- 24 - SOCIALNA FUNKCIJA ZDRUŽENEGA DELA, SOCIALNA POLITIKA IN SOCIALNO DELO V OZD Pavla Rapoša-Tajnšek, Maja Vojnovič 1. Človeka - delavca ne moremo obravnavati zgolj z vidika njegove pripadno- sti delovni organizaciji, temveč glede na celoto njegove življenjske aktiv- nosti, ki poteka v različnih skupinah in institucijah v družbenem okolju. Zato se pri razmišljanj j o socialni funkciji združenega dela ne omejujemo le na delovno organizacijo kot nosilko te funkcije, pač pa upoštevamo po- vezanost socialne funkcije organizacije združenega dela s socialno politiko v širši družbi. Koncept socialne politike kot funkcije združenega dela posebej poudarja vlogo delavcev v združenem delu pri načrtovanju in uresničevanju socialne politike v delovni organizaciji in v družbenem okolju. Odločujoča vloga de- lavcev pri kreiranju delovnih in življenjskih razmer v delovni organizaciji in v družbeni skupnosti je pomemben faktor humanizacije dela in življenja, ki pa se lahko uresničuje le v takšni meri, kolikor je že preseženo nasprotje med ekonomsko in socialno funkcijo oziroma ekonomskim in socialnim raz- vojem v družbi. Podrejenost socialne funkcije v družbi in v delovni organizaciji, ki je zna- čilna za kapitalistične družbenoekonomske odnose, v katerih so delavci zgolj sredstvo za akumulacijo kapitala, se ohranja tudi v administrativnem socializmu, ki delavca še naprej reducira na raven produkcijskega faktorja, za katerega skrbi - podobno kot v sodobnih kapitalističnih sistemih - dr- žava. Humanistični vidik socialne funkcije kot oblike samoupravnega odločanja o življenjskih potrebah ljudi in razvojnih ciljih družbe se lahko uresniči šele v družbi, v kateri prevladata družbena lastnina proizvf jalnih sredstev in sa- moupravni položaj delavca, ki ne dobiva več mezde kot nadomestila za upo- rabo svoje umske in fizične moči, temveč postane gospodar celotnega do- hodka. Navedenih pogojev ni mogoče uresničiti čez noč, zato prihaja na ni- -23 - žji stopnji razvitosti proizvajalnih sil in ob nepopolno uveljavljenih samo- upravnih odnosih do zapostavljanja socialnih vidikov družbenega razvoja na račun ekonomskega področja. V takšnih razmerah socialna politika v orga- nizacijah združenega dela in v družbi kot celoti ne more biti enakovredni del integralne razvojne politike, temveč ostaja dopolnilo in korekcija eko- nomskega razvoja. 2. Konceptualna zasnova naše socialne politike kot zavestno organizirane dru- žbene dejavnosti, katere funkcija je zagotavljanje socialne in materialne varnosti ljudi ter izboljševanje njihovih delovnih in življenjskih razmer, se v navedenih razmerah, ki Jo silijo v vlogo korektivnega faktorja, ne more ustrezno uveljaviti. Ce je ne želimo zreducirati le na parcialne ukrepe in- dividualne skrbi, se mora vključiti v širše sistemske (družbene) rešitve na področju prerazdelitve dohodka in oblikovanja sistema družbene solidarno- sti in vzajemnosti ter zagotoviti prežemanje različnih področij družbenih in gospodarskih dejavnosti s socialnimi elementi. To pomeni, da mora kon- cipiranje socialne politike zagotoviti: da se na ravni širših družbenopoliti- čnih skupnosti uveljavijo osnovni regulativi, ki morajo zagotoviti takšno po- rabo družbenih sredstev, ki bo primarno služila zadovoljevanju osnovnih po- treb ekonomsko najbolj ogroženih skupin prebivalstva in zagotovila minimum življenjskega standarda neproduktivnemu prebivalstvu; da se na ravni regije in občin, upoštevajoč razvojne možnosti območja in stopnjo solidarnosti na tej ravni, spodbujajo diferencirani pristopi v razvoju tistih dejavnosti, ki razširjajo minimum socialne eksistence; da se v okviru organizacij združe- nega dela - kot osnovnih asociacij samoupravljalcev nad sredstvi za delo - nadalje dograjuje minimum zagotovljene socialne varnosti, upoštevajoč ko- relacijo s povečanjem produktivnosti dela in občutkom solidainosti za uso- do posameznika. Lt v takem vrstnem redu in obsegu je moč prenašati so- cialno politiko v organizacijah združenega dela. S pretiranim zoževanjem socialne politike na širših ravneh in prevelikem poudarjanjem pomena in odgovornosti za socialno varnost ljudi na ravni or- ganizacij združenega dela (kar se danes vse bolj pojavlja kot zahteva v ne- katerih družbenopolitičnih dokumentih) bomo dejansko začeli