Poštmna plačana v gotovini. Izhaja vsak petek. Leto V. št. 11. SLOVE Dopisi in časniki naj se pošiljajo na poštni predal 2=59, Ljubljana Naročnina četrtletno 15 Din, za pol leta 30 Din, za vse leto 60 Din, Posamezne številke 1.50 Din. Za inozemstvo celoletna naročnina 90 Din. JA Kranj, 13. marca 1936. * rm Uprava: Kranj, Strossmajerjev trg štev. 1. Poštnočekovni račun Ljubljana štev. 16.176 Rokopisov ne vračamo. Oglasi po tarifi. Tiska tiskarna Tiskovnega društva v Kranju Predstavnik tiskarne France Uhernik, Kranj. Današnja inteligenca (Poizkus avtokritike) . . vsako leto šole našo domovino, kaže zaradi o- Pomanjkljiva umska izbira. pisanih prosvetnih razmer in intelektualne iz- Vedno akademsko eionalno _ (____( __ se socialno uveljavijo z videzom standarda rebiti nekaj odstotkov, ostalo pa tvori dušev- »boljših“ ljudi, tako kot njihovi vrstniki meščanski pridobni krogi, jemlje tudi akademikom intelektualno in moralno kvaliteto inteligence. io stanje pogoršava še današnji princip intelektualne izbire. Da ni proletariat. Če in kolikor se inteligence preveč producira,se producira preveč samo tega duševega proletariata, ker prave inteligence 'noben narod ne more i-meti preveč.^ Ta duševni proletariat je pa n n nrvrl 11 o n »v, y-v X1— J O i 1 • * more inteligenca vršiti svoje naloge in da res narodu samo v škodo. Študije so se ga ravno predstavlja v moralnem in intektualnein oziru toliko prijele, d ’ ................ cvet naroda, je potrebno, da so njegovi javni in kulturni delavci le iz najboljšega materiala. Če je slovenska duhovščina v preteklosti bila tisti del inteligence, ki je najbolj nesebično m najbolj požrtvovalno služil svojemu narodu, in je iz njegovih vrst izšlo ljudskimi masami, da imajo že neko pri rodno pravico do belega kruha in ovratnika ter zlikanih hlač. Že od rojstva se čutijo kot posebna privilegirana kasta, ki ima pravico živeti na račun ljudskih mas. Ta inteligenca, koko! i kor sploh je inteligenca in ne duševni p r o 1 et a rfi at, zjato ni inteligenca vsega naroda, temveč le inteligenca meščanske klas te. Intelektualna izbira po premožnosti in socialnem položaju staršev, namesto po talentiranosti ustvarja neke vrste podedljivost inteligenčnih poklicev, ker bodo gospodarske razmere sčasoma via facti ustvarile meščanskim družinam monopol za študiran je otrok- Taka inteligenca je pa že z maternim mlekom vsrkala vase meš- nog dela takega meščanskega inte-ligenta že od vsega početka nesposobnega, da bi se žrtvoval in nesebično dajal sebe in svoje sposobnosti narodnem občestvu, v katerem živi. Že od mladosti naprej ima na stotine -^kulturnih » potreb in želja, o katerih se kmečkemu 1Z- ki bi bila primerna njegovi diplomi, s svojo o-mejenostjo in brez čuta za odgovornost delo samo zavira in škoduje. Taki ljudje sami čutijo, da se s svojimi sposobnostmi ne bi nikdar pre- iiMip r*L naprej, zato se pririnejo na mesta z zveza- JI r w ...... največ velikih javnih delavcev in če še danes mi in priporočili, kar gre lahko, ko večina iz- in delavskemu otroku komaj sanja?"Zato"je skoraj edino ona stoji na mrtvi stražil v Ju- vlra 1Z vplivnih meščanskih očetov. Če pa teh njegovo prizadevanje obrnjeno predvsem na lijski krajini in na Koroškem, potem tega ni v °.cetov, m.vnudijo tej inteligenci možnost ka- njegovo lastno uspevanje, da si more zadovo- z;adnji vrsti pripisovati dejstvu, da so se naši riere današnje: nezdrave politične razmere. Pri Ijiti čim več potreb in želja Pri obstoječih narodu najbolj osovražena politična gibanja, gospodarskih