, v želim delu fveta sgodilo. Ni je fkor deshele v zeli Evro¬ pi, kjer bi rezhi tako Hale, ka¬ kor fo ble pred malo mefzov. „Narodi fo fe soper narode v- sdigovali in tulili kakor od vi¬ harjev vpletano morje, v poflo- pja in trone Tvojih poglavarjev fo Te saganjali kot rasdrasheni va¬ lovi v barke na morji, in fe nifo fhe popolnama vlegli. Poglavar¬ ji semlje fo mogli is Tvojih fe- lifh beshati, in v drusih bolj mir¬ nih krajih savetja ifkati. Tudi po- 5 glavar katoljfhke zerkve, fveti o- zhe papesh, od puntarjev mozh- no nadleshvani, fo v tej lili Ivoj apolloljfki fedesli, llol fvetiga Pe¬ tra, sapullili ter fo v terdi nozhi is Rima beshali, in fo v Neapo- litanfkim kraljeltvu mirno perbe- shalifhe naflili. — Divja derlial je po medili rasfajala in rasgrajala kakor de bi bila obfedena, po zhlovefhki kervi je hrepenela, miniftre morila in druge gnjufobe vganjala. 44 — O shaloftni ne- frezhni zbali fo to! — lirafhne rezili fe gode. — Tudi mi sdihujemo kakor nek- dej prerok Jeremia: „ O mezh Gofpodov, kako dolgo fhe ne bofh pozhival? — Pojdi v fvojo nosh- nizo, ohladi fe in pozhivaj! — *) Is pridige T* V. . . zadnji dan leta 1848. 6 In kakofhen odgovor nam sa- more Gofpod na to dati ? — ka¬ kor fe kashe, nobeniga drasiga, kakor ga je nekdaj preroku Je¬ remiji dal: Kako bo pozhival, ker mu je Golpod sapovedal iti nad tilie, sa ktere ga je perpravil. — Sakaj dosdeva fe, de je vfe to, kar fe je sdej godilo, fhe le sazhetik, in de fe imamo veliko hujfhih rezhi fhe bati, zbe fe k Bogu ne obernemo, in pokore ne delamo. — „Od kod v ljudeh tolika div- jazhnoft, ki je le sverinam laft- na? — od kod smefhnjava zlies smefhnjave! — Od tod: Narodi fo fe od Kri (tufa, kralja miru, refnize in pravize odvernili, ter fo fvojim fpazhenim sheljam fe v- dali j sato jih je Bog njih laliiii 7 flepoti in hudobi prepuftil, in sa- to fe po fvetu tako godi. a Dokler fe tedej ljudje h Kriliusu, h kralju miru, refnize in pravize oberniline bodo, tudi bolj!bili zha- fov nadjati fe nifmo v liani in fe tudi ne fmemo. „Od nekdej je slie Bog; fpa- zhenim narodam s mnogimi Hu¬ bami protil, — in zlie fe nifo ko¬ tli fpreoberniti, s smirej hujfhim fhtrafengami sliugal. — „Ako me ne bote poflufhali, govori Bog po Mojsefu, ako ne bote vlili mo¬ jih sapoved fpolnovali, ako bote moje pollave sanizhevali, in moje fodbe savergli, in ne bote Borili tega, kar lim vam vkasal, vam hozhem tudi jes to Boriti: Jes vas bom naglo s uboshtvam, in s vro- ') Is ravno te pridige. 8 zliino obifkal. Vi bote sadonj shi- to fejali, ker bo od fovraslmikov vsbito, ker bote tem podversheni, kteri vaf zhertijo, vi bote be- shali, kader vaf nihzlie ne bo po¬ dil, — Zhe pa fiie ne bote meni pokorni, hozhem fhe fedemkrat toliko fhtrafing savolj vafhih gre- liov perdjati, in prevsetnod vafhe terdovratnodi potreti. — Jes bom doril nebo kakor sheleso, in sem- ljo kakor bron (velika fufha bo namrezh v desheli vdala). Vi fe bote f fvojim delam sadonj trudili, semlja ne bo rodila, in drevje ne bo fadu pernefla. — Zhe bote per vfim tim fhe meni nafproti ravnali, bom savoljo vafhih gre¬ hov fhe fedemkrat toliko fhtra- feng perdjal. — .les bom podpo¬ ro vaf biga kruha raslomil, tako 9 de bo defet shen v eni pezhi kruh peklo, in ga bodo na vago po- kladale, in bote jedli, pa ne bote naliteni: Zhe me fhe ne bote po- flufhali, temuzh meni soper rav¬ nali, Je bom tudi jes v Tvojim fer- du zhes vaf vsdignil in bom vaf savolj vafhih grehov fedemkrat hujfhi tepel, tako de bom vafhe mefta v pufhavo, in vafhe fvete kraje v pullote naredil, in ne bom vezli fprejemal prijetniga duha. In jes bom vaf ho deshelo pokon- zhal, vaf pa bom med narode ras- kropil, fvoj mezh bom soper vaf potegnil, in vafha deshela.bo pu¬ ha, in vafhe meha bodo razdja- ne. a IILMojs. bukv. 26.