uvajati preži- vele oblike tradicionalne solidarnosti v okviru širše družine in preživele ob- - 26 - like cehovskih odnosov v posameznih skupinah proizvajalcev ter tako vpli- vali na povečanje družbenih neenakosti med ljudmi. Zanemarili bomo nam- reč številne dejavnike, ki vplivajo na različno uspešnost delovnih organiza- cij in s tem na različen osebni standard delavcev v njih (takšni dejavniki so na primer različni produkcijski pogoji - naravne okoliščine, stopnja raz- voja znanosti in tehnologije, organiziranost proizvodnega procesa itd,; de- lovanje trga, monopoli kot rezultat produkcijskih tvorcev dela in kot re- zultat administrativno določenih prednosti itd.). Konceptualna zastavitev socialne politike ne sme zoževati svojega manevr- skega prostora le na področje (pre)razdelitve, temveč zahteva iskanje po- vezave med ekonomsko produkcijo na eni strani ter socialno politiko in njenimi elementi na drugi strani. Razdelitve oziroma distribucije namreč ni mogoče obravnavati ločeno, neodvisno od produkcijskih pogojev in samo v njej iskati možnosti za zmanjševanje družbenih neenakosti. 3. Temeljna vprašanja socialne politike, ki izhajajo iz njene povezanosti z raz- vojno politiko družbe, je tako mogoče uspešno reševati samo ob tesni po- vezanosti socialne politike temeljnih organizacij združenega dela z drugimi nosilci interesnega, samoupravnega in družbenopolitičnega organiziranja (s samoupravnimi interesnimi skupnostmi, krajevnimi skupnostmi, družbenopo- litičnimi skupnostmi in organizacijami). Pri tem gre predvsem za naslednja vprašanja: - Vključevanje planiranih socialnih sprememb (humanizacija in izboljšanje delovnih in življenjskih pogojev, povečevanje socialne varnosti, dvig kul- turne in izobrazbene ravni posameznikov itd.) v načrtovanje celovite razvojne politike (koncipiranje družbenega in ne samo ekonomskega raz- voja) in s tem enakovrednega uresničevanja ekonomske in socialne funk- cije združenega dela. - Širjenje vsebine socialne politïKe tako v pogledu življenjskih in delovnih pogojev, ki jih obsega, kot v pogledu populacije, ki jo vključuje (ne le socialno ogroženi posamezniki in skupine, temveč vsi zaposleni in člani njihovih družin). - Uveljavljanje vseh elementov socialne politike kot integralnega dela -23 - družbene reprodukcije in ne le dela družbene porabe. - Normativno urejanje socialne politike oziroma področij njenega delovan- ja; povezovanje zadovoljevanja vsestranskih potreb ljudi in razdelitve po- trošnih sredstev s stvarno kolektivno lastnino delavcev nad pogoji pro- dukcije itd. k. Uveljavljanje koncepta socialne politike kot funkcije združenega dela v sa- moupravni socialistični družbi povečuje potrebe in možnosti za nadaljnji razvoj socialnega dela v OZD. Vendar pa težje gospodarske razmere, kljub poudarjeni vlogi OZD pri uresničevanju socialne varnosti delavcev in pri iz- boljševanju njihovih življenjskih in delovnih pogojev, danes zaostrujejo od- nos do socialne problematike v OZD in, poenostavljeno gledano, nemalo- krat zavirajo uspešno razvijanje socialnega dela v njih. Pri tem ne gre le za dejstvo, da neugodni pogoji gospodarjenja vplivajo na zmanjševanje ob- sega sredstev za zadovoljevanje skupnih potreb delavcev in njihovo socialno varnost, temveč tudi za ponovno podrejanje humanizacije dela ter razvoja in osvoboditve človeka neposrednim ekonomskim učinkom, ekonomski racio- nalnosti. Zreducirati vse probleme na ekonomske probleme, abstraktno pos- taviti ekonomijo iz vseh drugih področij družbenega življenja pa pomeni (po L. Markoviču) način abstrahiranja od razrednega značaja družbene pro- izvodnje in reprodukcije življenja v večni nujni objektivni zakon. V takšnih razmerah se v naši družbi in še posebej v združenem delu zaostrujejo pro- tislovja, povezana z vlogo socialnega dela, protislovja med ekonomsko učin- kovitostjo ter humanizacijo delovnih in življenjskih razmer in uveljavljanjem družbenega položaja delavcev. Kljub deklarirani skrbi za človeka se v prak- si gleda na socialno delo zgolj z vidika "porabe", ki obremenjuje ustvarje- ni dohodek, ter z vidika prispevka socialnega dela k reprodukciji delovne sile oziroma k ohranjanju znogljivosti delovne sile v imenu onranjanja in razvoja procesa proizvodnje. Se vedno se v okviru razvojne politike v veliki