razmerah, v katerih živi današ- ki so prišla jlo oblasti preko naroda in preko - - načel demokracije, najdejo pri teh ljudeh najboljšo oporo. S pomočjo „partije“ se tak gospod inteligent bodisi zdravnik, sodnik, profesor itd. prikoplje do službe in odrine; z lahkoto bolj sposobnega, boli pridnega in po ča-malega že popo.noma onemogočile:"-ki £ g. p,-e- bolj h gnitTapSMo*: ske ,n večina kmeekik dr„„„ „ 1" SSSSt TP * politiko. (Mimogrede rečeno: v tem tiči tudi i , 1 j , Jn so. lzgubila možnost, eden vzrokov, da imamo ravno med „izobra- Žc ” st m smisel za vsako nesebično javno največ izdajalcev' in morilcev sloven duhovni. — vsaj do zadnjega čsa— skoraj ... ključno rekrutirali iz sinov zdravih (predvsem moralno zdravih) kmečkih družin in to tisti sinovi, ki so se takoj v ljudski šoli pokazali za najbolj talentirane. To načelo intelektualne izbere po nadarjenosti so gospodarske in družabne razmere do- 1 1 I - —Y »vuLVi 1U ni T X VI C*.JL1 u.^ n ja inteligenca, mu zato ne ostane niti časa niti sredstev, da bi se mogel posvetiti kakemu javnemu delu, ki nič ne donaša. Če tedaj povzamemo: Obstoječe gospodarske razmere so iz inteligence, ki vztraja pri svojem tradicionalnem prizadevanju po ohra- n l ttt> r>f-r»-n rA o n/-l n k/tl tm. U I , J ! * 1 1 1 več dajatj svojih sinov študirat. Tisti kmečki sinovi, ki gredo danes študirat, se ne izbirajo več po nadarjenosti, temveč po premožnosti staršev. Samo še večji kmetje in taki, ki so na pol kmetje, na pol podeželski trgovci, morejo dajati svoje sinove študirat. Mali kmetje in delavci pa sploh ne in če bi imeli še tako nadarjene otroke. Tako se kader naše u-kademske mladine čedalje bolj rekrutira iz druzm podeželskih denarnih veljakov ter meščanskih obrtnikov, trgovcev in uradnikov. Iz teh krogov pa ne prihajajo samo nadarjeni otroci, temveč iz uradniških družin sploh vse študira, ker bi bilo po meščanski miselnosti sramotno, da bi bil uradnikov sin mizar ali hči šivil ja, ampak mora vsako uradniško dete študirati, pa če je še tako zabito. Od obrtnikov in trgovcev jih pa tudi več študira. Ta-i j .^.zhira na srednjih šolah množica di jakov iz o J^h ali vsa j meščanskih hiš, že od mladih nog pomehkuženi in razvajeni. Kar se tiče inteligent-eaVzef0 ^av Inko masa. kot katerikoli dru-Yk -a 15j Uudstva. nadarjencev med njmi je srednfcolfeh- m pridrgnejo preko i_i i- klopi na vseučilišče z mehanič- i svojih oče- iz me- mi i- jiu vseučilišče mm delom ali po zaslugi vplivnost ov m 'mnpe^klyer'z^ gre Poclobno naprej, se tu izdela marsikateri patris honoris In se to: Zahteve, ki jih stavijo šole zenci sikega naroda). la inteligenca, ki izhaja večinoma _______________ ščanskih očetov in podeželskih Veljakov, pa tudi nima tiste moralne podlage, ki j e inteligenci ,potrebna. Čustvena povezanost linteilii-genta z narodnim občestvom kot celoto in tisto^ istenje lastne osebe s celotnim narodnim občestvom, ki razširja lastni jaz na ves narod, da postanejo posamezniku koristi in usoda celotnega naroda tako pri srcu kot lastni individualni, ta občestvena zavest mora biti ena glavnih lastnosti pravega inteligenta. Če posamezni človek iz mase predvsem misli in skrbi samo za svoje in svoje družine potrebel, [je prejel inteligent od narave večjo nadarjenost, od občestva v katerem živil, pa vzgojo in izobrazbo, ugled in čast in boljši tvarni položaj zato, da vse svoje sile posveti narodu kot celoti. Angleški narod je dosegel svojo veličino na ta način, da vsak posameznik, ne samo inteligent, nikdar1 ne nastopa kot oseba svojih