Linda Hutcheon NARCISSISTIC NARRATIVE: THE METAFICTIONAL PARADOX N ew York-London, Methuen, 1984 N ekako zadnjih pe tna js t let sm o priča m nož ičnem u izhajanju li terarnozgodovinsk ih in te o re t ­ skih del, posvečenih tis tem u delu sodobnega p roznega li te rarnega ustvarjanja, za katerega se je od zače tka sedem dese tih let uvelja­ vil izraz metafikcija. Vsako n a novo odkrito ali iznajdeno o b m o ­ čje raziskovanja li terature , še sve­ ža in so razm erno n eo b d e la n a snov pač p redstav lja še posebej m ikavno torišče znanstvenega polaščanja in je lahko priložnost te r izziv za sp ro tn o in izvirno arti- kulacijo problem ov, za nove za­ misli ali p reve tri tev u tečen ih spoznanj pri m lajših avtorjih, kot tud i za vzpostavljanje z vso širino in erud ic ijo p o d p r teg a p a n o ra m ­ skega sp le ta raznih filozofskih, an tropološk ih , h istoričnih, lite­ rarnozgodovinsk ih in d rug ih p r i ­ m erja ln ih povezav pri že renom i- ran ih znanstvenikih . V endar pa je bilo zanim anje za m etafikcijo prav v zadnjem desetle tju n e ­ dvom no še posebej izdatno ravno zaradi pozornosti, ki so jo ne le akadem ski, tem več ‘ud i drugi in telektualn i, um etn išk i in sp loh kulturo lošk i krogi nam enili pos tm o d ern i dobi, p o s tm odern iz ­ m u in postm odern is tičn i u m e tn o ­ sti, n jihovim zvezam in zap le tene ­ m u sk lopu vprašan j o o dnosih z m odern izm om . Ta vidik je izjem­ no m očno deloval na raziskovalce in jih usm eril k razm išljanju o tem, ka tere vseb inske in fo rm al­ ne lastnosti so značilne za m e ta ­ fikcijo, če velja, d a je to m an ife ­ stacija ozirom a pojavna oblika postm odern izm a v literaturi. M onografije o metafikciji so npr. napisali R obert Alter, Partial Magic: The Novel as Self- Consciouš Genre, Berkeley, Los Angeles, University of California Press, 1975; M argare t A. Rose, Pa- rody/Meta-Fiction, London, Cro- om Helm, 1979; P e te r Hutchin- son, Games Auihors Play, New York, London, M ethuen , 1983; Charles Caram ello, Silvertess Mir- rors, Talahassee, University Pre- sses of Florida, 1983; Allen Thi- her, Words in Reflection, Chicago, London, The University of C hica­ go Press, 1984; Riidiger Imhof, Contemporary Metafiction, H eide l­ berg, W inter, 1986, in še drugi. P osam eznih člankov, študij ali sim pozijskih prispevkov seveda niti ne kaže omenjati. Poleg že n a ­ š te tih m o ram o navesti vsaj še n e ­ kaj po m e m b n ih del, s katerim i so, kot lahko sk lepam o iz bolj ali m anj izčrpnih člankov, poročil in zapisov, pobliže seznanjeni tud i slovenski poznavalci in ljubi­ telji metafikcije in s trokovna p u ­ blika: Ihab Hassan, The Dismem- berment o f Orpheus: Toward a P ostm odem Literature, 1971; Chri- s to p h e r Butler, After The Wake: An Essay on the Contemporary Avant-Garde, Oxford, C larendon Press, 1980; Alan Wilde, H orizons of Assent: M odernism, Postmoder- nism and the Irom c Im agination, B altim ore, London, The John H opkins University Press, 1981; Patric ia VVaugh, Metafiction: The Theory and Practice o f Self- Conscious Fiction, London, New York, M ethuen , 1984; Brian McHale, Postmodernist Fiction, London, New York, M ethuen , 1987.