B ©i!®ljt.fei RIS. List za šolo in dom. Izhaja 1. in 15. vsakega meseca na celi poli. Cena mu je za celo leto 3 gold., za pol leta 1 gold. 50 kr. Spise in dopise, naročnino in oznanila prejema in razpošiljanje oskerbuje založništvo. List 23. V Ljubljani, 1. decembra 1881. Tečaj XXI. t Dr. Janez Bleiweis pl. Tersteniški, rojen v Kranj i 19. novembra 1. 1808, umeri je v Ljubljani 29. novembra 1881. I. ob 'A f uri v noči. Preminulo je blago življenje. Ugasnila je luč življenja temu, ki je tolikrat bil svojim rojakom v živ vzgled v besedi in v djanji; nehalo je biti serce, ki je tolikanj ljubilo narod slovenski. Dr. Janeza Bleiweisa ni več med živimi. — Oh, zakaj so vendar taki ljudje umerljivi! Dne 18. in 19. novembra 1. 1878. praznovali smo v Ljubljani slavnost, katere še ni doživela mati slovenska zemlja. Od Save in Drave, od Soče in Savinje, od sinjega morja jadranskega in z lepega polja prekmurskega prišli so zavedni slovenski možje v belo Ljubljano poklonit se svojemu očetu, dr. Janezu B1 e i w e i s u, ter čestitat mu o njegovem sedemdesetem rojstvenem dnevu in godu; in danes pa ves slovenski narod bridke solze pretaka o njegovi smerti. Kdo je bil dr. Blei weis, o tem ve selak v siromašni hiši; kaj je bil Slovencem, to priznajo njegovi prijatelji in neprijatelji; o njegovih zaslugah za probujenje slovenskega naroda se je uže mnogo govorilo in pisalo, in se še bode, dokler se bode Slovenec zavedal svojega rodu. V svojem politiškem življenji je ranjki doživel dosti bridkih in žalostnih ur, a poslednjič ga je v obče vse spoštovalo in priznalo njegove zasluge. Kakor v življenji tako tudi ob smerti je bil ranjki vzgled vernega kristijana, ki se ni sramoval svojega verskega prepričanja. — Pogreb je danes v četertek 1. dec. ob 4. uri popoludne. Iskrice. Poslušaj svojo zdravo pamet. Človek nima v svojem življenji bolj zvestega in varnega vodnika nego je njegova prava pamet in bistri razum. Prava pamet in bistri razum imata čvrsto oko, katero bistro motri v preteklost, sedanjost in tudi v prihodnost; ona dva sta naša najboljša čuvaja in angelja varuha v burnem in kritičnem življenji našem. Brez premisleka, pameti in razuma nikdar in nikoli nič ne govori in tudi nobenega dela ne opravljaj brez njihovega posveta. Le, ako bodeš povsod svoj pravi namen in svoj konec pred očmi imel, s pametjo in razumom vselej se vestno posvetoval, moč bode ti tudi vselej dobro delat in se hudega varovati. Poslušaj vestno vselej svoj razum in pamet zdravo, ako hočeš kdaj doseči nevenljivo slavo. Tedaj ne dopusti nikdar, nikjer in nikoli, da bi pravi razum in zdrava pamet, ta neprecenljiva darova božja, kdaj staremu železu enako v tebi rjavela in se ti za vse dobro vničila. Prevladuj svoje poželjenje in kroti prehude strasti. Kdor nikdar nič hudega in slabega ne stori, dela dobro, a kdor pa nikdar ob jednem tudi nič hudega in slabega ne želi, dela pa mimo prvega še veliko bolje. Spridene želje in hudobno hrepenenje je zapeljiv glas našega telesa, s katerim naj se naš duh vedno, krepko in stanovitno bori, ter naj se mu nikdar zmagati ne da. Človek ni vselej sam uzrok, da ga hudobno poželjenje napada; ali v njegovi moči je pa vselej, ako le hoče, sprideno poželjenje čvrsto premagati. Naj slavneja in sveteja vojska je svoje lastne strasti vselej in povsod krepko premagovati. V resnici opreznega in modrega človeka nobena reč preveč ne presune in ne pretrese, ker je na vse pripravljen, ter ima moč in pogum življenja viharje v svojem srcu pod ključem