Nina VUK GREGORIUS TURONENSIS IN NJEGOVA ZGODOVINA FRANKOV Izvleček Gregorius Turonensis, od leta 573 škof v Toursu,je postal znan zlasti po svojem ob- sežnem, deset knjig obsegajočem delu z naslovom Historiae ali Historia Francorum. Kot mojster opisa in pripovedi namje pri- slikal podobo Galije petega in šestega sto- letja, območja, kjer so se spajali elementi galsko-rimske omike z novimi navadami, ki so jih v času velikih selitev s seboj pri- našala germanska ijudstva, in kjer sta po- ganstvo ter heretično arijanstvo izgubila bitko s krščanstvom, ki je prisegalo v en ost svete Trojice. AbstracL Gregorius Turonensis, who was bishop of the city ofTours since 573 A.D., became famous for his ten-velurne work called The History oj the Franks. As a master of des- cription and narration, he painted a vi- vid picture of Gaul in the fifth and sixth centuries A.D. This region saw the gra- dual merging of Ga!lo-Roman culture with the new ways of life brought in by Germanic peoples during the great mi- grations, and witnessed the defeat of pa- ganism and the Arian heresy by Christia- nity, which adhered to the belief in the unity of the Trinity. I. EVROPSKO ZGODOVINOPISJE IN ZGODNJI SREDNJI VEK Periodizacija človeške zgodovine, ki ji je v drugi polovici sedemnajstega stoletja temelje postavil nemški gimnazijski rektor Christoph Cellarius (1634-1707) ,je gotovo bila različna od pogleda na čas srednjeveškega člo­ veka. Cellariusje obdobje od smrti cesarja Konstantina Velikega (337) do turške osvojitve Konstantinopla (1453) označil za barbarska stoletja sred- njega veka. Naziv medium aevumje tako postal splošna oznaka za čas med petim ter šestnajstim stoletjem, za obdobje torej, kije na sredi med starim in novim vekom. Kako pa je na zgodovinski čas gledal srednjeveški človek? Biblično ra- zodetje, prerokbe in oznanjenja, ki naj bi se izpolnili v zgodovini odreše- ~ja, so srednjeveškim piscem nakazovali celoten potek zgodovine. Od sed- mih dnevov stvarjenjajihje šest predstavljalo šest obdobij zgodovine, sex aetates, od katerih je vsako poosebljala ena od bibličnih osebnosti, sedmi dan pa je sledil počitek, kije bil v stari zavezi namenjen sinagogi, v novi pa 82 Keria V - 1 ° 2003 cerkvi. Šesto ali zadnje obdobje seje pričelo s Kristusovim rojstvom in na- rekovalo novo delitev let pred njegovim rojstvom in po njem. Druga vrsta periodizacije je temeljila na štirih kraljestvih, regna, o katerihje kot razlagi sanj govoril prerok Danijel. 1 Hieronim je v teh kraljestvih videl asirsko- babilonsko, medijsko-perzijsko, makedonsko in rimsko, medtem ko sijih je Orozij zamislil kot babilonsko, afriško, makedonsko in rimsko cesar- stvo. Rimsko cesarstvo, ki se je rodilo z Avgustom kot prvim cesarjem, je bilo torej zadnje, njegov konec pa bi pomenil propad sveta. Rim, ki je zadrževal prihod antikrista, je tako moral obstajati naprej in Imperium Ro- manumje dobil svoje naslednike - Bizanc, Franke in Nemce. Antična tradicija, krščanstvo ter izročila ljudstev v času njihovega pre- seljevanja so postavili temelje srednjeveškemu zgodovinopisju. Njegovi za- četki so tako tesno povezani z oblikami, ki so jih razvijali že antični pisci kot Katon Starejši, pomemben zgled pa so mu bili poznoantični avtorji cerkvene zgodovine kot Evzebij in Avguštin. Po Katonu se je navdihovala zvrst, imenovana 01-igo gentis, medtem ko so poznoantični krščanski pisci oblikovali obrazec tako imenovane svetovne kronistike. Zraven teh dveh zvrsti je med Germani živelo zgodovinsko pesništvo v ljudskem jeziku, ki so ga poskušali pričeti zapisovati šele v času Karla Velikega. Historiograftja je v prvih stoletjih srednjega veka zacvetela s pisci t. i. origo gentis ali zgodovine ljudstev, kot so bili Izidor iz Sevilje, Gregor iz Toursa, Pavel Diakon in Beda. Izidor iz Sevilje, znan po svojih Etymowgiae,je, zgledujoč se po Kasiodorju, napisal zgodovino Gotov do leta 624, Vandalov in Svebov. V osmem stoletju je menih Beda Častitljivi napisal delo z naslovom Cerkvena zgodovina angleškega ljudstva. Znana so mu bila tako delaJordane- sa, Gregorja iz Toursa in Izidorja iz Sevilje kakor tudi lastno ljudsko izroči­ lo. Z opisi političnega dogajanja, cerkvenega življenja in kulture je Bedino delo postalo zgled za ves srednji vek. Tudi Langobardi so dobili svojo zgodovino, katere avtor je bil Lango- bard Paul Warnefried, bolje znan kot Pavel Diakon, menih v samostanu Monte Cassino, ki se je prav tako zgledoval po svojih predhodnikih in po langobardskem ljudskem izročilu. Navezujoč sem patristične in poznorimske kroniste je Zgodovino Fran- kov napisal Gregor iz Toursa. Z začetkom v stvarjenju sveta in v bibličnih genealogijah, o čemer govori prva knjiga, je v ostalih devetih knjigah pri- povedoval o Frankih in njihovem kraljestvu vse do svojega časa. Njegovo delo je v naslednjih dveh stoletjih v različnih delih kraljestva služilo za zgled marsikateremu posnemovalcu in nadaljevalcu. Če je Gregor z navdušenostjo opisoval nastanek frankovske države, je le slabo stoletje zatem bil priča začetku njenega propadanja. Ne preveč bogata zgodovina poznega mero- vinškega obdobja je pustila sledi tudi v njegovem zgodovinopisju. 