Vlasta Lokar Lavrenèiè Srednja šola Veno Pilon Ajdovšèina, OŠ Draga Bajca Vipava TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA DO SODOBNE PEDAGOŠKE PRAKSE Izvleèek Tamburica je ljudski inštrument, ki je v slovenski kulturi prisoten okrog 120 let. Zgodovinski razvoj tamburaške glasbe nam je al premalo poznan in je pogosto zmotno omejena le na folklorno glasbo Bele krajine. Z izboljševanjem tamburaških inštrumentov, veèjimi tehniènoizvajalskimi monostmi, nastajanjem nove literature in sodobnimi metodiènimi pristopi dobiva ta glasba vedno veèji pomen ne samo na podroèju ljubiteljskega poustvarjanja, temveè tudi glasbenega izobraevanja. V prispevku je predstavljen razvoj tamburaške glasbe s poudarkom na slovenskem tamburaštvu in opisan primer vkljuèevanja inštrumentalnega pouka tamburic v osnovnošolsko izobraevanje. Kljuène besede: tamburice, tamburaška glasba, inštrumentalni pouk, metodièni pristopi, glasbeno izobraevanje Abstract Tamburitza - from a traditional instrument to modern pedagogical practice Tamburitza is a traditional instrument which has been present in Slovene culture for about 120 years. Unfortunately, the historical development of tamburitza music is not well-known enough and is therefore often mistakenly restricted only to the traditional music of Bela Krajina. Through the improvement of tamburitza instruments, greater technical and performance possibilities, new literature and modern methodical approaches, this music has been gaining importance not only in the field of amateur performing but also in the field of music education. The article presents the development of tamburitza music with the emphasis on the tamburitza playing in Slovenia, and describes an example of the incorporation of tamburitza playing lessons into the primary school education. Key words: tamburitza, tamburitza music, instrument lessons, methodical approaches, music education 43 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... Uvod Orkestralno tamburaštvo se je v Sloveniji prièelo razvijati pred priblino 120 leti. Tedaj je pomenilo pomembno kulturno obogatitev predvsem za tisto populacijo ljudi, ki se z »visoko« umetnostjo ni mogla ukvarjati zaradi pomanjkanja znanja, èasa in denarja. Poleg pevskih zborov in pihalnih godb je bila najbolj razširjena in popularna oblika amaterskega glasbenega udejstvovanja, ki pa je presegala nivo ljudske glasbe. Tamburaši so igrali na raznih prireditvah, ob gledaliških igrah, organizirali so samostojne koncerte, ob zvokih tamburic so ljudje plesali na veselicah, telovadna društva pa izvajala svoje toèke. Tamburaško dejavnost sta zatrli prva, še bolj pa druga svetovna vojna, vendar se je vsakokrat ponovno oivila. Danes ima tamburaštvo drugaèen pomen. Prvotna vloga (simbol slovanstva, kulturna bogatitev naroda) je izgubila pomen, razvoj mnoiènih medijev je zmanjšal oz. iznièil potrebo po ukvarjanju s tovrstno glasbo, dosegljivost drugih inštrumentov se je bistveno poveèala, glasbene skupine z elektrièno ozvoèenimi glasbili so prevladale nad (pre)nenimi zvoki tamburic, v razvoj tamburaške glasbe pa je bilo vloeno tudi premalo znanja in energije. Tamburice so ostale najbolj prepoznavne kot glasbena spremljava folklornih plesov Bele krajine, zato velja splošno mnenje, da je to ljudska glasba tega dela domovine. K sreèi imamo v Sloveniji redke posameznike, ki se trudijo za obstoj in dvig te dejavnosti pri nas. Eden pomembnih dosekov je bilo sprejetje tega inštrumenta v glasbene šole. Pomemben napredek se kae tudi na vsakoletnem dravnem sreèanju tamburašev in mandolinistov, kjer se je nivo v zadnjem desetletju strmo dvignil, z vodenjem tamburaških orkestrov pa se ukvarja vedno veè mladih, akademsko izobraenih glasbenikov. Èlanek s svojo vsebino opozarja na prisotnost tamburaške glasbe v naši kulturi ter nakazuje pomen in