IZNAJDBA IN RAZVOJ KATODNE ELEKTRONKE IN DRUGIH VAKUUMSKIH ELEMENTOV ZA TELEVIZIJO (II. del) Stanislav Južnič* in Vinko Nemanič, inštitut za tehnologijo površin in optoelektroniko. Teslova 30,1000 Ljubljana Invention and development of cathode ray tube and other vacuum components of television (Part II.) ABSTRACT Next year we shall celebrate a cent jry of the cathode ray tube. In the second part of this article the history of the cathode ray tube as a pan of the television is described. A special concern is put on the research done by baron Codelli, a Ljubljana-m an of Italian ongin. POVZETEK Prihodnje leto bomo praznovali sto let iznajdbe katodne elektronke. V drugem delu razprave opisujemo razvoj katodne elektronke kot slikovne elektronke za televizijo. Posebno pozornost posvečamo raziskavam barona Codellija, Ljubljančana italjanskega rodu. 1 UVOD Dieckmannova. Rosingova in Campbell-Swintonova uporaba katodne elektronke v začetku našega stoletja ni takoj vplivala na razvoj televizije. Hitrost odklanjanja žarkov, ostrina zapisa, trajnost naprave in kvaliteta fokusiranja skeniranih žarkov so bili premajhni pred uporabo Buscheve elektronske optike. Zato celo sam Braun ni podpiral uporabe svoje elektronke v televiziji, ki se mu je zdela podobna telepatiji (Zworykin, 1958, 12; Kleinert, 1993.71). Televizija v Rusiji in Sovjetski Zvezi Boris Lvovič Rosing (1869-1933} je napravil skupno več kot 120 različnih shem in sistemov televizije. Leta 1907 je na univerzi v St.Petersburgu sestavil elektronski televizijski sistem z Braunovo elektronko na sprejemni strani, ki ga je patentiral doma, v ZDA, Nemčiji in Angliji. Elektronski curek je moduliral s signalom fotocelice in odklanjal z magneti. Snemalna naprava je bila še mehanska, z dvema medsebojno pravokotnima zrcalnima bobnoma, vrtljivima okoli skupne osi za skeniranje prenašane slike. Počasne selenove fotoinduktivne celice je nadomestil s hitrejšimi fotocelicami iz alkalij-skih kovin, vendar še ni znal ojačiti šibkih tokov reda 0,1 pA, Rosing je razstavil svoj sistem v St.Petersburgu leta 1910 (Ustinov, 1989,121; Zworykin, 1958, 9) in naslednje leto prikazal sprejem preprostih geometrijskih oblik. 8.11.1925 so B.P.Grabovski (1901-1966), V.I.Popov in N,G, Piskunov v Leningradu prijavili patent "radiotele-fota", prve praktične povsem elektronske televizije. Poskuse so začeli opravljati julija 1925 v laboratoriju industrijskega tehnikuma v Saratovu. V njihovem sistemu je fotokatoda pod vplivom svetlobe izločala elektrone, ki so jih odklanjali z mrežico v njeni bližini. Elektronski "žarki" s termokatode so prehajali skozi mrežico in trkali ob fotokatodo. Tam so se srečavali z nasprotno usmerjenimi fotoelektroni. ki so tem bolj oslabili žarke, čim večjih je bilo v dam točki fotokatode. Tako so modulirali elektronski curek, ki je potem prenašal informacijo o osvetljenosti objekta. V naslednjih treh mesecih so delali poskuse na Leningrajskem vakuumskem zavodu. Porabili so le 1500 rubljev kljub sorazmerno zapletenim poskusom. Vendar v Leningradu imenovana komisija sprva ni podprla uporabe njihove naprave. * Stanislav Južnič je profesor fizike in računalništva na srednji šoli v Kočevju. Leta 1980 je diplomiral iz tehnične fizike na Fakulteti za naravoslovje in tehnologijo, magistriral pa leta 1984 iz zgodovine fizike na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Slika 1. Shema Rosingovega televizijskega sistema s katodno elektronko kot sprejemnikom (Schröter. 1930. 5) Grabovski se je preko Saratova vrnil v Taškent in z Rosingovo pomočjo nadaljeval raziskave. 