Političen list za slovenski narod. Po poStl prejeman Teljd: Za celo leto predplaua 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt lota 4 gld., za en mesec 1 gld. 40 kr. T administraciji prejeman veljA: Za celo leto 13 gl., za pol leta 6 gl. 50 kr., za četrt leta 3 gl. 30 kr., za en mesec 1 gl, 10 kr. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gl. 20 kr. več na leto. — Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija, Semeniške ulice št. 2. Naznanila (inserati) se sprejemajo in velja tristopna petit-vrsta: 8 kr., če se tiska enkrat: 12 kr., če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Roliopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. VrednlStTO je v Semeniški ulici h. št. 2. Izhaja Tsalt dan, izvzemši nedelje in praznike, ob '/,6. uri popoludne. ^tev. 04. V Ljubljani, v četrtek 24. aprila 1884. Letmlc XII. Eiiciklika sv. očeta Leona XIII. (Dalje.) Posebno imenitno je pa to, da so dogodki vse opravičili, kar so naši predniki določili. Kajti očetovska in pazna njih skrb ni povsod in vedno zaželje-nega vspeha dosegla in to ali zarad zvijače in po-tuhnjenosti krivičnih ali pa zarad neprevdarjene lahkomišljenosti druzih, kterim bi bilo posebno potrebno čuvati se. Zarad tega se je tudi framasonski red v teku dveh stoletij tako nenadno razširil in predrzno in zavijačno se v vse stanove vrinil si toliko moči in oblasti pridobil, da ima po nekterih državah celo vlado v rokah. Vsled tega hitrega in strašnega razvoja izcimila se je res za cerkev, za kneze in za splošni blagor nesreča, na ktero so naši predniki že zdavnej opozorovali. Že tako daleč je prišlo, da sicer za cerkev, ki ima pretrdno podstavo da bi jo človeška sila podrla, ni nobene nevarnosti, pač pak za tiste države, kjer omenjena družba vlada ali pa druge njej podobne zadruge, ki so framason-ske služabnice in spremljevalke postale. Iz teh vzrokov sprevideli smo takoj, ko smo prijeli za krmilo katoliške cerkve, nujno potrebo, da se moramo takemu zlu z vso svojo autoriteto po mogočnosti upreti. — Večkrat nam je bila priložnost, da smo premotravali nektere glavnih toček nauka, na ktere so posebno framasonska narodna načela vplivala. Tako smo ovrgli strašanske nauke socijalistov in komunistov v svoji encikliki: „Quod Apostolici muneris"; dalje smo si prizadeli v encikliki „Arcanum" pravi pomen družine zavarovati in ga razložiti, ki ima svoj izvor in začetek v zakonu; dalje smo razkladali v encikliki, ki ima „Diuturnum" za prvo besedo, vpodobo politične oblasti po načelih krščanske modrosti, v kakošni prečudni zvezi da je ona z bistvom stvari in z blagrom narodov in knezov. 8edaj smo pa po izgledu naših prednikov sklenili naravnost proti framasonski zvezi, proti njihovim nakanam proti njihovemu mišljenju in delovanji postaviti se, da se pogubljivo njihovo delovanje vedno bolj razkriva in se tako v tem oziru vsaki nalezlji-vosti po mogočnosti pot prepreči. Mnogo je tajnih društev, ki se sicer po imenu, običajih, po uravnavi, po začetku med seboj razlikujejo, ki so pa vsled skupnega smotra in podobnosti poglavitnih svojih načel v tesni zvezi in se s framasonstvom strinjajo, kjer je središče, od kterega izhajajo in se zopet k njemu povračajo. Če tudi mu ni več na tem ležeče, da bi na skrivnem ostalo, če tudi javno zboruje in svoje časopisje izdaja, ima vendar le značaj tajnih zadrug, ako se ga pri luči pogleda. Še ima mnogo skrivnostnih reči, kterih ne le zunanjim, temveč celo prav mnogim notranjim udom jako skrbno prikrivati je strogo zapovedano; n. pr. najskrivnejši