"Techne - po fesi s - praxis - dynamis - phainomenon" BORUT PI 11LER POVZETEK V študiji smo poskušali razvili kalegorialno formo fenomena znotraj našega koncepta hemienevličnefenomenologije (HE), kol (raz)umevanja in razlage tistega, kar se daje za zavesi, pri čemer smo hkrati nakazali strukturne modele desetih fundamen-lalnili fenomenalnih struktur oz. form: strukturne modele form sveta življenja. Lebensweltfomicn " (EE): telo, drugi, intcrsiibjektivilela, in strukturne modele "simbolnih form" (SE): jezik, mit religija, umetnost, znanost, pisava, sled. Kategorialno formo (KE) fenomena smo razvili iz niza zgodovinskih temaliziranj, pri čemer je bil končni cilj nakazati, v kakšnem smislu se vzpostavlja skozi razliko in moč. ABSTRACT "TECHNE - POIESIS - PRAXIS - DYNAMIS - PHAINOMENON" In unserer Studie haben >vir versucht die kategoriale Form des Pluinomens innerhalb itnseres Konzepts der hermeneutisclien Phanomenologie (HPh) als des Verstehens und der Auslegung jenes, das sich ffir das Bewussiscin gibi. Wir haben zugleicli die Stnikturmodellen derzehn fundamentalen phanomenalen Strukturen bzw. Formen angezeigt: die Stnikturmodellen der " Eebcn swell formen" (EE): Eeib, Andere, Inter-subjektiviuit, und die die Stnikturmodellen der "symbolisclien Formen" (SF): Sprache, Mythos, Religion, Kunst, Wissenschaft, Schrift, Spur. Die kategoriale Form (KF) des Pluinomens haben wir aits der Reihe der gescliichilichen Themaiisierungen entwickeh mit dem Zicl zu zeigen, in welchem Sinne sich die kategoriale Form des Pluinomens ditrcli die DilTerenz und Maelit konsiiluierl. ".....le silence pyramidal tie difference graphique... " Na začetku Si ud i jc nekaj uvodnih pojasnil: pričujoča prestavlja nadaljevanje razvijanj v tekstu z naslovom " Techne - poicsis - praxis - dynamis" (Anthropos, 1990, St. 3/4), nadaljevanje razvijanj v tekstu, iz katerega je razvidno, da smo potegnili iz izhodiščne opredelitve hermenevtične fcnomcnologije kot "filozofije (raz)umevanja in razlage tistega, kar se daje za zavest "deset kategorialnih sklopov oziroma form (KF), kot jih bomo v nadaljn jem označevali, in sicer: te'ehne, poicsis, praxis, dynamis, phainomcnon, logos, hcrmenci'a, diafora, fhnos, noesis noescos, pri čemer zaobsega vsaka od teh kategorialnih form troje kategorij: t incline (razumevanje, razlaga, pojasnjevanje), pofesis (ustvarjanje, oblikovanje, učinkovanje), praxis (dekonstruk-cija, transformacija, rekonstrukcija), dynamis (možnost, moč,gibanje), phainomcnon (pojav, pojavljanje, pojavljeno), logos (beseda, izrekanje, govorica), hermenefa (interpretacija, dojemanje, dokazovanje), diafora (ontična, ontoloSka, gramatoloSka), ilinos (pisava, črka, sled), noesis noeseos (zavest, spoznanje, miSljcnje mišljenja). Kategorialne forme (KF) znotraj izhodiščno nakazanega modela hermenevtične fcnomcnologije (HF) s tremi izhodiščnimi sklopi form sveta življenja -"Lcbensweltformcn" (LF): telo, drugi, intcrsubjcktivitcta in s sedmimi fundamental-nimi simbolnimi formami (SF): jezik, mil, religija, umetnost, znanost, pisava, sled. V pričujoči Študiji bomo poskuSali razumeli in razviti kategorialno formo fenomena. Da bi lahko to storili, se velja najpoprej napotiti k nekaterim razumevanjem tega problema v zgodovini filozofije. Še nekaj besed o naravi "odprtega sistema" hermenevtične fcnomcnologije, ki ga tu razvijamo: gre za poskus tematiziranja "ontološkega pluralizma" (pri Heinrichu Rickcrtu najdemo stavek: "Nur cin ontologiseher Pluralis-mus wird dem Wcltreichlum gereeht"; misel Hannah