Družinski tednik za slovenske izseljence LA Vlti^A ESPIRITUAL Eevista Semanal A VIDA ESPIRITUAL Revista Semanal THE SPIRITUAL LIFE Weekly Rewiew N leto hi Ano \ KNJIGA V. LIBRO BUENOS AIRES 4 — V — 1935 DUHOVNO ŽIVLJENJE Splošne kulturna tedenska slovenska izseljenska družinska, revija. Ustanovitelj in glavni urednik: Josip Kastelic. Urednik SLUŽBENEGA VESTNIKA Slovenske katoliško misije za Jušne Ameriko: Vsakok.atni odgovorni izseljenski duhovnik. Urednica ŽENSKEGA VESTNIKA: Marija Vodopivčeva, Rosario. Urednica NAŠEGA MLADEGA KOKU: Krista Hafnerjeva, učiteljica, Jesenice na Gorenjskem, Jugoslavija. Naročnina znaša: a) Za Pcpubliko Argentino in vse ameriške dežele, vključeno Severo-ameriške Združene države in Kanado, letno š< 5.— ra/n (nrg. pap. pesov), nülreie 20.—, severoameriški S 1.50, uruguajskih pap * 3.50, čilenskii. $ 35.—. b) Za evropske in vse ostale države: letno $ 0.— (šest argentinski« pesov v papirju), ali Din 70.—, francoskih frankov 25. , Lir h J.—-, mark 4.50, holandskih gcld. 2.50, šilingov 10.—, sterling 0.36, belgijskih frankov 35.—. Da slehernemu omogočimo naročitev našega lista, sprejemamo na račun ■ni roenine vsak cnesek, tudi če nam ga pošljete v znamkah, in bomo pošiljali naročniku list dva meseca za vsak plačani peso. Naročnino je najboljše nakazati v argentinskih pesih tn/n, bodisi v priporočenem pismu, bodisi potom bančnega čeka “sobre Buenos Aires”, ali s poštnim girotn, ne pa z bančnimi čeki, ki se glasijo na tuje valute. Buenos Aires - - Banco Germanico, A v. L. N. Alem i5U. Kdor ima pri nji vlogo, mu ni treba pošiljati denarja, temveč lahS.o piše banki, nej nam ona izplača naročnino kar iz njegove hranilne vloge. Buenos Aires — Banco Ilolandes, Bme Mitre 234. Kdor ima pri nji vlogo, mu ni treba pošiljati denarja, temveč lahko piše banki, nuj nam ona izplača naročnino kar iz njegovo hranilne vloge. Buenos Aires, La Paternu!. — J. živec, Osorio 5087, sprejema liaročni no in oglase. Jugoslavija: Zadružna gospodarska Lanka v Ljubljani, Miklošičeva cest», s pripombo: za Duhovno življenje, Buenos Aiies. Br&jil: Banco Germanieo, Rio de Janeiro, Bua Alfandega 5 — Banco (Nadaljevanje na 3. str. ovitka) LA VIBA BSPTE.IT UAL BUENOS AIR". S. ARGENTINA Avalos 250, U. Telef. 59 (Pat.) 3919. Prof. dr. Fran Trdan, št. Vid nad Ljubljano. Slike iz nase preteklosti 1. Naša domovina v prazgodovinski dobi. (Nadaljevanje. Začetek glej v številki 78 str. 193) V tej dobi stopajo iz zgodovinske megle tudi prva znana imena rodov, ki so imela našo zemljo v posesti. Prištevajo jih velikemu ilirskemu plemenu, ki se je raztezalo od južne Koroške in furlanske nižine pa doli do vzhodnih meja Bosne in Hercegovine. Najznamenitejši izmed njih so bili Veneti, naseljeni po današnji -Julijski Benečiji, Istri in Liburni v Istri, ter -Tapodi ob Kolpi. Na ilirske rodove so udarili okrog leta 400 bojeviti Kelti iz današnje Francije in se pomešali s prvotnimi prebivalci. Vendar pa njih gospodstvo ni dolgo trajalo. Že v drugem stoletju so začeli ž njimi boj Rimljani, ki so jih po preteku sto let popolnoma užugali in podjarmili. 