Št. 5 / 2017 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning V2-1513 : izDELAVA MoDELA poVEzANosti V2-1513: MÜDE L Ü CELOTNE SLQVENiJE S KOLESARSKiMI : TH PÜTMi E INTEGRATION o: SLOVENIAN BICYCLE NETWORK (CRP) © Ljubljana, Slovenia 2015-2017 EDITORIAL ČLANEK ARTICLE RAZPRAVA DISCUSSION RECENZIJA REVIEW PROJEKT DELAVNICA WORKSHOP NATEČAJ TIP PROJEKTA TYPE OF PROJECT Raziskovalni projekt CRP V2-1513 v okviru Ciljnega raziskovalnega programa »CRP 2015« v letu 2015 »7 Spodbujanje povečanja konkurenčnosti slovenskega turizma«. DELOVNA SKUPINA WORKGROUP Vodja delovne skupine: izr. prof. dr. Marijan žura Delovna skupina: doc. dr. Alma Zavodnik Lamovšek, asist. dr. Gašper Mrak , doc. dr. Dušan Petrovič, asist. dr. Klemen Kozmus Trajkovski, Uroš Rozman, Marko Peterlin, Tatjana Marn VKLJUČENE INSTITUCIJE INSTITUTIONS Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo; IPoP - Inštitut za politike prostora SODELUJOČI PARTICIPANTS doc. dr. Peter Lipar, Tadej žaucer, Aidan Cerar, Jan Perfar PRIPRAVILA PREPARED BY doc. dr. Alma ZAVODNIK LAMOVŠEK PROJEKT FINANCIRAN S STRANI PROJECT CO-FUNDED BY Projekt CRP V6-1510 je sofinancirala Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna. REPUBLIKA SLOVENIJA MINtSTRSTVO ZA GOSPODARSKI RAZVOJ IN TEHNOLOGIJO IP P 102 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning No 5/2017 VSEBiNA Uvod V Sloveniji so se prizadevanja za infrastrukturno urejanje kolesarskih povezav začela z jasno izraženo potrebo po celovitem umeščanju in načrtovanju kolesarskih poti in povezav v strateških dokumentih. Navkljub trudu, ki se vlaga v izgradnjo kolesarsko infrastrukturo, pa ostaja umeščanje in načrtovanje kolesarskega omrežja nepovezano in v večji meri prepuščeno iniciativi regionalnim oziroma lokalnim institucijam. Glavni vzrok za trenutno stanje je predvsem v razdrobljenih pristojnostih različnih ministrstev, lokalnih skupnosti in razvojnih agencij, ki do sedaj praviloma niso mogli doseči skupnih vizij in tovrstnega operativnega sodelovanja, predvsem pa v nerazumevanju kolesarjenja kot izrazito interdisciplinarne aktivnosti s številnimi multiplikativnimi učinki. Cilji projekta V projektu so bili na podlagi projektne naloge ter problemskih izhodišč oblikovani naslednji cilj: 1. Opredeliti vrste in oblike kolesarskih povezav ter njihovih uporabnikov po ciljnih skupinah. 2. Ustvariti enotno podatkovno bazo kolesarskih poti in povezav. 3. prikaz dejanskega stanja kolesarskih poti in povezav v Sloveniji ter njihovo navezanost na evropske kolesarske smeri ter omrežja ter razvrstitev kolesarskih poti na ustrezne kategorije. 4. Oblikovanje modela celovitega državnega kolesarskega omrežja. 5. Opredelitev kriterijev in kazalnikov za določanje prioritetnih kolesarskih povezav 6. Oblikovati predlog delitve pristojnosti na državno in regionalno raven. 7. Oblikovati predlog smernic in ukrepov za vzpostavitev predlaganega kolesarskega omrežja z opredelitvijo pristojnosti in nalog po posameznih resorjih na državni in regionalni ravni. 8. Izdelati oceno potrebnih finančnih sredstev za vzpostavitev celostnega kolesarskega omrežja. Metoda projekt je obsegal več faz: 1. podroben pregled relevantne literature in virov ter nabor primerov dobre prakse doma in v tujini 2. pregled obstoječih podatkov in vzpostavitev enotne baze obstoječih kolesarskih poti in povezav 3. Oblikovanje modela celovitega kolesarskega omrežja s kriteriji za vzpostavitev celovitega državnega kolesarskega omrežja (DKO): - prometna varnost - povezovanje nacionalnih in regionalnih središč - navezava turističnih središč i n območij - navezava državnega kolesarskega omrežja na mednarodne kolesarske povezave - potek kolesarskih poti ob rekah, kjer je to le mogoče - upoštevanje razgibanosti terena - navezava državnega kolesarskega omrežja z gorsko kolesarskimi potmi - navezava državnega kolesarskega omrežja na slovensko železniško omrežje 4. predlog zasnove državnega kolesarskega omrežja 5. predlog smernic in ukrepov za realizacijo DKO po predlaganem modelu 6. Ocena stroškov Rezultati predlog zasnove DKO je izdelan v dveh variantah: 1. s takojšnjo vzpostavitvijo povezanega sistema DKO, pretežno po obstoječih maloprometnih cestah z vključitvijo že izgrajenih kolesarskih poti, 2. končni predlog povezanega DKO, ki bo v večji meri temeljil na novo izgrajeni kolesarski infrastrukturi (slika 1). 103 Št. 5 / 2017 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning V zaključni fazi je bil oblikovan predlog smernic in ukrepov za realizacijo DKO, vključno z oceno stroškov predlagane zasnove DKO za predlagane novogradnje kolesarskih poti, premostitvenih objektov ipd. prav tako so predlagane pristojnosti in naloge na državni in regionalni ravni, kar je povezano tudi z upoštevanjem obstoječe zakonodaje v RS (ki ločuje kolesarske povezave glede na povezovalni pomen v prostoru na daljinske, glavne, regionalne in lokalne). Zaključek V zaključku je treba poudariti, da je v času projekta na Ministrstvu za infrastrukturo nastal osnutek pravilnika o kolesarskih povezavah v republiki Sloveniji (september 2017, ministrstvo za infrastrukturo), v katerem je vključena predlagana zasnova DKO. poleg tega je bil izvede tudi n prenos baze podatkov obstoječih kolarskih poti in povezav ter zasnove DKO na ministrstvo za infrastrukturo. v v prostor pa je pomembna predvsem velikost FDO, vendar obstoječa kapaciteta ne omogoča umeščanja velikopoteznih investicij. Vendar pa je treba upoštevati tudi dejstvo, da z razvojem tehnologije in preusmeritvijo gospodarstva v razvojno in inovacijsko intenzivne dejavnosti takšnih območij v evropskem prostoru potrebujemo vedno manj. abstract The main reason for the presently unregulated situation concerning cycling networks lies in the jurisdictional fragmentation between various ministries, local communities, and development agencies, which were until now unable to reach a common vision and operational cooperation in this field, particularly failing to look at cycling as a distinctly interdisciplinary activity with multiplicative effects. The project's goal was to overcome the existing situation and develop a comprehensive design of a country-wide cycling network, which will be based on relevant criteria for its establishment. The proposed design of uVoDNiK the country-wide cycling network was in the final project stage included in the proposal of the Rules on Cyclina Connections in the Republic of Slovenia. editorial clanek article razprava discussion recenzija review PROJEKT PROJECT DELAVNICA WORKSHOP NATEČAJ COMPETITION PREDSTAVITEV PRESENTATION DIPLOMA MASTERTHESIS 104 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning No 5/2017 Kategorije predlaganega kolesarskega omrežja v RS - daljinsko kolesarsko omrežje (D): povezava nacionalnih in regionalnih središč; omogočajo povezavo na mednarodne kolesarske povezave; - glavno kolesarsko omrežje (G): omogočajo povezavo med središči regionalnega pomena; - regionalno kolesarsko omrežje (R): omogočajo povezavo medobčinski središč, pomembnejših središč lokalnega pomena, turističnih območij in območij izjemnih naravnih znamenitosti; - lokalno kolesarsko omrežje. 105