izvirni znanstveni članek UDK 1 Simmel 6. Spoštovanje življenja CVETKA TČTH Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek z a filozofijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana izvleček Pri Georgu Simmlu tvori pojem življenja središče njegovih življenjskofilozofskih nazorov. Življenje je najprej več-življenja in nato več-kot-življenje. Zadnja metafizična problematika življenja je v tem, da je življenje brezmejna kontinuiteta in obenem z mejo določeni jaz. Njegovo najbolj notranje bistvo je samopreseganje in ideja nesmrtnosti pomeni po Simmlu intenziven občutek za to samopreseganje življenja. Tisti, ki želi filozojirati, se po Simmlu ne sme oklepati zgodovine filozofije, ker je filozofija naknadna označitev subjekta in ima zato povsem individualen značaj -kaže dušo filozofa. Pozneje se je Kar! Jaspers opirat na njegov moto, da je zgodovina filozofije zgodovina velikih filozofov, kar je razvidno iz njegove knjige "Veliki filozofi". Ključne besede: Simmel, metafizika, nesmrtnost, etika, kultura, filozofija življenja ?-usa mmenfassung respekt vor dem leden Der Bcgriff des Lebens bildet das Zentrum der lebcnsphilosophischen Ansichten bei Georg Simmel. Das Leben heifit zuerst Mehr-Leben und zweitens Mehr-als-Leben. Die letzte metaphysische Problematik des Lebens liegt darin, dafi es grcnzenlose Kontinuitdt und zugleich grenzbestimmtes Ich ist. Sein innerstes Wesen ist, iiber sicli selbst hinauszugehen und die Idee von >»• sir. 31 Isto (udi LA, sir 104. 'A sir 149 tistih posameznih momentov življenja, skozi katere smrt učinkuje in jih notranje omejuje."9 Walter Schulze mu tako priznava, da je glede na pokantovske tendence izrinjanja metafizike smrti in nesmrtnosti, še posebej znotraj nemške filozofije, celo častna izjema.1" 2. Dull in telo Zato da bi filozofija dosegla življenje, je Simmel zelo očitno zavračal dualizem duha in telesa in ga ukinjal s celostno enačbo, ki se glasi življenje. Vendar, da bi ga dojeli, ne moremo samo po poti pojmovne analize. Tako Heinz Heimsoeth povsem točno ugotavlja: "Življenje je predpostavljeno kot naravnost nepojmljivo med vsemi spreminjajočimi se izrazi v življenjskih oblikah in idejnih tvorbah; njegova neizčrpna aktualnost se izmika vsakršni pojmovni statiki in vsaki vnaprej začrtani konstrukciji; naši pojmi sami so vselej funkcije in nazorsko pogojena gledišča neke življenjske stopnje, nikakor ne povsem dokončne in adekvatne fiksacije njegove notranje strukturne zakonitosti."11 Da bi Simmel življenje uspel reflektirati - kot filozof-, seje obrnil na pomoč k umetnosti. Ko razpravlja o elementarnem izbruhu vitalnih sil, razberemo, da vzgib življenju ni beseda, golo poimenovanje - recimo tistega, ki zna pač lepo govoriti -, ampak je prej to, kar te pritegne enkrat kot plima, drugič kot oseka. Življenje je izrazno in Simmlova filozofija je kot povabilo, da s pomočjo filozofije njegovo izrazljivost stopnjujemo, tako da nam je tu po njegovem opozorilu vzor denimo Van Gogh s svojo strastni) vitalnostjo, ki je mnogo širša kot samo upodobljeni slikarski svet. Kar množice ljudi nagovarja, da trumoma obiskujejo galerije z Van Goghovimi slikami, je "žareča, očitna spontana vitalnost".12 Nekaj podobnega velja po Simmlu celo za abstraktno umetnost, kajti dejstvo, da ta ne odbija, ampak, nasprotno, privlači, izvira iz občutka, celo strasti "do neposrednega, neprikritega samoizražanja".13 Je torej abstraktna umetnost slikarsko utelešeni ideal večne mladosti, h kateri bomo ljudje vedno težili prej kot k še tako modri starosti? Abstraktno in konkretno sta kar najbolj neposredni kategoriji življenja oziroma življenje samo, le da se zdaj srečujeta mladost in starost, biocentrična metafizika je popolna. Mladosti se upira vsakršno v sklenjeno gotovost zaprto življenje, skratka oformljeno življenje, kakršnega je odklanjala generacija 68. Mladost