URN_NBN_SI_doc-78YI63F8

352 UDK 003.5+003.344(497.4)(091) 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 24. 11. 2012 Mojca Vomer Gojkovič,* Verena Vidrih Perko** Pisalni pribor in pismenost kot vir informacij o stopnji romanizacije (zgodnja antika) in pokristjanjenja (pozna antika in slavika) na območju današnje Slovenije Writing utensils and literacy as a source of information about the level of Romanisation (early Antiquity) and Christianisation (late Antiquity and Slavic works) in Slovenia Izvleček Slovenski prostor je v času prevlade Rimljanov ob romanizaciji staroselskega prebivalstva doživel tudi latinizacijo, s čimer so uvedli la- tinsko pravo, pa tudi latinski jezik. Med znake visoke stopnje romanizacije zato upravičeno štejemo epigrafske spomenike, ki so staro- selski noriški kulturi tuji in tako do prihoda Rimljanov skupaj z latinskim jezikom in kultu- ro vklesavanja napisov na kamnite spomenike neznani. Kot potrditev izobraževanja pa lah- ko štejemo tudi najdbe pisalnega pribora na širšem prostoru današnje Slovenije. Ključne besede: romanizacija, latinizacija, kamniti spomenik, napis, stilus , ta- bula cerata , spatula , črnilnik, grobišče, Karnij, Emona, Petoviona, Ajdna nad Potoki, Bled, Bodešče in Bašelj * Mojca Vomer Gojkovič, muzejska svetovalka, Pokrajinski muzej Ptuj - Ormož, e-pošta: mojca.vomer.gojkovic@pmpo.si ** Verena Vidrih Perko, ddr., muzejska svetnica, Gorenjski muzej Kranj, e-pošta: verena.vidrih-perko@gorenjski-muzej.si Abstract During Roman rule, in addition to the Romanisation of the original inhabitants Slovenian territory also experienced Latini- sation, which introduced Roman law as well as the Latin language. Among the indicators of a high level of Romanisation can thus justi- fiably be included the epigraphic monuments which were alien to the original Noricum culture and thus unknown until the arrival of the Romans, together with the Latin language and the culture of engraving inscriptions on stone. The finds of writing utensils in a wider Slovenian area can also serve as a confirma- tion of the introduction of education.

RkJQdWJsaXNoZXIy