REKLI SO Popačen politični besednjak FRANC SETINC na posvetovanjU o ZK v boju proti protiso-cialističnim silam: »RazJoge za idejno zmedo ustvarjamo tudi sami, ker nimamo premišljenega koncepta propagande, tako doma kot pri naših nastopih v tujini. Naš sistem pogostopostavljamo v slabo luč tudi s frazarjenjem tako v sredstvih javnega obveščanja kot vgovorih. Samo poglcjte, kako smo s frazami popačili naš politični besed-njakl NapišeŠ, da si za dclavski razred, pa misliš, da si s tem že revolucionar. S poudarkom govoriš o narodu, pa se ti zdi, da si domoljub od glavc do pcte. Sklicuješ se na kulturo, in že začutiš v sebi vso plemenitost, ki jo človek lahko ima. Zavzemaš se za razredni boj, in že imaš najboljšo karakteristiko. Napadeš oblast, vsako uradno strukturo, vsako funkcijo, ki vsaj malo smrdi po odločanju, in že si bojeviti radikalec. Tako je, ker uporabljamo prazne pojme, namesto da bi govorili in pisali o konkretnih manifcstacijah življenja, o zapletenosti družbenih protislovij in nasprotij, o katerih je, seveda ne brez truda, mogoče govoriti tudi v konkrctnem in vsakomur razumljivem jcziku.« PRIPIS UREDNIŠTVA!!!!' Spoštovani bralci-ke grafično opremo smo si spet izposodili pri DELU in DNEVNIKP'fvendar pa je komentar k njej prispeval FRANC ŠETINC. Hvala za razumevanje 2. stran študentski časopis V številki, ki je pred vami, boste zasledili tri članke, ki se vsakna svoj način ukvarjajo s problemi razvoja (intervju z Josipom Vid-marjem, razgovor z Nacetom Šumijem in intervju s Kellermannom). Prvi problem, ki se postavlja, je vprašanje koncepta nadaljnjega razvoja Jugoslavije kot celote pa tudi vprašanje razvoja posa-meznih republik znotraj nje. Ta problem je toliko bolj pereč, ker je Jugoslavija skup-nost enakopravnih narodov in narodnosti, ki jih skozi ves čas njihovega skupnega ob-stoja spreipljajo velike razlike v stopnji gos-podarskega razvoja, ki so bolj ali manj zgo-dovinska dediščina. Takšno stanje zahteva jasen koncept nadaljnjega razvoja, ki pa ni enoten. Opraviti imamo z dvema koncepto-ma, ki sta si nasprotujoča, in tretjim, ki je ne-kakšna povezava obeh. Prvi koncept raz-voja Jugoslavije lahko primerjamo z vla-kovno kompozicijo, v kateri jma vsaka re-publika svoj lastni vagon, ki ga vleče lastna lokomotiva neodvisno ali pa celo na škodo drugih. To bj ustrezalo stanju, v katerem si vsaka republika prizadeva pridobiti čim več lastnih sredstev, pa tudi sredstev druoih re-publik, ki bi jih potem vložila y svoj razvoj. Končni rezultattakšnega stanja bi bil pove-čevanje razlik v razvitosti med republikami in povečevanje razlik v razvitosti Jugoslavi-je glede na druge države. Posledica takš-nega koncepta pa bi bilo tudi umetno zaus-tavljanje razvoja najbolj razvitih, kar bi ime-lo za rezultat enakost v nerazvitosti (vse re-publike bi bile enake, kar se tiče revščine). Drugi koncept razvoja Jugoslavije lahko primerjamo z vlakovno kompozicijo, ses-tavljeno iz petih vagonov, ki jih vleče ena lo-komotiva. Vsakomur je jasno, da bi funkcijo lokomotive lahko prevzela le najbolj razvita republika. Takšen koncept bi lahko imel za rezultat dvoje: a) razlike v razvitosti med re-publikami bi se konzervirale in b) razlike v razvitosti med republikami bi se povečale. Obe varianti posledic drugega koncepta razvoja bi nujno imeli nezaželene socialne in politične učinke, ki jih ne izključuje niti prvi koncept razvoja. Za drugi koncept pa se kljub temu zdi, da bi Jugoslaviji kot celoti prinesel več koristi, vsaj kar zadeva njen gospodarskj razvoj. Tretji koncept razvoja predpostavlja »sistematične in stalne napore v smeri po-spešenega razvoja proizvajalnih sil zaosta-lih področij,«1 pri čemer pa bi bilo... »po-vsem napačno voditi tako politiko, ki bi iz-hajala iz predpostavke, da je treba zadrže-vati napredek razvitih delov Jugoslavije, dokler jih ne dosežejo nerazvita področ-ja.«2 Ta koncept (tretji) je tudi praksa kratko-ročnega in dolgoročnega razvoja Jugosla- vije. Če bi zapisali, da ni obrodil sadov, ki smo jih pričakovali, bi v prid tej tezi lahko navedli vsaj dva argumenta: 1) Kosovo, ki mu kljub temu, da že leta prejema sredstva iz sklada za nerazvite) ni uspelo postoriti nič pretresljivega na področju lastne razvi-tosti in 2) Srbijo, ki postavlja bolj ali nnanj (ne) močne argumente, da bi se uvrstila v »klub nerazvitih«. Tretjj argument, ki ga želim obravnavati posebej, pa je vezan na Slovenijo kot naj-bolj razvito repubirko v Jugoslaviji. Vse bolj smo namreč priče tezi, da je Slovenija gle-de na druge republike v položaju izkonšča-nega. Zanimivo pri tej tezi je to, da je ne po-stavljajo, kot bi nekateri radi to videli, samo deli inteligence iz gospodarstva in negos-podarstva, temveč da je vedno bolj prisotna tudi y zavesti in celo konkretnih dejavnostih najnižjih plasti slovenske družbe. Prej pre-senetljivo kot zanimivo pa je to, da ima ta teza svoje zagovornike tudi med pripadniki neslovenskih narodov, ki živijo in delajo v Sloveniji. Če bl obstajala kakršnakoli znan-stvena analiza, ki bi uspela to dokazati (na-mreč, da zagovorniki teze o izkoriščanosti Slovenije niso samo Slovenci), bi odpadla etiketa, ki to tezo ves čas spremlja, namreč, da je to slovenski nacionalizem. Tovrstne analize, kot tudi analize o tem, kakšna sredstva se stekajo v najrazličnejše zvezne sklade, kdo jih prispeva in kdo koli-ko dobi, ni. To ima za posledico dvoje: 1) tisti, ki tezo o izkoriščanosti Slovenije zago-varjajo, nimajo nasproti svoji tezi postavlje-nih nobenih argumentov, k\ bi jo problema-tizirali in 2) dane so možnosti za to, da se širi strah povprečnega Slovenca tako pred »izkoriščevalci in zažiralci« zunaj sloven-skih meja (druge republike) kot pred tistimi znotraj teh meja (pripadniki drugih narodov in narodnosti, ki delajo v Sloveniji). Zago-vornikom teze o izkoriščanosti Slovenije in o omejevanju le-te pri nadaljnjem razvoju sedanja situacija zelo odgovarja. Priče smo nezavidljivemu položaju v slovenski kulturi, znanosti, šolstvu. Na nemogoč položaj nas opozarja zdravstvo. Dežurni krivec za vse to pa je kdo drug kot nepravična porazde-litev sredstev, seveda največkrat na zvez-nem nivoju. In o tem malokdo v slovenski javnosti dvomi, še več, vedno več Ijudi je o tem prepričanih. Govori se, da je ogrožena slovenska kultura, da slovenskemu narodu grozl propad, ker nima več možnosti razvt-jati lastnega znanja... Rešitev, ki jo vidi ve-čina, pa naj bi bila v tem, da bi sredstva na nivoju federacije pričeli porazdeljevati na drugačen način ali pa, če to ne b\ bilo mo-goče (češ, vsi o tem govorijo, nihče pa ni-česar ne ukrene), da bi v Sloveniji povečali prispevne stopnje za znanost, zdravstvo, šolstvo, kulturo. Slednja varianta je kratko-vidna zato, ker ga ni človeka, ki bi v seda-njih razmerah bil pripravljen žrtvovati še večji delež sredstev, namenjenih za oseb-no porabo, v korist sredstvom za skupno in splošno porabo. Očitno, da tudi tu ni moč najti prave rešitve. Kje pa, torej? Vrniti se je treba k vprašanju, ki je ta pro-blem odprlo. To je vprašanje razvoja Ju-goslavije kot celote: kateri koncept bi Ju-goslaviji najbolj odgovarjal? Preveč drzno in celo neodgovorno bi ravnal, če bi trdil, da nam sedanji koncept razvoja ne odgovarja. Zdi pa se, da ni dovolj jasen, da bi zagolovil tisto, kar ima za svoj cilj, namreč razvoj Ju-goslavije v celoti. Znotraj tega se vsekakor kot zelo aktualno postavlja tudi vprašanje razporejanja sredstev, namenjenih za raz-voj. Vendar, nujno je poudariti, da to ni vpra-šanje, ki bi ga bilo potrebno razrešiti samo na nivoju federacije, ampak tudi na nivoju vsake republike posebej. To je aktualno vprašanje zlasti za Slovenijo. Če trdimo, da je na področju znanosti in šolstva edini kon-kretni prispevek k reformi Univerze izgrad-nja Pedagoške akademije v Ljubljani in Ma-riboru, potem si moramo v zvezi s tem vse-kakor postaviti nekaj vprašanj. Ta vpraša-nja ne izostanejo niti takrat, ko se ozremo po nacionalno pomembnih investicijah, ki smo si jih v Sloveniji začrtali za obdobje 1986-1990: Muzej Ijudske revolucije Slove-nije, Centralna tehniška knjižnica, Narodna in univerzitetna knjižnica, Univerzitetna knjižnica Maribor, Naravoslovno matema-tični center, Biološko središče... Bomo res vse rešili, če bomo sredstva vlagali le v po-stavljanje novih zgradb? Kje in koliko je še neizkoriščenih prostorskih kapacitet, ki bi se dale uporabiti? Na to nihče ne zna ali pa tudi ne želi odgovoriti. Zakaj se (tudi v Slo-veniji) gradijo gospodarski objekti, ki imajo že y predračun vkalkulirane izgube, neren-tabilnost? Zakaj se igramo »nojevsko poli-tiko« in zapiramo oči pred izgubami gospo-darstva? Se več, s tem, ko jih iz leta v leto pokrivamo (s sredstvi, ki jih dobimo od ne vem kod), samo podpiramo neodgovornost in razsipništvo. Tudi v teh in takih stvareh je potrebno iskati rezerve. Rezerve za vse tis-to, česar nam danes manjka: od sredstev za opremo naših šol, bolnišnic... do sred-stev za znanost, kulturo, tujo literaturo. Torej, če že plediramo za drugačno raz-poredltev sredstev, potem moramo tudi za-gotoviti bolj racionalno uporabljanje !e-teh. Stanislav Vidovič 1 E. Kardelj, Razvoj slovenskega narodnega vpraša-nja, DZS, 1970, stran 50 2 Prav tam, stran 49 UVODNIK polRica Postavimo bogove na zemljo b svet bo postal raj. (oče Eustahij, XV. st. v delu »REINKARNA-plJA SVETEGA DUHA«) ! ČAS DOGAJANJA: Noč med 7. in 8. feb-fuarjem KRAJ DOGAJANJA: Velika sprejemna Ivorana Cankarjevega doma VZROK DOGAJANJA: Slovenski kulturni iraznik. Sprejem za goste in povabljence, ti sta ga pripravila predsedstvo SRS in RK pZDL je toliko bolj presenetilo pristno in prisrčno ravnanje naših politikov. Saj to so vendar Ijudje ravno tako kot jaz. Proti jutru smo celo objeti združno zapeli pesem »Mi se mamo radi«. Kdo pravi, da nismo za RAZ-REDNI MIR in narodno spravo. (Seveda pa Spomenke Hribar tam nisem opazil.) Pili smo iz istih steklenic in se med seboj živah-no, proti jutru pa tudi malo bolj zapletajoče, pomenkovali o raznih človeških problemih, od boja za oblast pa do boja za ženske. Ta dan me je pomiril v skrbi za našo prihod- Velika kadrovska prenova do leta 2000 a posvetovanju v predsedstvu SRS o gradivu Kadri za razvoj« - 20.000 vodilnih je ustreznih TOK DOGAJANJA: Predstavniki politične n kulturne elite smo se (med njimi sva bila Jjdi glavni in odgovorni urednik TRIBUNE) Dbjedači in pijači prav dobro zabavali tja do [anih jutranjih ur. Starejši obiskovalci takih iprejemov, ki jih imajo za sabo več kot mi-iva s Stanetom (gl. ured.), vedo povedati, ia je bila postrežba včasih veliko boljša in irefinjena. Očitno je, da je stabilizacija uda-ila tudi po banketih. Naša elita (predvsem K)litična) pa je bila vedno za vzgled v zate- nost. Ob tako človeških in toplih voditeljih se nam zanjo ni treba bati. Saj kdor je Ijubi-telj dobre kapljice in pesmi, ne more biti slab človek. Ko pjeva, zlo ne misli, samo za-visi što pjeva. Tistega dne sem razrešil še eno dilemo, in sicer, za koga bom volil na bližajočih se volitvah. Hitro sem podlegel kontrapropa-gandi, da bodo volitve farsa in da med kan-didati ni razlik. A kako sem se moti! in to rav-no zato, ker teh Ijudi nisem poznal. Šele se- daj sem videl, da so mednjimi pomembne razlike in to y vseh elementih, začenši od hrane in pijače pa naprej. 