migljeji o »Drngeni berilu". Zapisal J. Gros. Vsaki oddelek v ,,Berilu" zahteva, da ga ucitelj živo razlaga, in ako učitelj ume, n. p. kako pesem po razuierni razlagi otroku vtisniti v nežno serce, mu bode dostikrat taka pesmica še v poznejeui življenji vedno nepozabljiva. Ako je učilelj zmožen, da vsako berilo, tako rekoč, v se vzame, in da ga potem pred učenci zopet razprostira, kmali zapazi, kako živo se je vtisnila njegova razlaga učencem v serca. — Pravo otroško življenje je gledanje; otrok naj se navadi, da povsod okrog sebe dobiva lepo celoto in edinost, in da z novimi, ptujimi podobami bogati svojo domišljijo, ter jo s prosto hesedo zapisuje. Prenapeta domišljija pa naj se vendar nc goji; lc resnica naj deli pravi, jasni zaumen. Učitelj naj skerbi' torej, da bodo njegovi učenci povsod v naravi, kakor tudi doraa v hiši sedaj večji, sedaj manjši prostor v mislih ouiejali, ter si ga tako kot živo podobo za sklepc zedinovali. Xaj jili spominja, da vsako, tudi naj tnanjšo stvar posebno na tanko pregledujejo, da vsako naj inanjšo pičico na nji preiskujejo, in da si tako pridobujejo brez števila znanienj, ktere kažpjo cnako ali razločne reči, in da te pridobIjena znauienja in različnosti s prosto besedo zapisujejo. lz tega se jasno razvidi, kako potrebno je, da se učenci posebno v pismenih vajah urijo, kajti nialo ali celo slabo se na to gleda. Jaz meniui, da naj 1) učitelj učencem iz kakih drugili bukev prebere kako povest, in učenci naj poteni kratko zapišcjo, kar se je bralo; 2) nčitelj naj učencem pove kako kratko pripovedko, in učenci naj jo potcm razširijo; 3) učitelj naj učencem da v nekoliko besedali Ivarino kakcga popisa prav v prosti in splošni osnovi in v lahkeui načertu, in po (em načertu naj poteni nalogo dalje izpeljujejo. Do sedaj se je tu pa tam Ie bolj zahtcvalo to, da je učenec na tanko vedil, kaj so narecja, kaj klicavke, prislavki, dostavki i. t. d., zmožen pa ni bil, da bi bil le spisal še tako lahek in prost spis, kajti v njegovi glavi so se le verstili slovnični izrazi, letos v tpj, drugo leto v drugi obiiki, — svojih misli, ki jih je dostikrat izverstne mislil, pa ni mogel v besede zmeniti in jih zapisati. In tega ni mogpl storiti, ker ni bil tega navajen, in tudi od samih slovničnih izrazov ni vedil, ali bo lo ali uno reč prav zapisal, ali ne. — Vendar s temi besedami slovnici nikakor ne zapiram šolskih vrat; mislim le, da bi se berila moglc bolj djansko obdelovati, in da bi lako mladini 2* prinašali več koristi. — Zivo sc še spominjam učitelja, pri kterem smo vsako uro 8 — 10 ,,platelcev" izbrali in v 4 — 6 tednih vse berilo prcbrali; koliko koristi sino od tega imcli, vsak laliko spozna! Ker se pa še dan dancs v nekterih krajili dosti boljša ne godi, sem ravno sledeče berila nekoliko pretresel, da bi uni učitelji slabo pot popustili in se vernili na boljšo. Naj bolj pa me je pri teh spisih vodil namen, da bi izverstni in izurjeni učitelji tudi svoje mnenja in razlaganja zarad berila v nTovaršu" razodeli, in tako časoma razlagali vcč berilnih oddelkov. To je težko, bi morda kdo mislil; takemu svetujem, da naj to le po malem poskuša, na primer: Sprehod: spomladi, polleti, jeseni, po zinii: zjutraj, zvečer, po polji, po gojzdu, ob studencu, reki, v nedeljo, po nevihti, ozdravljenji, s starši, i. t. d. Steza: po dolini, polji, ob reki; po gori k znamenju, k vasi i. t. d. Znanienje: v gojzdu, na višavi, pod lipo , na pokopalisči i. t. d. Ljubi učitelj! če lako delaš, bodeš kmali zapazil, kako učenci veselo popisujejo. Res je, da pri začptku bodo le kake dve, tri ali štiri verste spisali, toda to nič ne