imeti. Nikdar ne pusti, da bi te strast in poželjivost vodila, temuč odlašaj vselej jej zadostiti, če bi se ti tudi še tako malenkostna, priprosta in nedolžna dozdevala. Kdor enkrat v malem privoli — zabrede v veliko. Stvar, po kateri hrepeniš, vselej dobro in temeljito z vsemi njenimi blagimi in slabimi nasledki pretehtaj in prevdari, ter premisli, kaj bi bilo. ko bi jo brez premisleka izvršil. In — vsega tega, kar si dobro in pametno prevdarjal, ne bodeš nikdar več tako strastno poželel, kakor se to lahko zgodi, ako stvari ne prevdariš. Prizadevaj si vselej, da stvar in predmet, po čemer hrepene tvoji telesni počutki, na vse strani temeljito spoznaš in prevdariš nasledke nje izvršitve, pa ti bode navadno vse veselje in strastno hrepenenje — popolnoma in za vselej minulo. Poželjivost tvoja podobna je omamljivemu petju zapeljive Sirene, nje vabljivi glas, ako ga poslušaš, pripelje te do brezdna tvoje lastne pogube, od kodar ti ni nobene rešitve več. Imej za njeno prijetno prilizovanje vedno gluha ušesa! Pazi vedno, da bode tehta (vaga) tvojega življenja, katera ima eno skledico se strastmi in poželjivostjo obteženo, imela drugo skledico s pravo pametjo, razumom in modrostjo vselej toliko obloženo, da prvo skledico preobtežuje; sicer boš zabredel v neštevilni broj divjih strasti, katere bodo te pod neumno živino ponižale. Konj brez ujzde uže na prvi vdarec zdivja in zbeži; tak postaneš tudi ti, ako svojih strasti ne brzdaš in razumno ne krotiš. Ako pustiš svojim strastim čez-te gospodariti, postaneš njihov suženj; le krepost daje ti pravo prostost, vsled katere postaneš sam sebi gospodar. Prevladuj svoje poželjenje, kroti lastne strasti z verigami in sponi kreposti; ako niso strasti tebi pokorne, pokoren moraš jim biti ti. Ako nikdar nič drugega ne poželiš nego to, kar je prav, potem ti je mogoče dobro delati po svoji lastni volji. Ne pali in ne kuri nikdar ognja (strasti in poželjivosti), katerega ne moreš pogasiti ali vsaj — razpalivšemu nisi več kos. Ako se je v tvojem srci iz poželjivega nagiba sladka navada vbudila, težavno ti jo bode zatreti, ako to tudi le trenutek odlašaš. Uničuj kal plevela prec v začetku, ako ga hočeš popolnoma zadušiti. Kako neprecenljivo veljavo in kako predrago plačilo daje ti prava zavest, da si sam svojih strasti krepak gospodar, da se jim svojevoljno odrekati moreš, če vse to tudi iz spoštovanja do božje postave in vselej neprisiljeno storiš! Ako si sam svojih strasti lastni gospodar in krotivec, vedi, da si lastnik premoženja in bogastva, katerega te nikdar — ne v sreči in ne v nesreči — nikdo ne more oropati. Ako imaš v svojem srci vse dobro vrejeno, če imaš mirno vest, lahko ti bode v veselji in britkosti posvetne nečimurnosti pozabiti. Krepostno je skušnjavam se vmikati, ali še veča krepost je skušnjave vselej premagovati. Ložeje se je dobremu nego slabemu odrekati, a človek v pravem pomenu besede odreka se vselej le slabemu, dobro pa vedno pospešuje. Strast velikokrat navidezno zaspi, a se potem s toliko večjo silo zbudi; bodi toraj za vojsko vedno dobro pripravljen in oskrbljen. Nobena umetnost in nikakoršno posebno zasluženje je pošteno in pravično živeti temu, ki ne najde v tem obziru nasprotovalcev. Vzbujena strast je podobna hudi in trmasti ženi v hiši. Tako ženo more le v resnici moder in previden mož krotiti; ravno to velja pa tudi o vzbujeni strasti in o tvojem razumu; imaš li zdrav in krepak razum, podlegla bode vzbujena strast na podlagi njegove stanovitnosti. Dokler