2. Rimljani na naših tleh. Z zgodovino narodov je kakor z življenjem posameznega človeka • ko izvrši svojo življenjsko nalogo, umre in njegovo dediščino nastopijo drugi. Tudi narodi imajo svojo mladostno, moško in starostne dobo; ko pa onemorejo, izginejo polagoma z zemeljskega površja ter napravijo prostor novim, mladostno svežini rodovom Taka je bila tudi usoda ljudstev, ki so kdaj živela na sedanjem slovenskem ozemlju. Keltsko — ilirski živelj, ki ga smatrajo za najstarejšo ljudsko plast na naših tleh, so začeli v 2. stoletju pr. Kr. izpodrivati Rimljani. Sicer so skoraj istočasno od severa silili tudi Germani ali Nemci, toda rimljanski pritisk je bil jačji in je potisnil za nekaj stoletij germanske rodove v ozadje. Izprva razmeroma Šmid in maloštevilni Rimljani so prav tedaj razvijali izredno živahno podjetnost. Precej ko so podjarmili italijanski polotok, so nastopili pot osvajanja tujih dežel in koncentrično, na vse štiri vetrove, širili svojo moč. K temu imperialističnemu stremljenju jih je vzpodbujala ugodna lega njihove dežele.. Italija je namreč že po svoji legi nekako naravno središče med Balkanom in Španijo, med Afriko in Alpami. Zato so se tudi pozneje vsakokratni posestniki Italije skušali okoristiti na rovaš svojih sosedov. V naše kraje so prodirali Rimljani preko Beneške in Primorske. Za vojaško oporišče so že 1. 181 zgradili mesto Akvilejo (Oglej), ki se je v kratkem tako povzpela, da je postala ena najvažnejših postojank na severu Adrije. V dobi slave in moči je štelo nmsto nad pol milijona prebivalcev. Nekoliko mlajši od Akvileje je Trst — Tergeste —, la pa tedaj še ni mogel tekmovati s svojo beneško sestro. Sicer je bil sezidan tudi Trst, kakor takratna Akvileja, tik ob morju, toda visoka in kamnita hrtla so Trstu zastirala pogled v zaledje, Oglej pa se je nemoteno oziral na vse strani: proti zapadli na nepregledno beneško ravan, proti vzhodu na temno zelene ka ruske in gor iške gozde, proti jugu na sinjo A dri j o in proti severozapadu na rodovitne brdske griče, tedaj ager colonicus — na selniške gorice — imenovane. Zato so se v Akvileji križala pota od Donave in Drave, S o A in Save. O ; voj it e v primorskega zaledja je združena z imeni slovečih rimskih vojskovodij Julija Cezarja in Avgusta Oktavijana. Julij Cezar je dvakrat prepotoval naše dežele, da bi. kakor sam pravu “spoznal pokrajine in ljudstvo.” V spomin nanj se Triglavsko pogorje še danes imenuje tudi Julijske Alpe — Al pa e Juliae. Cezarjevo delo je nadaljeval njegov stričnik Oktavijan, končal pa je Oktavi-.mov pastorek Tiberij. Tako je bilo leta 14. po Kristusu že vse naše ozemlje v rokah Rimljanov, skrajne mej? njih cesarstva pa so segate tja do današnjega Dunaja. Budimpešte in Belgrads. Z Rimljani vred je prišla v naše kraje tudi rimska uprava, jezik in kultura. Primorska, Istra in del Kranjske so navadno pripadale k provinci Veneči ji, vzhodni slovenski predeli pa so bili pod rejeni orovinci Panoniji. Vse javno in gospodarsko življenje se je osredotočen .do v mestu, ki mu je bila pridružena tudi okolica, v velikem obsegu, tako na primer je pripadala k mestu Aemona — Ljubljana — vsa Ljubljanska