Urban Kordeš1, Barbara Sicherl-Kafol2, Ada Holcar Brunauer3 1, 2 Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta 3 Zavod Republike Slovenije za šolstvo MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ZNANJA PRI GLASBENI VZGOJI Izvleèek Kvalitativna raziskava je omogoèila pridobitev vpogleda v to, kako uèenci doivljajo in dojemajo uèni proces pri glasbeni vzgoji. Uèenci so skupaj z uèiteljem raziskovali in rekonstruirali model uèenja, pouèevanja ter preverjanja in ocenjevanja. Kot temeljni raziskovalni pristop je bila uporabljena metoda akcijskega raziskovanja. Naèrtovana in izpeljana sta bila dva akcijska cikla. Ugotovitve raziskave, v kateri so bili uèenci deleni pouèevanja s poudarkom na razvijanju metakognitivnih strategij oz. razvijanju proaktivnega in samoregulacijskega odnosa do uèenja, preverjanja in ocenjevanja, širijo razumevanje, kako vkljuèiti preverjanje in ocenjevanje v uèni proces ter spremljati vse procese glasbenega uèenja. Kljuène besede: formativno spremljanje znanja, glasbena vzgoja, samoregulacija, samoocenjevanje Abstract A Model of Formative Assessment in Music Education Qualitative research has provided insight into how students experience and perceive the learning process in music. A model of learning, teaching, assessment and evaluation has been researched and reconstructed together with students. As a basic investigative approach the method of action research has been used. Two action cycles were planned and executed. Findings of the study in which students were given instruction with an emphasis on the development of metacognitive strategies or developing proactive and self-regulatory attitudes to learning, evaluation and assessment, broaden understanding of how to integrate assessment and evaluation into the learning process, and monitor all processes of music learning. Key words: formative assessment, music education, self-regulation, self-assessment 5 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Uvod Anne Bamford (2009) izpostavlja, da je preverjanje in ocenjevanje pri glasbeni vzgoji pogosto problematièno, saj je »omejujoèe in ni v skladu z naèelom celostnega in vseivljenjskega uèenja, ki je znaèilno za to podroèje« (Bamford, 2009, str. 20). Avtorica tudi opozarja, da bi moralo biti preverjanje znanja uèencev kar se da ustvarjalno. Pri naèinih preverjanja in ocenjevanja znanja bi morali upoštevati razliène vrste uèenja, ki uèencem omogoèajo izraanje, ustvarjanje in vrednotenje na umetnostnih (tudi glasbenem) podroèjih (Bamford, 2009). V skladu s kompleksnostjo uènega odzivanja, ki na glasbenem podroèju vkljuèuje procese in cilje uèenja na afektivnem, psihomotoriènem in kognitivnem podroèju, tudi pri oblikovanju kriterijev preverjanja in ocenjevanja pri glasbeni vzgoji upoštevamo vsa navedena podroèja (Sicherl-Kafol, 1997). Standardizirani testi na dravni ravni ponekod še vedno predstavljajo veliko problematiko pri pouèevanju (Bresler, 2010). Mnogi uèitelji namreè pouèujejo za teste, èeprav se ob tem tudi zavedajo, da le-ti ne dajejo avtentiène povratne informacije o glasbenem znanju uèencev. Avtentièno ocenjevanje pri glasbeni vzgoji naj izhaja iz najpomembnejših in ne najprikladnejših dimenzij glasbenega vedenja (musical knowings). Gre za procese in doseke glasbenega uèenja na podroèjih izvajanja, poslušanja in ustvarjanja, ki vkljuèujejo celostno uèno odzivanje (afektivno, psihomotorièno in kognitivno) in so tudi osnova za oblikovaje kriterijev preverjanja in ocenjevanja pri glasbeni vzgoji (Sicherl-Kafol, 2004). To pomeni v proces usmerjeno ocenjevanje z glasbenimi metodami vrednotenja glasbenih dosekov, in ne zgolj uporabo testov, saj »testi obièajno merijo tisto, kar je pri umetniških predmetih najmanj pomembno« (Aróstegui, 2003, str. 112). Caroline Gipps v svoji knjigi Beyond Testing (Gipps, 1994a) opredeljuje to potrebo kot premik od kulture testiranja in spraševanja h kulturi preverjanja in vrednotenja v sklopu razliènih etap uèenja v razliènih oblikah. Tudi Black in Wiliam (1998) poudarjata pomen vkljuèitve preverjanja in ocenjevanja znanja v uèni proces, s èimer lahko pozitivno vplivamo na uèni doseek in posledièno na uèni uspeh posameznega uèenca. Ocenjevanje znanja naj ne posega le v konèno fazo uènega procesa, temveè naj bo stalna spremljevalka vseh etap uènega procesa v vzgojnem in izobraevalnem kontekstu. Temeljni namen preverjanja in ocenjevanja je »kakovostna predstavitev uènih procesov in dosekov (t.i. edukacijsko merjenje znanja) uèencu, uèiteljem in staršem« (Bresler, 2010, str. 12). Ocenjevanje za uèenje (Daniel, 2004) daje velik pomen tudi samoocenjevanju in kolegialnemu ocenjevanju, ki imata zelo pozitiven uèinek na uèenje. Raziskave kaejo (Bloom in Poole, 2004), da so uèenci, vkljuèeni v tovrstno ocenjevanje, razvili spretnosti uèenja, kritiènega mišljenja, vrednotenja, poveèala se je njihova samozavest in poznavanje ocenjevalnih procedur. Prav 6 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek tako se je poveèala njihova elja po sodelovanju in prevzemanju odgovornosti za svoje uèenje, pri èemer je njihova povratna informacija postajala vse kakovostnejša. Bloom in Poole (2004) poroèata, da je vkljuèitev uèencev v kolegialno/vrstniško ocenjevanje omogoèila uskladitev njihovih prièakovanj z realnostjo, ocenjevanje zanje ni bilo veè nekaj skrivnostnega, odtujenega in nekaj kar drugi uravnavajo za njih. Uèenci so razumeli, da jim je bil ponujen drugaèen naèin uèenja in vpogled v proces njihovega glasbenega razvoja. Cilji raziskave Na podlagi navedene problematike smo z raziskavo eleli prispevati k razvoju teorije glasbenega uèenja, pouèevanja, preverjanja in ocenjevanja ter opredeliti stanje in monosti formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji, ki bi omogoèalo spremljanje in vrednotenje vseh procesov in dosekov glasbenega uèenja. Še posebej nas je zanimalo: 1) Kako uèenci doivljajo procese uèenja, pouèevanja in formativnega spremljanja znanja v procesu glasbenega izvajanja, ustvarjanja, poslušanja ter vrednotenja glasbenih del? 2) Kako vkljuèiti uèence v proces formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji in poveèati njihove zmonosti samostojnega uravnavanja lastnega uèenja? 