Arcndt je bila označevana kol "pluralistična misel"), "ontološkega pluralizma", katerega izhodiSčc predstavljajo nez-vcdljivi ontološki diferenciali: telo,drugi, intcrsubjcktivitcta (kot LF) in jezik, mit, religija, umetnost, znanost, pisava, sled (kot SF), ontoloSki diferenciali so lu nez-vcdljive strukture teh entitet; tem nczvcdljivim ontološkim diferencialom komplementarno ustreza deset kategorialnih sklopov, oziroma form (KF); gre tako za model ontološkega pluralizma kot diferencialne ontologije. Rekli smo, da bomo poskuSali v tej Študiji razviti kategorialno formo fenomena, ob koncu pa bomo poskuSali podali vsebinsko opredelitev tistega, kar si predstavljamo pod sintagmo "hermenevtična fenomenologija"; razvojno linijo, ki je pripeljala do naSega razumevanja in tematiziranja fcnomcnologije kot hermenevtične fcnomcnologije smo naznačili s Štirimi imeni: Heidegger, Gadamcr, Betti, Ricoeur. Sam problem fenomena kol kategorialne forme pa nas napotuje bistveno dalje v preteklost. Kaj je fenomen? Kaj je fenomen kol kategorialna forma? V Rittcrjcvcm filozofskem slovarju (Joachim Rittcr und Karlfried Grundcr, Hrsg.:"llistorischer Worterbuch der Philosophic", Band 7: P - Q, Basel 1989) izvemo na začetku naslednje: v grSki filozofiji je bila beseda "phainomcnon" v glavnem uporabljana nctcrminoloSko kot particip prezenta glagola "phamcsthai" - kazati se, vz.niknili (H WdPh,462); v osnovi pa je glagol "pharno", ki pomeni: spraviti na dnevno luč, dopustiti, da se nekaj pojavi, narediti vidno, kazati, narediti sliSno, dopustiti, da nekaj zazveni, nakazati, naznaniti, sporočiti, dcnuncirati, podati, dopustiti spoznati, narediti očitno; svetili, sijali, bleSčali se, odlikovati sc, pojavili se, postali viden, nastali, nastopili, najaviti sc, biti prisoten... V starogrški filozofski govorici da je pomenila beseda "phainomcnon" lako tisto cvidcntno, po drugi strani pojav, pa tudi goli videz. Epikur označuješ fenomenom listo, karse pojavlja čutom,/a Anaksagoro je listo, kar sc pojavlja, tisto, kar je vidno na tistem, kar sc prikriva; pri Platonu so "phainomena" še vedno tisto, kar je čutno dano, vendar komplementarni pojem fenomenu ni tisto "skrilo", pač pa listo "resnično bivajoče" (HWdPh,462). V astronomiji da pomeni "fcnomcn"zgolj nebesni pojav, Aristotel zahteva omejitev naravoslovja na fenomene; korelativen pojem fenomenom so za Aristotela "logoi" -znanstvene teorije. - Pironizcm starejše skepse da besedi fenomen zanimiv pomen: poudarek na subjektivnosti in relativnosti pojavljanja, tako da dobi fenomen pomen subjektivne predstave: "phantasfa" za razliko od stvari, ki leži izven tc subjektivne predstave. Kot oče antičnega skcpticizma je Piron iz Elide (360-270 a.ac.n.) v določenem smislu Kani pred Kantom in Husscrl pred Husscrlom. Stvari so njegovi učenci na zanimiv način razvijali naprej (sam ni ničesar napisal): fenomen kot subjektivna predstava je edino, kar ne zapade skepsi, pač pa je nekaj nedvomnega. Scxtus Empiricus je sistematiziral Pironova naziranja. Naslednji, ki nas bo zanimal, je Descartes; v delu "Principia philosophiac " podreja fenomene (lat. phacnomcna) principom materialnih predmetov in eksperimentu (HWdPh, 469). Pri Hobbcsu so fenomeni predmeti naravoslovja, Leibniz ločuje med "pliaenomena reaiia" in "phaenomena imaginaria" ("De modo dislingucndi phacnomcna reaiia ab im-aginariis", 1707); zanimivo in pomembno razlikovanje. Pri Kantu se dogodijo za pojem fenomena pomembne stvari. V razdelku "Kritike čistega uma" z naslovom "Von dem Grundc der