kotlina. Tudi podeželske občine sc bile nenavadno razsežne. Tz odkopanih rim-kih niest in poročil takratnih pisateljev vemo. da so novo nastala mesta kmalu povzpela do visoke kulture in cvetočega blagostanja. Imela so ravne in s kamenjem tiskane ulice, odvajalne kanale, prostrane trge, krasna svetišča in javna kopališča. V vsakem večjem mestu je bil tudi amfiteater, kakor kažejo v Poli v Istri še danes ohranjeni ostanki. Visoke palače in vojaški tabori so imeli celo neke vrste centralno kurjavo: kurili so v skupnem prostoru spodaj v pritličju ter razgreti zrak dovajali po eetverooglatih lončenih ceveh v sobe. Za mir in varnost so skrbele močne in mnogoštevilne vojaške posadke, ki so jih Rimljani pošiljali v novo osvojene province, posebno v obmejne predele. V našem ozemlju je bila glavna garnizija v Ptuju — Poetovio, manjše čete pa so bile v Logatcu, Ljubljani, Celju in drugod. Kor so se okrog vojaških garnizij hitro razvila mesta, je bilo število rimskih mest na našem ozemlju zelo veliko. Največ jih je nastalo v jadranskem primorju, odkoder so vodile v notranjost široke in dobro oskrbovane ceste. V graditvi cest so bili Rimljani mojstri. Njih ceste so bile trpežne, da jih tudi poznejša stoletja niso uničila. Služile so prometu in. trgovini ves srednji vek. In še danes teko naše glavne ceste povečini v tistih smereh, v katerih so jih izpeljali že stari Rimljani. Na mnogih krajih je bilo treba po dolgih stoletjih rimske ceste samo nekoliko popraviti, da so spet mogli po njih prevažati blago in ljudi. Rimljani so poznali dvoje vrst cest: s kamenjem tlakane ali s peskom posute, navadno po (i m široke. Tzprva so služile rimske ceste izključno vojaškim namenom, pozneje tudi prometnim in trgovskim svrliam. V razdaljah 25 do 30 km so bila zgrajena državna poštna poslopja — mansiones et stationes — prenočišča in postajališča. Na mansiones so prenočevali, na stationes pa samo konje prepregli in pognali dalje. Ta način rimske pošte se je ohranil do najnovejšega časa. Za naše kraje je bilo najvažnejše izhodišče in križišče cest v Akvileji. Od tod so peljale glavne ceste po Kanalski dolini na Koroško v Beljak in na Gosposvetsko polje, preko Soče po Vipavski dolini črez Hrušico v Logatec in Ljubljano in dalje proti Celju in Ptuju. Močna privlačna sila za tuje gospodarje so bili bogati n s ravni zakladi zemlje: baker, železo in svinec, ki so jih deloma poznali in kopali že ilirsko-keltski rodovi, a Rimljani so jih iznova dvignili, gradili fužine in pospeševali obrt. Mnogo takih rudnikov je bi- Io na Koroškem. Na Kranjskem so se ohranili sledovi rimskih rudnikov zlasti v Bohinju. Zadruge brodarjev, kovačev, suknar-jev in tesarjev, ki se omenjajo v napisih, izpričujejo, kako zelo je tedaj obrt cvetela. Rimsko kulturo in vse javno življenje je polagoma prekvasi-lo novo vzhajajoče krščanstvo, ki je prav tako prihajalo k nam iz Akvileje. Zato so tudi v poznejših stoletjih naši kraji pripadali akvilejski patriarhiji. Prve vesti o krščanski veri na naših tleh potekajo že iz 2 stoletja, množijo se v 3. stoletju obilo pa jih je v 4. in 5. stoletju. Seveda tudi preganjanje ni prizaneslo