lastnih koristi, temveč vedno in povsod kot zastopnik delih. Te gospodarske razmere so jih nadalje napravile za hlapce raznim mesarjem in prekupčevalcem, ki v današnjih zmešanih časih vodijo lokalno in državno politiko. Iste gospodarske razmere povzročajo, da se intelektualna izbira študirajoče mladine ne vrši po nadarjenosti, temveč po premožnosti in socialnem položaju staršev. Študirati svoje otroke postaja monopol meščanskih krogov in podeželskih denarnih veljakov. Ta inteligenčni naraščaj je pod narodovim povprečjem in se v posledka tega tudi šolstvo nivelira pod to povprečje. Kolikor se preveč producira izobražencev zaradi take intelektualne izbire, spada tu previ-šek med duševni proletariat, ki je nesposoben za vsako delo in zaradi svoje plitvosti, pomehkuženosti in meščanske kastovske miselnosti tudi moralno nesposoben tvoriti narodovo inteligenco- Ni čuda torej, da izgublja inteligenca tisti ugled in veljavo, ki jo je imela nekoč. Pravkar opisana intelektualna izbera po premožnosti in socialnem položaju staršev, namesto po nadar- ion nen n i ! .. 1. 1 • i i i 1 • • v*. * angleškega naroda. Poslednji Tommy, Iki stra- Jenosti, nivelizacija kvalitete, študij, način in ži kasarno kje doli v Indiji, vrši svojo službo vsebina življenja izobražencev po diplomi, jih in se obnaša in nastopa izven službe vedno napravlja na las podobne svojim meščanskim ee se nikdar ne ravnaio noTvj. T-učen; pod vidikom: Kaj pričakuje Anglija od mene. tovarišem iz pridobitnih poklicev: trgovcem in ?•- _ jLoljsih, temveč Narod pa, kjer niti inteligenca te zavesti ni- obrtnikom. Ne samo po zunanjem življenju, causa. po povprečju. Inteligenčno povprečje teh meščanskih študentov, ki morajo v šole po večini ma, je obsojen na smrt. Zato bi morala vsa- ne zaradi svoje nadarjenosti ali vese~lja^Wn' ^emu bodočenm inteligentu že v zgodnjih letih dija, temveč zaradi socialnega položafa svojih P V-Zg?ja’ da P«, študira zato, da bo udolv staršev, je večji del pod celokupnim narodnim Povprečjem. Učna snov in metoda se pa morata ravnati po povprečju. Če bi padlo v nekem razredu^ več kot polovica učencev, ne bi bili Jlv' učenci, temveč profesorji in zahteve, ki .e stavijo na ubogega študenta. Meščanski o-/ jU ^utere imajo poleg tega zveze in sred- neje in bolje živel kot masa naroda, temveč zato, da bo nesebično služil svojemu narodu, Akademiki pa. ki izhajajo iz krogov boljših ljudi, so šli večinoma študirat ne iz notranjega gona, temveč zato, ker spadajo v uradniško . .... .. ... , ___________ ali trgovsko družino. Ne zato, ker čutijo potre- .ie’A* i16 aadalje s študijami res poglobil svojo bp služiti svojemu narodu, nego zato gredo stu- duševnost in razširil obzorje in 'ki se je oprijel uirat, ker se jim zdi fizično delo sramotno in takega poklica, ki mu nudi neodvisnost, čas in * •• i jen j c, nego tudi po notranji vsebini, moralni kvaliteti in duhovni potenci. Če tedaj istimo inteligenco z akademsko izobraženo maso, ne moremo imeti pravega pojma o inteligenci. Inteligent je tisti, ki ga je narava obdarila nadpovprečno z duhovnimi močmi in ki mu vzgoja ni pokvarila občestvene zavesti in čuta soodgovornosti za usodo naroda, člen katerega stva, da dos««^;«. i 1 f -------------• i ’ ac l1JU ZU1 uzicnu ueio sramotno m pv.