8. februarja sem se že odločil, za koga bom glasoval. Za naj-bolj simpatične in najbolj vesele. Škoda, ker ni bilo na sprejemu še več Ijudi iz baze, na-ših volivcev, da bi se lahko na najbolj de-mokratičen način odločili med kandidati, ne pa, da nam nekateri ponujajo za vzgled meščanski model predvolilnega boja, kjer so glavni aduti prazne obljube in obrekova-nje. Saj poznate tisto zgodbico o predvoj-nem poslancu, ki je nabiral volilne glasove v okolici Sarajeva. Volivcem je obljubil, da bo zgradil most čez Donavo. Na pripombo, ida tam pač ne teče Donava, jim je zagoto-vil, da bo tudi Donavo napeljal v te kraje. Banket ob 8. februarju je bil za moje poj-me velik korak naprej k demokratizaciji naše družbe. IN VINO VERITAS IN DEMOKRACIJA P. S. S Stanetom sva naredila tudi zvočne posnetke rajanja, tako da nam zlobni jeziki ne morejo podtakniti, da širiva lažne vesti. Z veseljem pričakujem prihodnji 8. februar. i Robert Botteri Anketa o razmerju med politiko, gospodarstvom ii\kulturo, izzvana z izjavami Bojana Štiha y televizijski oddaji Tednik, predvajani 6. feb-ruarja na TV Ljubljana, nastala pa zaradi aktualnosti teh vprašanj Kakšno je razmerje med politiko, gospo-darstvom in kulturo? Matjaž Jevnišek, absolvent FSNP: Neka-teri še vedno izhajajo iz predpostavke, da je kultura avtopomen segment družbene rea-litete. Toda če jo kdorkoli mehanično ločuje od družbene produkcije in totalitete družbe-nih odnosov, brca v temo. Niko Lukež, predsednik SOb Vič: V svetu je gospodarstvo na prvem mestu. Je osno-va kulture in politike. Politika naj pomaga razvoju gospodarstva in kulture, bazirati pa mora na kulturi in gospodarstvu. Ali lahko trdimo, da je v slovenskem družbenem življenju na prvem mestu poli-tika, nato gospodarstvo in na zadnjem mestu kultura, medtem ko je v Evropi naj-bolje zastopana slovenska kultura, potem ekonomija Slovenije in na zadnjem mestu slovenska politika? Ciril Zlobec: To se mi zdi popolnoma nor-malen pojav. V vsaki deželi in v vsakem si-stemu je, pa če smo zadovoljni ali ne, na pr-vem mestu politika, ker ureja ali pa naj bi urejala celovito življenje, vključno s kulturo, znanostjo, gospodarstvom, izobraževa-njem. Zato se mi zdi logično, da je politika na prvem mestu, ker je tudi gospodarstvo odyisno od politike. Moramo pa se vprašati, ali je ta politika v redu ali ne. Ali je dobra ali ne. Ali omogoča med drugim, to, da je kul-tura lahko odprta v širši prostor. Da pa je slovenska kultura v evropskem merilu zapr-ta kultura, je že spet logično. Svet ne more sprejemati naše politike, ker ima svojo, tako, ki a priori izključuje drugačno politiko. Politika, tudi zunaj naših nneja, nima nikarš-ne operativne moči, pomena in vrednosti. Lahko obstaja samo kot ideologija, vemo pa, da je danes ideologija v svetu diskredi-tirana. Kultura pa je absolutno komplemen-tarna, različna od dežele do dežele, in če je kvalitetna, jo vsaka dežela z veseljem sprej-me. Zato je, konkretno, Kosovel v svetu fe-nomen, nimamo pa političnega fenomena. To, se mi zdi, je popolnoma normalno sta-nje stvari. Ali lahko trdimo, da je v javnem življenju pri nas na prvem mestu politika, na dru-gem ekonomija in šele na zadnjem kultura, v Evropi pa naj bi se te stvari vrstile v ob-ratnem zaporedju? Matjaž Kmecel: Če gre samo za javne dejavnosti, je mogoča takšna ocena. Zivlje-nje pa/ii sestavljeno samo iz javnih dejav-nosti. Človek živi javno in intimno življenje. Večji del življenja živi samo zase. V intim-nem svetu si človek ustvarja različne vred-note, ki z javnimi ne morajo imeti nič skup-nega. Vprašanje je, če je po Evropi kako bistveno drugače. V zrcalu časopisa je po-litika tako ali tako vedno na prvem mestu. Sistem javnega informiranja ustvarja v vsa-kem primeru vtis, da je politika prva. Na dru-gi in tretjj strani so objavljene gospodarske novice. Sele nato je na vrsti kultura. Vpraša-nje je, kakšna so ta razmerja v realnosti. To je dovolj subtilna zadeva. Tu bi si človek ka-kršnekoli počeznje sodbe težko upal dati. Lahko predstavi samo vtis. Vtis je pač tak, da morda v tem trenutku, in nekaj desetletij nazaj, v resnici posvečamo preveč pozor-nosti temu in preveč zaupamo v to, da je družbena vprašanja mogoče razreševati samo z razreševanjem ekonomskih in poli-tičnih vprašanj. Čovek sam v sebi potrebuje mnogo več. Potrebuje tudi filozofsko raven obstajanja. Tudi preprost človek, čeprav tega ne bo artikuliral filozofsko. Spraševal pa se bo o smrti, rojstvu in podobnem. O tem govori, dovolj zgovorno, Ijudska pe-sem. To je neoficialni sistem vrednot, dejav-ni sistem vrednot, ki ga vsak človek posebej občuti, goji, priznava in je praktično od člo-veka do človeka različen, čeprav se v ko-lektivni skupnosti ustvarja skupen sistem vrednot. To odkriva, bolj ali manj uspešno, sociologija. Kot že rečeno, zelo subtilna za-deva. Kako bi komentirali trditev Bojana Štiha, da je v evropskem merilu slovenska politi-ka na nivoju 18. stoletja, slovensko gospo-darstvo na nivoju 19. stoletja, kultura pa na nivoju 20. stoletja? Dr. Adolf Bibič: Z zanimanjem sem po-slušal Elojana Štiha. Bojan Štih ima včasih drzne hipoteze. Res je bistveno vprašanje, na kateri stopnji razvitosti so te tri kompo-nente. Mislim, da je slovenska kultura do-segla nekatere vrhunske dosežke. Ne mo-remo pa trditi, da slovenska politika na vseh parametrih zaostaja za kulturnim vzponom. Menim, da je slovenska politka v okviru ju-goslovanske bila v številnih pobudah pio-nirska in je imela ter deloma še ima svetov-ni odmev, čeprav ga je začela izgubljati. V marsikaterem pogledu, zlasti pri praktični realizaciji načel, zaostaja za deklariranim. To je osnovni problem. Kultura ne raste y praznem prostoru. Ras-te v določenih političnih in ekonomskih raz-merah. Če ugotavljamo vzpon kulture, ta verjetno ne more biti čisto ločen od sploš-nega značaja nacionalne in socialne poli-tične zavesti. Seveda ne gre za nekakšne mehanične odnose. Morda je celo naravno, da kultura v nekem smislu prehiteva politi-ko. To se ne dogaja prvič. Očitno je, da s stališča dohitevanja sveta v ekonomskem pogledu ostaja veliko odprtih problemov. To pa ni stvar samo naše politike, ampak tudi naše relativne tradicionalne nerazvi-tosti. Največja napaka pa bi bila, če bi pod-cenjevali ravno dosežke naše politične misli. Ta se res ne začenja z letom 1941, je pa po tem letu dosegla vzpone, ki jih prej ni-koli ni. Tudi kultura je del naše politične identitete. V imenu neke čiste kulture pa ne moremo zanikati pomena politične kulture. V sedanjih trenutkih krize je v imenu kultur-ne tradicije zelo nevarno zanikati pomen polijike in politične kulture. Tit Vidmar: Odgovoril bi takole: 1. Kje je ta Evropa, kjer je na prvem mestu kultura? 2. Ne vem, kaj je po televiziji govoril Bojan Štih, zato bi njegove izjave težko interpreti-ral. 3. Z Bojanom Štihom se nikoli ne strinjam, tako da bi težko prišla do konca. Anketiral sedmega februarja 1986, na zakuski po podelitvi Prešernovih na- grad, Stanislav Vidovič Na volitve z več kandidati Temeljne kandidacijske konference v Mostah so pokazale, da Ijudje niso nezainteresirani fandidale bi adi lolje poinoli k vedno ni jasno, kdo bo pnagovalec na volitvah Slreznilev in naloge Opravljanje samoupravnih unkcij ne more biti poklic ovanju pasu. Kulturna elita pa je zadnje ase bolj slabo pri denarju. Vendar pa tudi etos vse skupaj ni bil mačji kašelj. Jedilni istje bil sicer identičen z lanskim. Ali ne po-neni to morda, da smo zaprta družba za novacije? REZIME V procesu svoje politične socializacije em velikokrat slišal mnenje, da politiki ni-najo stika z bazo, da so to Ijudje nad druž-o (takih mnenj po gostilnah in v TOFOVIH lasturbacijah ne manjka). Ravno zato me i 4. stran študentski časopis intervjw reforma univerze - INTERVJU S PAULOM KELLERMANNOM Kaj je to »reforma« univerze oziroma izo-braževanja? Kaj pomeni reitegracija dela in izobraževanja? Kako je to povezano z dru-gačno regulacijo produkcije? Na ta in dru-ga vprašanja je za Tribuno odgovarjal avpt-rijski sociolog in predavatelj na celovški univerzi dr. Paul Kellermann. Tribuna: V Celovcu imate že nekaj več kot deset let Univerzo za temeljna znanja (Grundvvissenschaften). Ali lahko podrob-neje pojasnite razlike y primerjavi s »tradi-cionalnimi« univerzami? P. Kellermann: Naša univerza ni nobena posebna univerza, vsaj ne v zahtevnem smislu: je le najmlajša, zelo majhna in k re-formi Univerze ni ničesar prispevala. Uni-verzitetni organizacijski zakon iz leta 1975 je združil vseh 12 avstrijskih univerz, in če je taka Univerza leta 1973, ko je pričela s pedagoškim procesom, morda pomenila nov začetek, je bilo to leta 1975 s tem zako-nom akumulirano. Obstaja zakon, ki velja za vseh 12 univerz, edina razlika je le, da smo mi kot najmlajša avstrijska univerza zakonom dosti bolj podvrženi kot seveda univerza na Dunaju (Wien), ki je 600 let sta-ra, zelo velrka, ima mnogo, mnogo profe-soi*jev, daljšo tradicijo in svojo lastno težo. Uvideti moramo, da je univerza preživela mnoge družbene sisteme in podobno do-Igo zgodovinsko tradicijo ima morda le še Cerkev. Vse druge institucije, ki jih pozna-mo, so mnogo mlajše. To je kar impresivno. Če pomislimo, da je bila Univerza ustanov-Ijena v času, ko je bil fevdalizem še na višku in ko je Cerkev predstavljala grozljivo moč; toda ta ista Univerza je kasneje preživela tudi meščansko revolucijo, obstajala je sko-zi vse čase, navsezadnje tudi v fašizmu. Zelo presenetljivo, kakšne sile tičijo v tej in-stituciji. To bi bilo vredno analize, čeprav je težko razložiti, zakaj je Univerzatoliko časa zdržala, tudi v svojih strukturah komajda spremenjena. Tribuna: Ob grobi poenostavitvi bi lahko glede na delo in izobraževanje ločili 3 obli-ke njune povezave. Te so: 1. Neposredna sinhrona povezanost, v kateri izobrazba na-staja z delom, delo pa je hrati tudi proces samoupodobitve producenta. 