Danica Hrovatič USTANOVE Slovenija je v letu 1995 skupaj z zakonom o društvih dobila tudi zakon o ustanovah. To sta dve najpogostejši pravnoorganizacijski obliki v okviru delovanja nevladnih organizacij. Pred sprejetjem zakona o ustanovah je v slo- venskem prostoru veljal zakon o ustanovah še iz časa kraljevine Jugoslavije iz leta 1930 (Službeni list Dravske banovine št. 28 z dne 2. 10. 1930), ki ga je bilo mogoče uporabljati kot pravna pravila (Trstenjak 1996), vendar ustanov po letu 1945 do osamosvojitve Slovenije nismo imeli. Po letu 1992 do sprejetja novega zakona je bilo ustanov- ljenih 11 ustanov. V evidenci ustanov, ki jo po uradni dolžnosti vodi ministrstvo, pristojno za upravo, je danes vpisanih 141 ustanov (podatek na dan 9. decembra 2003), kar je v povprečju 17 ustanov letno. Zanimiv je podatek o novih dru- štvih v letu 2002: ustanovilo se jih je nad 1.000. Razlika med podatkoma o ustanovah in društvih kaže, da je v okolju organizirane civilne družbe ustanova zdaleč manj zanimiva pravnoorganiza- cijska oblika kakor društvo. Ali je tako zaradi po- sebnosti in zapletenosti delovanja ustanov ali iz drugih razlogov, si bo lahko bralec ali bralka obli- koval/a mnenje skoz predstavitev ustanov, njiho- vega pravnoorganizacijskega okvira in umeščeno- sti v okvir nevladnih organizacij. Ime ustanova se uporablja tudi kot tip pravne osebe in se od korporacije razlikuje po tem, da ne gre za člansko organizacijo ali organizacijo z družbeniki, čeravno gre za kapitalsko organiza- cijo. Kapital je personificirano premoženje in kot táko pravna oseba ustanove. Ustanova je nepridobitna glede na namen, de- javnost ustanove pa je lahko tudi pridobitna, ven- dar se presežek prihodkov nad odhodki usmeri v izvajanje namena in ne v razdelitev dobička med lastnike, kakor je značilno za gospodarske družbe. Ustanovitelji pri ustanovah niso lastniki, njihovo ustanovitveno premoženje (s soglasjem pristoj- nega organa k aktu o ustanovitvi) v celoti preide na ustanovo. Ustanovitelji tudi ne vplivajo na odlo- čitve prek organov in niso vključeni v upravljanje premoženja; to je naloga uprave. Volja ustano- viteljev pa je zapisana v aktu o ustanovitvi, ki jo mora uprava izvrševati. Zakon o ustanovah izrecno določa, da ureja ustanove zasebnega prava. Vendar Trstenjakova ( 1996) poudarja, da ustanove javnega prava izha- jajo iz istih temeljnih opredelitvenih elementov: premoženja, namena in organizacije. Razlike med njimi so v sistemu ustanovitve, nadzoru, upravlja- nju. Ustanove zasebnega prava pa niso nujno tudi zasebne ustanove; v našem sistemu sploh niso predvidene, v tujini pa so pogoste. Zasebne usta- nove so tako imenovane družinske ali podjetniške ustanove, njihov namen pa ni splošnokoristen ali dobrodelen, temveč so koristi ustanove name- njene ozkemu krogu oseb. V slovenskem prostoru imamo samo ustanove, ki zagotavljajo javni in- teres. Krog porabnikov ali destinatorjev sicer mora biti omejen, vendar ne na člane družine ali poimensko imenovan. V primerjalnem pravu je sprejeta ureditev, po kateri so zavodi ustanove javnega prava. V zaseb- nem pravu se zavodi pojavljajo kot ustanove. Pri- merjalno pravo zasebnih zavodov ne pozna. Ob- stajajo ustanove javnega prava, vendar izjemoma (Bohinc 1999). To področje bi naj pomagal urediti nov zakon o javnih zavodih, ki bi razdelil urejanje zasebnih in javnih zavodov ter bi usmeril zasebne zavode v oblike gospodarskih družb, ostali zavodi pa bi se organizirali kot javni zavodi. Vendar je prepletanje zasebnega prava, javnega interesa in interesa članov oz. zasebnega interesa zaslediti tudi pri ustanovah in društvih. 