---«., *uu uuui ucuuvisuosi, cas in čiio preveč Krč ° l u S lurk, kateri so bile oddane te vožnje brez javnega razpisa. Pravilno bi bilo seveda, da se te vožnje razpišejo ter oddajo najcenejšemu ponudniku. Nikakor pa ne gre, da se pogoji ponudbe enega reflektanta ' razodenejo drugemu reflektantu, ki stavi potem drugo nižjo ponudbo in da se pri tem favorizira le eno podjetje na škodo drugih, mestno podjet je pa celo zapostavl ja, dasi ravno je n je-gov edini namen, oskrbovati vožnje za mestno občino in njena podjetja. Sedaj je pa dejanski stan tu, da opravlja boljše in rentabilnejše vožnje tvrdka Josip in Rajko Tui’k, mestna priprega se pa mora zadovoljiti z man j donosnimi vožnjami, čeprav bi šla, ako bi bila vprašana, tudi pod Turkovo ponudbo. Donos voženj premoga za elektrarno in vodovod vrže letno do Din 250.000.-. Namesto, da bi se ta denar stekel v mestno blagajno, gre v prid zasebniku. Mestna pristava si je za težke vožnje tudi nabavila močno vprego. Ker se je pa oddala vožnja premoga za elektrarno in vodovod 1 urku, se mora ta vprega sedaj uporabljati za lažje vožnje, ki so jih doslej opravljali manjši prevozniki! z lahko vprego, in ravno zaradi oddaje voženj 1 urku je velik del njih brez zaslužka pri mestni občini. Prav tako je mestna pristava nalašč za prevoz premoga preuredila 2 tovorna avtomobila, ki pa po izjavi nadzornika mestne pristave sedaj počivata. Kljub temu, da sta bila na razpolago ta dva tovorna avtomobila mestne pri- Gospodarjenje jugoslovenov v ljubljanski občini stave, iki sta potrebam zadostovala, je upravni odbor mestne elektrarne knpil od tvrdke Škoda nov avto za prevoz premoga, ne da bil se prej poučil, če razpolaga mestna pristava z zadostnimi primernimi vozili. Direktorii mestne klavnice je oddal prevoz ledu tudi brez javnega razpisa. Mestna pristava je pozvana, naj stavi ponudbo, ponudbo pa je stavila tudi tvrdka Rajko Turk. Čeprav se je glasila Turkova ponudba na Din 260.- za vsak dan vožnje, ponudba mestne pristave pa na Din 200.- se je vožnja oddala prvemu, ker je šel pozneje s svojo ponudbo nižje, t. j. na Din 195.-, mestna pristava pa sploh ni bila vprašana, če more prevzeti vožnje pod enakimi pogoji kot Turk. V pogojili za oddajo razvoza ledu je zahteval direktorij mestne klavnice od mestne pristave med drugim tudi zaprt avtomobil, Turik pa raznaša led v odprtem avtomobilu. Pod takimi okolnostmi bi bila šla mestna pristava celo pod Turkovo ponudbo. Edino mestna plinarna je oddajo voženj za leto 1930 javno razpisala. Ponudba tvrdke Josip in Rajko Turk se je glasila na Din 150.-za vagon, ponudba mestne pristave pa na Din 120.- za vagon. Brž ko pa je zvedel za nižjo ponudbo mestne pristave, je svojo prvotno ponudbo znižal na Din 118.- za vagon. Judi v tem primeru bil bili š*a mestna pristava pod Turkovo ponudbo, če bi bila seveda vprašani, tako so se pa vožnje oddale brez njene vednosti Turlku. Vse carinsko posredniške posle za mestno občino oskrbuje spedicijstko podjetje Turk Rajko. Ponudbe drugili carinskih posrednikov se sploh ne upoštevajo, najsi se glasijo morda ugodnejše za mestno občino (prim. izjavo car. posrednika Justa Piščanca). Špedicijsko podjetje Rajiko Turk ima svojo pisarno v bivši mitniški hišici pri vhodu v carinarnico proti letni najemnini Din 3.000.-. Z dopisom z dne 22. aprila 1928 na mestno občino so izjavili carinski posredniki Piščanec, Jovanovič, Zidarič in Struoelj, da se zavežejo za lokale, ki jih i-ma v najemu spedicijsko podjet je Rajko Turk, plačevati mesečno Elin 2.000, t. j. letno Din 24000,7, levent. udeležiti se 'licitacije teh lokalov ter jih izlicitirati. Mestna občina pa je odgovorila, da je glede teh prostorov že sklenila pogodbo s tvrdko R. Turk, veljavno do 15. avgusta 1935. Primeri izposojevanja denarja iz uradne blagajne linijskega dohodarstvenega urada na glavnem kolodvoru v Ljubljani. V jeseni leta 1928 je bilo po uslužbencu omejenega urada N. N. naznanjeno, da je načelnik tega urada I. I. posodil carin, posred. Rajku Turku iz u-radne blagajne Din 10.000. Uvedena preizkava je resničnost te ovadbe potrdila.