Ob soo~anju z neizbe`no smrtjo se bolniku in dru`ini porajajo {tevilna vpra{anja, dvomi in strahovi. In prav v tem te`kem ~asu se ve~ina zdravstvenih delavcev, ker so nemo~ni, da bi pomagali k ozdravitvi, odmakne. Pristen stik z bolnikom in dru`ino najve~krat onemogo~a lastni strah pred umiranjem in smrtjo. Tako je predvsem treba razumeti, da se tudi v tem polo`aju da pomagati. S tem prispevkom `elim opogumiti vse, naj dru`ini z umirjajo~im bolnikom stojijo ob strani, da po tej te`ki poti ne bodo hodili sami in osamljeni. Zaposlena sem v Slovenskem dru{tvu hospic, ki spremlja umirajo~e bolnike in njihove svojce v zadnji, terminalni fazi. Skrb za dru`ino je temelj filozofije hospica. ^eprav je izku{nja terminalne bolezni stra{na in opazovanje umirajo~ega morda {e te`je, pa paliativna oskrba lahko doka`e, kako veliko je mogo~e narediti za zmanj{anje trpljenja bolnika in dru`ine oziroma svojcev (1). Zavedamo se, da umirajo~i bolniki potrebujejo stalno in usklajeno skrb vseh, ki prihajajo v stik z njimi in njihovimi dru`inami. Vloga svojcev pri negovanju umirajo~ega je velika. Najbli`ji umirajo~emu zagotovijo potrebno intimnost in »znajo brati `elje iz o~i«. Da pa so lahko vsemu kos, potrebujejo podporo in strokovno pomo~. Medicinska sestra je tista, ki ima najpogostej{i stik z bolnikom in dru`ino doma in v ustanovi, ~e je bolnik hospitaliziran. To daje sestri enkratno mo`nost, da spozna bolnika in njegovo dru`ino kot celoto. Njegovo okolje pomaga urediti tako, da je ~im dlje zmo`en samooskrbe. Postavi negovalno diagnozo ter na~rtuje negovalne intervencije. Veliko ~asa nameni zdravstvenovzgojnemu delu ter je v psihi~no oporo bolniku in dru`ini. Zaradi vsega na{tetega lahko vsem drugim sodelavcem posreduje informacije, ki so v veliko pomo~ pri kakovostnej{em delu vseh v skrbi za bolnika in njegovo dru`ino. Vsaka dru`ina se pravzaprav ves ~as sre~uje in spopada z razli~nimi stresi, saj so nujni del `ivljenja in nobeni dru`ini niso prihranjeni. Obvladovanje stresa zahteva od dru`ine veliko prilagodljivosti. Tudi kadar je kakor koli ogro`en le en dru`inski ~lan, so po svoje v obvladovanje te preizku{nje vklju~eni vsi. Bolezen, gmotne te`ave, zapleti v dru`inskih odnosih in z drugimi ljudmi, nezgode, izguba dru`inskega ~lana – v vsaki dru`inski zgodovini se vrstijo razli~ni dogodki, ki zahtevajo od njenih ~lanov veliko mo~i in prizadevanja. V dru`ini marsikdaj zapustijo tudi bole~e in trajne sledi (2). Med umiranjem dru`inskega ~lana se {e posebej postavlja vpra{anje, kdaj in kako naj pristopijo profesionalci. Mnogi se spra{ujejo, ali je v tako ob~utljivem ~asu sploh dopustno poseganje strokovnjaka v dru`ino in med svojce in ali sploh potrebujejo medsebojno vez. Kakor je svet umirajo~ega napolnjen s strahom, jezo, protislovji in napetostmi, so prav tako tega polni tudi ljudje, ki so umirajo~emu blizu. Posledica dru`benih vezi so vzajemna ~ustva. Tako svojci do`ivljajo prav take bole~ine, strah, jezo in bitke, ko opazujejo nekoga, ki ga imajo radi. Da bi nam uspelo polno `iveti z umirajo~im, moramo sprejeti njega in sebe skupaj s svojimi ~ustvi. Vsako ~ustvo je namre~ u~itelj. Prav tako kot umirajo~i, ki trpijo zaradi svojega