207 DANICA HROVATIČ POJEM USTANOVE Pravna teorija razlikuje med korporacijami, za katere je značilno, da se v njej združi več oseb, tako da nastane nova oseba, in ustanovami, kjer je osnova personificirano namensko premoženje. Ustanove nimajo članov ali družbenikov, ampak le upravo in morebitne druge organe upravljanja oz. poslovodstva in destinatole (uporabljajo se tudi izrazi »beneficiati«, »koristniki«, »porab- niki«). Za ustanovitev ustanove je potrebna volja ustanovitelja (Bohinc 2000). Ustanova je po definiciji na namen vezano premoženje. Definicija je primerljiva s pojmom ustanove v drugih državah s kontinentalnim prav- nim sistemom, kjer v teoriji govorijo o perso- nificiranem namenskem premoženju {iniversitas bonorum). Ustanova je pravna oseba zasebnega prava, ki jo ustanovitelj ustanovi tako, da nameni pre- moženje za splošno korist ali v dobrodelne na- mene in praviloma trajno. Ustanove javnega prava izhajajo iz istih temeljnih opredelitvenih elemen- tov (premoženje, namen, organizacije), razlike so v sistemu ustanovitve, nadzoru, upravljanju (Trste- njak, 1996), vendar tovrstne ustanove zakon o ustanovah pri nas ne ureja. NAMEN USTANOVE Namen ustanove (praviloma trajni) mora biti splo- šna korist ali dobrodelnost. Namen ustanove je splošna korist, če je ustanova ustanovljena za namene na področju znanosti, kulture, športa, vzgoje in izobraževanja, zdravstva, otroškega, invalidskega in socialnega varstva, varstva okolja, varstva naravnih vrednot in kulturne dediščine, za verske namene in podobno. Namen ustanove je dobrodelnost, če je ustanova ustanovljena z namenom pomagati pomoči potrebnim osebam. S pravnega vidika ta razmejitev med nameni ni tako pomembna, saj oboji spadajo med javne na- mene. Ustanova je namenjena skupnosti oziroma osebam, ki izpolnjujejo določene pogoje, kar pomeni, da ne morejo biti poimensko imenovane ali biti zgolj člani družine. Zakonodajalec je želel preprečiti ustanavljanje ustanov za zasebne namene oz. zasebnih ustanov, pri katerih so koristi namenjene ozkemu krogu oseb. Teorija v tej zvezi najpogosteje omenja dru- žinske in podjetniške ustanove. V tujih pravnih sistemih so ustanove z zasebnimi nameni pravilo- ma dopustne, so pa v davčnem pravu obravnavane manj ugodno kot ustanove z javnimi nameni. NAMEN IN DEIAVNOST Pojma namen In dejavnost sta medsebojno po- vezana, nista pa identična. Ustanova lahko izvaja svoj namen tako, da opravlja različne dejavnosti, in ne le tako, da upravlja z denarjem. Slednje je značilno za kapitalske ali denarne ustanove (šti- pendijske ustanove, ustanove za podeljevanje nagrad, za financiranje znanstvenih projektov). Druge dejavnosti ustanove so lahko na področju šolstva, zdravstva ali kulture - v teh primerih je premoženje ustanove lahko v nepremičninah. Tedaj po mnenju Trstenjakove (1996) govorimo o izvajalskih ustanovah ali zavodih. V našem pravnem sistemu tu prihaja do sovpadanja z za- vodi zasebnega prava, kar je eden od razlogov za kritiko zasebnih zavodov pri nas. USTANOVITEV USTANOVE Pravni vir za pravnoorganizacijsko obliko