Oj koliko bode spominov na svetovno vojno! Dolga leta bodo pričale mnoge stvari na železne čase. Mnogo posameznikov bode hranilo dragocene spomine dragih padlih bojevnikov, po muzejih boderno videli razne vojne trofeje. Odredbe šolskih oblasti pozivajo šole, naj zbirajo spomine na vojno. Podrobnosti mi niso znane, ker sem predaleč od šole. Vseeno pa mislim na svojo šolsko vojno zbirko, za katero sem si napravil sledeči načrt: Zbirka se deli v dva dela. Prvi za mene najbolj važni del je šolski vojni ar- hiv in vojna kronika, drugi del pa tvorijo razni predmeti, ki bodo spominjali na vojno. V arhiv spadajo zapiski od početka pa do konca vojne, ki je v zvezi s šolo. Tako se lahko popiše prve utise vojne napovedi pri ljudstvu. Pri županstvu se izve imena onih, ki so bili vpoklicani. Letaki, ki so jih dobivale šole, bodo zanimivi. večkrat lahko dostavimo letakom pripomnje v pojasnilo. Teden »Rdečega križa« in razne druge zbirke pričajo o velikem delovanju šole v dobi vojne. K r a n j s k a st.oji ravno v Tednu Rdečega križa na drugem mestu med vsemi avstrijskimi kronovin a m i. Vojnopoštne dopisnice, ki jih pišejo učenci šole, bodo posebnost. Popisi posameznikov, ki so se udeležili bitk, bodo zelo zanimivi. Slik je zelo mnogo. Iz tujih držav pa zbiram le slike, ki so narodnostnega in zemljepisnega pomena. Opremljene s kratkimi komentari in potem imajo šele svojo pravo vrednost. Slike v vojni se nahajajočih učiteljev in bivših učencev naj se opremijo s priprostimi okviri in naj se razobesijo po šolskih hodnikih. Seveda je treba pod vsako sliko napisati, kdo je ta, ki ga predstavlja slika, kje je bil itd. Pri odlikovan- cih je treba kratko opisati tudi dogodek, ki je v zvezi z odlikovanjem. Na ta način odlikujemo svoje sorojake in mladina vidi v njih lepe zglede hrabrosti in požrtvoj valnosti. i Zbirki vojnopoštnih dopisnic in pisem 1 pa pridenemo tudi lahko znamke raznih držav. Drugi del zbirke pa tvori razna zanimiva šara. V Srbiji sem se slučajno sešel z bavarskim tovarišem, ki mi je pravil, da je daroval svoji šoli precejšnjo poleno,. ki tnu je po čudnem naklučju rešilo življenje. Naj vidijo otroci ta »čudoviti« les, ki mu je rešil življenje! Imam v svoji posesti neznatni drobec bombe, ki je padla pri Zalogu. Koinentar da temu drobcu zgodovinsko vrednost. Nekega turškega vojaka sem.prosil, da mi je napisal par stavkov z arabskimi črkami na vojnopoštno dopisnico. Razni novci zavezniških in sovražnih držav so tudi del vojne zbirke. Prvi rumunski ujetnik, ki sem ga videl, mi je ponudil cigareto. Sicer slab fabrikat, a lep vojni spomin. Vojni ujetniki izdelujejo razne predmete. Takemu predmetu naj napiše izdelovatelj še svoj domovinski naslov in hajdi v zbirko z njiin! Kot dragocen spotnin hranim hilzo ital. šrapnela, v katerem je par vejic goriške oljke. V zasedenih sovražnih deželah najde- mo mnogo stvari, ki so tudi primerne za šolsko zbirko. To so predmeti narodopis- nega značaja. Na Balkanu so to lepe ve- zenine in tkanine. Ni jih lahko dobiti, ker tamošnji prebivalci zelo visoko cenijo de- lo svojih žen. Kupil sem v nekem orien- talskem bazaru tiskane vzorce znanih »pirotskih čilimov«. Krasni in interesantni so. Nič naširn narodnim ornamentom po- dobnega ni v njih. Pri nas zavzema srce v ornamentih častno mesto in pri tamoš- njih vzorcih manjka to. Le razne bujnopisane arabeske, ki nas kvečjerau spominjajo na fantastično stilizirane oblike dreves, vidimo v teh delih. Šarenost pa poveča včasih skoraj ostentativna nesimetrija. Sicer pa bi ti vzorci zanimali koleginje, ki se pečajo z ročnimi deli. Takirn stvarem prilepimo listek, na katerega napišemo, da je to stvar daroval J. .1., ki se je udeležil svetovne vojne. Taki predmeti so zelo primerni za šolske zbirke, ker jih ne spremlja grozota vojne, a so Ie v neposrednji zvezi z njo. O bitkah in drugem vojnem življenju pa izve mladina tako vse podrobnosti iz ust svojih očetov in bratov, ki so bili kot žlva priča raznlh vojnih dogodkov. Božo Račič.