Iz štaj. Planlue. Iz v-Heli slovenskih krajev bercmo novice, in včani rea človcku aerce vcselja igra videti, kako lepo se razvija aolHtvo in kako verlo napredujejo šole na mili naai .slovenski zeinlji. Na, ^Tovarš", tudi iz naših krajev malo verstic, da svet zve, kako ne nain tii godi. — Pri naa v planinskem lergu jc bila šola zidana, kakor »e pripoveduje, lela 1822., in jc res verlo poslopje. Podučevala se je mladina od nekdaj v dveh izbah dopoldne in popoldne. Pred nekimi tieuii leti pa se je vstanovila privatna šola pri fari, pol ure od leiga, — v tergu ni fare, kjer se podučujejo otroci le poldneva t. j. en oddelek dopoldne, drugi pa popoldne. Priprosli ljudje ne spoznajo, da se otrok celi dan več nauči, kakor le poldneva, torej pošiljajo .svoje otroke veči del k fari — pa kako! Sedaj imamo povsod prazne klopi. Novi župani zlagajo postave po svojem, ter menijo, da jim je na voljo daiio, ali poailjajo otioke v šolo, ali ne. — Radi bi omenjeno šolo pri fari za terdno vstanovili, pa ni pripravnega poslopja. Ubčine so sicer prepustile kaplanijo za šolo, pa le s tem pogojem, da bi bilo pozno opravilo vsako nedeljo in praznik pri podrnžnici v tergu. Radovediii snio, kaj bo viAja gosposka o tem sklenila. Zeleti je, da bi hc te homatije kmali remle, in da bi ne bila taka, tako rekoč pnHiljena Aola, na škodo celi fari. Zanikerneži se izgovaijajo: ^Zakaj pa učitelj pri fari nič ue veče, če imam otroka doma". Žalostno dovoljl — Ravno tako ae nain godi zastran nedeljske šole. Mnogi tudi ojstri uka/.i zahlevajo od učitelja , da naj podučuje odraačeno mladoat ob nedeljili in praznikih, pa zapoveduje Uidi staršeiu, da naj nikar ne branijo otrokom, wi »abirati zakladov za časuo in večno življenje. Tukajšnja fara je po hribih tako raztresena, da imajo nekteri zelo dalcč v cerkcv, in le to bi otroke zaderževalo, ko bi ob nedeljih in praznikih imeli po.navljavno šolo. Sklenili smo torej, o torkih in petklb vaakokrat po dve uri dečke in dekleta posebej podueevati. Pa kaj pomaga, če pa učencev ni! Po dva ali trije prilezejo; vsi drugi pa ostanejo doniii na polji ali na paši pri živini, ne pridejo uikamor, razun ob praznikih v cerkev, pa še tii malokdaj, Kaj bo iz take inladine ? Vse bo pozabila, kar ae je učila v vsakdanji šoli; zraven pa nikdar kaj lepega ali koristnega ue slisi. \i se tedaj čuditi razujzdanoati odraačeuih fantov in deklio. Kdo je tega kriv, to sam Bog ve. Bog daj boljše! Lopan. Iz Dramne. M. J. P. Prav željuo piičakujem vaelej 1. in 15. dneva ineaca, ker že večidel drugi dan dobim naaega ,,Tovaraa". Resnično povein, da ga iz serca rad prebiram, ker vedno bolj spoznavam njegov naiuen iu njegovo vreduost. Tudi to se ini dobro zdi, da dopise nfrazločno .sprejeina, iu torej vnakemu daja priložnost, da lahkn razodeva svoje miali iu želje. Velikokral smo /,e brali, kako zanikerno hodijo otiooi v šolo; žalibog, tudi pri naa je tako. Pa inorebiti bn kdo rckcl, da je tega učitelj sain kriv, ker si ne zna taku vravnati, da bi g& otroci raili imeli, — ta pa se golovn moti. \aai otroci imajo svoje učitelje radi, ja nekteii jih tudi apodobno častijo, toda le nckteri. Kdo pa je potem kriv, da otioci ne hodijn radi \ šolo? Xihče drugi, kakor starai. — To hočem kratko ra/.jasnili. Večidel naših farmanov niao učiteljevi piijalli, ker še ne spoznajo, kolikn je snla vredna. Velikokrat se sliši: ,,E, kaj jc šola, kaj je leiar; če mu ini nič ne daino, pa uič ne bo jedel". Ako pa učitelj otroka malo poHvari, že godenijajo, rekoč: ,,Jaz ne poailjam otroka za tega del v hoIo , da bi ga kdo kregal ali prelepal". Oe pa otrok domu pride in boče izdelevati kako šolsko nalogo, mii starm oevdilo reko: ,,Tukaj hc ne boš nčil, pokaj pa v šolo hodia?" Ako pa učitelj ravna po dolžnosli in poatavi, se staršem /anieri, in zopet hc sliši: ,,Le naj ini \ jesen pride po bernje, zapodil ga bom". Ako gospodi duhovniki naznanijo in priporočajo, kako potrebna jc šola, in da naj slarai pridnu otroke v šolo pošiljajo, se zopet sliši, da je vsega (ega le učitelj kriv. Bog daj, da bi nekteri atarši kaj bolj preinislili in veudar enkrat spoznali, da ,,sola le tain kaj zda in velja, če podporo od doina ima". Iz Bletllke. V poslednjem li«tu ^Učit. Tovaraa" popisuje G. Knific, černoinalJHke glavnc šole učenik , šolske zadeve v beli Kiajiii. Pri tej priliki pa, ko jc napravil atraaanaki panegirikun na glavno šolo černomaljako kot sredisče in Atene bele Krajne. upomni o seinški in zabavljaje tudi o inclliški ndli h leini besedami: ,,V .Seinicu in v Metliki imajo podučitelje, vender pa v Metliki šola ui šoli podobna". G. Knific, komu pa je naša šolu podobna? Vi, ki naše šole gotnvo niste uikdar viditi, ker hc nobeden kaj takega ne apominja, bote blagovolili naai tisti zabavljivi lakonizem razjasniti; ako Vi mislite naše učenike, Vain hočemo potem odgovoriti. ako pa mislite šotako poslopje, se vendar rnf o rem tolažiti zamoremo, da vsaj pri nas nekteri tako iinenvani ,,skrivni kraji" niso iievarni. Kaj hočemo s tem reči, bo inenda g. riopianik dobro razumel. J. Safer. Iz Radoljoe. 8. junija smo imeli učitelji lukajsnje dekanije zbor. Vaeh vkup naa je bilo pri tein zboru 17, in aicer: preč. gospod dekan, pervosednik, goap. radoljski zakriatan in 15 učileljev. Šest učiteljev, namreč: iz boh. Bistrice, Ljubnega, Rateč, Doljega, Kranjske gore in Bele peči pa ni bilo pričujočih. -- Vpraišanja snio poprej tudi pismeno in »c precej obširno izdelovali. Poaebno ae je o pervi in drugi reči vnel prav živ govor; ravno smo eni izgovorili 8vojo inisel. ko se že diugi ogla.sili in rckli, da take reči učitelju na deželi nič mar niao, da jih nikoli ne pntiebuje i. t. d. In lo je šlo tako dolgo, da se o pervih dveh vpraaaujih ni nie sklenilo, ker skoučal se je pogovor namesto o ..Sprachbuch-u" pa le o ,,Praktieni gramatiki". — O tretji reči so nekleri ravno narobe leidili, ker so hotli ua tauko dokazovati, da drevesca iz neinena rediti -- se pravi — pii otrocih veselje do sadjoreje zalirati. — i\a zadnje «e jc vendar za dobro spoznalo, kar je že letoanji ,,Tovarš" o tent govoril. - Govorilo se jc tudi, da naj učitelj pri vaaki priliki otroke vneuia za »adjorejo, ker ludi Ddrasčeni sc kaj uče nd otrok i. I. d. Učitelj naj skerbi, da si bodo mali sadjorejci napravili Hvoje drevesnice, tcr naj jim iz svojc laslne dreveHiiicc nekoliko drevesic po