usta- nove je zakon o ustanovah iz leta 1995. Zakon ureja vse bistvene elemente, ki so pomembni za ustanovitev, delovanje in prenehanje delovanja ustanove. Za postopke ustanavljanja, delovanja in prene- hanja ustanove je pristojno ministrstvo, na kate- rega delovno področje sodi namen, za katerega se ustanova ustanavlja (v nadaljevanju: pristojno ministrstvo). Po Trstenjakovi (1996) je za usta- nove predpisan najstrožji sistem ustanovitve, ki obstajajo za ustanovitev pravnih oseb. To je koncesijski sistem, kar pomeni, da ustanovitev ni mogoča brez dovoljenja pristojnega ministrstva. Tak sistem je najstrožji med tremi načini nastanka (druga dva sta še normativni in svobodni), upo- rabljajo pa ga tudi nekatere druge države, npr. Nemčija. Avstrija je po letu 1993 prešla na norma- tivni sistem ustanovitve pravne osebe - z vpisom v register (Trstenjak 1997: 207-212). Kadar je ustanova ustanovljena za več name- nov, je pristojno ministrstvo, v katerega pristojnost spada pretežni namen ustanove, kadar pa ni mo- goče določiti pristojnega ministrstva, je pristojno ministrstvo za notranje zadeve. Ustanovo lahko ustanovi domača ali tuja 208 USTANOVE fizična ali pravna oseba. Ustanovitelj je lahko eden, lahko jih je več, lahko je zasebnopravna ali javnopravna oseba (Trstenjak 1995). Ustanova postane pravna oseba, ko pristojno ministrstvo izda soglasje k aktu o ustanovitvi. AKT O USTANOVITVI Akt o ustanovitvi kot pravni posel med živimi {inter vivos) se sestavi v obliki notarskega zapisa in vsebuje: ime in sedež oz. prebivališče ustano- vitelja, ime in sedež ustanove, navedbo ustano- vitvenega premoženja in njegove vrednosti, namen ustanove, način in postopek imenovanja članov uprave in - poimensko - člane prve uprave. Akt o ustanovitvi kot pravni posel za primer smrti (mortis causa) mora izpolnjevati pogoje ob- ličnosti po zakonu o dedovanju. V tem primeru akt o ustanovitvi pristojnemu organu vroči so- dišče, pred katerim teče zapuščinski postopek. Ustanovitveno premoženje so lahko denar, premičnine, nepremičnine in druga premoženjska upravičenja (denar, stvari, pravice), velikost pa je odvisna od namena delovanja ustanove. Za ne- denarna sredstva je treba predložiti uradno ceni- tev sodnega cenilca. Za ustanovitveno premoženje se v okviru splošne evidence ustanov vodi ločena evidenca. Pristojni organ izda soglasje k aktu o ustano- vitvi v 30 dneh od prejema, če akt o ustanovitvi izpolnjuje pogoje, določene z zakonom o usta- novah in drugimi zakoni, če je namen ustanove splošna korist ali dobrodelnost, če je zagotovljeno ustanovitveno premoženje in če ustanovitev ni v nasprotju z javnim redom. Soglasje mora pristojno ministrstvo predložiti ministrstvu, pristojnemu za upravo (MNZ), ki vpiše ustanovo v evidenco ustanov. Evidenca je javna, kakor so tudi javni akti ustanove, ki so podlaga za vpis v evidenco ustanov. UPORABA IMENA V skladu z zakonom mora imeti ustanova v imenu besedo »ustanova«, ker se s tem pojasni statusna oblika, podobno kakor d. o. o. ali d. d. pri go- spodarskih družbah, s tem da je pojem ustanova povezan še s splošno koristnostjo in dobrodel- nostjo. Imenu ustanove mora biti poleg besede ustanova dodana še označba namena, ustano- vitelja ali druga dodatna označba, ki omogoča razlikovanje od drugih, v evidenco že vpisanih ustanov (Trstenjak 1996). Zakon dovoljuje