lov enako ia vero dom opsa TlTitiirnOTlirfir iTiT rrr mnT> i rrTTf i^'^a?iržafrr^^ F V IMENU JEZUSOVEM J Ali ni skoraj čudno, dragi čitatelj, da začnemo list v Imenu Jezusovem? Res je čudno, ker smo to sladko ime skoraj pozabili. Pozabili smo, da je čreznaravna milost božja ravno tako potrebna za srečno politiko t. j. za srečo iu blaginjo celili narodov in držav, kakor je potrebna za srečo in zveličanje vsakega človeka. V katekizmu se ljudje pač učijo, da brez milosti božje je vse naše delo brez sadu, toda komaj pridejo iz cerkve, vže pozabijo večno resnico, da je Jezus Kristus blagoslov in veselje vesoljnega človeštva. V cerkvi se govori v Imenu Jezusovem, v šoli pa, na a-kademijah, v državnem ali deželnem zboru, v starešinstvih, v vojašnicah, v delavnicah — se govori v imenu znanosti ali pameti, v imenu orožja in streljiva, iu po celo leto ne slišimo v zbornicah sladkega Imena Jezusovega. Zborovanje in delo se začne „v imenu naroda1* ali „v imenu vladarja*1 ali ,.v imenu svobode,“ vselej brez molitve, in ne v Imenu Jezusovem. Zato po zborujejo brez konca in kraja, za to delajo brez blagoslova božjega. Bliža se prelepi praznik sladkega I-mena Jezusovega. Dne 20. t. m. bode to zveličavno ime počeščeno po celem svetu. O naj bi vsi narodje izprevideli, da če z Jezusom ne zbirajo, raztresajo darove božje ; naj bi izprevideli kralji in državniki, ki vladajo narode, da brez milosti božje je človeška učenost prazna, pridnost brez blagoslova in sadu! Naj bi ta resnica razsvi-tlila iu posvetila vse stanove, duhovne in delavske! Za našo katoliško Avstrijo je praznik Imena Jezusovega dan posebnega veselja in posvečenja. Pradedje našega presvitlega cesarja in njih pobožni narodje izprosili so od papeža Inocencija XIII. poseben blagoslov, namreč popolnoma odpustek vsem vernim, ki prejmejo sv. sakramente v osmini Imena Jezusovega in gredo h sv. maši molit za sv. cerkev. To je posebno častno za našo Avstrijo, da je posvečena Imenu Jezusovemu. Toda v novejšem času so začeli liberalci prorokovati tudi Avstriji srečo „v imenu znanosti,** v „imeuu svobode.** Za to so se trudili izbrisati Ime Jezusovo iz spomina avstrijskih narodov. Žal, da se jim je marsikaj tudi posrečilo in naša Avstrija ni več tako vdana Imenu Jezusovemu, ko leta 1722, ko si je izprosila posebnega blagoslova od sladkega Imena. Hoteli bi nam vsiliti šole brez Imena Jezusovega pa tudi sv. zakon, zbornice, ■postave, vojno. Take želje in namene imajo liberalci, framasoni in judje za našo Avstrijo. Gorje Avstriji, ako bi se te hudobne želje vresničile ! Za to pa čuvajmo. Ljubezen sladkega Imena in ljubezen domovine in cesarja nas kliče na boj in delo i roti nasprotnikom Imena Jezusovega. Skrbimo torej naj prej vsaki za se in po moči tudi za druge, da bo Ime božje povsod posvečeno. Da, povsod v družinah in občinah, v deželah in celi državi, v cerkvi in v šoli, v uradu in v delavnici, v zbornici in vojašnici : počeščeno bodi sladko Ime Jezusovo ! Politične stranke v državni zbornici. Jeden iz mej sklepov I. slov. shoda se glasi: V obrambo naših verskih in narodnih pravic spoznava prvi siov. katoliški shod potrebo tesne zveze katoličanov raznih avstrijskih narodov in izraža srčno željo, da bi na podlagi narodne jednakopravnosti vsi narodi avstrijski združili se k skupnemu, složnemu delovanju za moč, čast in slavo skupne avstrijske domovine, po vzvišenem geslu presvitlega vladarja: združenimi močmi !