Oraci. Malokdaj se zgodi, da zastavi mladina plug za razore polj, ki so (glede na čase, ki še pridejo in glede na že znane slabe izglede) še problematična, ali vsaj težko dosegljiva. Če pa se to zgodi, tcdaj nam je, kakor da bi zasijal svetel žarek in nam razsvetlil temo bodočnosti. Tak svetel žarek so »Orači«, list učiteljskc mladinc, katerega prva številka je pretekli teden izšla. Najzanimivejši del »Oračev« je program, ki se izraža v uvodni besedi in rubrika »Pisma«. V programu se mladina zaveda svo- jega kulturnega poslanstva, izraža potrebo priprave za poglobitev tega poslanstva in napoveduje to, kar je za značajno mladino najznačilnejše: povedati vse, kar leži mladini na srcu. To zadnje je deloma že dobilo konkretne oblike v rubriki »Pisma«. Vsa trpkost življenjskih izkušenj in razočaranj se kaže v njih, tu pa tam celo v pretirani obliki, ki je pa za impulzivno mladino skoroda življenjski pogoj. Ali pesimizem pri mladini ne more trajati prcdolgo. Zato izzveni skoro vsako »pismo« v življenjski optimizem, v klic do ljubezni in v hrepenenju do pomladi. Mislim, da bodo »Pisma« najuspešnejši del »Oračeva, ki bo nam starejšim odprl pogled na pozabljeno »Sturm und Drang« periodo lastne mladosti in ki nam bo pomagal mladino razumeti v njenih stremljenjih in v njenem načinu izraza. Pisma oračev bodo marsikakšen prepad premostila, četudi bodo po mojem mnenju večkrat morala izzveneti polemično. Skoro ves ostali del »Oračev« je posvečen beletrističnim sestavkom mladine. V večini teh sestavkov se kaže tipično svetobolje mladih, skozi katerega pekoč ogenj smo šli vsi. Najzrelejša in najpopolnejša je »Pcsem oračev«, ki kaže že zrel pesniški talent močne potence. Ali tudi v drugih sestavkih se skrivajo talenti in ljudje, ki bodo v bodočnosti igrali svojo vlogo v učiteljskih vrstah. Izmcd ilustracij, ki so vse iz vrst »Oračev«, se mi zdi po svoji dinamični razgibanosti, po ideji in vsebini najboljša risba k »Znamenju nad faro«. Mladina je z »Orači« povedala svoje. Naša dolžnost pa je, da jo v njenem stremljenju podpremo s tem, da bomo poslušali njeno besedo. Ne bi smel biti med nami učitelj ali učiteljica, ki bi, ne bila informirana o hotenju in stremljenju tistih, ki jim bomo morda že k letu tovariško stiskali roko. J. R.