MCaf vse pišejo o učitelfstvu, šoli, prosveti In JUU —1 Izjava prosvetnega ministra g. Čiriča. »V naših učiteljih vidim narodne delavce. Zato pričakujem od vseh vas, da spoštujete učitelje prav tako, kakor jih spoštujem jaz. Kot dolgoletni poslanec vem, kako nepravilni so često odnošaji med narodnimi poslanci in učitelji. Ne bom preiskoval, kdo je kriv vsemu temu. Moje istališče pa je, da morajo učitelji spoštovati avtoritcto narodnih poslancev, toda narodni poslanci morajo tudi spoštovati učitelje kot narodne delavce in kot ljudi« — (»Jutro«, 8. marca.) —1 Zastopstvo učiteljic pri predsedniku vlade. Predsednik vlade Dragiša Čvetkovič je danes v svojem kabinetu sprejel zastopstvo raznih ženskih organizacij, ki ga je prosilo za zboljšanje položaja ženskega osebja, predvsem učiteljic, v državni službi. Cvetkovič je zastopnicam ženskih organizacij izjavil, da bodo z novim finančnim zakonom ukinjene vse ovire, ki so bile uvedene za učiteljice pri skupnem zakonu z neučitelji. Isto zagotovilo je zastonstvo dobilo tudi od prosvetnega ministra Stevana Čiriča. (»Slovenec«, 1. marca.) —1 »Jutro« z dne 7. marca prinaša iz podrobnosti proračunske razprave v skupščini tudi naslednje: »Prosvetno ministrstvo. — Končno je na dopoldanski seji prosvetni minister Oirič podal svoj ekspoze. Orisal je v njem razvoj šolstva v zadnjih dvajsetih letih. Leta 1920. je bilo v državi 6846 osnovnih šol, sedaj jih je 10.448. Število gimnazij je naraslo od 138 na 200, meščanskih šol od 176* na 240. Ustanoviti bo treba še več tisoč o«novih šol, tudi še nekaj meščanskih šol, dočim je gimnazij vsaj zaenkrat že dovolj. V prasvetnem resoru >e 39.300 nameščencev, med njimi 31.500 uradnikov.« —1 Ob zaključku debate o prosvetnem proračunu je snoči minister Čirič odgovarjal na pripombe pasameznih govornikov. Med drugim je rekel, da v njegovem ministrstvu resno razmišljajo o ukinjenju delnega celibata za učiteljice. Nadalje je dejal, da so v protačunu določeni sicer ile milijoni za nove zgradbe osnovnih šol. Nekaj sredstev je v ta namen tudi v proračunih posameznih banovin. Poleg tega pa je odobreno še posebno posojilo 20 tnilijonov din, od katerih je ministrstvo 5 milijonov že prejelo. V prosvetnem ministrstvu leži okrog 10.000 učiteljskih prošenj za napredovanja. V okviru proračuna bo vsem upravičenim zahtevam ugodeno. Kar se tiče izenačenja učbcnikov, je dejal, da se ne bo prenaglil, tako da nihče ne bo žaljen v svojih pravicah in čustvih. Od profesorskega in učiteljskega udruženja bo zahteval, da se bosta bavili zgolj s stanovskimi vprašanji. (»Jutro«, 8. marca.) —1 Iz govora poslanca Dolenca. V razpravi o prosvetnem proračunu je govoril tudi poslanec g. Dolenc, ki je med drugim izvajal tudi: Še drugo vprašanje moram omeniti, s katerim ima pri nas obilno posla vsak, o komer se pričakuje, da bi tukaj moael kaj pomagati. To je vprašanje napredovanja učitelj^ stva in profesorjev.. G. minisiter, mnogo se govori o tem, da bi bilo z ozirom na naraščajočo draginjo umestno, da bi se novim razmeram prilagodili tudi prejemki državnih uslužbencev, ki so zlasti v nižjih plačilnih skupinah silno, silno skromni. Sedanji proračun takega izboljšanja ne prinaša. Opozoril bi pa gospoda ministra na en način izboljšanja prejemkov, ki je v prvi vrsti odvisen od njega samega. Gospod minister, skrbite za to, da bodo učitelji, ki so izpolnili pogoje za napredovanje, tudi redno napredovali! Danes se doga>a večkrat tole: uradnik z odlično kvalifikacijo je izpolnil vse pogoje za napredovanje, v svojem delokrogu je res storil ne samo to, kar mu je veleval stan, ampak kar je mogel. Pride čas za napredovanje. Pa čaka mesece in mescce, rnorebiti več ko leto dni, in ne sme misliti na škodo, ki se mu godi, če noče kvariti svojih moči z jezo. — Gospod minister, do uradnikov, ki so v izvrševanju svojih dolžnosti do države kavalirski, naj bo tudi ministrstvo kavalirsko! (»Slovenec«, 8. marca.) —1 Za učiteljsko stalnost in odpravo celibata se je zavzemal poslanec g. Teuerschuh. Med drugim je izvajal: In gotovo je dober učitelj tisti, ki poleg dobrega duhovnika uživa pri našem kmetskem narodu največje spoštovanic. Kdor pa naroda noče razumeti in ne spoštuje tega, kar je njemu sveto, in se tako od njega oddaljuje, temu pa ni pomoči, če ne dobi podpare pri njem. Najbolj veseli bomo takrat, ko bo ves naš narod zadovoljen z vzgojitelji svojih otrok, ko ne bo treba poslušati žalostnih pritožb in želi po preme$tityah. — Gotovo je na mestu, da v zveži iš tem poudarlm tudi učiteljsko stalnost, kajti učitelj in drž. uradnik sploh bi sc mogel posvetiti svojim nalogam najuspešneje tedaj, če bi vedel, da je stalen na svojem mestu in da bo prestavljen le tedaj, če se bo pri narodu onemogočil in bo le disciplinsko prestavljen v drug kraj. — Veliko se govori tudi o odpravi celibata pri učiteljicah, poročenih z neučitelji. Gotovo je, da se učiteljice eutijo v svojih državljanskih pravicah prikrajšane, ker je celibat uveden samo za nje, za ostale pa ne. Uspeh tega celibata ni ravno velik. V poldrugem letu je v Sloveniji podalo ostavko zaradi poroke samo 11 učiteljic. Celibat učiteljic naj ise ukine ali pa razširi na vse ustanove. Znano pa je, da bodo že prihodnje leto nastavljeni vsi brezposelni učitdjski abituriehti ih da bo potem celo primanjkovalo učiteljstva. (»Slovenec«, 8. marca.) — Ob koncu pa prosim gg. predsednika vlade in fin. ministra, da uvidita potrebo po izboljšanju plač drž. uslužbencem. Dejstvo je namreč. da od sredine 1. 1936. cene vsem življenjskim potrcbščinam 6talno naraščajo in da so narasle že za 30 do 40 odstotkov. Nujna potreba je namreč, da se uredba o osebnih in rodbinskih dokladah drž. uslužbencev in upokojencev z dne 24. ofttobra 1935. dopolni z novimi dolo|:ili. — Pomoč je potrebna Fn čim prej bo kr. vlada izpolnila svojo obljubo tem prej bo zadovoljila drž. uslužbence, katerih dohodki so danes pod eksistenčnim minimumom. —1 »Našim vzgojiteljem v premislek.« V tem članku piše »Slovenski dom« z dne 3. marca med drugim tudi: »Naravnost naivno pa je mišljenje, da si bo naš narod pustil vzeti pravico soodločevanja v naši prosvetni politiki vse dotlej, dokler se bo naše učiteljstvo družilo z ljudmi, ki vodijo protiljudsko politiko. Lepo doneče fraze o vzgoji mladine po modernih načelih novodobne pedaigogike, uvožene iz tujine, iso neslovenske, nekrščanske in tuje, kakor so nam tuji oni, ki to propagirajo. — Naš narod je spregledal, narod je edin, zato je tudi obrnil hrbet vsakomur, ki je proti njemu. Zato, dragi mladi slovenski učitelj, kreni na pot, katero so hodili tvoji predniki, priznani in spoštovani učiteljski veterani, približaj se ljudstvu, žrtvuj se zanj, daj mu, kar zmoreš, pa boš srečen >ti in vsa tvoja okolica, srečna tvoja domovina.« —1 »Jutro« z dne 5. marca piše v članku »Napredek sadjarstva« tudi sledeče: »Naša osnovna šola ima v svojem učnem načrtu praktično gospodarsko znanje. Goji torej praktično in teoretično tudi sadjarstvo, vendar ne z uspehom, kakor bi bilo želeti. Eden prvih vzrokov temu je, da mnogo šol nima v sadjarstvu veščih učitcljev ali sploh ne moških učnih moči. V tem oziru je že pouk na učiteljišču pomanjkljiv. Učitelji, ki imajo veselje d<> sadjarstva, bi morali posečati po dovršenem učiteljišču še posebne strokovne tečaje na kmctijskih šolah. — Vsaka šola v mestu kakor na deželi bi morala imeti dovolj velik šolski vrt in sadovnjak, kjer bi sc učenci vadili v gojenju sadnega drevja. Ker pa učcnci osnovni šol zapuščajo šolo s štirinajstim letom starosti, ko prcdmeta še ne morejo tako resno pojmiti, bi se moral uvesti za vsc kmečke dečke po dovršeni osnovni šoli šc obvezen kmetijski, odnosno sadjarski nadaljevalni tečaj.«