LISTEK. Kako naj širi šola med narod smisel za snago? Peter MedveščeK. (Konee.) III. Kako naj širi šola med narod smisel za snago? 1. Z z g 1 e d o m. Zgled vleče. Snažen bodi učitelj po telesu in obleki. Snažno bodi v šoli in zunaj šole; bodisi glede oprave šolske, kakor šolskih prostorov; snažno šolsko poslopje. Ni zabiti na snago t šolskih stranišSih, ker teh naprav pomanjkuje na kmetih jako in kolikor jih je, ne odgovarjajo pravilom v snagi. To je tudi vzrok, da se le težko privadijo otroci na snago v straniščih. S prvenci je v tem pogledu težara, ki se jo mora premagati na vsak način. Izkušnja me uči, da nčiteljica, ki ima prvence na večrazrednicah, brez potrpežljivosti in truda ne doseže uspehov. Priznavara, da za mlado, delikatno gospodično koleginjo ni tak posel prijeten, a kaj boče: služba je služba! Priporočati je, da se privadijo učenke same paziti na snago v šoli in na šolskih predmetih in to vsak dan. Eer se je o tem že večkrat razpmljalo in priporoča to vsaka knjiga, ki govori o vzgoji, opuščam podrobno razpravo; itak mi je narasla moja razprava. 2. S p o u k o m. Učitelj ima vsak dan, bi rekel, priliko, da poučuje posredno ali neposredno mladino glede snage v šoli in zunaj šole, po poteb. in posebno na domu. Priliko k temu mu daje posebno nazorni nauk in v poznejšib ietih realije, a posebno obravnava etičnih sestavkov. Posebno lep sestavek je v Cetrtem berilu: Trije svetovalci. Eden teh je mačka, ki nas s svojim umivanjem opominja na snago. Ne bi škodilo, ako bi bilo v naših berilih več enakih sestavkov. 3. Priporočati bi bilo, da bi učitelj in učiteljica pogosteje prihajala v d o t i k o z narodom na njegorem domu. Družina in šola sestrici sta dve, nobena samotno hoditi ne sme — pravi naš pedagog Slomšek po vsi pravici. Boditeljski večeri bodo imeli tudi svojo besedo glede snage na domu, a o tem bo poročal drugi tovariš. Stik med domom in šolo tvorijo učenci, a tudi roditelji in učiteljstvo. Da širijo smisel za snago otroci na dom, je naravno, saj se vzgajajo ne za šolo, ampak za dom, za narod. Učitelj ima večkrat priliko vplivati na roditelje, da negujejo snago svojih otrok. Širiti pa zamore smisel za snago med narod posebno, ako zahaja učitelj na dom svojih učencer. Ni treba da hodi posedat po hišah, ampak izprehajaje se po vasi, videč očeta, mater, brata sestro učenčevo, se ustavi in beseda prinese besedo in od te ni daleč do smisla za snago. Pri takih prilikah se marsikatera lahko nekako sub rosa, mimogrede zine o zapreki snage in kako bi se dala odstraniti. Taki migljaji izdajo večkrat več nego najostrejši ukazi oblasti. SeTeda, žaiiti se ne sme; nasvet naj prihaja kar tako nehote in blagohotno, sicer nman merkt die Absicht und man wird verstimmt" in uspeha ni. Priporočam previdnost in zopet previdnost posebno mlademu učitelju, ki ne pozna našega ljudstva Ahilove pete, a še manj pozna in poznati hoče naše ljudstvo svojega mladega učitelja. 0 stiku uditelja z domom svojih u6encev z ozirom na vprašanje te naše naloge bi se dalo poročati posebe in gradiva bi ne zmanjkalo starejšemu učitelju, imajočemu smisla za to. Morda pride prilika drugikrat. Nekaj pa ne morem prezreti že danes in to je, da naše učiteljiee le prevečkrat zanemarjajo stik z domom, stik z narodom, med katerim žive in katerega deco imajo vzgajati, In to posebno glede vprašanja: Eako naj širi šola med narod smisel za snago. Učiteljica kot izobražena ženska, najrečkrat edina taka v občini bi morala in bi lahko imela velik vpliv na oaše ženstvo, staro in mlado, in po tem na narod sploh. Učitelj ima konkurenta, in sicer mogočnega konkurenta v vsaki občini v osebi duhovnega pastirja. Učiteljiea pa je najve^krat edina izobražena ženska v vasi in bi zamogla jako rplivati na ženstvo sploh, ako bi hotela in znala. Želeti bi bilo, da bi katera koleginja poizkusila rešiti to vprašanje pri eni prihodnjih konferenc. Na vsak način pa bi bilo prav, ako bi se učiteljice ne izogibale stika z narodom, &ko bi ostajale v občini tudi ob šole prostih dneb; res, da ni to posebno prijetno, dokler se človek temu ne privadi, a koristno in potrebno je posebno tudi glede širjenja smisla za snago med narod. Sklepam in predlagam, da sprejme konferenca sledeče resolucije: 1. Politiška oblast naj se obrne do županstev, da ji redno poročajo o stanju in odstraujenju zaprek z ozirom na snago in zdravje. 2. Ža pravilno napravljene grezniee in gnojišča naj vlada podeljuje male podpore, nagrade ubožnejšim lastnikom hiš in kmetom. 3. Za odstranitev večjib zdravstvenih zaprek (nesnag) naj podeljuje vlada občinam podpore. Vlada naj predloži deželnemu zboru zakonski načrt stavbenega in zdravstveno-policijskega reda za občine. V ta namen naj poprej skliče enketo, v katero naj pozove tudi nekaj učiteljev.