D o p i s i. Iz novomeške^a okraja. Zadnje letošnje lokalno zborovanje smo imeli učitelji Žužemberškega obližja 5. p. m. pod vodstvom g. okr. šolskega nadzornika v Žužemberku. Tu se je razgovarjalo prijateljsko jako živahno o šolskem obiskovanji, o sredstvih, s katerimi naj se otroci odgajajo versko-nravno, kako naj se vadijo rednosti in snažnosti, o sodelovanji in edinosti učiteljev se čast. duhovščino, o metodi pri pouku in učnih načrtih, o učnih pripomočkih in sadjereji. 0 posameznih nasvetih, kakor tudi, kako bi se olajšalo takim otrokom šolsko obiskovanje, kateri so od šole čez uro lioda oddaljeni, govorilo se je v okr. učiteljski skupščini 20. t. m. G. nadzornik se je jako pobvalno izrekel o učiteljih, ker se za zborovanja jako zanimajo, kajti povsod so se dotični zbirali polnoštevilno. Marljivost učiteljev v šoli in šolskih vrteh kaže hvalevreden napredek; občina in duhovščina se o njih povoljno izražati. Izgledno prijateljstvo in sloga med učitelji mu je porok, da bodo učni vspebi leto za letom vedno boljši. Ker smo korist takih zborovanj letos vsi uvideli, sklenilo se je, pri okr. učiteljskem zborovanji nasvetovati, naj se osnuje za naš okraj učiteljsko društvo, katero naj bi v oddelkih večkrat v letu zborovalo. To uže naprej lehko rečemo, da se temu nasvetu ne bode nihče protivil. Da bode to društvo s plodnim vspehom za vseobčo korist našega šolstva, za potrebno povzdigo našega kmetijstva in za daljno izobraževanje našega učiteljstva svoje težavno delo pričelo iu neutrujeno nadaljevalo, prav nič ne dvomimo. Porok za to nam je vstrajna delavnost in iskreno domoljubje učiteljev ter častiti g. nadzornik, kateri si je se svojo prijazno domačo besedo, se svojim prijateljskim vedenjem že davno pridobil naša srca in neomejeno zaupanje, kateri nas hoče se svojim spretnim peresom, s temeljito znanostjo, z vplivno besedo in z dobrimi sveti vsikdar radovoljno pod- pirati. Za to, kar je g. nadzornik v našem okraji že storil za povzdigo narodnega šolstva in kmetijstva, so mu hvaležni ne samo učitelji, ampak tudi narod in čast. duhovščina, katera ga zaradi njegove vljudnosti, značajnega obnašanja in pravega domoljubja čisla in spoštuje. Mnoga mu leta! Nam pa pri delu božji blagoslov! Iz Radovljiškega šfllskega okraja, 15. julija. Poročam Vam, da smo imeli letošnje učit. zborovanje zopet v Eadovljici 7. julija. Program je bil deloma zanimiv. Po običajnem pozdravljanji, volitvah in nadzornikovih opazkah, s katerimi izjavi, da dobro napredujemo, je govoril g. J. Ž. o petji; gdč. B. o poučevanji deklic na mešanih šolah, gdč. Z. o vaji do reda in snage in g. Č. o kmetijstvu (?). Poročilo bukvarničnega odbora natn je ugajalo, ker imamo dosti denarja in bomo torej tudi knjig lahko kupili. Pri posameznih predlogih stavi g. J. Ž. predlog: Stalnemu odboru se naroči, da naprosi g. prof. A. Nedveda, naj izda sam ali po kterem bukvarji v drobni knjižici same besede iz njegovega »Slavčeka«, a da bi ta knjižica ne bila draga nad 10 ki\, ker sicer bi se je ne spečalo mnogo, eventuelno naj stopi v ta namen s stalnimi odbori druzih okrajev v dotiko. Ta predlog se je jednoglasno odobril. Želeti bi bilo, da bi ti stalni odbori tudi res