Unicrschcidung allcr Gcgcnstandc iibcrhaupt in Phacnomcna und Noumcna" povzame svoje razlikovanje med področjem dovoljene aplikacijo kategorij in področjem stvari na sebi, ki je kot "Ding an sich", se pravi kol "noumenon", "Grcnzbcgriff". Pri Kantu dobi, kot temu rečemo, pojem fenomena spoznavno-tcorclski pomen. - Klasični nemški idealizem Kanta še radikalizira: pri Fichtcju postane absolutno postavljeni jaz pred subjekt - objekt odnosom izvod ne zgolj forme, ampak tudi materije reči. Absolutni jaz proizvaja tako v praktičnem kot teoretskem smisl u kol delujoč Icnomcnc (HWdPh, 476). Lahko bi rekli, da jc Fichtc vse "pokvaril", njegov radikalizirani radikalizem je cclo na področju praktičnega uma vprašljiv. Schclling poskuša vzpostavili ravnovesje: vsi življenjski pojavi bi naj izvirali iz enotnosti realnega in idealnega, ki naj bi bila pred vsakim subjekt - objekt nasprotjem ("Vorlcsungcn uber die Mcthodc des akademisehen Studiums", 1803). Pri Heglu postanejo stvari bistveno bolj zapletene: "Fcnomenologija duha" kot znanost izkustva zavesti ima na razpolago pojave /"Erschcinungcn"/, je kot taka znanost o pojavih, predstavitvenih formah absolutnega duha. Tisto, kar je pri Heglu bistveno, jc nczvcdljiva logika pojava in bistva: bistvo ni nekaj izza ali onstran pojava, pač pa, ravno kolikor bistvo je, kolikor eksistira, jc cksistcnca pojav. Od tod Heglov znani stavek "Das Wcscn muss erseheinen.", ki ga najdemo napisanega na več mestih pri Heglu /"Philosophischc Propadcutik", " Wisscnschaft der Logik", "System der Philosophic".../- (HWdPh, 477). Za Schopcnhauerja je najpomembneje pri Kantu to, da jc postavil razliko med pojavom in stvarjo "na sebi", čeprav dojema pojav bistveno drugače: pojav da jc" Majin pajčolan". Pri Nictzschcju postane pojav videz, fikcija, prevara (HWdPh, 477). Usodno pa opredeli dojelje fenomena v dvajsetem stoletju fenomenološki način motrenja, ki ga zastavi in razvije Edmund Husserl. Za ustrezno dojelje fenomenov je potrebna ustrezna naravnanost, in sicer "fenomenološka naravnanost" / "phanomenologisehe Einstellung"/, ki se bistveno razlikuje od tistega, kar imenuje Husserl "natiirliehe Einstellung". Dostop do "fenomenološke naravnanosti" je možen skozi proces fenomenolokih redukcij, fenomeni pa postanejo zahtevane "stvari same". Bistvenega pomena za Husscrla in njegovo razumevanje fenomenov je Kantova ideja transcendentalne konstitucije. Husserlu gre za motrenje "čistih fenomenov", njegovo izjemno obsežno delo pa je posvečeno temu problemu. Zavest je vedno zavesi o nečem, za zavest so konstitutivni akti zavesi, tem aktom zavesti pa ustrezajo znotraj pozicije fenomenološke redukcije čisti fenomeni kot korelati zavesti, ki razgrinjajo svoje imanentno bistvo: noesis, noema in odnos intencionalnosti. Husscrlijanska radikalnost je v tem, da nimamo na razpolago pri motrenju fenomenov nikakrSnc vnaprejSnje ontološke opore, pa tudi nikakrSnc druge ne. Nas zanima v prvi vrsti hermenevtično dojelje fenomena in v neposredni zvezi s tem "hermenevtična fenomenologija". Nekje smo napisali, da gradi naš poskus hermenevtične fenomenologije na liniji: Heidegger : Gadamer- Hetti- Ricoeur. Še prej nekaj besed o "ideji fenomena" pri Jcanu-Paulu Sarlreu (Mcrlcau:Pon-tyjcv model fenomenologije bomo poskušali razumeli pri razvijanju problematike "telesa" kot "forme sveta življenja"): v svojem izhodiščem pristopu v delu "Bit in nič" je Jcan-Paul Satre dovolj sistematičen: najprej poskuša razumeli "idejo fenomena", nato fenomen biti in bil fenomena. Fcnomcnologijo