Poezija IZTOK OSOJNIK New York, New York! Uvod Ne! Dovolj je bilo prerivanja pri plemenskem kor in fotografij po časnikih! Temu se reče izgubljati čas za izgubljanje časa. Zadeva izgleda kot obredni ples z lobanjsko kostjo predmestnega psa v nosu. V ritmu cerkvene litanije (enajsterca, ki spet prihaja v modo), nečesa zanosnega, nosljavega, nekakšen heroinski udarec v možgane - saj, kako pa naj človek drugače bere v zakajenem kafiču! Štipendije, nagrade, objave in tako dalje, kar človeku plača sprehod po Parizu ali omogoči izreči nekaj trapastih puhlic na pomembnem mednarodnem srečanju vračev s kravatami in pomanjkljivo notranjo svobodo. Ne, dovolj je, dovolj! Jutri letim v New York. Mesto velikan Sodobnost 2002 I 926 Poezija 1 Danes mi je po tridesetih letih postalo jasno (v petdesetem letu vzpona proti nebu oziroma zemlji), da ni z mano nič narobe, da se borim z nečim, kar je večje od mene, večje kot mesto velikan, ki se mu bližam po ukrivljeni daljici zraka na nekem znanem planetu, večje in bolj zgoščeno, in se zdaj bori z mojim jezikom, preskakuje besede ali nasprotnosti in pripoveduje zgodbo iz kamna, elastike misli, vesele praznine in ljubezni zunaj ljubezni, ker nekatere stvari je treba početi, čeprav zanje ne obstaja razlog, pač pa strašna nuja, ki vznemirja življenje in govori zunaj budnosti in nima ne imena ne obraza in jaz sem tisti, ki se bori. 2 New York, končno nekaj velikega! Nekaj, kar je visoko, molči visoko pod nebom in se trese pod nogami, nekaj, kar je razsekalo nebo na kanjone in piramide, človek začuti v srcu odkrito renčanje buldoga, molčeče renčanje psa, ki te gleda in te je sprejel, nevarnega psa. Poudarjam. To, da pusti igrati se z dlakami na njegovi glavi, ne pomeni, da bo tako tudi jutri. Mislim, daje New York ocean, ki te sprejme z vsemi viharji vred, ampak že na začetku je odkrito položena na mizo tudi povratna letalska karta. Sodobnost 2002 I 927 Poezij a In vendar je šlo za srečen prihod, svet je zdaj uravnotežen, človek in mesto sta našla drug drugega. 3 Kakšno moč ima to mesto! Govoriti o vesolju ima tu pomen. Po dolgih kanjonih ulic odmeva nekakšen pra-šum, neka primarna razkritost, v katero se človek pogrezne kot mozaični kamenček v gomazenje lave. Moško mesto velikan, ki premeša svoje sokove s sokovi človeka velikana... Zunaj na ulici pomeni zunaj - srečanje dveh ljudi na vetrovni ulici v nekem trenutku življenja, čvrst splav na široki reki, ki se veselo zažene čez divje brzice, vriskajoč v razpenjeni gneči brezimnosti na ulici, ker obstajajo brezimni ljudje in oni, ki najdejo zase ime in položaj, in tu imamo opraviti z basovsko pesmijo brezimnosti. 4 Do tega trenutka je človek reka s tisoč žilami živel in dihal v neki vasi. Ah, tisto, česar nima smisla imenovati, zelena mesečina in trda žilavost betona, opletanje repa zmajeve moči, ki je stara toliko kot lava v pritličju tega mesta. Človek odpre svojo zemeljsko glavo in vloži srce v velikansko reko zemlje, ker to mesto je zraslo iz zemlje kot zmajevi ljudje iz zob premaganega zmaja v Tebah. Dve zemeljski reki lave (imena pridejo pozneje). Sodobnost 2002 I 928 Poezija Glava iz zemeljskega, skalnega obraza in močnega vetra, obraza neba, do katerem se prebijajo ljudje z odpetimi plašči. Čez umirjen hram mesta velikana, zaradi katerega ima vesolje na dnu odprte in vesele samote moža končno živ pomen. 