2. Diahrona povezanost, »najprej izobraževanje, potem delo«. 3. Poizkusi ponovne reintegracije dela in izobraževanja. Ta delitev se veže tudi na 3 produkcijske tipe. V prvem dela-vec še sam neposredno kontrolira proces dela, toda ta zahteva se tipu produkcije, v katerem delavec za določen čas prodaja svojo delovno silo, ne obnese. Ne zadošča samo formalna podreditev delovne sile ka-pitalu, temveč tudi dejanska, tako da nad-zor nad produkcijo in njena neposredna or-ganizacija pripadata kapitalu. Ker je v nara-vi kapitalistične produkcije, da substituira živo delo, smo v zadnjem času priča proce-som, da imamo na milijone Ijudi, katerih kvalifikacije ne ustrezajo več zahtevam ka-pitala. Niti državni sistem izobraževanja ne more zagotavljati uporabne delovne sile za vedno bolj specializirane tehnološke pro-cese. Tako se pojavljajo tudi nove težnje po ponovni integraciji dela in izobrazbe. Toda v nekaterih artikulacijah teh teženj vidimo izrazito konservativne družbene modele, bodisi da gre za to, da naj stroške za ponov-no usposabljanje oziroma prekvalifikacijo krije delovna sila, bodisi da se z izobraže-valnim procesom znotraj posameznih vele-podjetij ukinjajo formalne možnosti za ena-kost in enakovrednost izobrazbe, saj sedaj posameznikovo možnost socialne mobil-nosti, ki jo daje izobrazba, vedno bolj us-merja na eni strani interes podjetja, na drugi strani pa posameznikova »pravšnjost«. Kako vi vidite protislovja krize izobraževa-nja in krize zaposlovanja? P. Kellermann: Najprej se moramo spo-razumeti, kaj naj bi delo in izobraževanje pomenila, kajti vam - glede na to vprašanje - pojma delo in izobraževanje pomenita ne-kaj drugega, kot pa ju uporabljam jaz. Tribuna: Kar nas zanima, je ravno kon-tekst, v katerem vi to obravnavate ... P. Kellermann: .. .ja/ samo razumeti se moramo... Tribuna: .. .sicer pa lahko vmes postav-Ijamo vprašanja. P. Kellermann: Mislim, da razlikovanje teh dveh pojmov, torej dela in izobraževa-nja, ki ju jaz vidim kot enotnost, ni pomemb- sistem zaposlovanja. Razloge za to bi bilo potrebno skrbno razčistiti. Na drugi strani je v tako imenovanem sistemu šolanja oziro-ma' izobraževanja integriranih vedno več Ijudi za vedno več časa. To se kaže tako, kotda izobraževalni sistem kompenzira na-stajajoče kvantitativne in kvalitativne pro-bleme v sistemu zaposlovanja, kar pomeni, da če je vedno več delovne sile ločene od neposrednega produkcijskega procesa, nekatere države to izolirano delovno silo ponovno integrirajo v šolski sistem, da bi se: - izognil težavam, - da bi vplival ideološko (npr.: z več šolanja je moč doseči boljšo kvalifikacijo). no. Razmerja te enotnosti bom tudi razložil. Trdim, da ni napora brez spomina, da ni de-lovanja brez izkušnje, da ni dela brez izob-razbe. To pomeni: če hočem jaz kot človek kaj narediti, posežem po spominih, izkuš-njah, izobrazbi. Ko delam, ko kje delujem, pridobivarn spet nove izkušnje. V tem po-gledu je enotnost delovanja in izkušnje, dela in izobrazbe, antropološko nujna. Ta sposobnost učenja, sposobnost spominja-nja, in to, da lahko to sposobnost spominja-nja izkoriščamo, da bi spreminjali naravo okoli nas, nas razlikuje tudi od vseh drugih živih bitij. Medtem ko se žival prilagaja oko-Iju, si mi prilagajamo okolje (v nekem zelo splošnem smislu). Kot ekstremno nasprotje temu danes delo razumemo kot pridobitniško delo, torej delo le zaradi denarja, po pravilu celo mezdno delo, in z izobraževanjem razume-mo v glavnem le šolanje, drugega nič. Če sprašujemo po reintegraciji, to pomeni, da brez izkušnje ni mogoč nikakršen napor niti v šoli niti kje drugje, torej tu ni potrebna no-bena reintegracija. Potrebno je le uvideti, da se - če pridobitniško delo pomeni napor - uveljavlja neka ustrezna izobrazba. Lahko bi rekli, da pridobitniškemu delu pripada ustrezna izobrazba, mezdnemu delu mezd-na izobrazba. To razmerje lahko analogno primerjamo s tem, kar je rekel Marx, da bit določa zavest, toda tu spet pride Hegel na potezo, kot pravi, da tudi zavest določa bit. To je dialektična povezava biti in zavesti, ravno tako kot dela in izobrazbe. Če to drži, ne more biti nobene reintegracije. Na drugi strani, zgodovinsko gledano, je ravno pri-dobitniško delo pripomoglo k osamosvojitvi dela v organizacijah. Navidez nima zveze z izobrazbo, toda zgodovinsko je le toliko izo-lirano od nje, kolikor je (bilo) izobraževanje organizirano v šolah. Danes se govori o sis-temu zaposlovanja in sistemu izobraževa-nja, s čimer sta mišljena zgolj sistem prido-bitniškega dela in od njega ločeni sistem šolanja, šolski sistem. Dejansko tadva nista integrirana na formalno-institucionalni rav-ni. Ce opazujemo sistem zaposlovanja, vi-dimo, da se ta navidezno vedno bolj osa-mosvaja, še posebno tako, da družbena or-ganizacija dela (dalje DOD) mnogo Ijudi; ki so delovno sposobni in voljni, ne sprejme v wxo Fory Toda če se povprečna starost tistih, ki so v šolskem sistemu, vedno bolj zvišuje, če gre vedno več Ijudi na univerze, potem to ne drži. Če sem do svojega 30., 35. leta le v šolskem sistemu, potem sem tako rekoč zgubil vse možnosti, da bi se v sistemu pro-duktivnega, konstruktivnega dela še ustalil. Mnogo je takšnih, ki niso uspeli in ki jih šol-ski sistem pravzaprav ni šolal in kvalificiral v nekem konstruktivnem smislu, temveč so bili dekvalificirani in prešolani. Omenili ste, da mnogo mladih Ijudi v šoli pridobljene iz-obrazbe rve more uporabiti v sistemu zapo-slovanja. To kaže, da tu zija neka diferenca, neko protislovje. Mislim, da to ni nič nove-ga, saj to ve mnogo Ijudi; toda nihče ne po-tegne konsekvenc iz te diference, zato je si-stem zaposlovanja prepuščen samemu sebi. Ta sistem pa od vsega začetka nujno odpušča vedno več delovne sile z angaži-ranjem proizvajalnih sredstev. To je bilo spočetka tudi hoteno, zato so bila proizva-jalna sredstva sploh iznajdena. Nad tem pa se danes protožujejo tisti, ki so bili znotraj hotenega in samoumevnega procesa iz-ključeni iz tega sistema. Razumljivo je, da se pritožujejo nad izključitvijo. Nič drugega namreč nimajo na razpolago kot svojo de-lovno silo, da bi pridobili sredstva, ki jih po-trebujejo za življenje v menjalni družbi. Po-trebujejo denar, jasno! Da se pritožujejo nad tem, je jasno in razumljivo, da se ravno tako pritožujejo sindikati, je tudi jasno, toda mislim, da je treba to problematiko gledati zgodovinsko. Sindikati in uradna politika se oklepajo sistema zaposlovanja, kot se nam danes kaže, ne da bi videli njegov zgodovinski razvoj. Delajo tako, kot da bi bila današnja DOD naravno dana, kot darbi bila nezgodo-vinska in da bi jo bilo potrebno ohraniti za vsako ceno. To je postvarenje. Nasprotno temu mislim, da z zgodovinsko analizo po-stane čisto jasno, da bi se bilo treba politič-no odločiti za drugo formo DOD in s tem tudi izobrazbo. Če na primer pomislimo, da je v fevdalistični družbi normalna forma DOD zajemala vase tlačane, hlapce, ki so bili fizično prisiljeni k delu, so torej v fevda-lizmu tisti, ki so morali produktivno delati, delati pod pritiskom fizične kazni. Tak si-stem je zahteval neko vrsto restrikcij prek demonstriranja moči in prisile, ki sta kottaki neproduktivni. Za vsakim delavcem je tako rekoč moral stati en paznik. Z uvedbo mezdnega sistema se je ta pazniški sistem razbremenil, kajti vsak posameznik je bil zaradi strahu pred stradanjem prisiljen k delu, da bi dobil denar. To ni ponotranjenje, kot se to pogosto govori, prisila k delu se ni ponotranjila, temveč ]o je od zunaj povzro-čil denar. Mislim, da je sistem mezdnega organiziranja družbeno potrebnega dela zastarel. Ta sistem je bil zelo produktiven, to je treba priznati, toda zdaj je zadel ob svoje meje. To se kaže navsezadnje v tem, da je tako veliko mladih brezposelnih. Saj veste, da imamo 30 milijonov brezposelnih v deželah OECD in približno 45 % vseh brezposelnih je mlajših od 25 let. Torej se ravno pri mladini kaže probiem, da DOD poteka, točneje rečeno družbena organiza-cija pridobitniškega dela, v zaprtih instituci-jah. Trg delovne sile je zaprt. Za zares do-bro delovno mesto je potreben zelo dolg proces izobraževanja in komajdla obstaja možnost za vstop skozi stranska vrata; vse jekotnatirih. Mislim.dabi danesmorali za-htevati več produktivnosti in fantazije od ži-vega dela, da bi nastale probleme povsod lahko premagali. Pa naj bodo to ekološki problemi, problemi v povezavi z biotehno-logijo, gospodarski problemi ali problemi miru, vsi konsekvenčno kažejo na take DOD, ki jih ni mogoče več tako enostavno upravljati. Po mojem mnenju je čas zrel za to, da je potrebno produktivnost človeške delovne sile mogoče zagotoviti s tem, da obrnemo sosledje učinka in plačila. Do zdaj je bilo namreč tako, da se je najprej kaj na-, redilo in potem za to dobilo plačilo (mezdo).; Strah pred izostankom mezdeje kontinuira-no zagotavljal prisilo k delu. Tako se je zmanjšala produktivnost. Če bi družbe to spremenile - bogate so dovolj, da to lahko storijo-tedajbi moralenedvomnodajati na razpolago življenjske potrebščine, da bi se lahko razvijali produktivni delovni rezultati. i O tem se danes diskutira pod geslom te-meljni dohodek (Grundeinkommen); gre za dohodek torej, razvezan od neposrednega delovnega učinka. To se zdi utopično, toda ni, kajti danes že imamo modele takega de-lovnega učinka, kar velja za uiradnike in profesorje, čeprav mnogi ne odobravajo teh primerov. Ti dobivajo najprej svoj denar in šele potem delujejo, zato mislim, da