razume kot redukcijo tistega, kar je, na niz pojavov, ki ga manifestirajo; da so bili tako različni dualizmi preseženi z monizmom fenomena. Fenomeni, da niso niti notranji niti zunanji, napotujejo eden na drugega, noben ni privilegiran. Sartre uporablja dvoje terminov: "appariton" in "phenomene". Da to pomeni da dualizem biti in fenomena ni več legitimen, da je bit tistega, kar je, ravno tisto, kar se pojavlja; da sam fenomen ne podpira nič, kar bi bilo različno od fenomena; fenomen poseduje svojo lastno bit. V tem smislu je fenomen biti za Sartrca ontološki ("L'etrc ct le neant", Essai d' ontologic phenomcnologiquc, Gallimard, Paris 1977, str. 1!-lfi). Lahko bi rekli, da Sartre tu stvari produktivno poenostavi, medtem ko je bil problem fenomena za Husscrla celo življenje problem. To v veliki meri stori tudi Heidegger. - Še nekatere stvari so zanimive v zvezi s problemom "fenomena", oziroma v zvezi s tistim, kar so Grki imenovali "phainomenon". V Rillerjevcm slovarju na jdemo naslednjo naznako: kolikor obstaja med fenomenološko tradicijo in jezikovno analitično filozofijo, še prav posebej s takoimenovano "Ordinary Language Philosophy" določena bližina, se razteza ta tudi na pojem fenomena. To še prav posebej velja v zvezi z uvidom, da filozofska analiza nima opravka zgolj z besedami, pač pa vedno hkrati tudi z dejanskostjo, ki prihaja skozi besede do besede. Pomembno je tu tcmaliziranje Witlgcnstcinove relacije med "Sprachspiclc" in "Lebcnsformcn"; da se da uvrstili v ta kontekst tudi pragmatično orientirano lingvistično fcnomcnologijo J.L. Austina (H WdPh, 4S1). Hcidcggrovo dojelje in tcmaliziranje pojma "fenomena" najdemo v sedmem paragrafu "Biti in časa", paragrafu z naslovom "Die phanomenologisehe Methodeder Untersuchung" ("Scin und Zcit", zehnte, unveranderte Auflagc, Tubingen 1963, str. 27-39), paragrafu z. razdelki: A. Der Bcgriff des Phanomcns, B.Dcr Bcgrilf des Logos, G. Der Vorbcgriffdcr Phiinomcnologic; o fenomenooški metodi ontologije tudi v M. Heidegger "Die Grundproblcmc der Phanomcnologie", Gcsamtausgabc, Band 24, Frankfurl/M 1975, str. 461-469. - Na tem mestu nas zanima Hcidcggrovo razvitje pojma fenomena. Odgovarjanje na vprašanje po smislu bili prepostavlja kot raziskava določeno metodo; to metodo, oziroma "Bchandlungsart", označi Heidegger kol fenomenološko, pri čemer razume osnovno zahtevo fcnomcnologije skozi zahtevo "zu den Sachcn sclbst!". Če je tako fenomenologija znanost o fenomenih, velja po Hcideggru fiksirati pomena besed "fenomen" in "logos". Na tem mestu nas zanima listo, kar razume Heidegger kot pomen besede "fenomen". Da izvira grški izraz, "phainomcnon" iz glagola "phamcsthai", ki pomeni "kazati sc"; da pomeni tako "phainomcnon" toliko kot: tisto, kar sc kažc/"das, was sicli zcigt"/, tisto kazoče sc/" das Sichzeigcndc"/, tisto očitno /"das Offcnbarc"/- (SuZ,28); v osnovi "phai'ncslhai"da je glagol "pharno": spraviti na dan /"an den Tag bringen"/, postaviti v svetlobo /"in die Helle slcllcn"/; "pharno" da pripada deblu "pha-", kakor "phos", luč, svetloba, sc pravi nekaj, v čemer lahko postane nekaj očitno, oziroma na sebi samem vidljivo. (SuZ,28) - Na tem mestu pa potegne Heidegger takojšen sklep: da velja tako fiksirali naslednji pomen besede "fenomen": tisto, kar - se- samo- na - sebi - kaže/"das Sich-an-ihm-sclbst-zcigcnde"/, tisto očitno /" das Offcnbarc"/. In dalje: "phainomena" bi potem predstavljali celoto tislega, "was am Tagc liegt oder ans Licht gcbracht werden kann" /SuZ,28), to pa Grki imenovali enostavno "ta