(Neobhodno potrebna knjiga za vsakega človeka, kateri se hoče sam, lahko in hitro navaditi vsega potrebnega, da more sebe in druge blažiti in prav olikati.) Spisal Jožef Valenčič V Ljubljani, 1899 Založil in na svetlo dal pisatelj Vabilo na naročbo. Ravnokar je izšla Vzgoja in omika ali izvir sreče Neobhodno potrebna knjiga za vsakega človeka, kateri se hoče sam, lahko in hitro navaditi vsega potrebnega, da more sebe in druge blažiti in prav olikati. Spisal po najboljših virih in navodilih Jožef Valenčič v Ljubljani 1899, založil pisatelj, tiskala »Narodna tiskarna«. Tako je naslov novi knjigi, katera ima 3 dele, 31 poglavij, 152 paragrafov, 80 pododdelkov, 254 izdatno tiskanih strani, ki so po 18 cm dolge in 12 cm široke, s črkami srednje velikosti na jako belem in dobrem papirju. Mnogo skrajšano kazalo te knjige je: Vvod. Pomen in namen vzgojnega navodila in družabnega pravilnika. Splošne določbe. Odgoja: I. duševna, 11. telesna, 111. družabna. 1. Moralno-duševni del: Duševno izpopolnjevanje človeka. Rojstvo človeka. Krst. Odgoja do 6., do 14. leta. Birma. Prvo sv. obhajilo. Od 14. leta do samostalnosti. Samoodgoja: O verskih zadevah. Strah božji. Izkazovanje ljubezni, časti in hvale Bogu. Vedenje pri: sv. maši, večernicah, spovedi, sv. obhajilu, spovedi in .sv. obhajilu v stanovanju bolnika, procesijah, blagoslovih sploh, blagoslovu: otro- čnice in otroka, stanovanja, jedil, zdravil itd. Gojenje in koristi moralnih čednosti. Modrost. Krotkoskin potrpežljivost. Sramežljivost. Blagosrčnost. Pravičnost. Resničnost. Zmernost. Sočutje in radodarnost. Prijaznost in vljudnost. Hrabrost. Zvestoba. Izpolnjevanje dolžnosti. Premišljevanje slabih navad, ki so proti: Bogu, bližnjemu, samemu sebi. Sredstva s katerimi se zatarejo vse slabe navade. Ostro opazo¬ vanje in pravo spoznavanje samega sebe. Kako si obdržimo čisto vest, pridobimo dobro ime in ohranimo zadovoljno srce. H- Nravstveno-osebni del. Gojitev in utrjevanje lastnega telesa. Pravično pridobivanje osebnih koristi. Množenje in bramba posvetnega blaženstva. Uživanje posvetnih dobrot. Kako je treba človeka soditi. Različno občenje: s trmoglavci, s prepirljivci, z ošabneži, s časti- lakomniki, s togotneži, z maščevalci, s preskromnimi in bojazljivci, z iahkoverneži in predobrimi ljudmi, z veseljaki, z melanholiki, z radovedneži, s priliznjenci, z nesramneži, z lažnjivci in goljufi, z obrekovalci in razžaljivci, z nevoščljivci in škodoželjneži, z nezaupljivci, s pijanci, z blazniki, starejšega človeka z mlajšim, mlajšega človeka s starejšim, gospodov z damami, ženskih z gospodi. Napačno občenje zaljubljenih različnega spola. Občenje zaljubljencev med zaljubo in poroko. Občenje: moža s soprogo, žene s soprogom. Gospodar in gospodinja. Ljubezen in skrb roditeljev do otrok. Ljubezen in hvaležnost otrok do starišev. Ravnanje mačehe in očma s pasterko, s pa- sterkom in obratno. Občenje sorodnikov med seboj. Ravpanje gospodarja in gospodinje s.posli. Dolžnosti poslov do gospodarja in go¬ spodinje. Občenje z duhovniki. Spoštovanje in hvaležnost do učiteljev in učiteljic. Občenje: z zdravniki, odvetniki, med uradniki in privatnimi osebami, med javnimi služabniki in privatnimi osebami, med vojaškimi in med civilnimi osebami. Občenje: s prijatelji, z lastnimi in s tujimi sovražniki. Vedenje prodajalca pri prodaji lastnega blaga. Vedenje kupca pri kupovanju. Občenje med rokodelci in ljudmi, ki jih potrebujejo. Občenje