izpostavlja najprej in predvsem proces življenja samega, "do skrajnosti poskuša razviti svoje moči in prekipevajočo vitalnost, do posameznih objektov pa je razmeroma brezbrižna in pogosto nezvesta. V tem kulturnem ozračju je na prestol postavljeno življenje s svojimi izrazi, ki malone zaničujejo vse forme; pomen življenja mladine je tako rekoč objektiviran."14 Moč razbijanja form. v katere je naše življenje žal vkleščeno, je tukaj tolikšna, tako intenzivna, da mladost zmore celo revolucijo - juriš na nebo -, ki je njeno najbolj radikalno gibanje in s tem izvor največjih zgodovinskih sprememb. Starost s svojo "mlahavo vitalnostjo" pa se "osredotoča na objektivno vsebino življenja".15 Vendar ko Simmel razmišlja o teh dejstvih, predpostavlja največjo možno navzočnost spontanosti: izvirnost ja, vendar ne obsedenost z izvirnostjo, recimo tisto, ki človeka zavezuje že do onemoglosti in ga z ničimer ne potrjuje. |0 Geor8 Simmel: Air Memplmik des Todes, sir .11-32. Isto ic LA. sir. 104 | Waller Schul/: Hiilosopliie m der vertluderteii Well, Vcrlag (iUnther Ni-skc. Slullgarl 1993, sir 295. , -> Hcinz Heimsoeth Melaphysik der Neuzfil, Oldenbourg Verlag, MUnchen 1967. str. 210 " Georg Simmel: Izbrani spisi „ kulturi. Studia humanitatil, Ljubljana 2000. sir KI • IVav tam. 14 IVav tam, str. 82. 15 IVav tam. str. 81. Pritegnejo tudi Simmlova filozofska razmišljanja o umetnosti takrat, ko jo skuša razlagati skozi njeno zgodovino, od časov starih Grkov sem, v pomenu odprave nasprotja -nepomirljivega spora in razkola - med duhom in telesom oziroma med duhom in naravo, kar je tema, s katero po njegovem filozofija nikakor ni bila uspešna. Problem, ki ga Simmel skuša razrešiti, je dejansko odprava kartezijanskega dualizma in to prizadevanje je po njegovi ugotovitvi še posebej značilno za visoko razvito renesanso; ta, podobno kot Spinoza, razpolaga s pojmom narave, "ki telesnost in duha, substancialno formo in gibanje, bit in usodo vidi povezane v neposredni enotnosti, da te bivajo skupaj".16 In tisti umetniki, ki jim je uspelo priti do te enotnosti, so veliki umetniki. "Dualizem čutno-telesnega in duhovnega je pri Shakespearu enako ukinjen kot pri Rembrandtu,"17 ugotavlja v svojem filozofsko najmočnejšem delu iz leta 1916 z naslovom Rembrandt, ki je v bistvu monografija, docela pisana proti pojmovanju umetnosti kot čutnemu pojavu ideje, dejansko Protiplatonsko in protiheglovsko. Človeka ne moremo podvajati in življenja tudi ne, kajti življenje je enoten proces, ki kljubuje podvajanju v t. i. telesnost in duhovnost. Zanimivo je, da sta bili v Holandiji duša in telesnost v istem času, v katerem je ustvarjal Rembrandt (1606-1669), "tako dualistično in radikalno razklani znotraj filozofske teorije, da sta za omogočenje njune združitve nazadnje morali posredovati religija in metafizika".18 Pri Rembrandtu pa se njegovi portreti še zdaleč niso razšli v dvojnost telesnega in duševnega. Tudi na vrhu svoje slikarske ustvarjalnosti "telesa ni razlagal z dušo niti duše s telesom".19 Spinoza posreduje med dušo in telesom dokaj nerodno, mnogo bolj zapleteno, medtem ko duševno za sebe in telesno za sebe že izražata obstoj, vsako v svojem posebnem jeziku, tako da za enega tako rekoč ni prostora v drugem; empirična harmonija med njima je mogoča le tako, da je prav v njiju ali kot onadva izražajoča se bit popolnoma enovita, nesposobna nikakršnega diferenciranja".20 Umetnost Je nedvomno uspešnejša in umetnost "ni enotnost nečesa miselnega, kar bi bilo v ozadju elementov, temveč je njihova neposredna nazornost sama. Ta enotnost pri Rembrandtu ni nabita z viharniško dinamiko kot pri Michelangelu: tu je dosegla svojo najvišjo izrazno moč tako, da se zdi, kot da stoji neposredno pred zlomom. Pri Rembrandtu ima bolj značaj umirjene samoumevnosti."21 Velja prisluhniti še temu zapisu iz njegovega Michelangela, iz