kaj storili v tej stvari. Potem smo se tudi izrekli zaEazinger-Žumrove stenske table. Po obligatnem redu je bil o poldne zbor končan in šli smo si lehkega života dušo privezat. IzKranjskega šolske^a okraja, dne 23. julija. (Učiteljska skupščina.) Za letošnje leto veršila se je v našem šolskem okraji učiteljska skupščina dne 20, t. m., in sicer v Kranji, ne pa v Cerkljah, kakor se je bilo določilo pri konferenciji lanskega leta. Pričelo se je zborovanje ob 10. uri dopoldne po blagovoljnosti sl. mestnega županstva tudi to leto v dvorani mestne hiše. Naš c. k. okr. nadzornik je najpred pozdravil navzoče ter naznanil, da se skupščina po lanskih določilih in željah zaradi preobilih troškov ni sklicala v Cerklje. Navzočih je bilo 34 učiteljev in 2 učiteljic, samo učitelj Cirman je izostal zaradi bolehnosti. Naznanjeno je bilo, da so bili v teku letošnjega šol. leta pri šesterih šolah našega okraja učitelji premeščeni; bivši učitelj našega okraja g. Jern. Štamcar pak je po premeščenji iz našega okraja v Černi Verh pri Idriji ondi umerl. Nadzornik častno omenja njegovega delovanja, ter povabi navzoče, naj svoje sočutje za rajnega izrazijo z vstanjem, kar se je zdajci zgodilo. Zapisnikarjem sta bila per acclamationem voljena Brake in Bregar. Na Premu, 16. julija. Učitelji Postonjskega okraja smo imeli dne 11. t. m. v Postonji svoje letno zborovanje, katerega se je vdeležilo nad 40 učiteljev in učiteljic. Okolo 10. ure predpoludne prične se zborovanje z običajnim pozdravom nadzornikovim. V nagovoru se je spominjal poroke presvitlega cesarjeviča dne 10. maja t. 1. na Dunaji; na to zaori navdušeni »živio«. Potem preide se na dnevni red. Nadzornik nasvetuje zapisnikarjem učitelja Kavčiča in učiteljico Fajfar; konferenca nasvetu soglasno pritrjuje. V svojega namestnika imenuje nadučitelja Dragotina Demšarja iz Senožeč. Pri drugi točki navaja svoje opazke o nadzorovanji, kar smo radostno na znanje vzeli; zvedeli smo, da šolstvo v tem okraji vspešno napreduje. Se ve, da tudi naše šolstvo brez pomankljivosti ni; obiskovanje ni bilo še povsod tako, kakoršno postava zahteva; tudi se je še po nekod pogrešala šolam dostojna snaga; vseh učnih pripomočkov so do sedaj v celem okraji samo štiri šole omislile si, po drugih šolah je v tem obziru še več ali manj pomanjkljivega. Po nekaterih šolah je disciplina še medla in otroci so pri pouku nemirni, tako da zadevni učitelj skoraj polovico šol- skega časa v opominjevanje k redu porabi; — to so pa redki slučaji — v primeru s prejšnimi leti; toraj gre na bolje. Pri čitanji se ne pazi še povsod na ločila, čita se sim ter tje še pretiho; pogreša se naglas; tudi na slovnico bi se moralo več pozornosti obračati. Poučevanje v spisji je dobro in povoljno; le nekoliko več vaj je tu in tam želeti. Nadzornik podaja zistematični spored, po katerem naj bi se v spisji poučevalo. Tudi glede na številjenje ni po vseh šolah vse na čistem; po nekod se zanemarja številjenje na pamet, drugod pismeno, a zopet drugod se predmet prehituje in otroci se mučijo z desetinskimi in navadnimi drobci, ko še glavnih operacij s celimi števili ne umevajo izvajati. Nadzornik priporoCa za prvence male računske stroje, kakoršne