ustanovam tudi uporabo ime- na fundacija, s tem da mora imeti tudi v tem primeru besedo ustanova, da se ustrezno opredeli statusna oblika, saj lahko besedo fundacija upo- rabljajo tudi druge pravne osebe, ki so ustanov- ljene za splošno korist in dobrodelne namene in tega ne opravljajo kot pridobitno dejavnost. Na področju pridobitnosti je to kakor pojem »podje- tje« v primerjavi s vrstami gospodarskih družb. Podjetje praviloma označuje profitno dejavnost, vendar ni ime za posebno pravno osebo, tako kot tudi ne fundacija (Trstenjak 1998). Beseda fundacija izhaja iz latinske besede fun- dus, ki pomeni »celotna količina stvari, ki so nava- dno podlaga kakšni dejavnosti«. Razlaga pojasni vsebino besed fond, sklad, ki ni sestavljen samo iz denarnih sredstev, temveč tudi iz stvari (nepre- mičnin in premičnin). Premoženje pa je lahko tudi v pravicah (know how, licence, patenti ipd.). PRAVILA USTANOVE, STATUT Temeljni akt ustanove je statut, ki ga sprejme usta- novitelj ali uprava, če ustanovitelj tega ne stori v 30 dneh po izdaji soglasja k aktu o ustanovitvi. Ureja pa organizacijo ustanove, organe ustanove, pravila o imenovanju (novih) članov uprave, pra- vila o sprejemanju odločitev, določbe o upravlja- nju in zastopanju ustanove in način razpolaganja s prihodki. Statut je treba predložiti pristojnemu ministr- stvu, sicer je uprava lahko razrešena. Ustanova lahko ima tudi druge akte, s katerimi podrobneje ureja vprašanja, pomembna za delo ustanove. UPRAVLJANIE Ustanovo upravlja uprava, ki je njen edini obvezni organ. Sestavljajo jo najmanj trije člani. Imeno- vanje je že določeno z aktom o ustanovitvi, če pa ne (kakor je navadno v primeru pravnega posla za primer smrti), jo določi pristojno ministrstvo. Člani uprave ne morejo biti osebe, ki niso pol- noletne ali poslovno sposobne, osebe, zaposlene v ustanovi, in osebe, ki opravljajo nadzor nad ustanovo. 209 DANICA HROVATIČ Čeprav so predstavniki uprave lahko pravne in fizične osebe (Trstenjak 1997:86), morajo biti člani v upravo poimensko imenovani, navadno za določen čas, z aktom o ustanovitvi pa je lahko določeno tudi drugače. Uprava skrbi za izvajanje namena ustanove, zastopa ustanovo in opravlja druge naloge v skladu z zakonom, aktom o usta- novitvi in statutom oz. pravili. Uprava ima pred- sednika uprave, ki je izvoljen izmed članov in zastopa ustanovo v obsegu, določenem z aktom o ustanovitvi in statutom. Praviloma so v upravi predstavniki področja, na katerem bo ustanova izpolnjevala namen, za področje znanosti ugledni znanstveniki, predstav- niki ustanoviteljev, donatorjev, ugledni posame- zniki, lahko tudi predstavniki državnih organov. Zlasti v primeru, če je del ustanovitvenega aH poznejšega premoženja ustanove pridobljen iz državnega proračuna, je treba paziti, da se pred- stavnikom vlade oz. državnih organov ne da ve- čine v upravi oz. pri odločanju, saj sicer postane vprašljiva umestitev take ustanove kot instituta civilne družbe (Trstenjak 1995). Za upravo se lahko uporablja tudi drug izraz, npr. upravni odbor ali kuratorij, kot je razvidno iz razvoja slovenskih ustanov. Kuratorij se na pri- mer uporablja za upravo Knafljeve ustanove, naj- starejša slovenske še delujoče ustanove, v novej- ših ustanovah pa je pogostejši izraz upravni odbor. DRUGI ORGANI Če ima ustanova nadzorni svet, Trstenjakova pre- dlaga (1995), da ga sestavljajo najmanj en pred- stavnik ustanovitelja in najmanj en predstavnik donatorjev. Naloga nadzornega sveta je nadzirati zlasti gospodarjenje uprave s premoženjem in v primeru ugotovljenih nepravilnosti predlagati razrešitev uprave. Podrobnejše pristojnosti, se- stava, mandat in odločanje nadzornega sveta so določene v statutu. Ustanova ima lahko tudi druge organe, ki mo- rajo biti določeni v aktu o ustanovitvi ali statutu. Zakon posebej navaja, da se lahko organizira organ ustanoviteljev, a poudarja, da ne smejo prevzeti nalog uprave. Zakon določa še možnost posebnega organa - skrbnika. Za zaščito ustanoviteljevega premože- nja ga določi pristojni organ že v samem postopku ustanavljanja, če meni, da je treba zavarovati ustanoviteljevo premoženje. Skrbnik skrbi za premoženje, tudi v času delovanja in prenehanja ustanove. Imenovan je lahko za eno ali več ustanov in mora biti strokovnjak/inja za področje ustanov. PREMOŽENJE Ustanova ustvarja prihodke z ustanovitvenim pre- moženjem, gospodarjenjem, darili, drugimi naklo- nitvami (naklonjeno premoženje donatorjev, do- mačih ali tujih fizičnih ali pravnih oseb), prihodki od opravljanja dejavnosti in na druge načine. Prihodki ustanove se uporabljajo le za izva- janje namena ustanove in za poslovanje ustanove (plače zaposlenih, stroški in nagrade za člane uprave, administrativni stroški in podobno). Zmanjšanje ustanovitvenega premoženja je tudi posebej kontrolirano. To se lahko zgodi samo, če je tako predvideno v aktu o ustanovitvi ali če tako zaradi izjemnega položaja odloči uprava, ta odločitev pa je veljavna samo s soglasjem pristoj- nega organa. Tudi na področju razpolaganja z nepremič- ninami za ustanove veljajo omejitve. Z nepremi- čnino se lahko razpolaga samo, če da soglasje pristojni organ. NADZOR Ustanova mora voditi poslovne knjige ter izdelati letna poročila v skladu s predpisi, ki določajo vodenje poslovnih knjig in izdelavo računovodskih poročil za zavode. Poročilo o delu in finančnem poslovanju v pre- teklem koledarskem letu je uprava dolžna predlo- žiti pristojnemu ministrstvu. Poročilo o finančnem poslovanju mora revidirati pooblaščeni revizorj, če tako zahteva pristojni organ za ustanove. PRENEHANIE USTANOVE Ustanova lahko preneha, če premoženje ne zado- šča za nadaljnje izpolnjevanje namena ustanove, če namen ustanove postane nemogoč, če pristoj- no ministrstvo ugotovi, da ni pogojev za nadaljnji obstoj ustanove, in če je izpolnjen namen, zaradi katerega je bila ustanova ustanovljena. Prenehanje velja takrat, ko k odločitvi uprave o prenehanju da soglasje pristojno ministrstvo. 210 USTANOVE Postopek likvidacije oziroma stečaja izvede sodišče v skladu z zakonom o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji. Ostanek premoženja oziro- ma stečajne mase je v skladu z voljo in namenom ustanovitelja dodeljen drugi ustanovi, ki izvaja enak ali vsaj podoben namen. Prenehanje usta- nove se objavi v uradnem listu in ustanova se iz- briše iz evidence (v slovenskem prostoru je bil doslej samo en izbris iz evidence - prenehanje delovanja ustanove Fundacija za odprto družbo v letu 2001). PRIMERJAVA ZNAČILNOSTI MED PRAVNIMI SUBJEKTI Pravo ureja razmerja med ljudmi, ki so urejena s pravnimi normami, gre za pravna razmerja. V pravnih razmerjih pa ne nastopajo le ljudje kot posamezniki, temveč