in najposlednji nameni, najvišji načelniki strank, tajna zbirališča, ravno tako sklepi, sredstva in pota izvrševanja. Semkaj spada tudi oni velikanski razloček v pravicah, dolžnostih in službah članov; semkaj dobro premišljeni razredi in stopinje in ojstra disciplina. Novinci morajo obljubiti, največkrat pa slovesno priseči, nikomur nikjer ničesar objiviti o članovih, znamenjih in naukih. Na tak način skušajo frama-soni, obdani z lažnjivim bleskom za vedno enako hi-navščino, kakor nekdaj Manihejci, skrivati se, kjer imajo le svoje ljudi za priče. Ravno po skrivališčih jih najdemo, kedar se pokrijejo z naobraznico učenosti in modrosti zarad olike svojih tovarišev; na jeziku jim je želja po natančni oliki, ljubezen do priprostega naroda; kakor pravijo, jim ni nič druzega pri srcu, kakor slabo in žalostno stanje priprostega naroda zboljšati in prednosti državljanske družbe kolikor mogoče, mnogim nakloniti. Če bi pa tudi to vse res bilo, vendar s tem še ni vse rečeno. Sprejeti morajo obljubiti svojim voditeljem in mojstrom največjo podložnost in zvestobo; na vsak migljej morajo pripravljeni biti, storiti, kar se jim ukaže; ako ne, se jim je nadjati vsakojakega maščevanja in celo smrti. V resnici se večkrat taisti umore, kteri so izdali kako društveno skrivnost, ali pa so se prejetim ukazom protivili. Umori se vrše tako spretno in predrzno. da morilec čestokrat čuvajočo pravico prekane. Hli-niti in skrivati se; ljudi enako robom, ne da bi jih o dolžnostih jasno podučili, v zaroto sprejemati, prepuščati jih ptuji samovolji, jih za vsako hudobnost porabiti, jim orožje za umor v roko stiskati, pri vsem tem pa za doprinešena hudodelstva nekazljivost zahtevati ; to je kaj tako groznega, da je z naravo samo v nasprotji. Toraj pamet že sama uči na jako prepričevalen način, da omenjena družba pravici in nravnemu nravu nasprotuje. Framasoni greše še tem več proti pravičnosti in nravnosti, kar nam še drugi vzroki, jasni kot beli dan, spričujejo, kako da je framasonsko bitje daleč od nravnosti. Kakor tudi velika naj je že v človeku zvijačnost, da prikriva, in navada, da laže, se vendar le ne moremo izogniti, da ne bi čineči vzroki iz reči, kterim so vzrok, kazali na kakovost dotične stvari. ,,Nobeno dobro drevo ne more slabega sadu roditi in nikako slabo drevo ne more dobrega sadu roditi." Framasoustvo rodilo je pa po-gubljiv in jako britek sad, kajti iz zgoraj navedenih čisto gotovih znamenj se da sklepati, da jim je poslednji smoter, vse od krščanstva ustanovljene verske in državne naprave popolno razdjati, ter vpeljati razmere po njihovih mislih na podlagi naturalizma. Kar smo do sedaj rekli o framasonski sekti in kar še bomo, treba razumeti v objektivnem pomenu in pa v oziru na njim sorodne in z njimi zvezane družbe, nikakor pa ne glede vseh njihovih privržencev. Ees je ne malo takih, ki sicer niso popolnoma nekrivi, ker so se v take družbe zapletli, kteri se pa vendar le niso vdeleževali hodobij osebno in kterim je tudi poslednji smoter, ki ga framasoni nameravajo, neznan. Tako bi nekterim tistih zadrug celo marsiktera zunanja zahtevanja ne godila, ki vendar niso nič druzega, kakor naravne posledice iz splošnjih načel, ako bi se jih zaradi grdobije in sramote, ki jim je lastna, sam po sebi, ne bali. Ravno tako se nekterim iz začasnih ali pa krajevnih vzrokov primerno dozdeva, da so manj predrzni, kakor LISTEK. Osodepolni zajec. (Po naravi pripoveduje Fr. Prochazka.) (Dalje.) Ubogi zajec ni slutil, da je nastal zanj grozni trenutek. Doslej je varovala postava