*') Kdor ima ufhefa poflufhati nej poflu- fha, kaj tukaj Bog govori, in Is imenovane prjdige. 10 kdor ima pamet premifhljevati, nej premifli: Ali ni sazhel Bog to protenje, kteriga je she po Moj- sefu govoril, nad nam fpolnova- ti? — Pred dvema letama je she Bog v Tvojim pravizhnim ferdu podporo kruha slomil, ker je po vli Europi krompir gnjil, v nek- terili krajih bi bile defetere she- ne rade v eni pezhi kruh pekle, ko bi bile le moko imele. — Lan- fko leto je v nekterih deslielah veliko veliko ljudi sa lakoto po- merlo, in tavshent in tavshent ras- llradanih pa je vrozhinfka bole- sin pobrala. — Letaf pa je pra- viza boshja The sa drugo Thibo perjela. — Punti in vojfke To Te vsdignile, tavshent in tavshent ljudi je blo she v njih pobitih — Tavshent in tavshent mladenzhov li je she fvojo mlado nedolshno kri moglo preliti. Vbosiga kmeta po¬ lje njih kri napaja, in njegove njive fo pokopalifhe pobitih. — Ali vfe to ljudi nizh ne omezhi, nizh ne gine, nizh ne fpreoberne, kakor bi jih fhe le bolj v hudo¬ bije vterdilo; oni oftanejo ftari, ja fe fhe le smirej bolj pazhijo, in zhes boshje in zerkvene sa- povdi vllavljajo, in Bogu narav- noft kakor nalafh, soper delajo — Nafhi mladenzhi fo rasujsdani, hzliere bres framoshljivolti, otrozi bres pokorfliine, sakonfki bres sveliobe, predpollavljeni bres lju- besni, ja fhe bres pravize, ljudje bi •es Boga, hudobija kraljuje, ve¬ ra je sanizhevana, rasujsdanolt fe ppijiiehuje, in zhednolti ozhitno ali Hal kmiiim satirajo, pravizhnoft 12 je naprodaj ftoje: fe da podku¬ piti). — Denarji in fladkotii shiv- Ijenja fo maliki ljudi. — Zhe je tedej taka — zhe fvet tako globoko v hudobijah težili, le potem ne bo zhuditi, ako bo Bog fhe sa oftrejfhi fhibo perjel, ter s njo ljudftvo udaril, ktero fe od njega po podeljenih dobrotah nizli voditi in s grehov fpanja sbuditi ne da. Ne bo fe zhuditi, zhe bojo naf nadloge sadele, ki fo v naflednjih prerokbah napro- tene. Defiravno v te prerokbe fvoje vere ne davimo, kakor v boshjo befedo, morajo naf ven- der le s fvetim llraham napolniti, ter naf k fpreobernjenju buditi. Prifhli fo shalollni dnevi. Kamor fe osremo, drusiga ne vi¬ dimo, kakor puntanje, vojfke, Pripetit Plus ta IX. in Krat/ Me a p o lita n/P 13 kervi prelivanje in fmert, pri- fhel je zhaf, od kteriga fe je she davno prerokovalo, de bo vef fvet oflepljen, de bodo poltave, fveto vero in pravizo sanizhe- vali, in de bo vfe v Tvoje po¬ gubljene hitelo, sato vpijejo hu¬ dobije fveta gotovo bres prene¬ haj na sa mafhevanje v nebo. Od vfih Hrani fe napravljajo vojfke! Raspertije savoljo fvete vere, ja na želim fvetu je in bo nepokoj, revfhina in Tovrashtvo, in nasadnje pride The nar Itrafh- nejfhi fhtrafenga — vojfka sa¬ voljo fvete vere. O! v refnizi ne- frezhni zbali! Veliko od nadlog llifkanih ljudi bo v joku in sdili- vanju Tvoje dni preshivelo in do- itikrat klizalo: O frezhni lle vli, kteri she v grobih pozhivate in 14 fte sdej revfhini in nadlogam od- flili, in v nikakorfhnim (irahu vezli ne shivite, fvojo fveto ka- toljfliko vero