ISSN 2385-8826 UČITELJEV GLAS priloga revije Vzgoja in izobraževanje letnik II, številka 2, 2015 Izdajatelj in založnik Zavod RS za šolstvo Predstavnik dr. Vinko Logaj Uredniški odbor dr. Zora Rutar Ilc, dr. Jana Kalin, ddr. Barica Marentič Požarnik, Urška Margan, dr. AlenkaPolak, dr. Marjan Šimenc, dr. Justina Erčulj, dr. Robert Kroflič Odgovorna urednica dr. Zora Rutar Ilc Urednica založbe Damijana Pleša Jezikovni pregled Aleksandra Repe s. p. Naslov uredništva Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28 1000 Ljubljana zora.rutar-ilc@zrss.si vzgoja.izobrazevanje@zrss.si www.zrss.si Slikovno gradivo nam je prijazno odstopila Anja Kocjančič. Oblikovanje Kofein design, d. o. o. Priprava za tisk Tisk Žnidarič d. o. o. Naklada 710 izvodov © Zavod RS za šolstvo, 2015 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršen koli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršen koli pomnilniški medij) oblike reprodukcije. učiteljev glas { Uvodnik } Kažipot skozi besedila 2/2015 dr. Zora Rutar Ilc, Zavod RS za šolstvo Tokratni UG smo zasnovali kot odsev prakse tako z vidika stisk, ki jih doživljajo pedagoški delavci, kot z vidika smelih poskusov, kako iziti iz njih. 1 Posebno pozornost pa smo namenili tudi partnerstvu s starši in iskanju načinov, kako jih čim bolj podpirati pri vzgojnih in učnih izzivih. Ali si lahko predstavljate šolo, ki temelji na dogo- varjanju in sprejemanju obveznosti (s posledicami vred), na odgovornosti in avtoregulativnosti učencev in omogočanju uspešnosti vsakemu od njih? Takšna šola obstaja in ni v Ameriki, ampak čez cesto, v Pre- serjah pri Radomljah. Ravnateljica Ana Nuša Kern predstavlja »svojo« Glaserjevo šolo, ki dokazuje, da je induktivna pedagogika mogoča, da je dogovor zavezujoč tudi za današnjo mladino in da tudi v da- našnjem času obstajajo poti za vzgajanje odgovornih učencev. Kaj pa, ko pridemo v srednjo šolo? Po možnosti »kombinirano«, ki vključuje tako gimnazijske kot tudi strokovne ali celo poklicne oddelke in kjer se na (ozkih) hodnikih srečuje dobesedno stotine razgretih mladih glav? Gabrijela Šturm, profesorica slovenskega jezika in vodja šolskega razvojnega tima v svojem prispevku pokaže, kako se lahko učiteljski zbor na sistematičen in strateški način loti izziva izboljšanja discipline in komunikacije. Zdaj jih čaka naslednji, še bolj smel korak, ko bodo k razmisleku o tem v čim večji meri povabljeni še dijaki. Le če bodo k pomembnim odločitvam o redu, disciplini in 1 Del besedil je nastalo za posvet Sodelovanje s starši pri reševanju vzgojnih in učnih izzivov, 6. 3. 2015, v organizaciji ZDSPD. « Kazalo 2 Kažipot skozi besedila dr. Zora Rutar Ilc 4 Nevarnost dileme: permisivnost ali avtoritativnost dr. Zora Rutar Ilc 5 Šola je lahko drugačna Ana Nuša Kern 14 Kako izboljšati kulturo komunikacije na šoli? Gabrijela Šturm 16 Šola med otrokom in (razvezanimi) starši Tadeja Podgorelec 20 Sodelovanje s starši otrok, ki imajo specifične učne težave Tanja Černe 26 Učitelji učijo starše, starši učitelje, otroci pa oboje? dr. Tatjana Ažman 30 Odnosi med starši in učitelji – temelj vzgoje v šoli Janko Korošec Besedila avtorjev Podgorelec, Černe, Ažman in Korošec so bila v obliki referata predstavljena na konferenci Zveze društev pedagoških delavcev Slovenije Sodelovanje šole in staršev, marca 2015. komunikaciji vključeni tudi oni, lahko računamo na njihovo večjo odgovornost. Od ravni šole k ravni učencev nas popeljejo primeri iz prakse. Tadeja Podgorelec, svetovalna delavka na OŠ Louisa Adamiča Grosuplje, opisuje, kako lahko v zahtevnih vzgojnih situacijah k uspešnemu izidu odločilno pripomore dober stik s starši. Avtorica si zastavlja vprašanja, ki so relevantna za vse pedagoške delavce, ki v svoji praksi naletijo na otroke v krizi in na primeru deklice, ki jo je prizadel ločitveni postopek, poda svoje odgovore nanje. Sodelovanje s starši je ključnega pomena tudi v situacijah, ko gre za obravnavo otrok s posebnimi potrebami in učnimi težavami. Svoje izkušnje z njimi opisuje Tanja Černe, defektologinja in učni coach iz Svetovalnega centra za otroke, mladostnike in starše v Ljubljani. Iz njene izkušnje je moč ugotoviti, da so načela kakovostnega partnerstva s starši splošno veljavna. Posebej dragocen je poudarek Tanje Černe o upoštevanju notranjih stanj in virov moči pri starših in učencih. O tem, kaj vse »muči« starše, ko jim ponudimo sodelovanje in oporo, piše T atjana Ažman in predstavi tipična vprašanja, ki so ji jih starši učencev zastavljali, ko je predavala na osnovnih šolah. Pentljo nad sodelovanjem s starši v kolumni zaokroži Janko Korošec – glas staršev.