** Potreba je res velika, da se katoličani združimo, ker se tudi liberalci vseh narodov družijo, ko se gre proti sv. cerkvi, in ker so katoličani posameznih avstrijskih narodov prešibki, da bi se mogli vspešno vpreti nasprotnikom. Zavoljo tega je prav potrebno in pametno, da se katoličani vseh narodov združijo in združeni vojskujejo proti združenim liberalcem. Zavoljo tega je prvi slov. kat. shod sklenil, da se morajo tudi Slovenci tesno zvezati s katoličani raznih avstrijskih narodov. Posebno s’ovenski državni poslanci ti morali se zavezati z dru-gorodnimi katoliškimi poslanci v — čisto katoliško stranko (centrum), ki bi odločno, brezobzirno skušala državne postave zopet pokristjaniti in tako po naj gotovejši poti pospeševati srečo narodov. Vodilna zvezda „Primorskemu Listu** so sklepi I. slov. kat. shoda. Zavoljo tega smo bili in bomo za katoliški centrum v dižavnem zboru. Tudi ljudstvo burno podu-čevali in vzgajali, da bode od svojih državnih poslancev tirjalo, naj osnujejo na Dunaju katoliški centrum. Kaj imamo zdaj v državnem zboru ? Dve glavni skupini, ki se imenujeti: ena koalicija, druga opozicija. Ni edna ni druga od teh strank ni katoliška.Drži je vkup le trenotni gospodarski, ali narodni dobiček, ali pa le osebno prijateljstvo ali sovraštvo. Ko so edno in drugo stranko vstvarjali (pred enim letom), niso o veri niti črhnili, da,, celo rekli so, da načela sicer ohranijo ali v zbornici je pustijo na stran. Opozicija kot stranka — v nji so tudi brezverski Mladočehi — je morda še manj katoliška ko koalicija. ,,Primorslii List64 izhaja vsaki prvi, drugi in četrti četrtek v mesecu. Cena za celo leto I gl. za pol leta 50 nov. Posamezne številke se prodajajo v šolskih in nunskih ulicah po 4 nov. Y Gorici, dne 10. januvarja 1895. Naš list, katerega geslo je „Vse za vero, dom, cesarja", se ne more vnemati ni za edno ni za drugo. Varovali se bomo toraj kaj storiti, kar bi vtegnilo edno ali drugo stranko vtrditi ali njeno življenje podaljšati. Pač pa se Domo, kar se nas tiče, vseh postavnih sredstev posluževali, da bi obe oslabili in, če mogoče, tudi razrušili in iz njunih vporabnih razvalin in iz novega materijala sezidali ponosno novo zgradbo — katoliški centrum. Četudi nismo toraj načelno ni za koalicijo niti za opozicijo, vender ne bomo v-sega zametali, kar katera teh strank sproži in vkrene. Katoliška morala ukazuje vbo-gati celo takega vladarja, ki si je po krivici prisvojil vlado, v tistih rečeh, katere so neobhodno potrebne za občno blaginjo m navadna opravila. Tem bolj smo dolžni dobro, katero vkrenejo obstoječe različne stranke zaznamovati, odobriti in podpirati. Tako je „Primorski List" vedno ravnal in bode ravnal tudi v bodoče. Tako ravnati se ne pravi obstoječe nekatoliške stranke načelno priznati ali jih braniti kot prave, ampak to je le pravičnost, katero smo dolžni tudi nasprotniku. Le kak čuden prijatelj in zaslepljen nasprotnik mogel bi tako pravično krščansko ravnanje razupivati za nedoslednost in breznačelnost. Kdor bi pa napovedal vpor vsaki obstoječi stranki in jo pobi val naj vkrene tudi — dobro, oznanoval bil s tem brezvladje (anarhijo), katero peha narode v nepokornost, surovost in nesrečo. Ako hočejo nekateri slovenski listi oznanjevati anarhijo in