katerega po Simmlu lzhaja dokument o doseženi enotnosti in soglasju oziroma sozvočju duha in telesa: "To se dogodi najprej v obliki portreta. Kajti individualnost je telesno-duševna tvorba, ki nasprotje med telesom in dušo popolnoma opusti kot nasprotje, medtem ko duša pripada 'emu določenemu, nezamenljivemu telesu in telo tej določeni, nezamenljivi duši in ko nista Povezana le zunanje, temveč notranje, se nad njiju povzdigne individualnost kot višja enotnost, delujoča tako v prvem kot v drugem, izgotovljeni človek, in sicer izgotovljen v Posebnosti svoje osebnosti. Njegovi telesni in duševni elementi, njegova eksistenca in usoda lahko izločeni iz življenjske in bitnostne enotnosti stojijo eden zraven drugega Juje in dualistično, osamosvojeni do posebnosti. Toda kot temeljno življenje tega konkretnega človeka, katerega enovitost-edinost izražajo le na različne načine, ne vsebujejo nikakršne dvojnosti in sporov med njimi."22 Umetnost je nedvomno bližja življenju kot TTr~--- ,IC,*R Simmel: Michelangelo, nav. i/. Georg Simmel: 1'liilosophisclie Kultur. Gesammellc Essais, Allred 17 Kr"ni-' Verlag. Leipzig 1919, sir 143 (dalje lliK). IX Gcorg Simmel: Rembrandt, l-in kuitslphilosophisclier Versuch, Kun Wolf Verlag, Leibniz I'll 6, sir. 16. 19 ^v lam, str. 20. 20 ''ravtam, str. 21. 21 1>r»v tam, str. 20 22 Prav tam. (it'«g Simmel: Michelon/telo, lliK. str 143-144 znanost, tudi mnogo bližja kot filozofija, zato je že Schopenhauer zahteval, da mora filozof imeti umetniški pogled na svet, biti umetnik uma in kot tak prej razvijati umetnost kot znanost, zato da bi sploh dosegel življenje. V tej zvezi Simmel kar v nekaj svojih delih ugotavlja, da je Schopenhauer dejansko prvi moderni filozof, ki je raziskoval, kaj je življenje kot življenje. Če je za Schellinga v njegovem Sistemu transcendentalnega ideal izma (1800) umetnost edini pravi organon za filozofijo, potem je šele Schopenhauer zadovoljivo odgovoril, zakaj in kako. Na kratko: Schopenhauer v svojem Svetu kot volji in predstavi takrat, ko razmišlja "o notranjem bistvu umetnosti", ugotavlja, da umetnost razrešuje in odgovarja na vprašanja o bivanju in obstoju. Zato "je vsako umetniško dojemanje stvari izraz več o bistvu življenja in bivanja, odgovor več na vprašanje: 'Kaj je življenje?' - Na to vprašanje odgovarja vsako pristno in umetniško delo na svoj način in popolnoma pravilno."2-' Umetniško sporočilo je preprosto, jasno povedano v izrazito neposredni govorici, razumljivi vsakomur, in to sporočilo izraža "najbolj globoko bistvo vsega življenja in bivanja", kot da bi vsaka umetniška slika govorila: "Poglej sem, tu je življenje!"24 Takšen vzor filozofa, ki prisluhne najprej življenju samemu, seveda nagovarja in Schopenhauer imenuje umetnost "cvet življenja v najbolj polnem smislu te besede",25 kajti estetski odnos oziroma estetizacija je najbolj pristna uveljavitev življenja in tudi obstoja sveta. Pri tem gre za hermenevtiko hivajočega in kar na nekaj mestih jo pri Simmlu razberemo s pomočjo znane Schopenhauerjeve misli, ki pravi: "Umetnost je vsepovsod na cilju."20 In to tako na cilju, kot ne bosta znanost in filozofija nikdar, samo da filozofija zmore to veselo spoznanje biti na cilju privzeti v svojo berljivost sveta, ko po umetniškem vzoru bere iz odprte knjige sveta povsem naravnost, kot jasno oko sveta. Skratka, vpotegnjenost umetniške razsežnosti v filozofijo pomeni intenziviranje življenja že pri Schopenhauerju do te mere, da je prej filozof življenja kot pesimizma. Simmel, ki je prvenstveno filozof, se, ne glede na to, s kateri) konkretno temo se ukvarja, vedno znova sprašuje o filozofski drži, ki jo sooblikuje življenje. JUrgen Habermas v tej zvezi ugotavlja, da je pri tem filozofija življenja "razbila klasičen pojem transcendentalnega subjekta" in ugotavlja še, da so "Dilthey, Bergson, Simmel nadomestili zmožnosti