ko-likor višji je učinek, toliko bolj je dohodek kot nujnost zagotovljen. Iz tega lahko izpe-Ijemo, da je pravzaprav mogoče dosegati le vrhunske rezultate, če te ni strah za vsakod-nevno eksistenco. Ne verjamem, da se Ijud-je razlikujejo v tem smislu, da so eni rojeni kot slabi in drugi kot dobri, temveč so to re-zultati/učinki vzgoje. To, da se danes na-sploh zahteva najprej delovni učinek in šele nato dobi mezda ter da se Ijudje obnašajo tako, da delajo šele potem, ko imajo zago-tovljeno mezdo za svoje delo, je rezultat vzgoje, ki je utemeljena že v šoli. Tudi v šoli je delo »plačano« z ocenami, s spričevali, ki dobivajo karakter menjalne vrednosti, in mislim, da je to pojem anticipirane polnolet-nosti (Muendigkeit), ki ga je Habermas pre-vzel iz klasične filozofije. Če vnaprej priča-kujemo polnoletno delovanje, vlaganje maksimalnega napora za rešitev nekega problema, potem se bo to tudi zgodilo gle-de na oceno, denarno ali šolsko. Toda pre-skusi, ki so bili narejeni s tako imenovanim temeljnim dohodkom na primer v Novi Ze-landiji, so pokazali, da temelji dohodek sam po sebi ne zadostuje. Zaradi integracije Ve-like Britanije v EGS in zaradi omejevanja agrarnega uvoza iz dežel, ki niso v EGS, je Nova Zelandija hipoma izgubila izvozna tr-žiščav Veliki Britaniji. Kerje NovaZelandija izvažala mnoge agrarne izdelke v Veliko Britanijo, je brezposelnost v Novi Zelandiji v treh letih narasla od manj kot 1 % na skoraj 10%, kar je najbolj prizadelo mlade. Ker Nova Zelandija ni revna dežela, so rekli ta-kole: »Dali bomo mladim kar potrebujejo. Dali jim bomo denar.« Efekt je bil ta, da je približno 80 % brezposelnih, mlajših od 25 let, dobivalo dohodek, ne da bi delali. Ker tj Ijudje niso bili nikjer dejavni, so podlegli ah intervjw oholu, malopridnosti, lenobi, skratka, živ- nje ni imelo zanje nobenega smisla. Iz tega je bilo moč spoznati, da je poleg zago- vljanja najnujnejših materialnih sredstev a življenje potrebno zagotoviti še nekaj: ložnost participacije z udeležbo v DOD. boje je potrebno. Zdi pa se mi, da tudi to fie zadostuje, saj je v delovnih organizaci-ah participacija lahko tudi destruktivna in vedno stimulativna. Obstajajo na primer ržavni obrati, k tem lahko prištejemo tudi katere šole in visoke šole, v katerih se za- poslujejo sicer brezposelni mladi, ne da bi tam opravljali družbeno koristno delo. Mi imenujemo takšne šole preventivne usta- nove za kompenzacijo sicer brezposelnih rnladih. Toda tudi materialna varnost in in- stitucionalne možnosti participiranja niso lovolj. Biti mora še nekaj tretjega - smisel- ost početja. Mislim, da je smiselnost last- ega napora lahko tudi posredovana - pri- ližno tako, kot sem prej označil - prek iružbeno produciranih problemov, pa naj o to ekološka problematika ali kaj druge- ja. Če je delo, iz katerega smo izhajali, do- ločeno normativno in ne le formalno, na- mreč kot usmerjeni duševni in telesni napor za reprodukcijo družbenega življenja in za višanje vrednosti življenja, potem je v takš- li določitvi dela mogoče videti smisel za apor, ki stimulira tudi mladino, da se trudi, da kaj naredi. Tri stvari so torej potrebne: oiaterialna varnost, možnost participacije in, kot jaz to imenujem, interesno vodena smiselnost. Slednja mi pomeni soupošteva- ije interesa, interesa družbe, interesa po- jameznika ali tudi interesa institucije. Iz ega torej sledi smisel. Tribuna: Ali vidite na podlagi obstoječih inaliz, trendov in procesov na Zahodu O Brez vračanja na začeti Dr. CIKIL RIBIČIČ, preds«ik društva za ustavno pravo Slovcnijc, med skupno razprad^ruštva in sekcije MC CK ZKS za politični sistem o kritični anJhzi dclovanja političnega sistema: »Nesmisdno bi bilo povzdmovanje kritičnc analizc in obramba sleherncga njcnega stališča,Maj je njen osnutek v javni razpmvi zato, dd sc preverijo njcnašcena stanja, usmeritve in prcdlogi. da se poglobijo, kohgirajom dogradijo. Toda prav tako ncsmi-sclno je tudi zanikanjc vremosti kritičnc analize. čcš da ni niti khtična. niti analiza, niti mmksistična in podobno. Takšneocenc nc upoštevajo razmer, v kaWhh je bila izddana khtična analiza in nc upoštevajo, kaj bi pomenih ponovno vračanje k neproduk-tivnim j/i umetnim polarizatjam v zvezi s spremembami politič-nega sistcma. Marsikateramd njih pa ncposredno izraža tudi po[>olno nepvznjvanje vscbine kritičnc analizc, zlasti njcnc dukaj zgoščenc in kritičnc ocene stanja.« intervjw KRITIČNA ANALIZA Nl REFORMA VPR.: Kolikšen je pomen kritične analize delovanja političnega sistema v razvoju naše politične teorije ter v spremembah in razvoju političnega sistema socialistične-ga samoupravljanja? Na začetku je treba povedati, da smo po-stopoma uresničevali včasih večje, včasih manjše spremembe v družbenem sistemu. Te spremembe smo imenovali reforme. Prva reforma, čeprav se uradno ne imenuje tako, je veljala od leta 1950 do leta 1955. Bila je prva, ki se je izvršila na temelju izvir-ne koncepcije samoupravljanja oz. na te-melju vizije samoupravljanja. Druga velika reforma je bila gospodarska reforma sredi 60-tih let, ki pa je z reorganizacijo varnost-nega in policijskega aparata, z reorganiza-cijo partije in s politično reorganizacijo pre-rasla v družbeno reformo. Tretja reforma pa se je začela v 70-tih letih na temelju združe-nega dela. S temi tremi reformami so preiz-kusili različne možnosti za realizacijo dolo-čenih vizij družbenega razvoja. Ves čas pa je v bistvu šlo za razvoj samoupravljanja in demokratizacijo revolucioname diktature. Glede na ta prejšnja obdobja Kntična ana-liza nima takšnega dometa in tudi ni tako ra-dikalna, kotso bile prejšnje reforme. Ravno zaradi tega in zaradi trenutnega stanja v naši državii Kritična analiza ne more (in to je dobro) sprožiti radikalne poteze. V domišlji-ji (vendar zgolj v domišljiji) bi lahko postavili sedanjemu sistemu še dve alternativi. Ena altemativa bi bila vrnitev k državnemu so-cializmu, kar pa je lahko samo stvar domiš-Ijije in ne realna politična možnost. Druga alternativa pa bi bil družbeni sistem, zgra-jen po principih meščanske konstitucije, se pravi, večstrankarski sistem, mešano gos-podarstvo itd. Ker pa je tudi ta oblika (realno gledano) nemogoča, se poštavlja vpraša-nje, ali obstojatretja možnost. Mislim, da se te tretje ali četrte možnosti ne da zamisliti niti v domišljiji. Naredili smo torej serijo re-form, ki so pripeljale do sistema, ki ga ima-mo danes, in tega v smislu konstitucije samoupravljanja, federalizma, itd. ni mogo-če spreminjati. Zato Kritična analiza nima zgodovinskega pomena, ker obstoja samo ena in edina možnost. Ta pa je moderniza-cija in demokratizacija sistema. Vtem smis-lu je Kritična analiza po eni strani vendarle kontinuiteta prejšnjih reform, po drugi strani pa pomeni preskušanje številnih momen-tov, ki odpirajo možnost, da bi se sistem modemiziral, posodobil in demokratiziral. VRNITEV NAZAJ Nl MOGOČA VPR.: Kateri mehanizmi preprečujejo uresničitev katerekoli druge koncepcije razen te, ki trenutno velja pri nas? Kaj blo-kira možnost državnega socializma ali meščanskega sistema? Blokiranje državnega socializma je ra-zumljivo samo po sebi. Državni socializem bi bil tak reakcionarno konservativni korak nazaj, da ga nobena sila ali vsaj osnovna sila v Jugoslaviji ne bi mogla sprejeti. Niti delavski razred niti narodi in narodnosti. To bi namreč pomenilo povratek k neostaliniz-mu. Za ta korak pa ni močne sile v Jugos-laviji. Razen tega pa je treba še dodati, da so danes vsi tipi državnega socializma v globoki krizi, in to, kar se sedaj dogaja v Sovjetski zvezi, na Kitajskem in Madžar-skem, samo govori o tem, da te družbe po-časi poskušajo spremeniti sistem oz. ga po-sodobiti in demokratizirati. Povratek k siste-mu državnega socializma je nemogoč, ne glede na vse kritike državnega sistema in ne glede na to, kako močni bi bili pritiski v tej smeri, saj je ta pot zaprta, zgodovinsko zaprta. Kar se tiče »zahodnega« sistema, pa veljajo podobne ugotovitve, čeprav bi nekatere pobude, na primer o razvijanju drobnega gospodarstva (družbenega in privatnega), v demokratizaciji političnih or-ganizacij (z možnostjo, da posamezne sku-pine Ijudi nastopajo s programom, ki bi na-sprotoval programu drugih skupin) bile za-želene in celo nujno potrebne. To lahko ra-zumemo kot aplikacija določenih elemen-tov meščanske, ali bolje rečeno moderne družbe. Kompletna restavracija meščanske družbe tako kot državnega socializma pa je zgodovinsko nemogoča. Kjejeizhod? PROTISLOVJE MED PARTIJSKIM CEN-TRALIZMOM IN DRŽAVNIM FEDERALIZ-MOM VPR.: V novi izdaji vaše knjige Zgodovi-na SFRJ trdite, da sta v praksi prisotna dva nasprotujoča si principa: princip centraliz-ma v partiji in princip federalizma države. V čem je protislovje? Partijska vodstva (mislim na centralna vodstva) in državni Naj se »ljudstvo spremeni« zaradi birokratskih pozicij? Milan Kučan v mestni skupnosti novosadskih občin o kritični analizi - Veliko pričakujemo od javne razprave - Spremembe nujne: v ZK, v dru/.bi (centralni) organi so med sabo funkc!onal-no integrirani. To pa tako, da tvorijo enoten kompleks znotraj družbe, enoten kompleks y tem smislu, da se odločitve partijskih in dr-žavnih organov nanašajo na isti organizem. Ta organizem je seveda jugoslovanska družba. Če pa sta v isti organizem integrira-na dva nasprotujoča si principa, potem je jasno, da sistem ne more funkcionirati. To pomeni, da je nemogoče, da bi na primer neka republika v Skupščini imela drugačno stališče kot druge, potem pa bi prišel partij-ski center in ji v imenu partijske discipline ukazal, naj spremeni stališče. To je nemo-goče. S takim dejanjem bi uničili federali-zem. V teoriji torej res obstaja protislovje med tema dvema principoma, v realnem političnem življenju pa noben partijski or-gan ne bi upal narediti takega koraka. Iz tega sledi, da se je partijski demokratični centralizem približal federalizmu, oz. da se je državna struktura približala demokratič-nemu centralizmu partije. In sicer tako, da to v praksi funkcionira brez velikih kolizij ravno zaradi tega, ker je nemogoče zgolj s partijsko odločitvijo uničiti interese velikih družbenih skupnosti. vpeljali samoupravljanje, da bi se obdržali na oblasti.