oseb različnih slojev, stanov in različnega premoženja. Boljšanje pokvarjencev. Postopanje proti hudodelcem. Ravnanje z živalmi. lil. Nravstveno-družbani del. Nastanek in nujna potrebnost družabnega občenja. Splošna pravila za družabno občenje. Dvanajstero pravic in koristi pridobljenih v dobri družbi. Pazljivosti pri ustnem občenju. Splošne določbe. Govor. Potrebnost slovesnega govora. Govornik in poslušalci. Sestava govorove vsebine. Nagovori pri govoru. Držanje života pri govoru. Glas, poudarek in takt govora. Govor iz srca v srce. Dolžnosti poslušalcev. Pogovarjanje: Koristi kratkočasnih pogovorov. Snov in predmeti družabnega pogovarjanja: snov ki je lepa in koristna, snov ki je nedopadljiva in škodljiva. Vprašanje in prošnja, odgovor in pripoved. Vprašanje in dajanje svfeta. Vodstvo in nadzorstvo pogovarjanja. Nespodobnosti pri pogovarjanju. Pravila proti nespodobnostim v družbi. Molčanje: l. pravočasno, dopadljivo in koristno, II. pozora vredno, sumno in škodljivo. Pravila za pismeno občenje. Splošne določbe. Sestava pisma. Pisava pisma. Znotranja oblika pisma: I. Različnost vsebine, po različnosti pisem. II. Oblika posameznih delov vsebine: Ogovor. Vvod. Običajni vvodni stavki (100). Predmet pisma. Zvršetek pisma. Završni stavki (100). Kraj ali mesto in čas pisma. Predpodpisni pridevnik. Podpis. Pripis. Zunanja oblika pisma: Zavitek pisma. Kako treba zgibati papir in zapirati, pismo. Kako je pismo pečatiti. Nadpis na zavitku pisma. Najnavadnejši naslovi za: osebe, društva in oblastva. Obleka in noša. Stanovanje. Predstavljanje nepoznanih oseb. Izkazovanje spoštovanja, časti in ljubezni^. Pozdravi in odzdravi. Prikloni. Podajanje rok. Poljub; roke- . .Objemanje telesa. . .Poljubljanje obličja.;Zvonjenje. Streljanje. Zastave ij bandera. Slavoloki: Ofebno pVfirSSea.- Tbsffhvi' in dbbiv delnosti. Hvaležnost za darove in dobrote. Ženitne zadeve: Sposobnost za ženitev. Izbiranje ljubimke (ljubimca) in zaljuba. Zaroka Predporočni dan in večer. Priprava in vožnja ali hod k poroki. V cerkvi in med poroko. Po poroki. Ženitovanjsko gostovanje in veselje. Slovo novoporočencev. Potovanje novoporočenih po poroki. Povabilo prijateljske družbe. Obisk. Sprejemanje obiskovalcev in občenje z njimi. Vizitnice. Igre v družbi: i. lepe in koristne, 1L prepovedane in škodljive, lil. šaljive igre: v sobi, IV. na planem. Vedenje igralcev pri igri. 'Čudodelne, mične in dopadljive kratkočasnosti. Petje in deklamacije v družbi. Godba. Važna pravila za ples. Vedenje na koncertu in v gledališču. Tobak. Gostoljubje in vedenje pri mizi. Povabilo na gostijo. 10 pomislekov povabljenca. Obleka za gostovanje. Priprava jestvin in pijač. Priprava obednice. Priprava namizne oprave, posodja in orodja. Napravljanje in okrasje mize. Sprejetje gostov. Vstop v obednico. Odkazovanje sedežev. Zasedanje sedežev za mizo. Red predlaganja jedi in pijač na mizo. Kako morajo strežaji pri mizi streči. Kako je treba spodobno jesti. Nespodobnosti pri jedi. Kako se spodobno pije. Nespodobnosti pri pitju. Govorjenje pred in med obedom. Napitnice. Konec obeda. Razhod gostov. Obisk ali pismo po obedu. Vedenje v javnih gostilnicah in kavarnah. Držanje in kretanje telesa. Nespodobno držanje in kretanje telesa. Hoja, predhod in vedenje na izprehajanju. Vedenje na izletih. Vedenje med vožnjo, kolesarjenjem in jezdarjenjem. Vedenje na popotovanju. Bolezen in postrežba bolniku. Priprava človeka za smrt. Smrt