tvorjenja transcendentalne sinteze z nejasno, vitalistično obarvano produktivnostjo življenja ali zavesti; vsekakor se pri tem niso znebili ekspresivističnega modela filozofije zavesti. Odločilno zanje je ludi, da so ohranili predstavo subjektivnosti, ki se povnanja zato, da bi tako nastale objektivacije ponovno pretopila v doživljanje."27 Se preden nam uspe življenje o-pojmiti, strpati pod pojem, refleksijo, je tu doživljaj. kar najbolj neposredno Čutenje, ki vključuje tako razum kot tudi kaj čustvenega, in zato se Simmel sprašuje: "Kje se nadalje vprašamo po bistvu nenavadnega dejstva, ki ga imenujemo 'doživljanje'? Kaj pomeni tole posebno razmerje življenja do stvari in dogodkov, skozi katerega se ti tako rekoč razrešijo v življenju, s katerim se asimilirajo, tako da objektivno ne postane le slika in predstava, kakor je to v spoznanju, temveč tvori momente življenjskega procesa?"28 Kot umetnik uma je filozof kar najbolj neposredno soočen z bivanjem oziroma tem kaj sveta, ki ga izrekata obe, filozofija in umetnost; 23 Arthur Schopenhauer Die Well als Wille unci Vorstellung II. nav i/. Stimilirlie Werke II (SW l-V), (uf- Wolfgang baron von LOhneysen), Suhrkamp, Frankfurt 1986, sir. 522. 24 IVav tam. 25 Arthur Schopenhauer: Die Well als Wille und Vorstellung I, SW I, str 371 20 IVav tam, str 265. Isto Se Georg Simmel: Rembrandt, sir 21 27 Jllrgen Habermas: Der pltilosophische Ihskurz der Moderne /.wtilf Vorlesungen, Suhrkamp, Frankfurt a"' Main 1985, str. 170. •ju (ieorg Simmel: Das Problem des Scliu ksals, BuT, str 8 filozofska refleksija stoji sredi življenja samega in podobno kot vsako pristno umetniško delo odgovarja na vprašanje, kaj je življenje. Toda kakor Simmel ne more brez doživljaja, tudi ne more brez napora pojma. Njegovi zapisi učinkujejo v smislu prepovedi postavljanja stroge zareze med njima, kajti med njima je maksimalna prehodnost; povedano v njegovem jeziku: ne kot sinteza, ampak kot zrasla enost. Zato tudi nikdar ne bo iz življenja delal zgolj in izključno umetnosti. Iz Simmlove rokopisne zapuščine dobimo še ta aforistični zapis: "Umetnost je naša zahvala svetu in življenju. Potem ko sta oba ustvarila čutne in duhovne oblike dojemanja naše zavesti, se jima zahvaljujemo s tem, da le z njuno pomočjo ponovno ustvarjamo svet in življenje."29 Umetniški odnos do sveta oziroma estetizacija sveta, ki reče svetu in življenju da, je ena od poti - v formi lepega -, vendar se Simmel zaveda, da življenje ni eno z umetnostjo. Zato kot filozof, ki ga kljub umetniškemu vzoru usmerja pot refleksije, mora opozoriti: "Nesmisel, daje treba narediti življenje za umetnino. Življenje ima svoje norme v sebi, idealne zahteve, ki jih je mogoče udejanjiti le po obliki življenja in si jih ni mogoče sposoditi od umetnosti, ki ima spet svoje."30 Te tendence je Simmel povzel in razvijal naprej, in resnico o bivajočem filozofija po njegovem izreka individualno s pomočjo duše kakšnega posameznega filozofa. Pri tem Simmel izrecno poudarja, da filozofija ni isto kot zgodovina filozofije, in kdor želi razumeti filozofijo, se mora potopiti v lasten tok razmišljanja, ki vsak trenutek korigira naučeno šolskost. To je tudi edina pot do zares pristnega, predvsem ustvarjalnega Življenja. Zgodovina filozofije je zanj "zgodovina velikih filozofov" in v tem je celo njen herojski značaj",31 misel, ki je zelo vplivala na Karla Jaspersa in na njegovo delo z naslovom Veliki filozofi (1957), ki pojem veličine32 podrobneje obravnava v daljšem uvodu tega dela. 29r~ 30 ,COr' Simmel: Aux item nachgelasxenen Tageburlie, 1-uA. sir. 9. 31 Pnv tam. str. 24. 32 ( 'eorg Simmel: Vber Geschiclite tier I'hilosophie. BuT, str. 40 kari Jaspers: Die groxxen Philawphen, /\ I. Piper, Mtlnchen 1959, str 29-101 Pod očitnim Jaspersovim vplivom pri nas nastane delo Antona Trstenjaka: Pet velikih. Slovenska matica, Ljubljana 1992.