našim krajem. Ptujski škof Viktorin je z mnogimi drugimi že leta 303 vero v Kristusa plačal s svojini življenjem. Posledica rimskega gospostva je bila romanizacija. “Kjerkoli zmaga Rimljan tam se tudi naseli.” Tako je velevalo staro rimsko načelo. Zato v stari Italiji navadno niso poznali preobljude-nosti. Neštete osvajevalne vojne so rimskim kolonistom vedno iz-nova odpirale vrata v svet. Po rimskem pravu je namreč tretjina osvojenega ozemlja pripadala zmagovalcu, ki si je seveda izbral najboljši kos. Rodovitne pokrajine kot Francijo, Španijo ali Romunijo so rimski naselniki v tako velike številu kolonizirali, da se je tod rimski živelj še do danes ohranil. V naših krajih romanizacija ni pognala tako globokih korenin. Zakaj ne? Deloma zato, ker je bil naš kraški svet le bolj redko koloniziran, še bolj pa zato, ker je žalostna doba takozvanega preseljevanja narodov (375— 568), v kateri je prav naše ozemlje največ trpelo, popolnoma uničila rimska mesta in z njimi vred tudi rimsko kulturo ih jezik. V vaseh in na deželi pa se je stari jezik Keltov in Ilirov obdržal še stoletja. Zadnji Ilirec je umrl na otoku Krku šele v sedemdesetih letih preteklega stoletja. Z vlado Rimljanov zaključuje zgodovina stari vek (leta 476). Od severa pridrli germanski narodi so zadali smrtni udarec nekdaj tako mogočnemu rimskemu kolosu ki se je na mah zdrobil v kosce. Po razpadu zapadno rimskega cesarstva je nastopila doba splošnega razdejanja in zmed, ki je nad 300 let pretresala Evropo in posebno še naše kraje. Preko našega ozemlja so z ognjem in mečem drli proti zapadu mongolski Huni, germanski Rugijci, He-ruli. Gepidi, Goti in Langobardi in drug za drugim pustošili in uničevali zemljo in ljudi. Napočili so dnevi, kakršnih svet od vesoljnega potopa še ni videl, zato toži kronist, da sta bili tedaj pravica in krivica enako vredni. Šele s prihodom naših prednikov so se jeli vračati naši zemlji mirnejši časi. Justina Jeram, Buenos Aires: Brezpo sein! Po cesti široki stopa popotnik mlad, v. majhno gre culico v roki. brez upov in brez nad. Brez strehe, zavetja je zima poletje. Od praga do praga trka na srca blaga. Trudnega sen zaziblje na kamnitih tleh v mehke sanje o davnih, davnih dneh. O, tudi sen ni dolg na trdem kamnu. Skoro se bridko zave: Na cesti, na trdem kamnu! Grenka mu solza na lice kane nova. pekoča rana v srcu njegovem vstane. Kdo si popotnik moj mladi — Brezposelni moj rojak! Strta ponosna so krila, bil si, ne boš več — junak. V tujini Te sreča je z zlom obdarila, zlomila, ubila in v bedo pahnila. O jo j — i Anica Jeram, Buenos Aires: Pomladno hrepenenje • Ud daleč me kliče gorovje kjer hišica mala stoji: “Da,j, vrni se v svoje domovje, ki vse za Teboj hrepeni!” Tujina je hladna, ledena, v njej zmiraj oko se solzi. Tam v hišici rojstni, domači, obraz se Ti spet razjasni!” Domov se v jeseni tej hoče čez širno mi sinje morje, pomladi se hoče cvetoče, k ter ptički veselo pojo! LIpefov bic (Nadaljevanje) “Ljudje so hujši ko živina. Nimajo srca. Dvakrat sva že poslala sporočilo v dolino, da živina žeje poginja,, pa ga ni. ki bi se zmenil za to. Domov bi morali, skrajni čas je že, ali pa bo ostala na planini le še mrhovina. Če še jutri ne bo nikogar iz doline se odpravim domov in tebe vzamem s seboj, sivček moj.”