28.7.1928 je komisija priznala uporabnost "telefota", ki sta ga patentirala Grabovski in njegov laborant l.F. Beljanski. Prenašala sta po 7 senc v sekundi na 6-7 m oddaljen zaslon premera 5-6 cm z 200 do 300 vrstami v drugi sobi. Svojo prvotno idejo sta spremenila tako, da sta fotoobčutljivo plast nanesla na neprepustno podlago iz srebra. Projekcija slike in elektronski žarki so bili sedaj na isti strani fotoobčutljive piasti, podobno kot v Zwo-rykinovem ikonoskopu leta 1933 (Barancev. 1986. 135). Televizija v Veliki Britaniji Junija 1908 je A.A.Campbell-Swinton {u.1930) v Londonu predlagal odpravo vseh mehanskih elementov iz televizijskega sistema. Le odklon elektronov s pravokotnima elektromagnetoma v sprejemniku in tudi v oddajniku s 160000 sinhroniziranimi operacijami v sekundi je lahko opisal celotno površino slike v desetinki sekunde, kar naj bi zadostovala za dobro televizijo. Campbell-Swinton še ni poznal fotoelektričnega pojava za oddajnik dovolj velike hitrosti in ojačevanja. Leta 1911 je opisal zaslon oddajnika iz majhnih kock rubidija kot samostojnih fotocelic v vakuumski posodi s fo-tobčutljivo natrijevo paro (Schröter, 1932,61; Zworykin, 1954,246-248; Swift, 1950.82- 83). Do leta 1926 je brez uspeha preizkušal takšne mozaične fotoelemente. Campbeil-Swintonove ideje so se uveljavile šele v naslednjem desetletju, saj se velika podjetja zanje sprva niso zanimala. Drugi raziskovalci so v različnih državah do novembra 1925 razvili še 6 modelov slikovne elektronke za televizijo (Barancev, 1986, 131). Škot Baird je ustanovil prvo izključno televiziji posvečeno družbo Television Limited in do odločitve britanske komisije 13.2.1937 uspešno konkuriral elektronski televiziji Marconijeve družbe E.M.I. Kljub pičli materialni podpori je aprila 1925 javno predstavil svojo televizijo z uporabo Nipkowe plošče frekvence 8,3 Hz in koloidne celice lastne izdelave za skeniranje odbite svetlobe. Senzor je moral biti tisočkrat občutljivejši od starejših aparatov, ki so prenašali samo sence prepuščene svetlobe. Črka "H" je bila na sprejemniku dobro vidna, težje pa je bilo s premikom roke ali obrazom, na katerem je bilo mogoče opaziti premikanje ust (Baird, 1925, 535). V nekaj mesecih je Bairdu uspelo rešiti problem prenosa slike po žici in nato tudi brezžično, kar je 27.1.1926 pokazal štiridesetim članom Royal Institu-tiona. Leta 1927 je dobil britanski patent za stereoskop-ski žični ali brezžični prenos slik ali gibanja. Okoli vrtljive Nipkowe plošče je eno v drugo postavil dve ali več spiral leč in fotocelic tako. da je vsaka pokrivala le eno področje slike ali pa le eno barvo. Svetlobo je filtriral.. nato pa v sprejemniku projeciral barve eno na drugo (Baird, 1927, 1,4, 5). Baird je s sodelavci 8.2.1928 prvi brezžično poslal sliko čez Atlanski ocean na valovni dolžini 45 m. za kar niso potrebovali vmesnih pretvornikov. 18.7.1929 je dr. Schapira pri Telefunknu v Berlinu sprejel dva modela televizije Bairda in njegovega direktorja Captaina O.G. Hutchinssona. Napravi sta stali 90 oziroma 12 mark in sta zmogli 12,5 slik s po 30 vrstami na sekundo pri 9000 Hz. Baird je prenašal slike po telefonskem kablu znotraj iste hiše in prepoznaval sedeče osebe brez podrobnosti. Telefunknova naprava z 48 zrcali naj bi bila boljša za prenašanja gibljivih slik (Schapira, 1929). Baird je Nipkowo ploščo nadomestil z bobnom s tridesetimi zrcali, kar je junija 1931 in 29.4.1932 uporabil BBC v prvi javni televizijski oddaji, prenosu konjskih dirk iz Derbyja. 2.8.1932 je BBC začel z osemmesečnim oddajanjem televizijskega programa, 2.11.1936 pa s prvimi rednimi televizijskimi oddajami v Londonu (Settel, 1978. 44. 47; Južnič. 1982. 