3) Kako s pomoèjo formativnega spremljanja procesov in dosekov glasbenega uèenja spodbuditi uèence k refleksiji, samoocenjevanju in vrstniškemu ocenjevanju? 4) Kako v modelu formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji spremljati in vrednotiti procese in doseke glasbenega uèenja? 5) Kakšen vpliv ima zavedanje metakognitivnih procesov in samoregu- lacijskega uèenja na doivljanje uèenja in motivacijo za uèenje? Metodologija Uporabljena metoda raziskovanja Ker smo v raziskavi eleli skupaj z uèenci raziskovati in rekonstruirati model formativnega spremljanja v kontekstu razliènih konstruiranih stvarnosti, smo se odloèili za kvalitativno raziskavo. Kot temeljni raziskovalni pristop smo uporabili metodo akcijskega raziskovanja, kjer stanje ne samo opisujemo in razlagamo, ampak tudi spreminjamo in pokaemo proces spreminjanja (Phelps in Hase, 2002). Fazi akcijskega raziskovanja je sledila analiza rezultatov v obliki multiple študije primera. Ker je šlo za izrazito kvalitativen problem, je bil naèin dela hermenevtièen, kar pomeni sprotno prilagajanje raziskovalnih vprašanj in raziskovalnih pristopov glede na dinamiko dela z uèenci. Naèrtovana in izpeljana sta bila dva akcijska cikla. Med in na koncu akcijske raziskave so bili uèenci 7 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... spodbujeni k oblikovanju refleksij, ki so jih zapisali v svoje razvojne delovne zvezke1 in so pripomogle k objektivnejši evalvaciji celostnih naèinov preverjanja in ocenjevanja znanja pri glasbeni vzgoji. Na zaèetku in po vsakem akcijskem ciklu je bil z uèenci izveden skupinski intervju v fokusnih skupinah. Ker ni šlo za statistièno relevanten, kvantitativen vzorec, smo za ugotavljanje optimizacije modela pouèevanja uporabili akcijsko raziskovanje. Udeleenci Izbor udeleencev je bil namenski in prilonosten. Pri akcijskem raziskovanju in pri preverjanju uspešnosti modela je eden izmed avtorjev sodeloval v vlogi uèitelja glasbene vzgoje, v 8. razredu, v Mednarodni osnovni šoli Danile Kumar v Ljubljani, v katerega je bilo vpisanih 11 uèencev. Pripomoèki za analizo Skozi leto so uèenci uporabljali razvojni delovni zvezek, ki jih je spodbujal k samostojnemu uravnavanju lastnega uèenja, izmenjavi povratnih informacij in samoocenjevanju. Uèencem je omogoèal razvoj kritiènosti, spremljanje procesa nastajanja glasbenih dosekov in zapis refleksij. Razvojni delovni zvezki so v nadaljevanju oznaèeni s kratico RDZ. Pri analizi le-teh je vsak RDZ oznaèen s številkami od 1–11. Uèitelj je po vsaki uri pisal raziskovalni dnevnik, ki je vseboval razliène zabeleke, spoznanja, razmišljanja in refleksije o poteku uènih ur in o pogovoru z uèenci. Skupinski intervju z uèenci v fokusnih skupinah smo zvoèno snemali, in zatem dobesedno zapisali ter prevedli iz anglešèine v slovenšèino. Zapis, ki smo ga dobili, smo razdelili na pomenske enote ter odprto kodirali (razèlenili, pregledali, primerjali, kategorizirali). Pri procesu kodiranja smo uporabili induktivni pristop. Vsaka enota je najprej oznaèena s številko izvedbe pogovora v fokusni skupini (npr. FS1), temu pa sledi podatek ali je izjavo izrekla uèenka ali uèenec (F – uèenka, M – uèenec) in še zaporedna številka enot (npr. E1). Postopek Študija je potekala v dveh fazah – v akcijskem in komparativnem delu. - Akcijski del Pilotni preizkus modela je bil spremljan z akcijskim raziskovanjem. Akcijsko raziskovanje je omogoèilo prouèevanje in reševanje problemov, ki smo jih identificirali v procesu raziskave. Vsak od naèrtovanih ciklov je trajal eno polletje. Na zaèetku smo definirali akcijske korake, ki so temeljili na predhodnih raziskavah, omenjenih v teoretiènih izhodišèih. Po koncu prvega cikla je bila 8 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek 1 Razvojni delovni zvezki so predstavljeni v nadaljevanju. izvedena evalvacija. Vkljuèevala je kvalitativno analizo zgoraj omenjenih pripomoèkov (razvojnih delovnih zvezkov, raziskovalnega dnevnika, skupinskega intervjuja v fokusni skupini). Pri analizi smo uporabili metode kvalitativnega kodiranja (pripisovanje pojmov empiriènim opisom, zdruevanje sorodnih pojmov v kategorije, osno kodiranje). Glede na to so bili doloèeni akcijski ukrepi za naslednji cikel. V prvem ciklu so bili uèenci deleni pouèevanja s poudarkom na razvijanju samoocenjevanja, v drugem ciklu pa je bil poudarek na razvijanju samoregulacijskega uèenja. Na osnovi tega je nastala (multipla) študija primera s poskusom izdelave utemeljene teorije. - Komparativna faza Po zakljuèku akcijske faze je sledila komparativna faza. V tej fazi je bila izvedena primerjava analiz pedagoškega procesa in izidov ciklov. Dinamiki dela obeh ciklov sta bili analizirani vzdol èasovne