zameniti pamet s „palico, z betom, železnim drogom** in husitskim cepcem — naj gledajo, kaj delajo. Mi se od njih ne bomo dali strahovati, mi ne bomo drli za njihovo zastavo, toliko menj ker vemo, da jim je le do hujskanja in do obilnega zaslužka. Mi bomo dobro v koaliciji in opoziciji priznavali in podpirali, slabo pa grajali. Načela teh strank ne bomo nikdar za pravo priznali, pač pa dokazovali njih bi*ez-načelnost — a na drugi strani bomo mej ljudstvom širili politična načela, kakor jih umeva katoliška cerkev, posebno Leon XIII. Tako upamo tudi pri primorskih Slovencih pripraviti pot za katoliški centrum, kateri naj zopet pokristjani naše postave in vsta-nove, da napoči v znamenju katoliških načel avstrijskim narodom časna sreča in — večna. PreosMa davkov od zemljišč. i. Naj rajše bi prinesli svojim naročnikom veselo novico, da z novim letom 1895. se začno davki odpisavati. Taka novica bi bila. Uredništvo in upravništvo mu je v Gorici, Travnik at. 13. — Nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo O-glase in naznanila sprejema upravništvo po pcgoilbi. neresnična, ker davki bodo prav gotovo vedno •veči. ker so poUebe in dolf/ovi vedvo vedi. L. 1895, bomo potrebovali za šolo več ko lani, i. t. d. Oil kod naj se vzame, ako se davkov ne poviša ? Vender pa smemo poročati, da se bodo kmetskim davkoplačevalcem in molim obrtni-]'coni davki m koliko znižali od 1. januvarja 1896 naprej. Minister je za trdno obljubil olajšanje 10 od sto in za pozneje morda še 5 od sto. Državni zbor se temu olajšanju pač ne bo vpiral. Izprevideli so celo liberalci, da je na zemljišču preveč davka, da je davek krivično razdeljen, da trpijo mali obrtniki (čevljarji, krojači i. t. d.), a veliki pre-kupci plačujejo razmeroma premalo davka. Te krivice hočejo deloma odpraviti. Deloma, pravimo, ne popolnoma, ker liberalci ne smejo preveč obkladati bogatili bankirjev, od katerih so odtisni. Za zdaj se je sprejela postava (dne 18. dec. m. 1.), da se sestavijo deželne katastri,ve komisije 6-18 mož, ki bodo davčne katastre pregledale, vredile, krivice in pomote zazna- \ rnovale in na zadnje nasvetovale potrebne premembe. Polovico udov deželne katastrove komisije imenuje minister, polovico pa izvoli deželni zbor. Upajmo, da pridejo v komisije razumni, vestni in pravični možje. — Kako nalogo bodo imele komisije V Pre-gledavale bodo zemljiščne katastre (bukve), 1 da se prepričajo o pomotah in premembah. Pred 20 leti so naše. zemljiščne knjige vre-diii po tedanji cenitvi. Toda marsikaj so krivo zapisali, marsikaj se je pa od tedaj spremenilo. Na primer: Nekatere pušče so zapisali za vinograde, njive za senožeti i. t. d. V zadnjih 20 letih so se nekatere njive opustile za travnike, nekateri pašniki zboljšali v gozde i. t. d. Ravno tako bo komisija sprejala znižanje davka pri onih kosili (parcelah), kjer je bila pomota cenilne komisije očitna (auffallig). To in samo to se bo premenilo. Poljedelci so pač upali, da^ se napravi nova cenitev zemljišč, ker zadnji čas nesejo zemljišča mnogo menj ko zdaj 20 let; delavci na deželi so dragi, bolezni na trti in sadju so trajne, povodnji grozovitejše, plače in dohodki drugih stanov v mestu so mnogo boljši; za to bi po pravici pričakovali tudi kmetje novo razreditev zemljišč in pa novo cenitev, če se vsem viša dohodke, naj se še kmetom poviša! Prepričani