monosti za njen širši razvoj. Razvoj tamburaške glasbe Tamburice so se razvijale skozi veè stoletij, njihov izvor pa lahko išèemo v lutnjah, ki so jih poznali e Sumerci pred 4000 leti. V razvoju lutnje se pojavljata dva tipa teh inštrumentov: kratkovrata in dolgovrata lutnja, oba tipa inštrumentov pa naj bi v Evropo prinesli Arabci. Tako se je iz kratkovrate lutnje v Španiji razvila kitara, v Italiji mandolina, iz dolgovrate lutnje pa se je na Balkanu razvila tambura, v Grèiji buzuki, baglama, v Rusiji balalajka in domra. Ob koncu 19. stoletja se je tambura, ki je do tedaj nastopala kot solistièni inštrument, na ozemlju Baèke zaèela pojavljati kot inštrument v zboru po vzoru baèkih ciganskih kapel. Osijeèan Pajo Kolariæ (1821–1876) je leta 1847 v Osijeku osnoval prvi tamburaški zbor na Hrvaškem in s tem postavil temelje 44 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek orkestralne tamburaške glasbe. Njegov uèenec Mijo Majer (1863–1915), ki je študiral pravo na zagrebškem vseuèilišèu, je zbral dvanajst študentov in ustanovil prvi zagrebški tamburaški zbor (v okviru pevskega društva Hrvatska lira). Od tu se je navdušenje nad tamburaštvom prièelo širiti po celi avstroogrski monarhiji, hrvaški izseljenci pa so ta inštrument prenesli tudi v Ameriko. Najveèji protagonist tamburaške glasbe v zaèetku 20. stoletja je bil Milutin Farkaš, po katerem je dvoglasna uglasitev tamburic dobila ime Farkašev sistem (Andriæ, 1962). Prve omembe tamburaštva v Sloveniji zasledimo e leta 1885 v Prekmurju – v okolici Ljutomera. Leta 1892 najdemo prve objave v èasopisju1 o ustanavljanju tamburaških zborov in društev ter o njihovih delovanjih. e v januarju tega leta sta tamburaške zbore osnovali telovadni društvi Sokol v Trstu in Ljubljani, v naslednjih mesecih so tamburali v Barkovljah, Sv. Ivanu, na Proseku, v Prezidu in drugih krajih, septembra tega leta je bil ustanovljen tamburaški zbor v Šmartnem pri Litiji, ki s presledki deluje še danes. Sledili so zbori v Kranju, Metliki in Celju. V letu 1893 so se tamburaši osnovali v Kamniku, Mariboru, na Vrhniki, v Vipavi, Tolminu in Gorici, leta 1894 v Novem mestu, Logatcu, Senoeèah, Sevnici, Slovenski Bistrici, na Ptuju, v Idriji, Mokronogu, Breicah, Kostanjevici, Št. Pavlu v Savinjski dolini … V zaèetku 20. stoletja je postalo tamburaštvo e tako priljubljeno, da je skoraj vsak veèji kraj imel svoj tamburaški zbor. Repertoar, ki so ga izvajali, je poleg venèkov slovenskih ljudskih pesmi obsegal tudi originalne tamburaške skladbe, mazurke, polke, valèke, priredbe klasiènih del, odlomke iz oper in operet ter drugo. Slovenci smo lahko posebej ponosni, da je prvi glasbeni list, posveèen tamburaški glasbi, izšel prav v Sloveniji. Hrabroslav Otmar Vogriè je e leta 1900 v Tolminu prièel izdajati glasbeni list Slavjanska lira. Hrvati so prvo tamburaško publikacijo prièeli tiskati v Sisku tri leta kasneje. Prva svetovna vojna je presekala delovanje tamburaštva, ki pa si je v Sloveniji kmalu opomoglo. V Ljubljani je izhajal èasopis Tamburaš (1926–1927), ki ga je urejal Adolf Groebming. Huje je tamburaštvo prizadela druga svetovna vojna. Za napredek te dejavnosti je po vojni skrbela Ljudska prosveta (Centrala kulturno-umetniških društev Slovenije) z organiziranjem teèajev in revij. Ponovno je zaèel izhajati èasopis Tamburaš, ki je s presledki izhajal do leta 1990. V zadnjem desetletju je mogoèe opazovati ponoven vzpon te dejavnosti, ki se odraa na vsakoletnih medobmoènih ter dravnih revijah tamburaških skupin in orkestrov. Dviguje se kvalitetni nivo tamburaštva, med vodji pa je opaziti vedno veè mladih, akademsko izobraenih glasbenikov. 45 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... 