355 Andreja Trenc: NOS VEMOS HOY 1 Andreja Trenc DOI: 10.4312/vestnik.15.355-358 Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani Slovenija andreja.trenc@ff.uni-lj.si NOS VEMOS HOY 1 Eva María Lloret Ivorra, Rosa Ribas, Bibiana Wiener, Margarita Görrissen, Mariane Häuptle-Barceló: Nos vemos hoy 1. Barcelona. Difusión. ISBN 9788418625190. 32,20€ 1 SPLOŠNE ZNAČILNOSTI IN METODOLOGIJA Nos vemos hoy 1 je sodobna učbeniška zbirka za učenje španščine kot drugega oz. tre- tjega tujega jezika v srednjem strokovnem in gimnazijskem izobraževanju. Uvršča se med učbenike, ki uresničujejo sporazumevalni pristop učenja tujega jezika po Skupnem evropskem okviru za učenje tujih jezikov, ožje pa na dejavnostih zasnovan pristop, saj je zasnovan kot preplet jezikovnih in nejezikovnih zmožnosti. V devetih tematskih poglav- jih je zastopano tudi spoznavanje zemljepisnih in kulturnih značilnosti špansko govore- čih skupnosti, usvajanje učnih strategij s spoznavnih in drugih predmetnih področij (IKT, raba tehnoloških virov in medpredmetno povezovanje). Poglavje osmišlja končna naloga oz. projekt, ki je tematsko in taksonomsko usklajen s ciljno ravnjo – usvojiti zmožnost osnovnega sporazumevanja v najbolj neposrednih sporazumevalnih položajih na stopnji A1 po Skupnem evropskem jezikovnem okviru, kot so, denimo: osebna predstavitev, opis svojega kraja in kulturnih zanimivosti, snovanje urnikov, povezanih s prehranjevanjem, dnevnimi običaji, hrano in nakupovanjem, prostočasne dejavnosti ter pripovedovanje o (preteklih) izkušnjah. Jezikovne kompetence – slovnične vsebine in besedje – so podrejene sporazumeval- nim, zato dijak/-inja pridobi predvsem osnovno praktično znanje slovničnega sistema, s katerim lahko ubesedi najširšo paleto najbolj neposrednih časovnih idr. razmerij: podaja- nje informacij o trenutnih okoliščinah in dejanjih, načrtovanje bližnje prihodnosti, izraža- nje polpreteklih izkušenj ter zaključenih preteklih dejanj z (ne)sestavljenima preteklima časoma pretérito perfecto simple in pretérito perfecto compuesto, prostorskih in kako- vostnih razmerij z glagoli ser, estar ter neosebno obliko glagola haber, rabo samostal- niške, pridevniške besede in različnih osebnih zaimkov z oblikoslovnimi značilnostmi. Zanimiva se zdi vpeljava neosebne strukture se z zaimkom v tretji osebi v učnem načrtu pred uvedbo povratno osebnih zaimkov, ki se sistematično pojavljajo šele v 9. poglavju, Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 355 Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 355 8. 12. 2023 10:10:15 8. 12. 2023 10:10:15 356 VESTNIK ZA TUJE JEZIKE/JOURNAL FOR FOREIGN LANGUAGES kar odgovarja postopnosti usvajanja zapletene španske (glagolske) fleksije, kljub temu, da bi ta smiselno lahko nastopala z ostalimi povratno osebnimi oblikami brez podvajanja v sklopu dnevne rutine. Nejezikovne vsebine so vtkane v sam ustroj jezikovnih dejavnosti, zato z njimi učin- kujejo zelo povezano in nestereotipno. Dijak tako spoznava kulturne, družbene značilnosti in običaje govornih skupnosti prek razčlembe tipološko raznovrstnih besedil, snovanja di- alogov ali primerjave kulturnih vidikov Latinske Amerike z vidiki lastne kulture (razdelek Panamericana). Metodologija posameznih razdelkov in ponovitvenih učnih enot Mirador sloni na posluhu za dijakove učne zmožnosti, interese, pričakovanja in spoznavne sloge s sistematičnim razvojem učnih strategij in poudarjene odprtosti gradiva za skupinsko delo. Spoznavni slogi so uresničeni s pomočjo učenja prek primerjave z materinščino