smo, da bodo katoliški poslanci povzdignili glas za poljedelce, a prav gotovo zastonj, ker LIS T E K Ivan (Ion Bosco, njegovo življenje in njegova dela. (Nadaljevanje.) Mladi duhovnik vstopil je v Turinu v zavod sv. Frančiška Saležkega, da se še bolj izuri v dušnem pastirstvu. Z največjim veseljem obiskoval je jetnike. Po ječah našel je mnogo 12 do 18 letnih jetnikov. Srce je bolelo unetega moža. Pečal »e Je sedaj z edino mislijo, kako rešiti zapuščeno mladino nravnega propada. L. 1843. postane don Bosco vodja hospica sv. Filome-ne, ter združi ž njim tudi syoje zavetišče za mladino. Toda kmalu pusti mesto vodje, ter se posveti edino le vzgoji zapuščene mladine. Koliko je storil ta mladinoljub, spoznali bodemo pozneje. V dušnem pastirstvu bil je neutrudljiv. Nobena stvar, ni ga vzdržala kadar ga je zvala dolžnost. Od jutra do večera presedel je včasih v spovednici mnogokrat kosil je še le ob 11. zvečer. Bil je goreč propovednik in ne brez vspeha. L. 1855. vodil je duhovne vaje v neki kaznilnici. Po dokončanih vajah napravil je vzlet z vsemi 300 jetniki, sam brez vsake straže. In zvečer pripeljal je zopet vseh 300 nazaj v kaznilnico. Ljubezen do Boga in sočutje z revnim ljudstvom bila je gonilna moč ; trdna podlaga vsemu pa je bilo njegovo neomajljivo zaupanje v Boga. Prišlo je nesrečno leto 1848 — Tudi po Turini pričelo je vreti, pred vsemi trpela je nedolžna duhovščina. Tudi don Boscu, večina državnih poslancev niso zastopniki kmetov. Deželna komisija za Goriško bo imela 6' mož: 3 izbere minister, 3 pa deželni zbor iz davkoplačevalcev. Predsednik Komisiji je c. kr. namestnik. Komisija za Istro ima 6 mož, za Trst tudi 6, za Kranjsko 8, za Štajersko 10, za Koroško 8. Vsaka komisija ima ravno toliko namestnikov kolikor pra-I vih udov, katerih polovico izbere minister, polovico pa deželni zbor. Ta volitev se bo j takoj izvršila. Toliko o namenu katastrovili komisij. Slavna županstva in vse izobražene prijatelje ljudstva opominamo, naj ljudstvo poučijo, kje, kadaj in zakaj se imajo pritožiti. Ni dovolj, da županstva to samo enkrat razglasijo, ker se ljudje navadno za razglase ne zmenijo, ampak treba bo ljudi, vičkrat o-pominati in vprav s prstom pokazati, kje se jim godi krivica in kje jim je iskati po- j moči. Deželni zbor goriški (seja 8 januvarja ob 5 uri pop.) Deželni glavar grof Fr. Coronini odpre sejo in naznani, da je presvitli cesar potrdil začasni deželni proračun. Na to predloži vladno predlogo, ki nasvetuje posebne podpore in olajšanje družbi za namakanje Tržišla-ga polja. Posl. Dottori predlaga, naj se ta predloga, izroči posebnemu odseku, kar je zbor sprejel. Na to se je prebrala lepa vrsta prošenj za podpore od vseh stranij. Prošnje so izročili odsekom. Grof Alfred Coronini in slov. poslanci so stavili vprašanje (interpelacijo) c. kr. vladi 1. ali misli primerno razširiti tesno koroško cesto po Soški dolini; 2. ali hoče korenito popraviti in vtrditi cesto od Bole,a c rez Predil. Vladni komisar je interpelacijo sprejel, rekoč, da jo predloži c. kr. vladi. Na to je vit. Pajer v kratkem slovesnem govoru napovedal častito jpetdesetletnico vladanja Njega Veličastva Franca Jožefa I. 1. 