napredujo~ega umiranja, ob~utijo to tudi najbli`je osebe v njihovem `ivljenju. Osrednje bole~ine in bitke dru`inskih ~lanov, ki prihajajo intimno v stik z resni~nostjo umiranja, se pojavljajo kot iz~rpanost, frustracija, finan~ne skrbi, krivda in strah, da morda niso naredili dovolj, stiska ob poslab{anju stanja bolnika in stres ob opazovanju umirajo~ega dru`inskega ~lana. Dru`inski ~lani prav tako izku{ajo svojo lastno razli~ico dialektike umiranja (3). Kdo so svojci oziroma dru`ina? Po Monroejevi (3) v paliativni oskrbi pomeni izraz »dru`ina« ve~ kot samo krvno sorodstvo z bolnikom. Nana{a se na vsa tista razmerja in odnose, ki so pomembni za bolnika. Ferrellova (1) pojasnjuje, da je tradicionalna dru`ina opisana kot individualna krvna povezava, popolna opredelitev pa opi{e za svojce tiste posameznike, ki jih bolnik sam navede za svojce. Najizrazitej{i primer tega so bolniki z aidsom, ob katerih najve~krat ni krvnih sorodnikov. Najve~ raziskav dru`ine in svojcev je v povezavi z zdravljenjem bole~ine in ob `alovanju. Fasssler-Weibel (4) izhaja iz dveh opredelitev: pravne in socialne. Ker ka`eta razlike, ki jih pogosto ne upo{tevamo, ju natan~neje opredeli. Iz dru`inskih razlogov (spori, nerazumevanje itd.) i{~ejo ljudje zunanja razmerja, ki se zdijo mnogo trdnej{a. Prijateljstva, tovari{tva, pripadnost dru{tvu in organizaciji postanejo `ivljenjsko pomembna. Zato pravi, naj imamo za svojce tiste osebe, ki so bolniku najbli`je, ki mu lahko prijateljsko pomagajo in do katerih ima bolnik najgloblje osebno razmerje. Govoriti bi morali o {tirih skupinah, v katerih svojce opredelimo kot: – znotrajdru`inske osebe: star{i, otroci, bratje, sestre, stari star{i, botri, rejniki, rejenci; – zunajdru`inske osebe: sodelavci, so{olci, ~lani {portnih mo{tev ali pevskih dru{tev; ONKOLOGIJA / paliativna oskrba   $   '             " 41 – poklicne osebe: negovalno osebje, zdravniki, duhovniki, gospodinjske pomo~nice, otro{ke varu{ke; – nekdanje dru`inske osebe: nekdanji mo`je, `ene, otroci iz prej{njega zakona. Veliko je lo~itev in vedno ve~ja te`nja k ponovni poroki odkriva novo in ne neproblemati~no stran pre`ivljanja `alosti. Po ponovni poroki enega od lo~enih star{ev dobijo otroci ma~eho ali o~ima. Tak{ne dru`ine poznajo druga~ne zakonitosti. Na~elno razlikujemo {tiri tipe dru`in z ma~eho ali o~imom: dru`ina z ma~eho, dru`ina z o~imom, sestavljene dru`ine z ma~eho in o~imom, dru`ine z ma~eho ali o~imom s skupnim(-i) otrokom (otroki). Umiranje in smrt enega dru`inskega ~lana predrami mnoga prikrita in izrinjena ~ustva. Kolikor dramati~nej{i je bil dru`inski spopad, toliko te`je postane sre~anje v `alosti. Zakaj je pomembna dru`ina umirajo~ega bolnika? Terminalno bolan ~lovek ni posameznik s svojimi te`avami in simptomi, ampak je ~lan dru`ine, v kateri so reakcije vseh povezane. Zato je pomembno, da je obravnavana celotna dru`ina. Razumevanje dru`ine nam bo pomagalo pri razumevanju bolnika in njegovih bole~in. Obravnavanje dru`ine kot del tima nam bo dalo prilo`nost, da izkoristimo njihovo mo~ in njihovo pomo~, ne pa da samo na{tevamo dru`inske te`ave, ki se kopi~ijo. Dru`ina in umirajo~i sta poleg tega ~lana skupnosti znotraj dru`be, zato