1 Èasopisi, ki so izhajali v avstroogrski monarhiji (Slovenec, Slovenski narod, Slovenski dom, Vestnik, Novi èas, Edinost, Naš list ...) Za razvoj tamburaštva je bistvenega pomena tudi tamburaška literatura. V Sloveniji so se s komponiranjem za te orkestre ukvarjali: Hrabroslav Otmar Vogriè (1873–1932), Emil Adamiè (1877–1936), Vinko Vodopivec (1878–1952), Marko Bajuk (1882–1961), Janko Gregorc (1905–1989), Radovan Gobec (1909–1995), Josip Kaplan (1910–1997) in drugi. Danes se tamburaštvu posveèajo Vladimir Hrovat, Toma Habe in vrsta mladih glasbenikov (Èrt Vojar Saje, Helena Vidic, Nea gur in drugi). Današnji tamburaški inštrumenti Tamburice, ki jih uporabljamo danes v Sloveniji, so štiriglasne, uglašene v kvartah (e, a, d1, g1). Nastopajo v veè velikostih, ki omogoèajo širši obseg, veèji spekter zvoka in s tem sestavo orkestra. Najmanjši inštrument je bisernica, sledijo braèi, èeloviæ, èelo, bugarija in berda. Oblika inštrumentov je najpogosteje kitarska, uporabljamo pa tudi braèe »hruškaste« oblike. Bisernice so ovalne (oblika slive), berda (tamburaški bas) pa je podoben kontrabasu. Tamburaški orkester je zasnovan podobno kot godalni orkester. Glavno vlogo imajo braèi (kot prve in druge violine v godalnem orkestru). Vlogo viole prevzema èeloviæ (transponirajoè inštrument – »in G«). Violonèelu in kontrabasu ustrezata tamburaški èelo in berda (uglasitev je ista kot pri braèih, le da oktavo oz. dve oktavi nije), v orkestru pa imamo še bugarijo, ki ima vlogo ritmièno harmonske podlage. D-bugarija s praznimi strunami sestavlja D-dur kvintakord (z oktavno podvojitvijo osnovnega tona), G-bugarija pa G-dur. Posebno barvo orkestru dajejo najmanjši inštrumenti – bisernice. Ime so dobile po bisernem (visokem) tonu. Zvenijo oktavo više, kot jih zapisujemo v partituri. V tamburaških zborih nastopata prva in druga bisernica, veèji orkestri pa imajo še tretjo bisernico, ki je transponirajoè inštrument (»in G«). Tamburica lahko nastopa kot solistièen inštrument (bisernica, braè, èelo), v komornih sestavih ali orkestru. Èeprav so delitve razliène, v Sloveniji loèimo tamburaške skupine (do 12 èlanov), ki nastopajo brez dirigenta, in tamburaške orkestre, ki nastopajo z dirigentom. Tamburice v osnovnošolskem sistemu Tamburice se v Sloveniji pouèujejo v glasbenih šolah in so vkljuèene v program ljudskih inštrumentov. Posamezna tamburaška društva sama izobraujejo svoj tamburaški podmladek, eno izmed monosti tamburaškega izobraevanja pa predstavlja tudi osnovna šola. 46 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek Argumenti, ki govorijo v prid uvajanju tamburic v osnovne šole, so naslednji: – ohranjanje kulturne dedišèine Tamburice spadajo v slovensko kulturno zapušèino in so del naše nacionalne identitete. To kulturno dedišèino naj bi uèenci v splošnem šolstvu spoznavali in razvijali sposobnosti za izraanje. – sredstvo celostne glasbene vzgoje Pri uèenju inštrumenta uèenci pridobivajo glasbena znanja, razvijajo (urijo, vadijo) spretnosti, sposobnosti, koncentracijo, vztrajnost, ob stiku z umetniškim delom razvijajo estetska èustva, z nastopi in sodelovanjem z drugimi se razvijajo tudi socialno. – sredstvo za aktivno ukvarjanje z glasbo – inštrument pri razrednem muziciranju Zaradi pozitivnega vpliva glasbe na razvoj otrok, kar dokazujejo številne znanstvene študije2, je ena izmed teenj sodobne glasbene pedagogike v splošnih šolah omogoèiti èim širšemu krogu uèencev aktivno ukvarjanje z glasbo in udejstvovanje v raznih izvajalskih skupinah. V Evropi se v zadnjih dvajsetih letih uvaja oblike t. i. razrednega muziciranja3, pri katerem se uèenci usposabljajo za igranje raznih inštrumentov. Inštrumentalna igra je tu osrednja dejavnost, preko katere se dosegajo vsi drugi cilji. Najpogosteje se takšna oblika razrednega muziciranja izvaja v obliki godalnega razreda po metodi Paula Rolanda4, pihalnega razreda, zborovskega, kitarskega, tolkalskega ... Uporabljajo se tudi manj znani inštrumenti, npr. monokord5, posebno popularne za razredno muziciranje pa so Boomwhacker cevi6. Kot poseben projekt razrednega 47 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... 