* O bsežni se k u n d arn i li te ra tu ri kajpak ni uspelo odstran iti vseh nejasnosti in vrsta vprašan j ostaja še vedno odprtih . Toda splošno veden je o m etafikciji se je ven ­ darle izoblikovalo vsaj v nekaj spoznanj, glede k a ter ih ni opaziti * Knjige A. VVilda, Ch. Butleija in P. VVaugh so bile recenzirane v Primer­ jalni književnosti 9/1986 št. 2. kakšnega bistvenega razhajanja. Tako je že bežna h is to rična p e rs ­ pektiva potrdila , da metafikcija, ki v svoj fiktivni li terarn i svet vključuje tud i govor ozirom a p i­ sanje o sami sebi kot literaturi, o svojih produkcijsk ih procesih in način ih recipiranja , o svojem jezi­ kovnem ozirom a tekstovnem po ­ stajanju in refleksijo o d nosa m ed realnostjo ozirom a življenjem in li teraturo , n ikako r ni nov pojav. Zanesljivo se lahko o njej govori v zvezi s C ervantesovim Don Kiho- tom, Tristramom Shandyjem Lau- rencea Sterna, D iderotovim ro ­ m anom Jacqu.es le fataliste in ro ­ m ani H enryja Fieldinga. Tudi ro ­ m antičn i li te ra tu ri ta pojav ni tuj. Pač p a je v obdob ju realizm a sp r i­ čo načelnega ali vsaj zaželenega objektivizm a in iluzionizma m n o ­ go m anj metafikcijskega pisanja in zaradi nezdružljivosti obeh principov naj bi dejansko šlo za upadan je metafikcije. Zanim anje zanjo naj bi ponovno oživelo v n e ­ katerih rom an ih iz prvih d ese tle ­ tij našega stoletja. N ajvečkrat so tej trd itv i v p rid naveden i Gidovi Ponarejevalci denarja, n eka te ri avtorji pa om enjajo tud i Huxle- yev K ontrapunkt življenja, Murphyja S am uela B ecketta in d ruge avtorje te r dela. Z nekaj osam ljenim i izjemami iz vm esne ­ ga obdob ja (npr. Borgesovih Iz­ mišljij) je metafikcija nekako od pe tdese tih let v nezaslišanem kvantita tivnem vzponu in tudi izjemni dosežki seveda niso izo­ stali. H istorični ali d iah ron i pogled je p o tre b n o dopoln iti s horizon ­ talno ali s inh ro n o razširjenostjo tega li te rarnega fenom ena. Če­ prav se velika več ina del res ukvarja izključno z am eriško ozi­ rom a anglosaksonsko metafikci- jo, pa skušajo širši p rerez i u p o š te ­ vati tud i us trezno produkcijo drugih nac iona ln ih li te ra tu r in vključiti v obravnavo tud i itali­ janske, špansko-am eriške, f ranco ­ ske, kanadske, nizozem ske in d ruge pisce. Najpogostejši »teh­ nični« indikatorji m etafikcijskega p isanja pri tem so: a) re k u re n c a tako im enovane ­ ga avktoria lnega pripovedovalca (stari Stanzlov pojem je seveda tre b a b rati v novi Iliči), ki se z iz­ recn im i in pogosto obširno ko ­ m en tiran im i posegi v tekst vp isu ­ je kot p r ipovedna instanca, p r i ­ s tojna za ves red, n e red ali zm e­ do; m ožen je tud i p rvoosebni p ri ­ povedovalec ali m ešano, diskon- t inu irano nas topan je obeh; b) s tem povezana in p redvsem tem atiz irana avtorefleksivnost ali sam ozavedanje paradoksa ln ih onto lošk ih razsežnosti fikcije v odnosu do realnosti, življenja, sveta, vključno s sam ozaveda­ njem (in tem atiziran jem ) lastnega pogojnega eks is tenčnega m o d u ­ sa, izhajajočega iz ireduk tib ilne vloge b ra lca kot soustvarjalca teksta; c) parodija ozirom a parodič- nost; d) in te r teks tua ln i odnosi s tuji­ m i teksti, a tud i in tra teks tua ln i k om en tar ji k las tnem u tekstu, pri č e m e r se ti