premice. Izvedeno je bilo opazovanje kvalitativnih razlik med procesom v obeh ciklih s poudarkom na iskanju odgovorov na raziskovalna vprašanja. Potek raziskave V prvem pogovoru v fokusni skupini, na zaèetku prvega akcijskega cikla, smo eleli pridobiti podatke o uèenèevih stališèih in razumevanju tematike uèenja, pouèevanja, preverjanja in ocenjevanja. Zanimalo nas je, kakšen bi moral biti pouk glasbene vzgoje, da bi uèenci k pouku radi prihajali in da bi ocenjevanje doivljali kot podporo pri uèenju. Spoznanja, ki smo jih pridobili z analizo zapisa pogovora v fokusni skupini, smo uporabili pri naèrtovanju prvega akcijskega cikla/uènega sklopa, v katerem so uèenci ustvarjali glasbo na dano besedilo. Uèenci so na zaèetku uènega sklopa dobili na listu napisane posamezne uène korake, ki so jih vodili skozi prvi uèni sklop in sicer, od izbire oz. pisanja besedila do ustvarjanja ritmiènih in melodiènih vsebin ter oblikovanja preproste harmonije. Med procesom ustvarjanja glasbenih vsebin, jim je uèitelj zastavil vprašanja, ki so jih usmerjala k naèrtovanju, spremljanju in samovrednotenju njihovega dela, ter spodbujala k samoregulaciji uèenja. Ugotovitve/spoznanja, ki smo jih pridobili z analizo razvojnih delovnih zvezkov, dnevnika in zapisa drugega pogovora v fokusni skupini, ob zakljuèku prvega akcijskega cikla, smo uporabili pri naèrtovanju drugega akcijskega cikla/uènega sklopa, v katerem so uèenci ustvarjali glasbo v impresionistiènem stilu. Tudi tokrat so uèenci na zaèetku uènega sklopa dobili na listu napisane posamezne uène korake, ki so jih vodili skozi drugi uèni sklop, in sicer, od raziskovanja znaèilnosti impresionistiène glasbe in njenih skladateljev do ustvarjanja glasbenih vsebin z uporabo znaèilnosti impresionistiène glasbe (pettonskih in celotonskih lestvic, tonskega slikanja, kromatièno obarvanih akordov in harmonske vertikale). V drugem uènem sklopu je dobila še veèji poudarek samoregulacija uèenja. Poleg posameznih vprašanj, ki so uèence 9 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... spodbujala k razmišljanju o lastnem uèenju, so uèenci dobili še uèni list, s pomoèjo katerega so izdelali svoj naèrt poteka dela. Drugi uèni sklop se je zakljuèil z izvedbami skladb uèencev, ustvarjenih v impresionistiènem stilu. Vkljuèitev uèencev v model formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji Analiza prvega pogovora v fokusni skupini Analiza zapisa prvega pogovora v fokusni skupini je pokazala, da so uèenci izrazili precej negativna stališèa do tematike preverjanja in ocenjevanja znanja. Negativna stališèa so povezovali s številènimi ocenami kot sredstvom zunanje motivacije, ki jih spodbuja k uèenju le takrat ko jih doloèena snov oz. predmet ne zanimata, oz. na koncu šolskega leta, ko lahko z uèenjem pripomorejo k zvišanju doloèenih ocen. Zavzeli so stališèe, da ocenjevanje ni pravièno, ker v testih, ki se ocenjujejo, lahko pokaejo le majhen delèek svojega znanja, poleg tega je neustrezno, da jim uèitelji pogosto povedo, kaj bodo ocenjevali, vendar se potem tega veèkrat ne drijo. Zato številèna ocena po njihovem mnenju ne odraa njihovega znanja. Privilegirani uèenci so izpostavili tudi uèitelje, ki delajo razlike med njimi, ko jim npr. zaradi priljubljenosti podarijo višjo oceno, kot bi si jo zasluili in ob tem izrazili precejšnje nezadovoljstvo. O tem govorijo njihove izjave: V testih lahko pokaeš le del svojega znanja (FS 1/E 51). Vèasih npr. zelo malo naredim pri doloèenem predmetu, pa vseeno dobim odlièno oceno, ker me ima uèiteljica rada (FS 1/E 53). Ocene so zelo velik motivator, vendar pa te ne pripeljejo daleè, kar se znanja tièe. Uèiš se le toliko, kot je potrebno za pridobitev doloèene ocene. Èe pa te nekaj zanima, potem boš šel na tej poti veliko dlje (FS 1/E 55). Opisne ocene so veliko primernejše od številènih, ker nam veliko veè povedo (FS 1/E 58). Èe dobimo le oceno, ne pa opisa, potem se vèasih trudimo izboljšati nekaj, kar sploh ni pomembno. Zato ti gre potem še slabše. Èe bi med letom dobili veè opisnih komentarjev, potem bi nam šlo veliko bolje, tudi napredovali bi hitreje (FS 1/E 61). Na vprašanje Kaj bi si eleli, da bi bilo pri pouku drugaèe? je veèina uèencev izrazila eljo, da bi uèenje bilo povezano z resniènim ivljenjem, da bi imeli znotraj neke teme monost izbrati podroèja, ki bi jih zanimala, da bi znanje odkrivali sami in da bi bilo veè sodelovalnega uèenja. Med letom bi eleli dobiti èim veè opisnih komentarjev, ki bi jih usmerjali na poti uèenja, saj jim številène ocene ne povedo dovolj o njihovem znanju. 10 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Uèenci so v pogovoru izrazili tudi svoje mnenje, da so uèitelji pri pisanju opisnih ocen strokovno veliko bolj izpostavljeni in da je morda prav to eden izmed razlogov, zakaj se izogibajo pisanja tovrstnih ocen. Izrazili so eljo, da bi pri glasbi skozi leto dobivali preteno opisne ocene, na sredini in ob koncu šolskega leta pa številèno, ki bi jim sluila kot orientacija na številèni lestvici. Analiza uèenèevih razvojnih delovnih zvezkov prvega cikla akcijskega raziskovanja Pri pouku glasbene vzgoje je uèitelj upošteval elje uèencev, ki so jih izrazili v prvem pogovoru v fokusni skupini, poleg tega pa se je zavzemal, da so bili vkljuèeni v oblikovanje kriterijev uspešnosti, v proces samoocenjevanja in vrstniškega vrednotenja ter razvijali samoregulativni odnos do uèenja. Pri pouku je uèencem zastavljal vprašanja, na katera so odgovarjali