25, 27-28: Zaje. 1995, 76- 77; Swift, 1950, 54, 57. 84). Slika 2. John Logie Baird (1888-T948) 6- Slika 3. Shema naprave, s katero je J.L. Baird že leta 1924 oddajal obrise televizijsko snemanih predmetov Televizija v Nemčiji Braunova asistenta Dieckmann m Giage sta 12.9.1906 v Strassburgu patentirala Braunovo elektronko za prenos črk in risb brez premičnih delov v sprejemniku. Slike kovinskih modelov sta skenirala z dvajsetimi kontaktnimi krtačami, ki so nadomeščale odprtine v Nipkowi plošči. Krtače so bile povezane z generatorjem žagaste napetosti v vodoravnih odklonskih tuljavah katodne elektronke in s kontaktnimi krtačami na drsečih žicah potenciometra. ki so odajale tok tuljavam za navpični odklon Ob stiku s prevodno točko na kovinskem modelu so krtače Nipkowe plošče omogočile, da je stekel tok skozi eiektromagnet, ki je odklonil elektronski curek v osciloskopu, da je zgrešil odprtino na svoji poti. Prevodni deli modela so se zato temno reproducirali na svetli podlagi zaslona osciloskopa. Celoten obrat Nipkowe plošče je trajal 0.1 s, zato je lahko svetlobni zapis na zaslonu sledil premikom in vrtenju modela. Zaslon je bilo mogoče fotografirati, kar se je avtoriema zdelo posebno pomembno, in sta_to kar dvakrat zapisala v svojem patentnem spisu. Čeprav je bil Dieck-mannov aparat bolj faks kot televizija, je pomenil njegov sprejemnik napredek v elektronskem snemanju slike (Dieckmann. 1906; Zworykin, 1958, 7-9: Kleinert, 1993, 71). Dember je na fizikalnem institutu visoke šote v Dres-denu maja 1925 odkril povečanje emisije pri sočasnem vzbujanju fotoplasti z elektroni in s fotoni. Uporabljal je difuzijsko črpalko s Kaiser Wilhelmovega instituta v Beriinu pri raziskovanju odvisnosti dodatnega fototoka na aluminiju od intenzitete svetlobe pri konstantnem toku katodnih "žarkov". Fotoefekt je zaradi katodnih "žarkov" narastel, mejna valovna dolžina pa se je pomaknila proti dolgim valovom. Demberjevi poskusi so potrjevali Lenardovo teorijo, po kateri je povprečna energija vpadnih katodnih "žarkov" manjša od notranjega dela in zato ne zadostuje za izbijanje elektronov iz podlage. Zato elektroni ostanejo v kovini v vzbujenem stanju in jih potem lahko izbije iz podlage svetloba z manjšo energijo. B.V. Krusser je predložil konstruk- cijo slikovne elektronke na osnovi Demberjevega odkritja (Dember, 1925, 529-530; Barancev. 1986,131-136}. Zw roLieron^ G«gen diCM Vornchcungen bettehen dw in den Abschnitten D und G rrhubeoec Bedenken Statt solcher errwungenen Bewof^ungen des Aptiscben Syatecu benutst A. von Codelli', um trot< großer ipiegeJnti^r FJiclien mit geruifftr AntriebsleistuDg austukoromen, die freie, gedSmpft ithklinginda Krcisachna. gung das zuvor Ton einem Drehfeldr miCt«ls Rr-anans Aufgcschsiikeltes Uohlspio^eU (von äO mjD Durchoirascrlj. Da dieaee aus NacKdenken über die Slika 8. Schröteriev opis Codeliiievega dela. objavljen v Handbuch der Bildtelegraphie und des Fernsehen, 1932. 52) ÜBER HELLIGKEITSSTEUERUNG BEI KATHODENSTRAHLRÖHREN UNTER BESONDERER BERÜCKSICHTIGUNG EINER NEUEN METHODE «sn llsnfrsd von artianns l^i sllen Kernseliverfahren, bei denen auf der Sendeieite oiechaniKhe, d. mit crheblichcr l'righeM behaflele Zerleger anjlen'cndcl »erden, oder bei sUen Ver* foliren, wo grundftäLzJich mil der An- »pallunscii am llildr Inhren. Iial der Vrr-rasser bereils {ruher in dieser Stelle hin RewieSFh Hüchstens ia der I>urclifOh-rung einer SptralsblaUun^ (Coc/tlfj} lABi sich die AuriMltuni: durch VrAs Slika 9. Ardenne/ev citat Codellijevega dela (Fernsehen. J932, 18) Codelli je prvi na slovenskih tleh začel uporabljati katodno elektronko v televiziji šele v sodelovanju z ljubljanskim trgovcem z elektroopremo in radijsko tehniko Francijem Barom. Codelli je 14.3.1930 v odgovor na mesec dni starejše Schröterjevo pismo sporočil, naj televizijsko opremo iz Berlina dostavijo kar na Barov naslov na Mestnem trgu 5/1 v Ljubljani (Grabnar. 