Poročilo ravnatelja muzeja (Poroda kustos Andrej Pavlovec) Ker so že odborniki društva poročali o vsem, kar se je pravzaprav bistvenega zgodilo v teku dveh let, mi ne preostane drugega, kot da občnemu zboru predložim nekaj misli in nekak kratek statistični pregled, ki po svoje tudi kaže na uspešno delo muzejske uprave. Najprej bi se dotaknil personalnih sprememb, ki so nastale v teh letih. V letu 1959 je v muzej prišel nov uslužbenec, kustos za zgodovino NOB tov. Anton Zorn, diplomirani zgodovinar. Po ureditvi oddelka NOB je moral jeseni 1959 k vojakom in ga letošnjo jesen zopet pričakujemo z odprtimi rokami in kopico dela na področju zgodovine delavskega gibanje in NOB. Nemogoče je namreč skrbeti in poglabljati se v vse panoge zgodovinopisja od arheologije do najnovejše zgodovine. To je za eno pa tudi za dve osebi preveč in je nujno potrebna delitev dela na posamezna področja, da se posamezni kustos lahko poglobi v svoje delo, v svojo specializacijo. Nadalje je nastopila službo v muzeju tudi administratorka tovarišica Marjeta Sterle, kar je nujno potrebno, saj se bo moralo od letos naprej voditi samostojno finančno knjigovodstvo. Vse poslovanje bo šlo direktno preko banke in ne več preko občine kot doslej. Poleg muzejskega proračuna bo morala voditi tudi finančne posle za Graben in upravo gradu. Prevzema tudi že vodstvo šolskih skupin nižjih razredov. Pri obeh novih močeh pa se pojavlja vprašanje sistemizacije delovnih mest, kar bo moral občinski ljudski odbor še med letom urediti. Za primerjavo glede osebja vzemimo samo kranjski muzej, ki ga enako financira občinski ljudski odbor. Ta ima sistemiziranih in zasedenih šest delovnih mest. S tem seveda ne mislim, da bi tako moralo biti tudi v Skofji Loki, tu nakažem primer in problem, ki ga bo treba reševati glede na potrebe dela in ustanove. Sprememba je tudi pri pomožnem osebju, ker je bila zaposlena druga snažilka. Pri personalnih zadevah je pereče še to, da je io\. Slavko Fojkar, oskrbnik gradu. 239 sedaj na muzejski plačilni listi. Kot ustanova pa mu ne bomo mogli nuditi sedanje plače, katero bi mu po vseh pravilih moralo izplačevati Muzejsko društvo, a zaradi težkoč pri dotacijah društvom tega ne more storiti. O selitvi je podrobno poročal že gospodar društva. S selitvijo smo pridobili 34 prostorov, od tega 18 razstavnih prostorov, eno delavnico, 3 pisarne, 1 študijsko sobo, 2 sobi za arhiv in 9 prostorov za skladišča. Od teh 9 skladiščnih prostorov, ki se nahajajo v kleti in drugje, pa lahko zaenkrat s pridom uporabljamo le enega, in še ta je tak. da po svoji lokaciji lahko vsak čas postane razstavni prostor. Ostalih 8 depojskih prostorov visi zaenkrat še v zraku in čaka odločitve, ali jih bodo uporabili za gostišče odnosno bife, ali pa bodo ostali muzeju. Jasno je, da taki pogoji ne ustrezajo muzeološkim zahtevam in principom, ki naj vladajo v depojih. Ker stalno visi nad depoji negotovost, tudi delo v njih zastaja. Dobro bi pač bilo in želeti je, da se to vprašanje reši, da vemo, kje in kateri prostori so zatrdno naši. da bomo mogli tudi v depojih uspešno delati, kajti sicer ni smiselno kopičiti predmete, če ti nimajo pogojev za strokovno hrambo. Drug podoben primer je z dvorano. Ali bomo mogli tu v bodočnosti urediti prostor, ki bo služil muzejskim namenom, ali bo služil čisto drugim potrebam? Dvorana je sicer velika, vendar za galerijski namen ni povsem ustrezajoča in bi jo morali temeljito preurediti. Pri tem ni čisto zgrešeno mnenje, da bi jo preuredili v dve dvorani, namreč da bi se napravilo v njej nadstropje. S tem je ozko povezano vprašanje občasnih razstav in prostora zanje. Ce uredimo dvorano in če nam ostane prostor v okroglem stolpu, bomo mogli prirejati večje in tudi manjše razstave. Te pa morajo biti vedno rezultat niuzeološkega dela in nikoli le mašilo