je veliki sultan privezan, mali pinčeki okolo njega lajajo in mu nagajajo, kakor hitro je pa prost, nemudoma se po kotih skrijejo in mirujejo; taka je tudi s tvojimi strasti, dokler molčita prava pamet in bistri razum. Kadar pamet in razum svoj glas povzdigneta, obmolknejo vse strasti. Toraj naj imata pa tudi pamet in razum v tvojem življenji povsod častno zasluženo prvo mesto! Vsaka strast je krivična in pristranska; zatoraj naj te strast nikdar v tvojem življenji ne vodi, ne zaupaj ji, če se ti tudi še tako lepa in nepristranska kaže. Njen namen je: pripraviti te ob tvojo srečo — časni in večni blagor. V razburjenem položaji storjeno, je vselej skaženo. Kdor bi se upal na viharno morje v malem slabem čolniči, nazival bi ga svet izrednim norcem. To dvoje naj ti bode vodilo, kako se imaš vesti in kaj delati, dokler te strast prevladuje. Vsaka huda strast človeku opazovalni predmet drugače kaže, kakor je pa v resnici; podobna je naočnikom barvanih stekel, ki vsem predmetom, katere človek skoz nje gleda, le svojo lastno barvo vsiljujejo. Ako znaš tvoje strasti s pametjo in razumom prav nadvladati, bodo ti v korist. Strasti same na sebi prav nadvladane, podobne so potrebnemu vetru, kateri barko našega življenja naprej goni, da se ne ustavi; le prava pamet in razum morata tu krmilo v rokah imeti. Barka se brez vetra ustavi, a brez krmarja pa razbije. Nadvladane strasti so za človekove duševne zmožnosti to, kar je poletni dež za rastline; popolnoma brez vse strasti bilo bi človekovo življenje podobno mrtvemu močvirju, kjer nobena travica ne zeleni in tudi nobeno zrnice kaliti ne more. Strasti, ako jih znaš brzdati, so ravno tako potrebne krepčanja tvojega duha, kakor je redno kroženje zdrave, nepokvarjene krvi po tvojih žilah potrebno tvojemu telesnemu zdravju. Primerna strast daje modremu razloge za delovanje, a pamet pa tukaj veleva in zapoveduje. Kjer se vsa strast popolnoma pogreša, tam je večna nedelavnost doma, a kjer pa prave pameti in razuma poleg strasti ni, tam nastane pa popolni razdor in večni propad. Tako more si previdni, modri in razumni človek tudi svoje strasti v korist sebi in drugim porabiti in obrniti. M. E. France Svetličič. Kupec. Stoje na morskem bregu v dan iz dneva Prihoda barke kupec pričakuje, Dobičke lepe v duhu ogleduje, In svitle zlate ves vesel prešteva. Da pride zdaj pa zdaj, se mu dozdeva; Ko jo ugleda, nič več ne žaluje, Da blago svoje na-njo naložuje, Ki vedno lačno morje pod njo zeva. Al glej! na hipec privrše vetrovi, Se zvijajo po tamnem zraku strele, In v težko barko butajo valovi. Njih butanje razruši jo na dele, Ko jenja, vidijo se le tramovi, Zaklade pa so globočine vzele. Smrt. Kot pisana cvetica z bilko velo Pod britko koso senoseka pade, Kosi nemila smrt sred starih mlade Gredoč iz hiše žalostne v veselo. Po vsih steguje svojo roko belo, Ne zmeni se, ponujaj jej zaklade, Al toži, da prišla je iznenade, Ž njo moraš iti v tiho tje deželo, Kjer zraven moža sivega spi dete, Dekle, lepote cvet, tik suhe žene, Berač bogatemu se ne umakne; Kjer straži mati zemlja rev otete, In v njeno hladno krilo položene, Da se spijočih nihče ne dotakne. Lenuhu. Lenuha, ko toži: Ni jesti, ne piti; Težko brez kurjave bo zimo prebiti! Poprašaj: Prijatelj! povej mi ročnd : Kje žetev je bila, kjer setve ni blo? Trmastemu. Kdor umnih svete zaničuje, Naj lastna skušnja ga uči, Da se, če trna si ne 'zruje, Gotovo peta mu gnoji. 0 n é m u. Praviš, da pijem preveč, ko lotim se pesme kovati ; Ali pomisli,