Železne niti 15 Dvajset let podjetja Bosch Rexroth, d. o. o. 229 Uvod V letu 1980 je ISKRA Železniki pričela izdelovati različne motorje za vojaško industrijo. To je bila izrazito maloserijska izdelava zahtevnih elektro- motorjev. Za njihovo izdelavo smo kupili CNC krmi- ljene obdelovalne stroje, in sicer stružnice, obdelo- valne centre in brusilne stroje, ki pa zaradi majhnih količin izdelkov niso bili zadosti izkoriščeni. Zato smo se odločili, da za dodatno izkoriščenost strojev poiščemo še primeren civilni program. V takratni Jugoslaviji je bilo kar nekaj podjetij, ki so izdelovala CNC obdelovalne stroje, med njimi Riko Ribnica, Prvomajska Zagreb, Ivo Lola Ribar Be- ograd, SAS Zadar in nekatera manjša. Njihov glavni trg je bil v Sovjetski zvezi. Vse elektromotorje in ostalo CNC opremo so kupovala pri proizvajalcih v zahodni Evropi, največ prav pri podjetju Indramat v zahodni Nemčiji. Za stroje, izvožene v Sovjetsko zve- Janko Jelenc Dvajset let podjetja Bosch Rexroth, d. o. o. Do nedavnega Indramat elektromotorji, d. o. o. zo, so dobila plačilo v jugoslovanskih dinarjih. Zato so se soočila s težavo, kako priti do deviz za plačilo elektromotorjev in pripadajočo krmilno elektroni- ko zahodnim proizvajalcem. Že v začetku leta 1982 smo imeli prve pogovore s predstavnikoma Indramata, z g. D. Diehlom in g. B. Wäschenbachom. Predstavili smo jima našo idejo, da bi ISKRA Železniki za Indramat izdelovala elek- tromotor ali le njegove dele, za protivrednost pa bi pri njih dobili kompletni servo program in ga proda- jali v Jugoslaviji za jugoslovanske dinarje. Pri Indramatu so prav v tem času pričenjali s proizvodnjo novih AC servomotorjev. Proizvodnja le-teh je bila svetovna novost, zato je bilo na trgu za- nje veliko zanimanje. Nadomestili so DC servo mo- torje. Glavna sprememba na novih motorjih je bila, da se je navitje preneslo na stator, PM magneti pa na rotor. Tehnologijo izdelave statorjev smo dobro poznali že od izdelave statorjev za podjetje Danfoss. Železne niti 15 Dvajset let podjetja Bosch Rexroth, d. o. o. 230 V marcu 1982 je Iskro Železniki obiskal direktor Indramata g. Dieter Diehl. Pokazali smo mu naše zmogljivosti in obstoječo tehnologijo, nad čimer je bil g. Diehl navdušen, zato so se dejavnosti na tem projektu začele odvijati zelo intenzivno. Že konec leta 1982 smo Indramatu dobavili prve količine sta- torjev in rotorjev za že omenjene nove motorje MAC 112. Za protivrednost smo od Indramata uvozili kompletne elektromotorje ter potrebno elektroni- ko in jo pričeli prodajati jugoslovanskim podjetjem. Obseg posla je hitro naraščal. Leto 1990 in po njem Z razpadom Sovjetske zveze in Jugoslavije so se razmere na trgu drastično spremenile. Prenehala se je proizvodnja elektromotorjev za vojsko, ustavila se je tudi prodaja izdelkov podjetja Indramat. Na slovenskem trgu je ostalo le nekaj odstotkov pro- daje. Leta 1992 se je ISKRA Železniki preimenovala v DOMEL in skozi postopek lastninjenja, ki se je zak- ljučil leta 1996, prešla v delniško družbo (DOMEL, d. d.). Podjetje se je reorganiziralo. Oblikovale so se tri zaokrožene enote, in sicer program motorjev za sesalce, izdelava orodij in program elektromotorjev in njihovih sestavnih delov za Indramat. Za ustanovitev samostojnega podjetja je pokazal interes tudi Indramat oz. njen lastnik REXROTH. Prvotno so si zamislili ustanovitev mešanega podje- tja s 60-odstotnim deležem REXROTH-a in 40-odsto- tnim deležem Domela. Po slabi izkušnji s podjetjem AMETEK, ki je nameraval kupiti celotni DOMEL, pa so se pri REXROTH-u odločili za 100-odstotno lastništvo v novoustanovljenem podjetju Indramat elektromotorji, d. o. o. To je bilo ustanovljeno 1. 