mlado njegovo življenje pred strelnim orožjem, in zato ni vedel o njega strahovitosti druzega, kakor nekaj malega iz pripovedovanja starcev, kteri so pripovedovali v resnici neverjetne pravljice o preganjanji svojega rodu. Zares bilo je podobno neresnici, ker so tudi pripovedovali, da se spominjajo d6be, ko ni bilo ničesar zelenega videti po zemlji, kakor le nekoliko temnozelenkastega jegljičja, ki je, kakor sploh cela ravan, bilo pokrito z belo iz neba spadlo odejo. Dalje, da solnca po več dni ni bilo videti in da je povsod bril ojster, mrzel veter, da so se kar udje krhali . . . Mož, ki je ravno meril s puško, bil je profesor iz mesta, strastni lovec. Doslej sicer ni vstrelil nič razun nekoliko vrabcev, pa imel je celo skladanco orožja, bogato knjižnico o orožji in lovu vseh vrst divjačine in blizo en tucat lovske oprave, med njimi tudi ono sibirskega, planinskega in škotskega lovca. Po dolgih študijah znanostij o orožji, s kterimi je pričel s sarmatskim lokom, belearskim prahom (fračo), avstraljsko sulico, dospel je k lastni iznajdbi, k popravljenim patronom sisteme Lefoša. Po dolgih po-skušnjah je znašel moč smodnika, ki jih je delal v možnarji svoje gospe, namreč da ima drobnozrnati in enakozrnati smodnik večjo moč kakor grobozrnati ali vsaj neenakozrnati, čegar večina celo nespalena izleti iz cevi. Množino prahu za eden strel je dognal na algebraične dokaze, ki se ima strinjati z razmerami velikosti in oddaljenosti zverine, vsled česar si je izgotovil razne patrone za določeno oddaljenost, a za merjenje daljave pristroj, ki je pri oddaljenosti 100 korakov povznesel cev za en korak. Za svojo iznajdbo si je naročil lastno, po modelu sestavljeno puško iz Anglije. Komaj je dočakal prvega dne, ko je bilo po postavi dovoljeno poskusiti svojo iznajdbo na premični tarči in osoda je zadela na našega ubogega zajca. Bil je to letos prvi ojstri strel v naši dolini, a zato bil njega včinek velik. Priroda, kakor bi se bila prebudila po njem iz dremote in odpria začudene oči. Dekletce pri meji je od strahu zakričalo in vstalo. Tudi gosi so prenehale pobirati ovseno latje ter dvignile s kričanjem glave kvišku ne veliko manj sem, kakor takrat ko so pred stoletji Rim rešile. Cvrčanje kobilic in grilcev je vtihnilo, kakor od strelnega glasu požrto, zato pa se je doli na travniku vzdignil celi mrak preplašenih vran s krokanjem ter letel k ribniku bližnjega mhna. Na polji in lokah so se dvigale žene, trgajoče travo, in pastirji, ter gledali na dotično krompirjevo njivo, nad ktero se je vzpenjal lehak plavkasti oblaček. Tudi nepremičen mož tam pri kupih ovočja je vstal polagoma od ognjišča, da bi se po vzgledu fantov ogledal po nasledku strela. „Beži ali leži", rekel je pri tem s hladnokrvim vzdihljejem. In imel je prav v obojem. Zajec je bežal in lovec je ležal; le nekoliko cevi in rokav z zelenim robom (okrpjcem) sta molela iz trave. Prvo, kar je iz tega lenega moža prišlo, bilo je začudenje, potem pak jo sledil nek občutljej sočutja ob enem z mislijo, kaj bi lahko vse nastalo, ako bi pritekel v pomoč temu, na videz, močno ponesrečenemu lovcu, a hitel mu je vendar v pomoč. Ta je začudeno pogledal na prihitečega moža in se dal ugodno vzdigniti. Prvo njegovo vprašanje, je bilo: kje je zajec? Od prisleca nič gotovega poizvedevši, je čez pa sami hočejo in drugi počonjajo; kijubu temu ne sraemo jili ločiti od framasonov, kterih ne smemo to liko po dejanjsko doprinešenih dejanjih, kakor pa po splošnosti njihovega niišljenja soditi. (Dalje prih.) \ preiiikd«li! National-liberalna „Freib. Ztg." ima v svojem predalu naslednje premišljevanje za velikopočne praznike: Po vsem svetu se, omikane države pritožujejo, da ljudje nižih stanov (ali samo teh?) postajajo dan na dan bolj surovi. Poznejša stoletja, ki bodo sodila naše stoletje, bodo rekla, da je naša d6ba doba duševnega napredka, da pa z izobraženjem uma ni v jednaki meri napredovalo tudi požlah-njevanje srca in čuta. Čast, življenje in premoženje posameznega je v veči nevarnosti kakor nekdaj. Ni-hilisti na Kuskem, Fenijevci na Irskem, Črna roka na Španjskem, mednarodni anarhisti po vseh deželah, vse nam kaže dušno bolehavost našega časa. Odpraviti to bolehavost je toliko bolj nujno, ker se sicer to razširja in bode osodepolno v svojih nasledkih. Ako prašamo po vzroku, pripoveduje se nam od neke strani, da to prihaja iz tega, ker vera peša. Ne rečemo, da bi to ne bilo nekako opravičeno, vendar bi tudi smeli vprašati, zakaj da prejšnja doba, ko so ljudje bili vendar bolj verni, ni vbranila, da so posamezni ljudje tako zdivjali. Bolj verjetno se nam to zdi, da je vzrok temu poželjenje po vži-vanji. Vse hoče složno živeti, pa malo trpeti, o varčnosti, o zdržnosti nočejo nič slišati. Poželjenje po vžitku, ki sploh rado prestopa meje temu, kar je pripuščenega in dovoljenega, pa nagiba neomi-kanega v hudobijo. Strahovitne morije v najnovejšem času nam to potrjujejo. Ako pa to spoznamo, dolžan je vsak posamezen zbujati veselje do varčnosti v svojih krogih, in zavračati hrepenjenje po vživanji v prave meje po dejanskih razmerah. Društva treznosti, ktere nameravajo v.stanovijati, moramo v ta namen veselo pozdravljati. Dosihmal smo bili navajeni slišati le kaj prijetnega in gledati sedanjost v prijetnih barvah, ako smo se ozirali po liberalnih glasih. Sedaj se kaže pa vendar spet resnica. Zakaj pa se ne vpraša, od kod prihaja to poželjenje po vživanji, ki se čedalje bolj širi. Ko bi si liberalci hoteli odgovoriti na to vprašanje, bi menda tudi prišli do tega spoznanja, da vera peša, a ne le pri nižem ljudstvu, marveč tudi tam, od koder se sploh dobro ali slabo širi med nižje in podložno ljudstvo. Pri glavi mora se začeti zboljševanje; dokler se tega ne poprimejo, bodo sedaj tu, sedaj tam iskali vzroka splošne spri-denosti, sedaj v tem, sedaj v drugem kotu kaj zakopali, pogladili, poravnali in pobelili, zlo pa vendar ostane, ker se vse boji radikalnega zdravila. O tem je mnogo resničnega in vsega premisleka vrednega povedal ^Slovenec", ko je v več sestavkih pisal o krotki in divji revoluciji. Ljudje, posebno imoviti se boje divje revolucije, a krotke prav nič, sami jo pospešujejo, toliko časa spodjedajo in spodkopavajo podlago krščanskim državam in družinskemu redu, da se na mnogih krajih začne udirati, potem pa roke vijejo, na pomagaj kličejo, ter vprašajo, od kod vendar toliko zlega, od kod taka zdivjanost ljudstva. Slabo seme, ki ste ga vede ali nevede sejali, v klasje gre; ne čudite se, kakor se seje, tako se žanje. Kdor hoče razumeti, lahko razume! Ko že ravno pišemo o javni spridenosti, naj še nekaj spregovorimo, priležno ali nepriležno. V „ Slovencu" smo te dni brali dopis iz Kcemsa na Spodnjem Avstrijskem. Pisatelj nam pripoveduje, kako je gosposka v Kirchbergu prepovedala mladini obiskovanje javnih prostorov, in kako skuša odpraviti pohujšanje pri mladini. Dopisnik omenja potem dušne nevarnosti, kterim je razpostavljena kmečka mladina na paši, ko se shaja mlado in staro, in odraščeni pohujšujejo še nedorastle. Vendar dvomim, da bi se toliko pohujšanja 'po samotnih pašnikih