2 Najbolj poznana med njimi je študija Hansa Guntherja Bastiana, ki jo je izvajal med leti 1992 in 1998 na sedmih berlinskih osnovnih šolah. Z njo je ugotavljal vpliv razširjenega pouka glasbe na splošni in individualni razvoj otrok. Svoje izsledke je objavil v knjigi Kinder optimal fordern – mit Musik, Mainz, 2001. 3 Klassenmusizieren, Performing Classes 4 Paul Rolland (rojen 1911 v Budimpešti, umrl 1978 v Illinoisu, ZDA) je bil violinist in vplivni ameriški uèitelj violine. Njegov uèni pristop je izjemno analitièen, sistematièen in logièen. Rolland zagovarja skupinsko pouèevanje. Izoblikoval je svoje metode, ki jih je predstavil v sklopu videokaset in v knjigi The Teaching of Action in String Playing. Je tudi avtor številnih drugih publikacij s podroèja violinske pedagogike. 5 Monokord je inštrument z eno struno, resonanènim telesom in ubiralko. Prsti leve roke pritiskajo na ubiralko in s tem doloèajo višino tona, desna roka pa proizvaja zvok z lokom, udarjanjem ob struno s trzalico, palcem ali drugimi prsti (pizzicato). Inštrument ima obseg ene oktave in pol in je izdelan kot sopran (c1-g2), tenor (c-g1) in bas monokord (C-g). Monokord kot šolski inštrument ni nova iznajdba. e od antike do poznega srednjega veka je imel pomembno funkcijo pri uèenju glasbe. Za današnji glasbeni pouk ga je ponovno odkril in prilagodil Karlheinz M. Weiß. Danes se ta inštrument uporablja v okrog 160 splošnih šolah v Nemèiji in Avstriji, pa tudi v šolah za otroke s posebnimi potrebami oz. za prizadete. 6 Boomwhacker so uglašene glasbene cevi iz umetne mase. Izumil jih je Craig Ramsell (ZDA) leta 1994 in za svoj izum prejel številne nagrade in priznanja. Nanje lahko igrajo vsi otroci ne glede na glasbene sposobnosti in predznanje. Èeprav so zelo preproste za igranje, pa otrokom nudijo stik z osnovnimi glasbenimi strukturami: ritmom, melodijo in harmonijo. inštrumentalnega pouka je v Nemèiji vpeljan projekt »JeKi«7, ki dobiva vedno širše razsenosti. V Sloveniji se inštrumentalni pouk v osnovnih šolah izvaja pri rednih urah glasbene vzgoje kot ena izmed dejavnosti na obveznem podroèju izvajanja. Poleg interesnih dejavnosti in krokov, med katerimi je po naših šolah zastopano preteno zborovsko petje, pa je inštrumentalno poustvarjanje mono tudi v okviru glasbenih izbirnih predmetov, predvsem ansamblske igre. Glede na vse veèje mednarodno uveljavljanje razrednega muziciranja kot oblike razrednega inštrumentalnega pouka bi kazalo razmišljati o uvajanju podobnih oblik tudi pri nas. Med inštrumente, ki so za tovrstno muziciranje zelo primerni, gotovo spadajo tudi tamburice. – sredstvo za aktivno izrabo prostega èasa in vzgojo za vseivljenjsko glasbeno udejstvovanje Tamburaška dejavnost v osnovni šoli vzgaja mlade tudi za aktivno preivljanje prostega èasa. Ukvarjanje s to dejavnostjo poleg vadenja skladb in usvajanja literature vkljuèuje tudi kreativno sodelovanje pri pripravah na nastope, gostovanja v drugih krajih in okoljih, kar vodi v nova spoznanja in poznanstva. S to dejavnostjo se lahko v okviru glasbenih društev (tamburaško društvo, folklorno društvo …) ali neformalnih oblik druenja ukvarjajo celo ivljenje. Takšen inštrumentalni pouk jim nudi dovolj znanja, hkrati pa jim daje izkušnjo, ki jih lahko motivira za nadaljnje delo. – sredstvo za vzgojo socialnih odnosov Uèenci se skozi sodelovanje v glasbeni skupini ali orkestru oblikujejo tudi na podroèju socialnih odnosov. Èlani skupine si morajo med seboj pomagati, se poslušati, vzpodbujati in (na pozitiven naèin) opozarjati. Konflikte morajo reševati konstruktivno in biti drug do drugega tolerantni. Vsak èlan skupine s svojim vedenjem vpliva na vedenje in poèutje drugih, pomembno vlogo pa ima seveda mentor, umetniški vodja ali dirigent, ki ne sme biti samo glasbenik, ampak tudi moderator odnosov. – sredstvo za krepitev otrokove samopodobe Posamezniki si preko uspehov skupine krepijo lastno samopodobo. 