sgubiti. V refnizi vfe llvari, vfe pri- godbe sliugajo fvetu velike po- dertije, revfhino in pomankanje, pofebno kervave boje in fovrasli- tvo safiran fvete vere; pa pri vfim tem ozhitnim shuganju bosh- jim gleda fvet vfe to nemarno bres ftrahu, bres fpokorjenja fvo- jiga shivljenja; ali fe ne pravi to, de hudobije fveta v nebo sa mafhevanje klizhejo? Pa ti gro- sni zbali in te flitrafinge bodo fvetu gotovo ozhi odperle, sakaj ne farno de mladenzbi bodo fvo¬ jo kri prelivali, ampak sa sani- zhevavze fvete vere bo zliaf flitrafinge gotovo dofhel, sa- 15 kaj Bog- fe temu napuhu vezimo soperltavi in ga vkonzha; sakaj ne manjka fe ljudi, kteri vfe o- zhitne fhibe nebef safmehujejo, defiravno imamo od vlili Hrani (ve¬ ta vfak prizhe gotove fhtralinge boshje pred ozhmi. Ali fe ne pra¬ vi, to sa fhtrafingo v nebo kli- zati? Vemo, de je bil tudi Noe, fveti mosh is Sodome, safmeh- van, ko je s delanjem fvoje barke fhtrafingo boshjo osnanoval 5 pa tudi to fe jim je fmefhno sdelo, in verjeli mu nifo, sato fo mogli ve¬ liko fhtrafingo zhutiti. Tudi da- nafhnji zhaf nam Bog s tazimi fhtrafingami shuga in proti, ljubi kriftjani in ravno v tem zhafu imamo toliko fovrashnikov fve- te vere, in vedno bolj in bolj fe 16 rasfhirjajo po vfih kerfhanfkih deshelah, in naf shele ob nafho fveto vero pripraviti, in ne mo¬ tim fe, zh e rezhem, de fo to go¬ tovo prednjiki Antikrifia, in fo tudi v refnizi she med nami. Leti gotovi prednjiki fo she marfikteri dufhi fveto vero od vseli in jo ne- frezhno llorili. Sveti Ambrosi govori, de bo¬ do ti prednjiki sa fhtrafingo hu- dobniga fveta prifhli, in po pri- zhevanji tudi peklenfko oblalt ime¬ li, de tako losheje ta fvet oflepe in na krive pota te vere vabijo in sapeljujejo. Oni bodo glava na¬ puha. Ja ljubi kriftjani, gotovo bo¬ do zhali prifhli, de bodo ti hu¬ dobni, ako Bog nam fvoje mozhi ne dodeli, vfim pravo vero vseli. 17 Ponovim fvoje befede ter re- zhem: Prednjiki Antikrilla fo she med nami ; in ali morde nifo ti njegovi prednjiki, kteri Ijudftvam pokoj kradejo in na vlili krajih fveta puntanje in prelivanje ker- vi napravljajo in tudi naf ob Jfve- to vero pripraviti sliele. To ref- rizo najdemo v vezh bukvah sa- pifano. Kaj nam osnanujejo sna- minja zhafa, kaj prerokbe? eno hozhern tukaj povedati. Prerokba eniga zhafti vre dni ga ftari- ga pufhavnika. Na oblaku, ki le je fvetil kakor jutranje fonze, le je pri- 18 kasala lepa shena. Na glavi je imela trojno krono, ktere blifho- be moje ozhi nifo mogle prene- lli. Njeno oblazhilo, belo kot fneg je imelo dolge plamezhe fhtrahe v lepih lepih farbah mavrize; fhlo ji je v tavshent in tavshent gu¬ bah do semlje, ktera fe je bolj in bolj trefla, kolikor bolj fe je bliskala. Njeno oblizhje, polno mi- lofti in prijasnolli, je bilo vunder shaloltno, ko je fvitli oblak vfo njeno podobo fzhafama obdal. S daj sabuzhi veter, blifkovi fo fhvigali v vifhavi, oliudne sveri fo prilesle na semljo, ki fo fe na fhtevilu in velikolli mnoshile in mnoshile. Dufha fe mi je tre¬ fla, viditi take pofhalli. Oh! ka¬ ko ftrafhne rezili fim vidil sdaj! — Angelj s gorezhim mezliam v de- 19 fnizi in s kervavorudezhim ban- deram ftopi v fredo teli pofhaft, ki To, njega viditi, fe po semlji vile; kratki glaf trobente jih je pa vfe kakor mertve ftoril. Sem- Ija fe je fpet saperla in iinerde- zbi dim je sginil. Kakor tihoten prijeten glaf flavte tim sdaj flifhal is fonzh- natiga oblaka; rekel