godilo, kakor se godi po javnih trgih po mestih, kar se tiče namreč tako imenovanih otročjih iger. Otroci na paši skačejo čez grabne, čez palico, love se, mečejo, no, ako hočete, tudi lasajo in pretepajo se; ali kaj tacega, kar se po mestih vidi, se dosihmal ni čulo. Tam na Žabjeku na bregu Ljubljanice, se nasloni deček drugemu na kolena ali kak stol, in drugi skačejo nanj zelo nespodobno in pohujšljivo kakor n. pr. v nedeljo vpričo več kakor ŽO ljudi, ki so mimo hodili ali tam postajali. Zašle so take igre tudi med šolske otroke, a kakor hitro so šole o tem zvedele, minulo je vse to, in otroci se po svoje igrajo, kakor letni čas nanaša, kar jim nihče se ve da, ne bo branil, niti ne zavidal. Sedaj naj pa človek ugane, ali je kmečka mladina bolj nravna ali mestna, ktera se bolj spodobno igra? Nikomur pa bi ne svetoval take dečke svariti, kajti svoje življenje ali vsaj zdravje bi pri taki druhali v nevarnost postavil, mimogredoči videti vse to, roke sklepajo pa tarnajo, kam so prišli, kaj smo učakali. Ees, ako življenje po mestih premislimo, ki se pri takih igrah javno kaže, nimamo vzroka ponašati se z omiko po mestih. Koliko hrupa, koliko šuma je vzbudil sedaj zapor dveh mojstrov v našem mestu. In kaj pravite, o čem se dečki menijo in pogovarjajo. O drugem ne, kakor da bi kdo prišel in jim denarja dal, da bi potem ložje zapravljali ali privadili se brezposelnemu življenju in zabavljanju na delavne ljudi, ki si s trudom služijo vsakdanji kruh. No tukaj imate zopet vzrok, zakaj vso hrepeni po vžitku. — Eokodelski dečki sami sebi pripuščeni goje take misli in odraščeni ne mislijo na druzega, nego na vživanje, na zapravljivost in vse drugo, kar je z njo v zvezi. Politični pregled. v Ljubljani, 24. aprila. ]K^ot]*ai|je dežele. Načrt službene profpnatiJee za c. kr. državne uradnike in služabnike obravnaval je v svoji poslednji seji dotični odbor in se načrt ni sprejel! Odbila sta ga vladna zastopnika sekcijski načelnik vitez Erb in miaister^jalni sovetnik dr. Steinbaeh, rekša, da ga vlada ne more sprejeti, ker bi ona obsegala tudi sodnij#ke uradnike in odstranila disciplinarne senate po dciželah od oprarništvenih oblastnij. Sicer pa vladft p^ipozna, da je v načrtu pragmatike marsikaj hvalevrednega. Sama (Tlada) ni še nobenega načrta izdelala, ker je hotela poprej odsekove nazore slišati; misli nanj ;, „ 45 „ Umrli so: 19. aprila. Frane Pelko, čevljar, 34 let, Poljanska cesta it. 17, tuberkuloza. — Anton Medic, cerkovnika sin, 1 dan. Dunajska cesta št. 30, Oslabljenje. Tuj ci. 23. aprila. Pri Maliči: Vojteh Bevanich, kupč. potovalec, iz Pariza. — D. Fruwirth, kupč. potovalec, iz Monakovega. — Seelen-fried, Stern, Brandl, Adanis in Gessler, kupč. potovalci, a Dunaja, j— Lokančič, zemljemeree, z Dunaja. — M. Pirker, kupee, iz Baresa. — Julij Heller, iz Trsta. — J. C. Demser, kupec, iz Železnikov. Pri Slonu: Karol Vodničer, kupec, z Dunaja. — Oton Skerianz, c. k. poštni vradnik, iz Gradca. — Anton Žgur, župnik, iz Prema. — Henrik Wolf, c. k. poročnik, iz Pazna. — A. Hajnal, stavb, nadzornik, iz Reke. — Fr. Vončina, s soprogo, iz Reke. — Kd. Schlnger, kupee, iz Belaka. illARMICe se dobivajo v (fi) Katoliški IBukvarni" po sledeči ceni: V pol usnji z barveno obrezo — gl. 90 kr. vse v usnji z barveno obrezo I „ — „ vse v usnji z zlato obrezo . I „ 20 „ Po pošti 10 kr. več. Kdor vzame 12 skupaj dobi jedne za nameček. Najcenejše se knjige pošiljajo po pošti s križnim zavitkom, denarji pa po nakaznicah. S poštnim povzetjem stane mnogo več, pa nepotrebnih stroškov. »J