. Položil je svojo glavo živini na vrat in se milo razjokal. “Nehaj lenariti!” se mu je iznenada oglasil Joža za hrbtom. “Delo imam zate. Gori pod Bogatinom se pasejo Starčeve ovce. Vode že davno nimajo ver, pa se nihče ne zmeni zanje. Če sc midva ne pobrigava bodo vse poginile. Ni mi za Starca, dedec nemarni. naj ima škodo, če srca nima. Toda živina se mi smili. Vzemi pest soli in stopi ponje ter jih pripelji v dolino. Zadaj za gozdom je še velik snežnih Treba ga bo stopiti na ognju, da dobiva nekoliko vode in vsaj včasih napojiva živino. Druge pomoči ne vem.” Lipe se ni obotavljal. Vzel je sol in se odpravil na pot. Bilo je v prvih popoldanskih urah in sonce je žgalo, da mu je jemalo sapo. Pot nra je v curkih lil po obrazu. Dvigal se je po ozki stezi više in više. Počil se je in se oddahnil. Za hip se je ozrl na nebo. Prav tam nad goro se je zbira majhen, bel oblaček. Lipe se je za- smejal: “Le.kod se je .vzel? Če bi bil vsaj še enkrat večji. Potem bi človek zopet upal, da bo morda še kdaj deževalo.” Izpljunil je gosto, sluzasto slino in nadaljeval pot. V prsih mu je postajalo tesneje. Zrak je bil ko svinec. Jezik mu je lepel na nebu. “Sto zlomkov”, si je zopet govoril, “le kaj mi je danes? Saj se komaj vlačim. Ampak tistile oblak!”, se je znova ozrl na nebo. “Veča se. To stoji. Če bi bilo kdaj-drugič, bi rekel, da bo iz njega še lilo. Ampak zdaj ne bo. Zdaj bi lahko na nebu stale polne golide vode, ampak na zemljo ne bi padlo kapljice dežja. In živina nam žeje poginja!” Skoraj zjokal bi se bil ob misli na živino. Bil je že prav pod vrhom. Iskal je čredo, pa je nikoder ni načel. “Sususu”, je klical, pa od nikoder se mu ni odzval glas. Preskakoval je skale in pečine in je prišel prav na drugo stran pobočja. Medtem se je nebo stemnilo. Teki oblaki so ga. prepredli. “Nevihta bo”, si je govoril, “no, zdaj bo pa zares.” Prvi blisk je preklal nebo. Preplezal je strmo skalo. Pred seboj je zagledal ozko zelenico in na njej ovčke, ki jih je iskal. O, koliko jih je bilo in kako ljubke so bilej. Nekaj mehkega mu je spreletelo dušo. Kykor one so bile, ki jih je vsako leto postavljal pred jaselee, prav tako kosmate, samo večje seveda in žive. Samemu sebi se je smejal in svojim neumnim mislim. Kje je še božič in kje so jaselee? Zdaj so tu gore in nevihta. ki ga bo vsak čas zajela. Skočil je na zelenico in veselo zaklical: “Sususu.” Vse je ostalo mirno Ovce so ležale na zeleni trati ko mrtve, tesn i stisnjene druga ob drugo. Obšel je zelenico. Ozka je bila in je padala v globok prepad, sredi nje pa se je dvigala ostra, strma čer. Skočil je v sredo črede in začel božati živalce drugo za drugo. “O, revice moje”, jim je govoril, “saj ste še žive. No, zdaj bo zopet vse dobro. Vse vas rešim, prav vse. V dolino vas spravim, pa če bi moral vsako posebej na rami doli prenesti. In piti vam bom dal. Veste, tam doli je še velik snežnih. Tak ogenj bom zakuril kakor o kresu in sneg vam bom topil, da se boste do mile volje napile.”