“ Ta posojila so bila seveda brezobrestna, medtem ko so bila posojila g. Rajka Turka pri mestni plinarni obrestovana po 8 ozir. ?sU0,,l Ni čuda če primanjkuje denarja na vseh koncih! Po rojstvu znane JRKD, ozir. JNS je moralo biti pa gospodarstvo po jugoslovenskem vzorcu Jz prejšnje dobe še vzornejše. Vsekakor bi bili izsledki še bolj zanimivi, saj smo imeli že večkrat priliko spoznati, kako realen in praktičen je patriotizem naših jugoslovenov, ki nam naj bi bili do nedavnega za — zgled! Sodbo 'prepuščamo našim čitateljem. Naši novi mestni upravi pa želimo še mnogo uspeh i pri tern delu. Če je Ljubljana danes res najdražje mesto v vsej državi, je to zasluga do nedavnega vladajoče jugoslovenske gospode in njihove „žla hte“, kateri se morajo naši meščani za ta darila zahvaliti v prvi vrsti.! OPAZOVALEC K prvi obletnici smrti Ivana Vrhovnika Dne 8. t. m. je minilo leto dni, odkar je prenehalo biti zlato srce Ivana Vrhovnika, zgodovinarja, (mecena in ustanovitelja Družbe sv. Cirila in Metoda. Mož je dočakal lepo starost 81 let. S svojo močno osebnostjo je srečno vezal stari in mladi slovenski rod, njegova neomajna vztrajnost v zasledovanju smotrov pa je ustvarila številne in močne vezi, ki jih ne bo mogoče pač nikoli pretrgati. Če bo bodočnost, hotela delati v duhu osnovnih človečnostnih pravic in obče človeškega napredka, bo morala tem vezem priznati polno vrednost. Pesnik S. Gregorčič je nadel pokojniku častno ime ..narodnega duhovnika11. Kot duhovnik po poklicu je bil Vrhovnik res na svojem mestu, v obrambi slovenskega narodnega duha ter s tem obče človeškega ponosa in gospodarske bodočnosti. V smislu duhovne dediščine za sv. Cirilom in Metodom je gledal v izročilu slovenske književnosti od Trubarja čez Prešerna do Cankarja vztrajno neminljivost, ki jo je treba spričo sodobne demokracije še celo upoštevati. Zato ga je zelo bolelo, če je n. pr. zvedel, da so med našimi šolniki danes ljudje, ki vidijo v velikanu Prešernu le vsakdanjega, pijači vdanega človeka. Iz teh globoko uraščenih korenin je zrastel V njegovem srcu do slovenske tiskane besede tudi nežna ljubezen, kj mora ganiti slehernega, še tako malo pismenega Slovenca. Vrhovnik se je neutrudno boril za načelo, ki ga priznava ves ostali civilizirani svet tudi še danes, da spada v učni načrt osnovne šole en sam jezik, materinski, v srednji šoli pa da ne sme vladati noben drug učni jezik, oziroma učbenik, razen v materinščini. V ne majhni meri je njegova zasluga, da se je zaradi teh in takšnih pritožb začel spogledovati nad pokojno Avstrijo ves kulturni svet ter naposled spoznal, da takšna, na modernem duhovnem suženjstvu vzdrževana združba narodov nima pravice do obstoja. Vrhovnikovo staro cirilmetodsko stremljenje poganja torej že danes, leto dni po njegovi smrti, v bajni cvet enotnosti vsega slovenskega naroda. Zato ni čudno, da je bila v Vrhovnikov spomin odkrita na rojstni hiši, na mež-niji pri sv. Petru v Ljubljani, plošča že četrti mesec po njegovi smrti. Prosvetitelju slava! Propadamo! Kdor napiše kaj o slovenski trgovini in o-brti, mora takoj zraven napisati tudi besedo o propadanju, in večjo moč ko ima jugoslo-slovenarska „ideja“, večje je propadanje. Zato je pa tudi mogoč samo en zaključek, ki je edino