je: „Sdihovanje oflepljeniga Ijud- flva mi je flilo k ferzu. Profila fim tadaj njega, ki fedi na delili Vfi- gamogozhniga, — komur je dana vfa oblaft v nebelih in na semlji — profila fim Jesufa Kriliufa, bosh- jiga, tudi fvojiga fina, ki je is nefkozhne ljubesni do grerimih ljudi Tvoje shivlenje na Golgati dal, de naj odverne mnoge, pa saflusbene fbtralinge, ki imajo 20 priti nad ljudi. — Sodbe olaj- fhaje mi je odgovoril : „0d fedesha moje pravizh- nolti gre befeda: K 1‘htrafnigam, ki so jih farni na-fe poklizali, — k fhtrafnigam nevere, nesveitoiti in napuha, lashi, goljufije in flad- nolti fe pridrushijo fhe nepokor- fhina, nesaupnoft in ozhitni punt; v vfe deshele letijo, njih pode- rajozhe fhibe vsdigujejo toliko zhafa, dokler fe kralji in ljudltva k meni nasaj ne vernejo in moje mogozhnolii in velizhaltva ne fpo- snajo, — milolfi in odpufhenja ne profijo. To fe bo sgodilo, preden dva tavshent llo in devedefet dni pretezhe. Vidil fim fhe lirafhnih rezhi: Ko je kraljiza nebef obdana od mnoshiz in trum svelizhanih du- hov sginila, je vsdignilj angelj s kervavorudezhim banderam fvoj gorezhi mezh in je raspodil o- ftudne pofhajti, ki fo fe s divjim rjovenjem in krikam na vfe fhteri kraje /Veta rasfhle. Kmalo potem /im vidil meda in va/i goreti — raszapane mo- she in pol-nage babe s Mizami, drogmi, fekirami, mezhi in pufli- kami oboroshene, /im vidil pre- bivavze nemilo moriti, in denarje deliti, in sa fvoje in fvojili otrok shivljenje profiti 5 — vidil fim u- boge vjete moriti, vidil fim zha- /litljive ftarzhke in shene, majhne in velike otroke na fliirokim polji moriti, fim vidil mnoge trume preklinjevavzov s divjim vefeljem tempeljne ropati, altarje poderati in mafhnike do fmerti martrati. 22 Mosh in shena, bratje in feftre preganjajo eden drusiga. Ja v refnizi flep bi mogel biti, kdor bi danafhnjiga prote- nja boshjiga v pogubljenje tega zhafa ne fposnal, ktero fe je she v tem letu 1848 sazhelo. Pifano je: Vi sanizhujete mojo poterpeshljivoft in veliko lju- besin; fhe zelo mojih fhib ne ob- rajtate, satorej nej vaf sadene pogubljenje kakor vihar in nej val vkonzha. Te befede Gofpodove fe bo¬ do ispolnile, tako refnizhno, ka¬ kor ref je Bog vezlma refniza. — Ljubi krilljani! vernimo fe tadaj nasaj h Gofpodu, od ktiri- ga fmo fe po grehu odvernili, do¬ kler je fhe zhaf milofti. „Ako fe ljudllvo fpokori. go- 23 vori Bog”, in saputli Tvoje hudob¬ ne pota, bom tudi jes v Tvojim Iklepu odjenjal, kar Tim namenil koriti. u Jeremia <8. — Kdor mene poflufha, pozhiva bres (i ralui, ima v ti ga obilno in Te mu ni nefrezhe bati. w Prerok Isaia. — To To ljubesni polni o- pomini nebef in nafhe Tvete vere. Osrimo fe tadaj nasaj na Bo¬ ga; sakaj (trafhne Thibe shugajo , zelimu Tvetu. Ali to je The le sa- zhetek, pa refnizhno, refnizhno, veliko vezli revfhine imamo fhe prizhakovati; blagor mu, kdor li to Thtratingo k ferzu vsame, in Tvoje slavljenje Tpreoberne; sa- kaj gotovo bomo Thtratingo ne- bef zhutili, ktere sdaj verjeti ne- zliemo; sakaj hudobije Tveta kli— zliejo v nebeTa po maThevanje. 24 Holitev sa papesha. Vligamogozhni vezhni Bog! ufmili fe fvojiga flu- shabnika nafhiga papesha, in vodi ga po potu vezh- niga shivljenja, de bo f tvojo pomozhjo, kar je te¬ bi prijetno shelel, in s vfo mozhjo ftoril. Po Gospodu nafhim Jesufu Kriftufu, Si¬ nu tvojim, kteri 1' teboj shivi in kraljuje v edinofti fvetiga Duha, Bog veko¬ maj Amen.