tudi združenja, organizacije. Zaradi tega se subjekti v pravu delijo na fizične in pravne osebe. Pod pojmom pravni subjekt razu- memo nosilca pravic in obveznosti v pravu, pri čemer je fizična oseba posamezen človek, pravna oseba pa je posebna družbena tvorba, ki ji pravni red priznava status pravnega subjekta (Bohinc 1999: 24). Zakon o gospodarskih družbah določa pravno- organizacijske oblike gospodarskim pravnim sub- jektom, pravnim in fizičnim osebam. Kapitalska družba je lahko oblikovana kot delniška družba, komanditna delniška družba, družba z omejeno odgovornostjo, osebne družbe pa so družba z neo- mejeno odgovornostjo, komanditna družba in tiha družba. Kot fizično osebo, ki opravlja gospodar- sko dejavnost, zakon navaja obliko »samostojni podjetnik«, ki na trgu samostojno opravlja prido- bitno dejavnost s svojo izključno dejavnostjo (kot »obrt«, vendar ta izraz pomeni način opravljanja dejavnosti, ne pa tudi pravnoorganizacijske obli- ke) (Bohinc 1999: 30). Pravne osebe v civilnem pravu niso tako celo- stno urejene z enim zakonom kakor gospodarske družbe. Pravimo jim nevladne organizacije, ki po mnenju Trstenjakove (1998) v Sloveniji pred osa- mosvojitvijo zaradi specifične ekonomske in druž- bene ureditve niso obstajale. Po mnenju drugih strokovnjakov pa lahko med nevladne organiza- cije ali vsaj njene zametke uvrstimo društva, ki so se organizirala in registrirala na podlagi zakona o društvih iz leta 1974 že v Jugoslaviji. Seveda pa je bila društvena dejavnost v slovenskem prostoru vseskozi aktivna, nekatera društva so bila ustanov- ljena že v 19. stoletju; med najstarejše gotovo sodi Čebelarska zveza Slovenije, ustanovljena leta 1873 (Levičar 1999: 608). Prav gotovo pa je primer organizirane civilne družbe »Splošno žensko društvo«, ustanovljeno v letu 1901, ki se je ukvarjalo s feminističnimi, narodnostnimi in drugimi pomembnimi vprašanji. Iz delovanja društva je razvidna splošno koristna in karitativna dejavnost, predvideva pa tudi usta- navljanje ustanov. Žensko društvo Maribor je ob smrti Marije Maister ustanovilo Fond Marije Mai- ster, katerega sredstva so bila namenjena revnim otrokom oziroma »nacionalnim potrebam ob me- ji, predvsem obmejni deci« (Budna Kodrič 2003: 482). Nevladne organizacije so formalno organizi- rana civilna družba. Glede na tipologijo pravnih oseb in načelo omejenega števila {numerus clau- sus), ki omogoča ustanovitev samo tistih pravnih oseb, ki jih pravni sistem pozna, lahko taksativno opredelimo vrste nevladnih organizacij v Slove- niji: društvo, ustanova, zavod, izjemoma gospo- darska družba. Če primerjamo značilnosti pravnih oseb ne- vladnih organizacij z gospodarskimi pravnimi sub- jekti, lahko izluščimo bistvene razlike v opredelitvi namena in lastništvu. Nevladne organizacije so praviloma pravne osebe, čeprav je dopustno, da se npr. društvo ne organizira kot pravna oseba, vendar taka nefor- malna organizacija v praksi težje uveljavlja svoje pravice, ne more odpreti računa ipd. Nevladne organizacije urejajo (vsaj) trije zakoni: zakon o društvih, zakon o ustanovah in zakon o zavodih (kadar gre za zasebni zavod). Naslednja tabela prikazuje razlike v značilnostih posameznih prav- noorganizacijskih oblik. Tabela 1 : Razlika med pravnimi subjekti gospodarskega in civilnega prava gospodarski pravni subjekti pravne osebe civilnega prava namen pridobivanje dobička splošna korist ali dobrodelnost lastništvo lastniki ni lastnikov 211 DANICA HROVATIČ V naslednji shemi so prikazane značilnosti predstavljenih pravnoorganizacijskih subjektov glede na delovno pravo (zaposlitve), fleksibilnost (spreminjanje vsebine delovanja oz. programa glede na potrebe) in stabilnost (trdnost, trajnost delovanja organizacije). Značilnosti pravnoorganizacijskih oblik: DRUŠTVO (združenja, klubi) - prostovoljstvo, večina članov je zaposlena drugje; fleksibilno in nestabilno delovanje ZAVOD - večja stopnja profesionalizacije (zapo- slitve); fleksibilno in stabilnejše delovanje USTANOVA (skladi, fundacije) - upravljanje pre- moženja vezano za namen; brez lastnikov; obliko- vanje skladov; nefleksibilno delovanje in finančna stabilnost UVELJAVLJANJE USTANOV V PRAKSI S sprejemom zakona smo pridobili ustrezno sta- tusno zakonodajo, treba bo prilagoditi še davčno, tako da bo interes za ustanavljanje ustanov in za dajanje premoženja ustanovam večji in davčno stimuliran (Trstenjak 2000). Davčna zakonodaja priznava gospodarskim družbam kot odhodek izplačila v višini 0,3% ust- varjenih prihodkov, kadar so izplačana osebam, ki so v skladu s posebnimi predpisi organizirane za opravljanje dejavnosti za humanitarne, kul- turne, znanstvene, vzgojno-izobraževalne, šport- ne, ekološke in religiozne namene (Bohinc 1999). Davčna stopnja ni ravno stimulativna za vzpo- stavljanje donacijskih odnosov, kar pa verjetno ni edini razlog, da se tovrstni odnosi razmeroma redko vzpostavijo. Bolj uveljavljeno je sponzor- stvo, ki temelji na dvostranskem obveznem prav- nem razmerju. Davčna zakonodaja bi lahko z bolj spodbudno davčno politiko (povišanje stopnje, ki se priznava za odhodek) omogočila neposredno povezovanje (doniranje) med gospodarskimi dru- žbami in nevladnimi organizacijami oz. ustano- vami, društvi in zavodi. Tu je na mestu očitek o močnem vplivu države oz. državnih organov na ustanovitev, delovanje in prenehanje ustanove. Razloge gre gotovo iskati v potrebi po zaščiti ustanovitvenega premoženja za udejanjanje volje ustanovitelja pri uresniče- vanje splošno koristnega ali dobrodelnega name- na ustanove in zagotavljanju trajnosti delovanja. Pri ustanavljanju zavoda je postopek enosta- ven; ustanovitelj zagotovi sredstva za delovanje, ki se ne vodijo v uradni evidenci. Kot zasebna iniciativa je fleksibilna oblika delovanja, vendar 212 USTANOVE pa je primerjalno pravo ne pozna in bo z novim zakonom o zavodih verjetno ukinjena. Preobli- kovan v ustanovo bo izgubil fleksibilnost delovanja (soglasja državnega organa za ustanovitev, spre- membe dokumentov, poročanje), kot gospodarska družba pa bo podvržen večjim stroškom (npr. ob- vezno članstvo v gospodarski zbornici, oteženo dokazovanje nepridobitnih namenov). V ustanovi je ustanoviteljeva vloga v primerjavi z državno majhna. Pristojni državni organ nad- zoruje delovanje ustanove in odloča, ustanovitelj sam pa delo ustanove lahko samo spremlja in predlaga. Po drugi strani pa je ustanovitelj lahko član uprave, kar je ravno tako problematično, ugo- tavlja Trstenjakova (1996:67), saj lahko pridobiva neupravičene koristi. PRIMERI SLOVENSKIH USTANOV Najstarejša še danes obstoječa slovenska ustanova je bila ustanovljena let 1676 na Dunaju kot Kna- fljeva ustanova (Lukas Knaffel'sche Universität- stiftung). Ustanovil