v svojih razvojnih delovnih zvezkih, kot so npr.: – Ali dobiš dovolj povratnih informacij s strani uèitelja in sošolcev? – Kako ti povratne informacije sluijo pri tvojem delu? – Kako bi opisal uèni sklop, v katerem si ustvarjal glasbo in besedilo? – Si se nauèil kaj, kar je zate še posebej dragoceno? – Èe bi imel monost ponovno ustvarjati glasbo in besedilo, bi kaj storil drugaèe? Analiza razvojnih delovnih zvezkov je pokazala, da je veèina uèencev izrazila navdušenje, ker so imeli monost ustvarjati glasbo in pri tem izraziti svoje misli in obèutke. Veliko pozornost so namenili spoznanjem, do katerih so prišli z delom v skupinah, ki ima svoja pravila in omejitve, hkrati pa omogoèa brezmejno širino, ko se skupaj strne veè glav. Nekateri so se veselili svojih obèutkov, ki so se jim porodili ob ustvarjanju glasbe in prvega sreèanja z igranjem na inštrumente, drugi pa so cenili izkušnje, ki so jih ob tem pridobili ter npr. premagali strah pred nastopanjem. Samostojno so vrednotili svoje delo in delo svojih sošolcev, glede na kriterije formativnega spremljanja, ki so jih skupaj z uèiteljem oblikovali na zaèetku uènega sklopa. Navajamo nekaj zapisov iz uèenèevih razvojnih delovnih zvezkov: Zame so bili najbolj dragoceni obèutki, ki so se mi porajali ob komponiranju in poslušanju glasbe, ki sem jo ustvarila (RDZ 1). Ko delaš v skupini, obstajajo doloèene meje, preko katerih ne moreš iti (RDZ 3). Zame je bilo dragoceno spoznanje, kako deluje skupina in kako brezmejne so monosti, ko ustvarjaš glasbo (RDZ 5). 11 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Na koncu vsakega akcijskega cikla so uèenci kot del lastne refleksije narisali grafe, v katerih so izrazili: – zanimanje, ki so ga izkazali za uèenje/delo, – energijo skupine/posameznika za uèenje/delo in – znanje, ki so ga v doloèenem uènem sklopu pridobili. Graf 1: Povpreèje vseh uèencev, podroèja: zanimanje za uèenje, skupinska oz. lastna energija, znanje, v obdobju oktober 2010–februar 2011 Zanimanje in energija uèencev za delo, ki sta kmalu po zaèetku prvega akcijskega cikla zaèeli nekoliko upadati, nato pa sta sredi januarja ponovno narasli, bi lahko pripisali dolini prvega uènega sklopa, ki je trajal pet mesecev. Upadanje zanimanja in energije za delo bi lahko pripisali tudi dejstvu, da so se uèenci pri delu v skupinah prviè sreèali z ustvarjalnim procesom na naèin, ki je od njih zahteval samostojno delo in prevzem odgovornosti. To je zahtevalo od njih uèenje, odkrivanje in spoznavanje novih glasbenih znanj na vsakem koraku. O tem govorijo njihove izjave, ki so jih zapisali v svoje RDZ: … obièajno ne morem dobro delati, kadar sem v skupini z Laro, vendar pa moram priznati, da nama je šlo tokrat zares dobro. Ne tako zelo na samem zaèetku, nato pa vse bolj … (RDZ 6). V naši skupini smo najprej poskusili ustvariti melodijo brez besedila. Zdelo se nam je, da bo tako najlaje, vendar pa nam je šlo zelo poèasi. Nato nam je uèiteljica svetovala, naj najprej napišemo besedilo. Napisali smo ljubezensko pesem, v nadaljevanju pa zanjo ustvarili še glasbo. Ta naèin se je izkazal kot veliko bolj uèinkovit (RDZ 2). 12 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Uèenci so na koncu uènega sklopa ocenili svoje delo tako, da so v ocenjevalni rubriki pri vsakem kriteriju obkroili opisnik, ki je po njihovem mnenju odraal nivo znanja, ki so ga usvojili. Zanimivo je bilo, da so bili uèenci do svojega dela zelo kritièni in da so se pri samoocenjevanju veèkrat obrnili na svoje vrstnike in jih prosili za mnenje. Ker je bil posamezen kriterij opredeljen z veè podroèji, je to pripomoglo k objektivnosti ocenjevanja. Primerjava rezultatov ocenjevanja uèencev z ocenami uèitelja je pokazala, da so uèenèeve ocene v preteni meri sovpadale z uèiteljevimi. Analiza drugega pogovora v fokusni skupini Uèenci so v drugem pogovoru v fokusni skupini izhajali iz izkušenj, ki so jih pridobili v prvem uèenem sklopu. Analiza zapisa drugega pogovora v fokusni skupini je pokazala, da so uèenci najveèje zadovoljstvo pripisali uèenju takrat, ko so ustvarjali glasbene vsebine ter hkrati izrazili navdušenje ob spoznanju, da je uèenje lahko tudi zabavno in nepozabno doivetje. Njihova navdušenost nad ustvarjanjem glasbenih vsebin je bila precej presenetljiva, saj je šlo za podroèje, ki ga v prvem pogovoru v fokusni skupini niso niti omenili, èeprav gre za pomembno glasbeno dejavnost. Vkljuèenost v ustvarjalni proces je uèence pripeljala do povsem novih spoznanj in odkritij o uèenju. Poleg tega se je pokazalo, da uèenci številènih ocen, ki so jih glede na naš dogovor iz prvega pogovora v fokusni skupini nadomestile opisne, v uènem sklopu niso pogrešali. Izrazili so veliko zadovoljstvo nad opisnimi ocenami, ki so jim sporoèale, na katerih podroèjih so uspešni in kaj bi veljalo še izboljšati, hkrati pa so pripomogle k temu, da so hitreje napredovali. Menili so: Obièajno uèitelji reèejo, sedaj boste ustvarjali, potem pa nas v nadaljevanju zelo omejijo, nam vse natanèno doloèijo in izberejo za nas, kaj naj naredimo. Potem od ustvarjalnosti ne ostane kaj dosti, sploh pa ne ustvarjanje neèesa novega (FS 2/E 43). Vznemirljivo je bilo dobiti komentarje sošolcev, ki so nam povedali, kaj naj še izboljšamo (FS 2/E 61). V opisnih ocenah smo zvedeli èisto vse, kaj nam e gre in kaj bo treba še izboljšati (FS 2/E 103). Veliko povratnih informacij in opisnih ocen je bilo podanih ustno, tako s strani uèencev kot tudi uèitelja. Pri posredovanju povratnih informacij se je uèitelj poskušal èim bolj osredotoèati na posamezne vidike nalog (»kaj, kako in zakaj«) in na dajanje predlogov, kako bi jih uèenci lahko izboljšali. Povratne informacije so bile natanène in specifiène, pri èemer so uèence spodbujale k razmišljanju in iskanju izboljšav pri lastnem delu in nalogah. 