1977, 112; Codelli, ARS. šk.19 in NUK. 134). Schröter je 11.5.1928 v Berlinu še razstavljal mehanski sistem, avgusta 1930 pa je že zagovarjal uporabo katodne elektronke. Tako sta Schröter in Codelli približ- no istočasno sprejela "ameriško" inačico elektronske televizije, ki je pozneje prevladala. Da bi se uveljavil v ZDA, je Codelli poleg mehanskega skeniranja in premičnih optičnih naprav kot tretjo možnost opisal povsem elektronsko televizijo brez premičnih mehanskih delov (Codelli, str. 12,15). Uporabil je Farnsworthovi podobno Braunovo elektronko s lotokatodo (str. 16). Sliko je reproduciral z močno Braunovo elektronko, ki je imela obliko lijaka s preluknjano anodo in rahlo izbočenim fluorescentnim zaslonom. Katoda v obliki konkavnega zrcala je imela go-rišče sredi zaslona {str. 38, 75). Snemalna elektronka je bila steklena posoda, pregrajena s stekleno ploščo v dva izpraznjena prostora, od katerih je bil drugi Braunova elektronka z vročo katodo (str. 44, 77- 78). Codelli je tudi v elektronski inačici obdržal osnovno idejo snemanja in sprejemanja slike vzdolž spirale tako, da je imela slika gostejše elemente v sredi kot na robovih (str. 40. 50. 75). Ideja je temeljila na fiziologiji očesa {str. 4-7), med pn/imi pa jo je uporabil Britanec Alexander McLean Nicholson 7.12.1917 in 16.10.1923 v patentu št. 1470696 v New Yorku, ZDA. Za sprejemnik je uporabil Braunovo cev, v kateri je curek elektronov na fluorescentnem zaslonu risal sliko po Arhimedovi spirali. Dipl.ing. Paul Kirchhoff iz Frankfurta na Maini je svojo inačico, predloženo 6.9.1925, zaradi nasprotovanja Codellija in Telefunkna patentiral šele 14.8. 1936 v Berlinu (Schröter. 1932, 51-52; Codelli, šk.19). Razvoj televizijske tehnike po drugi svetovni vojni je bil v Sloveniji in tudi v Jugoslaviji povezan z dejavnostjo Instituta (pozneje Industrije) za elektrozveze v Ljubljani, ki je bil uradno ustanovljen v začetku leta 1948. Sprva so v njem delali tudi nemški strokovnjaki, med domačimi pa predvsem Wedam, organizacijski in tehnični vodja TV-laboratorija od poletja 1949 ali 1950. Kupili so super ortikon od RCA in upeljali 625-vrstični sistem Švicarja Gerberja, sicer zasnovan v Sovjetski zvezi. Na razstavi leta 1953 v dvorani TVD Partizan na Taboru v Ljubljani so improvizirali majhen TV studio s super ortikonom kot edino snemalno kamero (Wedam, 1993,50-51). Avgusta 1956 so ob mednarodni razstavi elektronike v Ljubljani začeli predvajati slovenske filme, ki so jih oddajali s stolpa na Ljubljanskem gradu. Redne javne televizijske oddaje v Ljubljani so se začele 11,10. 1958. Pregled stanja 100 let kasneje Iz zgodovinskega pregleda razvoja televizije oz. katodne elektronke, kot enega od bistvenih sestavnih delov, so razvidna področja, kjer so se ideje najtežje spreminjale v delujočo in "ubogljivo" napravo. Po sto letih so rezultati obilno pomnoženi in razvejeni. Opis stanja danes je zaradi silovitosti razvoja zadnjih desetletij skoraj nemogoč, tveganje, da podatki ne izgubijo aktualnosti v času od pisanja do izida v reviji, veliko. Razvrstitev elektronk, povezanih s televizijo, na katodne (za prikaz slike) in slikovne elektronke (za snemanje) je res najosnovnejša delitev glede na princip delovanja oz. funkcijo. Dodatno merilo delitve pa je namen uporabe; ali profesionalna ali široko tržišče. Pri slikovnih elektronkah je ostala skoraj izključno profesionalna uporaba v vrhunskih studijskih kamerah, v cenenih kamkorderjih je snemalna komponenta pol-prevodna CCD ploščica s površino okoli 1 cm^. Pri katodnih elektronkah so razmere drugačne; široko tržišče v milijonih elektronk na leto je pokrito z razmeroma skromnim številom tipov, od katerih je za TV standard izbranih le nekaj formatov v razmerju osi X:Y=3:2. diagonale pa so 37, 55. 