5 Hej, New York zjutraj, ob šestih se na dnu apnenčastih sotesk še plazi spanec, zgoraj na nebu pa Dolomiti mesta žarijo v puščavski bleščavi. Modrina jutra iz vetra in tisoč mravelj sonca, ki jejo oči človeka, v katerem vesolje nima dna in žuborenje jezika udari ob neznano železo molka. Človek preglasi tisoč glasov in promet v srcu in pove, kaj misli, vedoč, daje misel voda, ki teče, obale in ulice se menjajo, voda ponikne v ocean ali med pesek kot reka v puščavi, udari v železo tam spodaj, v bazaltni temelj molka, prebodena s tisoč sulicami sonca, bliskajočih se na metuljevih krilih Crvslerjeve stolpnice, in veselo žuboreča v rečnem blodnjaku vsakdanjega življenja. 6 Nekega večera so električni vrhovi stolpnic pomodreli v votlem mrazu pod nebom. Mesto nad mestom je pogasilo okna in umolknilo na ostrem vetra. Kot netopir iz luknje sem prilezel iz podzemne železnice, v borbi s podzemljem molka in mraza, podzemljem molka in mraza, Sodobnost 2002 I 929 Poez ija prosto visečega na dnu sotesk iz granita, velikanskega spečega labirinta iz granita, nekaj, kar je zelo zunaj, in noč in visoko nebo in preprosto je. 7 Rožnati neonski napis hotela Chelsea nad mojo glavo. Tisto noč so se okoli podile prikazni mraza in vsa kolesa so imela sedeže povite v vrečke iz polivinila, treba se je bilo ustaviti in premisliti to reč, ampak tega ni bilo moč premisliti, človek je stal na stopnicah hotela in v srcu so se mu smejale prikazni, ki so stopile iz sten, nasmejani ljudje s cigaretami v ustih, ki so bili nekoč zasanjana daljava in slast njegove mladosti ter začudenje nad mnogimi verzi ah melodijami. Ampak vse skupaj se dogaja zdaj in nekdo ravno v tem trenutku vpiše svoje ime v hotelsko knjigo senc. 8 Nemogoče, da mi ne bi mesto nič dalo. Na primer New York. Poln afroamerikancev, ki so kot Batmani noči obkrožili centralno postajo. Noč v tem mestu visi izpod visokega neba kot velikanska pajkova mreža na velikih krilih svetlobe in tišina je skrbno počiščena. Koža zemlje, ki sojo pred vetrovi nekoč varovali neznani gozdovi, se krivi v brezhibnem fraku asfalta. Piramide na nebu so obrnile težnost na glavo, ampak človek je to, kar prinese s sabo. Sodobnost 2002 I 930 Poezija Gozdove, trd, črn bazalt spodaj in nepopustljivost, zaradi katere dobijo stvari smisel. Konec koncev ima vsako življenje neko obliko, na primer obliko mesta piramid s krili električnih vodometov, ki se druga z drugo pogovarjajo v jezikih vetra in noči, nekaj, česar človek, ki stopa po ulici med črnim ljudstvom, ne more dojeti, velikosti ledenih gor, ki obrnjene na glavo plavajo po arktičnem nebu nad New Yorkom, in uresničeni človek in veliki črni udav v njegovem trebuhu (črni bog reke) se upravičeno sprašujeta, komu je, konec koncev, to namenjeno, kaj šepeta kača prevrtanega asfalta, ampak rečem vam, da se nima smisla ustavljati, premisliti vsega skupaj in se spoprijeti s Polifemovimi modrimi in rumenimi očesi nad New Yorkom, bolje je jadrati dalje čez pristanišče tega mesta, ki te sprejme in čez nekaj dni pošlje naprej. 9 Zdaj vem, da črni udav iz granita (nekaj, kar živi v zemlji), iz katerega raste človek zmaj in drevo njegove duše in vre kot studenec, zdaj vem, da te reči ureja črni bog črnega kamna, bog stolčene tišine. Človek strelja vanj s puščicami želja ali napačnimi pričakovanji, ampak čigave so te želje, ali se tu kaj sreča, ah stopi kaj nasproti in razširi roke v pozdrav? Kaj je poklicalo tega človeka v mesto, ki se širi v nebo? Nič se ne zgodi slučajno in veliki črni bog potrpežljivo spi. Sodobnost 2002 I 931 Poezija Njegov čas ni pogojen z umrljivostjo, večnost tiktaka z notranjo logiko pesmi in življenje predstavlja tisoč oči nekega Titanika na neznanem dnu nekega vesolja. 