48 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek 7 »JeKi« so kratice, ki oznaèujejo slogan »Jedem Kind ein Instrument«, kar v direktnem prevodu pomeni »Vsakemu otroku en inštrument«. Gre za pilotski glasbeni projekt v Nemèiji, ki naj bi vsakemu otroku omogoèil uèenje enega inštrumenta. Projekt, ki ima široko podporo, so prièeli uvajati leta 2003 v kraju Bochum (pokrajina Ruhrgebiet, Nemèija). V šolskem letu 2008/2009 se je v projekt vkljuèilo še 70 osnovnih šol v Hessnu, v šolskem letu 2009/2010 pa se je vkljuèil še Hamburg. V šolskem letu 2010/2011 je bil projekt razširjen na celotno pokrajino Ruhrgebiet in zasledimo lahko podatke, da je v tej pokrajini v projekt vkljuèenih: 42 obèin, 56 glasbenih šol, 641 osnovnih šol z 31150 prvošolci, 14621 drugošolci, 6001 tretješolci in 2342 èetrtošolci. Raziskava Problem in cilji raziskave Namen raziskave je potrditi tamburaško dejavnost v osnovni šoli, saj dobro zastavljen pouk omogoèa celostno vzgojo otrok. V praksi smo eleli preizkusiti, kako je mogoèe organizirati in izvajati tamburaško pouèevanje v vertikali od prvega do deveta razreda osnovne šole ter kako zainteresirati in vanj vkljuèiti èim veè uèencev. Ker je za uspešno delo nujno potrebna motivacija uèencev, pa tudi razumevanje in podpora staršev, smo s pomoèjo anketnih vprašalnikov za otroke in starše eleli ugotoviti, kateri dejavniki in v kolikšni meri vplivajo na motivacijo za uèenje tamburic in za sodelovanje v tamburaškem orkestru. Svojo prakso smo primerjali tudi s sorodno prakso v Beli Krajini. Zanimala so nas predvsem naslednja vprašanja: – Kaj vpliva na motivacijo uèencev za vkljuèitev v tamburaško dejavnost in sodelovanje v tamburaškem orkestru? – Kakšen je odnos staršev do otrokovega tamburaškega udejstvovanja? – Kakšen je odnos uèencev do vadenja inštrumenta? – Kakšne so elje in predlogi uèencev in staršev glede tamburaške dejavnosti? – Kakšne so podobnosti in razlike s sorodno prakso v Metliki? Raziskovalna metoda Raziskava je bila izvedena po deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi pedagoškega raziskovanja. Vzorec Raziskava temelji na štirih raziskovalnih vzorcih, ki upoštevajo uèence štirih stopenj tamburaškega izobraevanja, njihove starše in populacijo uèencev iz belokranjskega okolja. Raziskava je bila opravljena junija 2009, v njej pa je sodelovalo 28 uèencev OŠ Draga Bajca Vipava (15 uèencev Tamburaške pripravnice in 13 uèencev iz Otroškega tamburaškega orkestra) ter 12 staršev. Iz belokranjskega podroèja je sodelovalo 22 uèencev Mladinskega tamburaškega orkestra OŠ Metlika. Zbiranje in obdelava podatkov Podatke o stališèih, mnenjih, eljah in interesih uèencev v posameznih vzorènih skupinah smo zbirali s pomoèjo anketnih vprašalnikov. Ti so vsebovali vprašanja z veèstransko izbiro odgovorov in vprašanja, pri katerih je bilo potrebno odgovore razvrstiti oz. številèno ovrednotiti. Podatki so bili analizirani z raèunalniškim programom za statistièno analizo SPSS. Izraèunane so bile 49 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... absolutne in relativne frekvence, v posameznih primerih tudi aritmetièna sredina in standardna deviacija. Rezultati raziskave z interpretacijo Predstavljeni rezultati se osredotoèajo na podroèje motivacije uèencev za vadenje tamburic in sodelovanje v tamburaškem orkestru, na uèenèev odnos do vadenja inštrumenta, vkljuèenost staršev in njihova vloga pri otrokovem uèenju inštrumenta, povzemajo pa tudi predloge in elje otrok in njihovih staršev glede tamburaške dejavnosti. Graf 1: Motivacija za uèenje tamburic Graf 1 prikazuje rezultate anket