« Potrebna je podrobna analiza tistih zgodovinskih determinizmov, ki ohra-njajo birokratsko oblast. Ta pa ni odvisna samo od volje in razpoloženja politične bi-rokracije, temveč je treba pogledati y druž-beno bistvo. Na primer: v Jugoslaviji se je razvila mentaliteta (ki sicer obstaja v vseh socialističnih družbah), da se dolžnosti oz. skrbi človeka, delovne organizacije, obči-ne, regije prestavlja na družbo oz. na drža-yo. Koliko naših gospodarskih organizacij in papog nenehno apelira na državo, naj jih izvleče \z težav. Od metalurgije pa do Juriz-ma vsak moleduje in se sklicuje na državo, da bi od nje dobil boljše pogoje za gospo-darjenje. Družba kot celota pose>duje ne-kakšen sindrom, ki teži k temu, da država sama rešuje družbene probleme. Uspešen razvoj samoupravljanja pa je odvisen pred-vsem od razvoja politične demokracije. Samoupravljanje se ne more razvijati v družbi, ki je konfliktna in razdeljena, ker ta konfliktnoststimulira birokratsko deiovanje. Zato je treba upoštevati vse objektivne in subjektivne pogoje, ki determinirajo današ-njo situacijo. Stvari pa se ne da rešiti z očit- Znanstveni dialog o jugoslovanskem sistemu SAMOUPRAVLJANJE Nl ZGOLJ VABA ZA MNOŽICE VPR.: Nekateri naši sociologi in poliologi trdijo, da politična elita nikoli ni v resnici želela samoupravnega sistema in da je le-ta vedno bil nastavljen in prikazovan kot mistifikacija? Če mi ne bi sprejeli koncepta samo-upravljanja (ne glede na to, koliko smo ga do zdaj v praksi uresničili), bi bili danes pod despotsko oblastjo politične birokracije, ka-kršna na primer vlada y nekaterih socialis-tičnih državah. Sama ideja samoupravlja-nja je rešila Jugoslavijo, da ni padla v dik-taturo in despotizem politične birokracije. Že to je dovolj, da damo veliko priznanje tis-tim Ijudem, ki so sprejeli to idejo. Ideja samoupravljanja je po vsebini antibirok-ratska in antietatistična koncepcija, ki nas je ves čas silila v nenehno demokratiziranje revolucioname diktature. Druga stvar pa je, da naša celotna zgodovinska dediščina, železni zakon delitve dela in železni zakon birokratizacije nenehno prihajajo v konflikt s to idejo. ENte so pravzaprav v protislov-nem položaju. Po eni strani propagirajo ide-\o samoupravljanja (med njimi je tudi nema-\o iskrenih borcev za samoupravljanje), vendar pa jih narava njihovega dela pogos-to prisili v to, da si prilastijo oblast in odlo-čajo mimo samoupravnih stmktur. To je to-rej mnogo bolj zapleten problem, ki se ga ne da preprosto rešiti z obtožbo: »Oni so kom: »Vi ste navadni prevaranti, ki ste uved-li samoupravljanje zaradi tega, da bi obdr-žali oblast.« To je primitivno mišljenje. Pogovarjal se je Davor Gjenero Prevel R. B. Delegata zaprh za šest dni brez pojasnila kuhim Načrt doktorske teze študentski časopis stran 7 protestantska etika in duh JELA S NOGU 0 možnosti utemeljitve politične gastrozofije Max Weber, veliki sociolog, ki je živel v Nemčiji na koncu prejšnjega in začetku tega stoletja, je y svojem temeljnem delu Protestantska etika in duh kapitalizma po-kazal, da je smotrno racionalno obnašanje lastnost kapitalske dobe, ki se je začela v XV. in XVI. stoletju, in to v protestantskih re-volucijah. Po Webru je ključni pojem protestantiz-ma predestinacija. Grška beseda katolikos pomeni občost. Katolištvo torej vsem omo-goča pravico do posmrtnega življenja. Pro-testantizem to zanika in trdi, da so samo ne-kateri Ijudje ob rojstvu že predestinirani za posmrtno odrešitev, medtem ko drugi nima-jo pravice do posmrtnega življenja. Iz tega sledi potreba po nekem kriteriju, na osnovi katerega bi bilo še za časa življenja jasno, ali je nekdo predestiniran za odrešitev ali ne. Predestiniranost človeka se najlažje vidi skozi njegove ekonomske dosežke na tem svetu. Zato v protestantskem duhu se-manji dan postane-sodni dan, krilatica Be-njamina Franklina (Time is money), pa kroji življenje protestanta, v katerem čas ni nič več kot samo posrednik, ki delo pretvarja v denar. Problem drugače briljantne Webro-ye misli je v tem, da iracionalno utemeljuje človekovo racionalno obnašanje. Trdi, da smotrno racionalno obnašanje izvira iz po-sameznikove odločitve, da se obnaša ra-cionalno. (Življenjeje iracionalno.toda mo-derna doba se je odločila, da bo racional-na.) Moj cilj je, da Webra osvobodim iracio-alnega metodološkega izhodišča in ga s sm z glave postavim na noge. Poskušal om pokazati, da je protestantizem nastal obstal samo v tistih krajih, kjer so tradi-ionalno prehrano razumeli zgolj instru-lentalno ali pa so živeli v pomanjkanju rehrambnih dobrin. Empirično se da do-azati, da noben protestantski narod ni raz- PORT RICHELIEU 2 343OO CAP-D AGDE * 26.24.75. Restaurant {{Brasero}} vil velike nacionalne kuhinje, medtem ko so vsi veliki evropski katoliški narodi (Italijani, Francozi, Španci, Madari, Avstrijci) dosegli visok prehrambni standard. (Nacionalne kuhinje naših narodov in narodnosti so po-glavje zase. Iz razlik v načinu prehranjeva-nja bi se dalo izvesti nujnost konsenzual-nega principa odločanja na nivoju federa-cije - Cuius regio, ilius cibus.) Narodi, ki ni-koli niso znali niti jesti niti piti, vsak hedoni-zem hitro obsodijo kot smrtni greh. Medtem pa nihče, če je normalen, poleg dobro ob- ložene mize, dobrega vina in prijetnih po-menkov z umnimi prijatelji, ne bo pritrdil, da je namen življenja samo v tem, da bi se nagrabilo bogastvo. Zaradi tega je kapital-ska racionalnost veliko težje prodirala v katoliške kot pa v protestantske kraje. Svetovni duh se je po prvi svetovni vojni preselil čez veliko lužo. Obetajoča družbe-na gibanja so se v Ameriki privedla do ab-surdnosti. Zelo malo je velikih Američanov, ki so resnično znali jesti. Zgodovina si je za-pomnila samo gospoda J. P. Morganta. Na začetku svoje zgodovine se je Amerika pre-življala s hrano najnižje kvalitete, družbeni status pa se je meril s trebuhom, ki ga je kdo porival pred sabo. Do obrata je prišlo leta 1909, ko je bil za predsednika ZDA (edino z mitom okrašeno mesto v tej deželi) izvo-Ijen W. H. Taft, ki je takrat, ko je bil izvoljen, tehtal 165 kil. Osramočeni Američani so _za-čeli opazovati sami sebe. Hitro sq začeli stradati in hujšati. Še naprej so jedli enako slabo, toda hkrati mnogo manj. Ameriški odnos do časa je najbolj fetišiziran v celi zgodovini. Zato je ideja fast-food restavra-cij samo konsekvenca takšnega odnosa do življenja. Piščanec in hamburger sta osnova prehrane povprečnega Američana, praženi krompirček (čips) pa je edini ame-riški prispevek k svetovni kuhinji. Pizza je postala svetovni hit šele, ko so jo ameriški vojaki poskusili v Italiji in jo poenostavljeno prenesli v Ameriko. Samo teh nekaj poceni prehrambnih izdelkov je primemo za pro-dajo v trgovinah (tem nikakor ne moremo reči restavracije), v katerih kupci tisto, kar poceni plačajo, hitro požrejo, ne da bi pri tem vsaj sedli. Parkinsonov zakon, ki nas uči, da so Ijudje zadovoljni z nizkim stan-dardom svoje dejavnosti in da so nagnjeni k samozadovoljstvu, očitno potrju je tudi ta primer. To, kar se je zgodilo z ameriško prehra-no, ne bi bilo preveč tragično, če vsi druž-beni procesi ne bi bili tako svetovljanski, vseobsežni. Fast-food je prišel v času »Pax Americane« v staro Evropo in zdaj podira vse doslej obstoječe kulinarične standarde. Gastronomija je še eno področje, ki ga uni-čuje »kapital-odnos« (glej Hary Brauner-mann, pelo in monopolnikapital). Ukvarjanje s kuhinjo je aristokratska dejavnost, ker ima sama v sebi vzrok delovanja. Arlstokrat je aamreč človek, ki ima vzrok svojega delo-vanja sam v sebi, medtem ko je meščan (buržuj in proletarec) od zunaj prisiljen de-lovati. Amerikanizacija in »kapital-odnos«, ki zajema vse nivoje družbenosti (vendar tudi privacije), prinašata v kulinariko desni populizem, izenačevanje globalnega oku-sa, ali kot bi rekla Barnett in Myler, okus glo-balne veleblagovnice. Seveda se to ne do-gaja samo evropski kuhinji, še hujše so na-stradale (nekatere) za nas eksotične kuhi-nje. Dometi kitajske, indijske, argentinske, mehiške etc. kulinarične umetnosti so spu-ščeni na tako povprečen nivo, da bi jih lah-ko sprejeli povprečneži vsega sveta. Verige »eksotičnih« restavracij so obiskane in ima-jo visok profit, toda enake v Londonu, Am-sterdamu, New Yorku in na Dunaju. Nacio-nalne kuhinje, ki jih je uničil kapital, so očit-no postale etnografska posebnost, podob-no kot narodne noše ali krušne peči. Marx je genialno uvidel, da kapital lahko premaga le filozofija, opredmetenje filozo-fije. Kapitalska destrukcija v kuhinji pa bi lahko bila prevladana z gastrozofijo. Kaj je gastrozofija? Čeprav beseda zve-ni podobno kot beseda gastronomija, pa obstaja med tema pojmpma bistvena razli-ka. Gastronomijo lahko iz grščine prevede-mo z »zakon želodca«. Vsak zakon pa im-plicite vsebuje tendenco kodifikacije, okostenitve in birokratizacije. Ravno to se dogaja z gastronomskimi šolami, ki s tokom časa postajajo prazne in brez domišljije. Gastrozofija pa je, nasprotno (v svojem gr-škem korenu ima besedo umetnost), po-gumna in odprta za inovacije. Njen cilj je osebna svoboda in razvoj posameznika v vseh aspektih. Skratka, gastrozof ija je mo-goča kot eden od izrazov asociacije svo-bodnih proizvajalcev (in porabnikov). France Gaberšek Prevedel R. B. Solola iz rdečega zelin 8. stran študentski časopis davnih casov Pogovor z Josipom Vidmarjem O kulturi se y teh februarskih dneh govori več kot dovolj. Čez leto sicer pozabljena dejavnost, ki je nekako odrinjena na margi-ne razmišljanja, je skoraj glavna tema po-govorov. Vrstijo se kulturne predstave, na-nje so vabljeni bolj ali manj znani kulturni ustvarjalci, vse je skratka lepo in prav. Ven-dar pa kulturni dan mine, prah okoli kulture se poleže... In da ne bi bili eni izmed tistih, ki se nanjo spomnijo samo ob pritožnosti, smo se odločili poklepetati z enim izmed vodilnih slovenskih kulturnikov, Josipom Vidmarjem. Akademika ni potrebno pred-stavljati, saj o njem vemo več kot dovolj (ali pa tudi ne). Zaradi omejenosti prostora žal ne moremo posredovati celotnega pogovo-ra, pač pa samo del Vidmarjevega bogate-ga razmišljanja. Upamo, da to bralcem ne bo odvzelo užitka ob pestrosti njegove be-sede. eIeIeIeIeIeIeIeIeIeIbIbIbIeIb] 