13 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Analiza uèenèevih razvojnih delovnih zvezkov drugega cikla akcijskega raziskovanja Pri pouèevanju v drugem akcijskem ciklu je uèitelj upošteval uèenèeve elje iz drugega pogovora v fokusni skupini. Uèenci so bili na zaèetku uènega sklopa vkljuèeni v oblikovanje kriterijev uspešnosti. S pomoèjo uènih listov in vprašanj, ki jim jih je uèitelj zastavljal v razliènih etapah uènega sklopa, so uèenci naèrtovali svoje delo, bili vkljuèeni v samoevalvacijo in se uèili prevzemati odgovornost za svoje uèenje. Analiza razvojnih delovnih zvezkov je pokazala, da je bila uèencem pri ustvarjanju glasbe v impresionistiènem stilu v drugem uènem sklopu v najveèjo podporo pomoè sošolcev, naèrt dela, ki so mu sledili in lastna motivacija. Navdušenje so izrazili nad dejstvom, da so se veliko nauèili o impresionizmu, spoznali lestvice, ki so jih uporabljali v tem obdobju, odkrivali nove naèine igranja na inštrumente in komponirali glasbo v impresionistiènem stilu. V svoje zvezke so zapisali, da je bilo zanje v drugem uènem sklopu najpomembnejše ustvarjanje glasbenih vsebin in izvajanje skladb, ki so jih ustvarili. Tudi na koncu drugega uènega sklopa so uèenci kot del refleksije na njihovo delo narisali grafe. Iz analize grafov dinamike dela uèencev v drugem uènem sklopu (ki je trajala od marca do maja 2011) smo tudi tokrat ugotavljali, kakšno zanimanje in energijo so uèenci izkazali za uèenje/delo in koliko znanja so v drugem uènem sklopu pridobili. Njihove refleksije, ki so jih izrazili v grafih, prikazujejo rahel upad energije in dokaj velik porast znanja in zanimanja skozi celotni drugi uèni sklop, kar bi lahko pripisali dejstvu, da so uèenci ozavestili metakognitivne procese in bili v veliki meri vkljuèeni v samoregulacijo uèenja. Naèrtovali so svoje delo in razmišljali, kaj je še potrebno storiti, da bi dosegli èim boljše glasbene doseke. Velik porast zanimanja v drugem uènem sklopu pa bi verjetno lahko pripisali tudi dejstvu, da je bil drugi uèni sklop v primerjavi s prvim bistveno krajši in èasovno bolj podrobno opredeljen. Graf 2: Povpreèje vseh uèencev, podroèja: zanimanje za uèenje, skupinska energija, znanje, v obdobju marec 2011–maj 2011 14 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Analiza tretjega pogovora v fokusni skupini Analiza zapisa tretjega pogovora v fokusni skupini je pokazala, da so uèenci zaèeli ozavešèati procese ustvarjanja glasbenih vsebin, kar smo si postavili kot enega izmed naèrtovanih korakov za drugi akcijski cikel, pri èemer so izpostavili pomen opazovanja lastnega napredka – korakov nastajanja lastne skladbe, svoje delo primerjali z delom skladateljev in ugotavljali, da je ustvarjanje neèesa novega zelo zahtevno opravilo, kjer je potrebno veliko vztrajnosti. Vse bolj so se zavedali pomena spremljanja lastnega napredka in iskanja optimalnih poti za lasten razvoj, ugotavljali, kaj deluje in kaj ne, pri èemer so bila zanje bistvena prav njihova lastna spoznanja in odkritja. Uèenci so razmišljali o korakih, ki jih je potrebno prehoditi do konènega cilja, ali so ti potrebni in èe bi morda lahko ubrali kakšno drugo pot za dosego le-teh. Vse bolj so bili vkljuèeni v samoregulacijo uèenja in uèni proces spremljali na zavedni ravni. Velik pomen so pripisali lastnemu pridobivanju izkušenj, lastnemu naèrtovanju dela ter prevzemanju odgovornosti za svoje uèenje, kar je po mnenju uèencev spodbujalo razvoj samoregulacije uèenja in posledièno omogoèalo doseganje boljših glasbenih dosekov. Ozavešèanje metakognitivnih procesov in samoregulacije uèenja je veèino uèencev pripeljalo do spoznanja, da je uèenje mnogo veè kot usvajanje novih vsebin. Uèenci so spoznali, da gre pri uèenju za procese, ki jim bodo v ivljenju še kako prav prišli, pri èemer so izpostavili pomen povratnih informacij, skupinskega dela, globljega razumevanja glasbe, uèenja za ivljenje ter glasbenega izraanja z namenom sprošèanja in izraanja notranjih obèutkov. Uèenci so najveèji smisel in zadovoljstvo uèenja pripisali ustvarjanju glasbenih vsebin, svobodi izraanja lastnih misli in obèutij ter izvajanju skladb, ki so jih ustvarili. Glasbeno ustvarjanje jim je predstavljalo tudi številne izzive, kot npr. kaj storiti, ko na razpolago ni dovolj inštrumentov. Analiza tretjega pogovora v fokusni skupini je pokazala, da je veèina uèencev izrazila zadovoljstvo nad opisnimi ocenami, ki so jim sporoèale, na katerih podroèjih so uspešni in kaj bi bilo potrebno še izboljšati. V drugem in tretjem pogovoru v fokusni skupini nas je še posebej zanimalo uèenèevo doivljanje samoregulacije in metakognitivnih procesov. V drugem pogovoru v fokusni skupini se je pokazalo, da uèenci metakognitivnih procesov niso ozavestili, v tretjem pogovoru v fokusni skupini pa so podali ugotovitve, da so jih lastne izkušnje privedle do globljega zavedanja metakognitivnih procesov, ozavešèanja pomena samoregulacije in njunega vpliva na doivljanje uèenja, pri èemer so bile zanje najbolj dragocene prav njihove lastne izkušnje in spoznanja, do katerih so prišli sami. Bili so mnenja, da bodo številne izkušnje minulega šolskega leta lahko prenesli v svoje ivljenje. 