9. 1998. Ob ustanovitvi so z Domelom, d. d., podpisali več pogodb, in sicer: • Glavni sporazum, v katerem so določili vso pot- rebno opremo – stroje, orodje, dokumentacijo ter število zaposlenih, ki so prešli iz Domela v novo ustanovljeno podjetje. Vse to so podrobno določili tudi v prodajni pogodbi. • V najemni pogodbi so določili število kvadratnih metrov prostorov, ki jih je najelo novo podjetje pri Domelu za dobo petih let, torej do 1. 9. 2003. • Podpisali so tudi tri servisne pogodbe za upora- bo računalniških programov, telefonske mreže, varovanje stavb, vzdrževanje strojev in orodij ter skladiščenje repromateriala ter pogodbo o odku- pu repromateriala in nedokončane proizvodnje na dan 1. 9. 1998 za potrebe izdelkov Indramata. V letu 2001 je REXROTH prevzelo podjetje BOSCH. Njegovi predstavniki so pospešili iskanje nove lokacije. Glede na izselitveni rok iz Domela je pravzaprav časa že začelo primanjkovati. Ogledali so si veliko ponujenih možnih lokacij od Železnikov, Škofje Loke, Medvod, Ljubljane, Kranja, vse tja do Je- senic. Vse te možne lokacije so ocenili in razvrstili po več merilih. Največjo težo pri odločanju nove lokacije, upoštevaje utečeno in dobro delo zaposle- nih v Železnikih, je imela oddaljenost nove lokacije od Železnikov. Vendar je kazalo, da v Železnikih in Škofji Loki ni lokacije, ki bi bila lahko konkurenčna nekaterim drugim. Šele tako rekoč tik pred končno odločitvijo smo 30. maja 2002 dobili ponudbo lastnika podjetja Kroj, ki je želel prodati stavbo s pripadajočim ze- mljiščem v Škofji Loki. 4. junija 2002 sem opis nove ponujene lokacije poslal v Lohr na Maini gospodu Gätzu, ki je bil pri podjetju BOSCH zadolžen za vodenje projekta iska- nja nove lokacije. 4. julija 2002 so prišli arhitekt, statik in elektro- inženir, vsi predstavniki Boscha, na ogled in oceno ponujene lokacije in prostorov v Kroju v Škofji Loki. Ti so ocenili, da je lokacija lahko konkurenčna tis- tim, ki so bile bolj oddaljene od Železnikov. Konec septembra 2002 so s Krojevimi lastniki podpisali pogodbo o odkupu prostorov in zemljišča, v oktobru pa izbrali Reiffeisen banko, ki je financi- rala odkup in obnovo prostorov. Železne niti 15 Dvajset let podjetja Bosch Rexroth, d. o. o. 231 Konec oktobra 2002 so izbrali projektantsko pod- jetje PROTIM iz Šenčurja. To je izdelalo vse projekte obnove stavbe in okolice, pri čemer so upoštevali samo tehnologijo bodoče proizvodnje in Boscheva priporočila za proizvodne in pisarniške objekte. PROTIM je moral pridobiti vsa dovoljenja ter zago- toviti nadzor in poskrbeti za sodelovanje z Upravno enoto v Škofji Loki. V januarju 2002 so izbrali grad- beno podjetje Tehnik, ki je opravilo obnovitvena dela, saj je od stare stavbe ostalo samo ogrodje. Naj omenim zelo dobro sodelovanje med projek- tanti, gradbeniki in Upravno enoto v Škofji Loki, da so lahko hitro stekla pripravljalna dela in po izdaji gradbenega dovoljenja tudi vsa gradbena dela. Vse dejavnosti so tako dobro potekale, da smo avgusta 2003 lahko pričeli s selitvijo strojev na novo lokaci- jo in 25. 8. 2003, torej teden dni pred pogodbenim rokom, pričeli z delom v novih prostorih. V teh pro- storih podjetje deluje še danes. V dvajsetih letih se je podjetje BOSCH REXROTH, d. o. o., lepo razvilo, saj je petkrat povečalo prodajo in potrojilo število zaposlenih. Ob 20-letnici želim, da bi se tudi pod novim ime- nom podjetje še naprej uspešno razvijalo, saj bodo avtomatizirane tovarne potrebovale vedno več nje- nih izdelkov. Železne niti 15 232