ali celo poceni efekt. Občasne razstave so važne tudi za propagando ustanove, kar se je v izredni meri pokazalo z razstavo del slikarja samouka Janeza Sedeja. Razstavo so zabeležili vsi republiški dnevni časopisi in brez šale tudi Pavliha, radio in celo televizija. Pri tem ne morem tiho mimo dejstva, ki je ozko povezano z denarjem in turizmom. Muzejem očitajo, da so ustanove, ki ne prinašajo nobenih dohodkov. Skoda, da nismo taka registrirna blagajna, ki bi registrirala vse tuje goste, ki so v Loko prišli samo zaradi muzeja in razstav ter se potem ustavili tudi v loških gostinskih lokalih in jim povečali promet. Vendar pustimo to vprašanje, ki bi se morda dalo rešiti z neko izredno prefinjeno anketo. Menim, da smo s politiko občasnih razstav doslej šli v korak z načeli moderne muzeologije, saj je bila n. pr. razstava Sedeja le del splošnega raziskovanja ljudske umetnosti. Da bo naše delo še pestrejše, bi v bodoče morda ne bilo slabo, povzeti razstavljanje po načelu »predmet meseca«. Zato bi lahko uporabili prostor na spodnjem hodniku, ki do danes ni urejen. Tu bi po zgledu evropskih muzejev v posebni vitrini lahko prikazovali nove dosežke muzeja ali detaile iz muzejskega dela. Ob tej vitrini bi mogli morda oživiti svojčas uspešne muzejske večere. Poleg tega bi moral muzej misliti tudi na vzgojo obiskovalcev. Zakaj ne bi prevzel likovne vzgoje mladine ali kako drugo obliko dela. kot jih prakticirajo moderni muzeji? San Francisco museum of Art ima v svojem programu koncerte, predavanja pa tudi dopoldanski otroški razred, kar je nekaj podobnega, kot nadvse uspešno dela pionirska knjižnica v Ljubljani. Danes je brez prave veljave muzej, ki ima sicer sloves, a kamor komaj še stopi noga učenjaka, muzej, kabinet ali zbirka, katere cilj je samo čuvanje in razstavljanje. Muzej ne sme biti cilj, muzej mora biti sredstvo družbene vzgoje. Zato bomo morali pričeti uvajati nove oblike dela z občinstvom. Med tovrstno delo spada povezava šole in muzeja, ki še vedno šepa. Le nekaj obiskov je bilo iz loških šol v začetku šolskega leta, potem pa niso več našli poti v muzej, da bi tu ob predmetih predelovali snov. Drugje organizirajo obiske v umetniške ateljeje. Pri nas imamo tudi to na gradu, a razen 4. razreda gimnazije, ni .še nihče videl, kako nastaja kip, kako se odliva in podobno. Skratka, dela je dovolj in tudi oblik dovolj, le v pravilne tirnice bo treba speljati naše delo. In končno številke. Obisk v letu 1958 je dosegel število 10.878. V to so všteti tudi obiskovalci dveh razstav. V letu 1959 je bil le za nekaj desetič manjši, in to kljub temu, da je bil muzej odprt šele v avgustu: obiskovalcev je bilo 10.817. Imeli smo tudi 3 občasne rastave, in sicer: peča na slovenskem, slikarska razstava Moše Pijade in razstavo ob 40-letnici KPJ. Preostane še pregled muzejskega fonda. Cisto razumljivo je, da se je struktura predmetov v zbirkah spremenila. Od leta 1957, ko smo imeli skupno 18.584 predmetov, je do konca lanskega leta naraslo njihovo število na 20.068; fond se je povečal za 1502 predmeta. Seveda je tu vmes 240 vštetih tudi vezje število publikacij, ki jih dobivamo v zameno za Loške razglede. In če sem na zadnjem občnem zboru poročal, da se je arheološka zbirka povečala le za dva, moram z veseljem ugotoviti, da se je v teh dveh letih povečala za 329 predmetov, kar je sad sistematičnega izkopavanja v Kevdercu na Lubniku. Muzejsko delovanje bomo v prihodnje razširili tudi izven Loke. V Sorici bomo sodelovali pri ureditvi Groharjevega spominskega muzeja, zbirki Groharjevih mladostnih del. Ne bi bilo napak, da tudi v Loki uredimo Francetu Koširju posebno sobo, kajti v načrtovani galeriji tako ne bo prostora za vsa dela. To je nekaj problemov, nekaj nakazanih poti za nadaljnje delo, kakor jih vidi uprava muzeja. 16 Loški razgledi 241