kom entarji lahko zraščajo in razraščajo tud i v svo­ jev rstne izvirne »teorije« fikcije ali v igrivo p ostteo re tično »kriti- fikcijo« (critifiction); e) l i terariz irano razgaljanje p ripovedn ih konvencij in sp ro tn o rušen je iluzije realnosti dogaja­ nja, oseb in sveta; f) zrcaljenje ali »mise en ab- yme« s p rep le to m različnih plasti fiktivne realnosti, npr. rom an o ro m an u v rom anu . Skupaj s h is to rično p ersp ek ti ­ vo je preciznejša razdelava vse- binsko-form alnih značilnosti m e ­ tafikcije povzročila tud i nekaj te ­ žav. Zabrisala je tesno u jem anje tega pojava izključno z l i te ra tu ro p ostm odern izm a ali vključenost vanjo, čeprav gre, ko t rečeno, ravno živahni diskusiji o pos tm o ­ dern izm u v veliki m eri zasluga, d a se je sprožil val zanim anja zanj. P ostm odern izem se je n a ­ m reč p rvo tno konsti tu ira l V izra­ zito po lem ičnem o dnosu do m o ­ dernizm a, po tem pa se je n en a d o ­ m a pokazalo, da bi bilo t re b a k metafikciji p rište ti tud i besedila, ki so še do nedavnega veljala za kanon ične m odern is tične tekste. Če bi te tekste p revredno ti li v p os tm odern is tične , bi se obdobje p rev lade m o d ern izm a v li tera tu ri b istveno skrajšalo in bi bilo treb a tem eljito poseči v doslej uvelja­ vljene periodizacije, posebno tam, k jer je bil govor o dveh va­ lih m odern izm a in o tem, naj bi se drugi začel v p e tdese tih letih in trajal nekako do začetka ali do s red e sedem dese tih let. Druga m ožnost p a bi bila, d a bi m o d e r ­ nizem in postm odern izem pač obravnavali kot para le lna pojava. Obe m ožnosti se pravzaprav d o tika ta občutljivega in p o m e m b ­ nega vprašanja, ki se m u sko ­ raj ne m ore izogniti no b en o p isa ­ nje o metafikciji in doslej še ni dokončno rešeno, ozirom a iz reši­ tev še niso bile dos ledno izpelja­ ne vse konsekvence, n am reč vprašanja, ali je metafikcija sp loh obdob je ali p a je le p o seben n a ­ čin proznega pisanja, ki ni vezan na do ločeno dobo. N ajplodnejša in najbolj celovita po t iskanja o d ­ govora je zagotovo n a ra v n an a v tisto sm er, ki bi m etafikcijo osve­ tlila z obeh vidikov in opisala k o n k re tn e m etam orfoze tega žan­ ra na em piričn i h istorični ravni. P om em ben korak v to sm er je n a ­ pravil npr. B rian M cHale z vpe ­ ljavo d om inan te kot k r ite rija d o ­ ločanja p os tm odern is tične fikcije v delu Postmodernist Fiction. Pri­ d ružim o p a m u lahko še n e k o ­ liko stare jše delo z naslovom Nar- cissistic Narrative K anadčanke Linde H utcheon , ki - m o rd a manj posrečeno - trdi, d a gre pri razliki m ed sodobno m etafikcijo in prejšnjim i oblikam i za ekspo- niranje, s topnjevanje, ne za d r u ­ gačnost, in pri tem izrecno zasto ­ pa z vidika postm odern izm a n e ­ kam nepriljub ljeno stališče, da obsta ja m ed m odern izm om in postm odern izm om prej neka kon tinu ite ta kot d iskon tinu ite ta (str. 2, 3). Avtorica je n a podlagi svoje dok to rske d isertacije knjigo prvič objavila že le ta 1980, za novo (broširano) izdajo pa ji je dodala obsežen predgovor. Prvo poglavje knjige je v francoščin i izšlo celo že leta 1977 (v reviji Poetique), v d rug ih strokovn ih revijah pa je bil objavljen del četrtega, del os­ m ega in razširjena verzija se d m e ­ ga poglavja. Podatk i opozarjajo, da m o ram o n jena te o re tska izho­ dišča in n jene intencije razum eti v kon teks tu teo re tsk ih in l i te rar ­ nih dogajanj še v sedem dese tih letih, saj s ta poleg anglosaških specialistov za m etafikcijo n jena o sredn ja re fe renca Wolfgang Iser (izpostavljanje nove vloge bralca) in Tzvetan Todorov (formalizem, p o u d a re k na analizi različnih form avtorefleksivnosti in ro ­ m anesknega samozavedanja). A poleg njiju so pom em b n i tudi »novoromanovci« kot Jean Ricar- dou in p redvsem Lucien Dallen- bach z delom Le Recit speculai- re: essai sur la mise en abyme, Pariš, Seuil, 1977, na ka terega se kljub korekcijam o p ira tipologija p r ipovednega narcisizm a. V isti kon teks t sodijo tud i avtoričine p ro ti tedan jim ak tua ln im reflek ­ sijam o koncu ro m an a polem ično zasukane in tervencije te r seveda odk lon ilno m nen je o te rm inu postm odern izem , nam esto ka te ­ rega u po rab lja raje bolj d esk rip ­ tivnega - m etafikcijo (str. 4). Kas­ neje se je v p redgovoru sicer p o ­ pravila, ven d a r je ce lo tno besed i­ lo z uvodom vred pustila n e s p re ­ m enjeno. Knjiga ne želi postavlja ti 'Sploš­ n ih ab s tra k tn ih teorij metafikcije, k e r bi bile neizbežno reduktivne; v njej je zelo sam okritično zap isa­ no, da je teo re tičn a le, kolikor prispeva k teoriji ro m an a (str. 6), te r ne posega v psihološke, filo­ zofske, ideološke in socialno- historične d eb a te o p o s tm o d er ­ nizmu. Njeni poglavitni s in tetični dosežki so zgoščeni že v prvem poglavju in ponovljeni v sk lep ­ nem povzetku. V bistvu gre za konstitucijo š tir idelne tipologije narcisističnih pripovedi, zasnova­ ne na induktivni analizi posam ez­ nih tekstov in na neka te r ih gen e ­ ralizacijah. Izraz narcisističen se ­ veda ni m išljen pejorativno, a m ­ pak nevtra lno, izvira pa iz iron ič ­ no alegoričnega b ran ja m ita o Narcisu in ne izključuje psiho ­ analitičnih konotacij, ki m erijo na analogijo m ed razvojem ro m an a in »zrcalnim stadijem« kot n o r ­ m alno in ne le pato loško fazo v konstituciji sub jek ta ozirom a v razvoju človekovega sam ozaveda­ nja. N arcisistične pripovedi so to ­ rej »samozrcalne« (self-reflexive), »samoinformativne« (self-infor- ming), »samopremišljajoče« (self- reflective), »sam onanašajoče« ali av to re fe ren c ia ln e in »sa- m opredstavljajoče« ali avtorepre- zentacijske. Ločiti jih je m ogoče na d iegetsko sam ozavedajoče se (self-conscious) tekste, ki se fabu ­ lativno funkcionalno zavedajo lastnega p r ipovednega procesa, •n na jezikovno ali - kot pravi H u tcheonova - n a lingvistično avtorefleksivne (self-reflecting) tekste. Ti hkra ti razkrivajo pozna ­ vanje tako moči kot nezados tno ­ sti te r om ejenosti lastnega jezika >n svojo p r ip ad n o s t tekstualnosti. Vsaka od obeh m ožnosti im a svo­ jo odkrito , očitno (overt) in svojo skrito ali p r ik ri to (covert) obliko; v prvem p r im e ru sta sam ozave­ danje in avtorefleksija eksp lic it­ no tem atiz irana ali celo alegorizi- rana v fikcij), v d rugem p r im e ru Pa je ta p roces s tru k tu r iran , po ­ no tran jen , aktualiziran. Z manjši- nii dopolnili, d a gre nam re č za razliko od prejšnjih ro m an esk n ih sam ozavedanj šele v sodobn i me- tafikciji za zares en akovredno zr­ caljenje tako k rea tivnega procesa p isanja kot branja, in da gre za sp rem en jen o in povečano s top ­ njo sam ozavedanja, je tipologija p r im e rn a tud i za d iah ro n e p re ­ glede, vseeno pa osta ja težišče av­ to rič ine obravnave na (povojni) sodobnosti. Tip odp r teg a narcisizma, ki se m anifestira na diegetski način, najde av torica v Fovvlesovi Ženski francoskega poročnika, B arthovi Plavajoči operi in Cooverjevem M agičnem pokru. Tip odp rteg a narcisizm a na jezikoven ozirom a lingvističen način, ko tekst poka­ že svoje zg radbene bloke, poišče v Mailerjevi N očni armadi, v Haw- kesovem tekstu Charivari, v Be­ sednem otroku Iris M urdoch in Svetovnem stroju Paola Volponija. V prikriti obliki je avtorefleksi­ ja implicitna, v e n d a r jo n a ravni diegeze pogosto zasledimo: - v detektivskih zgodbah, celo pri Agathi Christie in Dorothy Sa- yers, in v parod ijah tega žanra, npr. pri B a rth u v Enigmi, pri Na­ bokovu itd.; - v fantastiki, npr. v M arquezovih Sto let samote ali v Kralju Giorgia Manganellija; - v s tru k tu ra h iger, npr. b aseba l­ la v Cooverjevem delu The Uni- versal Baseball Association, Inc. J. Henry Waugh, Prop., šaha v Sol- lersovi Drami ali neke d ru g e igre v Sanguinettijevi Gosji igri; - v e ro tičnem žanru, npr. v ro m a ­ nu L eonarda C ohena Čudoviti po­ raženci, v Osameljni ženi Willieja Mastersa VVilliama G assa ali v ro ­ m a n u Grob H elene Cixous. Narcisizem n a jezikovni ravni v skriti ali prik riti obliki pa je raz­ berljiv iz ugank in šal, iz ek s ten ­ zivnih besedn ih iger in an a g ra ­ mov. P red h o d n ik te oblike je po av torič inem m nen ju zagotovo Joyce, posebej v Finneganovem bedenju, najde pa jo tud i pri Na­ bokovu v Adi, v delih R aym onda Roussela, Aleja C arpen tie ra in Jeana Ricardouja. Kot mejni p r i ­ m e r jezikovnega narcisizm a, ko naj bi av toreprezen tac ija p reh a ja ­ la že v abso lu tno an tirep rezen ta - cijo, om enja dela skup ine Tel Quel. V tipologiji je, posebej p ri u tr je ­ vanju n jen ih teo re tičn ih temeljev, k a r nekaj m oteč ih okornosti, n e ­ preciznosti in p rob lem atičnega dokazovanja različnosti s povsem oh lapn im i ali celo dvomljivimi kriteriji, ko t so večja ali m anjša stopnja sam ozavedanja, b ralčeve svobode itd. Vprašljivo je tud i n e ­ kam preg ladko in kar p reveč p o e ­ nostavljeno reševanje tako kom ­ pleksn ih problem ov, kot je npr. vp rašan je referenc ia lnosti oziro­ m a m im etičnosti metafikcije. Za­ rad i svoje krožne zasnove - o b d e ­ lani p rim eri so izbrani iz večjega števila tekstov, ki so služili že pri p rvo tn i izdelavi -- se ne m o re po ­ hvaliti z b rezk o m p ro m isn o znan ­ stveno strogostjo. Pač p a je njeno v red n o s t vendarle m ogoče po ­ iskati v tem, d a se da z n jeno po ­ močjo b rez nasilnega eno ten ja in tako, d a njihova specifičnost ni sp reg ledana kot zanemarljiva, opozoriti na avtorefleksivnost in sam ozavedanje tud i v tistih tek ­ stih, ki sm o jih iz takšn ih ali d r u ­ gačnih razlogov bolj vajeni d ru g a ­ če in te rp re tira t i in uvrščati, npr. v italijanskih avan tgardn ih ro m a ­ n