Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 169 Gregor Bulc Alexei Monroe: Pluralni monolit: Laibach in NSK. Ljubljana: Maska, zbirka Transformacije, 2003 413 strani (ISBN 961-91078-3-7), 4.900 SIT prevod Aleksandra Rekar V tukaj{njih prostorih je delo umetni{kega kolektiva NSK sorazmerno dobro poznano, kar pa {e ne pomeni, da poglobljene interdisciplinarne analize njihovega ustvarjanja in u~inkov tukaj{nje javnosti ne potrebujejo. Nasprotno, Monroejeva knjiga (v odli~nem prevodu Aleksandre Rekar) nazorno poka‘e, da lahko vnovi~no prevpra{evanje (popularno)kulturno-politi~nih fenomenov, ki so bili v preteklosti ‘e domala ni~kolikokrat obravnavani, postane z vsakim novim ~asovnim, zgodovinskim in subjektivno-avtorskim kontekstom izredno dragoceno podjetje, ki pripomore k nujni prevetritvi vmo~virjenih kli{ejev. Naslov obravnavane knjige, ki prina{a tudi natan~no kronologijo NSK (1980-1997 sic!), je metafori~en: pluralni monolit. Avtor posku{a s to preprosto in obenem paradoksalno sintagmo ponazoriti na~in delovanja in vpliva NSK. NSK naj bi bil, kot ~rni monolit v seriji ZF romanov Arthurja C. Clarka Odiseja 2001 itd., »stati~en, vendar nosi dejavno energijo, ki moti in preoblikuje zavest vseh, ki pridejo z njim v stik« (str. 11). Kot konkreten primer tovrstnega delovanja avtor med drugim navaja Laibachov/Malevi~ev kri‘, ki se je kot problemati~en simbol pojavil na samem za~etku delovanja skupine Laibach in h kateremu se NSK v svojem poznej{em delu vseskozi vra~a. S sledenjem rabe kri‘a pri NSK avtor ugotavlja njegovo razra{~ajo~o se in mutirajo~o navzo~nost v razli~nih medijih in na razli~nih teritorijih, na razstavah, plakatih, v koncertnih dvoranah itd. Monolit (simbol kri‘a) se skozi raznorodno repeticijo za~ne kazati kot niz reakcij, kot proces razra{~anja in preobra‘anja, ki ga vseskozi dejavno strukturirajo antagonizmi in protislovja. Rabi kri‘a in odzivom nanj so analogne tudi rabe drugih eneseskajevskih simbolov ter, kar je najpomembnej{e, (samo)reprezentacije NSK kot totalitarnega umetni{kega kolektiva/ stroja/dr‘ave in javne reakcije na njegovo delo. Laibach in NSK zato »delujeta kot pluralen monolit (in utelesitev paradoksa). Na tem mestu se poka‘e kon~na vzporednica s Clarkovim delom. Ko saga se‘e onkraj leta 2001 (2010, 2061, 3001) se monolit razraste in razpr{i.« (str.15) Monroejev pristop k obravnavanemu predmetu je vse prej kot formalisti~en in »objektiven«. V njem je na dale~ ~utiti odlo~no privr‘enost delovanju NSK. Avtor kot enega izmed osrednjih virov/argumentov vseskozi uporablja prav izjave NSK in besedila teoretikov, ki jih je NSK bodisi povzemal bodisi parafraziral. Obenem pa, kar je {e najbolj intrigantno, avtor pri pisanju ubere enak metodolo{ki pristop, kot ga v svojih delih uporablja NSK. Tako razli~ne teoretske ideje uporablja zgolj kot orodje, pri ~emer odkrito opozarja, da nobena od njih ne sme biti prevladujo~a, da gre zgolj za prisvajanje analogno protislovnemu in dvoumnemu prisvajanju NSK (str. 20), ki omogo~a nadaljnje razra{~anje in potencialno neomejeno {tevilo pristopov k obravnavanemu predmetu, ki pa naj bi jih spro‘al in proizvajal prav ta predmet sam. »Tak{en pluralen in nedefiniran pristop je edini na~in, kako predstaviti pluralno totalnost obravnavanega predmeta.