socialno okolje prav tako pomaga umirajo~emu in njegovi dru`ini. Poleg tega pa dobra paliativna oskrba vsebuje tudi razse`nosti preventive. Na~in, kako se strokovnjaki spopadajo z boleznijo in smrtjo, pusti na vseh vpletenih globok vtis in pomaga pri spoprijemanju s te`avami in krizami, ki sledijo (3). Skrb za dru`ino v hospicih ni kon~ana z bolnikovo smrtjo, ampak se nadaljuje vsaj {e leto po smrti oziroma dokler to dru`ina ali posamezniki `elijo. Tako delo pomaga `alujo~im razumeti njihove ob~utke med `alovanjem in jih podpira v tem procesu. Vsak dru`inski ~lan ima svojo vlogo (to je pri~akovano vedenje, ki se povezuje z dolo~eno vlogo v dru`ini), ki mu daje tudi dolo~eno mo`nost vpliva oziroma mo~ nad dru`inskim dogajanjem. Te vloge so v nekaterih dru`inah jasne, pravilno razporejene, prete`no komplementarne in hkrati fleksibilne. Mati ima v dru`ini svojo vlogo, ki pa jo je npr. o~e v njeni odsotnosti vsaj delno sposoben prevzeti. Obstajajo pa tudi dru`ine, ki te`je funkcionirajo, ker so vloge med ~lani nejasne, ve~inoma simetri~ne, nepravilno razporejene in toge: ne ve se, kdo o ~em odlo~a, kdo je za kaj zadol`en, kak{ne so pravice posameznih ~lanov. Ti se v dru`ini povezujejo v neustrezne koalicije tako, da izzivajo nenehna nasprotja. Tako nekateri dru`inski ~lani dobijo tudi mo~, ki jim glede na vlogo ne bi pripadala. Poleg tega so to navadno dru`ine, kjer ni nobenih izrecnih pravil, tista pa, ki obstajajo, so ali preve~ toga ali popolnoma kaoti~na. V taki dru`ini nih~e na ve, kako naj se vede, saj so reakcije na njegovo vedenje nepredvidljive. Zelo pomembna je ustrezna medsebojna povezanost dru`ine, ki se ka`e v ob~utku dru`inske pripadnosti, vendar ob jasni diferenciaciji posameznikov (5). Od vseh ne moremo pri~akovati konstruktivnega reagiranja. Nekateri si bodo vzeli ~as in skupaj z bolnikom re{evali njegove probleme, drugi bodo sprejeli neke dol`nosti, docela pa bodo odpovedali v pogovoru o bolnikovem stanju, ker bodo preve~ ~ustveno vznemirjeni. Pri nekaterih dru`inskih ~lanih pa se lahko nezadovoljstvo zaradi omejitev in ~ustvenih zahtev v pri~akovanju bli`nje smrti razvije sebi~no stali{~e, da `elijo ~imprej{njo bolnikovo smrt. Ob pogovoru o dru`ini ne moremo mimo najmlaj{ih dru`inskih ~lanov, otrok. @e ~e dopu{~amo otrokom, da ostanejo ob umirajo~em svojcu, ker so do takrat tudi `iveli skupaj, obkro`eni s pogovori o bolezni, smrti in vsemi skrbmi, ki spadajo poleg, tedaj jih nismo potisnili v osamo svoje misli, ampak jim omogo~amo sodelovanje v skupni odgovornosti in `alosti. Tudi sebi prihranimo mnogo te`kih poznej{ih ur ob te`avnem razlaganju, kako je dragi svojec »odpotoval« in zakaj ga tako dolgo ni nazaj. Tako se pripravljajo na to, da smrt ob~utijo kot del `ivljenja ter ob tem do`ivetju odra{~ajo in zorijo. Povsem druga~e se obna{a dru`ba, v kateri je smrt tabu. Otroke odstranijo od vsega, kar spominja na smrt, ker je to zanje »preve~«, zavajajo jih z izgovori »Mama odhaja na dolgo pot ...