človeka in naznanilo smrti. Oprava mrliča in sobe žalosti. Vedenje in čuvanje pri mrliču. Pogreb mrliča: 1. pogrebni izprevod, II. nagrobni govor. Zahvala pomočnikom 'n sožalnikom. Žalovanje sorodnikov za mrtvimi. Nagrobniki in spomeniki. Spominjanje na mrtve. Pri sestavi te knjige sem rabil: Philothea Donin, spisal sv. Frančišek Salezijanski, Gesundheits-Lexikon von dr. med. J. Ruff, n Umgang mit Menschen von A. Freiherr von Knigge; Več sem se ravnal za vsaki slučaj po ustnih nasvetih strokovnjakov in izvedencev, kakor tudi po lastnih izkušnjah, katere sem si pridobil pri opazovanju olikanih družb. Ravnal sem se po obče priznanih zakonih nravnosti, javnega mnenja in najnovejših običajev; bil sem pri tem vesten in sem se oziral povsod na domače slovenske razmere. To je prva in jako natančna knjiga, ki obsega poljudno pedagogiko, etiko in dober (bon-) ton; ujema se s cerkvenimi, z državnimi, z vojaškimi in drugimi postavami, z različnimi znanstvenimi knjigami in tudi z duhom slovenskega življa. V tej knjigi so natančna navodila, kako si je možno pridobiti tiste lastnosti, ki so neobhodno potrebne vsakemu človeku, kakor tudi vsakemu stanu in za vsak slučaj družabnega življenja posebej, po katerih more človek sebe in druge blažiti, boljšati in olikati, ter si pridobiti duševno in telesno blagovitost, kakor tudi ugled in ljubezen pri ljudeh. Ker je ta knjiga jako potrebna in koristna, jo po natančni presodbi priporočajo: »Slovenski Narod« z dne 29. julija, »Ljubljanski Zvon« Vlil. zvezek, »Soča« z dne 4. avgusta, »Slovenec« z dne 5. avgusta, »Slovenski List« z dne 5. avgusta in drugi slovenski časopisi jako obširno, a okrajšano in skupno tako-le: »To je temeljita, obširna, natančna in velezanimiva knjiga. V' nji je dovolj najraznovrstnejših in vse hvale vrednih navodil za duševno, telesno in družabno odgojo za vse dobe človeškega življenja, za vedenje pri izpolnjevanju dolžnosti do Boga, do bližnjega, do samega sebe, za gojitev moralnih čednosti, za. čisto vest, dobro ime in zadovoljno srce. Pisatelj nikjer ne pretirava, drži se jedino srednje iZniicrn ip ni<;anfl v nraven duhu v lahko nmliivem sl o cm in ima nrikunliivo vnaniost. To krnimo moremo s nonnsom pokazati tudi stanu itd.« jam samo za predplačilo 1 gld. 80 kr. in 10 kr. več za poštnino,'ali proti poštnemu povzetju. Nerazrezano in čisto knjigo sem pripravljen vzeti v treh dneh tudi nazaj in povrniti denar. Doslej je še nihče ni dal nazaj, ker je z njo vsakdo zadovoljen. Tiskano je samo 1000 knjig. Zato najuljudnejše vabim p. n. občinstvo na blagovoljno naročilo te gotovo zanimive in koristne knjige, ter sem s popolnim visokospoštovanjem najvdanejši Jožef Valenčič. V Ljubljani, dne 8. avgusta 1899. , Stari trg št. 4, lil. nadstropje. pr&r Kdor tega Vabila več ne rabi, vljudno prosim, da ga blagovoli izročiti drugi osebi, katera utegne to knjigo naročiti. "3EJ1 >; -X- -)i(- -):<•• -* §>!l ^ ^ ali <$ 0 % o Q>a%Q> o s? O p Q=) O P ^ \y ^^ ~f\ Q> G P P Q O'% P o o Q>%0%Q>0%Q>P%%Q> o % V Ljubljani, 1899. Naložil in na svetlo dal pisatelj. 0 pQ> 0 % 0 ^3 Q>. izvir sreče. (Neobhodno potrebna knjiga za vsakega človeka, kateri se hoče sam, lahko in hitro navaditi vsega potrebnega, da more sebe in druge blažiti in prav olikati.) 'isQ) (str Spisal po najboljših virih in navodilih Jožef Valenčič. Prvi natis. V Ljubljani, meseca junija 1899. Založil in na svetlo dal pisatelj. Tiskala ,,Narodna tiskarna' 1 . J o