PREDGOVOR: VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE V KONSTRUKCIJI INTERKULTURNOSTI Darko Štrajn Pedagoški inštitut, Ljubljana Revija Šolsko polje je bila še v času, ko je izhajala v angleščini, med prvimi revijami na svetu, ki so se osredinile na vprašanja državljanske vzgoje. Druž- bene spremembe, morda preoptimistično poimenovane z »demokratizaci- jo« (rečeno v luči sedanjega kolapsa takrat zmagovalne formule kapitalizma v spoju z demokracijo), so še posebej intenzivno zajele naš del sveta. Zato vprašanjem o »pravi« konstrukciji domnevno osvobojene družbe ni bilo vi- deti konca. Čeprav je vsaj del odgovorov dajala kar družbena praksa sama na področjih kot so politika, ekonomija, umetnost in tudi šolski sistem, je bila za iskanje dolgoročnejših in premišljenih odgovorov zadolžena tudi znanost, družboslovna ter humanistična prav gotovo še posebej. V tem najširšem okviru se je za vede o vzgoji in izobraževanju porodi- lo veliko izzivov, na katere so se odzvale z okrepljenim interdisciplinarnim sodelovanjem in z metodološko utemeljenim iskanjem stikov z vzgojnoi- zobraževalno prakso. Ta je nemara očitneje kot kdajkoli prej postala osre- dnje področje družbene reprodukcije (kot bi rekli npr. z Bourdieujem), v katerem je šolski sistem kot ne edini, a vendar poglavitni mehanizem te reprodukcije postal prizorišče včasih kar vrtoglavo hitrih sprememb. Hkrati s tem se je oblikovala tudi podlaga za temeljitejši razmislek o vlogi šolstva v praksah konstrukcije družbe, med katerimi imajo vidno vlogo državljanstvo, upravljanje javnih sistemov, procesi socialne diferenciacije, družbeno komuniciranje in na vse to občutljivi kulturni obrazci. Prispevki v tej številki Šolskega polja se s svojimi obravnavami pojava multikulturnosti in z refleksijami o možnih praksah interkulturnosti v šolah večinoma vpisujejo v to široko problemsko področje. Pri tem sodelujoči av- torji, kajpak vsak na svojem strokovnem področju, opozarjajo na temeljne teoretske razsežnosti problematike, ki jo postavljajo nove globalne realno- sti. Obenem pa razpravljajo o bodisi bolj hipotetičnih bodisi o že preizkuše- nih ali empirično ugotovljenih oblikah delovanja vzgojnoizobraževalnega ŠOLSKO POLJE LETNIK XIX (2008) ŠTEVILKA 5/6 str. 5-6 6 ŠOLSKO POLJE LETNIK XIX ŠTEVILKA 5/6 procesa v kontekstu družbenih sprememb. Pri tem se večji del prispevkov ujema v opredelitvi temeljne vloge raznolikih jezikovnih kompetenc v okvi- rih multikulturnosti. Seveda je revija Šolsko polje sama tudi to pot vpletena v ves ta kontekstni pluralizem tako, da se v člankih prikazuje kot odprta za znastveno in nazorsko raznolikost. V nekaterih prispevkih se ta izreka tudi na polemičen in kritičen način. V vsakem primeru pa uredništvo pričaku- je, da bodo prispevki iz te številke Šolskega polja pospešili dejavnosti, ki ustvarjajo družbo strpnosti in državljanske demokratične refleksivnosti. Poleg člankov, ki se posvečajo omenjeni problematiki, na koncu šte- vilke objavljamo tudi aktualni zapis, ki se kritično sooča z vprašanji vre- dnotenja znanstvenih prispevkov na družboslovnem področju. Povod zanj je bila evalvacija raziskovalnih programov, ki jo je l. 2008 vodila Javna agencija za raziskovalno dejavnost RS.