« Otrok ~uti, da nekaj ni prav, in njegovo nezaupanje do odraslih se ve~a. Njihova vpra{anja so presli{ana, njihova tesnoba se ne upo{teva resno, z darilci se jim sku{a dati nadomestek za te`ko izgubo, s katero se ne smejo soo~iti. Umirati doma? Stali{~e Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) je, naj se primarno zdravstveno varstvo, na katerega podro~je spada tudi skrb za umirajo~e bolnike, izvaja tam, kjer ~lovek `ivi, to je na njegovem domu. Danes manj ljudi umira doma, vedno ve~ v bolni{nicah in v domu za ostarele. Osebje bolni{nic in domov ni posebej usposobljeno za delo z umirajo~imi, zato pomenijo zanje veliko obremenitev. Umirajo~i se v teh ustanovah po~utijo zelo neosebno (6). V Slovenskem dru{tvu hospic zagovarjamo stali{~e, naj umirajo~i umira tam, kjer `eli. Za vse bolnike `elimo zagotoviti primerne razmere doma, ~e bolnik `eli umirati tam. Te razmere naj bi se ne za~ele urejati {ele takrat, ko je bolnik `e doma, ampak bi bilo idealno to na~rtovati skupaj z bolnikom in njegovo dru`ino `e med njegovo hospitalizacijo. Duda (7) opisuje naslednje prednosti, ~e bolnik umira doma: • ve~ina umirajo~ih je sre~nej{a doma kot v bolni{nici; • umirajo~i doma lahko vpliva na kakovost in polnost svojega `ivljenja; • doma je ohranjeno spo{tovanje in dostojanstvo; • umirajo~i se ~uti za`elenega; • svojci se ~utijo potrebni in koristni; • stalna prisotnost ljube~ih daje podporo vsem; • vsi imajo ve~ svobode in nadzora, umirajo~i lahko kadar koli pove, kaj potrebuje (nih~e ga zjutraj, ko je ravno ONKOLOGIJA / paliativna oskrba 42 uspel malo zaspati, ne budi zaradi merjenja telesne temperature); • `ivljenje je bolj normalno in izpolnjeno; • doma la`je upo{tevajo njegove `elje glede hrane; • umirajo~i nas ima prilo`nost u~iti `iveti; • doma~i dajejo ve~ podpore in so sprejemljivej{i za spremembe, ki dajejo bolniku ve~ udobja; • dru`insko in {ir{e zunanje okolje, ki mu umirajo~i zaupa, daje vsem ve~jo mo`nost za duhovno pripravo na groze~o smrt; • `ivljenje doma je cenej{e; • ko umirajo~i umre, ima dru`ina ~as, da se od njega poslovi, ne da bi morali hiteti, zato da bi posteljo ~im prej pripravili za naslednjega bolnika; • `iveti v rev{~ini ali pala~i, to je dom. Ali kot pravi slovenski pregovor: »Povsod je lepo, a doma najlep{e.« Pri tem seveda ne moremo mimo tega, kdaj ali zakaj pa nekdo ne more umreti doma. Takrat, kadar tega ne `eli umirajo~i; kadar se dru`ina ne more organizirati tako, da bi lahko umirajo~ega ves ~as nekdo negoval, oziroma kadar bi jih to preve~ vznemirjalo; kadar lahko v bolni{nici izbolj{ajo kakovost njegovega `ivljenja; kadar je umirajo~i priklju~en na intravenozno hranjenje, pa se tega ne da urediti druga~e oziroma doma. Velikokrat je te`ko imeti doma umirajo~ega bolnika, kadar so v dru`ini majhni otroci, ki prav tako potrebujejo veliko nege in pozornosti, kar je zelo te`ko uskladiti. Zadnji razlog, zakaj umirajo~i raje umira v bolni{nici kot doma, pa je lahko to, da se je odlo~il darovati organe, te pa je treba presaditi ~imprej po smrti (7). ^e za umirajo~ega svojci skrbijo doma, to zanje lahko predstavlja veliko te`avo in breme tudi zaradi naslednjih razlogov: • ni vzpostavljene kontinuirane zdravstvene nege in njihove primerne medsebojne povezanosti (bolni{nica–dom–bolni{nica–dom), • komunikacija med vsemi prizadetimi in zdravstvenimi delavci je pomanjkljiva, • osebni obisk osebnega