63, 72 cm itd- HDTV (High Density Television) s predloženim formatom X:Y=16;9 se šele uvaja. Druga obsežna niša so računalniški monitorji s še skromnejšim izborom standardnega formata 3:2 in diagonalami: 14, 15 in 17 inč. Bistveno pestrejše je področje profesionalne uporabe katodnih elektronk, ki zajema nekaj specializiranih področij: vojaški sistemi, navigacija letalskega m pomorskega prometa, merilna civilna tehnika, medicinske diagnostične naprave, računalniški monitorji za različne specifične namene, projekcijski TV monitorji itd.Formati so tu skoraj poljubni: od linijskega formata z eno samo osjo odklona do radarskih okroglih zaslonov z linearnim m krožnim odklonom. Diagonala slike sega od 1,3cm (=1/2 inče) pri naglavnih zaslonih (HUD. angl. head-up display) do premera nad 90 cm. Poleg uporabe kot barvni zaslon se katodne elektronke še vedno pogosto uporabljajo za prikaz črno-bele slike. Razlogov je več; slika je ostrejša in v barvni lestvici ni nujno bogatejša, ali pa je prednost drugje: manjša poraba električne energije, masa. enostavnost itd. Tudi principov zapisa slike oz. simbolov je več: poleg skeniranja z dano frekvenco, ki je v uporabi v TV in računalniških monitorjih, še vektorski način (angl. stroke write), primeren za grafični prikaz simbolov, npr za velike monitorje za CAD (angl computer aided design), ki da mirnejšo in ostrejšo sliko linij m direkten časovni izpis signala, kar je v uporabi pri osciloskopih: danes je frekvenčno območje pri več deset GHz.V uporabo je prišlo več načinov izboljšave kontrasta: z antirefleksnimi in ozkopasovnimi spektralnimi filtri. Oba načina omogočata uporabo v najbolj neugodnih svetlobnih razmerah. Načini prikaza so: direktno gledanje zaslona, projeci-ranje slike z zaslona elektronke na opazovalni zaslon, ki je prepusten ali polprepusten. ki omogoča superpo-zicijo slike z zaslona na poljubno ozadje, npr. že omenjeni HUD. Razvile so se tehnike stereoskopskega (3D) opazovanja dveh slik, posnetih s specialno tehniko, ki se bo iz ozkih niš (aviacija, medicina) razširila na obetavno širše področje za prikaz navidezne resničnosti. Ločljivost monitorjev, izražena s številom naslovljenih svetlobnih točk, danes že presega 4 milijone (kar usteza 2000 vrsticam) s polnim spektrom bar/. Težave nastopijo seveda pri procesiranju in prenosu signala, ki je potreben za naslovitev vseh teh točk. Svetlost slike, potebne za sprejemljivo dobro dojemanje informacije, je lahko samo nekaj deset cd/m^ pri okularnih monitorjih do 10000 cd/m^ pri projekcijskih elektronkah, vendar je zahtevnost doseganja posameznih nivojev skrita za mnogimi dodatnimi parametri, kot je npr. anodna napetost itd. Zahteve posamezne zvrsti elektronk se med seboj dokaj razlikujejo, zato je absolutne meje težavnosti izdelave težko postaviti enolično. Zamislimo si naslednji zgled. Impregnirana katoda z emisivnostjo nekaj 10 A/cm^ se pri enaki obremenitvi lahko uporabi za: izboljšanje svetlosti ali ločljivosti ali velikosti zaslona. Posamična katodna elektronka pa ima izboljšano lastnost, kjer v končnih številskih vrednostih posameznih količin vpliv same katode ni več prepoznaven. Enako velja za izboljšane nove tipe luminoforjev. Večji svetlobni izkoristek se kaže lahko: ali v večji končni svetlosti ali v