1898. Naša dežela mora tekmovati z drugimi, ker ja presvitlemu vladarju veliko dolžna. V dostojno proslavo srečnega dogodka in v večen spomin slavnemu vladarju, dobrotniku, naj se zgotovi do 2, dec. 1898 dobrodejno ali milosrčno delo na stroške r. A. Mahnič vodja mal. semenišča. Javna dražba. Podpisani odsek naznanja, da bo dne 28. januvarija t. 1. ob 10 uri predpoldne v Gorjanskem javna dražba za podvzetje prenov-ljenja tukajšne cerkve. Stroški so prevdarjeni na 11.174 gld. 32 kr. Prevdarek, stavbeni načrt in draž-bene pogoje si vsakdo lahko ogleda do dneva dražbe pri podpisanem. Pred začetkom ustmene dražbe je u-ložiti 5°/o varščine. V Gorjanskem 3. januarja 1895. Cerkveni stavbeni odsek. JLnt. Koren, trgovec v Gosooski ulici, prodaja razno lončarsko, porcelanasto in stekleno blago, reže in vklada šipe v okna, reže in napravlja okvirje za zrcala iu podobe. A. GL1UBICH nova lekarna v K.at>atišču. Prav toplo priporoča spodaj navedene tekočine in zdravila. Dobivajo se: naravne mineralne vode iz raznih studencev. Kemični, farmacevtični in drogerijski izdelki najbolj čislane domače in tuje zdravilske posebnosti. Ribje oije, naravno in izvrstno, prijetnega okusa in kemično čisto. Ilibje olje z železom ali železnim jodom. Najčistejše žveplenokislo apno c. kr. kmetijske šole v Gorici za vinarsko rabo. Zdravila za živino, konjski cvet, konjski prašek, goveji prašek. Homeopatična zdravila. Guglielmo-va (Guljelmo) bukvama ima zalogo papirja, glasbovin in drugih umetnih del Travnik 14. — Gorica — Travnik 14. Sprejema iu zvršuje najhitrejše vsako naročbo. — P. n. občinstvu so na ogled raznovrstne glasbene in slovstvene novosti. Trgovina papirja Ant. Jeretič GORICA Semeniška ulica št. 3. — Za veliko vojašnico št. 15. Zavod za črtanje papirja Knjigoveznica Tvornica trgovinskih knjig, šolskih zvezkov itd. itd. Zaloga pisarskih, risarskih in drugih predmetov, kili. IžMjtg, in drugih učil. Izkl j učljivo zastopstvo ter edina razprodaja lesne rezljanice in slamnatega papirja, za trgovino z sadjem. srebrar v Gorici ulica Morelli štev. 17. se priporoča velečastiti duhovščini za napravo cerkvenih posod ! — Kakor novo v napravo ali staro v prenovitev. Da si zamorejo tudi menj premožne cerkve omisliti razne cerkvene reči, se bodo po želji prečastitih p. n. gospodov naročnikov prav vgodni plačilni pogoji stavili. Pošilja vsako blago poštnine prosto! Ilustrovan cenik zastonj in franko. A.nton Fon, klobučar in gostilničar v Semeniški ulici ima bogato zalogo raznovrstnih klobukov in toči v svoji krčmi pristna domača vina ter postreže tudi z jako ukusnimi jedili. Postrežba in cene jako solidne. Edvard Paulin, v N u n s k i ulici št. 1 O. V zalogi ima razne nagrobne vence, biserne in porcelanaste, rože za cerkve, palme, cvetke za nove maše in poroke, voščene sveče, mrtvaške obleke, rakve, trakove, zlate črke i. t. d. po najnižili cenah. j\.nton Kuštrin, v Gosposki ulici v hiši g. Dr. Lisjaka št. S3. prodaja različno blago n. pr. sladkor, kavo, moko vsake vrste, kis, milo (zajfo) itd., posebno dobro oljkino olje za večno luč v cerkvi itd. 9 slik se proda velikih po 183 cmt visokih in 97 cmt širokih (iz cerkve na gradu pri Mirnem) predstavljajoče naslednje posamične svetnike: Sv. Jožef, sv. Jurij, sv. Mohar in Fortunat, sv. Ciril in Metod, sv. Ana, sv. Katarina, sv. Terezija, (slikal jih ie Delneri.) Cena posamični sliki je 5 gld. — Kdor jih hoče naročiti naj se oglasi osebno ali pismeno pri podpisanemu. Janez Gosar V Gorici na Travniku, štev. 13, I.