pravilen: Proč z jugoslovenskim (edinstvenim centralizmom, mi Slovenci smo dovolj zreli, da upravljamo sami svoje zadeve in zlasti svoj — denar, že celo pa ne zaupamo bel g rajski čaršijl, temu najbolj koruptnemu sloju. Kajti vedeti moramo in se zavedati, dokler bo trajal centralizem, dokjer bo imela jugo-slovenska nacionalna čaršija sploh kaj besede v slovenskih stvareh, dokler nimamo popolne finančne samouprave, dotlej ni misliti ne le, da bi se kaj zboljšalo, ampak tudi, da bi se moglo samo propadanje ustaviti. Saj smo prav nedavno tega brali uradne ugotovitve, da napreduje zaposlenost na jugu, za naš denar seveda, pri nas pa brezposelnost narašča, ker seveda odteka naš denar na jug. Zato moramo vse svoje misli, vse svoje delo, vse svoje napore posvetiti tej edini rešilni misli: namreč popolni finančni (pa seveda tudi ostali) samoupravi. To je namreč edina rešitev in druge poti sploh ni! To bomo pa dosegli, ce bomo složni, trdi, nepopustljivi, če bomo odklanjali sleherni kom- Dr. Ivo Štempihar: Pred 850 dnevi . ♦ . (Dalje) Tipanje Janezov je bilo preej strah pred občinskimi volitvami; zavedali so se, da blamaže ne bi preživeli, najsi so se zanašali na ..avtoritete11. Zaradi te negotovosti si niso bili takoj na jasnem. katero taktiko naj sprejmejo. Začetkoma so sklenili tipati, kako bi pridobili nasprotnike za skupen nastop na ..gospodarskih1' seznamih. Njihovo časopisje se je tisti čas odlikovalo z obširnim razmotrivan jem o tem, kako je naša občina daleč od političnih razprtij, kako blizu pa gospodarskim nalogam. V ostalem pa so morali voditelji razčistiti tudi številne, vsakdanje ..nesporazume11 med zeleno, žolto in belo garnituro. Sprimek kmetijskih, demokratskih in radikalskih ubežnikov ter nacionalnih social-cev je samo z muko predstavljal enotno fasado, javna tajnost je pa bila. da za fasado ni nikdar miru. Pri naših krajevnih razmerah so bili še bolj nego drugje voljni poiskati sporazuma, kajti na Jesenicah je bila včeraj „narodno-nupredna“, danes ..demokratska11, jutri ..nacionalna11 delegacija v občinskem odboru vedno najbolj klavrna. Pravi boj na Jesenicah sta imeli med seboj samo SLS in marksistično delavstvo, slednje po navadi razklano. Odtod smo razumeli skoraj kot samoumevnost, ko smo sprejeli vabilo krajevne organizacije nu skupni sestanek, ki nai bi bil določil sporazumni načrt dela To vabilo je bilo najprej naslovljeno samo na — delavstvo marksistične smeri, ki pa je že pred tem sklenilo, da nastopi delavstvo s samostojnim seznamom. Brez predsodka za ta sklep smo izjavili, da sprejmemo vabilo, ako ni od sestanka nihče izključen. JNS je — ali s kislim ali s prijaznim obrazom, je vseeno — pristala na naš pogoj in predsodek in povabila tudi predstavnike bivše SLS, med temi tudi dr. Stanovnika. 7'ako on kot jaz sva pa prišla na Jesenice šele leta 1930 in sva imela občinsko promis z najosnovnejšo pravico vsakega svobodnega naroda: da namreč upravlja tudi slovenski narod svoje zadeve sam. Dokler pa tega ne dosežemo, pa si zapišimo na vrata slehernega slovenskega doma, zapišimo še zlasti v svoje možgane neusmiljeno geslo iz „Pekla11 Dantejeve „Divine comme-die“: Lasciate ogni speranza . . . Pustite vsako upanje, da bi se drugače moglo kaj in kedaj zboljšati! Kajti spričo tega brezupnega, strahotnega propadanja našega kulturnega in gospodarskega življenja je človeku nerazumljivo, da sreča še vsak hip našega človeka, ki resno verjame v zboljšanje, četudi mu mora reči zdrava pamet, da niti naj skromnejši optimizem ni upravičen pri stvari, ki drči že 18 lel hitreje in hitreje navzdol proti prepadu, da torej ni drugega izhoda, ko da o pravem času skočimo z voza jugoslovenskega nacionalizma, pa če si magari tudi pri tem nekoliko pretresemo živce. Za optimiste, ki bi še zmeraj hoteli upati, da le še kako pojde, da bo morebiti celo nacionalna čaršija odkrila srce za svoje „brate“, pa spet nekaj svežih številk: V zadnjem četrtletju lanskega leta se je prijavilo v Sloveniji na novo trgovinskih obratov 169 odjavilo pa ............................... 