zdravnika na domu ni obi~ajna storitev, • nepoznavanje dobrega protibole~inskega zdravljenja in paliativne oskrbe, • precej populacije je socialno ogro`ene – velikokrat ni mo`nosti za samopla~ni{ko pomo~ agencij za pomo~ na domu, hkrati pa {e ni dovolj razvitih ustreznih »mre`« pomo~i na domu. Tako je mo~na neizena~enost glede pravic zdravstvenega in socialnega varstva tistih, ki umirajo doma, v primerjavi s hospitaliziranimi umirajo~imi bolniki oziroma tistimi, ki so sprejeti v oskrbo domov za ostarele (8). Potreba po pomo~i na domu, po negovalcih, ~istilcih, je ve~ja, kot jo lahko nudijo ponudniki (centri za socialno delo, program javnih del ali posamezniki, ki tr`ijo svoje storitve). Uporabnikom pa velikokrat ne zado{~a ali pa z njo niso zadovoljni, ker menijo, da premalo upo{tevajo umirajo~ega bolnika, poleg tega pa so tudi dragi. Pomo~ dru`ini Dru`ina z umirajo~im se te`ko prilagaja povsem spremenjenim razmeram, opusti svoje dosedanje `ivljenje in se spoprime s povsem novimi izzivi. 1. Bolnikom in dru`inskim ~lanom je treba ohranjati upanje. Skozi trajanje bolezni se spreminja tudi upanje, od upanja na ozdravitev, v upanje, da ne pride do poslab{anja, v samem umiranju pa v upanje za ~im bolj{o kakovost `ivljenja. Na koncu je {e zadnje upanje, upanje v »dobro smrt«. Ohranjanje upanja pri spremljanju bo prepri~alo dru`ino, da bo narejeno vse za bolnikovo udobje. 2. Pomembno je vklju~evanje vseh dru`inskih ~lanov v vse odlo~itve v zvezi z bolnikom. To je njihovo `ivljenje in pravico imajo, da soodlo~ajo o njem. Pomembno je, da vklju~ujemo tudi otroke. Bolj kot so otroci vklju~eni v skrb v umiranju in v obrede po smrti, la`je se soo~ijo z `alovanjem. 3. Potrebujejo jasne informacije o dogajanju. Vedeti morajo, kaj lahko pri~akujejo, saj jim to daje ob~utek, da lahko stvari kljub vsemu kontrolirajo. Napeljujemo pogovore na teme, za katere vemo, da svojce morda bremenijo, pa jih sami ne izpostavijo. Lahko na primer re~emo: »Veliko dru`inskih ~lanov nam pove, da se ve~krat ~utijo razdeljene na dva dela, ko je nekdo, ki ga imajo radi, umira. @elijo pre`iveti ~im ve~ ~asa z njim, hkrati pa si `elijo nadaljevati s svojim `ivljenjem, slu`bo in dru`ino …« 4. Pomembna je dobra, odprta komunikacija z zdravstvenim osebjem, saj je za dru`ino in bolnika izredno pomembna. Med njimi mora priti do takega zaupanja, da si upajo postavljati vpra{anja in da nanje tudi dobijo zadovoljive odgovore. Prav tako je pomembna dobra komunikacija med zdravstvenimi delavci v timu in dobra povezava med vsemi, ki skrbijo za bolnika in njegovo dru`ino. (9) Sklep Seveda obstaja mnogo razlogov, da be`imo od resni~nosti smrti, toda najve~ji je morda ta, da je umiranje danes mnogo bolj zastra{ujo~e, kot je bilo neko~: ve~krat je osamljeno, mehanizirano in neosebno, v~asih se niti ~asa smrti ne da dolo~iti natan~no. Paliativna oskrba in filozofija hospica omogo~a umirajo~emu bolniku druga~no umiranje. Do samega konca ga spo{tuje kot ~loveka, njegovo osebnost in dostojanstvo ter mu izbolj{uje kakovost `ivljenja. Delo z dru`ino je v tem obdobju nujno, saj strokovnjak kot posameznik in v sodelovanju s timom dru`ini posredno pomaga pri urejanju razmer v prid