Čitalnica | Recenzije 225 Antonija Todić Strukturna nemožnost emancipacije žensk v kapitalizmu BURCAR, LILIJANA (2015): Restavracija kapitalizma: repatriarhalizacija družbe. Ljubljana: Sophia. Že iz naslova recenzije je mogoče razbrati, da delo Restavracija kapitaliz- ma: repatriarhalizacija družbe predsta- vlja proces ponovne vzpostavitve patri- arhalnih družbenih razmerij v postsoci- alističnih državah, s poudarkom na pri- meru Slovenije po razpadu socialistične Jugoslavije. Ta je z različnimi ukrepi, ki jih avtorica v besedilu natančno razčle- ni, spodkopala »temelje institucionalne- ga patriarhata« in razkrojila »ekonom- sko odvisnost žensk od moških, s tem pa njihovo strukturno podrejenost v družinski skupnosti« (str. 43). Z vzposta- vitvijo kapitalističnega produkcijskega načina se je začela sistematična raz- gradnja vseh tistih socialnih institucij in zakonov, ki so ženskam v socializmu omogočali družbenoekonomsko eman- cipacijo, kakršne kapitalistične države nikoli niso poznale. Besedilo iz številnih feminističnih del, ki so v teh letih izšle v Sloveniji, izstopa s svojim socialistič- no-feminističnim teoretskim aparatom, ki patriarhat in kapitalizem razume kot »strukturno zraščena« sistema, in s sis- tematično analizo empiričnih podatkov o položaju žensk tako v kapitalističnih kot v socialističnih družbah. V nasprotju z večino feminističnih teorij, ki patriarhat obravnavajo kot nadzgodovinsko zatiranje žensk s stra- ni moških (to naj bi izhajalo iz njihove vnaprej predpostavljene biološke, psi- hološke ali družbene premoči), Burcar poudarja, da moramo podrejenost žensk razumeti kot zgodovinsko specifi- čen in sistemski pojav. V sodobnih druž- bah je institucionalni patriarhat namreč »strukturna značilnost kapitalističnega sistema ne glede na njegovo trenutno pojavno obliko« (str. 5). Glavni mehani- zem ohranjanja patriarhalne hierarhije v kapitalizmu je t. i. hraniteljski model, v katerem moški zasedejo mesto pro- duktivnih delavcev, ki z mezdami pre- hranjujejo svoje družine, ženske pa opravljajo (brezplačno) »podporne sto- ritve« na domu. Učinek vzpostavitve dveh različnih skupin delavcev, primar- no produktivnih in primarno reproduk- tivnih, je dvojen: na eni strani pomeni prihranek na račun brezplačnega repro- duktivnega dela žensk, za katerega bi sicer morala poskrbeti država s šolskim, pokojninskim, zdravstvenim in drugimi sistemi, ki se financirajo iz davkov in so zato z vidika kapitala strošek. Na drugi strani pa se prek hraniteljskega modela ustvari bazen razvrednotene, poceni delovne sile, saj je zaposlitev ženske razumljena kot le dopolnilni dohodek k plači primarnega hranitelja družine, moškega. Daleč od tega, da bi šlo za preživeto obliko organizacije produk- tivnega in reproduktivnega dela, ki bi z Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 266 | Čitalnica 226 množičnim vstopom žensk na trg delov- ne sile poniknila v zgodovino, se je hraniteljski model v zadnjih desetletjih zgolj prestrukturiral in posodobil. Medtem ko so socialistične družbe ekonomsko podstat podrejenega polo- žaja žensk odpravljale skozi štiri teme- lje družbenoekonomske emancipacije (polna zaposlitev za nedoločen čas, individualno pripadajoče socialne pravi- ce, podružbljanje vzgojno-varstvenega dela in polna nadomestila za porodni- ški ter starševski dopust), so bile soci- alne politike zahodnih kapitalističnih (in pozneje novopečenih »tranzicijskih«) držav usmerjene v kontinuirano zapira- nje žensk v zasebno sfero, obenem pa so ženske silile v podplačane, nezašči- tene, polformalne zaposlitve. Temeljne poteze socialnih reform zadnjih dese- tletij so namreč krčenje mreže javnih jasli in vrtcev, ki posledično nimajo zmo- gljivosti za več kot le majhen odstotek otrok, nižanje porodniških in staršev- skih nadomestil, ki večajo ekonomsko odvisnost žensk od drugih članov dru- žine, ter hkratno spodbujane zaposlo- vanja žensk za polovični čas, kar naj bi jim omogočalo lažje »usklajevanje dela in družine«, v resnici pa jih naredi za najbolj izkoriščane delavke z naj- manj socialnimi pravicami. Vse to so strukturni ukrepi, ki ženskam vsiljujejo materinstvo kot njihovo naravno vlogo, s tem pa povratno naturalizirajo spolno delitev dela in razvrednotijo delo žensk. Burcar pokaže, da so tovrstne politike značilne za vse sodobne kapitalistične države, vključno s tistimi, ki veljajo za najbolj spolno enakopravne in nastopa- jo kot zgled pozitivnih praks, na primer skandinavske države, kjer pod pretvezo »družinam prijaznih politik« že desetle- tja potekajo isti procesi udomačevanja žensk in pozasebljanja reprodukcije. Ideja kapitalističnega patriarhata kot enotnega sistema sicer ni nova. Razmerje