« (str. 23) Zavoljo tovrstne metodologije se je bralec prisiljen soo~ati s ponavljanji posami~nih simbolov, dejstev o delovanju NSK in zgodovini Slovencev, s ponavljanjem klju~nih argumentov, s ponavljajo~im pojavljanjem dolo~enih teoretikov (Deleuze in Guattari, Groys, Epstein, @i‘ek, Gr‘ini~eva, Rametova, Adorno itd.), ter z neskon~nim nizom ponavljajo~ih se jukstapozicij, kar spro‘a – kot bi Monroe najbr‘ dejal za reakcije na Laibach in NSK – me{ane ob~utke zrevoltiranega prezasi~enja, nekriti~ne fascinacije in izsiljene refleksije. Na tem omejenem prostoru bi bilo prav zaradi metodologije, ki jo avtor uporablja, zelo te‘ko sistemati~no predstaviti vsebino knjige, zato bomo sku{ali obravnavati le najbolj prodornega DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 169 Black 170 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 Recenzije izmed {tevilnih, ponavljajo~ih se argumentov. Pred tem povejmo le {e to, da je Monroejev pristop pronicljiv kola‘iran skupek zgodovinske, politolo{ke, filozofsko-sociolo{ke, umetnostno- zgodovinske, politi~no-ekonomske in semiolo{ke analize, pri katerem se nam kot edina pomanjkljivost ka‘e le pretirano zapostavljanje analize mikrosocialnih povezav med ~lani NSK in razli~nimi kulturnimi, politi~nimi in ekonomskimi subjekti (kustosi, galerijami, kritiki, novinarji, glasbenimi zalo‘bami, MOL, MzK ipd.), ki bi morebiti lahko prinesla tudi nekoliko bolj kriti~no, manj abstraktno in manj distancirano razumevanje ume{~anja NSK v razli~ne ideolo{ke re‘ime. Eden izmed klju~nih argumentov, ~e ‘e ne najbolj klju~en argument, ki v razli~nih permutacijah preveva celotno delo, je – kot {e mnogi drugi – »‘i‘kovski«, in sicer da je NSK mo~ uzreti in obravnavati zgolj kot kategorijo-samo-po-sebi, kajti ne glede na raznolike, kontradiktorne prvine (totalitaristi~ne, nacionalisti~ne, romanti~ne, pastoralne, panslovanske, avantgardne), ki jih uporablja, ga naj ne bi bilo mo~ identificirati z nobeno izmed ideologij, s katerimi se odkrito spogleduje. ^eprav je eklekti~en, militantno poudarja, da je samosvoj (mimogrede, tukaj Mon- roe potegne vzporednico z eklekticizmom in militantno samostojno dr‘o samoupravnega socializma). Znotraj te raznorodnosti ni mo‘en odklon v eno za~rtano smer, kajti venomer gre le za se{tevek, za NSK kot celostno umetnino, ki se vseskozi razra{~a na vse strani in v vse ~ase. NSK sistem uporablja kot surovino v umetni{ki produkciji. Pri tem ga ne imitira, temve~ se z njim ~ezmerno identificira, nadidentificira, ideologiji pa se (sku{a) izogiba(ti) tako, da v celoti utele{a jezik in potla~ene izvirne kode oblasti, ki so po mnenju NSK in Monroeja (@i‘ka, Adorna itd.) imanentno totalitarni. V skladu s temi prepri~anji Monroe lahko zatrdi, da je pri NSK a) totalitarni kolektivizem hkrati kritika vzhodnih in zgodovinskih totalitarizmov ter kritika individualiziranega, domnevno deideologiziranega zahodnega potro{ni{kega kapitalizma; b) kompleksni