otroci lahko od debelega graha, hrastovih šišek in malih lesenih krogljic iri malo dratii sami narejajo brez vseh troškov;—sicer pa ima dober računski stroj vsak otrok — v desetili prstih na rokah. V realističnih predmetih se je povsod dobro napredovalo; po nekaterih šolah se je celo pretiralo. Pisanje oziroma lepopisje je na šolah s celodnevnim poukom bolje mimo onega na šolah s poldnevnim poukom; prenapolnjene klopi, preveliko število otrok in premajhne šolske sobe, a tudi po nekod premajhen učiteljev trud zadržuje več ali manj napredek v lepopisji. Eisanje po vseh šolah hvalevredno in dobro napreduje. Telovadba je pa splošno pomankljiva. Petje na pnsluh je povsod dobro. V ročnili delih seje poučevalo na 14 šolah; ta pouk bil je z malo izjemo preveč jednostransk, šivanje in krpanje ter krojenje (vrezovanje obleke) se je sploh pogrešalo, kar naj se v prihodnje ne zanemarja. *) Tudi v kmetijstvu se je poučevalo na 14 šolah; ta nauk je po nekod le teoretičen, kar nima pravega vspeha; teoretičen pouk naj se povsod s praktičnitn druži. Vendar so v tem obziru nekateri učitelji z učenci vrlo napredovali. (Kdaj se pa v kmetijstvu deca vadi? Koliko šol. ur na teden? Ured.) Slednjič nadzornik še opominja, da naj se čas po učnem črtežu vsakemu predtnetu odločen le zanj porabljuje strogo in točno, da ne bode kak predmet škode trpel. Potem navede še nadzornik postave in ukaze izšle od lanske konferencije šole se tikajoče. Za nadzornikovem poročilom so na vrsti obravnave učiteljem odkazanih refereratov. Najpred reši učitelj Dimnik svoj nalog; z zemeljno oblo in telurijem kaže učencem prav umevno, kako se zemlja suče. 0 tem poučevanji sta potem kritikovala učitelja Rozman in Gradišnik; kritika je bila vgodna. Vrsta pride na učitelja Trosta; on obravnava z otroci berilno vajo »Človeško telo« s pomočjo anatomičnih tabel. Tudi to se je kritikovalo, česar osobito sta se vdeleževala učitelja Kalin in Kavčič. Kritika bila je odkritoserčna in pravična. Tretjo praktično vajo v telovadbi zverši z učenci učitelj L a h, ki je temu predmetu popolnoma kos, kajti izrekalo se mu je občno priznanje brez kritike. Četrto točko dnevnega reda: Kako naj učitelj odgojuje mladino verskonravno? Izvede g. nadučitelj Požar iz Knežaka v precej obširnem in jedrnatem govoru, v katerem posebno povdarja, da je otroke odgojevati v odkiitoserčne in pobožne kristijane, ne pa v hinavske svetohlince, kar bi se doseglo po dobrih zgledih starišev, s čuvanjem otrok pred slabo družbo, z navodom otrok do tega, da ljubijo svojega bližnjega kakor samega sebe ne iz sebičnih namenov, temuč *) Kaj pahočejo deklice krojiti? K večempapir! Še matere nimajo kajl (Ured.) zavoljo Boga, da se posebno na otroke malomarnih in spridenih starišev v šoli in zunaj taiste s čuječim očesom pazi in da je vsem otrokom učitelj sam vzor pravega krščanskega življenja. Slednjič priporoča v ta namen, da se posebno zadnji dve šolski leti moralno-verski čut pri vsem pouku v mladinskih sercih vtrjuje, da naj šolske bukvarnice podajejo tečnega berila učencem, in da naj tudi šolske gosposke učiteljem glede spridenih in pohujšljivih štarišev na roko gredo. Govor se sprejme pohvalno. (Konec prih.)