in upošte- vanjem različnih raznoterih učnih inteligenc (dijak spozna svojo učinkovitost učenja prek vidnih, slušnih, gibalnih in drugih spodbud v obliki iger), vključevanjem učnim skupin in dijaka z lastno izkušnjo ter predznanjem v središče učnega procesa (učenje prek napak, več - nivojske različice nalog, ki jih dijak izpelje iz različnih iztočnic v didaktičnih navodilih za učitelja na spletu). Naloge, še zlasti pa sklepni skupinski projekt, sproti povezujejo vse učne deležnike v skupino s sodelovalno dinamiko, kar motivira, spodbuja samostojnost razgo- vor, razmislek in sporazumevanje (transverzalne ali prečne zmožnosti), v luči poudarjenega humanističnega duha in širšega družbeno-kulturnega okvira, kar je smiseln in dobrodošel prispevek k razvoju kritičnega mišljenja gimnazijcev. Poglavja so tematsko in po obsegu usklajena s prejšnjo izdajo, dinamika njihovega usvajanja pa je obvladljiva. Nova izdaja k sistematičnim in vsebinsko uravnoteženim po- glavjem na spletni strani ponuja dodatno IKT podporo z veččutnim pristopom, ki razvija različne poti sprejemanja informacij (vid-sluh), ter smiselno nagovarja sodobno genera- cijo (starejših) najstnikov: posnetke k nalogam iz učbenika, ki nadomeščajo zgoščenko, razčlembe pisnih besedil z (vidno) označenimi ciljnimi besednimi zvezami, učne načrte z napotki za dodatno digitalno različico izvedbe vaj s pomočjo učil Padlet, Canva, Moodle, itd., teste za (samo)vrednotnje znanja, dodatne naloge in kontrolne vprašalnike s takoj- šnjo povratno informacijo o usvojenem znanju, rešitve vseh vaj in didaktične napotke za učitelja, ki nadomeščajo priročnik v klasični obliki, ter večjezični slovarček (izvzet je prevod v slovenščino, kar bo z dodatno učiteljevo zavzetostjo lahko predstavljalo zani- mivo in koristno učno pobudo za večjezikovno delo v razredu). 2 ZGRADBA Ustroj poglavij predstavlja štirinajst strani dejavnosti z uvodno slikovno iztočnico za izhodiščno spobudo, umestitev in priklic predznanja v osrednjo temo enote. Naloge na petih straneh se posvečajo sistematičnemu razvoju sporazumevalnih spretnosti, prek ra- zumevanja do (samostojnega) tvorjenja najrazličnejših ustnih ter pisnih besedil v skladu z Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 356 Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 356 8. 12. 2023 10:10:15 8. 12. 2023 10:10:15 357 Andreja Trenc: NOS VEMOS HOY 1 začetno stopnjo učenja: krajših opisov, obrazcev, dialogov, brošur, elektronskih sporočil, kar smiselno stopnjuje raven samostojnega razumevanja v španščini. Namen nalog je tudi posredno uvajanje slovničnih prvin in besedišča tako, da dijak samostojno izlušči oblikoslovno-skladenjsko pravilo rabe iz zgleda rabe v (so)besedilu, ter ga preveri s po- močjo nazornih preglednic ali pa v slovničnih povzetkih, ki so z izčrpno razlago strnjeni ob nalogah ter v shematskih povzetkih na koncu poglavij. Tak pristop k učenju slovnice poteka naravneje, saj dijaka »opremi« z zavedanjem o delovanju jezikovnega pravila ali sistema v španščini namesto mehanskega (zamudnega in površnega) ponavljanja pravila vselej, ko ga narekuje praktična raba. Verjamem, da bo z opisanim induktivnim učenjem slovnice dijak dodobra utrdil osnove za nadaljnje učenje zahtevnejših struktur. Pohvalen je nabor slušnih posnetkov, s katerimi se dijak seznani z dialektalnimi raz- ličicami v španščini na začetni zahtevnostni ravni. Izgovor je prilagojen, vsebuje polav- tentična besedila, omogoča pa tudi branje – slušni vnos – pisnih besedil (texto locutado), ki