organizacijski diagram (organigram) NSK kritika pretirane birokratizacije samoupravljanja ter obenem korporativnih sistemov organiziranja v kapitalizmu; c) uporaba simbolov SFRJ v spregi s totalitarnimi ozna~evalci kritika potla~ene totalitarnosti samoupravnega sistema in v isti sapi kritika slovenskih nacionalistov in revizionistov, ki komunisti~nemu re‘imu ne pripisujejo nikakr{nih zaslug za razvoj slovenskega narodnega »programa«; ~) NSK dr‘ava v ~asu, ki zlije kulturo z dr‘avo, kritika oblastnega vpliva na kulturo in kritika potro{ni{ke dru‘be, kjer je vpliv dr‘ave izpodrinil narek trga, dr‘avljani pa so postali potro{niki; d) uporaba nem{~ine in germanskih ozna~evalcev v delu NSK kritika kolonizacije in slovenske kolaboracije z deslovenizatorji ter obenem kritika nacionalisti~ne potla~itve zavedanja o nedvomnem organskem razmerju med slovensko in germansko identiteto; e) uporaba avtohtonih slovenskih simbolov kot kritika kolonizacije, jugoslavizacije in tr‘ne globalizacije ter v enaki meri kritika slovenske nacionalisti~ne zaplan- kanosti. Monroe gre v slednjem primeru celo tako dale~, da br‘kone nekoliko preve~ zanosno zapi{e, da je »Laibachovo manipuliranje s slovenskimi narodnimi arhetipi (...) nemara vplivalo na to, da se v Sloveniji ni pojavil o~iten nacionalisti~ni ekstremizem« (str. 176), ker se je v primerjavi z eneskajevsko »“paradigmo nemogo~e avtoritete” (...) vsak morebitni bodo~i ekstremizem dozdeval {ibek in ne dovolj prepri~ljiv in gore~ – Laibach si je prilastil prizori{~a in oblike potencialne paravoja{ke mobilizacije, ki je potekala drugod po Jugoslaviji« (str. 184). O~itni opozicijski diskurzi po mnenju Monroeja in NSK (tudi @i‘ka in Adorna) ve~inoma podpirajo sistem in mu omogo~ajo reprodukcijo z vzpostavitvijo ventilov za negativne dr‘e, ki omogo~ajo obstoj transgresije v slu‘bi sistema (dr‘ave, trga). NSK zato v izogib ideologijam ubira pot nadidentifikacije s sistemom, z razli~nimi odkrito in prikrito totalitarnimi ideologijami, s ~imer oblast razgali in dokon~no locira, sebe pa vzpostavlja v svojem lastnem prostoru izven ideologij. ^eprav se Monroe vpra{a po uspe{nosti tovrstne strategije NSK in se zamisli, ali NSK omogo~a dejansko spremembo ali ne (str. 321-2), oziroma ali NSK tudi drugim odpira duri izvzetja iz sistema, v pozitivni odgovor nikoli ne dvomi. Z Epsteinom zaklju~i, da je NSK kultura, ki postane laboratorij, v katerem bodo na novo odkrili vse predhodne kulturne oblike in stile, ter jih zlili v novo netotalitarno totaliteto. »NSK ponuja posamezniku pospe{evalen okvir, temelje~ na totaliteti, ki se na novo ka‘e DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 170 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 171 Recenzije kot obmo~je mo‘nosti in ne zaklju~ka (str. 315)«. In ‘e zaradi na{ega ima-nentnega nagnjenja k prepri~anju o emancipatornih mo‘nostih domnevno utopi~nih projektov se moramo z avtorjem strinjati. Dasiravno se vse bolj pogosto zdi, da je tudi Laibachova in eneskajeva strategija postala predvidljiva transgresija, ki jo v obliki mo~no energetsko nabitega premoga (u)porabljajo in upregajo dominantni ideolo{ki mehanizmi glasbene industrije, tr‘enja, kulturne politike itd. Valentina Hlebec ur. Anu{ka Ferligoj, Andrej Mrvar: Developments in Applied Statistics. Ljubljana: Fakulteta za dru‘bene vede, serija Metodolo{ki zvezki 19, 2003 294 strani (ISBN 961-235-123-6), 3.338 SIT Anton Cedilnik: Uvod v verjetnostni ra~un. Ljubljana: Fakulteta za dru‘bene vede, serija Metodolo{ki zvezki 20, 2003 125 strani (ISBN 961-235-121-X), 1.669 SIT ur. Andrej Mrvar: Proceedings of the Seventh Young Statisticians Meeting. Ljubljana: Fakulteta za dru‘bene vede, serija Metodolo{ki zvezki 21, 2003 124 strani (ISBN 961-235-126-0), 1.670 SIT klju~ne besede: statistika, metodologija, verjetnostni ra~un, analiza podatkov, biostatistika, ankete Tri nove knjige v zbirki Metodolo{ki zvezki ponujajo dva izbora ~lankov iz mednarodnih konferenc (19 in 21) in srednje zahteven u~benik statistike (20). Metodolo{ke zvezke izdaja Fakulteta za dru‘bene vede, urednica serije je Anu{ka Ferligoj, uredniki posameznih {tevilk pa so izbrani glede na tematski sklop in vsebino posameznih {tevilk. Pri~ujo~a serija je namenjena predvsem statistikom in metodologom, pa tudi {tudentom, ki se v teku {tudija soo~ajo s statisti~nimi predmeti, vendar pa bodo v njej na{li koristne metodolo{ke napotke tudi empiri~no usmerjeni sociologi. Prvi zbornik iz serije je iz{el leta 1987, do sedaj pa se je nanizalo ‘e enaindvajset {tevilk. Obe knji‘ici, ki ponujata ~lanke, sta dostopni tudi na spletnih straneh Fakultete za dru‘bene vede. V dvajseti {tevilki je iz{el u~benik Antona Cedilnika o verjetnostnem ra~unu. U~benik je namenjen {tudentom razli~nih {tudijskih smeri, ki morajo opraviti srednje zahteven statisti~ni pro- gram. Knji‘ica je zato zastavljena tako, da jo zmorejo razumeti in uporabljati tudi manj matemati~no podkovani {tudentje. Intuitivni definiciji verjetnosti sledi abstraktna definicija, nato pa so nanizana poglavja o pogojni verjetnosti, Bernoullijevem zaporedju poskusov, slu~ajnih spremenljivkah, diskretnih in zveznih porazdelitvah, pri~akovani vrednosti, varianci ter kovarianci in korelaciji. Za la‘je branje in razumevanje je tekst tudi grafi~no zaznamovan s krepkim tiskom za definicije in poimenovanja, in po{evno le‘e~im za posebej pomembne odstavke. Na koncu vsakega poglavja so vpra{anja, ki so namenjena diskusiji {tudentov s predavatelji. Sodoben in lepo urejen u~benik kar kli~e k branju in {tudiju te, med {tudenti dru‘boslovja tradicionalno osovra‘ene teme. Enaindvajseto {tevilko metodolo{kih zvezkov, v kateri so zbrani ~lanki, predstavljeni na sedmem mednarodnem sre~anju mladih statistikov, je uredil Andrej Mrvar. Prvo sre~anje doktor- skih {tudentov statistike so organizirali Anu{ka Ferligoj, Herwig Friedl in Mushtaq Hussain v Pliberku. Na tem sre~anju so se predstavljali le mladi statistiki iz Slovenije in Avstrije. ^ez dve leti so se jim pridru‘ili {e mad‘arski in nato {e italijanski {tudentje. Sre~anje je organizirano vsako leto v drugi dr‘avi, sedmo sre~anje pa je bilo oktobra 2002 v Piranu. Sre~anje omogo~a DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 171 Black