uèencev pripravljalne skupine, uèencev otroškega orkestra Osnovne šole Draga Bajca Vipava ter uèencev Tamburaškega orkestra iz Metlike. Pri tem nas je zanimal vpliv dejavnikov (staršev, vrstnikov, mentorja, seznanjenosti s tamburaško glasbo) na razvoj otrokove elje za uèenje tamburic in za sodelovanje v tamburaškem orkestru. Iz rezultatov je razvidno, da imajo na razvoj motivacije pri mlajših uèencih (1. in 2. razred osnovne šole) najveèji vpliv starši, na drugem mestu pa mentor. Tudi pri uèencih Otroškega orkestra (4., 5. in 6. razred) imajo starši pomembno vlogo, bistveno pa se poveèa vrstniški vpliv, ki je najveèji v zadnji triadi osnovno šole, kar dokazujejo tudi rezultati ankete Mladinskega tamburaškega orkestra iz OŠ Metlika. Pomembno je, da uèenci obiskujejo koncerte, saj kvalitetni nastopi tamburaških orkestrov bistveno vplivajo na razvoj motivacije. 50 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek 40% 38% 30% 7% 31% 45% 33% 0% 0% 20% 31% 25% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% Starši Sošolci, prijatelji, znanc i Uèitelj s predstavitvijo Koncerti tamburaškega orkestra Pripravljalna skupina - OŠ Vipava Otrošk i orkes ter - OŠ V ipava Tamburaški orkester OŠ Metlika Graf 2: Mnenje staršev glede otrokove odloèitve za uèenje tamburic Iz rezultatov anket staršev je razvidno, da se za tamburaško dejavnost v preteni meri odloèajo otroci sami. Vzpodbuda staršev je prisotna le v manjši meri. Starši tudi ne pripisujejo pomembnejše vloge uèiteljevi predstavitvi inštrumenta, zgled starejših uèencev pa naj bi po njihovem mnenju sploh ne imel vpliva. Graf 3: Pomen zunanjih dejavnikov za motivacijo – primerjava mnenj otrok in staršev 51 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... 66 % 1 7% 0% 1 7% Otrok s e je o dloè il po polno m a sa m . O trok s e je o dloè il sa m , na p obu do u èite ljice . Ot rok s e je o dloè il sa m z aradi zg le da stare jš ih u èe nce v. O trok a sm o k so de lo va nju vz po dbu dili s tarš i. 4 ,46 3,92 4,54 4,31 4,23 4,69 4,31 4,62 4 3,75 4,33 3,92 3,42 4,33 4,25 4,75 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 gl as ba in ta m b u ric a dr u en je s pr i ja te lji na st op i ta m bu ra šk i t ab or i izb or sk la db uè ite lj po dp or a st ar še v po hv a l e za up ni h os eb uèenci s tarši Uèenci in starši so ocenjevali pomembnost posameznih dejavnikov na motivacijo za uèenje tamburic. Kot je nazorno razvidno iz grafa 3, med mnenji otrok in njihovih staršev ne prihaja do veèjih razhajanj. Starši so preprièani, da na motivacijo najmoèneje vplivajo pohvale, pomembni so tudi nastopi in uèiteljeva osebnost, najmanj pomemben se jim zdi izbor skladb, ki jih otroci igrajo. Uèenci so najveèjo pomembnost pripisali uèiteljevi osebnosti, takoj za njo pa pohvalam in nastopom. Graf 4: Pomembnost pohvale – primerjava povpreènih rangov mnenj otrok in staršev Zanimalo nas je, èigava pohvala uèencem najveè pomeni, in kakšno je mnenje staršev. Graf 4 prikazuje povpreène range posameznih pohval. Rezultati kaejo, da uèencem najveè pomeni mentorjeva pohvala, sledi pa ji pohvala staršev. Bistveno manj pomembne so jim pohvale razrednika in sošolcev. Enakega mnenja so bili tudi starši, le da so pomen pohvale sošolcev postavili pred pomen razrednikove pohvale. 