jo je župnik Luka Knafelj in kot beneficiate določil »kranjske mladeniče, ki bodo lahko toliko bolj krepostno in marljivo štu- dirali«, kakor je zapisal v ustanovitveni izjavi. Še danes ima sedež v bližini Štefanove cerkve in omo- goča slovenskim študentom, znanstvenikom in kulturnikom bivanje na Dunaju (Trstenjak 2000). Ustanova je obstala ne glede na razvrednotenja denarja v različnih zgodovinskih obdobjih, saj je bila večina premoženja v nepremičnini (petnad- stropna stavba), verjetno pa tudi zato, ker je bil njen sedež v času Jugoslavije izven slovenskega prostora. Zaradi omejitve zasebne lastnine po drugi sve- tovni vojni v praksi ni bilo ustanov, številne ob- stoječe so bile nacionalizirane, razlaščene ali pa so drugače prenehale obstajati (Trstenjak 2000). Zanimiv razvoj nosi tudi Lamprechtov dom v Slovenskih Konjicah, ki je najstarejši dom za stare na Slovenskem in danes deluje kot javni socialno- varstveni zavod. Ustanovljen je bil leta 1870 kot ustanova na podlagi premoženja in želje Franca Lamprechta (Koropec 1998). Po letu 1991 so v slovenskem prostoru z libera- lizacijo gospodarskega sistema težnje posamez- nikov po ustanavljanju ustanov postale realne. Prva ustanova je bila ustanovljena leta 1992 na podlagi zakona o ustanovah iz leta 1930 - Usta- nova dr. Antona Trstenjaka (Trstenjak 2000). Na osnovi zakona o ustanovah iz leta 1930 je bila leta 1994 (leta 1996 je bilo delovanje uskla- jeno z novim zakonom o ustanovah) ustanovljena Slovenska znanstvena fundacija, ki je glede na svojo institucionalno razpetost med javni in zasebni sektor (soustanovitelji so pravne osebe tako iz javnega kakor zasebnega sektorja) spe- cifična in kompleksna organizacija civilnega prava (Kobal 1999). 213 DANICA HROVATIČ LITERATURA Rado Bohinc (1999), Pravo gospodarskih družb. Univerza v Ljubljani: Fakulteta za družbene vede. - (2000), Razmerje med univerzo in oblastjo. V: Edvard Kobal (ur.), Ustanove in kultura lastnine. Ljubljana: Ustanova Slovenska znanstvena fundacija (50-63). Nataša Budna Kodrič (2003), Podružnice Splošnega ženskega društva. V: Nataša Budna Kodrič, Aleksandra Serše (ur.). Splošno žensko društvo. Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije (436-487). Edvard Kobal (1999Л Slovenska znanstvena fundacija - naložba v slovensko bodočnost 1994-1999. Ljubljana: Ustanova Slovenska znanstvena fundacija. Jože koropec (1998), Ustanovitev zavoda Franca Lambrechta. V: Anton Leban (ur.), Lambrechtov dom Slovenske Konjice. Slovenske Konjice: Lamprechtov dom (26-53). Robert Levičar (1999), Vodnik po nevladnih organizacijah v Sloveniji. Ljubljana: ADI - Agencija za razvojne iniciative. Verica Trstenjak (1995), Ustanove ponovno v našem sistemu: Prikaz ureditve ustanov po novem slovenskem zakonu: Vzorec ustanovitvenega akta ustanove. Pravna praksa, 14,22-23: 1 -9. - (1996), Uvodna pojasnila k Zakonu o ustanovah. V: Predpisi o društvih in ustanovah. Ljubljana: Časopisni zavod Uradni list Republike Slovenije (53-79). - (1997), Ustanove v sodobnem pravnem sistemu. Ljubljana: Gospodarski vestnik. - (1998), Pravne podlage nevladnih organizacij v Sloveniji. Neprofitni management, 1,2-3. - (2000), Razvoj ustanov in primerjalnopravna ureditev. V: Edvard Kobal (ur.). Ustanove in kultura lastnine. Ljubljana: Ustanova Slovenska znanstvena fundacija (25-32). 214