boljši ločljivosti ob enaki svetlosti. Luminoforji. kjer so aktivatorji redke zemlje, so zaradi ozkega spektralnega izseva primernejši za monitorje z dobrim kontrastom kot navadni širokospektralni z večjim izkoristkom itd. Katodne elektronke, uporabljene v vojaških sistemih, imajo poleg strogih optoelektronskih meril poudarjene zahteve za mehansko vzdržljivost na udarce in vibracije. Uporabnost v širokem razponu temperatur (od •40 do -i-yO'C) jih še vedno uvršča med nenadomestljive, saj npr. LCD zasloni odpovedo v okolici 0°C. Družina katodnih elektronk zajema skoraj nepregledno veliko tipov, z množico formatov in drugih prilagoditev •za specialno uporabno okolje. Mnoge izboljšave, ki smo jim priča, so prišle do izraza ob pomoči zmogljive elektronske podpore, ki lahko nekatere hibe samih elektronk občutno popravi, npr. geometrijska korekcija odklonov, elektronsko optičnih aberacij, stabilnosti in korekcije barv itd. Ob današnji razširjenosti in odličnim, pogosto izjemnim lastnostim jim je za naslednjih deset let. kljub prodoru ploščatih zaslonov, uporabnost zajamčena. Ob hitrem napredku na vseh področjih pa je napoved za še daljše obdobje nemogoča. Iz zgodovinskega pregleda razvoja televizije, oz. katodne elektronke kot enega od bistvenih sestav-nih delov, so razvidna področja, kjer so se ideje najtežje spreminjale v delujočo in ubogljivo napravo. POMEMBNEJŠI DOGODKI V RAZVOJU TELEVIZIJE dogodki v svetu slovenski prispevki_ 1817 Berzelius odkrije selen 1837 Becquerel odkrije fototok ob osvetlitvi selena 1843 Bainov slikovni telegraf 1845 Faraday odkrije sukanje polarizacijske ravnine svetlobe v magnetnem polju 1847 Bakewellov kopirni telegraf 1851 Hittorf razišče prevodnost selena 1858 Plücker odkrije odklon katodnih "žarkov" v magnetnem polju 1863 Caselli prvi praktično prenese slike od Pariza v Lyon 1869 Hittorf razišče svetlobne pojave v Geisslerjevi cevi 1881 Ayrton in Perry uporabita Faradayevo odkritje iz 1,1845 1883 Edison patentira termoionsko emisijo 1884 Nipkowa plošča 1887 Hertz odkrije fotoefekt 1890 Fleming pojasni Edisonovo odkritje termoionske emisije 1893 fotocelica Elstra in Geitla 1897 Braun objavi prvo razpravo o katodni elektronki 1904 Wehneltova nizkonapetostna katodna elektronka 1906 de Forestova trioda 12.9.1906 (št.190l02. Nemčija) Dieckmann in Glage uporabita katodno elektronko za prenos črk in risb 1907 Rosenthal uporabi fotocelico v svetlobni telegrafiji 1907 Rosingova televizija v St.Petersburgu 1908,1911 Campbell-Swintonova televizija v Angliji 1910 Liebenova trioda 1912 Nardinov rele 1919 Mihäly predstavi svoj TV sistem v Budimpešti 1922 Arthur Korn (r.1870) prenaša podobe čez Atlantik 29.12.1923 (št.2141059, ZDA,20.12.1938) Prvi Zworykinov patent TV 21.6.1924 (št.471720. Nemčija) Karolusov TV sistem 1924 Ardennejev sprejemnik in oddajnik s katodno elektronko 1925 Biard prenaša enostavne slike več kilometrov daleč 21.3.1925 (št.1642730, ZDA, 20.9.1927) Jenkins prenaša enostavne slike več kilometrov daleč 8.11.1925 Radiotelefot v Leningradu 18.10.1926 Bushove enačbe za gibanje elektronov v polju 7.1.1927 (št.1773980.ZDA) in 17.4.1928 {št.1986330. ZDA) Farnsworthov analizator 1928 Richardson dobi Nobelovo nagarado za raziskovanje termoionske emisije 1928 Mihälyjeva ter Karolus-Schröterjeva televizija v Berlinu 18.5.1928 (Nemčija) Codellijev TV sistem 1929 predstavitev barvne TV v Bellovih telefonskih laboratorijih 16.11.1929 (št.2109245. ZDA. 22.2.1938) Zworykinov kineskop 27.9,1930(Nemčija,23.3.1933) Sohroterjev prenos "polovičnih" slik 13.11.1931 (št.20021907, ZDA, 26.11.1938) Zworykinov ikonoskop 1932 Šiebingerjeva patenta 1935 sprejemnik za barvno televizijo Avstrijca J.Naglerja 1946 ortikon 1947 super ortikon 1948 Institut za eiektrozveze v Ljubljani 1950 vidicon 1952 barvna televizija pri RCA: Ernest Orlando Lawrence (1901- 1958). Luis Walter Alvarez (r.1911) in Edvin Matisson McMilan (r.1907) 11.10.1958 prve javne TV oddaje v Ljubljani (opomba: številke v oklepaju zadevajo patente z datumi priznanjaj LITERATURA Arco grof Georg. Pismo Codelliju iz Berlina v Ljubl|ano, 28 1 1908,4 strani Pismo Codelliju iz Berlina na Dunaj, 23.4.1908, 3 strani (Codelli, šk.20) Pismo drSchapiri od Telefunkna, 15.9 1930, 2 strani (Codelli. šk.19) Ardenne Manfred von (r.1907), Verstärkermesstechnik, Instrumente und Methoden, Julius Springer, Berlin, 1929 Die Braunsche Röhre als Ferns^empfänger, Fefnsefien,K1930) 193-202 Zur Anwendung uttrakurzer Wellen für das Femsehen, Femsehen, 1(1930) 39CK392 Uber neue Fernsehender und Fern sehempfang er mit Kathodenstrahlröhren, Fernsehen, 2(1931) 55-80 Über forisch ritte beim Fernsehen mit Kathodenstrahlröhren, Fernsehen, 2(1931) 173-176 Über Helligkeitssteuerung bei Kathodenstrahlröhren, Fernsehen, 2(1932) 18-29 Uber eine indirekt geheizte Kathode für Braunsche Röhren, Fernsehen, 1 (1930) 67-69 Baird John Logie (1888-1946), Television, a descnption of the Baird system by its inventor, Wireless Word and Radio Review, (21.1.1925) 533-535 Improvements in or relating to the Transmission and/or Reproduction of Views, Scenes or Images by Wires or Wrelessly, Britanski patent št.266,564, prijavljen 1.9.1925 pod št.21,846/25. dopolnjen 1.7.1926, sprejet 1.3.1927 Barancev A I in V.A.Urvalov, Tehničeskie aspekti značenije radiote-flotaS.LQrabovskogovistorii televidenija, VIET,2(1986) 130-38 Borchardt dr.Curt (Charlottenburg), Historischen Daten aus der Vorgeschichte des Fernsehens, Fernsehen, 11930,94-95 Codelli baron Anton pl.Fahnenfeld (1875-1954), ROKOPISNO GRADIVO: Arhiv R Slovenije, fond graščinski arhiv, Gr A XVIII (citirano kot: Codeiii) in: Narodna in univerzitetna knjižnica, rokopisni oddelek, sign.MS 1397 (citirano kot; Codelli, NUK). Ein neues Fernseh-System, Fernsehen 1(1930), št.3, str. 107-114 Codellijeva pisma Arcu 12.1.1908, nedatirano (februar-marec 1908) in 20.12.1927 (Codelli, šk.14). Prevod v: Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja. Ljubljana. 13 (1977) št.29, str.118-121 3 Strani dolg zapisnik pogajanj med Codellijem in Telefunknom z dne 22.6.1928 (Codelli, NUK, (155) III) Codellijevo pismo Schröterju. 14.11.1928,9 strani (Codelli, šk. 19) Specifikacija s patentnimi zahtevki. 17.1.1930. nemški tipkopis in angleški prevod na 15 straneh s 17 patentnimi zahtevki na 5 straneh in 6 skicami na 2 straneh (Codelli. šk.19) Codellijev60 strani dolg angleški tipkopisz 62 patentnimi zahtevki na nadaljnjih 20 straneh, nedatiran (26.4.1930?) (Codelli, šk.19) Dember Harry (1882-1943), Über eine Beenflussung der lichtelektrischen EleWronenemission durch Bestrahlung mit Kathodenstrahlen, 2.Phys. 22 ,(11.6.1925) 529-532 Dieckmann Max (r.1882) in Gustav Glage, Verfahren zur Übertragung von Schriftzeichen und Strichzeichnungen unter Benutzung der Kathodenstrahlenröhre, Patentschritt Nr.190102,12.9.1906 Dinsdale, A., Television by Cathode Ray, The New Farnsworth System, Wireless Word and Radio Review, 23 (1931) 286-288 Fneöel dr.W, Diegeschichtlische Entwicklung des Femsehens, Fernsehen, 1 (1930) 12-17 Goebel Gerhard, Die Fernseh-Starl in Deutschland, Funkschau, 12 (1978) 906-909 Grabnar Boris, Nenavadni baron na Kodeljevem. Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, Ljubljana, 13. št.29 (1977) str.110-114 Ives Herbert E., Television, patent v ZDA št.1,738,007, prijavljen 20-5.1926 pod Št.110,378, sprejet 3.12.1929 Jenkins Charles Francis, Twin light-cell transmitter, patent v ZDA št.1,642,730, prijavljen 21.3.1925, sprejet 20.9.1927 Južnič Stanislav, Anton III. baron Codelli - "izumitelj" televizije ?, Kronika, 22(1982) 25-31 Zgodovina elektronskega mikroskopa, Vakuumist, 14/4 (1994) 20-25 Kleinen Andreas, Ferdinand Braun et les dežbuts de la TSF an Alemagne. Revue džhistoire des sciences, 4S-1 (Jan-Mar 1993) 59- 71 Lafferty James M, Vacuum; from art to exact science, Physics today, 24 (november 1981) 211 -231 Mihaly Dežnes von (1894-1953), U'öer die Synchronisierung elektrischer Fernsehapparate, Fernsehen 1(1930) 19-22. 52-57 Ozvald Branko, Ljubljančan baron Anton Codelli - eden najplo-dovitejših izumiteljev na Slovenskem. Zbornik za zgodovino naravoslovja in tehnike 11 (1991) 121-149 Baron (Dodelli - izumitelj televizije. Življenje tn tehnika, junij 1994, 3945 Sav^yer W.E.. Seeing by electricity. Sei.American. 42 (1880) 373- Schapira Karel. Pismo Codelliju 20.7.1929 (Codelli. šk.l9) Schröter Fritz Georg Emst (r.1886), Die Braunsche Röhre als Fernseher, Fernsehen 1 (1930) 4-8 Aus der Entstehungsgeschichte der Glimmlampe, Fernsehen, l (1930) 244-249 Pisma Codelliju 27.10.1928,31.10.1928,20.11 1928in 14.3.1930 (Codelli. šk 19) IHandbuch der Bildtetegraphie und des Fernsehen, bearbeited und herausgegeben von F.Schröter. Verlag von Julius Springer. Berlin 1932 Fritz Schröter in Max KnoH (1897-1969). Elektronische Bild- und Zeichenübertragung mit Isolator-bzw. Halbleiterschichten. Physikalische Zeitschift, 3a (1937) 330-333 Settel In/mg in William Laas. A pictorial history of television. Grosser & Dunlap Inc. New York, 1969. Prevedeni izbor v: istorijaamenčke televizije, Univerzitet umetnosti. Beograd. 1978 Siemens Georg, History of the house of Siemens, Kari Alber. Freiburg/Munich. 1957. Il.dei Sitar Sandi, Iz predzgodovine radijske in televizijske tehnike na Slovenskem, Zbornik za zgodovino naravoslovja m tehnike, 1Q (1989) 163-170. Sto slovenskih tnanstvenikov. Prešernova družba. 1987. str 64-65 Swift John. Adventure in vision. The First Twenty-Five Years of Television, John Lehmann, London, 1950 Šuklje ing.Ivan (1881-1937). Codelli versus Abramsberg Pisno mnenje o patentiranju Codellijevega izuma v ZDA, 1011 1933 (Codelli. šk.19) Ustinov 1.0, B.P.Borisov, Vidajuščisja izobretatel i učenii V.K.Zwo-rykin (K 100-letiju so dnja roždenija). VIET, (1989), No 4. str 121-124 Vadim Murašov, Kratek pregled televizije, EV, (1947), 166-171 Wedam Albin (r. 1921), Zakai Codelli m uspel s svojim televizijskim sistemom', Dokumenti Slovenskega giedaJiškega muzeja. Ljubljana, 12 (1977) št.29. str Ii4-ii8 Razvoj televizijske tehnike pri nas. V zborniku; Televizija prihaja, ur. Lado Pohar. RTV Slovanija. Ljubljana 1993. str 49-56 Zaje Melita, Nevidna vez; rabe radiodifuzne televizije v Sloveniji. Znanstveno in publicistično središče, Ljubljana, 1^5 Zworykin Vladimir Kosma (1889-1982), Improvements in or relating Television Systems, patent v ZDA 13 7.1925 št, i.691.324, patent št.255,057 v Britaniji, prijavljen 3.7.1926 pod št 16,736/26. sprejet 31 3.1927 The iconoscope-a modem version of the electric eye, ProctRE22 (1934) 16-32. Ponatis v Proc.lEEE22(1984) 724-730 Zworykin in George A Morton, Television, Jonn Wiley & Sons. Inc New York, 1954 Zworykin. E.G.Ramberg m L.E.FIory. Television in Science and Industry, John Wiley & Sons. Inc. New York, 1958 ZAHVALA Za koristne napotke se zahvaljujem Branku Ozvaldu, univ. prof. v pokoju iz Ljubljane in dr. Francu Jurkoviču iz Fakultete za elektrotehniko računalništvo in informatiko v Mariboru.