1. KAKŠNAJESODOBNAKNJIŽEVNOST eIeIeIbIbIbIcIeIeIbIeIeIcIeIe] TRIBUNA: V sredo, 4. februarja, so se v Kranju na srečanju slovenskih pesnikov predstavili pesniki različnih generacij, npr. Ovsec, Jemec, Debeljak itd.... Njihova poezija je izzvenela v prazno - ne zaradi obiska, ki je bil dober, pač pa zaradi ne-kakšnega nerazumevanja njihovih pesmi. Mnenje, ki se vse bolj uveljavlja, je, da je sodobna slovenska literatura (poezija in proza) tuja razumevanju Ijudi. Sodobno ustvarjanje naj bi zašlo y tokove, ki so Iju-dem odtujeni. Vprašanje, ki vam ga po-stavljamo, je: v kakšnih »vodah« se po va-šem mnenju giblje sodobna slovenska književnost? VIDMAR: Jaz o teh stvareh mislim to, da je bila publika »v pravici«... Kajti zelo veli-ko moderne poezije je, ki izhaja po raznih revijah, pa tudi v knjigah se pojavlja med nami... Veliko te poezijeje popolnoma her-metične in samovoljne. Jaz marsičesa ne razumem, pa sem veliko tega prebrodil v svojem življenju. In razen tega, če se mo-ram predolgo ukvarjati s smislom in ga iska-ti v neki stvari, potem zame pesem izgubi svoj osnovni karakter, to je očarljivost (ali pa resnično pretresljivost) ali prevzetost od nekega čustva... Ne, vsako čustvo iz takih pesmi izgine; sam se sprašujem, kaj naj bi to v resnici bilo, kar ti Ijudje govore... In mislim, da taka poezija nima absolutno no-benega smisla, zlasti pa ne pri nas... TRIBUNA: V zvezi s tem je slišati tudi mnenje, da vsa ta sodobna slovenska po-ezija zdaj bolj ali manj posnema tisto, kar je na Zahodu že zastarelo. VIDMAR: To tudi... Ampak če vzamem vse to čisto tako kot branje, moram reči, da večine tega ne razumem. Mislim v tistem smislu, kot razumem eno izmed naših starih pesmi, klasičnih, se pravi... v trenutku. Pre-več moram iskati, kaj naj bi se temu reklo in tako dalje... Tukaj se vsako čustvo izgubi, smisel poezije pa je čustvo... TRIBUN A: Bi se lahko reklo celo to, da je sedaj v književnosti nastopila reakcija? VIDMAR: Tisti, ki goje to hermetično po-ezijo... Ne vem, morda so prepričani, da je to kaj. Spominjam se, da sem nekoč bral Nika Grafenauerja, ki je izjavil, da današnja publika njega pravzaprav razumeti ne more, ker ne pozna moderne lirične esteti-ke in zakonitosti liričnega izraza. Mislim, da ni nobenemu Prešernu pa nobenemu Can-karju ati Župančiču prišlo na misel, da bi ka-korkoli od svojih bralcev zahteval poznava- nje kakršnekoli poetike. Povedali so vsako stvar tako, da je bila vsem Ijudem lahko yas-na; seveda vsem Ijudem, ki so bili približno na enakem osebnem razvojnem nivoju kot pesnik sam. POfO fc(C| TRIBUNA: Rekli ste, da Ijudje, ki prihaja-jo šem delat in žiyet, vnašajo v »etnično čisto pokrajino« tuje elemente. Pa vi misli-te, da je bila Slovenija kdaj »etnično čista pokrajina«? VIDMAR: No, popolnoma ne, je pa sedaj, po vojni, odkar smo izgnali vse Nemce iz Siovenije, kolikor niso že sami odšli... V Sloveniji je bilo gotovo čez 90 % Sloven-cev. To se reče, da je bila Slovenija etnično čista pokraiina, kajne? TRIBUNA: Kako pa bi vi ocenili akcijo SLOVENIJA MOJA DEŽELA? Znano je, da so plakate, ki so bili na začetku akcije iz-obešeni. odstranili? VIDMAR: Ta šovinizem se pojavlja povsod po Evropi. Francoski delavci patudi drugi Francozi čutijo težko averzijo do de-lavcev, ki hodijo k njim delat in služit kruh... Ravno tako je tudi v Nemčiji... Mislim pa, da čejim dam pravico delati, jim moram pri-znati tudi vse druge pravice in imeti do njih tudj primeren odnos... Slovenci na primer nočejo več delati nekaterih del... Ne dobite več Slovenca, da bi vozil smeti... Če ti Ijud-je vendarle delajo take reči in delo opravlja-jo, to delo pa opravljeno biti mora, jim mo-ramo biti zato hvaležni in priznati to, kajne? Oni so za našo družbo koristen faktor. To je vse. In potem jih moramo ceniti. Seveda, is-točasno se pri nas pojavlja nacionalno vprašanje. Ti Ijudje vnašajo v našo etnično čisto pokrajino tuje elemente, tuje navade in tako dalje. Kako temu priti do kraja? To je seveda stvar politike in njene notranje upra-ye, ker je jasno, da z njimi prihaja v naše življenje tudi marsikaj neprijetnega za nas. In mislim, da je potrebno biti pameten in... TRIBUNA... toleranten? VIDMAR:... do neke meje toleranten, am-pak ne toleranten nasproti izgredom težke vrste, o kakršnih lahko vsak dan beremo. Torej bi bilo treba nekaj posebnega ukreniti. Izgrednika bi jaz izgnal iz Stovenije... In razen tega tisti, ki hočejo sem priti in tudi prihajajo na uradniškain višja mesta, vsitis-ti bi morali znati slovensko. To pa brezpo-gojno. Vsak Slovenec, ki gre v Bosno ali Sr-bijo služit, mora znati srbsko... VIDMAR: Mislim in sem za to, da se slo-venska zavest in slovenski patriotizem go-jita v mejah pravega humanizma, to se pra-vi, da ne prehajata v šovinizem. Mislim, da je treba biti z.njimi človeški. Kolikor pa oni nočejo biti človeški, potem je treba poskr-betl, da bodo topostali, kajne?To je pa dru-ga stvar... ker so med njimi tudi anarhični elementi. Tudi tega je... Treba je napraviti red in jih vzgojiti tukaj... Ali pajih prositi.da se vrneio domov... TRIBUNA: V zvezi s temi vprašanji nas zanima vprašanje dvojne morale, ki jo opa-žamo. Na eni strani Slovenija potrebuje Ijudi za delo, na drugi pa jim ne omogoča ničesar. Ne upošteva se... VIDMAR:.. .obeh dejstev? To je jasno. Ampak ta dejstva so tu. In ta dejstva bodo ostala in tukaj se ne da ničesar doseči brez pameti. Mislim, da je to treba razumno in dobro premišljeno obravnavati, samo divja-ti, to po moje ne gre... Sicerpa je tako, da je v vseh mogočih kolektivih nestrpnost pri-padnikov večinskega sveta nasproti manj-šini vedno neurejena in nekulturna... TRIBUNA: Posebno še v obdobjih go-spodarskih kriz? VIDMAR: No, to pa sploh... Ekonomske krize še pospešujejo ta čustva. VIDMAR: Svoj čas sem o tej stvari govoril, veliko govoril s Kardeljem, ki mi je rekel, da je sredstev v Sloveniji dovolj, samo da niso oravilno razdeljena v Sloveniji sami... Jaz mu tega nisem čisto verjel... In moram reči, da se mi ne zdi ta mehanični ključ procen-tualnosti za naše dajatve čisto v redu. Za naše dajatve mislim, tiste, kj gredo v skupno jugoslovansko blagajno. Če mi zaslužimo oziroma pridelamo okrog 14%, morda tudi malo več, skupnega družbenega dohodka, družbene storitve, nas to seveda do neke meje zavezuje. Ta storitevje za nas mogo-ča samo zaradi tega, ker lahko svoje blago plasiramo na jugu naše države. To mijejas-no. Ampak da bi morali zaradi tega mi, ki v tej državi po številu prebivalstva ne pred-stavljamo več kot 11 % ali nekaj te/kega, p/a-čati 14 %, se mi ne zdi povsem v redu. Za-radi tega ne, ker s tem na svoj način podpi-ramo zaostalost ostalih republik, njihov od-nos do dela... Ker mi plačujemo za Jug to-liko in toliko in dajemo take in take posebne podpore zaostalim republikam, kiprejemajo ta denar brez računa in brez polaganja ra-čunovin brez odgovora na vprašanje, zara-di tega se mi zdi, da plačujemo ne samo ta osnovni davek, o katerem smo govorili spo-četka, arnpak zlasti še v fonde za zaostale, pomoč zaostalim. Plačujemo sorazmerno veliko preveč, kar bi bilo treba natančno preveriti, in rekel bi, kontrolirati še s to mis-lijo, da smo narod, o katerem vsi govore, da smo kulturno višje razviti kot ostale repub-like. Mislim, da tako govore prepričano in upravičeno. Pravična državnost mora upoš-tevati tudi to dejstvo, da je kulturnoživljenje zmeraj dražje, kot pa je manj kulturno življe-nje. Pri nas recimo mnogi kmetje, delavci in zelo preprosti Ijudje berejo časopise, bere-jo tudi knjige, jih kupujejo, hodijo v teater, hodijo na koncerte. Kakšen neverjeten obisk imajo skoraj vsi muzikalni koncerti v Ljubljani... Tega prej ni nihče verjel, dokler se to ni začelo manifestirati - dandanes se recimo manifestira v Cankarjevem domu. To pa stane denar, ta denar pa mora člove' od nekod dobiti. Zlasti pa, če ga je sam svojim delom prislužil. Ne vem, če naši po-litiki ravnajo zadosti skrbno v zvezi s tem, kako pristajajo na odredbe zveznih oblasti glede naših dajatev v skupno blagajno, bo-disi da so osnovni davek bodisi, da so pri-spevek za zaostale republike. In kakor vidi-te, se danes za zaostalost poteguje celo Sr-, bija. TRIBUNA: Nekaj pa je tudi na tem, da cP bi se sredstva drugače prerazporejala, bi, bilo tudi več denarja za kulturo. Mislimo predvsem na zgrešene investicije. Na pri-l mer: investicije na Jesenicah in v Kidriče- j vem pojmujejo trezni gospodarstveniki zaj popolnoma zgrešene. VIDMAR: 0 tem ne morem soditi. Zdi fl mi, da imamo že tradicijo v napačnih kalkH lacijah in napačnih naložbah. Spomnite U samo afere v Velenju, kjer smo zabili S vem koliko milijard za neki projekt, ki ni fl nikoli realiziran, in pripomočke za izvedM tega projekta šele sedaj, po tolikih letM prodajamo tujim interesentom, seveda fl znižani ceni, ne po tisti, za katero smo ^| kupili.i 3. ZAKAJ SLOVENSKA KULTURA NIM DOVOLJ SREDSTEV ¦ TRIBUNA: Kako bi ocenili slovensko kul-turno politiko - s tem mislimo predvsem na financiranje slovenske kulturne produkci-je? Torej s kakšnimi sredstvi razpolaga oziroma, po mnenju večine, ne razpolagafl 2. ODNOS SLOVENCEV DO BOSANCEV TRIBUN A: Hoteli smo vas vprašati, kakš-no je vaše mnenje o filmu Ovni in mamuti, vendar ste dejali, da si filma še niste ogle-dali. Naslednje vprašanje navezujemo na ta film, kajti hoteli bi, da nam poveste, kak-šen je po vašem mnenju odnos Slovencev do delavcev iz drugih republik. Kako bi vi ocenili šovinizem na Slovenskem? intervjtd Torej od tega nismo imeli ne delov-nega profita, ne produkcijskega profita, pa tudi čisto navadnih obresti ne, temveč samo zgubo. s- TRIBUNA: Vendar pa so to naši »kiksi« -ali tudi zaradi tega za kulturo ostaja pre-malo denarja? , VIDMAR: Ja... In če bi ravnali nekakp podobno, kot delajo to v Sovjetski zyezi, da bi država vsaj do neke meje financirala iz-dajanje knjig, potem bi bil kulturni razvoj vsakega posameznika pri nas olajšan in bi ta napredek y kulturnosti šel čisto drugače, kot gre sedaj. Kajtizdi se mi, da sedaj celo kulturno nazadujemo. TRIBUNA: Tudi ekologija je na primer pomembna prvina kulturnega življenja. Menimo, da je Slovenija tudi v evropskih merilih nekje na repu glede ekološke za-vesti. VIDMAR: Vi ne poznate predvojne Slove-nije, jaz pa jo dobro poznam. Vem, da seje Slovenija v marsikakšnem pogledu, tudi ci-vilizatornem, razvila negativno. Rekel bi, da seje življenje civilizatorno premaknilo nazaj namesto naprej. bIbIbIeIeIbIeIeIeIeIeIbIeIeIeI 4. TUDI ŠOLSTVO NIMA DOVOU SRED-STEV eIŠeIeIbIeIeIeIgIbIeIŠeIeIbI TRIBUNA: Ravno tako kot Slovenija ne vlaga ali ne more vlagati dovolj v kulturo, ne vlaga tudi v šolstvo. Znani so primeri, na primer AGRFT, ki dela v nemogočih razme-rah, pa tudi drugih šol, ki nimajo ne sred-stev ne sodobnih pripomočkov za izpelja-vo takšnega pouka, kakršen bi moral biti danes. F&fO (»ICI nalnikov razpolagajo naše šolei Še danes ne vem, kako je s to stvarjo, ampak Ijudje se bodo morali začeti učiti na računalnikih, če bodo hoteli živeti v sredini, v kateri bodo ra-čunalniška sredstva v splošni uporabi. TRIBUNA: Kako pa ocenjujete razna gi-banja, ki delujejo zunajsistemsko, na pri-mer Gibanje znanost mladini, ki ga verjet-no poznate. Pri takih oblikah dela z mladi-mi, ki so med drugim tudi nujna posledica neustreznosti šolskih programov, mladi samostojno izdelujejo naloge, ki jih potem zagovarjajo na republiških in zveznih sre-čanjih mladih raziskovalcev. VIDMAR: Pouk, preobražen zaradi raču-/?a/nikov, se bo podražil. 