meri podcenjujejo ali celo povsem zanemarjajo socialni vidiki in precenju- jejo tehnološko-ekonomski vidiki razvoja OZD. 5. Načelne opredelitve, po katerih je človek končni smoter in cilj razvoja so- cialistične družbe, se v praksi podrejajo tehnokratski miselnosti, ki reduci- ra delavca na nivo t.i. človeškega faktorja. Takšno pojmovanje je izraz še - 23 - obstoječe odtujitve delavcev, ki (še) ne odločajo v celoti o pogojih in re- zultatih svojega dela. Zato se v organizacijah združenega dela sprejemajo tudi takšne odločitve, ki obravnavajo delavca zgolj kot sredstvo za dose- ganje omejenih ekonomskih ciljev. Nasprotja med potrebami delavcev in ozkimi podjetniškimi interesi v marsičem vplivajo na položaj poklicnih iz- vrševalcev socialne funkcije v družbi in v DZD, med katerimi so v najbolj protislovnem položaju socialni delavci. Vodstva delovnih organizacij jim ve- čkrat poskušajo naprtiti vse breme odgovornosti za izvrševanje socialne funkcije,ki jo reducirajo na socialnovarstveno funkcijo in s tem vnaprej onemogočijo njeno integriteto in enakopravnost z ekonomsko funkcijo. V takšnih okvirih je socialnemu delu večkrat vsiljena izrazito problematična vloga kontrolnega in represivnega dejavnika oziroma vloga skrbnika, ki oh- ranja uporabnost delovne sile. Tako pojmovano in podcenjevano socialno de- lo v OZD pa ne more izražati interesov delavcev, temveč služi birokrat- skim in tehnokratskim interesom; njihov eksponent lahko hitro postane socialni delavec, ki ni dovolj osveščen o protislovjih, ki spremljajo uveljav- ljanje samoupravnega položaja delavcev. Nosilcem tehnokratskih interesov zelo ustreza, če lahko odrinejo socialne- mu delavcu vse nerešljive probleme, s čimer oni premagujejo občutke last- ne krivde in popolne brezuspešnosti; ustreza jim, če mu uspejo podtakniti vlogo manipulatorja z ljudmi in ga tako poistovetiti z lastnimi interesi, kar pa socialnega delavca strokovno in moralno povsem onemogoči. Vodo na mlin podjetniški miselnosti predstavlja socialni delavec, ki ni osveščen o svoji vlogi in ki nima potrebnega znanja, zato se ne more uveljaviti ni- ti pri neposredni pomoči delavcem niti pri odkrivanju potreb in problemov ter planiranju rešitev na ravni delovne organizacije in v družbenem okolju. Tak socialni delavec se brezupno ubada s posledicami neodgovornosti dru- gih dejavnikov v OZD ali pa se zavaruje pred nevarnostjo neposrednega stika z delavci na ta način, da prevzame birokratski način dela in posta- ne nekritični eksponent poslovno-trhnične hierarhije. Le socialni delavci, ki se zavedajo obstoječih protislovij med ekonomsko in socialno funkcijo v OZD in razpetosti svoje delovne vloge med interese ekonomske učinkovi- tosti in humanizacije dela, se uspešno izognejo nevarnosti, da bi postali manipulatorji in da bi bili obenem tudi sami objekt manipulacije. Z anga- -2? - žiranim strokovnim in družbenim delom si zagotovijo neodvisen položaj, ki jim omogoča nuditi strokovno in človeško pomoč delavcem, ki so se znaš- li v težavah zaradi organizacijskih in tehnoloških pogojev ali zaradi odno- sov pri delu, v družini in širšem življenjskem okolju; po drugi strani pa si prizadevajo, da bi vplivali na planiranje socialnega razvoja v OZD in v družbenem okolju, saj lahko le na ta način preprečijo negativne socialne posledice ekonomskih odločitev in zagotovijo boljšo osnovo za zadovoljevan- je življenjskih potreb delavcev in njihovih družin. Oba navedena vidika socialnega dela v organizacijah združenega dela zara- di svoje zahtevnosti pogosto presegata moči in znanje posameznika, ki se poleg tega neredko ubada še z neosveščenostjo, neizkušenostjo, pomanjklji- vo usposobljenostjo za delo na tem področju, odsotnostjo strokovne refe- renčne skupine in premajhno podporo in razumevanjem drugih strokovnih delavcev ter samoupravnih in političnih dejavnikov v OZD. Njegova naloga je toliko težja, kolikor bolj se v delovni organizaciji ohranjajo elementi mezdnih odnosov, ki delavca upoštevajo le kot delovno silo. V tem prime- ru bo socialni delavec nujno razpet med podjetniške interese in potrebe delavcev, med poslovno in «-.ocialno etiko. Od tega, kako mu bo uspelo pre- magati navedeno konfliktno situacijo, je odvisno uspešno uresničevanje nje- gove človeške, poklicne in družbene funkcije.