med kapitalističnim izkorišča- njem in podrejenostjo žensk je bilo eno osrednjih vprašanj »zahodnega marksi- stičnega feminizma« (termin, ki ima pri avtorici izrazito slabšalen prizvok) v drugi polovici dvajsetega stoletja. Glede na sicer rigorozno in lucidno analizo položaja žensk v kapitalizmu preseneča precej dismisivna obravnava desetletij razprav marksističnih feministk. Četudi jim je mogoče očitati številne nedo- slednosti, jih je nemogoče zreducirati zgolj na »teorijo dveh sistemov« – torej idejo, da sta kapitalizem in patriarhat dva povsem ločena sistema, ki delu- jeta neodvisno drug od drugega. Že ob začetku razprav o njunem odnosu namreč ni bilo nikakršnega konsen- za med avtoricami in tudi znano delo Heidi Hartmann o »nesrečnem zakonu marksizma in feminizma«, ki ga Burcar navaja kot tipičnega predstavnika teo- rije dualnega sistema, je razmeroma hitro naletelo na nestrinjanje, sčasoma pa je tudi na zahodu prevladala ideja enotnega kapitalističnega patriarhata, ki ga zagovarja avtorica. Poleg tega, da jih omeji na teorijo dveh sistemov, Burcar marksističnim feministkam očita nepoznavanje ali celo namerno igno- riranje dosežkov dejansko obstoječih socializmov na področju emancipacije žensk, a kot prizna tudi sama, je njihove »zablode« mogoče vsaj deloma pripisati odrezanosti zahodnega sveta od komu- nističnega bloka v mccarthyjevski dobi, med razloge pa lahko štejemo tudi Čitalnica | Recenzije 227 nedostopnost denimo jugoslovanske literature v angleščini in drugih jezikih. Govoriti o (zlo)namernem »izkrivljanju in degradaciji« socialistično-feministič- ne teorije se tako zdi pretirano, marksi- stični feminizem pa pri Burcar mes- toma nastopa prej kot slamnati mož kakor dejansko obstoječa in uniformna teoretska smer. Namesto popolnega zavračanja njihovega dela bi bilo nema- ra produktivneje proučiti specifične materialne pogoje, v katerih je marksi- stično-feministična teorija nastajala, in kako so ti pogoji vplivali na njen razvoj. Še zlasti v zadnjih letih je med zaho- dnimi avtoricami ravno kritična refleksi- ja konceptov in pojmov, ki so izšli iz t. i. domestic labor debate in drugih razprav, proizvedla (vsaj nastavke za) plodnejše obravnave vrste različnih problemov na področju družbene reprodukcije, od prostitucije do poporodne depresije. Burcar sicer pravilno ugotavlja, da »če se omejimo samo na to, kako se mani- festirajo kategorije spola, ne da bi se zavedali njihovih strukturnih vzvodov, se kvečjemu lahko osredotočimo le na izolirane kulturološko označene tema- tike in na videz nepovezana, razdro- bljena vprašanja« (str. 41). A to še ne pomeni, da partikularni problemi niso vredni proučevanja oziroma da ne pot- rebujejo razlage, le da mora ta upošte- vati širši kontekst določenega pojava. Z različnimi (torej tudi neekonomski- mi) vidiki patriarhata se je navsezad- nje treba ukvarjati tudi zato, ker tudi sprememba produkcijskega načina z ničimer ne zagotavlja popolne odprave spolne neenakosti. Drugače poveda- no, četudi drži, da sta kapitalizem in patriarhat neločljivo povezana, odprava razrednega izkoriščanja sama po sebi ne privede nujno do razgradnje patri- arhalnih vzorcev, ki se lahko, v drugačni obliki, ohranijo tudi v socialistični družbi – na tej točki se zdi analiza pri Burcar nekoliko teleološka, saj predpostavlja, da po izkoreninjenju institucionalnega patriarhata po določenem času odmre tudi patriarhalna »ideologija«, z njo pa preostanki podrejenega položaja žensk. Knjigi, ki za svoj predmet raziskova- nja vzame institucionalne mehanizme, s katerimi kapitalizem ustvarja razlike med moškimi in ženskami, seveda ne moremo očitati, da ne obravnava dru- gih problemov. Besedilo je, še zlasti za slovenski prostor, nesporno dragocen prispevek k teoriji. S svojim celostnim, sistemskim pristopom nastopa proti individualistični (in pogosto moralistič- ni) obravnavi problemov žensk, ki pre- vladuje v javnosti in v akademskem feminizmu. Ta se večinoma osredinja na površinske oblike neenakosti žensk, ne da bi se dotaknil strukturnih razmerij, ki te neenakosti proizvajajo. V liberalnem feminističnem diskurzu mrgoli pozivov k enaki zastopanosti žensk na vodilnih položajih, k enakemu plačilu za enako delo, k enaki razdelitvi gospodinjskih opravil, kakor da bi šlo predvsem za stvar dogovora med posamezniki in nazadnjaške spolne stereotipe, s tem pa se le še utrjuje predstava, da je družina kot temeljna institucija kapi- talističnega patriarhata »od politične ekonomije ločena, ne pa vanjo vgrajena skupnost« (str. 198). Medtem ko sloven- ske feministke danes prebijajo stekleni strop, neoliberalne politike nemoteno rušijo temelje družbenoekonomske emancipacije žensk.