15 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Navajamo nekaj izjav uèencev: Èe je pomembno le, da si nekaj zapomniš, potem ne razmišljaš o tem, kako bi to stvar uporabil. Zadovoljiš se preprosto s tem, da nekaj veš na pamet. Ko pa opazuješ, kako nastaja tvoja skladba in vidiš svoj napredek, takrat uèenje dobi nov smisel (FS 3/E 26). Ko se zaèneš zavedati in razmišljati o uèenju, o tem, kaj se dogaja v tvojih mislih, uèenje dobi veèji smisel. Poleg neke teme se nauèiš tudi nadzorovati svoje delo in iskati pot, na katero se eliš podati (FS 3/E 60). Ko imaš opravka z naèrtovanjem svojega dela, organizacijo in èasovno razporeditvijo, uèenje dobi veèji smisel. Vse to namreè lahko preneseš v svoje ivljenje in ti lahko pomaga, da v ivljenju doseeš veè (FS 3/E 72). Spoznanja raziskave Najveèji smisel uèenja uèencem predstavljata glasbeno ustvarjanje in izvajanje, ki omogoèata izraanje notranjih obèutkov in doivetij. Uèenci so pri svojem delu kot najpomembnejše podroèje izpostavili edinstvene izkušnje ustvarjalnega izraanja, ki jih omogoèa glasba ter pomen vkljuèenosti v celoten proces nastajanja glasbenega izdelka (od ustvarjanja do izvajanja), ki so ga povezali z izkušnjami, ki jim bodo v ivljenju prišle prav. O tem govorijo naslednji zapisi: Uèili smo se, kako zapisati melodijo in ustvariti glasbo. Lahko sem izrazila svoja èustva. Ustvarila sem nekaj, kar je prišlo iz mojega srca (RDZ 1). Bilo je zelo zabavno, vendar pa smo morali modro razpolagati s èasom in veliko vaditi (RDZ 3). V kratkem èasu sem se zelo veliko nauèil. Morali smo uporabiti glasbene spretnosti in bilo mi je lepo (RDZ 12). Ob vprašanjih »Je bilo kaj zabavnega?« in »Si bil nad èim razoèaran?« je bilo zelo zanimivo, da so uèenci zabavo povezovali predvsem z ustvarjanjem, komponiranjem in delom v skupini, razoèaranje pa izrazili nad nekaterimi svojimi doseki (besedilom in izvedbo). Uèenci so samostojno presojali svoje in druge doseke, glede na kriterije, ki so jih dobili na zaèetku uènega sklopa, pri èemer bi poudarili, da mednarodne šole dajejo velik poudarek napredku, ki ga naredi posamezni uèenec in da sta tako proces kot tudi konèni izdelek/doseek pri oblikovanju konène ocene enako pomembna. 16 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Vkljuèitev uèencev v oblikovanje modela formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji je pripomogla k temu, da so uèenci spremenili svoja stališèa do preverjanja in ocenjevanja. V raziskavi so nas še posebej zanimala stališèa uèencev do preverjanja in ocenjevanja. V prvem pogovoru v fokusni skupini so uèenci preverjanje in ocenjevanje opredelili kot precej negativno podroèje in izrazili eljo, da bi pri pouku glasbene vzgoje pogosteje dobili povratne informacije o svojem delu v obliki opisnih ocen, kar je uèitelj v procesu raziskave dosledno upošteval. Tako v drugem kot tudi tretjem pogovoru v fokusni skupini so uèenci izrazili navdušenje nad opisnimi ocenami. Preverjanje in ocenjevanje so doivljali kot del procesa uèenja, ki je usmerjalo njihov proces mišljenja in omogoèalo rekonstrukcijo, primerjavo, izmenjavo ter medsebojno vrednotenje idej. O tem govori naslednja izjava: Ocene so zelo velik motivator, vendar pa te ne pripeljejo daleè, kar se znanja tièe. Uèiš se le toliko kot je to potrebno, da dobiš doloèeno oceno. Èe pa te nekaj zanima, potem boš šel na tej poti veliko dlje (FS1/F/E55). Ne, ocen nismo pogrešali. Skladbo, ki jo ustvariš, ali esej, ki ga napišeš, je nemogoèe oceniti s številko. Sicer pa, ali res lahko nekomu poveš, da je bil njegov ustvarjalni doseek za 6 ali 7 (FS3/M/E47)? Dobili smo veliko povratnih informacij, kar je bilo zelo pomembno za naše delo. Povratne informacije smo dobili tudi o našem odnosu do dela in na èem moramo še graditi (FS3/F/E52). Rezultati raziskave govorijo torej v prid opisnim ocenam, pri tem pa je potrebno poudariti, da so bili uèenci deleni kvalitetnega opisnega ocenjevanja, ki je temeljilo na celostnem pristopu in avtentiènih naèinih preverjanja in ocenjevanja glasbenih procesov in dosekov. Preverjanje in ocenjevanje je bilo vkljuèeno v vse etape pouka od naèrtovanja do izvedbe, pri èemer je šlo tudi za drugaèno naèrtovanje uènih ur, za spremembo k ustvarjanju »didaktiènih situacij«, kjer je uèitelj z nalogami, pogovorom in vprašanji uèence spodbujal k nadaljnjemu uèenju. Vloga uèitelja se je spremenila od podajanja znanja k spodbujanju dialoga. V raziskavi so uèenci zaznali vrednost opisnih ocen in jih bili zelo veseli, kar se je odraalo tudi na govorilnih urah v pogovoru s starši, ki so izrazili veliko zadovoljstvo nad njimi. Ob tem pa je potrebno poudariti, da so bile opisne ocene usmerjene v spodbujanje in usmerjanje nadaljnjega uènega napredovanja uèencev in v razvoj njihovih glasbenih potencialov. Komljanèeva (2008) poudarja, da mora ocena temeljiti na kompleksnih informacijah o kakovosti doseganja uènih ciljev na razliènih podroèjih uènega razvoja. 