Andrej ©kolkay Številni obrazi rasizma na Slovaškem Rasistična gibanja obnašanje skupin, proti katerim usmerjajo sovražno delovanje, opisujejo in pojasnjujejo z neke vrste determinizmom. Struktura in zgodovina neke skupine ljudi naj bi na posebne načine omejevala njihovo obnašanje. (Rex, 2000: 70) Pri modernem rasizmu tako niti ne gre zgolj (ali sploh ne) za splošno definicijo in vrednotenje bioloških razlik, bodisi resničnih bodisi namišljenih, v prid tistega, ki jih definira in razvija, ter v škodo tistega, ki je podvržen aktu definiranja, za zagovarjanje (socialne in fizične) sovražnosti in napadov, kot sugerira Memmi (Memmi, 2000: 184). Star oz. tradicionalen koncept rasizma je bil vsekakor biološki oz. genetski, saj je bil razumljen kot nauk o superiornosti ene od ras. Sodobne študije rasizem večinoma definirajo precej širše: kot nauk, kot družbenoekonomski sistem zatiranja ali kot način akcije. (Garcia, 2001) Garcia predlaga, da bi rasizem razumeli kot v osnovi izprijeno ter iz rase izhajajočo vrsto zlonamernosti ali prezira do blaginje nekaterih, katere osrednjo in najbolj izprijeno obliko predstavlja sovraštvo, ki ga je posameznik deležen zaradi rase, ki mu je pripisana. Rasizem vsebuje naše potrebe, namene, odobravanja in odpore ter oddaljenost le-teh od moralnih kreposti (Garcia, 2001: 259). Ali rase v resnici obstajajo? Večina raziskovalcev bi se verjetno strinjala z Van den Berghenom (Van den Berghen, 2001: 104), ko pravi, da človeških (bioloških) ras kot dobro definiranih podvrst ni, obstajajo pa delno genetsko osnovane vedenjske razlike med individuumi, spoli, starostnimi skupinami in populacijami. A vendar so tudi te majhne in nepomembne razlike dovolj, da omogočajo g obstoj rasizma. Na ravni vsakodnevne izkušnje in socialne reprezentacije rasa J nedvomno še vedno ostaja močna politična in družbena kategorija, okoli katere = posamezniki in skupine organizirajo svoje identitete in politično delovanje. Zato i je natančneje govoriti o "rasiziranih"1 skupinah kot o rasnih skupinah, saj je rasa J proizvod rasizma, in ne obratno (Solomos in Schuster, 2000: 78). J 1 Izraz "rasizirana" (v angleščini "racialized group") je neologizem in se nanaša na skupino ljudi, ki jo rasizem 2 oz. diskurz rasizma šele ustvari, naredi za raso. (Op. prev.) Kdaj se pojavi rasizem? Van den Berghe (Van den Berghe, 2001: 108) verjame, da se pojavi z migracijo na dolge razdalje, a vztraja zgolj toliko časa, dokler družbene ovire zoper eksogamijo preprečujejo mešanje in s tem ponovno vzpostavitev bolj tipične situacije, kjer so genetske razlike znotraj skupine večje od razlik med posameznimi skupinami. Zanimivo bi bilo ugotoviti, kako to, da je Brazilija postala (neke vrste) večrasna družba, medtem ko ZDA ostajajo "rasno" bolj razdeljena nacija. Obstajata lahko tako individualni kot institucionalni rasizem. O osebnem rasizmu govorimo takrat, ko in dokler je neka oseba rasistična v svojih željah, načrtih, ciljih in, najbolj opazno, ko ta rasizem usmerja njeno delovanje. Institucionalni rasizem obstaja takrat, ko in dokler ljudje, ki neko institucijo sestavljajo, njene namene, načrte ... opredelijo kot rasistične, posebno še, ko ta rasizem usmerja njeno delovanje. Ko se rasizem "iz src" posameznikov razbohoti do te mere, da postane institucionaliziran, je to začetek institucionalnega rasizma (Garcia, 2001: 266). Zdi se, da ima institucionalni rasizem to sposobnost, da se nadaljuje tudi še potem, ko individualni rasizem večinoma že zamre. Institucionalni rasizem je nič manj kot individualni rasizem lahko učinkovit ali neučinkovit, lahko je škodljiv ali neškodljiv (Garcia, 2001: 292). Rasizem je moč razumeti kot diskriminacijo, izkoriščanje ali zatiranje, ki obstaja med skupinami in presega običajno dogajanje na trgu, kadar posameznik nima možnosti, da bi eno skupino zapustil in se pridružil drugi. Ta sistem se opravičuje z deterministično teorijo (Rex, 2000: 71). Sodobno razumevanje rasizma meče novo luč na polemiko o poskusih omejevanja rasističnega""sovražnega govora". V nasprotju z rasno napadalnim govorom, ki ga definirajo njegovi (realni ali verjetni) učinki, definicijo rasističnega sovražnega govora izvajamo iz njegovega izvora, to je, kolikor izraža in tako tudi je samo dejanje rasno usmerjenega sovraštva. Neke pripombe tako ni moč označiti za rasističen sovražni govor zgolj na osnovi tega, kaj je bilo rečeno, pogledati je treba tudi, zakaj je govorec to rekel. Z rasnim obrekovanjem in slab-šalnimi pridevniki obremenjen govor je nedvomno sovražen, težko pa je na drugi strani ponuditi prepričljive dokaze, da se za polemičnimi mnenji, ki rasisti tičnih žaljivk sicer ne vsebujejo, skriva zlohoten motiv, opozarja Garcia (Garcia, 1 2001: 272-273). i Sociologi, ki so preučevali učinke rasizma, so ugotovili, da govor, ki komu- 1 nicira nizko stopnjo spoštovanja do posameznika zavoljo njegove rase, v žrtvi J precejkrat povzroči vznik ravno tistih značilnosti, ki ji jih pripisuje. To je zgolj J dodatna krivica, ki jo utrpijo žrtve poleg ostalih bolj splošnih, ki so povezane z 1 rasizmom in rasističnim ravnanjem ter s specifičnimi duševnimi in čustvenimi "y pretresi (Delgado, Stefanic, 1997: 8). "c RASIZEM NA SLOVAŠKEM Glavne tarče rasno motiviranih zločinov na Slovaškem so Romi in temnopolti, če se izrazimo enostavno, a pravilno. V milejši obliki so ti ljudje pogoste tarče prezira v specifičnih šalah. Dogodilo se je na primer, da so bili mobilni telefoni enega od ponudnikov storitev mobilne telefonije preplavljeni z rasističnimi sporočili, ki so obljubljala 50 minut zastonjske uporabe omrežja za vsakega ubitega Roma (Ochrana mensin ..., 2001: 3). Sklepati je moč, da lahko obstaja vsaj posredna povezava med sovražnim govorom in sovražnimi dejanji. Sodeč po Danielu Miloju, predstavniku nevladne organizacije "Ljudje proti rasizmu", so žrtve rasno motiviranega sovražnega govora v približno polovici vseh obravnavanih primerov Romi, v ostali polovici primerov pa Zidje (podatek velja za internetne klepetalnice in elektronsko pošto, naslovljeno na to NVO). Med 18 policiji prijavljenimi primeri rasizma, ki jih je ta nevladna organizacija prijavila v letu 1999, je bilo 15 primerov sovražnega govora. Leta 2001 je Ljudje proti rasizmu 20 od 60 obravnavanih primerov označila za primere sovražnega govora. Uradna statistika policije iz leta 2001 govori o 40 rasno motiviranih zločinih (Pravda, 18. marec 2002: 2). Ljudje proti rasizmu predvideva, da je resnično število tovrstnih primerov do stokrat večje. Columbus Igboanusi iz Lige aktivistov za človekove pravice (Tolerancia 6/2002: 2) je v letu 2001 naštel 85 rasno motiviranih zločinov. Policijska statistika je v letu 2000 naštela 35 rasno motiviranih zločinov in v letu 1999 21 tovrstnih primerov (The Slovak Spectator, marec 2002: 3). Urad generalnega državnega tožilca govori o 35 primerih v letu 2001, medtem ko je bilo leta 1999 obravnavanih zgolj 15 primerov, v primerjavi z 21 leta 1998 in 19 leta 1997 (The Slovak Spectator, februar 2002: 2). Čeprav je ta porast moč pripisati tudi boljšemu monitoringu, se zdi, da število primerov sovražnega govora v zadnjem letu ali dveh resnično narašča. Delen vzrok tega je verjetno tudi nihanje "količine" rasizma in sovražnega govora na Slovaškem. Povedano z drugimi besedami: število primerov je odvisno od tega, kako na splošno "popularen" postane rasizem in posebej sovražni govor v nekem obdobju, recimo med srednješolsko populacijo. e Odkar je Slovaška neodvisna država, so njena sodišča izdala pet J