onta", bivajoče /"das Scicnde"/. Težave nastanejo, kerse bivajoče lahko kaže kot tako, kot je, ali kot tako, kot ni na sebi. Takšno vrsto "sebc-kazanja"/"Sichzcigcn"/pa da imenujemo "Schcincn", imeti tak ali drugačen videz; da ima tako v grščini beseda "phainomcnon" tudi pomen "das Scheinbarc", "navidezno", ali" der Schcin", "videz". Kako mojstriti ta dva nasprotna pomena: "das Sichzeigcndc" in " Schcin"? Oba pomena velja po Hcideggru motriti glede na njun strukturni odnos; v tem smislu sc da reči naslednje; v pomenu "phainomcnon" kot "Schcin" že leži izvornejši pomen "das Offcnbarc" in to tako, da utemeljuje izpeljanega. Hcideggru gre za izvoren pomen, vendar poudarja, da niti izvorni niti izpeljani pomen nc dosegala tistega, kar menimo pod besedo "Erschcinung", "pojav", ali celo "blossc Erschcinung" (SuZ, 29). - Da tako "Erschcinen" ni" Sich/.eigcn im Sinnc von Phanomcn", da pa jc "pojavljanje" možno zgolj na osnovi nečesa, kar sc kaže, se pravi fenomena. - Hcideggru gre tu za to, da jasno razloči "Hrscheinung" od tistega, kar imenuje "Phiinomen": "Phanomcnc sind demnach nie Erscheinungcn, wohl aber ist jede Erschcinung angewiesen auf Phanomcnc" (SuZ, 30). Ob sicer različnih možnostih pomenskih razsežnosti besede "Erschcinung", gre Hcideggru predvsem za tematiziranjc "fenomena" kot "fenomen" fcnomcnologije. Fenomen kot "das Sich-an-ihm-sclbsl-zcigcndc" pomeni Hcideggru nadalje odlikovan način srečevanja nečesa. Da velja še odgovoriti, katero bivajoče jc nagovorjeno kot "fenomen". Kolikor to ni storjeno, in kolikor ostaja odprto, ali je "das Sichzeigcndc" sploh neko bivajočeali bitni karakter bivajočega, potem lahko govorimo po Hcideggru zgolj o formalnem pojmu fenomena (SuZ,31). - Scen korak naredi Heidegger, preden fiksira svoj pojem fenomena; razmeji ga od "vulgarnega" pojma fenomena. Pravi takole: če pa razumemo pod tistim, kar sc kaže bivajoče, ki je dostopno v kantovskem smislu skozi empirično zrenje, potem da prihaja formalni pojem fenomena do ustrezne aplikacijo: "Phanomcn in diesem Gcbrauch crliillt die Bcdculung des vulgaren Phanomcnbegriffs. Dicscr vulgare istaber nicht dcrphanomcnologischc Begriff von Phanomcn" (SuZ,31). Kaj so potem fenomeni fcnomcnologije, kot jo razume Heidegger? Fenomeni fenomenologijc so tisto, kar je vulgarno razumljenim fenomenom vedno že "vorgiingig und mitgangig", se pravi, kar je vedno že pred njim in z njimi, kar se pred njim in z. njimi netematizirano že kaže, pa lahko postane tematsko, da je lahko tematsko spravljeno do "Sichzeigen",,"... und dieses Sich-so-an-ihm-selbsl- zeigende ("Formen der Ansehauung") sind Phanomcne der Phanomcnologic" (SuZ, 31). Predpostavka za ustrezno razumevanje fenomenološkega pojma fenomena je tako po Hcideggru uvid v smisel in pomen formalnega pojma fenomena in njegove ustrezne aplikacije v vulgarnem pomenu. Naslednji, ki nas bo zanimal, bo Hans-Georg Gadamer. Kaj lahko pri njem tematiziramo kot fenomen njegovega hcrmcncvtičncga motrenja? Ali sploh lahko pri njem govorimo o hermenevtični fenomenologiji? Na kakšen način so konstituirani fenomeni filozofske hermenevtike? Kaj pomeni, da filozofska hermenevtika načelno ni uvrščana med fenomenološke smeri? Določene odgovore na ta vprašanja dobimo v Uvodu Gadamcrjcvcga dela "Resnica in metoda ": "filozofska hermenevtika sprejema po Gadamcrju "die Gcwissenhaf-tigkeit phanomenologiseher Deskription, die Husserl uns zur Pflicht gemacht hal", nadalje, širino zgodovinskega horizonta, znotraj katerega je Dilthcy postavil vse filozofiranje, odločilno pa deluje znotraj Gadamcrjcvih razmišljanj Heidcggrov preboj. Stvari so tu povedane dovolj jasno: Gadcmerjcva filozofska hermenevtika je hermenevtična fenomenologija par excellence, res pa je, da to ni več Heidcggrov model hcrmcncvtičnc fenomenologijc. Kaj jc fenomen hcrmcncvtičnc fenomenologijc filozofske hermenevtike? Izšli bomo iz dveh premis: edino, kar hermenevtika predpostavlja, je jezik, bit, ki jo lahko (raz)umcvamo, je jezik; "fenomeni" filozofske hermenevtike kot hcrmcncvtičnc metodologije so tudi jezikovno ustrojeni načini bivanja; tako ustrojeni načini bivanja pa se dajejo skozi hermenevtično izkustvo. In kaj je hermenevtično izkustvo: Da bi odgovoril na to vprašanje, je napisal Hans-Georg Gadamer knjigo z. naslovom "Resnica in metoda" in podnaslovom "Temeljne poteze filozofske hermenevtike"; troje osnovnih področij je zajeto v treh delili: 1,- Razgrnitev vprašanja po resnici ob izkustvu umetnosti, II. - Razširitev vprašanja po resnici na (raz)umevanjc v duhoslovnih znanostih, 111. - Ontološki preobrat hermenevtike ob vodilni niti jezika. Emilio Betti jc izdelal svoj koncept "hcrmcncvtičnc fenomenologijc". Podrobneje smo se ukvarjali z njim v študiju z naslovom "Bctlijcva konccptualizacija hcrmcncvtičnc metodologije"); kaj so "phainomena" te fenomenologijc? Koncipirana je prin-eipiclno metodološko, njeno izhodišče jc fenomenologija Nicolaia Hartmanna (predvsem delo " Das Problem des gcistigcn Scins"- 1928), delno tudi nekatere ideje iz Heglove "Fenomenologijc duha", "phainomena" pa so "objektivacije duha" (" die Objcktivationen des Gcistcs"), in sicer "objektivacijc duha" kol predmet discipliniranega postopka "razumevanja in razlage". Kaj jc fenomen v hermenevtični fenomenologiji Paula Ricocurja? Tisto, kar se daje razumevanju in razlagi, oziroma interpretaciji pri Paulu Ricocurju na razpolago, je simbol, simbol tu dojet kot pomenska struktura, kjer označuje neposredni, primarni, dobesedni smisel, po vrhu še drugi, posredni, sekundarni, figrativni smisel, ki je lahko dojet samo preko primarnega.(Paul Ricocur:"Le Conflit des Interpretations" /"Essais d'hcrmcncutiquc"/, Paris 1969, str. 16); to področje izrazov z dvojnim ali večkratnim smislom konstituira po Ricocurju pristno hermenevtično polje. Ti izrazi so "phainomena" hcrmcncvtičnc fenomenologijc Paula Ricocurja, simbol (izraz z dvojnim ali večkratnim smislom) in interpretacija (proces razumevanja in razlage) pa postaneta komplementarna pojma; napotujeta eden na drugega. (Več o tem v študiji z naslovom: "Konflikt interpretacij kot resnica soočanja različnih hermenevličnih modelov"). V tej študiji bomo poskušali razviti naš pojem fenomena, vendar najpoprej še nekaj besed o fenomenologiji kol znanosti o fenomenih; različni zgodovinski koncepti fcnomcnologije so komplementarni različnim konceptom fenomena oz. fenomenov; vnaprejšnja oznaka fcnomcnologije kol "znanosti o fenomenih" je tu izrazito pogojne narave, še najbližja Heglovi oznaki fcnomcnologije kol " znanosti izskuslva zavesti". Hkrali izhajamo tu iz predpostavke, da se jc moč prebili do "novega" koncepta fcnomcnologije samo in edino skozi zgodovinski premislek. Sam izraz "fenomenologija" sc prvič pojavi v delu J.H. Lamberta, delu z nas-lovom:"Ncucs Organon oder Gcdankcn iiber die Erforschung und Bczcichnung des Wahrcn und dessen Unterschcidung vom Irrlhum und Schcin" (l764).Tu pomeni fenomenologija kot četrli del "splošnega vcdoslovja", "teorijo videza in njegovega vpliva na pravilnost in nepravilnost človeškega spoznavanja" (HWdPh, 4