ohranjajo izvorni ritem in izgovorjavo, dijak pa z njimi znano besedilo prebere, poslu- ša in nato na različnih zahtevnostnih ravneh rešuje nalogo slušnega razumevanja. Dijak lahko s prilagajanjem zahtevnostne ravni poslušanja smotrno že na osnovni stopnji krepi strategije poslušanja in se uri na razmeroma zapletenejši ravni, ki jo preverja maturitetni preizkus iz španščine. Vse naloge se prek nazornih kazalk ali napotil v poglavjih ustrezno razširjajo tudi z dodatnimi dejavnostmi v ločenem delovnem zvezku, ki omogoča strnje- no in ekonomično učilo za dodatno samostojno utrjevanje snovi. Razdelek Más que palabras vsebuje dejavnosti za sistematično usvajanje besedišča oz. stalnih besednih zvez ter ciljnih sporazumevalnih izrazov iz enote, kar je še posebej dobrodošlo na začetni stopnji, ko se dijak seznanja z najbolj neposrednimi pojmi v špan- ščini in jih kasneje nadgrajuje. Vsebine iz enote dijak samostojno poveže v smiselno celoto s pomočjo zaključne naloge ali projekta v razdelku Tarea final, ki na odprt in tvo- ren način vpne dijaka z lastno izkušnjo v središče rabe jezika, zrcali praktično vrednost usvojenega znanja celotne enote ter napeljuje na uporabo znanj o kulturi in učenju. Sle- dita razdelka za razvoj medkulturne ter družbeno-kulturne zmožnosti Video, s pomočjo katerega špansko govoreči predstavniki na zanimiv in privlačen način približajo kulturne vidike, osmislijo temo enote prek igranih prikazov rabe v sobesedilu ter omogočijo tudi (samo)kritični razmislek o medkulturnih stičiščih z dijakovim kulturnim okoljem. Po- snetki so zelo raznovrstno tipološko in humorno naravnani, učinkujejo nestereotipno in prepričljivo v kontekstu sodobnega, neposrednega dijakovega sveta (pohod novih teh- nologij, medijski vpliv, ipd.). Besedilo iz razdelka Panamericana podrobneje obravnava države Latinske Amerike. Enoto sklene slovarček uporabljenih sporazumevalnih izrazov oz. funkcij, tematskega besedišča ter povzetek pravil za pravilno tvorbo ter rabo ustre- znih slovničnih prvin. Razdelka predstavljata nepogrešljivo podporo pri samostojnem učenju, priklicu ali preverjanju znanja. Štiri ponovitvena poglavja Mirador dopolnjuje- jo osnovne enote z domiselnimi, igrivimi in sistematičnimi dejavnostmi za razvoj štirih sporazumevalnih spretnosti, s poudarjenim razvojem učnih strategij in (med)kulturnosti Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 357 Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 357 8. 12. 2023 10:10:15 8. 12. 2023 10:10:15 358 VESTNIK ZA TUJE JEZIKE/JOURNAL FOR FOREIGN LANGUAGES pa ponujajo tudi prostor za dijakovo samovrednotenje znanja ter krepitev motivacije za učenje španščine. Učbenik Nos vemos hoy 1 je sodobno grafično, vsebinsko in metodološko naravnan in kot tak v skladu z spoznanji, ki jih opredeljuje didaktika španščine kot tujega jezika. Sistematična metodologija ponuja prožno in strukturirano vsebinsko zasnovo, po meri različnih učnih resničnosti (večnivojsko učenje, različen obseg ur pouka in, navsezadnje, neenake učiteljeve pedagoške izkušnje), pristop pa ob upoštevanju dijakove spoznavne, osebne in družbene edinstvenosti, napeljuje k nenehnemu vzpostavljanju in ozaveščanju jezikovnih, učnih in kulturnih odnosov v smeri tvornega sporazumevanja, odprtosti ter strpnosti, zato predstavlja sodoben in privlačen učbenik za začetno učenje španščine tako za dijake kot za odrasle slušatelje. Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 358 Vestnik_za_tuje_jezike_2023_FINAL.indd 358 8. 12. 2023 10:10:15 8. 12. 2023 10:10:15