ih ali f rancoskih novih in novih novih rom anih . Avtorica je bolj preprič ljiva pri deskripciji in analizi k onk re tn ih tekstov. To kažejo živahno in p r i ­ v lačno n ap isan a poglavja o Fow- lesovi Ženski francoskega poročni­ ka, o Svetovnem stroju Paola Vol- ponija te r sk lepna ob ravnava Aquinovega in C ohenovega ro m a ­ na. Med poglavji, ki z novim i p r i ­ m eri razširjajo pahljačo nah a ja ­ lišč posam ezn ih tipo lošk ih razli­ čic p r ipovednega narc is izm a - m im ogrede naj opozorim , d a si av to rica n ikako r n e domišlja, da je obdela la vse m ožne oblike - pa je posebej zanimivo tisto, v ka te ­ rem p reg leda sp e k te r tematizacij p r ipovedne artificialnosti, ki č rpa iz arzenalov parodije, alegorije in zrcaljenja (mise en abym e). M ed parod ične pisce uvrsti Butorja, Nabokova, B artha, G iuseppeja B e r ta z delom Tem no zlo, ki p a ro ­ d ira Itala Sveva, Virginio VVoolf z Jakobovo sobo, Borgesa, Calvina in R aym onda F ederm ana. Alego­ rija, zlasti a legorija b ralčevega ta ­ vanja, je lahko zabavišče ali labi­ r in t npr. p r i B arthu , in p r im e r zr­ caljenja je vzet iz dela Trou de me- moire (Vrzel v spom inu) H u b er ta Aquina. Poglavje o prikriti obliki narc isizm a na jezikoven način pa daje avtorici priložnost za s trn jen inform ativni p reg led razvojnega loka li te rarne teorije in p rakse tel-quelovcev in italijanske skup i­ n e Gruppo 63, n jenih p re d h o d n i ­ kov, zbranih okrog revij II Verri, II M enabo in okrog antologije I No- vissimi, te r za o m em b o p ri nas kom aj znanih ali sp loh neznan ih posam eznikov, ko t so E du ard o Sanguineti, Giorgio Manganelli, Alberto Arbasino, N anni Balestri- ni, Alfredo Giuliani in M assimo Ferre tti. Zaključne spekulacije so posvečene v šestdese tih letih n a ­ p isan im a ro m an o m a dveh Ka­ nadčanov , H u b e r ta Aquina in L eona rda Cohena, in izzvenijo v za nas m o rd a nekoliko n en a v ad ­ n em ali vsaj nep r ičakovanem upanju , d a naj bi metafikcijska proza zaradi izjemne svobode in sokreativnosti, ki jo zahteva od bralcev, lahko pri bralc ih sp o d ­ b ud ila tud i ia d ik a len politični angažm a (str. 155, 161). Narcissistic Narrative je knjiga, ki se ji pozna f rag m en ta rn o s t n a ­ s tanka. Rela tivno sam osto jno n a ­ s tajanje posam ezn ih sklopov p re d združitvijo in preured itv ijo v celo to je razvidno že iz p o d a t ­ kov o p re d h o d n ih de ln ih objavah in iz nekoliko nad ležne repetitiv- nosti, vedno vnovičnega vračanja k že p red e lan im prob lem om . A ker seveda ne gre, d a bi se v vseh pogledih strinjali z njo - največ kritičnih ugovorov bi bržčas iz­ zvalo izenačenje odkrito narcisi- stičnih oblik, ki se m anifestira jo n a jezikoven ozirom a lingvističen način, z m etafikcijo - je n jena p o ­ g lavitna zasluga n e m a ra v tem, da dreza v p rob lem atiko , ki je zaradi različnih ideoloških in estetskih apriorizm ov skrajno zamegljena, a bi jo bilo res p o tre b n o obdela ti n eob rem en jeno , te r d a ponu ja v kritični razm islek in ponovno p reverjan je takšno pa le to sodo ­ bnega proznega pisanja, ki bi b rez avtoričine š iroke razgleda­ nosti po različnih li te ra tu rah m o rd a ostalo p reveč v senci. Alenka Koron (