umirajo~ega bolnika. Smrt je individualno dejanje, ki pa se odra`a tudi v o`ji in {ir{i okolici, kjer je umrli `ivel. Ljudje bodo po tej smrti morali `iveti naprej. Vklju~evanje svojcev v skrb za umirajo~ega pripomore k celovitej{i pomo~i in je zato nujno. Poleg tega pa se imajo tako svojci kot umirajo~i mo`nost posloviti. Bolnik umre z zavestjo, da bodo, tako ONKOLOGIJA / paliativna oskrba 43 kot so pomagali njemu, pomagali tudi njegovim svojcem, ~e bo to treba. Seveda se svojci v svojih zmo`nostih, pomagati umirajo~emu, zelo razlikujejo. Tako imamo take, ki ob bolniku postanejo skoraj popolne medicinske sestre. Najve~krat potrebujejo seveda ~as tudi zase, pa tudi psihi~no podporo in zagotovilo, da ravnajo prav. Na drugi strani pa imamo svojce, ki so pre`eti s strahom pred vsem, kar je v zvezi z umirajo~im, in najve~krat niso sposobni prevzeti odgovornosti in skrbi zanj. Dru`ina in svojci, ki imajo v tem te`kem obdobju pomo~ in podporo, pred umirajo~im in smrtjo ne zbe`ijo v izolacijo, ampak se lahko iz vsega hudega nau~ijo marsi~esa, kar bodo potrebovali za lastno `ivljenje in umiranje, predstavlja pa tudi preventivo za njihovo lastno zdravje. Da bo to mogo~e, bo treba medicinski kader pripravljati tudi na umiranje in smrt. Iz razli~nih raziskav je mogo~e razumeti, da se med izobra`evanjem premalo govori o tem in da so zdravstveni delavci na umiranje premalo psihi~no pripravljeni. Tisto pa, kar izvedo, so predvsem tehni~ni postopki z umirajo~imi in umrlimi, veliko premalo pa o vseh strahovih in dogajanju, ki jih prinese umiranje. Ni treba poskrbeti le za laj{anje telesnih bole~in ali za fizi~no ugodje, temve~ moramo v to vklju~iti tudi ~love{ko du{evnost in po~utje. Umirajo~i bolnik namre~ nima samo bole~in, ki jih moramo medicinsko zdraviti. V svoji du{evni stiski do`ivlja korak za korakom omejitve svoje osebne svobode, te`ke omejitve v sposobnosti delovanja, s katerimi se mora spoprijeti. Da spoznamo te bole~ine, moramo imeti veliko sposobnost v`ivljanja, pripravljenosti za sre~anje, pogum za pogovor z bolnikom in sposobnost razumeti njegovo izra`anje. Laj{anje teh bole~in mu pomaga k bolj kakovostnemu `ivljenju tudi na poti umiranja. Literatura 1. Ferrell R.B. The famila. In :Doyle D:Hanks G. and Mac Donald N, eds. Oxford textbook of palliative medicine. Oxford: Oxford Universty press; 1995: 909–17 2. Tomori M. Knjiga o dru`ini. Ljubljana: EWO, 1994: 132–3. 3. Monroe B. Psyhosocial dimension of palliation.The managment of terminal malignant disease. Bedu, Saunders C. and Sykes N. eds. London, Edmund Arnold, 1993: 174–185. 4. Fassler-Weibl P. Blizu v te`kem ~asu. Ljubljana, Dru`ina, 1996. 5. Russi-Zago`en I. Odnosi v dru`ini. Ljubljana: neobjavljeno besedilo, 1997. 6. Klevi{ar M. Spremljanje umirajo~ih. Ljubljana: Dru`ina, 1994. 7. Duda D. Coming home - A guide to Dying at home with Dignity. New York, Aurora Press, 1987. 8. Luznar N. Problematika pri obravnavi hudo bolnih, umirajo~ih, `alujo~ih in njihovih svojcev na domu. Ljubljana: neobjavljeno besedilo, 1997. 9. Davies B. Supporting Families in Palliative Care in: Ferrell BR and Coyle N, Palliative Nursing. Oxford; 2001: 363–73. ■ ONKOLOGIJA / paliativna oskrba 44