17 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Vrstniško vrednotenje in samoregulacija uèenja sta podroèji, ki ju bodo uèenci lahko uporabili v svojem ivljenju in osmišljata uèenje Analiza drugega pogovora v fokusni skupini je pokazala na pomemben vidik doivljanja vrstniškega vrednotenja glasbenih dosekov, za katerega so uèenci menili, da osmišlja njihovo uèenje. Svoja pozitivna stališèa do vrednotenja dosekov drug drugega so pripisali dejstvu, da pri tem ni šlo za izrekanje vrednostnih sodb, ampak predvsem za pomoè pri dajanju nasvetov drug drugemu, kaj bi pri svojem delu lahko še izboljšali, nadgradili oz. spremenili. Hkrati pa so menili, da jim bo spretnost vrednotenja, ki so jo razvili, prišla prav v šoli kakor tudi v ivljenju. Izrazili so jih z naslednjimi besedami: Iskreno vrednotenje našega dela, ne da bi sodili delo drug drugega, je bila najveèja izkušnja, ki jo bom ponesla s seboj v ivljenje (FS3/F/E80). Uèencem je zelo veliko pomenilo, da so glasbene vsebine lahko ustvarjali v skupinah, da je uèitelj upošteval njihove interese in elje, najbolj pomembno pa je bilo, da so v uèenju prepoznali podroèja, ki jih bodo lahko uporabili v svojem ivljenju. K zaznavanju teh podroèij pa jih je bilo vèasih potrebno dodatno spodbuditi z vprašanji, ki so jih spodbudila k razmišljanju in iskanju širše uporabne vrednosti šolskega dela. V prvem akcijskem ciklu je uèitelj spodbujal uèence k samoregulaciji uèenja tako, da so uèenci postavljali svoje uène cilje, spremljali, regulirali in kontrolirali lastni uèni proces. Kljub temu se je v drugem pogovoru v fokusni skupini pokazalo, da uèenci metakognitivnih procesov pri samoregulacijskem uèenju niso ozavestili. Zato je to podroèje dobilo še veèjo teo v drugem akcijskem ciklu. V drugem akcijskem ciklu so se uèenci sreèali trikrat s sklopi vprašanj, s pomoèjo katerih so naèrtovali svoje delo, razmišljali o svojih moènih in šibkih podroèjih ter razmišljali, kako bodo dosegli zastavljene cilje. Navajamo primer vprašanj: – Kaj elim doseèi v tem uènem sklopu? – Ali imam za to ustrezno znanje, sposobnosti in spretnosti? – Èe ne, kaj potem? – Kaj bom moral storiti, da bom cilje dosegel? – Ali me ta naloga sploh zanima? – Èe ne, bi lahko našel kaj, kar bi spremenilo moj odnos do nje? – Katero znanje, ki sem ga pridobil v prvem uènem sklopu, mi bo v pomoè pri ustvarjanju glasbe v impresionistiènem stilu? – V katero smer si elim, da bi me vodilo naèrtovanje mojega dela? 18 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek – Kaj mi najbolj pomaga na poti do uspeha? Poleg tega so uèenci dobili uèni list, na katerem so bile zapisane glasbene dejavnosti in predlagan èasovni potek posameznih dejavnosti, ki naj bi jih pripeljale do konènega cilja. Z uènega lista je bilo jasno razvidno, koliko ur glasbe imajo še na razpolago do konca uènega sklopa. Na tej podlagi so uèenci imeli monost izbrati vrstni red dejavnosti in se odloèiti, koliko èasa bodo namenili posamezni dejavnosti. To je bila izredno pomembna dimenzija, ki je uèencem vzbudila obèutek, da imajo nadzor nad svojim uèenjem. Uèenci so bili navdušeni nad monostjo razpolaganja s svojim èasom in oblikovanjem naèrtovanja za svoje delo, ki, ki je v njih zbudil eljo doseèi èim boljše glasbene doseke in dejstvom, da so lahko sami razpolagali s svojim èasom. V tretjem pogovoru v fokusni skupini so uèenci med seboj primerjali prvi in drugi akcijski cikel. Pri tem so izpostavili, da so bile zanje najbolj dragocene njihove lastne izkušnje in spoznanja, do katerih so prišli v obeh ciklih. Izpostavili so pomen izkušnje iz prvega akcijskega cikla, ko so eleli ustvarjanju glasbenih vsebin posvetiti toliko èasa, kot se jim je zdelo, da ga potrebujejo. To pa jih je privedlo do spoznanj, da potrebujejo dokaj natanèen naèrt svojega dela, v katerem je natanèno opredeljeno kdo postori kaj, do kdaj in kako. Ozavešèanja metakognitivnih procesov in samoregulacije uèenci niso videli le kot podroèje, ki osmišlja uèenje, temveè tudi kot podroèje, ki ga je mogoèe prenesti v svoje ivljenje, o èemer govorijo naslednje izjave uèencev iz tretjega pogovora v fokusni skupini: Ko imaš opravka z naèrtovanjem svojega dela, organizacijo in èasovno razporeditvijo, uèenje dobi veèji smisel. Vse to namreè lahko preneseš v svoje ivljenje in ti lahko pomaga, da v ivljenju doseeš veè (FS 3/E 72). Izkusiti, kako poteka celoten proces ustvarjanja neèesa novega, je izkušnja, ki nam bo še kako prav prišla v ivljenju (F/FS3/E78). Pomembno je, da lahko sošolcem reèeš: »Poslušajte, od vas potrebujem iskreno mnenje o mojem delu« in ga tudi dobiš. To je dragocena informacija za ivljenje; nauèili smo se povedati svoje mnenje brez olepšav (M/FS3/E80). Jaz pa vidim veliko vrednost predvsem v refleksiji. Ko pogledam nazaj, takrat hkrati gledam tudi v prihodnost in razmišljam, kaj bom naslednjiè spremenila (F/FS3/E71). 19 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Izjave uèencev so dale podroèju lastnih izkustev pomembno teo. Ko so uèenci razmišljali o zavedanju lastnih miselnih procesov in primerjali prvi in drugi akcijski cikel ter reflektirali svoj razvoj na podroèju samoregulacije so se pokazale kompleksne dimenzije uèinkov formativnega spremljanja. Sklep Dinamièna narava sodobnih oblik uèenja in pouèevanja zahteva celostne naèine in oblike preverjanja in ocenjevanja, ki postajajo sestavni del procesa uèenja in v obliki povratnih informacij pomagajo uèencem pri njihovem delu in napredovanju. Namesto osredotoèanja zgolj na rezultate uèenja, preverjanje in ocenjevanje prispevata k ustvarjanju kakovostnih pogojev za uèenje. Formativno spremljanje znanja vkljuèuje zbiranje podatkov o uèencu kot celoti in uporabo raznolikih virov informacij. Uèni proces mora uèencem osmisliti uène poti, ki jih vodijo do uènih ciljev za katere se je vredno truditi. Takšne uène poti uèencem nudijo prilonosti za glasbeno ustvarjanje in izvajanje ter jih spodbujajo, da tudi sami izberejo podroèja, ki jih