0 tem ni nobene-ga dvoma. Sedaj pa poglejte, s koliko raču- VIDMAR: Tu vam ne morem pomagati, sem človek davnih časov. Vem, da smo se včasih nekaj naučili, več smo se naučili, kot pa se današnji Ijudje kljub vsem reformam. Ko sem bil predavatelj na Akademiji za igralsko umetnost, sem enkrat vprašal svo-je poslušalce, ali kdo ve, v kakšnih verzih je Shakespeare pisal svoje drame. Niti eden... In ko sem jim jaz povedal, da so to tako imenovani blank verzi ali petstopični jambi, sem jih še vprašal, če vedo, kaj je to jamb. Nič... Nobeden... Mi pasmotoznali v petem razredu gimnazije. Ne pravim, da človek brez takega znanja ne more živeti, ampak to h kulturi spada... Danes se seve-da gleda predvsem na praktično plat izob-razbe. Ampak ta praktična plat ima svoje dobre strani, pa tudi slabe. [a[a[a[a[a[a[aia[a[a[a[a[3[a[a 5. KDO JE KOGA »SPRAVLJAL« S KOM TRIBUNA: Ne vemo, koliko ste zasledo-vali razprave o tako imenovani narodni spravi na Slovenskem in o gradnji skupne-ga spomenika žrtvam druge svetovne voj-ne. V to je bila vpletena tudi Spomenka Hri-bar. VIDMAR: Ah to? TRIBUNA: To o skupnem spomeniku, ki ga niso zgradili, da. študentski časopis stran 9 VIDMAR: Toje zame popolnoma absurd-na ideja. Res. In ona (Spomenka Hribar, op. avtorjev) se sklicuje na nekakšen humani-zem, ampak ta humanizem je popolnoma absurden in je v bistvu antihumanizem. Če bi mi postavili spomenik hkrati partizanom in belogardistom, kakšna vzgoja pa bi to bila?! In kakšen smisel bi to bil? Oni, ki so nas morili (če so nas dobili v roke)... TRIBUNA: Vendar take spravaške idej< utemeljujejo na primer tako, da so se vsi, ki so padli (so torej mrtvi), borili za Slove-nijo, vsak na svoj način pač. VIDMAR: Ah, oni so se borili za Kristusa Kralja, kakor so govorili. In tudi ko so pobi-jali partizane, so jih v njegovem imenu. To pa je velika razlika. Mi smo se res borili za to nesrečno Slovenijo, oni pa so se v bistvu borili za oblast Cerkve vSloveniji, kijoje ta počasi izgubljala iz rok z nastajanjem parti-zanstva in z nastopom modernih gledanj na družbo in sploh na filozofijo. S tem je naša duhovščina izgubljala iz rok oblast in za to oblast so se oni borili, morda nevede. Am-pak so se. Samo to je bilo. In sedaj jim se-veda postavljati spomenike, skupne... Tudi je recimo predlagala (spet Spomenka Hri-bar, op. avtorjev), smešno!, naj pozabimo na vse, kar so belogardisti počeli. Imamo star eksempel: Efialt, ki je izdal Grke v Ter-mopilah, je naredil sramoto Grkom in sra-mote mu Grki niso nikoli oprostili. Niti po-mislil ni nihče na to, medtem ko pri nas pa... Taki kvazihumanisti res vedo, komu je treba spomenike postavljati! Lepo vas prosim! TRIBUNA: Sedaj se je že vse skupaj uti-šalo... VIDMAR: No, Spomenkaje ženska, kiima potrebo uveljavljati se na ta ali oni način. Misli seveda na najplemenitejši način, samo... to io vodi v hude nesmisle. TRIBUNA: Najlepša hvala za sodelova-nje z nami in za vašo iskrenost! Ljubljana, 10. februar 1986 Spraševala Sašo Danev & Ruža Barič DR. NACE SUMI PREDSTAVLJA FILOZOFSKO FAKULTETO IN POLOŽAJ HUMANISTIKE TER DRUŽBOSLOVJA NA SLOVENSKEM !¦ Filozofska fakulteta zajema 16 oddelkov s skupinami strok s področja humanistike kakor tudi družboslovja. Pri tem seveda v vsebinskem pogledu ni mogoče delati ostrih razlik med enim in drugim področ-jem, kakor tako ločnico uveljavlja uradna nomenklatura SRS. Smotrno je opredeliti te-žišče humanistike kot vedo o človeku, ki pa ne more prebiti brez družbenega konteksta. Za uspešno delo je fakulteta mimo oddel-kov organizirala vrsto posebnih oblik dela, centrov, seminarja za slovenski jezik, litera-turo in kulturo, medtem ko raziskovalno delo z javnim financiranjem združuje Znan-stveni inštitut. Fakulteto pestijo različna odprta vpraša-nja od izobraževanja do raziskovalnega dela. Vse delo pa je mogoče danes ostro presojati zlasti v zvezi s pomanjkanjem pro-stora. Zaradi tega pomanjkanja ne moremo polno razviti zastavljenih in odobrenih vzgojno izobraževalnih programov, ker nam manjka predavalnic, ni mogoče spra-viti pod streho potrebnega števila novih de-lavcev, pri čemer ne gre samo za pomanj-kanje kabinetov in miz, marveč celo stolov. Nimamo študijskih prostorov za študente, ki jih je na naši šoli blizu poltretji tisoč, na hod-nikih nameščamo omare za sicer preredek dotok literature. Fakulteta je razen tega iz-jemno pomanjkljivo opremljena. Če upoš-tevamo še popolnoma zgrešeno presojanje visokošolskega dela v ISS, so tudi naša sredstva premajhna za normalno delo in osebni dohodki kljub prelivanjem iz mate-rialnih izdatkov pod znosno javnjo. Najprej k prostorski stiski. Že dolgo si pri-zadevamo, da bi to stisko omilili, poldrugo desetletje se ubadama z načrti za izrabo današnje stavbe in za nove prostore y ne-posredni bližini. Nekaj^smo postorili na-jpoprej sami, saj smo z lastnimi sredstvi za-polnili polovico severnega dela terase, za nadstrešenje in izrabo drugega dela je sredstva prispevala ISS. Za letos smo bili dogovorjeni, da akcijo nadaljuiemo z nad-strešenjem južne terase, ki nam stalno za-maka in uničuje prostore v četrtem nad- stropju. Zaradi različnih razlogov, med dru-gim zRradi zveznega zakona, ki preprečuje investiranje iz sredstev, zbranih v SlS-ih, s teraso ni bilo nič. Tako trenutno ne bo do-datnih predavalnic in drugih prostorov, med njimi velike čitalnice in prostorov za INDOK center za humanistiko. Med najpomembnejše uspehe na poti do omiljenja prostorske stiske moramo šteti akcijo študentov, ki so ob koncu lanskega leta organizirali izjemno obiskan in odme-ven zbor ter postavili radikalne zahteve za rešitev tega vprašanja. Volja študentov, ki se je manifestirala tudi na drugem zboru in vzdržuje akcijo, je vredna vsega priznanja, saj je tako fakulteta prvič lahko nastopila kot celota delavcev in študentov. Zato je akcijo v celoti podprl fakultetni svet. Poleg aktual-nega zahtevka za nadstrešenje in uporabo južne terase je v središču naših prizadevanj podpora biologom, ki zasedajo velik del prostorov vfakultetni stavbi. Podpiramo nji-hova prizadevanja za izselitev v novo bio-loško središče, ki bo sprostilo potrebne kvadrature za bistveno omiljenje stiske, ne pa tudi za rešitev prostorskega problema v celoti. (Medtem je Izvršni svet Slovenije uvrstil biološko središče v svoj predlog za republiške investicije.) Na drugem študentskem zboru smo bili opozorjeni na podobno klavrn položaj pro-storov za AGRFT (Akademija za gledališče, radio, film in televizijo), ter se z njo seveda v celoti solidariziraTt. Kar zadeva literaturo in opremo, velja že ne vem kolikokrat ponoviti, da je fakulteta slabše opremljena kot povprečna osnovna šola ter da sanaši diplpmanti pp diplomi na srednjih in osnovnih šblah srečajo z opre-mo, ki je pri nas niso nikoli videli. Podobno kakor nimamo sredstev za investicijsko vzdrževanje, tudi nimamo možnosti za na-bavo opreme, ker smo bili pač vsa desetlet-ja po vojni na robu družbenega interesa, kakor se tej stvari v političnem jeziku lepo reče. Naša šola tudi nima takšnega nepos-rednega gospodarskega zaledja, kakor je dano celo vrsti drugih področij in ved. Zato smo dejansko navezani le na sredstva, ki se zberejo v republiških SlS-ih. Podobno velja za literaturo, posebej tujo, že dolga leta smo skoraj popolnoma odrezani od ev-ropske in svetovne knjižne produkcije, do-teka le zožen seznam revij. Če pomislimo, kako po svetu skokovito narašča strokovna literatura in kako zaman opozarjamo na dramatičen položaj, ki se popravlja bistve-no prepočasi, potem so perspektive vseka-kor kar moč neugodne. Očitno družbeni de-javniki, odgovorni za financiranje fakultete in visokega šolstva, nasploh še niso izraču-nali, da bo branje tuje literature, ki je nima-mo doma, terjalo nekajkrat večja sredstva, kakor bi bila potrebna za nabavo te literatu-re. Težave so tudi z naraščajem, z mladimi, novimi močmi. Šele lani so se vrata začela odpirati za obnovo kadra in za njegov pre-tok. Akcija pa je bila žal kampanjska tn kompromitirana zaradi neenakih pogojev, ki jih za štipendiranje mladih asistentov in stažistov omogočata RSS in ISS. Tako torej lahko sklenem, da smo dobe-sedno pritisnjeni ob zid, da nimamo notra-njih rezerv in da nas pri utrudljivem, slabo plačanem delu vzdržujeta upanje in vera, da smo družbi potrebni. Ni mogoče zamol-čati, da so praktično odpovedafi mehanizmi za ustrezno presojo visokošolskega dela. Reforme šolstva, najsi bodo. domišljene ali ne, so se kar redno ustavile pred pragom yi-sokega šolstva, Naše delo pa se v okviru ISS, kjer ne univerza ne fakulteta nimata ne-posrednih delegatov, presoja na srednje-šolski način zgolj s seštevanjem pedagoš-kih ur, potrebnega spoFazuma o visokošol-skem delavcu, ki je hkrati raziskovalec in pedagog, na ravni republiških SIS-ov še vedno ni. Ali je potemtakem čudno, da se pcložaj na šoli radikalizira in da so študen-tje na svojem prvem zboru govorili celo o štrajku? Ni mogoče pozabiti, da je v tistih dneh politične dejavnikev Ljubljani bolj za-nimalo vprašanje, ali bo štrajk ali ga ne bo, kakor pa, da bi se poskušali resneje poglo-biti v nerešena vprašanja naše fakultete, vi- Zapisal Stanislav Vidovič ** soKega soisiva naspion in v nasem pnmeru prav posebej vse dotlej jalovih prizadevanj za odpravo prostorske stiske. Pri ocenjevanju dela FF ne gre pozabiti, da smo obremenjeni podobno kakor druge fakultete, morda celo nekoliko več, z za-stonjkarskim delom za različne družbene potrebe. Vsak dan je treba na različnih foru-mih vgrajevati znanje in izkušnje brez plači-la, kakor ga lahko tudi za rutinsko eksperti-zo terja npr. tehnik. Tudi takšno delo močno načenja vzdržljivost naših delavcev in je zato dvakrat neodgovorno, da se moramo ubadati z materialnimi problemi, ki bi jih morali reševati drugače. Fakulteta je s svo-jim delom gotovo nepogrešljivo navzoča v slovenski kulturi, ki je, kakor povzemamo iz nekaterih znanih ali manj znanih podatkov, v svoji materialni osnovi močno ogrožena. Če bomo v letu 1986 lahko objavili zgolj 170 knjižnih del, je to blizu katastrofe. Če je res, da se v zveznih organih v tednu dni iz-gubijo sredstva, s katerimi pokrivamo celo-ten slovenski kulturni predračun, je to po-razno. Ne gre torej za problem denarja, marveč za njegovo smotrno porabo. Ne kaže podlegati tezam o razbremenjevanju gospodarstva, če smo potrebni sestavni del združenega dela. -j Kakorkoli so naši progami obsežni in naše delovne obveznosti napete, bomo vendarle morali storiti še kaj, da se stanje nafakulteti izboljša. Morali bomo predlagati tako sistemske spremembe kot se bomo morali tudi neposredno obrniti na javnost in gospodarstvo. Dosedanja pota so bita Vse premalo učinkovita. P.S. Pričujoči zapis ]e bil sprva mišljen kot in-tervju, vendar pa je spodaj podpisanemu ob poslušanju traku postalo jasno, da bo iz-govorjeno imelo veliko večjo moč in veliko večji pomen, če se zapiše kpt celota. Še večjo moč pa bi imelo, če avtoriziranje ne bi imelo premočnega priokusa avtocenzure. 10. stran študentski časopis Gledališče ni prazen prostor. Gledališče je prostor, v katerega so zarisani simboli. Gledališče sester Scipion Nasice komuni-cira z okolico izključno s simboli. Ni nujno, da so ti simboli vedno razpoznavni. Simboli izvirajo iz germansko-slovanske tradicije in iz krščanstva. RETROGARDISTIČNI DOGODEK Celotni dogodek se je začel že s samo pripravo na predstavo. Razen tega v dogo-dek sodi tudi vzidava spominske plošče pod slapom Savica in otvoritev kovčka za duhovno uporabo. V kovčku so spravljene reprodukcije skupine Neue slovvenische Kunst. Reprodukcije so odtisnjene na stek-lo, pod steklom pa so v neprodušnem okvi-ru spravljeni naravni materiali: nafta, kri, apno, žito in smrekove iglice. Najpomembnejši del dogodka je vseka-kor sama predstava. 62 SLIK Predstava se začne ob zvokih Laibacho-ve glasbe. Na odru se vrti model Tatlinove-ga spomenika Tretji internacionali. Spo-menik ni bil nikdar zgrajen. Vrtel naj bi se cel cilinder, okrog svoje osi pa naj bi se obr-pil enkrat letno. Konstruktor Vladimir Tatlin }e predvidel, da naj bi se kupola spomenika vObrnila enkrat mesečno, znotraj kupole pa jna\ bi svoje mesto dobili izvršilni organi \ nove republike. Kocka na vrhu spomenika naj bi se obrnila okrog svoje osi enkrat dnevno, v njej pa bi bil informacijski center. Spomenik Tretji internacionali je simbol propada revolucij, simbol neuresničene umetniške zamisli, pa tudi simbol cikličnos-ti, ponavljanja. Ob koncu slike se na rde-čem ozadju pojavijo štirje datumi: 3. l2. 1800-8.2.1849; 28.3.1904-27.5.1926; 8. 11. 1961-21. 12. 1982; 30. 10. 1983-30. 10. 1987. Ti datumi zamejujejo rojstvo in smrt treh slovenskih pesnikov: Franceta Prešerna, Srečka Kosovela in To-maža Hostnika, četrti datum pa delovanje Gledališča sester Scipion Nasice. Celotni dogodek opisuje usode pesnikov v različnih zgodovinskih obdobjih. Prvo obdobje je čas tradicije, konča pa se s prizorom, ko pesniki, Bogomila in Kar-dinal, skočijo v brezno. V ozadju lahko vidi-mo obrise slapa - simbola prekrstitve. Le Črtomir ne skoči y brezno, je tragični očivi-dec prekrščevanja celega naroda. Drugo obdbbje je siTnbolizirano s teKo-čim trakom, po katerem tečejo pesniki. Ti ne nosijo več črnih plaščev. Črna barva - sim-bol zloma, patudi obljube novega življenja - izgine. Le še Črtomir ostaja oblečen v črno, toda tudi on se znajde na tekočem tra-ku, pred njim pa hodi Kardinal. Črtomir je to-rej prisiljen slediti Religiji - Ideologiji. Tudi v tem obdobju prekrstijo pesnike. Kardinal jih blagoslavlja z ognjem, simbo-lom prenove. Bogomila uničuje stare knji-ge, staro vero, Črtomirpajiskušato prepre-čiti. Iztrga list papirja iz stare knjige in ga spravi, Bogomifa pa uniči preostale knjige. GLEDALISČE SESTER S C I P I O N MiiMMcn Dranu-Tc>l von SdnKUer KUl-A (Da Volk k> Sielkn uc «ch in dit Onipt«n ein! Dic FUmmc nt in wei Richlunten gcunlicd. DASVOI.K: Wiirods,io in zsslugek, pa nao se jih bog usmili. Naj jim nakloni ve? sniisla za psihologijo propagandej!!!! 1 !!!!!!! II !!!!!!!!!!! študentski časopis stran15 OBVESTILA IZ CANKARJEVEGA DOMA Nedelja, 2. marca ob 22.00-PSHYCHIC TV. Skupina združuje glasbenike, pi- satelje, igralce, video in film in raziskuje moderno, celovito inter- disciplinarno izražarije. Njihovo so- delovanje z Derekom Jarmanom nedvomn kaže na njihovo drugačnost in kvali- teto. Ponedeljek, 3- marca ob 17-00-ČEŠKA AVANTGARDA. Predavanje iz cikla "Umetnost ob koncu tisočletjaM. Predava Aleksander Ilic. Ponedeljek, 3- marca ob 19.30-Feri Lainšček: SAMDRASTNEŽI. Slovensko ljudsko gledališče Celje. Sreda, 5. marca ob 19-30-JOSEF POPELKA, Češkoslovaška. Orgelski recital. Četrtek, 6. marca-RELIGIJA ATEISTIČ- NEGA SVETA (ob 17-00), UVOD K SKRIVNOSTIM ISTRSKE KRAJINE (ob 20.0 (multimedijska predstava skupaj z Dušanom Podgornikom). Petek 7., nedelja 9-, ponedeljek .10. in sreda 12. marca ob 20.00-B0UNTY (The Bounty), ameriški film, 1984. Torek, 11. marca ob 20.30-PHALAX James Blood Ulmer-kitara, George Adams-saksofon, Amin All-bas, Calvin Weston-bobn i. Sreda, 12. marca ob 17.00-SIMPONIČNI ORKESTER SLOVENSKE FILHARMDNIJE IN MLADI SOLISTI Sreda, 12. raarca ob 19.00: DAULAGIRI Predava Stane Belak. Ponedeljek 24., torek 25., četrtek 27-, petek 28., ponedeljek 31. marca in torek 1. aprila ob 19.00: RETRO- SPEKTIVA FILM0V MARCA FERRERRIJA Nl SAMO NESREČA O tragični nesreči vesoljskega plovila j zaenkrat dokaj malo znanega. Strokovnjaki se ukvarjajo z raziskovanjem vzrokov nesrečo, svetovna javnost pa ugiba o sledicah. Razen negativnih posledic na podr znanstvenega raziskovanja vesolja ima nesreča tudi svoje vojaške posledice, ki bi jih lahko označili kot pozitivne. Sodeč po programih poletov ameriškega vesoljskega taksija, tajnosti le-teh in pretežno vojaških posadkah, ki se vkrcujejo v tak taksi, je ned-vomno jasno, da je vesoljsko plovilo pr-venstveno namenjeno vojaškemu razisko-vanju in razvoju vesoljskega orožja. Ta nes-reča je torej vsaj začasno zavrla tako dejav-nost. To je bolj ali manj jasno vsem. Uradni predstavniki oblasti in vojske na zahodu o tem ne govorijo direktno niti tega ne komen-tirajo - vse izjave se končujejo zgolj pri dej-stvu, da so prekinjene vse (tudi vojaške) ak-tivnosti, ki jih predvidevaprogram. Na vzho-du, v SZ in drugih deželah Varšavskega sporazuma, pa se tega odkrito veselijo in to gostobesedno komentirajo. Ob sožalnih br-zojavkah ameriškemu narodu so v sovjet-skem tisku istočasno objavili vsaj prikrito, če ne že kar očitno veselje zaradi nesreče. Vzroki so znani. Na področju raziskovanja vesolja SZ namreč zaostaja za ZDA pred-vsem zaradi relativno slabo razvite informa-tike. Na zahodu pa je mogoče zaslediti do-mneve o tem, da tudi SZ že dalj časa po-spešeno razvija svoje vesoljsko vozilo za večkratno uporabo. Torej bo vzhod s SZ čelu pridobil čas, in to vsaj nekaj mesece če že ne celo leta ali več. VSAK A< NESREČA Zanimive so tudi novice iz ZDA in odmevi na njih. Komentatorji, ki radi špekulirajo v temi brez oprijemljivih dejstev (kljub temu velikokrat pridejo do resnice, ki jo drugi spoznajo šele precej kasneje), se enoglas-no strinjajo, da tudi za ZDA in predvsem za predsednika in njegovo administracijo ta nesreča ni samo nesreča. Reagan bo na-mreč lahko nastopil proti pritiskom jastre-bov iz industrije, ki v oboroževanju vesolja vidijo velike dobičke, z zelo močnim argu-mentom, češ da gre za žrtvovanje ameriš-kih (!) življenj zaradi preslabo razvite tehno-logije. V potrditev te teze navajajo dejstvo, da je Bela hiša ustanovila svojo komisijo, ki skuša odkriti vzroke za nesrečo. Bela hiša torej ne zaupa strokovnjakom iz NASA, celo obtožuje jih, da so vedeli za možnost nes-reče, pa so, računajoč na profit, tvegali in uničili mlada življenja Američanov, strokov-njakov, herojev. Pomemben moment je tudi ta, da je Rea-gan dobil še eno karto za rusko-ameriški poker, bolje rečeno, iztrgal jo je iz rok vele-kapitala. Na poletnem srečanju z Gorbačo-vom bo tako lahko ponujal odpoved vojni zvezd, seveda ob ustreznih sovjetskih pro-tiuslugah. Nekateri take komentarje zavra-čajo kot smešne, utopične, najbolj previdni (in največkrat najbolje obveščeni) pa trdijo: kjer je dim, bo tudi ogenj. To ne bi bilo nič čudnega, saj bi se le potrdilo staro spozna-nje (starejše od Reagana in Gorbačova ter vesoljskega taksija skupaj), da nesreča ni samo nesreča, vsaj ne za vse. Upajmo, da tokrat to še posebej drži. Marko Gašperlin CHALLENGER REKLISO Popačen politični besednjak FRANC SETINC na posvctovanjli o ZK v boju proti protiso-cialističnim silam: »Razloge za idejno zmedo ustvarjamo tudi sami, ker r premišljenega konccpta propagande, tako doma ko* nastopih v tujini. Naš sistem pogostopostavljamo v s frazarjenjcm tako v sredstvih javnega obveščar' Samo poglcjte, kako smo s frazami popačili njak! Napišeš, da si za dclavski razred, p' rcvolurionar. S poudarkom govoriš o ' domoljub od glavc do pcte. Sklicujr v sebi vso plemenitost, ki jo člc razredni boj, in že imaš najbof'K vsako uradno strukturo, »• y-^*) odločanju, in že si bojr ^ yj A ^ prazne pojme, narr \\^ .•, manifcstacijah žr 0\ nasprotij. o tudi v konk