52 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek 1,69 1,92 3,23 3,42 1,38 1,58 3,69 3,08 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 staršev razredne uèiteljice uèiteljice tamburic sošolcev in znancev Povpreèni rang otrok Povpreèni rang staršev Graf 5: Priljubljenost razliènih oblik vadenja – primerjava med tamburaši OŠ Vipava in Metlika Uèenci Otroškega orkestra OŠ Draga Bajca Vipava kot tudi tamburaši iz Metlike so na prvo mesto priljubljenosti postavili skupno vadenje v orkestru. Uèenci iz Metlike so na drugo mesto postavili samostojno vadenje doma, medtem ko je vipavskim uèencem to najmanj priljubljena oblika vadenja. Anketirani uèenci iz OŠ Metlike obiskujejo zadnjo triado osnovne šole in so v nekaterih pogledih e zrelejši, zato nas njihovo mnenje ne preseneèa. Zanimale so nas tudi elje in predlogi uèencev in staršev iz Vipave in Metlike. Povzemamo nekaj odgovorov na vprašanja v zvezi z nastopi, skladbami, poukom tamburic, tamburaškimi tabori oz. intenzivnimi vajami izven domaèega kraja ter o tem, kaj jih moti in bi eleli spremeniti: – Vsi anketirani so bili mnenja, da imajo nastopi zelo velik pomen. Doma in drugod naj bi jih bilo èim veè, udeleevali naj bi se tekmovanj in festivalov, organizirali samostojne koncerte in drugo. – Mentor naj bi izbiral zanimive skladbe, teje, popularne, znane, èimveè zabavnih, filmsko glasbo, moderno … Upošteval naj bi tudi elje tamburašev. – Za vse uèence je zelo pomembno, da pouk poteka sprošèeno, zanimivo, zabavno, s èimveè igranja. Ne prenašajo dolgoèasenja, elijo si pohval, v zabavo jim je tekmovanje med uèenci. Po njihovem mnenju naj bi bile vaje dva- do trikrat tedensko, lahko tudi zveèer oz. ob vikendih dopoldan. – Uèenci iz Vipave imajo zelo pozitivne izkušnje z udelebami na tamburaških taborih, zato so nad njimi navdušeni. eleli bi imeti vsaj dva 53 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... 2,92 2,4 2,31 2,9 2,15 1,9 2,62 2,8 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 sam doma sam ali v manjši skupini skupaj z uèiteljem v orkestru doma, z enim ali veè prijatelji OŠ DB Vipava OŠ Metlika tabora na leto: med letom krajšega (èez vikend), poleti pa daljšega (cel teden). Tamburaši iz Metlike in Vinice se tamburaških taborov še niso udeleevali, zato se do tega vprašanja niso mogli opredeliti. – Otrokom je delo naporno in inštrument bi radi znali igrati brez prevelikega truda, zato so nekateri izrazili, da jih moti vadenje. Starši so veèinoma zadovoljni, obèasno pa opaajo utrujenost otrok, predvidevajo, da je to posledica preobremenjenosti. Tamburaši iz OŠ Metlika in OŠ Vinica so se bolj kritièno izraali do poteka vaj in uèiteljevega dela. Moti jih, da preveè ponavljajo iste stvari, da se uèitelj ukvarja samo s posamezniki namesto s celo skupino. Sklep Vloga tamburaške glasbe se v današnjem èasu razlikuje od pomena, ki ga je imela ob razcvetu te dejavnosti v zaèetku 20. stoletja. Z razvojem radia in televizije, predvsem pa s pojavom narodnozabavnih ansamblov ter sodobnih popularnih stilov je tamburaško poustvarjanje prièelo usihati. Sooèamo se z vprašanji o smiselnosti, vlogi in pomenu tamburaške glasbe v današnjem èasu, v naši kulturi in izobraevanju. Ugotavljamo, da tamburaštvo danes moramo ohranjati in razvijati, saj ima pomembno mesto v slovenski tradiciji, bogati ljubiteljsko kulturno dejavnost in izobraevalno ponudbo na podroèju otrokove celostne vzgoje, krepi socialne odnose, omogoèa kreativno izrabo prostega èasa, vzgaja za vseivljensko glasbeno udejstvovanje, posredno pa krepi tudi èlovekovo samopodobo. Tamburaško dejavnost je v osnovni šoli mogoèe izvajati v obliki pouka v èasu podaljšanega bivanja, izbirnega predmeta, interesne dejavnosti ali kroka. V dogovoru s starši lahko šola predlaga projekt tamburaške šole kot nadstandardni program šole, ki ga financirajo starši oz. šola za ta program pridobi dodatna sredstva s strani lokalne skupnosti ali drugih donatorjev. Pri prouèevanju dejavnikov, ki so pomembni za pouèevanje tamburic na osnovnošolski stopnji, smo prišli do naslednjih ugotovitev: – Najpomembnejšo vlogo pri odloèitvi otroka za igranje tamburic imajo starši, pomembna pa je tudi uèiteljeva motivacija. – V zaèetnem obdobju je za uèence zelo pomembno prijetno poèutje v drubi sošolcev, posebej pa jih privlaèi inštrument sam. Ko so vkljuèeni v orkester, na njihovo motivacijo najmoèneje vpliva