Spisje za prvence v ljudski šoli. (Govoril pri okrajni učiteljski konferenciji v Gorici v i. dan avg. 1886. 1. Fr. Bajt.) (K o n e c.) Podagogi sicer res niso glede zbirk za spisje enih misli; eni se opirajo na to, da se po Ltkcj zbiiki prihraui innogo časa za neposredni pouk; najnaerodajneši mej na- sprotniki, Dittes, pa pravi: nZbirka nalog je kakor neka stena mej učiteljem in učenci, zavira mejsebojno delovanje mej obcma in jemlje pouku neposrednost in živahnost. Naloge, ki se podajajo učencem, ne suaejo biti od druzega pouka v predmetih ločene, ampak morajo iz njega izvirati in v njem dobivati svojo veljavo, pomen in razlog (pojasnilo)". — Vernaleken je glede slovnice na strani Dittes-a. če bi bila pa taka zbirka na podlogi beril sestavljena, bi se ogenili tudi očitanju njenih nasprotnikov. Ako bi imeli tako zbirko, bi s tem ne bilo določeno, da se morajo izdelovati samo naloge iz zbirke. — Poleg tega imamo na naših šolah težave, s katerimi ne Dittes, ne Vernaleken nista računila. Na podlogi podane razprave o vrstah in razdelitvi spisnih vaj predlagal bi jaz, naj bi se gradivo iz spisja za eno-, dvo- in trorazrednice na razna šolska leta tako-le razdelilo: Na enorazrednicah. Za I. Solsko leto: Prepisovanje iz knjige in s šolske table. Napisovanje zlogov po narekovanji, kadar čas io razmere dopuščajo. Za II. in III. šol. leto: Pravilno prepisovati besede in stavke iz knjige in s šolske table. Napisovanje otrokom razumljivih in dobro razloženih besed in stavkov po primernih vprašanjih. Napisovanje na pamet naučenega, pa v zelo raalem obsegu. Napisovanje imen, ki jih imajo osebe, živali in rečl v 1. in 4. sklonu ednine ali množine, prilično tudi dvojine, kot ponavljanje tvarine iz nazornega nauka po primernih vprašanjih. Po mogočnosti pisati po narekovanji. Za IV. in V. šolsko leto: Prepisovanje iz knjige in s šolske table, kadar fas in razmere ne dopuščajo druge naloge. Napisovati stavke o delih, delovanji, o snovi in koristi, oziroma tega, kar učenci že poznajo po kratkih vprašanjih. Pismeno odgovarjanje (pripovedovanje) v prostih stavkih po primerno stavljenih vprašanjih na podlogi berila. Popisi po vprašanjih. Napisovanje na pamet naučenega. Napisovanje po načrtanji. Prepisovati, pa izraze z drugimi enakirai namestovati. Narekovanje. Za V. šolsko leto: Napisovanje na pamet naučenega. Pismeno pripovedovanje in popisovanje po načrtanji in brez načrtanja. Za dani zapopadek obliko premeniti ali dobiti. Najti nov zapopadek za podano obliko. Popisovanje in primerjanje brez danih vprašanj. Pismo. Na dvorazrednicah. Za I. šolsko leto: Pravilno prepisovati besede in kratke stavke iz knjige in s šolske table. Napisovati besede in kratke stavke, katere učenec sestavlja z učiteljevo pripomočjo. 0 priliki pisati po narekovanji v primernem obsegu. Za II. in III. šolsko leto: Kakor za isti leti na enorazrednici, satuo v primerno večjem obsegu. Prepisovanje prebranih sestavkov iz knjige. Odgovarjati na kratka vprašanja o prebranih sestavkih. Sestavljati kratke stavke. Pri tem naj se pazi, kako se rabi pika, vprašaj in klicaj. Za IV. in V. šolsko leto: Kakor za isti leti na trorazrednici, pa v primerno večjem obsegu. Poleg tega še: Napisovati stavke o delih in delovanji, o snovi in koristi vsega, kar učenci poznajo, s početka na podlogi vprašanj, potem pa brez vprašanj. Kratki popisi in povesti po berilu po danih vprašanjih in načrtanjib. Popisi in povesti na podlogi berila in ustne priprave, pa brez pismenih vprašanj in podatkov. Za dani zapopadek obliko premeniti ali dobiti. Najti nov zapopadek za podano obliko. Samostalno priiuerjanje. Napisovanje na pamet naučenega. Za VI. šolsko leto: Prosto napisovanje čitanega in povedanega. Razna pisma. Na trorazrednicah. Za I. šolsko leto: Prepisovati besede in kratke stavke iz berila. Napisovati besede in kratke stavke, katere učenec sestavlja z učiteljevo pripomočjo. Za II. in III. šolsko k'to: Prepisovati piebrane sestaUve. Odgovarjati na kratka vprnšanja o piebranih sc- stavkih. Pismeno naštevanje reči kot ponavljanje tvarine iz nazornega nauka. Sestavljati kratke stavke. Pri tem naj se pazi, kako se rabi pika, vprašaj in klicaj. Pisati po narekovanji. Za IV. in V. šolsko leto: Napisovati stavke o delih, delovanji, o snovi in koiisti vsega, kar učenci poznajo. Kratki popisi in povesti v istem snrislu, kakor na enorazrednici in sicer na podlogi berila, kakor tudi na podlogi po učitelji povedanega. Pismica. Za VI. šolsko leto: 0 pismih, pobotnicah, potrdnih iistih, obligacijah, zapisnikih (inventarjih) in najemnih pogodbah. S tem končujem svojo razpravo in srčno želim, da bi okrajna učiteljska konferencija v 4. dan avgusta 1886. dosegla svoj namen; da bi bil po njej storjen velik korak v napredku naših Ijudskih šol; da bi se po njej pri raanjšem trudu toliko glede učitelja, kakor glede učencev dosegel častni uspeh.