10 Pred biti ljubljen ali prezrt obstaja še nerazločenost obojega, neka kitarska ravnodušnost obojega. Modrina, ki visi visoko zgoraj, zavesna modrina previsnega neba in ni nič poljudnega. Vsakdanja lahkost plesnega koraka pride od zgoraj. Tam namreč molči črni bog tega mesta in permanentno pada človeku na glavo. New York je enostavno prevelik, zato so travme ljudi majhne in njihove želje že od predvčerajšnjim samo človeške, pridružene sokolom v parku ali kaki lisici. V meni vre nekakšna pripravljenost, nekakšna latentna ustvarjalna prijaznost in moja tišina se dotika skale in v plamenu živi nekdo drug. 11 Oglasi se poletna žaba in prosim lepo, vzemimo na znanje dejansko stanje ter pripišimo to velikemu srečanju človeka in New Yorka, mesta steklenice, iz katere je potegnjen čep, in iz grla katere se dviga velikanski črni bog ter počasi širi sončne celice in kaže mišice. Je človek dovolj zrel, da se mu mesto pokloni in mu da ogrlico iz črnih biserov, Sodobnost 2002 I 932 Poezija sončnih piramid in vetrovnih pravljic? Človek se vrne domov in ve, da je samo brezdomec na obisku. Poezija prebudi ljubezensko razmerje, ki ga ni moč izsiliti s pomeni. Noro kvakanje zaljubljene žabe v New Yorku je povezano s tem. 12 Pustimo želje, potopimo se v tišino. Tople želje, ki cvrčijo kot biseri na toplem žametu noči. Ampak fant, zakaj bi izgubljal čas s sanjami, pot pod noge, čaka naju trdo tlakovana cesta in vrata, ki so odprta. Človek, o katerem govorim, je lovec in zasledovalec. S trdim delom lepoto zapeče v opečnato kepo noči, ki človeku vzame sapo. Človek se pozibava na krogih slasti kot metulj nad prašniki, pozaba je prebodena s hupanjem taksijev. V mestu vseh mest na granitnih barvah džeza. Med željo in natančnostjo kamna zija prijazen prepad. Sublimnost ni stkana iz priseg, podobe morja nimajo nič z morjem, ki nosi tvojo jadrnico. Človek odgovarja z molkom. In New York z ljubezensko pesmijo, v zlomljenem ritmu zadovoljstva. Človek se igra z željami in živi v sajah. 13 New York ima zdaj obraz človeka, ki hodi po Park aveniji in sesa bonbon. Noč je ovila okoli njega pelerino boga vetrov, iz katere so ušli severnik in njegovi bratranci z vzhoda in se zapodili v prazne kanjone neke bodoče puščave. Sodobnost 2002 I 933 Poezija Človek opazuje ljudi na podzemni železnici, ki niso vsi nesrečni. Ampak vstopi tudi neka bednica, človek vsesa njeno zgodbo kot pajek in se skrči od nepričakovanega sunka groze. Brezdomci gledajo v tla, pustijo mimoidoče na miru, samo za hip jim v očeh zaiskri nekaj, kar da slutiti, ampak njihove zgodbe so prevelike, nimamo časa zanje, tam zgoraj pod nebom se širi imperij velikanskega bogastva, novega Olimpa bogov, vsekakor kultiviranih in občudovalcev najvišje umetnosti, fizično utrjenih drsalcev, ki se jim posreči plesni obrat na drsališču pod Rockefellerjevim centrom, pod asfaltnim balkonom ceste, ki teče na jug k spodnjemu mestu ali na zahod, kjer je nekoč stala vas, polna zelenega drevja, spodaj na asfaltnem dnu Velikega jenkijevskega kanjona. Ampak legalni obiskovalec umirjeno svoboden pije čaj s čekom za tisoč dolarjev in veljavnim potnim listom v žepu. Pesnik v New Yorku, tujec z vzhoda (z imenom, ki pove natančno to), in oživi mesto z udarci svojega srca in koraki tuje usode, človek z določeno ustvarjalno močjo in mnogimi napakami, od katerih nespečnost ni najmanj pogrešljiva. Ampak New York je kozmopolitsko mesto, jasno je, da bo tisoč dolarjev kmalu izpuhtelo in veljavnost pečata v potnem listu potekla. Ni časa za lenobni dremež, vstani, piši, portretiraj, kriči, spal in tudi zajtrkoval boš kmalu doma. Sodobnost 2002 I 934