uèitelj s svojo osebnostjo in pristopom, pomembne so pohvale mentorja in staršev ter nastopi doma in drugod, ki morajo vedno predstavljati izziv. – Od vseh oblik vadenja je uèencem najbolj priljubljena skupna orkestralna vaja. – Starši v veliki veèini spremljajo uèenje in doseke svojih otrok. Zavedajo se pomena te dejavnosti za otrokov splošni razvoj. Otrokovo delo spremljajo z 54 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek obèasno navzoènostjo pri vadenju, s pregledovanjem belek, preko razgovorov z uèiteljem oz. mentorjem ter obiskovanjem nastopov in koncertov. – Repertoar mora biti za uèence zanimiv. Izbirati je potrebno tudi popularne skladbe. – Mentor mora izbirati takšne metode dela, da so pri vadenju v orkestru veèinoma vkljuèeni vsi uèenci, sicer se nekateri dolgoèasijo, kar izredno zniuje motivacijo. Delo mora potekati intenzivno, vendar v prijetnem vzdušju. – Dodatno motivacijo za delo predstavljajo uèencem tudi tamburaški tabori, ki so oblika intenzivnih vaj orkestra med šolskimi poèitnicami in se izvajajo izven domaèega kraja. Projekt, ki se izvaja na OŠ Draga Bajca Vipava, predstavlja izhodišèni predlog in nakazuje monosti tovrstnega razvoja v drugih okoljih. Model bi bilo potrebno preizkusiti v širši praksi in ga nadgraditi, tako na didaktièno- metodiènem podroèju kot tudi na podroèju tamburaške literature. Ker vsa tovrstna literatura gradi na znaèilnostih inštrumentov, bi bila primarno nujna akustièna raziskava, ki bi potrdila ali ovrgla dosedanje naèine uglaševanja, ki se med posameznimi okolji razlikujejo. Poenotenje bi prineslo številne prednosti, kot so: veèja dostopnost literature in uènih gradiv, monost sodelovanja tamburašev med dravami. Tamburaška glasba naj bi pomenila prispevek pri vzgoji èloveka za lepoto in naj bi bila, kot se je izrazil Sinichi Suzuki (1994) »sredstvo za vzgojo, za oblikovanje osebnosti, lepih v mislih in srcu.« 55 Vlasta Lokar Lavrenèiè, TAMBURICA – OD TRADICIONALNEGA INŠTRUMENTA... Literatura Andriæ, J. (1962): Tamburaška glasba, Slavonska Poega, samozaloba. Arendt, G. (2009): Instrumentalunterricht fur alle, Forum musikpaedagogik, Band 91, Wißner-Verlag, Augsburg. Bastian, H. G. (2001): Musik(erziehung) und ihre Wirkung, Presseerklärung Alte Oper FFM http://www.klassemusiziert.de/mpaed/pages/bastian.htm (dostop 15. 11. 2010). Boch, B., Jank, W., idr. (2001): Groß im Kommen – Instrumentalspiel im Klassenverband, Musik und Bildung 3/2001. Edinost (1890), Trst. Farkaš, M. (1906): Kratka teoretièno-praktièka uputa u tamburanje po kajdama, Tiskarna J. Stjepušina, Sisak. Fischer, W. (1991): Musikerziehung in den USA, http://www.musikpaedagogik.de, (dostop: 21. 9. 2010). Hrvatska tamburica (1936–1943), Zagreb. Kovaè - Mlakar, S. (1977): ivljenje in delo Vinka Vodopivca (diplomsko delo), Akademija za glasbo v Ljubljani. Lokar Lavrenèiè V., Gabriel H. (2005): Po sledeh tamburaštva na Koroškem, KKZ Celovec. Muzièka enciklopedija /3 (1977), Jugoslavenski leksikografski zavod, Zagreb, str. 543. Njikoš, J. (1994): Tamburaška glasba v Sloveniji, rokopisni osnutek. Potoènik, B. (1988): Dnevi za tamburico, Priroènik za tamburaške skupine, ZKOS, Ljubljana. Randall, R., Southgate J. (1988): Skupinska dinamika v skupnosti, Ljubljana, VŠSD. Schulten, M. L., Beckers, R.in E. (2007): Faszination Musikinstrument-Musikmachen motiviert. Ergebnisse der Wissenschaftlichen Begleitung des Projektes »Jedem Kind ein Instrument«, Juni 2007. Sicherl-Kafol, B. (2001): Celostna glasbena vzgoja, Srce – um – telo, Debora, Ljubljana. Slavjanska lira (1900), Tolmin, samozaloba. Slovenski narod (1894), Narodna tiskarna, Ljubljana. Suzuki, S. (1994): Erziehung ist Liebe, Gustav Bosse Verlag, Kassel. Tamburica (1903–1918), tiskarna Stjepušin, Sisak. Tamburaš (1926–1927), Ljubljana. 56 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek