INVENTARIZACIJA V TRGOVINI IN DRUŽBENA KONTROLA Zoezni tržni inipektorat je organiziral kontrolo popisa blagoonih zalog d trgovinskih organizacijah po stanju na dan 50. junija lelos. Smoter te kontrole jc bil ugotoviti, ali se popis zalog opraolja v skladu z določili nax>odila o iz-vajanju popisa (inoentariziranja) pri gospodarskih organizacijah. S kontrolo je bilo ugotoDljeno, da se v praksi ne raona oedno tako. Inšpekrija je ugotooila, da organi upraue trgoninskih orgnnizacij niso razumeli kontrole poslooanja s popisom blaga kot stalno nalogo, iernoet se jo lotenajo lahkotno in precej površno. Razen tega niti organi Ijudskih odboroo niso izkorisiili oseh pooblastil d zpezi s popisom zalog. Njihova kontrola se pogosto omejuje zgolj na preoer-janje formalne strani popisa kakor tudi na to ali so bile za popis organizirane komisije in pod. — medlem ko prepuščajo bistoeno stran problema (način Hkoi-diranja nast&lih razlikj izključno organom upraoljanja o podjetjih. V praksi je izostala tudi strokoona pomoč zbornic. Z drugimi besedami, popis zalog niso pojmooali kol nalogo Dseh zainteresiranih organoo, temoeč so ja oeči-noma prepustili samim trgoDinskim organizacijam. Taka praksa pripelje do mnogih pomanjkljioosti, o čemer obiaDliamo uekatere ugotomtve organoo zveznega trzriega inšpektorata. Z navodilom za izrvajanje popisa zalog je izirecno določeno. da opravlja popis po-aebna komisija. ki jo ©rsanizira upravni Qdix>r ffGSipodarsike orjjHn.i.zacJje iz aseb, ki niso neposredno odffovome za nastale pazldike. Pososto pa se je dogajailo. da so v popisne komisije vsiopali direktorji. šefi račumovcdsieT, blasrajniiki, poslovodje prodajaln. skladišomki in diruipi. Taika praksa se nav«diH> opravioujie taiko, da v manjših organizacijah ni dovolj oseb, ki bi jih bilo mogoče pritescirHii v popifcne kom.iisi.jp. V tailcih primeriih določa na-vodilo. da imenuje potrd>no število osei) t te komieije orjian občini^kesa od,bora, ki je pristo.jen za finančne zadieT«. Redko pa se je do^ajalo, da bi se bile gospodar-&ke organizaci.je obrn'ile na občiuski fi-nančni organ, da bi imcnoval člane komi-sije, ki jih ni inogočc najti v vrstah delav-c«v in uslužbcmcev orjiaTMzac.i.ie. Obč-insiki organi pa po dniifd strani ieffa nigo storili na lastno pobudo. Ta.k sesiav člainov ko-misii ie dal negativme rczmltate, kar je prišlo jvosroeio do izraza z izikazovanjein fiktivnih blagovnih zalog. S predpisi je prav tako določeno, da se popds bla^a opravi z meri^fnie.Tn (tehta-n.jeTnl, preštevanjem in po'droibnie.jš.im po-pisoTaitijem matorialni.h vrednosti. Več komisif pa je jemalo 6(anje 00 malerial-neim in fananoncm kniiffovodstvu. Komi-sije se pogosto prav taiko niso ravnale po navodilih niiti po klasifikaci.H blaga (na dobro. poškodovamo ali z napako, toda sposobrio z.a prodajo. neiip-orabno in ne-kurantno) 111 ta.ko ;ii.f;hova poroči'la miso priikazovada dcjansikega stanja iimovine podjetja. Malomarnost upravnih organav Navodilo obvezuje popisne komisi.je, da elaborat o opravlje.nem popisu blasa z usotorlienim stanjem razl.i.k rned d'e.jan-skim in knjigovoclstvenini stanjem in s predJogom za knjiženje nastal.ih razliJc pošl.jejo t pToučitev upravnenvu odiboru orjfanizacije. Upravn,- odbor je po raz-praTljanju o poročilu kornnsije dolžan po-datj predlo? dclavske-mu svetn. ki doikonč-no s^klepa o knjiženju na«ta!ih razlik. V števMuih priinerih ni eiaborala o opravljfrnem popisn proučil ni.ti npravni odd>or ni-ti delflvski s^vel. temvcč je iklepal o kniiženiu razlik direktar ali noslovodia cbrata. Z^odilo se ie tudi. da ie upravni la.ffa — in način njiho-veg-a uifatavlja.nja. Z narodi.lom je i>ia.m-neč predpisamo. da sprejenia o-dloobe o priznanju r«,z.mcta, kala, lomljenja in kvarjenja delavski sve(. Stieviilni delavskii sveti pa aiso