1 Dan. 1, 2, 39-40. Nina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov 83 V tistem obdobju zelo priljubljena zgodovinska zvrst so prav tako bile hagiograftje, ki pa niso imele velike historične ali literarne vrednosti. Šele prihod Karolingov in anglosaški misijon sta zgodovinopisju dala nov po- let. II. ŠKOF, ZGODOVINAR, PISEC - GREGORIUS TURONENSIS ALI GREGOR IZ TOURSA Dvajsetega avgusta leta 573 je postal devetnajsti škof v Toursu, mestu, Iger je bil grob svetega Martina, kjer je Gregor obnovil njegovo baziliko, ki jo je uničil požar, in kamor so romali ljudje, da bijih ozdravila Martinova čudežna moč. Takratje bilo Gregorju komaj štiriintrideset let. V Toursu je škofoval vse do svoje smrti sedemnajstega novembra 594. Tega leta bi do- polnil šestinpetdeset let. Iz zgoraj omenjenih letnic tako ni težko ugotoviti, da se je rodil leta 538, in sicer tridesetega novembra, na dan svetega Andreja, v mestu, ki se je tedaj imenovalo Arvernus ali Arvernorum civitas in ki danes ustreza fran- coskemu Clermont-Ferrandu v departmaju Puy-de-Dome ali Basse-Auverg- ne. Krstili so ga za Georgija Florencija. Oba njegova starša, Florencij in Armentarija, sta prihajala iz uglednih senatorskih družin, zlasti po materi- ni strani tesno povezanih s katoliško cerkvijo. Tako lahko med Gregorjevi- mi pradedi zasledimo sveta Tetrika in Gregorja, oba škofa v Langresu, z njim v sorodu pa je prav tako bilo kar nekaj Gregorjevih predhodnikov v Toursu, kot na primer škofEvfronij ter sveti Nicetij, škof v Lyonu. Gregor ni bil edinec. Njegov brat Peter je bil diakon v Langresu in umorjen v letu 574, kar Gregor omenja v svoji ZgodoviniFrankov. 2 Sestra, katere imena ne poznamo, seje omožila z nekim Justinom. Njuna hči Justina je bila predni- ca samostana svete Radegunde v Poitiersu.3 Ko je bil Gregor star kakšnih osem let, mu je umrl oče. Njegova mati se je preselila v Burgundijo, kjer je imela nekaj posesti. Gregor je ostal pri stricu, svetem Galu, škofu v Clermontu, po njegovi smrti pa pri arhidiako- nu Avitu. Čeprav so za Gregorja načrtovali, da bo po očetovi strani nadalje- val tradicijo posvetnih služb, se je zgodilo drugače. Že pri petindvajsetih letih je postal diakon v Toursu, leta 573 pa je bil, kot smo omenili na začet­ ku, posvečen v škofa, kar je potrdil tudi takratni kralj Sigibert. Škofovska služba je predstavljala veliko moč, toda tudi veliko odgovor- nost. Škofje so bili, seveda z nekaterimi izjemami, zavetniki moralnega živ- ljenja v skupnosti in zgled zanj ter prvi branilci katoliške vere pred različni­ mi sektami, Židi in pogani. V Gregorjevem času je bilo v Galiji enajst nadš- 2 HF, V, 5. 3 HF, X, 15. 84 Keria V - 1 ° 2003 koftj, od katerihje ena imela središče v Toursu,4 kar pomeni, daje tourski nadškof imel oblast nad širšim ozemljem in s tem dodatne obveznosti. Čeprav je v življenju dosegel mnogo, je ostal skromen. Dokaz za to je njegovo skoparjenje s podrobnostmi, kadar v Zgodovini Frankov beseda na- nese nanj. Četudi je njegova izobrazba segala zlasti na cerkveno področje in je bilo zaradi tega njegovo poznavanje posvetnega pomanjkljivo, mu niso bili neznani Vergilijeva Eneida, iz katere sije nekajkrat izposodil ver- ze, Salustij ter Gelij. Vsekakor seje dodobra seznanil s Svetim pismom, kar glede na čas in položaj, ki gaje zasedal, ni nobeno presenečenje, prav tako paje dobro poznal Hieronima, Orozija in Evzebija ter pisce svojega časa ali bližnje preteklosti. Takšni so na primer bili Sulpicij Sever, Renat Profu- tur Frigerid, Aleksander Sever, Sidonij Apolinar, Venancij Fortunat in drugi. Kot vir so mu služili pri pisanju Zgodovine Frankov. In njegov opus? V deseti knjigi svoje Zgodovine Frankov je Gregor podal poročilo o tem, kar je napisal. 5 Toda seznam ni popoln. Lahko bi rekli, da je svoje, z današnjega vidika dokaj hitro zaključeno življenje, dodobra izko- ristil. Med njegova dela štejemo: o Historia Francorum oziroma Historiae v desetih knjigah, zaključenih malo pred njegovo smrtjo; o Liber in Gloria Martyrum Beatorum;6 o Liber de passione et virtutibus Sancti Iuliani martyris; o De virtutibus beati Martini episcopi v štirih knjigah; o Liber vitae Patruum; o Liber in gloria Confessorum; o Liber de miraculis beati Andreae apostoli; o Passio sanctorum Martyrum Septem Dormientium apud Ephesum (prevod v latinščino); o De Cursu Stellarum ratio; o In Psalterii tractatum commentarius, kije skoraj v celoti izgubljeno; o knjiga o mašah Sidonija Apolinara, kije izgubljena; Večino svojih del je napisal med škofovanjem v Toursu. Nekatera so zelo kratka, nekatera obsežnejša, nekatera napisana naenkrat, nekateraje sestavljal skozi vrsto let. Vsa pa odslikujejo bodisi bližnjo preteklost bodisi njegov čas, čas Merovingov, svetnikov, mučencev, ko je krščanstvo začenja­ lo svojo zlato dobo in ko so se še dogajali čudeži. 4 Ostala središča so še: Arles, Lyon, Vienne, Rouen, Sens, Trier, Rheims, Bourges, Bordeaux in Narbonne. HF, X, 31. 6 Dela Liber in Gloria Martyrum Beatorum, Liber de passione et virtutibus Sancti Iuliani martyris, De virtutibus beati Martini episcopi in Liber in gloria Confessorum sestavljajo Septem libros Miraculorum, kijih Gregor omenja ob zaključku desetega poglavja Zgo- dovine Franhov. !Vina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov III. »TAM VIRTUTES SANCTORUM QUAM STRAGES GENTIUM MEMORAMUS« GREGORJEVA ZGODOVINA FRANKOV 85 S temi besedami, ki nakazujejo Gregorjev program pisanja, se je pričel uvod v drugo knjigo Zgodovine Frankov. Gregor nas o tem, o čem in zakaj bo pisal, natančneje seznani v uvodu k svojim desetim knjigam. 7 Očitno je torej, da sta čas, v kateremje živel, ter ajegova nekako polpretekla zgodo- vina imela nanj velik vpliv. Kot škof, kije bil močno povezan s političnim in verskim dogajanjem v Galiji, je Gregor pozorno motril svet okoli sebe in se v njem aktivno udejstvoval. Prav zaradi tega ne preseneča, daje hotel o tem tudi pisati. In ker, kot pravi sam v uvodu, ni bilo nikogar, ki bi opisal tedanje dogodke bodisi v prozni bodisi v verzni obliki, je bila naloga, ki se jeje lotil, toliko bolj utemeljena in nujna. Želel je zabeležiti dogodke, de- janja in ljudi ter jih tako obvarovati pred pozabljenjem. Vsebina uvoda k Zgodovini Frankov se tako ni mnogo razlikovala od antične tradicije zače- njanja zgodovinskih del. Spomnimo se samo znanih Herodotovih besed na začetku njegovih Zgodb. Motiv se skozi stoletja ni spremenil. Zgodovina Frankov je gotovo bila delo, zaradi kateregaje Gregor zaslo- vel. V Livijevem duhu, kije zgodovino pisal »ab urbe condita«, od mitološ- kih začetkov torej,je Gregor pričel s stvaritvijo sveta in se ustavil v letu 591, tri leta pred svojo smrtjo. V prvih treh knjigah, od katerih se prva zaključi s smrtjo svetega Martina leta 397 in je v njej, po Gregorjevih besedah,8 zajetih pet tisoč petstošestindevetdeset let zgodovine, druga s smrtjo mero- vinškega kralja Klodvika v letu 511 ter tretja s smrtjo kralja Teudeberta v letu 548,je Gregor strnil približno pet tisoč sedemstopetdeset let zgodovi- ne in se nato poglobil v dogodke svojega časa. V sedmih knjigah, ki sledijo, nas v okvirnem kronološkem zaporedju seznanja z dogodki, kralji, kralji- cami, svetniki in škofi, ki so bili znani njemu in njegovim sodobnikom. Teh sedem knjig tako popolnoma ustreza antičnemu pomenu besede hi- storia, izpeljanke iz grškega glagola LcHopfo s pomenom poizvedujem, vpra- šujem, pripovedujem, s katero so za razliko od annalespoimenovali delo, kije opisovalo sodobne zgodovinske dogodke, dogodke torej, ki jih je pisec doživel ali videl na lastne oči. Vrnimo se k samemu naslovu dela. Ali je Zgodovina Frankov zanj us- trezno poimenovanje? Po enaintridesetem poglavju desete knjige, v kate- rem je Gregor prikazal seznam škofov v Toursu, sledi zaključek, kjer izve- mo, katera delaje napisal. Kot prvo izmed njih omenja »decem libri historia- rum«, kar pomeni, daje Gregor svoje delo poimenoval Historiae- Zgodovi- na ali Zgodbe in ne Historia Francorum ali Zgodovina Frankov. Slednji naslov se je prvič pojavil v rokopisih poznega karolinškega obdobja in se obdržal 7 HF, uvod k desetim knjigam. 8 HF, I, zaključek. 86 Keria V - 1 • 2003 vse do današnjih dni v prevodih v moderne jezike. Napisati zgodovino fran- kovskega ljudstva torej ni bil Gregorjev edini namen. Ker pa je hotel pisati sodobno zgodovino in ker je živel na ozemlju, kije bilo frankovsko oziro- ma merovinško, je v večini pisal prav o njih. Znano je, da sta obstajali dve različici Gregorjevega dela, ena v desetih in druga, skrajšana, v šestih knjigah. Vsebina najzgodnejših rokopisov iz merovinškega obdobja je bila skrajšana Zgodovina Frankov in takšno so ver- jetno poznali prvi Gregorjevi bralci. Razširjena različica v desetih knjigah naj bi prišla v rabo komaj v osmem stoletju. Vse od sedemnajstega stoletja naprej je med preučevalci potekala diskusija, katera različica je nastala prej. Leta 1699 je prvi kritični izdajatelj Gregorjevih del Thierry Ruinart izrazil z argumenti podprto prepričanje, daje Gregor sprva napisal delo v dese- tih knjigah, različica v šestih knjigah, kije pripovedovala izključno o fran- kovskih kraljih, pa je na podlagi Gregorjevih osnutkov nastala kasneje.9 Ruinartovemu mnenju sta se pridružila tudi Arndt v prvi izdaji Historiae v Monumenta iz leta 1885 ter Krusch v že prej omenjeni iz leta 1937. Čeprav delo morebiti ustvarja občutek neenotnosti in se zdi, daje Gregor posa- mezne segmente vstavljal v že napisano besedilo, dandanes v večini velja prepričanje, daje Gregor napisal deset knjig, kot tudi sam poroča ob kon- cu svojega zgodovinskega dela. Skrčeno besedilo v šestih knjigah, ki se je pojavilo v prvih rokopisih, pa je dejansko tista Zgodovina Frankov, ki se po- javlja v naslovih prevodov in ki je najbolj pritegnila takratne bralce. Gre- gor je kljub široko opredeljenemu poimenovanju Historiae za svoje delo, s katerim se je pozabi izognil cel kalejdoskop dogodkov in osebnosti, prav gotovo želel osvetliti zgodovino frankovskega ljudstva, ki zaseda pomem- ben del njegovega dela. In tudi s tega vidika lahko Zgodbe razumemo kot Zgodovino Frankov. Če pogledamo od daleč, Gregorjevo delo ne premore prav dosti barvi- tosti in privlačnosti, ki bi bralca zasvojili in omrežili. V kronološkem zapo- redju podani dogodki v ne prav urejeni obliki, naštevanje, kateri kralj je sledil prejšnjemu in kateri škofje nasledil predhodnika, skopo opisovanje značajskih potez in videza osebnosti, mestnega življenja, arhitekturne po- dobe, poročanje o hudih vremenskih razmerah in boleznih, ne pa tudi o srečnejših obdobjih, na primer dobrih letinah, ter izpuščanje marsičesa vrednega omembe ustvarjajo vtis o Gregorjevi pomanjkljivi umetniški žili- ci in pomanjkanju domišljije. Če pa se v Zgodovino Frankov nekoliko bolj poglobimo, nas preseneti. Gregorjev čut za pripoved, njegova svetopisem- ska dikcija, prelivanje verjetnega z neverjetnim, kontrastiranje svetlega in temnega, dobrega in zlega, prikrito ali neprikrito moraliziranje, njegov, čeprav redko izražen, smisel za humor, trdno prepričanje v božjo previd- nost in zlasti njegova dojemljivost za vse, kar je nenavadno, delo začinjajo 9 Ruinart, Uvod,§§ 86-120. Nina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov 87 in mu dajejo tisti poseben čar, zaradi katerega nas pritegne. In če se ozre- mo na neurejeno nizanje kraljev in svetnikov, klanj ter čudežev, na obliko torej, ne smemo biti začudeni. V uvodu k drugi knjigi nam Gregor zaupa, da bo s svojem delu opisoval mixte confuseque tam virtutes sanctorum quam strages gentium, in sicer prosequentes ordinem temporum. Čas, v kateremje ži- vel, ni bil samo črn ali bel. In takšnega, kot so ga zaznamovali ljudje in dogodki, nam želi približati. Skozi dvojnost »klanj« in »Čudežev« seje ka- zala božja volja, kije uravnavala svet. Kakor so »Čudeži« potrjevali večnost, ki so jo uživali svetniki, so »klanja« pričala o nepravilni izbiri življenjske poti. Bogje bil zmeraj navzoč. Gregorjeva Zgodovina Frankov je pisana slika zgodnjesrednjeveške Ga- lije in rtjena moralna podoba. S temi potezami se je približala značilno­ stim satire, ki je bila, kot pravi Kvintilijan, 10 rimska iznajdba. Latinska bese- da satura, ki bi jo lahko prevedli kot mešanica ali zmes, bi tako pomensko ustrezala raznovrstni mešanici dogodkov, kijih delo opisuje. Satira pa ni bila samo to. Izražala je avtorjevo zanimanje za vsakršno družbeno dogaja- nje in v zvezi s tem odslikavala njegovo bolj ali manj zbadljivo oblikovano kritičnost. Če k temu dodamo še neknjižni oziroma pogovorni jezik, znači­ len za satirično zvrst, dobimo okvir, ki ustreza Zgodovini Frankov. Družbi, v kateri se dogajajo zločini, izprijenosti in norosti, Gregor zoperstavi moral- no popolno sliko svetnikov in njihovih čudežev, ki potrjujejo njihovo neo- madeževano življenje. Svetniki so torej imeli pomembno vlogo. Njihova posmrtna tuzemska prisotnost ni samo odražala božje navzočnosti, imela je tudi moralno vzgojno vrednost - učila je ljudi, kakšni bi morali biti. Četudi Zgodovine Frankov ne moremo enačiti s satirami, kot so jih pisali Lucilij, Horacij aliJuvenal,je bila v določenih pogledih z njimi primerlji- va. V njej sta se prepletatla dva svetova - dober in slab, resničen in idealen, kot ju je Gregor videl in doživljal. IV. SLOGOVNA PODOBA ZGODOVINE FRANKOV Da je njegov slog neizglajen ali neobdelan, incultus torej, pravi Gregor sam, in sicer v že znanem uvodu k svojemu delu, Zgodovini Frankov. Toda to ni edino mesto, kjer se je Gregor nekako opravičil za svoje preprosto pisanje. V uvodu k De virtutibus beati Martini episcopi v dvogovoru z materjo potoži, daje inscius litterarum in kot takšen, neuk, nesposoben za obeleže- nje izvrstnih dejanj, medtem ko se v uvodu k delu Liber in gloria Confessorum po obtožbah namišljenega sogovornika, da ni ravno vešč latinskih slovnič­ nih zakonitosti, zagovarja, da s svojo rusticitas ter neuglajenim jedrnatim 10 De inst. orat. 10, 1, 93. 88 Keria V - 1 o 2003 slogom daje možnost komu bolj nadarjenemu, da napisano prelije v naj-· lepše verze. Dve veliki avtoriteti devetnajstega stoletja, Monod in Bonnet, sta Gre- gorjevo odstopanje od pravil klasične latinščine in slogovno preprostost pripisovala njegovemu nepoznavanju antičnih avtorjev in ajihovegajezi-· ka. 11 Toda novo stoletje je prineslo nov pogled na Gregorjevo razgleda- nost. Zlasti Wallace-Hadrillje v njegovem pisanju odkrival veliko retorične spretnosti. 12 An tič ni retorični vpliv lahko zasledimo že v uvodih zgoraj ome- njenih del. V njihje Gregor prevzel segment zgradbe, značilne za govore v antiki, in sicer captatio benevolentiae. Vedel je, da bo uvod učinkovit le, če bo pritegnil bralčevi pozornost in dojemljivost. Oblika namišljenega dialoga je pri tem igrala pomembno vlogo. Na ta način se je najlaže spoprijel s svojo rusticitas, se zanjo opravičil, jo omilil in celo povzdignil na višjo ra- ven. Kakšna je ta raven, lahko izvemo, če nadaljujemo z branjem uvoda k Zgodovini Frankov, kjer Gregor nazorno pove, da philosophantem rethorem intellegunt pauci, loquentem rusticum multi. Zagovarjanje in opravičevanje pisanja v preprostem jeziku izvira iz dobe patristike, ko je med izobraženimi kristjani in pogani potekala ostra deba- ta. Jezik svetega pisma kot filozofskega spisa kristjanov ni ustrezal normam filozofske literature. Origen, Laktancij, Hieronim, Avguštin in drugi so zato preprost svetopisemski jezik pričeli zagovarjati z argumentum ad popu- lum. Takšenjezik so po njihovem razumeli mnogi, medtem ko je bil zaple- ten filozofski razumljiv le redkim. Poleg tega so trdili, da prefinjenost po- pači resnico. Poganska filozofija za ajih ni bila nič drugega kot laži, skrite v lepi zunanjosti. Resnica se je zatorej morala razkrivati in razglašati pisca- torie et non Aristotelice, v jeziku ribičev in ne Aristotelovem. Gregorjeva želja je bila, da bi ga brala in razumela čim večja množica ljudi, ki, razumljivo, po zatonu svobodnih umetnosti v takratni Galiji ni bila dovolj izobražena, da bi lahko sledila kompleksnejšemu načinu izraža- nja. S svojo uvodno skromnostjo je v očeh bralca hotel postati prikupnejši, po drugi strani pa je na tak način izkazal spoštovanje do antičnih vzorni- kov, katerih jezik je očitno občudoval, vendar ga ni dosegal. Seveda je ime- la tudi ta bolj ali manj navidezna skromnost korenine v antiki. Tako je na primer Tacit v Agricola zapisal, da piše incondita ac rudi voce, 13 kar je zelo blizu Gregorjevemu incultu ejfatu. Gregor je bralce skušal pritegniti še na en način. V začetnem uvodu pravi, da po galskih mestih zamira študij sed- mih svobodnih umetnosti in da ni nikogar dovolj izobraženega, ki bi lah- 11 Monod, G., Etudes critiques sur les sources de l'kistoire merovingienne, Premiere partie: Jn- troduction, Gregoire de Tours, Marius d'Avenckes, Librairie A. Franck, Pariz 1872 in Bonnet, M., Le Latin de Gregoire de Tours, Hachette, Pariz 1896. 12 Wallace-Hadrill,J., M.," Tke Work of Gregory o/Tours in tke Light oj Modem Researck« v The Long-Haired Kings, Methuen & Co., Ltd., London 1962. 13 Agricola 3, 3. Nina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov 89 ko pomembne dogodke opisal bodisi v prozi bodisi v verzih oziroma kot pravi sam: qui gesta praesentia promulgare possit in paginis. Tudi sam se je, kot smo že povedali, opravičil zaradi svoje neomikanosti, s svojim pogumom, da bo kljub slednji opisal gesta praesentia, pa je želel pri bralcih spodbuditi občudovanje in odobravanje. Še bolj zanimiv od začetka je sklepni del Zgodovine Frankov oziroma zaključek ajenega desetega pogla\ja. V slogu klasične retorike, kar je nato po Georgu Mischu dobilo oznako »Schriftsteller-Autobiographie«,je Gre- gor naštel dela, kijih je napisal. Toda spisku je dodal prav poseben stilistič­ ni obrat, ki gaje povzel po Evzebiju in je imel izvor v Svetem pismu. Bere- mo lahko: Quos libros licet stila rusticiori conscripserim, tamen coniuro omnes sacerdo- tes Domini, qui post me humilem ecclesiam Turonicam sunt recturi, per ad- ventum domini nostri fesu Christi ac terribilem reis omnibus iudicii džem, sic numquam confusi de ipso iudicio discedentes cum diabolo condempnemi- ni ut numquam libros hos aboleri faciatis aut rescribi, ... sed ita omnia vobiscum integra inlibataque permaneant, sicut a nobis relicta sunt. . .. si in his omnibus (se. artibus liberalibus) ita fueris execitatus, ut tibi stilus noster sit rusticus, nec sic quoque, deprecor, ut avellas quae scripsi. Sed si tibi in his quiddam placuerit, salvo opere nostro, te scribere versu non ab- nuo. Gregor je torej vso skrb namenil pripovedi - nizanju dogodkov tako, kot so se zgodili. Pomembna mu je bila izvirnost in na dela, kijihje napi- sal,je bil gotovo ponosen. Zato je povsem razumljivo, daje želel napisano ohraniti tako, kot gaje zapustil sam. Zanimivo pa je, daje z umetniškega vidika v svojih delih videl še ne povsem dodelano snov, ki bi lahko služila za podlago drugemu drugačnemu, umetniško bolj dovršenemu delu. Sodbe o Gregorjevem načinu pisanja so večkrat dosegale skrajnosti. Za ene, na primer Nordena, 14 je pomenil najnižjo točko, ki jo je lahko dosegel slog, značilen za dela v latinskem jeziku, za druge je bil pravo od- kritje preprostosti in osvoboditev od nabuhlosti. Erich Auerbach je Gre- gorjev slog povezal s krogi, v katerih se je kot škof gibal, in s službo, kij o je opravljal. 15 Auerbach sicer ne dvomi, da Gregorjev način pisanja predstav- lja velik odklon od klasičnih pravil, toda prepričan je, da je Gregor pisal zelo neposredno, nazorno, pripovedno in brez nepotrebnega okraševanja s točno določenim namenom. Na takšen način so bralci lahko brez težav prepoznali škofov moralni poduk. Gregor se je prav tako zavedal, da je jezik, v katerem je pisal, pogovorni in kot tak zelo različen od klasične latinščine, vendar zato toliko bolj razumljiv širšemu bralstvu, kar je tudi bil njegov namen. Uvodnim skromnostim navkljub se svojega jezika ni sram o- 14 Norden 1918 II, 638f. 15 Auerbach 1982, 93. 90 Keria V - 1 ° 2003 val. Dokaz za to je prav gotovo izražena želja, da bi njegovo delo ostalo nespremenjeno. Gregorjev slog je torej preprost in neokrašen, manjkajo mu zanimive primerjave in slikovite metafore. Za Gregorja so besede imele le en pomen - pripovedovale so zgodbo, kije morala biti pomensko jasna. Zaradi tega so se mu zdeli kakršni koli olepševalni dodatki popolnoma odveč. Toda to nas ne odvrne od branja. Občudovanja vredni so njegova svetopisemska dikcija in pogosti citati iz Svetega pisma, ki podpirajo njegova stališča, zla- sti kadar se ta nanašajo na zmote drugače verujočih in pravilnost krščan­ ske vere. V takšnih odlomkih lahko začutimo njegovo gorečnost. Eno od poglavij, ki ga skoraj v celoti sestavljajo svetopisemski citati, je deseto v drugi knjigi Zgodovine Frankov. V njem Gregor govori o poganskem verova- nju frankovskega ljudstva, kije s stališča krščanstva seveda zmotno. Oglej- mo si torej prevod omenjenega poglmja: Za ta rod se je zdelo, da je bil vselej vdan poganskemu čaščenju in sploh ni poznal pravega Boga. Upodabljali so si like gozdnih ter vodnih biti;~ ptic, zveri in ostalih elementov in jih bili navajeni častiti kot Boga ter jim žrtvovati. Ko bi se dna njihovih src dotaknil tisti grozoviti glas, hi je skozi Mojzesa govoril ljudstvu: Ne imej drugih bogov poleg mene! Ne delaj si rezane podobe, tudi ne kakr- šne koli podobe tega, kar je zgoraj na nebu ali kar je spodaj na zemlji ali kar je v vodah pod zemljo! Ne moli jih injim ne služi! 16 In nato: Gospoda, svojega Boga, se boj in njemu služi in pri njegovem imenu prisegaj l 17 Če bi le bili vedeli, kakšno maščevanje je sledilo in udarilo ljudstvo Izraela, ker so častili taljivo tele, ko so po pojedini in pesmih, po razvratnostih in plesu z nečistimi usti o isti podobi rekli: To je tvoj bog, Izrael, ki te je izpeljal iz egiptovske dežele! 18 Dvajset tisoč Izraelcev je poginilo. Kaj pa tisti, ki so bili posvečeni v Belfegorjev kult in so nečistovali z moabskimi ženami19 ter so jih njihovi najbližji pobili in pokonča­ li? V tem klanju je duhovnik Finees, potem ho so bili ostali pobiti, pomiril božji bd-0 in nadloga je nehala.21 Ko bi do njihovih ušes prispelo še tisto, kar je Gospod zagromel preko Davida: Zakaj vsi bogovi narodov so prividi, Gospod pa je nebesa ustvaril. 22 In tudi to: Maliki narodov so srebro in zlato, delo človeš­ kih rok; 23 Njim postanejo podobni, kijih delajo, vsak, ki vanje zaupa. 24 Ali pa, ko pravi: Osramočeni so vsi, kičaste podobe, ki se ponašajo z maliki. 25 Prerok Habakuk priča, rekoč: Kaj more pomoči podoba, ki jo je izklesal podo- 16 2 Mz. 20, 3-5. 17 5 Mz. 6, 13. 18 2 Mz. 32, 4 19 prim. 4 Mz. 25, 1-9. 20 prim. 4 Mz. 25, 11. 21 Ps. 106 (105), 30. 22 Ps. 96 (95), 5. 23 Ps. 135 (134), 15. 24 Ps. 135 (134), 18. 25 Ps. 97 (96), 7. Nina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov 91 bar, delo iz kovine, ki uči laž? Svojemu lastnemu izdelku se umetnik zaupa, ko izdeluje neme malike! Gospod pa je v svojem svetem templju, naj umolk- ne pred njim vsa zemlja! 26 Toda drugi prerok dodaja: »Bogovi, ki niso naredi- li neba in zemlje, naj izginejo z zemlje in izpod neba!« 27 Nekje beremo: Kajti tako govori Gospod, stvarnik nebes, kije Bog, upodobitelj in stvarnik zem- lje, ki jo je uredil, ni je ustvaril puste, za bivanje jo je pripravil28: Jaz sem Gospod, to mi je ime, svoje časti ne dam drugemu, ne svoje slave mali- kom.29 Spet drugje piše: Ali so med maliki narodov povzročitelji dežja?30 Bož- ja beseda iz ust Iza9·e se spet glasi: jaz sem prvi in jaz sem poslednji, razen mene ni Boga. 31 Izdelovalci malikov so vsi nični in njih ljubčki nič ne kori- stijo. Njih priče nič ne vidijo in nič ne zvedo, da bodo osramočene.32 Glej- te, vsi njegovi častilci bodo osramočeni, saj so podobarji samo ljudje. 33 Ko- vač ga z železnim orodjem dela, na žerjavici in s kladivi ga obdeluje, ga oblikuje s svojo močno roko.34 Lesorezec ... ga očrta s črtalnikom ... in naredi iz tega podobo moža, krasno človeško postavo, da v hiši dobi svoj prostor.35 Kdo drug si poseka cedre ... naredi si iz nje podobo malika in se pred njim priklanja, 36 pritrdi jo z žeblji in s kladivi ter jo postavi, da ne omahne.37 Nositi jih morajo, ker ne morejo hoditi. 38 Njeno polovico (t.j. cedre) torej požge v ognju in se pogreje ... iz njenega ostanka pa naredi boga, podobo svojega malika, pred katerim pada na tla in se mu priklanja, moli k njemu in pravi: »Reši me, ker si moj bog!«39 »Njeno polovico sem požgal v ognju, sem spekel kruh na njeni žerjavici, sem spekel meso in ga pojedel: iz njenega ostanka naj naredim podobo gnusobe, pred lesenim štorom naj se priklanjam?« Kdor ima veselje s pepelom, tegaje zapeljalo prevarano srce; ta ne reši svojega življenja in si ne reče: »Ni li prevara v moji desnici? «40 Na začetku frankovski rod ni poznal ničesar od tega; vendar pa je vse nadoknadil kasneje, kakor bomo pripovedovali v nadaljevanju. Ponekod lahko zasledimo sočutje, drugod nas preseneti celo s kanč­ kom humorja, spet drugje se lahko čudimo njegovi ravnodušnosti, večino- 26 Hab. 2, 18-20. 27 Jer. 10, 11. 28 Iz. 45, 18. 29 Ib. 42, 8. 30 Jer. 14, 22. 31 Iz. 44, 6. 32 Ib. 44, 9. 33 Ib. 44, 11. 34 Ib. 44, 12. 35 Ib. 44, 13. 36 Ib. 44, 14-15. 37 Jer. 1 O, 4. 38 Ib. 10, 5. 39 Iz. 44, 16-17. 40 Ib. 44, 19-20. 92 Keria V - 1 ° 2003 mapa ostaja mojster opisa ( ekphrasis), priljubljene oblike, ki je bila pogo- sta v srednjeveških progimnazmih, sistematičnih vajah iz sestavljanja bese- dil, in pripovedi, kiju spretno uporablja pri kontrastiranju čudežev svetni- kov z izprijenostjo posameznih škofov ali vojaških pohodov in spopadov z anekdotično obarvanimi zgodbami, kakršna je na primer tista v sedmem pogla\ju druge knjige, ko je v opis hunskega obleganja Orleansa vključil pripoved o Ecijevi ženi in beraču v cerkvi ter tako s pomočjo digresije us- tvaril želeni retorični učinek. Oglejmo si še prevod tega odlomka: Hunski kralj Atila je zapustil Metz. Ko je uničil mnogo galskih mest, je prišel do Orleansa. Trudil se je, da bi ga zavzel s silovitim napadom z bojnimi ovni. V tistem času je v prej omenjenem mestu škofoval preblaženi Anijan, mož izredne modrosti in hvalevredne svetosti, čigar čudežna dejanja so se nam zvesto ohranila. Oblegani meščani so se obrnili na svojega škofa in ga spraševali, kaj naj naredijo. Zaupajoč v Boga jim je svetoval, naj vsi skruše- ni na tleh molijo in s solzami ponižno prosijo za božjo pomoč, ki je, ko jo potrebujemo, vedno na voljo. Ko so naredili tako, kot jim je velel, in molili, jim je rekel: „z mestnega obzidja motrite, če božje usmiljenje že prihaja na pomoč.« Domneval je namreč, da bo Bog v svojem sočutju poslal Ecija, h kateremu se je poprej napotil v Arles, sluteč, kaj se bo zgodilo. Gledali so torej z obzidja, nikogar niso videli. »Molite v veri,« je rekel Anijan. »Gospod vas bo še danes osvobodil!« Medtem ko so molili, je dejal: »Ozrite se še enkrat!« In ko so pogledali, niso videli nikogar, ki bi prihajal na pomoč. Še tretjič jim je velel: »Če boste prosili v veri, bo Gospod v hipu prišel.« Z jokom in silnim tarnanjem so rotili Gospoda za usmiljenje. Ko so prenehali moliti, so se na zahtevo starca še tretjič ozrli z zidu. V da9·avi so videli nekakšen oblak oziro- ma meglo, ki se je dvigovala s tal. Ko so o tem poročali duhovniku, je ta dejal: »Gospod pošilja pomoč." Medtem ko so se zidovi že tresli od navala ovnov in so bili tik pred tem, da se zrušijo, so k mestu s svojimi vojskami prihiteli Ecij, Teodorik, gotski kralj, in njegov sin Torismund, odbili sovraž- nika in ga prisilili k umiku. Mesto je bilo osvobojeno po zaslugi blaženega duhovnika, Atilo pa so pognali v beg. Zatekel se je na Moireysko ravnino, kjer je svoje čete razvrstil za boj. Ko so to slišali, so se pogumno pripravili, da ga napadejo. V tistih dneh je Rim dosegel glas, da je Ecij, obdan s sovražnikovimi falanga- mi, v veliki nevarnosti. Ko je njegova žena to slišala, je zaskrbljena in žalost- na pogosto obiskovala bazilike svetih apostolov in molila, da bi se njen mož s tega bojnega pohoda vrnil živ in zdrav. Talw je počela vse dneve in noči. Neke noči je v kotu bazilike blaženega apostola Petra spal revež, okajen od vina. Ker so bila vrata kot po navadi zaprta, ga čuvaji niso odkrili. Toda ponoči se je zbudil. Luči, ki so osvetljevale vse kotičke svetega kraja, so ga prestrašile in iskal je izhod, skozi katerega bi lahko ušel. Ko je takole tolkel na zapahe prvih in nato še drugih vrat ter uvidel, da je oboje zapahnjenih, je Nina Vuk: Gregorius Turonensis in njegova Zgodovina Frankov legel na tla, se tresel in čakal na priložnost, ko bo lahho, tahoj ko se bodo k jutranjim himnam zbrali Uudje, prost odšel. Medtem pa je uzrl dva moža, ki sta se med seboj spoštUivo pozdravila in s skrbjo poizvedela, kako jima je kaj naklonjena sreča. Starejši je takole pričel: »Ne morem več trpeti solza Ecijeve žene. Neprenehoma prosi, da bi njenega moža živega pripeljal iz Galije. Če­ prav je Bog v svoji sodbi odločil drugače, sem zanj dosegel veliko milost, da ostane živ. Zdaj hitim, da ga od tam pripeljem živega! Kljub temu pa rotim vsakogar, ki je o tem slišal, naj molči in si ne drzne božje skrivnosti razkriti ljudem, saj ga bo v nasprotnem primeru pri priči doletela smrt. " Revež, hi je vse to slišal, pa ni mogel molčati. J'ahoj ko se je nebo razsvetlilo, je o vsem, kar je izvedel, obvestil Ecijevo ženo. Toda ko je nehal pripovedovati, je osle- pel. 93 Med branjem Zgodovine Franhov tako dobimo občutek, da Gregorju ni bilo odveč opisati še tako postranskih reči. Celo več, zazdi se nam, da se je ob tem neizmerno zabaval. BIBLIOGRAFIJA ARCHAMBAULT, P.J.: Gregory ojTours and the Classical Tradition, The Clas- sics in the Middle Ages. (Bernardo, A., S., ur.), Center for Medieval and Early Renaissance Studies, Binghampton, N. Y. 1990, 25-34. BREUKELAAR, A., H.: Historiography and }.,piscopal Authority in 6'11 -century Gaul. Vandenhoeck & Ruprecht, Gottingen 1994. FUHRER,J.: Gregor von Tours: Christliche und pagane Tradition. Thome, 105- 126. GOFFART, W.: The Narrators ojthe Barbarian History (a.d. 550- 800). Prin- ceton UniversityPress, Princeton 1988, 112-234. GROSS, M.: Historijsha znanost. Liber, Zagreb 1980. GRUNDMANN, H.: Zgodovinopisje v srednjem veku. Študentska založba, Ljub- ljana 2000. HEINZELMANN, M.: Gregor von Tours. »Zehn Bucher Geschichte«. Historio- graphie und Gesellschaftslwnzept im 6. jahrhundert. Wissenschaftliche Buch- gesellschaft, Darmstadt 1994. LUTHAR, O.: Mojstri in Muze. Modrijan, Ljubljana 1997. MGH SRM I, l, 2, Krusch, B., Levinson, W. (ur.), 1885-1937/51-. ROBERTS,]. T.: Gregory oj Tours and the Monk oj St. Gall: the Paratactic Style oj Medieval Latin. Latom us 39 (1980) 173-190. THORPE, L.: Gregory oj Tours. The History oj the Franks. Penguin Classics, London 19741• 94 Keria V - 1 • 2003 Gregory of Tours and The Histoiy of the Franks Summary Historiography in the first cen turies of the Middle Ages began to flou- rish with the writers of the origo gentis, or history of nations. One of them was Gregory ofTours, a follower ofthe patristic and late Roman chronicle tradition, and the author of a ten-volume work called The History oj the Franks. There arises the question, however, if such a title is indeed appro- priate. The list of Gregory's works which he appended himself to the end of his ten-volume opus mentions decem libri Historiarum, making it plain that he named the work Histories. His intention was not to write about the kings of the Franks only, but to present a picture of Gaul in the fifth and sixth centuries A.D.; the Franks with their history were included simply for the reason that they gradually took possession of the whole territory of Gaul. Gregory was a past mas ter of description and narration. Although his style is plain and unadorned, it often surprises the reader with its Bib- lical diction, the contrasting descriptions of manslaughter and miracles, of kings and saints, and with many anecdotes, masterfully incorporated into the stream of historical events. Words had but one significance for Gregory - they told a story. Nina Vuk Ptujska c. 113 SI-2204 Miklavž e-mail: ninavuk@hotmail.com