475 tako da je padlo število samostojnih trgovcev za .............................. 306, V istem razdobju se je prijavilo 203 obrtniških obratov, odjavilo pa . 503, torej je natanko ............... 300 samostojnih obrtnikov samo v treh mesecih manj, ali z drugimi besedami, spet se je tristo kvalificiranih ljudi moralo uvrstiti v vojsko brezposelnih. Podobno je pri gostinskih in industrijskih obratih: prvih se je prijavilo 83, odjavilo 118, torej jih je za 28 manj. drugih je bilo prijavljenih troje, odjavljenih pa pet, torej tudi za dvoje manj. Res, pri teh številkah, ki jih beremo že leta, ki so pri nas v Sloveniji še celo zmeraj večje, medtem ko drugje — tudi v naši državi! — padajo, imamo samo izbirati med obupom alj — razlomom. Zdrav organizem se bo odločil za poslednjega. MALI ZAPISKI Prepovedan tisk. Državno pravdništvo v Zagrebu .je prepovedalo širiti št. 1 in 3 tednika ..Istra11, ki izhaja v Zagrebu. Urednik in izdajatelj: Mavčič Adolf, Kranj pravico drugje. Kot predstavnika skupin sva bila oba menda že določena vsak v svoji skupini za zasedbo določenega mesta na kandidatnem seznamu, zato sta se opozicionalni delegaciji sporazumeli, da bosta postavili poskusno vprašanje: ali in kdaj bo imenovani občinski odbor rešil vložene prošnje za sprejem v občinsko zvezo. Namenoma sta skupini, katerih člena sva bila, pokazali slabo točko na lastni strani, računaje, da bo ta slaba točka utegnila zavesti povabitelje k poskusu izrabljanja Je slabe točke. Zakaj med vloženimi prošnjami sta bili tudi najini. Na četrtek dne 14. 9. 1933 smo se sestali v županovi sobi: za JNS trije, za SLS trije in za marksiste trije. Voditelj delegacije JNS je zasedel županovo mizo in takoj izjavil, da bi moral biti prisoten tudi župan kot predsednik „sreske“ organizacije JNS, ki pa je službeno zadržan in se bo udeležil sestanka po povratku z vlakom ob devetih, zato bo on predsedoval. Prešel je takoj na predmet sestanka, ki da je razgovor o sestavi sporazumnega delovnega načrta za delo na občini, in predlagal da preidemo po proračunu tekočega leta na posamezne točke načrta. Na naši strani je bilo precej novincev — med njimi tudi jazi— vendar smo začutili, da je prizadevanje: dobit j nas z lepimi besedami o skupnem načrtu preko skale, nevarne za JNS: razmerja skupin na skupnem kandidatskem seznamu. Prirodna ne-zaupnost do predstavnikov JNS je bila pomnožena po odsotnosti formalno glavne osebnosti in po še ne jasni nam naglici, ki je bila očitno zaželena. Hitro sem, domenjen z ostalimi, segel v besedo in sprožil poskusno vprašanje. Trenutek zadrege, ki jo je rešil predsedujoči s spretnim pozivom na odsotnost župana, od katerega je odvisno stališče delegacije JNS k vprašanju. To je bilo korekno in zato smo v pričakovanju županovega prihoda segli v stvar, kakor je bila servirana, seveda s pridržkom, ki se spodobi. Ozračje je postalo nekoliko boljše, manj nezaupno, samo pri svojih tovariših sem opazil nervoznost zaradi prelepe oblike, ki je imela značaj skrivanja pravih namer.