VRTILJAK. V drznih linijah, lokih razvratnih pode se v krogih divje rastočih, v krogih vedno se menjajočih otrok . - . dekle . , . postopač . - . vojak . . . opojnost nebeška jim vriska na obrazih, brez besed ... le smeh, le kriki z globin vrtenje . . . vrtenje . . . vrtenje ... vsi eno. Love se v krogih divje rastočih, v krogih vedno se menjajočih, vsepozabljenje . . , vsepozabljenje . . . Zdaj si le človek, ki drvi . . . V divjem zanosu gore mu oči zletel bi v dalje v premem pogonu, godba na poti k nebosklonu boža ga, objemlje ... ni več zemlje, le naprej, le naprej ... ni več meja, le vrtenje, vsepozabljenje, vrtenje, vrtenje. — A uklenjeni v kroge se vedno pdvračajo nazaj in spet znova naprej mimo nas, o bedni: v krogih divje rastočih, v krogih vedno se menjajočih, le v krogih vas žene melodija čudesna. A mož skrivnostno smeje ročico glasbila vrti in premirnO motri neobičajnih ujetnikov ples. Kje si, kje si titan, ki bi se mu prezirno zakrohotal v obraz in planil v blaznem skoku iz kroga v prostranost! Miran Jarc. IZGNANCI. Valovi dima ovijajo žarnic kričeče soje, . .• vihar razbrzdanih popevk in krikov in kletev se staplja v godbo ogromno, ki trga ko zver nenasitna še ujedljivo, vonjivo laskanje vijolin in cimbal čarobnih sviračev-ciganov . .. in jaz — otoček, ki skoro preplavlja ga že razljučeno morje. Od vseh vetrov so se s tepli skupaj ti blodneži, obupanci, rovarji, sanjarji novih zakonov, kovarji neznanih usod, Glej: še gruntarja, debeljaka je omamila melodija skrivnostna, ki valuje od srca do srca: s trudnim glasom popeva, taktira z omahujočo roko — — (kaj mar so mu zdaj računi, kupčije, ko tudi njegovo smejoče srce niha v neznanih tokovih). Tam v zboru prostakov pri mizi v kotu razgraja klepar, v srce se ujeda mu misel, da njegov sin-mladenič zasluži več kot oče .. . Iz ¦omotice me je predramil neznanec z otroškimi očmi: »Saj me poznatei« » » Kako?«« »Proletarec sem!« in mi podal je roko. In že sva brata. Iz njegovih besed Amerika diha in vsa brezmejnost tujine, bojišč . .. še mu ni vgasnil plamen v očeh, še veruje mož-otrok, da se vtelesijo sanje presmele. Tam v kotu zaupno šepečejo prekupovavci — jekleni možje, a tudi nje že zastruplja divja pesem, ki obliva duše vseh teh zatočencev. Čuj: kak drsijo prek src razžarjenih, trudnih utripi vriskajočih vijolin, ki jim baijalci duš — bohemi izvabljajo strupe opojne . . , (v pretihih samotnih urah je neznan zamaknjenec poslušal nebeške zvoke in jih zapisal —), In z da j; so te melodije edina vez, ki druži nas vse izgubljence , . . vsi bratje zdaj, v kres 132