zanimajo in raziskujejo. V procesu uèenja se uèenci sreèujejo z izzivi, ki v njih vzbujajo interes in eljo po raziskovanju, odkrivanju in nadaljnjem napredovanju. Pri tem so jim v pomoè opisne ocene, ki omogoèajo hitrejše napredovanje in bolj poglobljeno uèenje. Uèenci se vse bolj zavedajo pomena spremljanja lastnega napredka in iskanja optimalnih poti za lasten razvoj, ugotavljajo, kaj deluje in kaj ne ter razmišljajo o uènih korakih, ki jih je potrebno prehoditi do konènega cilja. Ugotovitve raziskave, v kateri so bili uèenci deleni formativnega spremljanja procesov in dosekov uèenja pri glasbeni vzgoji, so pokazale, da: – uèenci pozitivna stališèa do ocenjevanja povezujejo predvsem z opisnimi ocenami in vrstniškim ocenjevanjem. – kakovostna povratna informacija prispeva k izboljšanju uènih dosekov, k samostojnemu uèenju, razvija metaznanje, spodbuja samoregulacijo, samoocenjevanje in nadaljnje uèenje. – lastno spoznavanje in odkrivanje znanja, kjer je prostor za raziskovanje, skupinsko uèenje, postavljanje ciljev in upoštevanje uèenèevih interesov, osmišlja uèenje. – uèence najbolj motivira uèenje, ki je povezano z resniènim ivljenjem in v katerem vidijo smisel, vendar pa jih je k zaznavanju teh povezav potrebno usmeriti (npr. z vprašanji). Poudarek je na drugaènih naèinih in oblikah preverjanja in ocenjevanja (Black and Wiliam, 1998a; Colwell 2006; Fautley, 2010; James, 2006; Marentiè Poarnik, 2004; Razdevšek Puèko, 2004; Torrance 2007) pri katerih uèenci sodelujejo pri oblikovanju kriterijev uspešnosti, pri naèrtovanju razliènih oblik predstavljanja nauèenega in so vkljuèeni v proces samopreverjanja, samoocenjevanja in vrstniškega ocenjevanja. Takšno preverjanje in ocenjevanje 20 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek uèenci doivljajo kot sestavni del uènega procesa, ki jim nudi pomoè pri uèenju in doseganju boljših glasbenih dosekov. Uèenci postanejo soustvarjalci vzgojno-izobraevalnega procesa in njegovih rezultatov, kar jih motivira za delo in opremi s spretnostmi in izkušnjami, ki jih lahko ponesejo s seboj v ivljenje, hkrati pa pripomore k oblikovanju pozitivnega odnosa do preverjanja in ocenjevanja. Navedene ugotovitve raziskave formativnega spremljanja znanja pri glasbeni vzgoji, pomenijo izziv za vzpostavitev nove paradigme preverjanja in ocenjevanja znanja, ki temelji na vkljuèevanju uèencev v procese spremljanja uèenja in prevzemanju veèje odgovornosti za svoje uèenje. Uèenci postajajo soustvarjalci uènega procesa in pridobivajo izkušnje, ki jim bodo pomembne pri nadaljnjem uèenju kakor tudi na drugih podroèjih ivljenja. Literatura Aróstegui, J. L. (2003): On the nature of knowledge: what we want and what we get with measurement in music education. International Journal of Music Education, 40, str. 100–115. Bamford, A. (2009): Arts and Cultural Education in Iceland. Icelandic Ministry For Education and Culture. Black, P. and Wiliam, D. (1998): Inside the Black Box. London: King’s College Press. Black, P. and Wiliam, D. (1998a): Assessment and Classroom learning. Assessment in Education, let. 5, št. 1, str. 7–73. Bloom, D. and Poole, K. (2004): Peer assessment of tertiary music performance: Opportunities for understanding performance assessment and performing through experience and self-reflection. British Journal of Music Education, let. 21, št. 1, str. 111–125. Bresler, L. (2010): Integracija glasbe v splošne izobraevalne predmete: prikaz izobraevalnega podjetništva. Glasba v šoli in vrtcu, let. 15, št. 1, str. 3–17. Colwell, R. (2006): Assessment’s potential in music education. V: Colwell, R., MENC handbook on research on music teaching and learning, str. 199–270. Reston, New York: Oxford University Press, Inc. Daniel, R. (2004): Peer assessment in musical performance: The development, trial and evaluation of a methodology for the Australian tertiary environment. British Journal of Music Education, let. 21, št. 1, str. 89–110. Fautley, M. (2010): Assessment in Music Education. Oxford: Oxford University Press. James, M. (2006): Assessment, Teaching and Theories of Learning. V: Gardner, J. (ur.). Assessment and Learning. London: SAGE Publications Ltd. 21 Kordeš, Sicherl-Kafol, Holcar Brunauer, MODEL FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ... Komljanc, N. (2008): Formativno spremljanje uèenja. V: Škraba, M. T. (Ur.), Didaktika ocenjevanja znanja. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Marentiè Poarnik, B. (2004): Kako bolje uravnavati mogoèen vpliv preverjanja in ocenjevanja. Sodobna pedagogika, let. 55, št. 1, str. 8–22. Phelps, R., Hase, S. (2002): Complexity and Action Research: exploring the theoretical and methodological connections. Education Action Research, let. 10, št. 3, str. 507–524. Razdevšek Puèko, C. (2004): Formativno preverjanje znanja in vloga povratne informacije. Sodobna pedagogika, let. 55, št. 1, str. 126–139. Sicherl-Kafol, B. (1997): Opisno ocenjevanje pri glasbeni vzgoji na zaèetni stopnji osnovne šole. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. zv.2. str. 151-160. Sicherl-Kafol, B. (2004): Preverjanje in ocenjevanje pri glasbeni vzgoji. Domale: Izolit. Torrance, H. (2007): Assessment as learning? How the use of explicit learning objectives, assessment criteria and feedback in post-secondary education and training can come to dominate learning. Assessment in Education, let. 14, št. 3, str. 281–294. 22 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek