113ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127)ZGODOVINSKI ^ASOPI • 57 • 2003 • 1–2 ( 27) • 113–134 Dragan Poto~nik Prispevek h kulturni zgodovini Maribora med obema vojnama – (likovna umetnost) Likovna umetnost je bila v zgodovini Maribora prisotna ‘e od nastanka naselbine. Tako je Maribor ‘e v prvi polovici 12. stoletja dobil romansko ‘upnijsko cerkev, poznej{o gotsko triladijsko stavbo. Gotika pa je predstavljala hkrati prvi vi{ek mariborske umetnosti. Nasled- nji vi{ek predstavlja doba baroka. [e posebej od 17. stoletja dalje so znana imena doma~ih ustvarjalcev in pri{lekov. Od umetnostnih panog pa je bilo najmo~nej{e kiparstvo. V 19. sto- letju so delovale podobarske rezbarske delavnice. Posvetno umetnost v obdobju od bider- majerja do impresionizma pa ozna~ujejo v glavnem portreti slikarjev iz drugih krajev in redkih mariborskih umetnikov. O organiziranem likovnem ‘ivljenju v Mariboru pred prvo svetovno vojno ne moremo govorit. Tako Maribor pred prvo svetovno vojno ni poznal ne likovnih razstav, ne umetni{kih zdru‘enj, ne nem{kih in ne slovenskih. Razlogov za to je ve~. Eden izmed je gotovo narava upodabljajo~e umetnosti, ki se v narodnostnem boju ni zdela pomembna ne nem{ki in ne slovenski strani. Nekaj je k temu prispeval tudi polo‘aj Maribo- ra, ki se je razvijal v senci de‘elnega sredi{~a Gradca. Pogled na Fran~i{kansko cerkev pred letom 1914. (Pokrajinski arhiv Maribor, fond Fototeka). 114 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA Maribor v Kraljevini Srbov Hrvatov in Slovencev Maribor je po sen‘ermenski mirovni pogodbi z Avstrijo (10. september 1919) s svojim zaledjem pripadel Kraljevini Srbov Hrvatov in Slovencev. V novi dr‘avi je izgubil svoj prej{nji gospodarsko-prometni polo‘aj. Spremenila se je narodnostna struktura prebivalstva. Upo{teval se je kriterij maternega jezika, tako da je bilo v mestu 73% Slovencev in le 22% Nemcev. Za primerjavo je zadnje avstrijsko {tetje, ki je bilo leta 1910, ugotovilo, da ‘ivi v Mariboru 81% Nemcev in le 13% Slovencev. Ob tem je treba vedeti, da avstrijska ljudska {tetja niso prika- zala realnega stanja narodnostne sestave mariborskega prebivalstva, saj so iz politi~nih razlo- gov namesto kriterija narodnosti uporabljali kriterij ob~evalnega jezika (Umgangssprache). Kriterij ob~evalnega jezika je namre~ omogo~al politi~ni in gospodarski pritisk na prizadete osebe, zlasti na doseljence v mesto. Ti so zaradi pritiskov kot svoj lastni jezik navedli jezik ve~ine v okolju, torej nem{~ino. Spremenila se je tudi dru‘bena struktura mestnega prebi- valstva, saj se je predvsem nem{ko uradni{tvo izselilo. V mesto so pri{li novi priseljenci, najve~ s Primorske, deloma s Koro{ke in iz Kranjske pa tudi iz drugih pokrajin nove dr‘ave. ^e upo{tevamo predvojne razmere, je razumljivo, da je slovenizacija mesta po letu 1918 potekala postopno. Slovenska ob~inska uprava je izdala ve~ zakonskih predpisov, s katerimi so bile odpravljene ponem~evalne organizacije. Izlo~ila je klju~ne nem{ke institucije, kot sta bili Südmark in Schulverein. Kljub temu so mesto {e vedno pretresala slovensko-nem{ka nasprotja. Nemci se z zlomom monarhije niso sprijaznili in niso sprejeli zgodovinsko dejstvo nastanka jugoslovanske dr‘ave. Spremembe po letu 1918 z nacionalno osvoboditvijo pa pomenijo odlo~ilen mejnik tudi v razvoju mariborske likovne dejavnosti. Ta se je odslej odvijala organizirano, gonilna sila pri tem pa so bile nove, izrazito slovenske umetni{ke osebnosti. 1 1 France Stelè, Slovenska likovna umetnost po vojni, Spominski zbornik Slovenije, Ljubljana 1939, str. 283– 290. Stara trta, uli~ni detajl na Lentu pred letom 1941. (Pokrajinski arhiv Maribor, fond Fototeka). 115ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) Pri za~etkih kulturne vloge upodabljajo~e umetnosti je bilo pomembnih ve~ dejavnikov. Maribor je v novi dr‘avi hitro in spretno postal drugo kulturno sredi{~e Slovencev. V mestu so za~eli snovati slovenske kulturne ustanove ‘e leta 1919. Tako je poleti tega leta pri~ela z delom osrednja kulturna in umetni{ka institucija – Narodno gledali{~e. Mestna ob~ina, ki se je zavedala pomena gledali{~a, je najve~ pripomogla k temu, da je iz skromnega temelja, ki ga je postavilo Dramati~no dru{tvo pred letom 1918, nastalo pravo narodno gledali{~e. Iz skromne osnove se je formiralo tudi knji‘ni~arstvo, ki je doseglo zavidljivo raven s [tudijsko knji‘nico, Prosvetno knji‘nico, knji‘nico Delavske zbornice in Ljudsko knji‘nico. V ob- dobju med svetovnima vojnama sta se oblikovali tudi osrednji kulturno znanstveni ustanovi v mestu, to sta Mestni muzej in Banovinski arhiv. Zelo velik vpliv na kulturo v mestu je imelo tudi glasbeno ‘ivljenje. [e posebno Glasbena matica je s svojim vsestranskim delovanjem opravila pomembno poslanstvo za razvoj slo- venske glasbe v mestu. Kot amaterji so pripravili ve~ uspe{nih koncertov, ki bi jih bilo te‘ko pripraviti v bistveno bolj{ih pogojih. V mestu so delovali tudi {tevilni literarni umetniki, ki so se s svojimi deli zapisali tudi v {ir{i slovenski prostor. [e posebej velik vpliv je imelo literarno delovanje na mladino, ki je izdajala {tevilne dija{ke liste. Pomembno vlogo pri za~etkih kulturne vloge upodabljajo~e umetnosti po prevratu v Mariboru je imel general Rudolf Maister, ki se je zavedal, da zmage slovenstva v mestu ni mo~ utrditi samo z oro‘jem, marve~ je treba pot do zmage tlakovati tudi s kulturo. Pa tudi sicer mu je bilo likovno izra‘anje blizu. Iz skiciranja voja{kih polo‘ajev v dunajski kadetnici je zraslo krajinarstvo, ki ga je predstavil javnosti. Krajin v olju je upodobil ve~. Mestni muzej Ljubljana ima v svoji likovni zbirki Maistrovo sliko Bleda v olju na platnu. Rudolf Maister je bil tudi dober prijatelj Riharda Jakopi~a in Matije Jame. Maribor, Slom{kov trg (Cerkveni trg) okrog leta 1930. (Pokrajinski arhiv Maribor, fond Fototeka). 116 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA 2 I. umetni{ka razstava (opozorilo slikarjem in kiparjem Slovenske [tajerske), Stra‘a 12 (1920) 110, 4. X. 3 Iz nagovora generala Rudolfa Maistra ob slavnostni otvoritvi I. umetni{ke razstave v Mariboru, Tabor 1 (1920) 91, 15. XII., str. 1. 4 Prav nejasnost idejnih konceptov, na katerih naj bi deloval umetni{ki klub Ivan Grohar, ka‘e, kako hitro se je inicialna ideja iz~rpala, po dveh ali treh letih pa celo postala mote~a. Na to ka‘ejo tudi spori med mariborskimi ustvarjalci. (Andrej Uj~i~, Polo‘aj upodabljajo~e umetnosti med obema vojnama v Mariboru, Katalog Umetnostne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 5). Pomembno vlogo pa so pri organiziranju kulturnega ‘ivljenja v Mariboru imeli tudi Pri- morci, ki so v mnogo~em pripomogli, da je mesto preraslo okvirje provincialnega kulturnega mesteca izpred leta 1914. Tako je v zvezi z organiziranjem likovnega ‘ivljenja v mestu pose- bej pomemben prof. Viktor Coti~, ki je bil rojen leta 1885 v Trstu in je {tudiral slikarstvo na Dunajski akademiji. Kot profesor risanja je slu‘boval od leta 1918 do 1933 na mariborski realki. Poleg njega pa {e nekaj Primorcev: Franjo Stiplov{ek, Avgusta [antel in Anton Gvajc. Na pobudo Viktorja Coti~a in generala Maistra je bila v kazinskih prostorih 8. decembra 1920 odprta prva razstava likovne umetnosti v Mariboru. Katoli{ka Stra‘a je v povabilu na prvo umetni{ko razstavo vabila ‘e v za~etku oktobra, ko je poro~evalec zapisal: »Ker je to prva slovenska razstava na [tajerskem se opozarjajo vsi slikarji in kiparji, zlasti iz slovenske [tajerske, da bi se polno{tevilno udele‘ili. Isto~asno z razstavo se bo ustanovil v Mariboru »umetni{ki klub«, ~igar naloga bo prirejati nadaljnje razstave in skrbeti za druge prireditve umetni{kega zna~aja«.2 V veliki kazinski dvorani je navzo~e goste, prisotni so bili zastopniki dr‘avnih avtonomnih in voja{kih oblasti, raznih politi~nih, kulturnih in strokovnih dru{tvenih organizacij, skupaj nad sto, pozdravil predsednik pripravljalnega odbora Rudolf Maister, ki je med drugim dejal: »Potem pa je pri{el preobrat in z njim v te kraje nova doba – vsa svetla in gorka. Du{e na{ih kulturnih delavcev so zavriskale, v Pohorju je zajekal hrast, je za{umela bukev, zvonko so zapele Slovenske gorice, tiste lepe slovenske gorice, v katerih ~epi za vsakim grmom pesmica in steza ro~ici proti samcatemu potniku in ga vabi, da jo dvigne iz zati{ja. In kar samo iz sebe je vzkipelo to ‘ivljenje, kakor vrelec in niti nih~e ni vpra{al zakaj in od kod. Saj je ves ta na{ zeleni [tajer tako hrepene~e in tako komaj ~akal tega du{evnega preobrata in poleta, kakor nestrpno ~aka spomladi bujno cvetno popje, da sme bu{niti iz svoje zaklopljene posteljce in vzkipeti proti zlatim ‘ivim soln~nim ‘arkom. Tako se nam je raz{opirila du{a, da je kar sijalo iz nje… Da, kulturni zgodovinar bo moral o Mariboru zabilje‘iti, da se v kultur- nem oziru v prvih dveh letih po preobratu ni nikjer toliko zgodilo, kakor tukaj, kar je tem ve~jega pomena in vrednosti, ker se je moralo vse na novo in skoro iz ni~ graditi. O upodab- ljajo~i umetnosti pa do danes v Mariboru in na{em [tajerju sploh ni bilo mnogo videti in ~uti, kakor da je ne bi bilo treba, in ne bi imel nih~e smisla za njo. Umetni{ke razstave sploh {e ni bilo v Mariboru. Lansko leto ‘e mi je agilni na{ slikar Coti~ namignil, da moramo prirediti razstavo umetnin. Te ideje se je trdno oklepal. ^im dalj je bival tu, tem bolj je bil uverjen, da morajo v teh lepih krajih, kjer vsak koti~ek v vsakem letnem ~asu ponuja ~loveku ~opi~ in paleto, ‘iveti ljudje, ki imajo odprte o~i in vsprejemljivo du{o za naravno to na{o lepoto. To je na{ za~etek, skromna kal, ki pa je pognala iz zdravega ‘ivega jedra. Naj tudi ta Coti~eva razstava dose‘e svoj vzvi{eni cilj in naj iz Prekmurja, iz [tajerja pa tja do Karavank pritegne vse na{e obmejne upodabljajo~e umetnike k II. umetni{ki razstavi v na{em kulturnem Mari- boru, ki bo v doglednem ~asu izpremenil svoj grb tako, da bo njegov golob~ek k tlom obr- njeno glavico dvignil in se vzpel kot kulturni na{ feniks k ‘are~emu jugoslovanskemu soln- cu«.3 Analiza otvoritvenega govora nam poka‘e, da je Rudolfa Maistra zanimala predvsem narodno buditeljska prvina tega manifestativnega dejanja. Narodnostno obrambni moment je bil sicer prisoten v celotnem dvajsetletnem obdobju do druge svetovne vojne, ni pa bil osred- nje gonilo in cilj likovnega delovanja v Mariboru.4 Otvoritvene besede generala Maistra so 117ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) bile tudi polne vznesenosti in sprevrgle so se v pretirano, nekriti~no hvalo, ki so jo povzeli tudi drugi strokovno nepodkovani pisci. Bolj zmeren je ostajal Makso [nuderl, ki je sicer pripisal razstavi velik pomen, z o~itkom, da so organizatorji pozabili na njen globlji umetni{ki pomen. Zapisal je tudi, da je razstava sestavljena iz zbirke slik v Mariboru in okolici ‘ive~ih umetnikov, da pa marsikatero delo ne bi smelo biti razstavljeno. Med drugim je {e zapisal: »Zdi se mi, da pomeni ta razstava tretjo zmago nad useljenim nem{tvom v Mariboru: Mai- strova zasedba, Nu~i~evo gledali{~e, Coti~eva razstava! Bali smo se, da ta prva na{a umetni{ka razstava v na{em Mariboru ne bo na{la onega pravega razumevanja, kakr{nega smo si ‘eleli, toda hvalabogu, varali smo se! Kljub skrajno slabemu in neugodnemu vremenu jo obi{~e dan za dnem ~ez sto oseb. Istotako je s prodajo. Od razstavljenih umetnin jih je ‘e danes prodanih prav lepo {tevilo in kdor si {e misli nabaviti to ali ono razstavljeno sliko, se mora po‘uriti, da ne bo pri{el prepozno, ko bo ‘e vse bolj{e oddano«.5 Prva razstava likovne umetnosti v Ma- riboru, ki je obsegala 184 umetnin 28 umetnikov je, kot lahko razberemo iz [nuderlovega zapisa umetni{ko in gmotno vendarle presegla pri~akovanja. Veliko razstavljenih umetnin so tudi prodali. Vse to je dokazovalo, da se Maribor ‘eli vklju~iti v intenziv-nej{e likovno ‘ivljenje. Ob prvi umetni{ki razstavi se strokovna kritika ni oglasila, tudi glavni organizator razstave Viktor Coti~ je v kulturnem vestniku Zrnje med drugim zapisal: »In kak{na so ta dela?« To prepustim tebi moj narod, da ti sodi{, da ti ceni{, a {e eno, podpiraj ideal, ki je tako svet in ~ist«.6 V enem od poznej{ih zapisov je [nuderl o kritiki zapisal: »Kak{no spri~evalo je dobila ta razstava, tega za enkrat {e ne smemo vpra{evati. Kdo bo zahteval takoj elegance od otroka, ki je pravkar shodil? Za Maribor je bila dobra, kjer je vsaka kaplja v kulturni su{i dobrodo{la in ker je bila prvi korak otroka, ~etudi {e morda ne dr‘i«.7 Kljub odsotnosti strokovne kritike pa lahko ugotovimo, da so bile mo~i nastopajo~ih neize-na~ene in umetnostno nazorsko pre- cej konservativne. Dogodek je vzpodbudil ustanovitev Umetni{kega kluba Grohar, ki je zdru‘eval slovenske likovne umetnike v mestu. Prvi predsednik Umetni{kega kluba je bil Viktor Coti~, podpred- sednik je bil Ivan Karlovi~ Janovsky, tajnik Franjo Stiplov{ek, blagajnik Franc Kranjc, odbor- nica Avgusta [antel, ~astni ~lan pa je bil Rudolf Maister. Vanj so se vklju~ili slikarji in ki- parji, ki so {tudij kon~ali na umetnostnih akademijah v Pragi in Zagrebu. Klub je organiziral slikarske te~aje in skrbel za vsakoletne slikarske in kiparske razstave. @e kmalu pa so se lotili ustanovitve strokovne knji‘nice in sicer tudi tako, da so posamezniki darovali klubu knjige umetni{ke vsebine. O ustanovitvi kluba je poro~evalec v Taboru zapisal: »Ivan Grohar je ‘ivel v dolini {entflorjanski la~en in ‘ejen, reven in zapu{~en. In vendar so se zbrali raztrese- ni umetniki in se spomnili njega, ki naj bi zdru‘il umetnike na na{i severni meji v strokovno zvezo. Pomemben je ta dan v kulturnem ‘ivljenju tega dela na{e domovine, kjer je bilo za- sejane toliko ljulike med ‘ito.«8 Po dolgih letih so se torej zbrali likovni umetniki in se spom- nili Ivana Groharja ter umetni{ki klub poimenovali po njem. Septembra 1921 sta se na novi razstavi v gornjih prostorih mariborskega gledali{~a pred- stavila mlada ~lana Groharja Nande Vidmar in Franjo Stiplov{ek, zastopnika modernej{e smeri. Stiplov{ka je kritika ocenila kot mirnej{ega, njegova dela pa bolj izgotovljena. Nagla- sila je njegov smisel za barve ter masivnost in pastoznost, s katerima je stopnjeval plastiko 5 Makso [nuderl, Nekaj misli ob otvoritvi I. umetni{ke razstave v Mariboru, Tabor 1 (1920) 90, 14. XII. 6 Ocena razstave, Zrnje 12, 15. I. 1921. 7 Tabor 2 (1921), 1. VII. 8 Umetni{ki klub »Grohar«, Tabor 1 (1920) 93, 17. XII., str. 1. 118 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA 9 Breda Ilich-Klan~nik, Likovno ‘ivljenje med obema vojnama v Mariboru – prvo desetletje, Katalog Umetno- stne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 10. 10 Radivoj Rehar, Umetni{ki paviljon v Mariboru, Tabor 3 (1922) 216, 24. IX., str. 2. 11 Breda Ilich-Klan~nik, Likovno ‘ivljenje med obema vojnama v Mariboru – prvo desetletje, Katalog Umetno- stne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 11–12. 12 Andrej Uj~i~, Polo‘aj upodabljajo~e umetnosti med obema vojnama v Mariboru, Likovno ‘ivljenje med obema vojnama v Mariboru – prvo desetletje, Katalog Umetnostne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 6. predmeta. O~itno so predstavljala Stiplov{kova dela s te razstave {e kratkotrajni dolg impre- sionizmu. Nandetu Vidmarju pa je kritika napovedovala prihodnost na grafi~nem podro~ju. 9 Na naslednji skupni predstavitvi ob Pokrajinski obrtni razstavi v telovadnici dekli{ke me{~anske {ole leta 1922 je razstava ‘e pokazala, da se je v Groharju izvr{ila selekcija, ki je pokazala, da je Maribor v likovni umetnosti napredoval.10 Hkrati pa je razstava nakazala vse ve~ji razkorak med starej{imi in mlaj{imi ~lani. Istega leta se je 12 Groharjevih ~lanov udele‘ilo velike jugoslovanske razstave ob kraljevi poroki v Beogradu. Razstavljali so: Viktor Coti~, Ivan Janovsky, Ivan Kos, Vilko Apih, Egon Baumgartner, Ivan Hollega, Pipo Peteln, Franjo Stiplov{ek, Ante Trstenjak, Avgusta [antel, Henrika [antel in Josip Tscharre. Od 4. do 16. novembra je v dvorani mo{kega u~itelji{~a potekala IV. umetni{ka razstava kluba Grohar – kolektivna razstava Antona Gvajca. Breda Ilich-Klan~nik je o Gvaj~evi raz- stavi zapisala: »^eprav se Gvaj~eva prisotnost v mariborskem likovnem ‘ivljenju razteza {e v trideseta leta, je ostajal njegov opus v formalnem in vsebinskem smislu do konca nespre- menjen ter se ni niti za las odmaknil od pustih, okorelih in realisti~nih {ablon in dunajskega akademizma… Gvaj~eva, v akademski realizem zaprta ustvarjalnost, seveda ni imela na mlaj{e generacije nikakr{nega vpliva, pri publiki pa je vse do konca u‘ivala nezmanj{ano ob~udo- vanje«.11 No to ob~udovanje se ka‘e tudi v prodaji njegovih slik in seveda v umetni{kem okusu takratnega Maribora. Tako je najve~ji uspeh v prodaji umetnin dosegel prav Anton Gvajc, ki je menda na eni sami razstavi prodal kar tri ~etrtine svojih slik.12 Gledali{~e – kazino, kjer je bila prva likovna razstava v Mariboru. (Pokrajinski arhiv Maribor, fond Fototeka). 119ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) 13 Japonska no~, Tabor 4 (1923) 12, 17. I., str. 3. 14 Stra‘a 14 (1922) 141, 11. XII., str. 3. 15 PAM, MOM, {t. {katle 288, {t. spisa 16260. Dopis mestnemu magistratu 13. VI. 1928. Ob koncu leta je bil Groharjev gost Nemec Johannes Hepperger. Makso [nuderl je v Jutru, 28. decembra 1922 ob tem gostovanju zapisal: »Najmanj pa je v redu dejstvo, da objavlja Grohar poleg slovenskih za gosta nem{ke, in to celo goti~ne lepake! Bojim se, da bo klub s takim delom zapravil velik del simpatij.« @al so bili taki »spodrsljaji« del mariborskega vsakdana {e dolga leta po prevratu. O~itno pa je postajalo, da se likovna umetnost v Mariboru ne bo mogla razmahniti, dokler mesto ne dobi umetnostne galerije. Gostovanje po raznih dvoranah in telovadnicah je umet- nosti jemalo velik del njene prave vrednosti. Zato je Umetni{ki klub Grohar hotel ustanoviti umetni{ki paviljon in galerijo ter umetni{ko {olo. Ob~ina je ‘e leta 1923 reagirala na aktiv- nost Umetni{kega kluba Grohar, saj mu je brezpla~no odstopila zemlji{~e na Zrinjskega trgu (danes Trg Borisa Kidri~a) za gradnjo umetnostnega paviljona. Klub je v tem letu pripravil japonsko no~, dobi~ek te prireditve pa je namenil bodo~i graditvi umetni{kega paviljona. Poro~evalec je v Taboru ob tem dogodku zapisal: »Plakati, delo znanega mariborskega umet- nika Viktorja Coti~a viso po plakatnih stenah. Oznanjajo veliko umetni{ko predpustno prire- ditev mariborskih umetnikov – zdru‘enih v klubu Grohar, ki se bo vr{ila 20. januarja 1923 v Götzovi dvorani. Ves Maribor se z mrzli~nim razpolo‘enjem pripravlja za to veliko priredi- tev, ki bode preka{ala vse, kar se je podobnega ‘e vr{ilo pri nas. Spominjamo se pri tem na poezijo parkov v luninem svitu, na ~udovite no~ne metulje in {e ~udovitej{e ptice, na kresni- ce, lampijone, na zmaje grotesknih oblik in predvsem na tihe ne‘ne ge‘e (geishe). Vse to in {e mnogo ve~ bodemo videli na japonski no~i v Mariboru. Glavno, kar moramo omeniti pa je, da je ves ~isti dobi~ek namenjen projektirani zgradbi umetni{kega paviljona v Maribo- ru.«13 Katoli{ka Stra‘a je ob tem takoj reagirala. Poro~evalec je zapisal: »Je to umetnost? Kakor sli{imo pripravljajo gospodje umetni{kega kluba Grohar posebno plesno prireditev imenovano Japonska no~. Ne vemo, ~e je v skladu s cilji in stremljenji slovenskega umetni{kega kluba, da potro{i denar in energijo za eno samo pretirano plesno zabavo, ljudem pa natvezuje, da ho~e povzdigniti umetni{ki dom«.14 Kakorkoli japonska no~ je bila dobro obiskana. Do- bro obiskana pa je bila tudi naslednja prireditev Groharjevcev Bohemski ve~er. Kljub temu, da so se likovni umetniki zdru‘eni v Umetni{kem klubu Grohar zavedali, da bodo lahko {irili zanimanje za umetnost le, ~e bodo imeli stalen primeren prostor, ki bi ga preuredili v razsta- vi{~e, so vse bolj o~itna notranja nesoglasja v klubu onemogo~ala ureditev stalnega umet- ni{kega paviljona. Svoje pa je prispevalo tudi pomanjkanje sredstev. V drugi polovici dvajse- tih let so ‘eleli pridobiti v razstavne namene kavarno v parku. Kljub posredovanju Rudolfa Maistra jim ni uspelo.15 Tako so se morali ljubitelji likovne umetnosti v Mariboru za svoje prostore boriti {e ve~ kot trideset let. Zaradi te‘av s prostori so ljubitelji likovne umetnosti pomagali umetnikom tudi tako, da so po vzoru dunajskih, zagreb{kih in drugih salonov za stalne umetni{ke razstave odprli v Mariboru tudi ve~ lokalov, ki so jih namenili stalnim raz- stavam; tako tudi v [olski ulici (Ulica 10. oktobra), kjer je tvrdka Ernest Zelenka poleg svoje trgovine uredila ob{iren razstavni prostor. Razstavni prostor je uredil tudi knjigovez Vahtar v Gosposki ulici. Leta 1923 so bile Groharjeve gostje zagreb{ke umetnice z izdelki umetne obrti. V maju istega leta pa so v veliki kazinski dvorani razstavljali {e ljubljanski umetniki, ki so delovali zdru‘eni v klubu Vesna. To je bila hkrati tudi prva razstava ljubljanskih umetnikov v Maribo- ru. Ta in naslednje razstave ka‘ejo na to, da so mariborski in ljubljanski likovniki med seboj redno sodelovali. Tako je Maribor mogel spoznavati likovna dela umetnikov, ki so se povzpe- 120 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA 16 Breda Ilich-Klan~nik, Likovno ‘ivljenje med obema vojnama v Mariboru – prvo desetletje, Katalog Umetno- stne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 12. 17 Otvoritev razstave »Kluba mladih« v Mariboru, Jutro 5 (1924) 93, 17. IV., str. 3. li v vrh slovenske likovne ustvarjalnosti. Ob tem se velja spomniti, da je bilo sodelovanje na drugih podro~jih kulturnega delovanja med mestoma precej slab{e, tako npr. na podro~ju gledali{kega sodelovanja. Po ‘e tradicionalni obrtni razstavi, kjer so se ~lani predstavili s svojimi slikarskimi in kiparskimi deli, je bila konec leta 1923 {e kolektivna razstava akademskega slikarja Ante Trstenjaka, ki se je Maribor~anom predstavil {e ve~krat. Ljutomerski rojak, ki je {tudiral v Pragi in v Parizu, je najpogosteje razstavljal pokrajinske motive v olju, akvarelu in pastelu iz Slovenskih goric, Prekmurja in Prlekije. Trstenjak je s to samostojno razstavo spro‘il tudi prva ostra generacijska nasprotja med Groharjevimi ~lani, hkrati pa je napovedal {e odlo~nej{i prodor mlaj{e generacije.16 Aprila naslednjega leta je bila v kazinski dvorani umetni{ka razstava Kluba mladih iz Ljubljane. Razstava je obsegala ve~ kot sto del. Med drugim so razstavljali: Tone Kralj, France Kralj, Bo‘idar Jakac, Fran Zupan, Ivan Napotnik, Tine Kos.17 Da bi mariborska pub- lika la‘je dojela bistvo ekspresionisti~nega izraza, sta Stiplov{ek in [nuderl v okviru Ljudske univerze pripravila predavanji; Stiplov{ek je govoril O ve~nem iskanju forme v umetnosti, Ante Trstenjak – Portret ‘ene, olje na platnu (1928). (Likovno ‘ivljenje med vojnama v Mariboru, Umetnostna galerija Maribor). 121ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) [nuderl pa O nujnosti ekspresionisti~nega izra‘anja. Kljub prizadevanjem predavateljev in naklonjenosti kritike pa Ljubljan~ani s svojo VII. razstavo Kluba mladih niso imeli uspeha. Spori med starej{imi (Coti~, Gvajc) in mlaj{imi umetniki (Trstenjak, Pirnat, Kos), nejas- nost idejnih konceptov, na katerih naj bi deloval Grohar, je v letu 1924 povzro~il, da so mladi mariborski umetniki pra{ki diplomant Ivan Kos, Franjo Stiplov{ek in zagreb{ki {tudent Nikolaj Pirnat ustanovili mariborski Klub mladih. Dr. Sergej Vri{er je o ustanovitvi novega umetni{kega kluba zapisal: »Tako so si s~asoma stali nasproti slikarji, ki so {e prisegali na akademski realizem in zapozneli impresionizem, na drugi strani pa mladi umetniki, ki so se oblikovali ob vzorih ekspresionizma, nove stvarnosti in sodobnih koloristi~nih prizadevanj. Razlike v umetnostnih pogledih so nujno vodile k nesoglasjem«.18 V Kazinski dvorani so se od 28. septembra do 19. oktobra mladi umetniki s svojimi deli tudi predstavili. Bo‘idar Borko je ob razstavi zapisal: »Zdru‘ili so se trije umetniki, mladi, borbeni, v dno du{e preverjeni, da je umetni{ko delo ve~ kot gmotna vrednota, da je to kos du{e, ki ka‘e odtise individualnega iskanja lepote in resnice ter odtise ~asa in naroda«.19 Nastop te trojice je dal dokon~no vedeti, da so Groharju, klubu rokodelcev in obrtnikov, kot ga imenuje [nuderl, {teti dnevi. V stremljenju, da pomaga pri likvidaciji notranjih sporov, je Viktor Coti~ kot predsednik kluba odstopil. Novi predsednik je postal zastopnik starej{e struje impresionistov Anton Gvajc. Ob koncu leta je Grohar pripravil {e zimsko razstavo grafik in akvarelov. O tej razstavi je poro~evalec v Jutru 21. decembra zapisal: »Klub Grohar posku{a zadovoljiti stare in mlade. Poleta in razvoja novih smeri ne ovira, respektirati pa ho~e umetnostne nazore starej{e gene- racije. To hotenje po zbli‘anju se nenavadno jasno izra‘a na tej razstavi. Najizrazitej{i za- stopnik starej{ih umetnikov je Gvajc. Tudi sestri Henrika in Avgusta [antel se gibljeta v isti liniji, kakor Gvajc. Tscharre ni izazita osebnost. Kipar Soj~ ni revolucionar, toda njegova dela so prikupna. Baumgartnerjevi akvareli so barvne impresije, Peteln je najizrazitej{i pred- stavnik mladih. Najve~ grafik je razstavil @agar«. Po tej decembrski razstavi je delo Umetni{kega kluba Grohar zamrlo. Tako v letu 1926 o Groharju ni ve~ nobenih poro~il. V Mariboru ‘ive~i likovni umetniki so vendarle ~utili potrebo po potrditvi svojega dela pred ob~instvom. Tako so se novembra 1926, z ve~ kot 80 deli v kazinski dvorani predstavili Viktor Coti~, Ivan Kos, Nikolaj Pirnat, Janez Me‘an in Lojze @agar. V Taboru o dogodku lahko preberemo, da je razstavo slavnostno odprl Makso [nuderl, ki je v nagovoru poudaril, »da tudi mariborske razstave ka‘ejo razvoj povojne umetnosti; medtem ko smo videli na prej{njih razstavah v tej dvorani revolucijske zalete, iskanje nekih novih oblik in zapostav- ljanje vsebine v prid zunanjemu materialnemu izrazu, se opa‘a na zadnjih razstavah ‘e ustaljenost in umirjenost. Bile so razstave, ko na{e ob~instvo ni razumelo umetnikov, na tej razstavi govori zopet ~ista do‘ivljena lepota. Zato se je nadejati, da bo prinesla nova razstava na{im doma~im umetnikom mnogo moralnega in gmotnega uspeha«.20 Od 27. novembra do 5. decembra istega leta se je v Kazinski dvorani predstavil {e Ante Trstenjak, ki se je v tem ~asu izpopolnjeval v Parizu. Razstava je obsegala ok. 50 del v olju, akvarelu in pastelu. Prevladovali so pokrajinski motivi iz Prlekije. Trstenjak je bil ~lan Umet- ni{ke dru‘ine v Pragi in ~lan Salon d´automne v Parizu. ^eprav se je s svojimi deli v Maribo- ru predstavljal le ob~asno, je bilo ob~instvo z njegovim delom, ki je nastajalo v Parizu, Italiji, Pragi in drugje dobro seznanjeno. Tisk je pogosto poro~al o njegovih uspehih v tujini. Razstave likovne umetnosti pa so bile v naslednjih letih vse redkej{e. Tako je bila leta 1929 le ena razstava, o kateri pa je zapisal poro~evalec v Mariborskem ve~erniku Jutra, da ni 18 Sergej Vri{er, Likovna umetnost v Mariboru, Maribor skozi stoletja, Razprave I., Maribor 1991, str. 630. 19 Bo‘idar Borko (I-us Ignotus), Otvoritev umetnostne razstave Kos-Pirnat-Stiplov{ek, Tabor 5 (1924) 222, 28. IX. 20 Otvoritev umetni{ke razstave v Mariboru, Tabor 7 (1926) 253, 7. XI., str. 3. 122 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA bila dovolj enotna in dovolj skrbno organizirana.21 Ni bilo sledu o nekdanji iniciativnosti, niti o klubu Grohar in tudi zamisel umetni{kega paviljona in {ole je padla v pozabo. Vzrokov za nastalo mrtvilo je bilo ve~. Poleg omenjenega nesoglasja med umetniki je svoje prispevala tudi gospodarska in politi~na kriza v dr‘avi, ki je uni~ujo~e vplivala tudi na kulturo, na pro- sveto in umetnost. Umetnikom je zmanjkalo poleta in volje do zbli‘evanja z javnostjo. Obdobje od 1930 do 1941 [ele za~etek novega desetletja je premaknil mariborsko likovno situacijo iz tako reko~ mrtve to~ke. Konec leta 1931 so na pobudo slikarja Janeza Me‘ana ustanovili novi umetni{ki klub, imenovan Brazda. Novi klub likovnih umetnikov, ki ga je vodil Radivoj Rehar,22 je 21 Na{e kulturno ‘ivljenje, MVJ 3 (1929) 31. XII., str. 2. 22 Predsednik novega kluba ni bil likovni ustvarjalec, temve~ publicist in knji‘evnik Radivoj Rehar. Rehar je zagotovil likovnim manifestacijam v Mariboru v tridesetih letih izjemno publicisti~no vrednotenje. Predvsem je sam objavil veliko ~lankov in nekaj konceptualnih {tudij o likovni problematiki. V teh ~lankih je {e posebej poudarjal obmejno nacionalno-kulturno vlogo kluba. Ivan Kos – Lastna podoba, linorez (1932). (Likovno ‘ivljenje med vojnama v Mariboru, Umetnostna galerija Maribor). 123ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) 23 Na{a likovna umetnost, MVJ 8 (1934) 274, 30. XI., str. 4. 24 Za ustanovitev Umetnostne galerije v Mariboru, MVJ 5 (1931) 9. XII., str. 2. nastal z namenom, da nadaljuje tradicijo kluba likovnih umetnikov Grohar in da povabi vse na biv{em [tajerskem ‘ive~e slikarje in kiparje k sodelovanju. Tako kot pri Groharju lahko tudi v novem klubu hitro ugotovimo, da Brazda deluje pred- vsem kot organizator razstav svojih ~lanov in gostov, ne zasledimo pa trdnej{ega programskega koncepta. Slikarji Brazde so bili realisti (Anton Gvajc), zastopniki ekspresionizma (Ivan Kos, Karel Jirak) in impresionisti, med njimi Albert Sirk. »Ve~ino ~lanov Brazde dru‘i zato neka skupna svojstvenost, ki je vsekakor najbolj sodobna«, beremo v Mariborskem ve~erniku Jutra 30. novembra 1934.23 @e 6. decembra 1931 so se ob~instvu predstavili vsi mariborski in okoli{ki slikarji in kiparji, ki so bili organizirani v novem umetni{kem klubu. Razstavljali so Viktor Coti~, Anton Gvajc, Karol Jirak, Ivan Kos, Janez Me‘an, Franc Ravnikar, Albert Sirk in Ante Trstenjak. Razstava, ki je bila v mali dvorani Uniona, je bila organizirana pod pokrovitelj-stvom mariborskega mestne- ga ‘upana. V Mariborskem ve~erniku Jutra so v poro~ilu o otvoritvi zapisali: »Ta razstava nam dokazuje, da se v skritih zati{jih na{ih likovnih umetnikov ustvarja marsikaj, kar bo imelo stalno vrednost. Nekaj tega je zbrala ta razstava in postavila pred mariborsko javnost., toda dela bodo na ogled samo do 19. t.m., nato bodo spet romala v ateljeje in stanovanja onih, ki so jih napravili. Malo bo obiskovalcev, ki se bodo {e kdaj spomnili naje. In vendar bi bilo potrebno, da bi tudi bodo~i rodovi mogli spoznavati prve za~etke slovenske likovne umetnosti v Mariboru. Po njih bi {ele mogli presoditi stremljenja osvobojene obdravske slovenske prestolnice in razu- meti, da je stremela kvi{ku na vseh koncih in krajih in da se je pravilno zavedala ne le svojega politi~nega, ampak tudi kulturnega poslanstva...«24 Anton Gvajc – Mariborski pristan, olje na platnu (ok. 1930). (Likovno ‘ivljenje med vojnama v Mariboru, Umetnostna galerija Maribor). 124 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA Z ustanovitvijo novega dru{tva se je torej spet odprlo vpra{anje umetnostne galerije v Mariboru. [e pred koncem leta 1931 so ~lani odbora kluba poslali Mestnemu ob~inskemu svetu v Mariboru dopis, kjer so v pro{nji za nakup slik med drugim zapisali: »Upo{tevajo~ dejstvo, da je mestna ob~ina na{a najve~ja in najva‘nej{a avtonomna oblast v Mariboru in v vsej biv{i mariborski oblasti, se obra~amo na slavni mestni ob~inski svet s pro{njo, da bi iz ob~inskih sredstev odobril nakup nekaterih umetnin, ki so razstavljene na sedanji prvi razsta- vi kluba »Brazde«. Za na{o gledali{ko umetnost, za glasbo, stavbarstvo, prosveto vseh vrst itd. je mestna ob~ina v teh dvanajstih letih po osvobojenju ‘rtvovala zelo veliko, ni~esar pa ni doslej {e ‘rtvovala za na{o likovno umetnost, dasi je tudi ona neobhodno potrebna razvoja in eksistence, ako ho~emo, da bo Maribor v vseh kulturnih in umetnostnih panogah resni~no narodno sredi{~e. Bilo bi tedaj nujno potrebno, da bi mestna ob~ina poskrbela za to, da dobi na{e mesto ~imprej vsaj skromno umetnostno galerijo, ki bi se z malimi vsakoletnimi dota- cijami dala brez vidnih bremen ustanoviti. Zaenkrat, dokler zanjo {e ni primernih prostorov, pa naj bi se nakupljene umetnine uporabile za okrasitev magistratnih dvoran in uradov... mnenja smo, da bi se iz rednih postavk dala najti vsaj skromna vsota, s katero bi se kupilo vsaj po eno delo od vsakega umetnika, ki je zastopan na sedanji razstavi. Mestna ob~ina bi z nakupom teh del v znatni meri podprla na{e umetnike in novi klub »Brazda«, ki stoji pred veliko nalogo vzpostaviti nove stike med na{o likovno umetnostjo in javnostjo in bo zato ‘e februarju prihodnjega leta priredil svoje razstave v Celju in drugod po na{i o‘ji domovini«.25 Mestni ob~inski svet je pokazal razumevanje do novega kluba in je na seji upravnega odbora, 16. januarja 1932 odobril, da se nakupijo slede~e slike: Viktor Coti~: Breg na ribnici, Janez Me‘an: Ribni{ka jezera, Ivan Kos: Lepa jesen, Albert Sirk: Skopje, Ante Trstenjak: Ko~a v Goricah, skupaj za ceno 3200 din. Brazda v naslednjem letu ni pripravila nobene razstave. 22. oktobra 1932 pa zasledimo prvo slovensko fotografsko razstavo v Mariboru. Tako je Fotografski klub Ljubljana razstav- ljal najbolj{a slovenska dela, z namenom, da bi tudi tako spodbudila mariborske fotografske amaterje, da bi se organizirali po zgledu ljubljanskih v dru{tvo.26 Na likovnem podro~ju ni zaostajala Ljudska univerza, ki je spomladi 1933 slovensko likovno umetnost predstavila v veliki kazinski dvorani. Prisotnost zastopnikov kulturne jav- nosti in oblasti, pa tudi besede Riharda Jakopi~a so tej razstavi dajale poseben pomen.27 Razstava je bila hkrati znamenje povezovanja Maribora v slovenski likovni razvoj. V ~asu Mariborskega tedna od 5. do 18. avgusta istega leta je Muzejsko dru{tvo organizi- ralo tudi razstavo starih slik in skulptur, deloma iz svoje galerije, deloma iz zasebnih zbirk. Med starej{imi razstavljavci so lahko obiskovalci ob~udovali dela: Svobode, Hackla, Pistorja, Hohenberga, Hansona, Uitza, Amesederja, Roedlerja idr. Med modernimi avtorji pa dela Gvajca, Kosa, Sirka, Jiraka. ^eprav je bila Brazda osrednje dru{tvo likovnikov, se je leta 1933 povezala skupina slikarjev pod imenom Petorica. Tako so se slikarji Zoran Didek, Karel Jirak, Ivan Kos, France Ko{ir in Albert Sirk prvi~ predstavili mariborskemu ob~instvu konec leta 1933 v terasni dvorani hote- la Orel. Koncept razstave ^lovek ceste in ~lovek v na{i pokrajini je odkrival socialno kriti~na hotenja avtorjev, ki pa so se zadovoljila bolj s pripovednostjo kot z vsebinskim in formalnim anga‘majem.28 O prvi slikarski razstavi kluba Petorice lahko preberemo v Mariborskem ve~erniku Jutra, 23. decembra 1933 slede~e: »V terasni dvorani hotela Orel se danes zaklju~i 25 PAM, MOM, {t. {katle 346, {t. spisa 26560. Umetni{ki klub Brazda – pro{nja za nakup slik, 15. dec. 1931. 26 Prva slovenska fotografska razstava v Mariboru, MVJ 6 (1932) 20. X., str. 2. 27 Katalog Umetnostne galerije Maribor, Maribor 1970, str. 27–28. 28 Na{i mladi umetniki, Borba 1 (1933) 1, 7.XII., str. 3. 125ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) prva slikarska razstava novega mariborskega umetni{kega kluba Petorice. Novi klub si je nadel nalogo hoditi skupna pota v slikarstvu, pota, ki vodijo k na{i pokrajini in ~loveku v njej. Klub sestavljajo akademski slikarji profesorji Zoran Didek, Karel Jirak, Ivan Kos, Fran- ce Ko{ir in Albert Sirk, ki delujejo sicer v Mariboru, Celju, Ptuju in Sv. Lenartu v Slovenskih goricah. Razstava sama je dokazala, da je med ~lani kluba tudi tesna notranja vez in je bila zato morda najbolj enotna med vsemi dosedanjimi v na{em mestu. Slikarji, ki so tu razstavili svoja dela, so ve~inoma ‘e znani na{i javnosti. Jirak, Kos in Ko{ir so n.pr. razstavili svoja dela tudi ‘e letos poleti o priliki prireditev Mariborskega tedna«.29 Na ob~nem zboru umetni{kega kluba Brazda julija 1934 so za predsednika ponovno izvo- lili Radivoja Reharja. Dolo~ili so tudi program delovanja kluba in pozvali vse na [tajerskem ‘ive~e slikarje in kiparje, da se jim pridru‘ijo.30 18. marca 1934 se je mariborskemu ob~instvu predstavil ljubljanski slikar Miha Male{.31 Z razstavo grafik je napovedal pestro leto v katerem se je zvrstilo kar nekaj razstav. Tako se je od 4. do 15. avgusta 1934 na III. Mariborskem tednu predstavil s kolektivno razstavo akademski slikar Anton Gvajc. Radivoj Rehar je v Mariborskem ve~erniku Jutra o razstavi med drugim zapisal: »Razstava zavzema prostorno sobo in obsega 66 slik, samih olj. Prof. Anton Gvajc nestor na{ih slikarjev v Mariboru, ima svojo smer, ki mu je gotovo pri- rojena in ji je zato ostal zvest skozi vse viharje zadnjih {tiridesetih let, ki so pomenila v slikarstvu in sploh likovni umetnosti burno dobo revolucij«.32 Od 21. do 29. oktobra se je v Pala~i hranilnice Dravske banovine predstavil {e Ante Trstenjak. Po Gvaj~evi in Trstenjakovi razstavi so se novembra mariborski umetniki predstavili v Ljubljani v Jakopi~evem paviljonu. Razstavljali so Gvajc, Jirak, Kos, Ko{ir, Sirk in Trstenjak. Razstava Maribor~anov pri kritiki ni bila najbolje sprejeta. France Stele je pohvalil le Trste- njaka. 33 [e pred koncem leta so se v kazinski dvorani predstavili tudi ljubljanski slikarji in kiparji. V organizaciji razstave Antona Kosa so razstavljali: Matija Jama, Matej Sternen, Anica Zu- panc-Sodnik, Hinko Smrekar, Rihard Jakopi~, Niko Pirnat, Ivan Zajc, Tine Kos, Fran Kle- men~i~, Albert Sirk, France Gor{e, Peter Loboda, Ivan Vavpoti~, Maksim Gaspari. 9. decembra istega leta je bila v veliki kazinski dvorani {e otvoritev jesenske razstave ~lanov Brazde. Razstavljali so France Ko{ir krajine, Ivan Kos olja, akvarele in grafike, Albert Sirk olja, akvarele in grafike, Karel Jirak olja in pastele ter Vladimir Stovi~ek ve~ plastik. V Mariborskem ve~erniku Jutra lahko o otvoritvi razstave preberemo: »V nedeljo 9. t. m. je bila v veliki kazinski dvorani otvorjena leto{nja jesenska razstava na{ega mariborskega Umetni{kega kluba »Brazde«. [tevilne predstavnike oblastev, dru{tev itd. je pozdravil pred- sednik kluba, glavni urednik in pisatelj g. Radivoj Rehar. Razstava, ki vsebuje okoli 70 slik akademskih slikarjev Jiraka, Kosa, Ko{irja in Sirka ter ve~ plastik akademskega kiparja Vla- dimirja Stovi~ka, je posre~eno aran‘irana in ka‘e deloma stvari, ki jih je klub razstavil nedavno na svoji prvi oficielni razstavi v Ljubljani, deloma pa tudi ~isto nove, ki niso bile doslej {e nikjer razstavljene. Franjo Ko{ir je razstavil 8 slik, ve~inoma krajin (prevladuje Ptuj); Ivan Kos je zastopan z 20 slikami, olji, akvareli in grafikami, med katerimi so tudi portreti (pod‘upan 29 Na{a likovna umetnost. Prva slikarska razstava kluba Petorice, MVJ 7 (1933) 23. XII., str. 5. 30 Brazda po‘ivljena, Slovenec 62 (1934) 147, 3. VII., str. 4. Ob~ni zbor umetni{kega kluba Brazda, Jutro 15 (1934) 3. VII., str. 4. 31 PAM, MOM, {katla {t. 387, {t. spisa 2509. 32 Umetni{ki klub Brazda, MVJ 8 (1934) 11. VIII., str. 4. 33 Meta Gabr{ek-Prosenc, Likovno ‘ivljenje med vojnama v Mariboru, Katalog Umetnostne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 19. 126 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA in pisatelj Golouh, igralec Furijan itd.); Albert Sirk ima 15 olj, akvarelov in grafik in so zlasti zanimivi njegovi trije portreti (olje) pisatelja Reharja, pesnika Kocijan~i~a in igralca Danila; Karel Jirak je zastopan z 18 olji in pasteli, ve~inoma portreti (Skrbin{ek, Rehar, Udovi~eva itd.); Vladimir Stovi~ek je pa razstavil ve~ plastik (bron, les in mavec) in se lepo predstavil mariborski javnosti«.34 @e spomladi naslednjega leta (1935) so ~lani mariborske Brazde gostovali v Murski So- boti (10. do 18. marca) in v Celju (24. marca do 7. aprila). V Celju so se predstavili v Mali dvorani Celjskega doma Anton Gvajc, Karel Jirak, Ivan Kos, France Ko{ir, Zoran Mu{i~, Albert Sirk, Vladimir Stovi~ek in gosta Dore Klemen~i~ ter Cvetko [~uka. To je bila prva razstava s katero so se mariborski umetniki predstavili v Celju. Razstava v Celju pa je bila le ena izmed razstav v nizu gostovanj, ki so jih na~rtovali ~lani Brazde. Jeseni istega leta so se slikarji in kiparji Brazde, med njimi Karel Jirak, Ivan Kos, France Ko{ir, Zoran Mu{i~, Albert Sirk in Ante Trstenjak ter kiparji Gabrijel Kolbi~, Josip Sarnic in Vladimir Stovi~ek spet predstavili Maribor~anom. Razstava, ki jo je odprl pisatelj dr. Ivo [orli, je bila najbogatej{a izmed vseh dotedanjih razstav Brazde, tako po {tevilu razstavljav- cev, kakor tudi po kvaliteti razstavljenih del.35 Poro~evalec v Mariborskem ve~erniku Jutra je o ~etrti razstavi Brazde zapisal slede~e: »Naposled se je z idealizmom in po‘rtvovalnostjo na{ih likovnih umetnikov vendarle posre~ilo ustvariti tudi iz Maribora tori{~e in sredi{~e uveljavljenja slovenskega slikarstva ter kiparstva. O tem nam pri~ajo redne razstave »Brazde« in njenih gostov, pri~a nam pa {e posebno sedanja ~etrta, ki je po {tevilu razstavljavcev najbolj raznolika in po kvaliteti del nedvoumno najbolj{a od dosedanjih doma~ega kluba. Saj nam ka‘e kar slike {estih slikarjev ter kipe treh kiparjev«.36 Z razstavami v Mariboru in po Slove- niji se je Brazda mo~no uveljavila in tako postala postopoma pomemben dejavnik slovenske- ga umetni{kega ter sploh kulturnega ustvarjanja in udejstvovanja. Leto 1935 pa je pomemb- no tudi po tem, da je bil ustanovljen Umetni{ki klub, ki je do okupacije povezoval v Mariboru vse kulturne dejavnosti od glasbe do literature, od likovne umetnosti do gledali{~a. Izbrane prireditve in nagrajevanje umetnikov na Umetnostnih tednih v letih 1937, 1939 in 1940 so bile mo~na vzpodbuda tudi za likovne ustvarjalce v mestu. Mariborski ob~inski o~etje so namre~ imeli nekaj smisla tudi za likovno umetnost, da so umetnikom omogo~ili {tudijska potovanja, da so nagrajevali njihova dela in jih tudi odkupovali.37 V letu 1936 moramo omeniti tri pomembne razstave. Tako je bila od 21. maja do 1. junija v kazinski dvorani razstava slovenske likovne umetnosti, kjer so bili zastopani predvsem slovenski impresionisti z Rihardom Jakopi~em na ~elu.38 V ~asu Mariborskega tedna (od 1. do 9. avgusta) je Brazda pripravila posmrtno razstavo Antona Gvajca, ki je umrl leto prej v Bre‘icah (rojen je bil l. 1865 v Ljubljani). S posmrtno razstavo so se mariborski umetniki poslovili od nekdanjega predsednika »Groharja«. Gvajc, ki je {tudiral najprej arhitekturo in nato {e slikarstvo na dunajski akademiji, se je kot begunec iz Trsta, kjer je pou~eval risanje, l. 1920 naselil v Mariboru in se kmalu pridru‘il klubu Grohar. Gvajc se je posve~al predvsem portretu, ‘anru in krajini in je v Mariboru samostojno razstavljal ve~krat, tako l. 1922, 1927, 1930 in 1934. 34 Otvoritev razstave kluba Brazde, MVJ 8 (1934) 10. XII. 35 Slikarska in kiparska razstava Brazde, MVJ 9 (1935) 251, 4. XI., str. 2. 36 Slikarska in kiparska razstava Brazde, MVJ 9 (1935) 4. XI. 37 Maja Vetrih, Kratek zgodovinski pregled. Novej{a umetnost v severovzhodni Sloveniji. Maribor 1970, str. 23–30. 38 Ljubljanski slikarji razstavljajo, Jutro 17 (1936) 115, 19.V., str. 5. PAM, MOM, {t. {katle 423, {t. spisa 7281. 127ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 1–2 (127) V novembru pa je v Beli dvorani Uniona potekala V. razstava »Brazde«. Razstavljali so Jirak, Kos, Mu{i~, Slapernik, Stovi~ek, Trstenjak in Sirk.39 Maja naslednje leto je potekala v kazinski dvorani umetni{ka razstava Alberta Sirka.40 To je bila prva Sirkova samostojna razstava v Mariboru. Albert Sirk, ki se je rodil leta 1887 v Sv. Kri‘u pri Trstu se je {olal v Benetkah na Accademii od Instituto di Belle Arti. Kot profesor risanja je najprej slu‘boval na gimnaziji v Trstu, nato pa je, kot toliko drugih Primorcev pribe‘al na [tajersko, kjer je v letih 1930 – 1937 pou~eval na me{~anski {oli v Sv. Lenartu v Slovenskih goricah, nato pa do vojne na gimnaziji v Celju. Velja omeniti, da je leta 1937 prejel II. nagrado na I. Umetnostnem tednu v Mariboru, prav tako drugo nagrado pa je prejel tudi na III. Umetnostnem tednu leta 1940. Meta Gabr{ek-Prosenc je o njegovem delu zapisa- la: » Ljubil je bogastvo barv in tonskih prehodov, vrve‘ razgibanih teles, folklorno motiviko ter spretno uporabljal menjavo svetlobe in sence. Izredno priljubljen med ljudmi, njegov opus ne pozna ve~jih razvojnih skokov in zablesti predvsem v nekaterih pikturalno dognanih marinah ter akvarelih prozno ~istih barv«.41 V ~asu od 21. novembra do 9. decembra 1937 je v Veliki kazinski dvorani potekal I. Umetnostni teden. V napovedi dogodkov je poro~evalec v Mariborskem ve~erniku Jutra 19. novembra zapisal: »Zunanji okvir tega umetnostnega tedna tvori slikovit in bogat pro- gram, ki obsega umetnostno razstavo z otvoritvijo dne 21. t. m. ob 11. uri, kjer razstavljajo mariborski likovni umetniki Franjo Golob, Karel Jirak, Ivan Kos, Albert Sirk, Vladimir [tovi~ek in Zoran Mu{i~. Nadalje literarni ve~er v sredo 24. t. m. ob 20. uri v dvorani Ljud- ske univerze. Na tem ve~eru bodo brali svoja dela dr. Ivo [orli, dr. Ivan Dornik, Ivan Potr~, Radivoj Rehar, Anton Ingoli~ in drugi. Glasbeni del bo zastopna z velikim godalnim in vo- kalnim koncertom dne 26. t. m. v veliki unionski dvorani, pri katerem sodelujejo poleg Ljub- ljanskega godalnega kvarteta {e pevska dru{tva Glasbena matica, Maribor, Jadran ter Drava in na katerem bodo izvajali dve nagrajeni {e neizvajani deli. Ob zaklju~ku tedna dne 27. t. m. pa bo v Narodnem gledali{~u premiera treh dr. [nuderlovih ske~ev pod naslovom Lopov{~ina in sicer v re‘iji J. Kovi~a. Po predstavi pa bo zaklju~eni ve~er, na katerem se bodo razglasile odlo~itve posameznih ‘irij za najbolj{a dela mariborskih umetnikov na podro~ju knji‘evno- sti, slikarstva, glasbe, igranja s priklju~eno razdelitvijo razpisanih nagrad«.42 Iz zapisa je razbrati, da je bil I. Umetnostni teden zami{ljen precej velikopotezno. [tevilne prireditve so prikazale obseg umetni{ke produktivnosti razli~nih umetnostnih podro~ij, ki jih je predstav- ljal in zdru‘eval po posameznih zastopnikih Umetni{ki klub. Pobuda, izvedba in sploh uspe{nost prireditev je pokazala, da je Maribor postal pravo kulturno sredi{~e. Te kulturne prireditve so bile {e kako dobrodo{le v obmejnem Mariboru, prav tako pa bi bile tudi danes, v povsem druga~nih ~asih. V skupini slikarjev je prejel prvo nagrado v vi{ini 1.500 din Zoran Mu{i~ za sliko Ljubljanca, drugo nagrado v vi{ini 1.000 din je prejel Albert Sirk za Bakerski zaliv, tretjo v znesku 500 din pa Ivan Kos za Pohabljenca. Podelili pa so tudi potovalno nagrado, ki jo je prejel Karel Jirak. Marca leta 1938 je v Kazinski dvorani razstavljal Dore Klemen~i~. To je bila njegova prva samostojna razstava, sicer pa se je v obdobju od leta 1935 do 1939 skupaj z Rajkom Slapernikom in Klavdijom Zornikom ob~asno pridru‘il razstavam Brazde. Vsi trije so veljali za predstavnike zmerne smeri koloristi~nega realizma. Klemen~i~, ki je bil rojen leta 1911 v 39 Piramida, {t. 8, dec. 1936. 40 Sirk razstavlja v Kazinski dvorani, MVJ 10 (1937) 19.V. 41 Meta Gabr{ek-Prosenc, Likovno ‘ivljenje med obema vojnama v Mariboru – prvo desetletje, Katalog Umet- nostne galerije Maribor, Maribor 1984, str. 20. 42 MVJ 10 (1937) 19.XI. Mariborski »Umetnostni teden«, Obzorja (1938) 5–6, str. 192–193. 128 D. POTO^NIK: PRISPEVEK 82 KULTURNI ZGODOVINI MARIBORA MED OBEMA VOJNAMA Galiciji pri Celju in je leta 1934 diplomiral na umetni{ki akademiji v Zagrebu, je bil odli~en risar in ustvarjalec, ki je v likovno ustvarjalnost vnesel tudi socialno komponento. Resni~no reprezentativno zastavljena razstava slovenske sodobne umetnosti pa je bila ob dvajsetletnici osvoboditve, ko je Umetni{ki klub organiziral prvo reprezentativno slovensko razstavo likovnih umetnikov.43 Prva reprezentativna razstava slovenskih umetnikov leta 1938 v Mariboru ni bilo prvo gostovanje ustvarjalcev iz drugih krajev Slovenije v Mariboru. Res pa je, da v tako reprezentativnem {tevilu in s takimi imeni slovenska likovna umetnost v Mariboru {e ni nastopila pred letom 1938. V napovedi razstave lahko v Mariborskem ve~erniku Jutra 20. maja preberemo: »V okviru leto{njih proslav dvajsetletnice osvobojenja priredi Umetni{ki klub v Mariboru ob koncu pomladi v vseh unionskih dvoranah razstavo slovenskega slikarstva in kiparstva, ki bo po obsegu in pomenu najve~ja od dosedanjih ne samo pri nas, ampak v Slove- niji sploh. Na razstavi bodo zbrana dela skoraj brez izjeme vseh slovenskih slikarjev in kiparjev sedanjosti, od impresionistov do najmlaj{ih sirrealistov. Ker bodo dela pregledale posebne ‘irije strokovnjakov, bo razstava tudi v kvalitetnem oziru prvovrstna. S to razstavo se predstavi Mari- boru prvi~ vse sodobno slikarstvo in kiparstvo Slovenije, zato bo dogodek, ki ne bo privabil samo doma~inov, ampak tudi tujce, saj je zapro{eno tudi ‘e za polovi~no voznino na vseh na{ih ‘eleznicah. Maribor, ki je {ele po osvobojenju dobil umetnostne razstave, je videl doslej ‘e dela mnogih na{ih umetnikov, nikoli pa {e ni imel pregleda ~ez na{o umetnost kot celoto. Pa tudi Ljubljana sama zaradi nesoglasij med umetniki doslej {e ni mogla organizirati prireditve v tako velikem obsegu in taki popolnosti«.44 Iz teksta lahko razberemo, da so bila na razstavi zbrana najpomembnej{a dela vseh takratnih pomembnej{ih slovenskih slikarjev in kiparjev, od impre- sionistov do najmlaj{ih surrealistov. Razstava, na kateri je bilo zbranih nad 150 umetni{kih del, pa je opozorila tudi na vso razli~nost tedanjih slovenskih likovnih pogledov, hkrati pa je gotovo prinesla predvsem mlaj{im mariborskim umetnikom vzpodbudo in zaupanje v lastno iskanje v smeri modernega kolorizma (Maks Kav~i~). Prav na tej razstavi pa prvi~ v severovzhodni Slo- veniji sre~amo tudi dela Franceta Miheli~a. Razstava je bila pomembna tudi zato, ker je s to razstavo Maribor prvi~ predstavil sodobno slikarstvo in kiparstvo Slovenije. Ob koncu leta so se slikarji zdru‘eni v klubu Brazda predstavili {e na tradicionalni jesen- ski razstavi, tokrat v mali dvorani Sokolskega doma (Unionska dvorana).45 V novo imenova- ni mali dvorani Sokolskega doma so razstavljali Karel Jirak, Maks Kav~i~, Ivan Kos, Zoran Mu{i~ in Franc Ravnikar. Razstavo je odprl predsednik kluba Radivoj Rehar, ki je v svojem govoru poudaril potrebo, da dobi Maribor ~imprej razstavni paviljon in zadostno {tevilo ateljejev. Obljubil je, da bosta Umetni{ki klub in Brazda pripravila konkretno akcijo za uresni~enje te dvajset let stare potrebe Maribora.46 Radivoj Rehar je vpra{anje mariborskega razstavnega paviljona spro‘il tudi v ~asopisju. @al je bolj konkretne akcije prekinila vojna. Maribor je moral po~akati vse do 7. februarja 1954, ko je bila preurejena zgradba v Stross- mayerjevi ulici 6 odprta za galerijsko dejavnost. Marca 1939 se je v Beli unionski dvorani na prvi samostojni razstavi predstavil {e Gvaj~ev u~enec in Coti~ev ne~ak Zlatko Zei. Rojen v Trstu leta 1908 je v svojem likovnem delovanju ostal zvest svojim koreninam. V njegovih delih namre~ prevladuje tipi~no primorski likovni svet. 43 Sergej Vri{er, Likovna dejavnost v Mariboru, Maribor skozi stoletja. Razprave I. Maribor 1991, str. 631. 44 Razstava likovne umetnosti v Mariboru, MVJ 11 (1938) 114, 20. V., str. 3. 45 Ob tem {e kratka zanimivost. Unionska dvorana je bila zgrajena leta 1911 (Götzova dvorana). 9. junija 1938 se je delni{ka dru‘ba pivovarne Union odlo~ila prodati dvorano z vrtom ob Aleksandrovi cesti (dana{nji Partizanski) Sokolu Maribor matica. To je povzro~ilo ne malo te‘av Glasbeni matici in tudi prirediteljem likovnih razstav. 46 Razstava mariborskih likovnih umetnikov otvorjena, MVJ 11 (1938) 9. XII. Likovna umetnost v Mariboru, Jutro 19 (1938) 294, 20. XII., str. 7.